💠 جنگ نرم
🔸 بخش های فرهنگی شما [بسیجیان] به نام #جنگ_نرم یک نام پر برکتی است؛ زیرا رسالت اصلی انبیا در برابر طاغوتیان همین جنگ نرم بود كه فرمود: ﴿فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّیناً﴾،[1] این لین و نرم به این معناست كه راه نفوذ را خود این لین و نرم فراهم می كند؛ ممكن است كسی دلبسته باشد و نتواند از این فیض طَرْفی ببندد، ولی دل شدگان و دلنوازان و دلبازها در عالم فراوان اند كه این صدا را بشنوند. فرمود حرفتان نرم باشد، حرف نرم آن است كه راه نفوذ را خودش به همراه خود دارد! این آب در اثر آن نرمی اش نافذ است. این مطلب اول ﴿فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّیناً﴾.
🔸 [مطلب دوم اینکه] حرف نرم غیر از حرف سست است، حرف نرم غیر از حرف بی برهان است. دو اصل را ذات اقدس الهی درباره قرآن كریم بیان فرمود كه در عین حال كه نرم است محكم است! یكی اینكه نرم است، نافذ است، دلپذیر است و مخالف فطرت نیست، فرمود: ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾؛[2] آسان است. اگر چیزی دلپذیر بود، مطابق #فطرت بود، مطابق #برهان بود، مطابق #عقل بود دلپذیر است و چون دلپذیر است قبولش آسان است و سخت نیست، فرمود ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾ آسان است؛ اما با محتواست، مُتقن است، محكم است، مُبرهن است، فرمود: ﴿إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً﴾؛[3] سخت نیست وزین است. بین وزین بودن و سخت بودن فرق است. این قرآن برهانی است، وزین و متقن است، اما دلپذیر! چون مطابق با فطرت است، مطابق با نظام هستی است. این دو اصل را كه ذات اقدس الهی درباره قرآن بیان كرد یكی #آسانی و دیگری #متقن بودن، در قبال این دو اصل، دو اصل مذموم هست و آن این است كه #سخت باشد یعنی دلپذیر نباشد، فرمود قرآن اینطور نیست، وحی اینطور نیست، ما حرف #سست نداریم، ما خفیف نداریم، سبك نداریم ثقیل داریم؛ اما عَسیر نداریم [بلکه] یسیر داریم، عُسر در كار نیست. هم ﴿إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً﴾ وزین است مغزدار است، هم دلپذیر و دلنواز! اگر دلنواز است برای دل ها آسان است و اگر سخت است یعنی هیچ كسی نمی تواند آن را باطل كند، چون متقن است.
[1] . سوره طه، آیه 44.
[2] . سوره قمر، آیات 17، 22، 32 و 40.
[3] . سوره مزمل، آیه 5.
#سالروز_تشکیل_بسیج_به_فرمان_امام_خمینی_قدس_سره_الشریف
#فطرت_برهان_عقل
#آسان_متقن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار فرماندهان شبكههای جنگ نرم بسیج اساتید با حضرت استاد
تاریخ: 1392/08/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
10.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سالروز رحلت #حضرت_فاطمه_معصومه سلام الله علیها
▪️ یك بانو می تواند منشأ بركت در یك منطقه وسیعی باشد ... .
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
#باز_نشر
📚 کلیپ درس اخلاق
🔹 تاریخ: 1384/02/29
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 پیوند ولایی
▪️ سالروز رحلت كریمه اهلبیت #فاطمه_معصومه (سلام الله علیها) است این سانحه سنگین را به پشگاه ولیعصر (اواحنا فداه) تعزیت عرض می كنم و ذات اقدس الهی مسئلت می كنیم توفیق تولی خاندان عصمت و طهارت و تبرّی از اعدای اینها را به همگان عطا كند! یك كریمه كه از دودمان نبوّت و ولایت است، به جایی می رسد كه امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) درباره زیارت او هم توصیه و سفارش دارند و هم دستور و برنامه دارند. از وجود مبارك امام هشتم علی بن موسی الرضا (سلام الله علیهما) رسیده است كه خواهر ما #فاطمه_معصومه در قم مدفون است، هر كس این بانو را زیارت كند #بهشت_برای_اوست[1] و از وجود مبارك امام نهم امام محمد تقی (سلام الله علیه) هم رسیده است كه عمه من #فاطمه_معصومه در قم مدفون است و هر كس آن حضرت را زیارت كند #بهشت_برای_اوست.[2]
▪️ اعمالی كه باعث ورود در بهشت است یكسان نیست. بعضی از عمل های خیر باعث می شود که انسان به بهشت راه پیدا می كند، بعضی از اعمال خیر سبب می شوند كه بهشت در اختیار اوست، نه او در اختیار بهشت! گاهی به ما می فرمایند اگر فلان كار خیر را انجام دادی وارد بهشت می شوی، گاهی می فرماید اگر فلان كار خیر را انجام دادی #بهشت_برای_شماست؛ در صورت دوّم كه بهشت برای كسی باشد، انسان #حق_شفاعت هم دارد كه عدّه ای رابه همراه ببرد. سرّ اینكه وجود مبارك امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) فرمودند هر كسی كریمه اهلبین فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را زیارت كند بهشت برای اوست، این است كه او #اهل_ولایت است. اگر كسی #پیوند_ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشت، می كوشد كه رایحه ولایت و طعم ولایت در هستی او پدیدی آید و خود جزء #اولیای_الهی بشود. اگر كسی جزء اولیای خدا شد و ولی الله شد، بهشت مشتاق اوست.
▫️ در برخی از روایات ما آمده است كه بهشت مشتاق سلمان است،[3] اشتیاق بهشت به سلمان بیش از علاقه سلمان به بهشت است؛ سرّش آن است كه بهشت محصول #عقیده صحیح و #اخلاق صحیح و #عمل صالح است و عقیده و اخلاق و اعمال جزء شئون ادراكی و عملی انسان است. اگر بهشت در اثر عقیده و خلق و عمل است و اگر عقیده و خلق و عمل جزء شئون ادراكی و عملی روح آدم اند، پس روح انسان والاست كه در اثر تحصیل عقیده و اخلاق و اعمال بهشت را می سازد، بهشت مملوك انسانی است كه #ولی_الله است.
[1]. کامل الزیارات، ص324؛ «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ».
[2]. کامل الزیارات، ص324؛ «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ».
[3]. روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (ط - القدیمة)، ج2، ص286؛ «وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَ الْجَنَّةَ تَشْتَاقُ إِلَى ثَلَاثَةٍ قَالَ عَلِی ع مَنْ هَؤُلَاءِ الثَّلَاثَةُ قَالَ أَنْتَ مِنْهُمْ وَ أَنْتَ أَوَّلُهُمْ وَ سَلْمَانُ الْفَارِسِی فَإِنَّهُ قَلِیلُ الْكِبْرِ وَ هُوَ لَكَ نَاصِحٌ فَاتَّخِذْهُ لِنَفْسِكَ وَ عَمَّارُ بْنُ یاسِرٍ یشْهَدُ مَعَكَ مَشَاهِدَ غَیرَ وَاحِدَةٍ لَیسَ مِنْهَا إِلَّا وَ هُوَ كَثِیرٌ خَیرُهُ مُضِیءٌ نُورُهُ عَظِیمٌ أَجْرُهُ».
#رحلت_حضرت_فاطمه_معصومه_علیها_السلام
#عقیده_اخلاق_عمل
#اهل_ولایت
#بهشت_مملوک
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
تاریخ: 1378/05/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 لطف الهی
🔸 اگر کسی گناهی انجام بدهد، حالا یا روی سهو است یا روی نسیان است یا روی اکراه است، الجاء است، اضطرار است و مانند آن، اینها که با #حدیث_رفع [1] برداشته می شود. اگر کسی واقعاً معصیت میکند یعنی چه؟ یعنی علم دارد، عذر ندارد، جهل و سهو و نسیان نیست، اضطراری هم ندارد، الجائی هم ندارد، اکراهی هم در کار نیست و علم دارد. معنای آن این است که خدایا من میدانم تو گفتی این کار را نباید بکنی، ولی من انجام می دهم! شما هر گناهی را تحلیل بکنید یک شرک مستور و ضعیفی داخل آن هست.
▫️ پرسش: کسی که با اتّکا به رحمت الهی دارد و گناه می کند ... .
▫️ پاسخ: اتّکای کاذب است، یک #غرور_کاذب است؛ «غرّته نفسه» این #مغرور است، در آیات هم هست که اینها استغفار را به استهزا گرفتند.[2] به چه کسی امیدواری؟ صریحاً در برابر او داری می ایستی!
🔸 بنابراین این یک شرک ضعیفی است که در پایان سوره مبارکه «یوسف» دارد که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾،[3] این است که حضرت فرمود اگر کسی زبانش باز باشد در قیامت بتواند بگوید «لا اله الا الله»، «دَخَلَ الْجَنَّة»،[4] چون عمده این است که ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾؛[5] کسی حسنه دستش باشد، نه «من فَعل الحسنه»! چنین چیزی را که قرآن وعده نداد، نفرمود هر کسی در دنیا کار خوبی کرده درب بهشت روی او باز است! فرمود وقتی می آید دستش پُر باشد. اگر وعده داده بود که اگر کسی در دنیا کار خوبی کرده، بعد هر کاری مثلاً کرده باشد، ما درب بهشت را به روی او باز می کنیم، بله چنین چیزی خوب است؛ اما چنین وعده ای را که نداد. فرمود وقتی می آیی، باید دستش پُر باشد، ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾، آن وقت ما بررسی می کنیم، ده برابر هم می دهیم و درب بهشت را هم باز می کنیم؛ البته لطف خدا حساب دیگری دارد، ولی این شخص نمی تواند مغرور باشد. این استغفار را به #استهزا گرفته، در روایات هم هست.
▫️ خدا سیدنا الاستاد را غریق رحمت کند! این را هم در یکی از جاهای المیزان[6] بیان کردند کسی از همان اوّل قصدش این است که معصیت بکند بعد بگوید من استغفار می کنم این دو تا گناه کرده: یکی اینکه معصیت کرده؛ دیگر اینکه استغفار را به استهزا گرفته است. چگونه شما در برابر مولا می ایستی و بعد میگویی من عذرخواهی می کنم! این مگر بشر عادی است؟ این دو تا گناه کرده!
#لطف_الهی بکند کار خویش ٭٭٭ نکته سربسته چه گویی خموش! [7]
کسی درباره ذات اقدس الهی که نمی تواند تصمیم بگیرد، ولی ما از آن نظر که بنده هستیم وظیفه ما این است.
[1]. وسائل الشیعة، ج15، ص369.
[2]. سوره روم، آیه10.
[3]. سوره یوسف، آیه106.
[4]. التوحید (للصدوق)، ص27.
[5]. سوره انعام، آیه160.
[6]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج1، ص166.
[7]. دیوان حافظ، غزل284.
#غرور_کاذب
#بندگی
#استغفار
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه جمعه جلسه 5
تاریخ: 1397/01/20
🆔 @a_javadiamoli_esra