eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 خطر غفلت 🔸 فرمود ایمان مادامی كه آثارش بر او بار نباشد سودی ندارد؛ اگر كسی مؤمن بود ولی غفلت كرد، این غفلت تدریجاً آن ایمان را از بین می ‌برد و به كفر تبدیل می ‌كند. خطر تبدیل ایمان به كفر است. اول ارتكاب مكروهات است، بعد معاصی صغیره، بعد معاصی كبیره، بعد ابتلاء به اكبر كبائر كه كفر وشرك است. هر لحظه ‌ای كه انسان غافل شد فوراً باید آن غفلت را جبران كند؛ ﴿وَ إِمّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾.[1] اگر شیطان به انسان آسیبی رساند، برای محفوظ ماندن از این آسیب باید به خدا پناه ببرد؛ لذا فرمود شما بكوشید که این غفلت را به تبدیل كنید، اگر چند لحظه غافل ماندید الآن فرصت جبران اوست. 🔸 ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾؛[2] یعنی هنوز وقت آن نرسید كه مؤمن خاشع بشود؟! هنوز فرصت آن نیامد كه اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب شود؟! اگر الآن اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب نشد و این غفلت ادامه پیدا كرد، این غفلت مستمر قلب را قَسی می ‌كند. قلب قاسی قلبی مرده است. پس مؤمن اگر خاشع نشد خطر است. ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾، هم در برابر یاد حق و هم در برابر احكام الهی قلب او خاشع باشد، به این فكر نباشد كه احكام الهی ر ا به خود توجیه كند، به این فكر نباشد كه اگر میل او نپسندید نپذیرد، ﴿بِما لا تَهْوی أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ﴾ نباشد، در برابر یاد خدا و احكام خدا و باشد، چرا؟ برای اینكه ﴿وَ لا یكُونُوا كَالَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیهِمُ اْلأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. [1] . سوره اعراف، آیه22؛ سوره فصلت، آیه36. [2] . سوره حدید، آیه16. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تقوای در خلوت 🔸 در بیان نورانی امیرالمؤمین (سلام الله علیه) آمده است كه «اِتَّقُوا مَعَاصِی اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»؛[1] فرمود از گناه در مانند گناه در بترسید، برای اینكه او كه امروز شاهد است، فردا قاضی هم‌ اوست! اگر همان شاهد قاضی باشد و عین عدل باشد، دیگر راه برای انكار نیست. فرمود آن كه امروز شاهد است فردا مسند قضا هم در اختیار اوست «اِتَّقُوا مَعَاصِی اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ». 🔸 یك وقتی می ‌فرماید: ﴿فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَة﴾،[2] این تعلیق حكم بر وصف است. یك وقتی می ‌فرماید: ﴿یخافُونَ أَنْ یحْشَرُوا إِلی رَبِّهِمْ﴾؛ یعنی حشرتان به طرف كسی است كه به همه كارهای شما احاطه دارد، شما را پروراند، شما مربوب او بودید «من البدء الی الختم»، بنا‌براین جا برای انكار نیست. پس اگر سخن از حشر «الی رب» است خودش خوف ‌آور است! یك وقت می‌فرماید: ﴿فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَة﴾ یا ﴿وَ أَنْذِرْهُمْ یوْمَ الْحَسْرَةِ﴾ یك وقتی می ‌فرماید: ﴿وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذینَ یخافُونَ أَنْ یحْشَرُوا إِلی رَبِّهِمْ﴾ که هیچ راه برای انكار نیست. 🔸 در همان بیان نورانی امیرالمؤمین (سلام الله علیه) در بخش دیگر فرمود: «وَ جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ وَ ضَمَائِرُكُمْ عُیونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِیانُهُ»؛[3] فرمود از خدایی بپرهیزید كه آنچه شما پنداشتید اوست، خلوات شما عیون اوست، مشهد اوست، معین اوست! اعضاء و جوارح شما هم سربازان او هستند، آن وقت شما دارید با سرباز خدا در مقابل خدا به جنگ خدا می ‌افتید. اینكه در مورد فرمود ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾[4] اینكه اختصاصی به ربا ندارد، منتها ربا یك گناه كبیره است، حرب او هم حرب كبیر است، وگرنه هر گناهی و هر معصیتی حرب با خداست؛ آن ‌وقت اگر كسی با بخواهد به جنگ خدا برود اینكه غیر معقول است! «مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ»،[5] «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَهُ».[6] [1]. نهج البلاغه، حكمت 324. [2]. سوره بقره، آیه 24. [3]. نهج البلاغه، خطبهٴ 189. [4]. سوره بقره، آیه 279. [5]. نهج البلاغه، حكمت188. . [6] نهج البلاغه، حكمت 408. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه انعام ـ جلسه 44 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مستطیع لقای حق 🔸 میلاد یازدهمین امام جهان تشیع حضرت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) را به پیشگاه بقیة الله (ارواح من سواه فداه) تهنیت عرض می ‌كنیم و از ذات اقدس الهی مسئلت می ‌كنیم كه عیدی این را ما قرار بدهد كه از اولیای اهل بیت به شمار آییم. بهترین بزرگداشت یك امام نشر معارف همان امام است. وجود مبارك امام عسکری (صلوات الله و سلامه علیه) بیانات نورانی فراوانی دارد كه یكی از آن غرر بیانات آن بزرگوار این است: «إِنَّ الوُصُولَ إِلَی اللهِ سَفَرٌ لا یدرَكُ إِلاّ بِامتِطَاءِ اللَّیلِ»؛[1] یعنی وصول به یك سفر طولانی است، در سفر هم راحله لازم است، هم ره ‌توشه و زاد راه؛ ره توشه را قرآن كریم مشخص كرد فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقْوی﴾[2] غیر از تقوا چیزی زاد این سفر طولانی نیست، ولی راحله را اهل بیت مشخص كردند. آنچه را كه قرآن بیان می ‌كند، اهل بیت تبیین آن را به عهده دارند و آنچه را كه اهل بیت (علیهم السلام) بیان كردند قرآن كریم اصل آن را ارائه كرده است. 🔸 اگر سفر بدون زاد و راحله نیست، زاد را قرآن مشخص كرد فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقْوی﴾؛ بهترین توشه تقواست. كسی كه متقی نیست در این سفر می ‌ماند، وقتی ماند او را می ‌برند اما به جایی كه می ‌خواهند نه به جایی كه می‌ خواهد! چون همه را به بارگاه خدا می ‌برند، منتها بعضی را به جلال الهی و بعضی را به جمال الهی. هیچ كس نیست كه به مقصد نرسد، ولی اگر مقصد را خود انتخاب كرد به آسانی به بهشت می‌ رسد و اگر خود انتخاب نكرد، راه را طی نكرد یا در اثر فقدان توشه و تقوا ماند یا در اثر نداشتن آن مركب در بین راه ماند، افتاده‌ ها و ابناء السبیل را می ‌برند اما به جایی كه می‌ خواهند می ‌برند، نه به جایی كه او می‌ خواهد. به هر تقدیر انسان به لقای حق می ‌رسد، ولی این رسیدن یك توشه و یك راحله ‌ای را لازم دارد. 🔸 توشه را آن آیه مشخص بیان كرد كه ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقْوی﴾ و راحله را وجود مبارك امام یازدهم مشخص كرد كه این از آن غرر روایات امام عسکری (سلام الله علیه) است طبق این بیان وجود مباركش فرمود: «إِنَّ الوُصُولَ إِلَی اللهِ سَفَرٌ لا یدرَكُ إِلاّ بِامتِطَاءِ اللَّیلِ»؛ یعنی در این سفر طولانی به رفتن و به لقای ثواب الهی رفتن بدون مطیه و مركب گیری ممكن نیست و آن مركب است. یك انسان بی مركب به لقای رحمت خاص نمی‌ رسد و آن مركب این است كه انسان شب را زنده نگه بدارد. آنها كه شب را مركب گرفته ‌اند، شب زنده‌ دار بودند و اهل نماز شب [هستند] یقیناً با تقوا هم خواهند بود، چنین گروهی هم توشه دارند، هم مركب دارند. در سفر آن كه هم مركب دارد و هم توشه دارد، زاد و راحله‌ اش فراهم است، او مستطیع لقای حق است. [1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج75، ص380. [1]. سوره بقره، آیه197. 📚 سخنرانی عمومی شب میلاد امام حسن عسکری (علیه السلام) ـ مشهد مقدس تاریخ: 1373/06/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جنگ نرم 🔸 بخش های فرهنگی شما [بسیجیان] به نام یک نام پر برکتی است؛ زیرا رسالت اصلی انبیا در برابر طاغوتیان همین جنگ نرم بود كه فرمود: ﴿فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّیناً﴾،[1] این لین و نرم به این معناست كه راه نفوذ را خود این لین و نرم فراهم می ‌كند؛ ممكن است كسی دلبسته باشد و نتواند از این فیض طَرْفی ببندد، ولی دل ‌شدگان و دلنوازان و دلبازها در عالم فراوان ‌اند كه این صدا را بشنوند. فرمود حرفتان نرم باشد، حرف نرم آن است كه راه نفوذ را خودش به همراه خود دارد! این آب در اثر آن نرمی ‌اش نافذ است. این مطلب اول ﴿فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّیناً﴾. 🔸 [مطلب دوم اینکه] حرف نرم غیر از حرف سست است، حرف نرم غیر از حرف بی ‌برهان است. دو اصل را ذات اقدس الهی درباره قرآن كریم بیان فرمود كه در عین حال كه نرم است محكم است! یكی اینكه نرم است، نافذ است، دلپذیر است و مخالف فطرت نیست، فرمود: ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾؛[2] آسان است. اگر چیزی دلپذیر بود، مطابق بود، مطابق بود، مطابق بود دلپذیر است و چون دلپذیر است قبولش آسان است و سخت نیست، فرمود ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾ آسان است؛ اما با محتواست، مُتقن است، محكم است، مُبرهن است، فرمود: ﴿إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً﴾؛[3] سخت نیست وزین است. بین وزین بودن و سخت بودن فرق است. این قرآن برهانی است، وزین و متقن است، اما دلپذیر! چون مطابق با فطرت است، مطابق با نظام هستی است. این دو اصل را كه ذات اقدس الهی درباره قرآن بیان كرد یكی و دیگری بودن، در قبال این دو اصل، دو اصل مذموم هست و آن این است كه باشد یعنی دلپذیر نباشد، فرمود قرآن این‌طور نیست، وحی این‌طور نیست، ما حرف نداریم، ما خفیف نداریم، سبك نداریم ثقیل داریم؛ اما عَسیر نداریم [بلکه] یسیر داریم، عُسر در كار نیست. هم ﴿إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً﴾ وزین است مغزدار است، هم دلپذیر و دلنواز! اگر دلنواز است برای دل ‌ها آسان است و اگر سخت است یعنی هیچ كسی نمی ‌تواند آن را باطل كند، چون متقن است. [1] . سوره طه، آیه 44. [2] . سوره قمر، آیات 17، 22، 32 و 40. [3] . سوره مزمل، آیه 5. 📚 دیدار فرماندهان شبكه‌های جنگ نرم بسیج اساتید با حضرت استاد تاریخ: 1392/08/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالروز رحلت سلام الله علیها ▪️ یك بانو می ‌تواند منشأ بركت در یك منطقه وسیعی باشد ... . 📚 کلیپ درس اخلاق 🔹 تاریخ: 1384/02/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 پیوند ولایی ▪️ سالروز رحلت كریمه اهل‌بیت (سلام الله علیها) است این سانحه سنگین را به پشگاه ولی‌عصر (اواحنا فداه) تعزیت عرض می‌ كنم و ذات اقدس الهی مسئلت می ‌كنیم توفیق تولی خاندان عصمت و طهارت و تبرّی از اعدای اینها را به همگان عطا كند! یك كریمه كه از دودمان نبوّت و ولایت است، به جایی می‌ رسد كه امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) درباره زیارت او هم توصیه و سفارش دارند و هم دستور و برنامه دارند. از وجود مبارك امام هشتم علی ‌بن‌ موسی ‌الرضا (سلام الله علیهما) رسیده است كه خواهر ما در قم مدفون است، هر كس این بانو را زیارت كند [1] و از وجود مبارك امام نهم امام محمد‌ تقی (سلام الله علیه) هم رسیده است كه عمه من در قم مدفون است و هر كس آن حضرت را زیارت كند .[2] ▪️ اعمالی كه باعث ورود در بهشت است یكسان نیست. بعضی از عمل های خیر باعث می‌ شود که انسان به بهشت راه پیدا می‌ كند، بعضی از اعمال خیر سبب می ‌شوند كه بهشت در اختیار اوست، نه او در اختیار بهشت! گاهی به ما می ‌فرمایند اگر فلان كار خیر را انجام دادی وارد بهشت می‌ شوی، گاهی می‌ فرماید اگر فلان كار خیر را انجام دادی ؛ در صورت دوّم كه بهشت برای كسی باشد، انسان هم دارد كه عدّه ‌ای رابه همراه ببرد. سرّ اینكه وجود مبارك امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) فرمودند هر كسی كریمه اهل‌بین فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را زیارت كند بهشت برای اوست، این است كه او است. اگر كسی با دودمان عصمت و طهارت داشت، می ‌كوشد كه رایحه ولایت و طعم ولایت در هستی او پدیدی آید و خود جزء بشود. اگر كسی جزء اولیای خدا شد و ولی الله شد، بهشت مشتاق اوست. ▫️ در برخی از روایات ما آمده است كه بهشت مشتاق سلمان است،[3] اشتیاق بهشت به سلمان بیش از علاقه سلمان به بهشت است؛ سرّش آن است كه بهشت محصول صحیح و صحیح و صالح است و عقیده و اخلاق و اعمال جزء شئون ادراكی و عملی انسان است. اگر بهشت در اثر عقیده و خلق و عمل است و اگر عقیده و خلق و عمل جزء شئون ادراكی و عملی روح آدم ‌اند، پس روح انسان والاست كه در اثر تحصیل عقیده و اخلاق و اعمال بهشت را می ‌سازد، بهشت مملوك انسانی است كه است. [1]. کامل الزیارات، ص324؛ «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ». [2]. کامل الزیارات، ص324؛ «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ». [3]. روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (ط - القدیمة)، ج2، ص286؛ «وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَ‏ الْجَنَّةَ تَشْتَاقُ‏ إِلَى‏ ثَلَاثَةٍ قَالَ عَلِی ع مَنْ هَؤُلَاءِ الثَّلَاثَةُ قَالَ أَنْتَ مِنْهُمْ وَ أَنْتَ أَوَّلُهُمْ وَ سَلْمَانُ الْفَارِسِی فَإِنَّهُ قَلِیلُ الْكِبْرِ وَ هُوَ لَكَ نَاصِحٌ فَاتَّخِذْهُ لِنَفْسِكَ وَ عَمَّارُ بْنُ یاسِرٍ یشْهَدُ مَعَكَ مَشَاهِدَ غَیرَ وَاحِدَةٍ لَیسَ مِنْهَا إِلَّا وَ هُوَ كَثِیرٌ خَیرُهُ مُضِی‏ءٌ نُورُهُ عَظِیمٌ أَجْرُهُ». 📚 سخنرانی عمومی در سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تاریخ: 1378/05/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 لطف الهی 🔸 اگر کسی گناهی انجام بدهد، حالا یا روی سهو است یا روی نسیان است یا روی اکراه است، الجاء است، اضطرار است و مانند آن، اینها که با [1] برداشته می‌ شود. اگر کسی واقعاً معصیت می‌کند یعنی چه؟ یعنی علم دارد، عذر ندارد، جهل و سهو و نسیان نیست، اضطراری هم ندارد، الجائی هم ندارد، اکراهی هم در کار نیست و علم دارد. معنای آن این است که خدایا من می‌دانم تو گفتی این کار را نباید بکنی، ولی من انجام می دهم! شما هر گناهی را تحلیل بکنید یک شرک مستور و ضعیفی داخل آن هست. ▫️ پرسش: کسی که با اتّکا به رحمت الهی دارد و گناه می‎ کند ... . ▫️ پاسخ: اتّکای کاذب است، یک است؛ «غرّته نفسه» این است، در آیات هم هست که اینها استغفار را به استهزا گرفتند.[2] به چه کسی امیدواری؟ صریحاً در برابر او داری می‌ ایستی! 🔸 بنابراین این یک شرک ضعیفی است که در پایان سوره مبارکه «یوسف» دارد که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾،[3] این است که حضرت فرمود اگر کسی زبانش باز باشد در قیامت بتواند بگوید «لا اله الا الله»، «دَخَلَ الْجَنَّة»،[4] چون عمده این است که ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾؛[5] کسی حسنه دستش باشد، نه «من فَعل الحسنه»! چنین چیزی را که قرآن وعده نداد، نفرمود هر کسی در دنیا کار خوبی کرده درب بهشت روی او باز است! فرمود وقتی می‌ آید دستش پُر باشد. اگر وعده داده بود که اگر کسی در دنیا کار خوبی کرده، بعد هر کاری مثلاً کرده باشد، ما درب بهشت را به روی او باز می ‌کنیم، بله چنین چیزی خوب است؛ اما چنین وعده ‌ای را که نداد. فرمود وقتی می ‌آیی، باید دستش پُر باشد، ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾، آن وقت ما بررسی می‌ کنیم، ده برابر هم می دهیم و درب بهشت را هم باز می‌ کنیم؛ البته لطف خدا حساب دیگری دارد، ولی این شخص نمی ‌تواند مغرور باشد. این استغفار را به گرفته، در روایات هم هست. ▫️ خدا سیدنا الاستاد را غریق رحمت کند! این را هم در یکی از جاهای المیزان[6] بیان کردند کسی از همان اوّل قصدش این است که معصیت بکند بعد بگوید من استغفار می کنم این دو تا گناه کرده: یکی اینکه معصیت کرده؛ دیگر اینکه استغفار را به استهزا گرفته است. چگونه شما در برابر مولا می ‌ایستی و بعد می‌گویی من عذرخواهی می ‌کنم! این مگر بشر عادی است؟ این دو تا گناه کرده! بکند کار خویش ٭٭٭ نکته سربسته چه گویی خموش! [7] کسی درباره ذات اقدس الهی که نمی‌ تواند تصمیم بگیرد، ولی ما از آن نظر که بنده‌ هستیم وظیفه ما این است. [1]. وسائل الشیعة، ج‌15، ص369. [2]. سوره روم، آیه10. [3]. سوره یوسف، آیه106. [4]. التوحید (للصدوق)، ص27. [5]. سوره انعام، آیه160. [6]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج1، ص166. [7]. دیوان حافظ، غزل284. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه جمعه جلسه 5 تاریخ: 1397/01/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سلمان و اباذر زمانه 🔹 اینکه خدا به این مردم جاهلی عرب می ‌گفت که ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْی﴾[1] اینها کَر و کورند، به چه مناسبت کر و کورند؟ فرمود چرا کوه را نمی ‌بینید؟ آنها کوه را می ‌دیدند! فرمود شما کور هستید! کسی تابلو را ببیند و نقاش را نبیند، کور است. دانشگاه‌ های ما که باید اسلامی بشود! الآن لاشه علوم در دانشگاه‌ ها تدریس می‌ شود؛ زمین‌ شناسی داریم، دریاشناسی داریم، صحراشناسی داریم، خداشناسی نداریم! ادر هنرکده ‌ها یک تابلو را که می‌ بینند، فوراً از نقاش حق ‌شناسی می ‌کنند، این است که قرآن می ‌فرماید اینها کور هستند، این است که می ‌فرماید مرگ بر این انسان![2] این نقش به این زیبایی را می ‌بیند اما پی به نقاش نمی ‌برد. وقتی دانشگاه‌ ها اسلامی می‌شود که علم، باشد نه لاشه دانش تدریس بشود. ▫️ می ‌فرماید که خود انسان را نگاه کنید ﴿مِنْ أَی شَی‏ءٍ خَلَقَهُ﴾؛[3] چرا انسان را نمی ‌بینید؟ اینها که انسان را نمی ‌بینند، چیست؟ الآن صدها دانشگاه درباره بدن انسان کار می ‌کنند، هنوز بسیاری از بیماری ‌ها کشف نشده! بسیاری از داروها کشف نشده! فقط یک قطره آب که بیشتر نبود، یک قطره آب می ‌شود این‌طور؟! آن هم تازه بدن! آن ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾[4] که حساب دیگری است، اگر کسی انسان را ببیند، آفریدگار انسان را نبیند کور است! دانشگاه وقتی اسلامی می ‌شود که دانش اول و آخرش باشد؛ چه کسی آفرید؟ برای چه چیزی آفرید؟ آن وقت [از] چنین دانشگاهی و در می ‌آید. 🔹 به برکت خون‌های پاک شهدا که باید میوه طیب و طاهر بدهد، دانشگاه‌ های ما مثل حوزه علمیه خواهد بود؛ چه اینکه بسیاری از اینها چنین هستند! اینها هم برای ما درس است! در پایان زیارت‌نامه ‌ها چه می‌ گوییم؟ می‌ گویم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛[5] شما طیب و طاهر شدید و کشور را پاک کردید. کشور را باران پاک نمی ‌کند، پاک می ‌کند. از استعمار و ترامپ ‌ها و مانند آنها این آلودگی ‌ها و این را باران پاک نمی‌ کند، فقط خون پاک می‌ کند «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». مگر باران قدرت دارد استکبار را پاک بکند؟ استحمار را پاک بکند؟ استذلال را پاک بکند؟ این خون است که پاک می کند. ▫️ [توضیح مطلب] یک بخش را روایات دارد ـ که عِدل قرآن فرمودند ـ یک بخشی هم خود قرآن؛ فرمود کشوری که خون داد پاک شد، وظیفه ما که در این کشور پاک به سر می‌ بریم چیست؟ ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾[6] یکی قرآن است، یکی آن عِدل قرآن که معصوم فرمود؛ فرمود کشوری که خون داد پاک شد، قرآن می‌ گوید کشور پاک باید میوه پاک بدهد، میوه پاک چیست؟ است، است، است، است؛ یعنی واقعاً این ایران بزرگ و ایرانی بزرگوار اگر بیفتد در تولید ما دیگر از هراسی نداریم. [1]. سوره بقره، آیه 18. [2]. سوره عبس، آیه 17؛ ﴿قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ﴾. [3]. سوره عبس، آیه 18. [4]. سوره حجر، آیه29؛ سوره ص، آیه72. [5]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص723. [6]. سوره اعراف، آیه58. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه عبس جلسه 5 تاریخ: 1398/09/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
▪️ پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ترور شهید محسن فخری زاده حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی صبح امروز در ابتدای جلسه درس اسفار خود، با اشاره به ترور دانشمند هسته ای، ضمن تسلیت به خانواده ایشان، خدمات ارزنده آن بزرگوار را مورد اشاره قرار داده و تاکید داشت: اگر قدرت "عقلانیت" و "اعتدال" را پیشه کنیم، شکست دشمنان درتمامی زمینه ها حتمی است. حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی بیان داشت: حادثه تلخی که برای شهادت یکی از دانشمندان هسته ای اتفاق افتاد برای همه ناگوار بود، آن بزرگوار که خدماتش را به اسلام و جامعه و نظام اسلامی انجام داد و انشاء الله در پیشگاه الهی مقرب است و از رزق کریم الهی برخوردار است. اینها نمی تواند در اراده یک ملت خللی وارد کند. ما با تاکید بر "عقلانیت" و "اعتدال"، که در اندیشه کردن عقلانیت و در عمل، اعتدال را باید همواره رعایت کنیم، ضمن تسلیت این شهادت به خانواده ایشان و خاندان علم و پیشرفت و تعالی کشور، برای توفیقات این جریان علمی از خدای عالم مدد می خواهیم وانشاء الله دشمنان خصوصا جریان نحس اسرائیل نیز با قدرت و صلابتی که در جامعه اسلامی مشاهده خواهند نمود، به سزای اعمال ننگین خود در شکست های سیاسی و نظامی و نظائر آن خواهند رسید و اگر قدرت عقلانیت و اعتدال را پیشه کنیم شکست ها، به مراتب قوی تر و برتر خواهد شد. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم فطری 🔸 علم قبل از جهل است یعنی چه؟ ذات اقدس الهی قبل از اینکه جاهل را خلق بکند، را خلق کرد؛ زیرا آدم (سلام الله علیه) که به اسمای الهی بود ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسْماءَ﴾،[1] قبل از دیگران خلق شده است و در درون ما قبل از اینکه ما فراموش بکنیم، جاهل بشویم و تجاهل بکنیم، علم را خلق کرده است: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾،[2] انسان قبل از اینکه جاهل بشود، بود و به دنیا آمد. جهل یک سلسله غرایز و اغراضی است که روی علم را پوشانده است؛ لذا حضرت فرمود: «لِأَنَ‏ الْعِلْمَ کَانَ‏ قَبْلَ‏ الْجَهْلِ»، ما قبل از اینکه جاهل بشویم، بودیم. 🔸 وظیفه علما این است که هم از آن سابقه خود پاسداری کنند و هم از سابقه حمایت کنند، نگذارند جهل پیدا شود، چون اگر ـ خدای ناکرده ـ جامعه ‌ای جاهل بود، هم بی‌ راهه می‌ رود، هم راه دیگران را می ‌بندد و اگر بود نه بی ‌راهه می ‌رود و نه راه دیگران را می ‌بندد؛ لذا همه ما موظف هستیم که آن مهمان را در کنار میزبان حفظ بکنیم. ▫️ یک سلسله علومی است که مهمان ما هستند؛ یعنی ما آنچه که در حوزه ‌ها می‌ خوانیم یا در دانشگاه ‌ها یاد می ‌گیریم اینها مهمان‌ هستند. میزبان و صاحبخانه آن است که فرمود: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾. 🔸 اگر ما در حوزه و دانشگاه، علمی تحصیل کردیم که با صاحبخانه بسازد، راحت زندگی می‌ کنیم و هیچ غوغایی در درون ما نیست و هیچ چیزی هم ما را نمی‌ فروشد و ما هم خود را به هیچ چیزی نمی ‌فروشیم، زیرا صاحبخانه درِ این خانه را محکم بسته است و مزاحم را راه نمی‌ دهد؛ ولی اگر ـ خدای ناکرده ـ مهمانی دعوت کردیم که با صاحبخانه نساخت، اولین ضرر را خود ما می ‌کنیم. 🔸 یک بیان نورانی امیر مؤمنان (سلام الله علیه) دارد که فرمود: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ ینْفَعْهُ‏] لَا ینْفَعُه‏»؛[3] چه بسا عالمان حوزه و یا دانشگاه ‌اند که درس خوانده‌ اند و عالم‌ هستند، ولی هستند؛ در جهاد درون، جهل اینها بر اینها مسلط شد و آنها را از پا درآورد، «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ ینْفَعْهُ‏] لَا ینْفَعُه‏». در بخشی دیگر فرمود: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر»؛[4] چه بسیار عقل هستند که در آن نبرد داخلی و جهاد درونی به اسارت نفس درمی ‌آیند، به اسارت غرور و خواسته‌ ها درمی ‌آیند و آنچه را که می‌ خواهند بر عقلشان حاکم است. ▫️ بنابراین وظیفه عالمان [عبارت است از] میزبان را شناختن، یک؛ مهمانی دعوت کردن که با میزبان بسازد، دو؛ وقتی حرم امن خود را پاسداری کردند به دیگران بپردازند و آن اینکه دیگران را بکنند. [1]. سوره بقره، آیه31. [2]. سوره شمس، آیه7 و 8. [3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، .حکمت107. [4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت211. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/05/17 🆔 @a_javadiamoli_esra