💠 معجزات انبیاء (علیهم السلام)
🔸 قرآن كریم كه #معجزه را می ستاید [و] معرفی می كند، می فرماید اینها در اثر قدرت روح انبیا است، چون ﴿اللّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسَالَتَهُ﴾؛[1] خدا می داند كه چه كسی را پیغمبر كند و نبوّت و رسالت را به كدام موطن اعطا كند، بعد هم می فرماید: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾[2] این در نظام تدبیرِ الهی ثبت شده است كه خدا و فرستادگان خدا #پیروزند. خب اگر معجزه قابل اتیان مثل باشد كه شكست می خورد، چون ابزار پیشرفت انبیا معجزه است. برای توده مردم معجزه است كه طریق اثبات نبوّت انبیا است. اگر معجزه قابل اتیان مثل باشد، نظیر علوم غریبه دیگر می شود، آن ارزش را از دست می دهد. این را خدای سبحان نفی كرد و فرمود #معجزه هرگز شكست نمی خورد.
🔸 در سورهٴ «مجادله» آیهٴ 21 این چنین فرمود: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾ این ثبت شده است، نه اینكه انبیای من را شهید نمی كنند ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقّ﴾؛[3] نه اینكه انبیا را نمی كشند و اینها همیشه در جنگ ها پیروزند، خیلی ها #به_حسب_ظاهر در جنگ ها شهید شدند و شربت شهادت نوشیدند. فرمود رسالت من شكست نمی خورد. به خود انبیا هم فرمود این دین را یا در زمان حیات شما یا بعد از حیات شما من #پیروز می كنم: ﴿فَإِمَّا نُرِینَّكَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّینَّكَ﴾[4]؛ من آنچه را كه #وعده دادم، یك مقداری در زمان حیات شما، یك مقداری بعد از حیات شما، بالاخره دین را تثبیت میكنم. رسالت شكست نمی خورد گرچه رسول شهید بشود. #دین شكست نمی خورد گرچه آورندهٴ دین را شهید كنند. ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾،[5] معجزه به هیچ وجه شكست نمی خورد. نه تنها «كتب الله لاغلبنّ انا و رسولی» نه، ﴿وَرُسُلِی﴾ همه انبیا این چنین اند!
🔸 این جزء سنّت های خدای سبحان است كه هیچ پیغمبری شکست نمی خورد: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾؛ همه فرستادگان من پیروزند. با اینكه: ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقّ﴾[6] و مانند آن؛ چه اینكه در سوره «صافات» آیه 171 و 172 و 173 این چنین فرمود: ﴿وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِین ٭ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ ٭ وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمْ الْغَالِبُون﴾ این در قضای الهی گذشت كه همه مرسلین پیروزند و همه سپاهیان من ظفرمندند، اینها #منصورند و اینها غالباند [و] هرگز شكست نمی خورند؛ در حالی كه بسیاری از انبیا را شهید كردند، بسیاری از جنود الهی را شهید كردند. یحیای شهید شربت شهادت نوشید، امّا #رسالتش و #منطقش هرگز شكست نخورد، چرا؟! چون آنچه را كه انبیا می آورند، قابل اتیان مثل نیست؛ پس این دو خصیصه در معجزات انبیا هست: نه راه فكری دارد (یك) و نه می توان مثل آن آورد، (دو) البته این دومی در اثر همان اوّلی است، چون راه فكری ندارد، كسی نمی تواند مثل آن بیاورد.
[1] . سوره انعام، آیه 124.
[2] . سوره مجادله، آیه 21.
[3] . سوره آلعمران، آیه 21.
[4] . سوره غافر(مؤمن)، آیه 77.
[5] . سوره مجادله، آیه 21.
[6] . سوره آلعمران، آیه 21.
#هم_الغالبون
#سنت_الهی
#شهید
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 65
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 درد فراق
🔸 علاقه امام به شاگردانشان شبیه #علاقه یعقوب به یوسف (سلام الله علیهما) است. یك بیان نورانی قرآن كریم در جریان آن پدر و پسر نقل می كند كه مشابه همان جریان را وجود مبارك امام صادق درباره شاگردانش دارد. آن بیان نوارنی كه خدای سبحان درباره علاقه یعقوب به یوسف دارد آن است كه در #فراق_یوسف وجود مبارك یعقوب آن قدر متأثّر شد كه شكوه اش را به «الله» می برد كه ﴿إِنَّما أَشْكُوا بَثِّی وَ حُزْنی إِلَی اللَّهِ﴾،[1] همین شِكوه را وجود مبارك امام صادق دارد؛ وقتی شاگردانش را می دید, به خدا عرض می كرد: «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی وَ تَقَلْقُلِی . . . فَلَیتَ هَذِهِ الطَّاغِیةَ أَذِنَ لِی فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِی الطَّائِفِ فَسَكَنْتُهُ وَ أَسْكَنْتُكُمْ مَعِی»؛[2] ای كاش این نظام طاغوت منصور عباسی اجازه می داد من مدرسه ای می ساختم و شما را هم در آن مدرسه جا می دادم و این علوم را به شما منتقل می كردم. این شكوه وجود مبارك امام صادق به ذات اقدس الهی شبیه همان #شكوه حضرت یعقوب است. چرا وجود مبارك یعقوب به یوسف دل بسته بود؟ نه تنها برای اینكه فرزند او بود، برای اینكه او می توانست #جای_انبیا بنشیند و خودش از این نعمت طَرْفی ببندد و مانند آن كه ﴿أَشْكُو بَثِّی وَ حُزْنی إِلَی اللَّهِ﴾.
▫️ وجود مبارك امام صادق هم وقتی شاگردانش را می دید «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی وَ تَقَلْقُلِی»؛ من دست تنها و در خانهام هستم، با این شاگردان متعدّدی كه حضرت تربیت كرد! این طور نبود كه نظیر حوزه های علمیه كنونی باشد كه صد نفر, دویست نفر, سیصد نفر كمتر و بیشتر پای منبر حضرت باشند؛ حضرت دو نفر, سه نفر, چهار نفر در طی این سالیان متمادی تربیت كرد که چهار هزار نفر شده است!
🔸 بنابراین شما الآن خدا را شاكر باشید، #فرزندان_امام_صادق هستید! این عزیزان, این فرزندان, این دختران, این پسران اینها هم شاگردان امام صادق اند و این معارف را از آن جا دارند یاد می گیرند و این نظام را به بركت همین علوم می شود حفظ كرد. هرگز امكانات رفاهی جامعه را متمدّن نمی كند! این #تمدن_ما_در_تدین_ماست و لاغیر! در بیانات نورانی همان حضرت و ائمه دیگر هم هست که فرمود: «إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُم»؛[3] جامعه را با مال و اقتصاد نمی شود اداره كرد! این #اقتصاد_مقاومتی بخش وسیعش در #ادب و #فرهنگ و #علم و #اخلاق است. جامعه ای كه از نظر مال مرفّه است و از نظر اخلاق تهیدست است، دیگر متمدّن نیست!
[1] . سوره یوسف، آیه86.
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج8، ص215.
[3] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص394.
#روز_دانشجو
#فرزندان_امام_صادق_علیه_السلام
#شاگرد_پروری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار دانشجویان با حضرت استاد
تاریخ: 1394/05/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خبر عظیم
🔸 فرمود: ﴿عَمَّ یتَساءَلُونَ﴾،[1] «تسائل» گاهی بین مؤمن و کافر است، گاهی بین مؤمنین است و گاهی بین کفار است؛ مسئله قیامت از مهمترین مسائلی است که آن روز محل تسائل بود. آن روز سؤال محوری مسئله #معاد بود، گرچه همیشه مسئله معاد هست؛ اما بعضی قبول داشتند، بعضی نکول داشتند، آن کسانی که نکول داشتند بعضی ها می گفتند مستحیل است و بعضی ها میگفتند مستبعد است؛ آنهایی که قبول داشتند در حد ضروری بودند، جسمانی بود، روحانی بود [و پرسش از] کیفیتش بود، پیرامون این موارد تسائل بود.
🔸 ابن اثیر، اینها سه برادر بودند و هر کدام یک کار علمی قابل توجهی کردند: یکی نهایه نوشت، یکی تاریخ نوشت و یکی هم العقد الفرید که کتاب ادبی است و در آن قصائص فراوانی را جمع کرد. ایشان نقل می کند که لوح قبر بعضی از بزرگان اسلامی این جمله بود: ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾[2] این حرف ها را در اول سنگ قبر می نوشتند، آن جا #خبر_مهمی است! این دستور دینی که به ما دادند و در این تابلوها نوشته، این مدرسه است. ما وقتی وارد قبرستان شدیم فاتحه ای می خوانیم و عرض ادبی می کنیم، این وظیفه ماست؛ اما یک سؤال و جوابی و یک گفتگویی هم داریم، در این تابلو یک سؤال و جوابی است: «یا أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ كَیفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»[3]؛ شما را به «لا اله الا الله» قسم بگویید که آن جا چه خبر است؟ پس معلوم می شود که می توان با آنها #رابطه برقرار کرد. اگر ما با اموات رابطه برقرار نکنیم، فقط یک فاتحه بخوانیم و برگردیم، اینکه مدرسه نشد! اینکه مرحوم آقای #قاضی (رضوان الله تعالی علیه) بارها و مدت ها و ساعت ها در وادی السلام می رفت برای همین سؤال و جواب بود. این دستور دینی ما هست یا نیست؟ این ـ معاذ الله ـ لغو است؟ یا ما می توانیم مدرسه داشته باشیم، با اینها حرف بزنیم و چیزی یاد بگیریم؟ کسی که فقط برای فاتحه خواندن به قبرستان می رود خیلی با آنها فرقی ندارد، کسی که مدرسه می رود باید بالاخره چیزی یاد بگیرد! پس ما این طور می توانیم باشیم. در #لوح_قبر بسیاری از بزرگان [نوشته شده است] ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾ این اول قبر نوشته می شد، حالا القاب و اینها که مشکل را حل نمی کند، ﴿عَمَّ یتَساءَلُونَ﴾؟ ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾ که در بخش های دیگر است. ﴿الَّذی هُمْ فیهِ مُخْتَلِفُونَ﴾،[4] اختلاف هم قرآن کریم در سُور دیگر نقل می کند؛ بعضی گفتند مستحیل است ﴿إِذا مُزِّقْتُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّكُمْ لَفی خَلْقٍ جَدیدٍ﴾[5] بعضی می گفتند مستبعد است ﴿ذلِكَ رَجْعٌ بَعیدٌ﴾[6] استبعاد کردند نه استحاله، بعضی جسمانی قبول کردند، بعضی روحانی قبول کردند.
🔸 اصلاً مسئله #معاد برای ما مطرح نیست! درسش مطرح نیست، بحثش مطرح نیست، کیفیت مُردن مطرح نیست، ما فقط در حد عادی فکر می کنیم، این طور نیست! فرمود این مسئله خیلی مهم است! بعد برای اثبات مسئله فرمود عالم ریاضی است، عالم مثل حلقات ریاضی دقیق و منظم است، من این را بیخود خلق کردم که هر کسی بیاید بخورد و بمیرد و هر کاری می خواهد بکند، یا حساب و کتابی هست؟ فرمود این آسمان منظم! این زمین منظم! این خواب منظم! خواب چه عظمتی است؟ ﴿النَّوْمَ سُباتاً﴾،[7] بعد فرمود این خوابی که نعمت و برکت است باید مواظب باشید چشمتان را بگیرد، نه #چشمه_جانتان را!!
[1]. سوره نبأ، آیه1.
[2] . سوره ص، آیات 67 و 68.
[3]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص50؛ «عَنْ أَصْبَغَ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ كُنْتُ مَعَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیهِ السَّلَامْ فَمَرَّ بِالْمَقَابِرِ فَقَالَ عَلِی عَلَیهِ السَّلَامْ السَّلَام ُ عَلَی أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه...».
[4] . سوره نبأ، آیه3.
[5] . سوره سبأ، آیه7.
[6] . سوره ق، آیه3.
[7] . سوره فرقان، آیه47.
#چشمه_جان
#معاد
#لوح_قبور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نبأ ـ جلسه 1
تاریخ: 1398/08/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
✅ به اطلاع کلیه طلاب و علاقه مندان به علم نجوم می رساند که اولین دوره آموزش مجازی نجوم توسط مدیریت آموزش مجازی موسسه آموزش عالی حوزوی اسرا-قم برگزار می گردد .
مدرس : استاد حجت الاسلام و المسلمین زمانی قمشه ای
مبحث : کتاب تحریر اقلیدوس
زمان : هر هفته از شنبه تا سه شنبه ساعت 16
شرایط ثبت نام : پایان سطح دو حوزه و یا کارشناسی رشته های نجوم و ریاضی
نحوه ثبت نام : ارسال نام و نام خانوادگی ، کدملی و شماره تماس به آی دی admin در لینک زیر
@am7599
درگاه های اطلاع رسانی
ایتا : https://eitaa.com/emesra_1tnojum
تلگرام : http://t.me/emesra_1tnojum
کلیه ی اطلاع رسانی های مربوط به این دوره از طریق این کانال انجام می شود .
جهت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 02537189260 تماس بگیرید .
🆔 @a_javadiamoli_esra
بهشت سازی.mp3
1.33M
💠 روز بیست و دوم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔹 بهشت سازی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بهشت سازی
🔹 ایران را چه کسی فتح کرد؟! ایران که به دست حضرت امیر (سلام الله علیه) فتح نشد! پدران و اجداد ما به برکت همین سادات که آمدند و گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین (علیهم السلام) این است، ما این ذوات قدسی را شناختیم. سخن از صفویه نبود! صفویه را چه کسی تربیت کرد؟ صفویه را چه کسی شیعه کرد؟ صفویه را چه کسی آدم کرد؟ همین سادات بودند! اینها گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین (علیهم السلام) این است، گفتند و گفتند و گفتند، تا پدران ما فهمیدند و ما هم راه را تشخیص دادیم، وگرنه ما از چه راهی می فهمیدیم؟ جریان #غدیر که به ما نرسیده بود، جریان #سقیفه که به ما نرسیده بود، وجود مبارک امام رضا (علیه السلام) آمد، سادات آمدند، «بنی الزّهرا» آمدند و معرّفی کردند، آن قدر گفتند تا پدران ما ـ الحمد لله ـ تربیت شدند و ما هم تربیت شدیم. ما شب و روز باید شاکر این امامزاده ها باشیم، مبادا کسی خیال کند صفویه ما را تربیت کرد!
▫️ ایران به دست دیگری فتح شد، اما سادات آمدند کم کم مسئله را حلّ کردند. پس می شود کم کم تِیم و عَدی را کنار زد و #سلمان و #اباذر را آورد.
🔹 بیان نورانی حضرت امیر در وصیت نامه اش چیست؟ حضرت در صدر وصیت نامه فرمود: «أُوصِیكُمَا بِتَقْوَی اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِیا الدُّنْیا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا»، بعد می فرماید: «وَ قُولَا بِالْحَقِ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»، آن گاه می فرماید: «أُوصِیكُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی [وُلدِی] وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِی»؛ الآن همه ما جزء #اوصیای_حضرت هستیم، فرمود هر کس نامه من به دست او رسید، او وصی من است: «وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِی بِتَقْوَی اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَینِكُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّكُمَا صلی الله علیه و آله و سلّم یقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَینِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیامِ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ» تا بخش های پایانی که مربوط است به «وَ عَلَیكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ»؛ #اختلاف نداشته باشید، #قطع_رحم نکنید و مانند آن، فرمود من شنیدم که «صَلاح ذاتُ البین» از غالب نماز و روزه بالاتر است! یک کشور و یک نظام را این #وحدت حفظ می کند، این وصیت حضرت امیر نسبت به همه ماست.
▫️ اگر قرآن است که به صورت حصر فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾[1] و اگر قرآن ناطق است که می فرماید: «صَلَاحُ ذَاتِ الْبَینِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیامِ»[2] و اگر آیه سوره «حشر» است که ما را به #بهشت_سازی دعوت می کند. اگر ملّتی متمدّن بود و فرهنگ آن #فرهنگ_قرآن_و_عترت بود، چنین ملّتی در بهشت دارد زندگی می کند؛ یعنی نمونه ای از بهشتِ اَبد را فعلاً دارد تجربه می کند که فرمود: ﴿لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾.[3]
[1]. سوره حجرات، آیه10.
[2]. نهج البلاغه، نامه47.
[3]. سوره حشر، آیه10.
#اوصیای_حضرت_امیر
#فرهنگ_قرآن_و_عترت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حجرات ـ جلسه 13
تاریخ: 1395/08/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
مبانی حقوق بشر.mp3
1.4M
💠 روز بیست و سوم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 مبانی حقوق بشر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مبانی حقوق بشر
🔸 كسانی كه [اعلامیه] #حقوق_بشر [را] نوشتند، حالا یا حامی حقوق بشرند یا متولّی حقوق بشرند یا داعیه حقوق بشر دارند مانند سازمان ملل دستشان خالی است و حرف عالمانه ندارند؛ یعنی حرفی برای گفتن ندارند. الآن این موادّ حقوقی را مثلاً همه ما از حفظ هستیم، این مواد را از چه چیزی می گیرند؟ از چند مبنا میگیرند؛ مثل عدالت، مثل حریّت، مثل استقلال، مثل آزادی، مثل امانت مثل تعهد به عهد و امثال ذلك، اینها مبانی است كه این موادّ #حقوق_بشر كه سازمان ملل و مانند آن تصویب كردند از این مبانی گرفته شده است، اما دستشان خالی می باشد! این مبانی را از چه چیزی می گیرند؟ از عادات مردم، آداب مردم، فرهنگ مردم، سنن مردم و رسومات مردم كه هیچ اعتباری به آن نیست. چند اصل است كه مبنای حقوقی است؛ مثل عدالت، حریت، امانت و مانند آن که همه اینها مورد قبول است؛ موادّ حقوقی را باید از عدالت و استقلال و آزادی و امنیت و امانت و اینها بگیریم، اینها قبول است.
🔸 عدالت معنایش روشن است كه «وَضعُ كُلّ شَیءٍ فِی مَوضِعِه»،[1] این هم معنایش روشن است؛ از آن به بعد دست سازمان ملل خالی است! عدل «وَضعُ كُلّ شَیءٍ فِی مَوضِعِه»، خب جای اشیا كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ هیچ! دست آنها خالی است! خب آن كه اشیاء را آفرید باید بگوید جایش كجاست، آن كه اشخاص را آفرید باید بگوید جایش كجاست. شما می خواهید جای زن را معین كنید، جای مرد را معین كنید، جای كودك را معین كنید، جای سالمند را معین كنید، جای آب را معین كنید، جای هوا را معین كنید، جای زمین را معین كنید، جای آسمان را معین كنید، چون همه اینها #حقوق_بشر است. ما از عمق دریا تا اوج سپهر برنامه داریم، در دو طرف این الآن بشر ترمینال دارد؛ هم زیر دریا، هم كره مریخ! خب شما این موادّ حقوقی را از آن مبانی می گیرید و می گویید از عدل می گیریم، از استقلال می گیریم، از آزادی می گیریم، از امنیت می گیریم، از امانت و وفای به عهد می گیریم، همه اینها درست است؛ اما تك تك اینها زیر سوال است، دست اینها خالی است! آنچه كه الآن سازمان ملل دارد عالمانه نیست، این [سازمان] مراجعه می كند به فرهنگ مردم، به رسومات مردم، هر چه را اینها عدل می دانند او هم مبنا قرار می دهد، از این مبنا مادّه استنباط می كند، اینكه عاملانه نشد! لذا می بینید ظلم از آن در می آید! آن كه مرفّه بی درد است عدل را طوری معنا می كند، آن كه پابرهنه دردمند است #عدل را طور دیگر معنا می كند. بنابراین ممكن است انسان سی ـ چهل سال عمرش را هدر بدهد و حرفی برای گفتن نداشته باشد. پس تا #منابع_غنی_مجتهدانه نداشته باشیم دستمان خالی است. مبنا نخواهیم داشت، وقتی مبنا نداشتیم مواد هم نخواهیم داشت.
[1]. ر.ک: نهج البلاغه، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا».
#روز_جهانى_حقوق_بشر
#اشیاء_آفرین
#عدل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با حضرت استاد
تاریخ: 1390/03/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله یزدی
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا لله وأنا اليه راجعون
ارتحال حضرت آية الله يزدى ضايعه ی سنگين است، اين سانحه را به حوزه علميه و علاقمندان آن راحل و بيت مكرم ايشان تسليت عرض نموده، علّو منزلت و غفران الهى مسئلت مى شود.
جوادى آملى ١٣٩٩/٩/١٩
🆔 @a_javadiamoli_esra
آخوند خراسانی.mp3
1.44M
💠 روز بیست و چهارم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 آخوند خراسانی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آخوند خراسانی
🔸 مرحوم آخوند خراسانی (رضوان الله علیه) كه حق عظیمی بر عهده حوزه های علمی دارد، یك اشاره كوتاهی در این زمینه به عرضتان برسد، خدمت علمی كه آخوند خراسانی بعد از مرحوم شیخ انصاری كرد، این بود كه بزرگانی كه مطالب اصولی را ثبت می كردند، یا به صورت تقریر بود یا اینکه به حاشیه نویسی اكتفا می كردند؛ این بزرگوار مطالب اصول را از حاشیه به متن آورد، از تقریر به تدریس آورد، یك دوره #اصول_جامع قابل عرضه مطرح كرد. مستحضرید اگر كسی رسائل بخواند و مستقیماً به درس خارج برود بی صعوبت نیست، یك متن درسی بین رسائل و خارج مفقود بود كه #آخوند_خراسانی عرضه كرد، نه تقریر قابل تدریس است و نه حاشیه پردازی، بلکه یك متن مدوّن جامع را باید به حوزه تقدیم كرد. چون تقریرنویسی مشكل حوزه را حل نمی كند، باید یك كتاب تدوینی و قابل عرضه باشد و این كار را #آخوند_خراسانی (رضوان الله علیه) در بخش پایانی عمر مبارك خود انجام دادند.
🔸 مطلب بعدی آن است كه هم شیخ مشایخ ما مرحوم آقای شیخ محمد حسین اصفهانی (رضوان الله علیه)، هم دو بزرگوار سیدنا الاستاد امام و سیدنا الاستاد علامه طباطبایی، اینها نقدهایی بر مرحوم آخوند دارند كه ایشان گاهی تكوین و تشریع را خلط كرد، حقیقت و اعتبار را خلط كرد؛ آیا این نقد درست است یا درست نیست؟ مرحوم #آخوند اگر اصولی حرف می زند، اصولی فكر می كند! فرق آخوند با دیگران آن است كه دیگران اصولی حرف می زنند و فقهی فكر می كنند یا عقلی حرف می زنند و نقلی فكر می كنند. شما در جریان وجوب مقدمه می بینید، بسیاری از كسانی كه در اصول قلم زدند می گویند آیا مقدمه واجب، واجب است یا نه؟ تا آخر هم همین طور بحث می كنند، بعد به دنبال یك دلیل لفظی هستند كه ادله لفظی به «احدی الدلایل الثلاث»: مطابقة، تضمن و التزام وجوب مقدمه را ثابت كند، بعد بگوید ما نیافتیم. مرحوم #آخوند می گوید شما عقلی حرف می زنید و نقلی فكر می كنید، بحث در وجوب و مقدمه كه می شود فقهی! اگر ما بحث كردیم كه آیا این كار واجب است یا نه؟ این می شود فقه، اما اگر بحث كردیم كه آیا بین وجوب مقدمه و وجوب «ذی المقدمه» تلازم هست، هم می شود عقلی، هم مسئله می شود مسئله اصولی؛ صورت مسئله را شما درست طرح كنید! اگر اصولی حرف می زنید اصولی فكر كنید، عقلی حرف می زنید عقلی فكر بكنید، این كار #عقل_مدارانه آخوند خراسانی است.
متن کامل:
https://b2n.ir/935589
#سالروز_وفات_آخوند_خراسانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی
تاریخ: 1390/09/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
نفس واحد.mp3
2.32M
💠 روز بیست و پنجم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 نفس واحد
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نفس واحد
🔸 فرمود: ﴿وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛[1] خودتان را کوچک نکنید، بد نگویید، چون شما به منزله یک نفس هستید، جامعه به منزله #نفس_واحد است؛ اگر بخواهید جامعه متّحدی داشته باشید، آن بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که در جریان فتح مکه فرمود مؤمنون «یدٌ واحدةً» هستند، اینها «عَلَی مَنْ سِوَاهُم»؛[2] نسبت به بیگانه یک دست هستند، این یک دست علیه بیگانه است. بنابراین هم #دست_واحد هستند، هم #نفس_واحد هستند، هم #طایفه_واحد هستند، هم #برادر یکدیگر هستند؛ تعبیرات گوناگونی که جاذبه دارد در این بخش ها آمده است.
🔸 ﴿عَسی أَنْ یكُنَّ خَیراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾؛ خودتان را تحقیر نکنید! کوچک نکنید! اوّلاً این به دو بیان است: یکی اینکه جامعه یک نَفْس است، دوم اینکه کسی که دهان باز کرد و دروغ می گوید، یا بی ادبی می کند، یا فُحش می دهد، اوّلین کاری که این شخص کرده است، خودش را پایین آورده است. این ﴿لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ﴾ می تواند این قسمت را هم [در بر] بگیرد، چون اوّلین اهانت را انسان #به_خودش می کند. قبلاً هم در ذیل آیه سوره مبارکه «اسراء» گذشت که انسان هر کاری که می کند، این کار پیوند مستقیمی با خود صاحبِ کار دارد. این «لام»، «لام» اختصاص است، «لام» نفی نیست، ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾،[3] این طور نیست که این «لام»، «لام» نفی باشد و دومی به قرینه مشاکله «لام» گفته شده باشد، وگرنه باید می گفت: «و إن أسأتم فعلیها»! این طور نیست که برخی ها خیال کردند. این «لام»، «لام» اختصاص است؛ یعنی عمل #عامل را رها نمی کند، اگر کار بد کردید متعلق به خود شماست و اگر کار خوبی کردید متعلق به خود شماست. این بیان نورانی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مستفاد از همین دو آیه قرآن است که فرمود: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ».[4]
[1]. سوره حجرات، آیه11.
[2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص403.
[3]. سوره اسراء، آیه7.
[4]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص296.
#حریم_جامعه
#ید_واحد
#استغفار
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حجرات ـ جلسه 14
تاریخ: 1395/08/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
صاحبان خشيت.mp3
1.01M
💠 روز بیست و ششم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 صاحبان خشيت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صاحبان خشیت
🔸 در سوره مباركه «فاطر» كه فرمود: ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾، این ناظر به علمای فقه و اصول و امثال ذلك نیست؛ در اثر عموم یا اطلاقی كه این آیه دارد عالمان فقه و اصول را هم شامل می شود، ولی اصلِ سیاق آیه درباره عالمانی است كه یا مهندسی كشاورزی دارند یا ستاره شناس اند یا سایر رشته های تجربی را بلدند. در سوره «فاطر» آیه 27 و 28 این است: ﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِیضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِیبُ سُودٌ ٭ وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذلِكَ إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ كسانی كه جامعه شناس اند، كسانی كه معدن شناس اند، كسانی كه زمین شناس اند، كسانی كه مهندسین كشاورزی اند، كسانی كه ستاره شناس اند، كسانی كه هواشناس اند؛ یعنی همین علوم تجربی!
▫️ فرمود اینها هم كه از خدا می ترسند، معلوم می شود اینها جزء #علوم_دینی است! اگر در ذیل آیه نَفْر آمده بود ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ انسان خیال می كرد كه این آیه مخصوص فقها و مفسّران و اصولیین و اینهاست، اما این آیه درباره مهندسان و منجّمان و ستاره شناسان و اینها آمده، به اطلاقی كه دارد فقها و اصولیین را هم شامل می شود.
🔸 این #نظم_دقیق_ریاضی كه از دورترین نقطه غرب این نسیم حركت می كند، بعد به صورت باد در می آید، درجه اش زیاد می شود، ابر تولید می شود، اینها نكاح می كنند، هنگام بارداری خدا برای اینها رَحِم قرار میدهند كه ﴿فَتَرَی الْوَدْقَ یخْرُجُ مِنْ خِلاَلِهِ﴾[1] اینها شلنگی نبارند قطره قطره ببارند، اگر كسی اینها را خوب درك كند، شب و روز #ساجد در پیشگاه حق است؛ این نظم دقیق تازه بشر پنج درصدش را فهمیده است! غرض این است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ در كنار علوم مهندسی و كشاورزی و اینهاست.
[1] . سوره نور، آیه 43؛ سوره روم، آیه 48.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فاطر ـ جلسه 11
تاریخ: 1392/09/09
🆔 @a_javadiamoli_esra