حیات عقلی
🔹 برخی از مردم، محدوده زندگی را فقط از گهواره تا گور می پندارند و نسبت به ورای جهان طبیعت، هیچ چیزی را باور ندارند...
به گفته رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین افرادی در خواب غفلتند؛ «الناس نیام فإذا ماتوا انتبهوا»... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
حیات عقلی
🔹 برخی از مردم، محدوده زندگی را فقط از گهواره تا گور می پندارند و نسبت به ورای جهان طبیعت، هیچ چیزی را باور ندارند. از این رو، همه همّ اینان، خوردن، خوابیدن، خودآرایی و خوش پوشی است. به گفته رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین افرادی در خواب غفلتند؛ «الناس نیام فإذا ماتوا انتبهوا». انسان خفته، #حیات_عقلی و فعالیت های علمی ندارد؛ چنان که از حیات حیوانی نیز بی بهره و احساسات و عواطفش تعطیل است... .
🔹 انسانی که اسیر شهوت و غضب است و تنها در اندیشه برآوردن نیازهای شخصی و خانواده خویش است و بس، زندگی حیوانی دارد.
آنان که در زندگی دنیا خوابیده اند و چونان جمادات و گیاهان و جانوران زندگی می کنند، پس از مرگ بیدار خواهند شد... .
🔹 هیچ کسی برای همیشه در خواب غفلت نمی ماند؛ یا حوادث تلخ دنیا او را با فشار و ناراحتی از خواب غفلت می پراند یا پس از مرگ بیدار می شود و خوشا کسی که پیش از گرفتار آمدن در حادثه ای ناگوار که موجب عبرت دیگران است از حوادث تلخ و شیرین روزگار پند گیرد و از غفلت به درآید.
بسیاری از افراد حس گرا در خواب غفلتند؛ ولی سرانجام او را قبل از مرگ یا پس از آن بیدار می کنند و چون بیداری قهری انسان با دشواری همراه است، بهتر که خود او با ایقاظ و بیدار نمودن معلّمان و مربّیان الهی که خیرْخواهانه نَوْم را یَقَظه می کنند، بیدار گردد.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص124 تا 126
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره765
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
كرامت پذیری
امام صادق (ع) فرمود: دو نفر بر امیرمؤمنان (ع) وارد شدند. آن حضرت برای هر یك از آن دو فرشی گسترد. یكی از آن دو روی فرش نشست و دیگری خودداری كرد. امیرمؤمنان (ع) فرمود: بر آن بنشین، زیرا كرامت پذیری را جز نادان رد نمی كند. [1]
[1]. دَخَلَ رَجُلانِ عَلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع، فَأَلْقَی لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا وِسَادَةً فَقَعَدَ عَلَیهَا أَحَدُهُمَا وَ أَبی الآخَرُ، فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع: اقْعُدْ عَلَیهَا، فَإِنَّهُ لا یأْبَی الْكَرَامَةَ إِلا حِمَارٌ (الكافى، ج2، ص659).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 389
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
بهشت مِهر.mp3
1.56M
💠 روز بیست و هشتم ماه #محرم 1445
🔹
بهشت مِهر#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بهشت مِهر🔹 در سوره مبارکه «حشر»، وقتی مؤمنین را معرّفی می کند و وظایف آنها را هم ذکر می کند ـ در آیه دَه سوره مبارکه «حشر» ـ می فرماید مردان باایمان، نسبت به گذشتگان خود طلب مغفرت می کنند، برای اینکه آنها باعث شدند که این معارف به ما رسید. اگر #شهدا بودند که ما در کنار سفره آنها نشستیم، اگر #ایثارگران بودند که مهمان آنها هستیم، اگر #معلمین و فقها و مؤلّفان بودند که در کنار کتاب های آنها نشسته ایم، لذا می گویند: ﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذینَ سَبَقُونا بِالْإیمانِ﴾. 🔹 این نسبت به گذشته ها بود؛ نسبت به افرادی که فعلاً با هم در یک منطقه کوچک یا وسیع زندگی می کنند هم می گویند خدایا! ﴿لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾؛ هیچ مؤمنی، خواه در مشرق عالَم و خواه در مغرب عالَم به سر می برد، کینه او در دل ما نباشد و ما بدِ او را نخواهیم. این بهشتی است که دین تحویل ما می دهد؛ خدایا! توفیقی بده که ما کینه هیچ مسلمانی را در دل نداشته باشیم! چه نعمتی بالاتر از این؟! چه فرهنگی بالاتر از این؟! چه تمدّنی بهتر از این؟! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 13 تاریخ: 1395/08/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شکوفایی عقل در پرتو علم
🔹 درخشش و شکوفایی عقلِ جامع بین نظر و عمل و نیز تاریکی و افول آن، وابسته به #علم صائب و نیز به #عمل صالح است... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
شکوفایی عقل در پرتو علم
🔹 درخشش و شکوفایی عقلِ جامع بین نظر و عمل و نیز تاریکی و افول آن، وابسته به #علم صائب و نیز به #عمل صالح است. علم دوگونه است: علم صاحب خانه یا میزبان و علم اکتسابی یا مهمان. علم میزبان، فطرت و خردی است که خداوند در جان انسان نهاده است؛ ﴿ و نفس و ما سوّیها ٭ فألهمها فجورها و تقویها ﴾.
این #سرمایه، دستبرد پذیر و زایل شدنی نیست؛ ولی باید مراقب بود تا غبار گرایش مادی آن را نپوشاند؛ ﴿ و قد خاب من دسّها ﴾ . به دیگر سخن، فطرت و عقل از میان رفتنی نیست، ولی ضعیف و مستور می شود.
🔹 خداوند همگان را راستگو و راست کردار آفرید؛ چنان که کودک همواره راست می گوید، مگر آن که به طنز یا به جِد، دروغ را به او بیاموزند. نسبت علمی انسان به نیک و بد، یکسان است؛ یعنی هم بدی را می فهمد، هم خوبی را؛ ولی گرایش او نسبت به زشت و زیبا یکسان نیست.
#گرایش_آدمی فقط به سوی نیکی و حق است و #فطرت_سالم و دست نخورده انسان هرگز بدخواه نیست و به بدی گرایش ندارد. بنابراین، زمینه دریافت معارف الهی در جان همگان وجود دارد... .
🔹 علم در یک نگاه، دو قسم است: علم مهمان و علم میزبان. علم مهمان، دانشی است که در حوزه یا دانشگاه تدریس می شود و چنین علمی دوام ندارد؛ چنان که بسیاری از دانسته ها در دوران سالخوردگی از یاد انسان می رود و بسیاری از دانشوران در کهنسالی دچار فراموشی می شوند.
علم میزبان در ضمیر انسان و به منزله چراغ هدایت است که برخی شعله آن را کم می نمایند و بعضی اشتعال آن را زیاد می کنند. پیامبران، مهمانی را به خانه دل انسان ها دعوت می کنند که با میزبان خود سازگار و هماهنگ باشد.
چنین مهمانی، نور چراغ صاحب خانه را زیاد می کند تا شبستان جان افشان روشن گردد و او عالمِ با عمل شود... .
🔹 ... برده ای اهل نماز و عبادت، به همراه صاحب بی نمازش از کوچه و خیابان می گذشتند که هنگام نماز به کنار مسجدی رسیدند. غلام از فرصت استفاده کرد و با اجازه صاحبش، برای ادای نماز اوّل وقت به مسجد رفت. نماز و نیایش غلام، اندکی به درازا کشید و مالک او که بیرون مسجد در انتظار بود، طاقتش به سرآمد و دَرِ مسجد را گشود و او را همچنان سرگرم عبادت یافت. پرسید: چرا از مسجد بیرون نمی آیی تا برویم؟ غلام پاسخ داد: من اجازه خروج ندارم. مالک، شگفت زده پرسید: چه کسی اجازه نمی دهد؟ پاسخ داد: همان کسی که به تو اجازه ورود به مسجد و نماز خواندن در آن را نمی دهد؛ یعنی تو را به حال خودت رها کرد و توفیق خاص را از تو دریغ نمود. البته در همه این موارد، آنچه به خدای سبحان انتساب دارد، #ترک_فیض_ویژه است و نه بیش از آن که مستلزم جبر گردد.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص126 تا 128
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
17.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
تفسیر به رأی▫️ همه را به «لقاء الله» دعوت كرد، فرمود این راهی نیست كه كسی «خَوْفاً مِنَ النَّار» بیاید یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» بیاید، این «شَوْقًا إِلَى لِقَاءِ اللَّه» می خواهد! این هدف برین و والا می خواهد! هر كسی كه مشتاق این راه است بیاید... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #محرم 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تفسیر به رأی▫️ ابن زیاد نامه ای نوشت پیام رسمی داد برای شبث بن ربعی كه بیا و باید بروی در #كربلا در قتل حسین بن علی شركت كنی. او تمارض كرد، گفت من مریضم و مقدورم نیست. ابن زیاد فهمید مرض نیست و تمارض است. در قبالْ پیامِ دیگر داد، گفت شبث بن ربعی می ترسم جزء این آیه باشی كه ﴿وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَیاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ﴾. این آیه كه در اوایل سوره مباركه «بقره» است مربوط به منافقان است. منافق كسی است كه وقتی به مؤمنین می رسد می گوید من مؤمنم، وقتی به كفار میرسد می گوید ما با هم هستیم، هماهنگیم، ما مؤمنین را مسخره كردیم. ابن زیاد این آیه را درباره حسین بن علی و یارانش ـ معاذ الله ـ از یك سو، امویان و مروانیان از سوی دیگر [مطرح كرد] و خود را جزء مؤمنان دانست! گفت شبث! تو وقتی به ما رسیدی می گویی من مؤمنم، وقتی به شیاطین ـ العیاذ بالله ـ به بنی هاشم رسیدی به آنها می گویی من با شمایم، می ترسم جزء منافقان باشی! ▫️ این به بند كشیدن قرآن است، این اسیر كردن قرآن است، این به میل خود معنا كردن قرآن است؛ لذا سالار شهیدان فرمود مگر نمی بینید اینها با دین دارند بازی می كنند: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یعمَلُ بهِ و أنَّ الباطِلَ لا یتَناهى عَنهُ لِیرغَبِ المُؤمنُ فی لِقاءِ اللّه ِ مُحِقّا». ▫️ همه را به «لقاء الله» دعوت كرد، فرمود این راهی نیست كه كسی «خَوْفاً مِنَ النَّار» بیاید یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» بیاید، این «شَوْقًا إِلَى لِقَاءِ اللَّه» می خواهد! این هدف برین و والا می خواهد! هر كسی كه مشتاق این راه است بیاید. این شده #نهضت_حسینی [كه] هم برای آزادسازی دین است، هم برای اجرای عدالت است، هم عدل را عبارت از حق و تكلیف معنا کردن است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #محرم 📩 #باز_نشر_از_رسانه_ها #شبکه_اول_سیما 📚 سخنرانی محرم با موضوع عدالت اجتماعی تاریخ: 1384/11/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره766
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
سادگی در مهمانی
امام رضا (ع) فرمود: مردی علی (ع) را دعوت كرد. علی (ع) فرمود: اگر سه چیز را برایم ضمانت كنی دعوت تو را می پذیرم. گفت: آن چیست ای امیرمؤمنان؟ فرمود: برای من چیزی از بیرون خانه فراهم نكنی و آنچه در خانه داری از من دریغ نورزی و خانواده ات را در تنگی نیندازی. گفت: می پذیرم. پس آن حضرت دعوتش را پذیرفت. [1]
[1]. عَنْ عَلِىِّ بْنِ أَبِىطَالِبٍ ع أَنَّهُ دَعَاهُ رَجُلٌ، فَقَالَ لَهُ عَلِی ع: قَدْ أَجَبْتُكَ عَلَی أَنْ تَضْمَنَ لِى ثَلاثَ خِصَالٍ. قَالَ: وَ مَا هِىَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ قَالَ: لا تُدْخِلْ عَلَىَّ شَیئاً مِنْ خَارِجٍ وَ لا تَدَّخِرْ عَنِّى شَیئاً فِى الْبَیتِ وَ لا تُجْحِفْ بِالْعِیالِ. قَالَ: ذَاكَ لَكَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، فَأَجَابَهُ عَلِىُّ بْنُ أَبِیطَالِبٍ ع (عیون اخبار الرضا ع، ج2، ص42).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 389
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra