17.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
قیام طهور▫️ در عصر سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب (سلام الله علیهم) جریان منكر كه ابی عبدالله فرمود: «من برای نهی از منكر قیام كردم»، تنها منكر فرعی و عملی نبود، تنها معصیت نبود، تنها بداخلاقی نبود، بلكه آن #منكر_ریشه_ای_و_اعتقادی بود... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #محرم_و_صفر 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
قیام طهور▫️ در عصر سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب (سلام الله علیهم) جریان منكر كه ابی عبدالله فرمود: «من برای نهی از منكر قیام كردم»، تنها منكر فرعی و عملی نبود، تنها معصیت نبود، تنها بداخلاقی نبود، بلكه آن #منكر_ریشه_ای_و_اعتقادی بود؛ یعنی بازگشت شرك به جای توحید بود، رجوع جاهلیت به جای عقلانیت بود، عود كفر به جای اسلام بود. ▫️ وقتی شرك به جای توحید برگشت، جاهلیت به جای عقلانیت برگشت و كفر به جای اسلام برگشت، قهراً تباهی های مناسب خود را هم به همراه دارد. در جریان معروف هم همین طور است؛ اینكه سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: «من به قصد امر به معروف قیام كرده ام»، تنها معروف اخلاقی و عملی نبود، بلکه هم #معروف_اعتقادی بود هم #معروف_اخلاقی بود و هم #معروف_عملی؛ یعنی شرك به جای توحید نشست، توحید، معروف است؛ تواضع رخت بربست و تكبر به جای تواضع نشست، تواضع، اخلاق است؛ صدق رخت بربست و دروغ به جای صدق نشست، صدق، یك واجب است. ▫️
سالار شهیدانهم برای آن معروف اعتقادی قیام كرد، هم برای معروف اخلاقی قیام كرد و هم برای معروف عملی، تا جامعه، #موحد بشود در بخش اعتقاد، #متخلق به اخلاق الهی بشود، در بخش صفات نفس و #عامل به دستورهای دینی بشود، در بخش فروع دین. آپارات: https://aparat.com/v/NPiLs #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #محرم_و_صفر 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رفعت مومن▫️ وقتی يكی از مؤمنانِ عصر امام صادق (سلام الله عليه) به حضور حضرت عرض كرد به من مسئوليت اداره اهواز را دادند، من چه كنم، حضرت دستورات فراوانی داد كه با مردم چنين باش، با مردم چنان باش، با بيت المال چنين باش، با مال مردم چنان باش، #ادب و #عقل، عنصر يك نظام است؛ حضرت اينها را گفت و گفت، بعد فرمود ذات اقدس الهی فرمود: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه». ▫️ الآن ما تمام افتخارمان اين است كه آن سِمتی كه ذات مقدس رسول گرامی و اهل بيت (عليهم السلام) به سلمان دادند، به ما هم بدهند؛ درباره سلمان گفتند: «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْت». اين لقب پُر افتخار را به خيلی ها دادند، اين يك فخر است؛ اما آنچه در روايت نورانی امام صادق (سلام الله عليه) است اين است که به اين حاكم فرمود بدان! ذات اقدس الهی فرموده است: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»؛ فرمود مؤمن از من است و من از او هستم؛ اين كجا و «سَلْمَانُ مِنَّا» كجا! #رحلت_جناب_سلمان_فارسی_رحمة_الله_علیه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/02/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل
2. اسیر کردن دین
🔹 پس از رحلت پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) دنیا زدگان در «سقیفه بنی ساعده» گرد آمدند و با خانه نشین کردن حضرت علی (علیه السلام) سفارش های پیامبر را به فراموشی سپردند... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل
2. اسیر کردن دین
🔹 پس از رحلت پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) دنیا زدگان در «سقیفه بنی ساعده» گرد آمدند و با خانه نشین کردن حضرت علی (علیه السلام) سفارش های پیامبر را به فراموشی سپردند؛ و چون علی (علیه السلام) قرآن ناطق و ممثَّل و نیز رهبر الهی شکوفاگر عقل مردم بود، خانه نشین شدن او اسارت قرآنِ شکوفاگر عقل را در پی داشت؛ زیرا به فرموده پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): قرآن و عترت، همتا و همسنگ یک دیگرند؛ «إنّى تارک فیکم الثقلین ما إن تمسّکتم بهما لن تضلّوا بعدى؛ کتاب الله و عترتى أهل بیتى و إنّهما لن یفترقا حتّی یردا علىَّ الحوض»... .
🔹 پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) برای اعلام ولایت حضرت علی (علیه السلام) در سخنرانی رسمی روز غدیر از آیه ﴿ ألنّبی أولی بالمؤمنین من أنفسهم ﴾ بهره گرفت و از جمعیّت انبوه زائران خانه خدا پرسیدند: آیا من بر شما از خودتان اولی نیستم؟ همگان گفتند: آری!
آنگاه با دست مبارک خود دست حضرت علی (علیه السلام) را گرفت و در برابر چشمان حیرت زده آنان بالا برد؛ به گونه ای که همگان زیر بغلشان را دیدند. سپس فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) رو به سوی خدا عرض کرد: «اللّهمّ أدر الحق معه حیث دار»؛ «پروردگارا! حق را که ظهور و حجّت توست، علی (علیه السلام) محور گردان؛ به گونه ای که هر جا علی هست، حق بر مدار او بگردد».
🔹 پیامبران و معصومان (علیهم السلام) در نشأه ملکوت، کثیر نیستند، بلکه همگی یک نورند که پس از نزول به جهان طبیعت متعدّد می شوند. در آن نشأه، میان حضرت علی و فاطمه (علیهماالسلام) و دیگر معصومان (علیهم السلام) هیچ مِیْزی نیست؛ چنان که در زیارت جامعه، آنان را «نور واحد» خطاب می کنیم.
از حضرت آدم (علیه السلام) تا پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) و از خاتم انبیا (صلی الله علیه و آله و سلم) تا خاتم اوصیا علیه آلاف التحیّة والثناء همگی انسان های کامل و معصومند و مردمانِ هر زمان و هر دیاری، حق را در سنّت و سیرت و زندگی متألّهانه آنان می جویند؛ زیرا هر جا انسان کامل است، حقِّ صادر از خداوند همان جاست.
🔹 امویان و دیگران با خانه نشین کردن علی (علیه السلام)، حق و دین را به انزوا کشاندند و با ریسمان افکندن بر گردن علی (علیه السلام)، دین را به اسارت گرفتند و دینی که در بند اسارت باشد، پیروانی اسیر و بی اراده می پروراند.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 157 تا 160
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره776
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
9. کودکان
مهرورزی به كودكان: ... به فرموده امام صادق (ع) ، موسی بن عمران (ع) گفت: ای پروردگار من! كدام یك از اعمال نزد تو بهتر است؟ فرمود: محبّت به كودكان، زیرا آنان را بر فطرت یگانه پرستی آفریدم و اگر آنان را بمیرانم به رحمت خود آنان را به بهشت در می آورم. [1]
[1]. ... قال موسی بن عمران: یا رَبِّ! أَىُّ الأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَكَ؟ قَالَ: حُبُّ الأَطْفَالِ، فَإِنِّى فَطَرْتُهُمْ عَلَی تَوْحِیدِى، فَإِنْ أَمَتُّهُمْ أَدْخَلْتُهُمْ بِرَحْمَتِى جَنَّتِى (المحاسن، ج1، ص293).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 392
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خیزش انحراف▫️ وقتی یكی از #خوارج، شعار رسمی می داد می گفت: «لا حكم الا لله»، وجود مبارك علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) با تندی با او برخورد كرد فرمود: «اسْكُتْ، قَبَحَكَ اللَّهُ يَا أَثْرَمُ!»؛ ای دندان شكسته ساكت باش! آن وقتی كه حق ظاهر شد كه تو مستور بودی، حالا كه عدّه ای باطلاً نعره می زنند، تو مثل شاخ بز ظاهر شدی: «نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ الْمَاعِز». ▫️ این جریان، #مبارزه_مستقیم وجودِ مبارك حضرت امیر است با كسانی كه قرآن را به رأی خود تفسیر كردند. این خوارج نه تنها قرآن را به رأی خود تفسیر كردند، مطابق این تفسیرِ به رأی هم می جنگیدند. ▫️ یك وقت یك كار، #كار_علمی محض است مثلاً جبری چنین می گوید اشعری چنین می گوید و مانند آن که اینها همان «عطفوا الهدی علی الهوی» است یعنی قرآن را به رأی تفسیر می كنند و فقط یك اثر علمی و گمراهی علمی دارد و مانند آن؛ اما یك وقت است كه گذشته از تفسیر به رأی و گمراهی های علمی، دست به شمشیر می برند؛ خوارج از این قبیل بودند. ▫️ وجود مبارك حضرت امیر دید این تنها #تفسیر_به_رأی نیست بلكه تفسیر به رأی ای است كه گمراه كردن فكری را به همراه دارد و دست به شمشیر بردن است كه اختلاف نظامی و سیاسی را به دنبال دارد. اینجا بود كه با تندی فرمود: «اسْكُتْ، قَبَحَكَ اللَّه»، آن وقتی كه حقّ ظاهر شد كه ماها اظهارش كردیم و ظهور داشتیم، از تو و امثال تو خبری نبود اما آن وقتی كه باطل پیدا شده، تو «نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ الْمَاعِز». #شهادت_عمار_ياسر_در_جنگ_صفين #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1384/11/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل
3. دین فروشی
🔹 اسیری که در صحنه نبرد در اختیار فاتحان قرار می گیرد با او سه گونه رفتار می شود: یا او را می کشند یا رهایش می کنند یا او را می فروشند... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra