💠 «همایش بینالمللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» به مناسبت یکصدمین سالگرد ولادت با حضور سخنرانان از ۲۲ کشور جهان
🔹 جلسات: ۱۳ الی ۱۵ بهمنماه
🔹 افتتاحیه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی: یکشنبه ۱۲ بهمن، ۱۸:۳۰
❇️ سخنرانان افتتاحیه:
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
پروفسور فون استوش(آلمان)
دکتر هانی ادریس (مراکش)
🔹پخش آنلاین فارسی: tv.mou.ir
🔹پخش آنلاین عربی و انگلیسی: mou.ir/mutahhari
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
جمهوری اسلامی.mp3
1.73M
💠 روز هفدهم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 جمهوری اسلامی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جمهوری اسلامی
🔹 سخنان فراوانی از اصل انقلاب، ضرورت انقلاب، رهبری انقلاب، علل و عوامل پیروزی انقلاب و دستاورد انقلاب گفته شد؛ اما آنچه محور اصلی است كه تمام آن منافع و بركات به دنبال این می گردد، آن است كه انقلاب ما كه #انقلاب_اسلامی است یا جمهوری ما كه #جمهوری_اسلامی است، نظیر #انسانیت انسان است. انسان نه دو حقیقت است كه مثلاً ما بگوییم كه زید دو حقیقت است، زید یك حقیقت بیشتر نیست (این یك)، نظیر فرشتگان بسیط نیست، بلکه مركب است که روح و بدنی دارد (این دو)؛ اما این چنین نیست كه روح و بدن همتای هم، هم سنگ و هم ¬وزن هم باشند؛ زیرا بالأخره #روح اصل است: «أَصْلُ الْإِنْسَانِ لُبُّه»[1] و بدن در اختیار اوست؛ بدن همتای روح نیست تابع روح است. این #جمهوری_اسلامی كه دو عنصر اصیل است، #انقلاب_اسلامی كه دو عنصر اصیل است، آیا جمهوریت و اسلامیت همتای هم هستند؟ یعنی اسلام یك كفه و مردم یك كفه می باشند؟ یا نه، روح این انقلاب، اسلام است و مردم #بازوان_توانمند_اسلام هستند؟! مردم معتقد به اسلامند، متخلق به اسلام اند، زنده به اسلام اند؛ اینها را اسلام زنده كرده است! اگر #جمهوری_اسلامی به این معناست ـ چه اینكه به این معناست ـ ما باید قدر روحمان را بدانیم! اسلام به منزله آن مظروف است و جمهوریت به منزله ظرف، این ظرف باید آن مظروف را حفظ بكند، آن آب زلال را باید حفظ بكند!
🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود: «أَیهَا النَّاسُ سَیأْتِی عَلَیكُمْ زَمَانٌ یكْفَأُ فِیهِ الْإِسْلَامُ كَمَا یكْفَأُ الْإِنَاءُ بِمَا فِیهِ»؛[2] فرمود روزگاری می آید كه عده ای از دشمنان دین می كوشند كه این #ظرف_اسلام را وارونه كنند، وقتی ظرف وارونه شد مظروف می ریزد. شرح كلمات علی مثل خود قرآن كریم ((یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً))؛ این یك روش اولی است برای درك كلام هر متكلمی؛ یعنی باید كلام هر متكلمی را اول با خود آن كلام و بعد با قرائن منفصل فهمید. به خود كلمات نهج البلاغه كه مراجعه می كنیم، می بینید وقتی رهبر را تنها می گذارند، اسلام را منهای ولایت و رهبری می كنند، خود آن حضرت در حضور عده ای به مخاطبینش فرمود؛ گفت: «اللَّهُمَ إِنِّی أَسْتَعْدِیكَ عَلَى قُرَیشٍ»؛ خدایا من تعدّی كه قریش نسبت به من كردند به تو عرضه می دارم و شكایت می كنم، چند جمله را گفت بعد فرمود: «وَ أَكْفَئُوا إِنَائِی»؛ منِ علی را زیر و رو كردند! خب شما اگر خواستید ظرفی را خالی از مظروف كنید آن را بتكانید ظرف تكانی بكنید، زیر و رو می كنید، وقتی واژگون كردید خب مظروفش می ریزد. فرمود اینها كه مرا خانه ¬نشین كردند، آن علی خانه¬ نشین¬ شده اسلام وارونه شده است؛ فرمود: «اللَّهُمَ إِنِّی أَسْتَعْدِیكَ عَلَى قُرَیشٍ وَ مَنْ أَعَانَهُمْ فَإِنَّهُمْ قَدْ قَطَعُوا رَحِمِی وَ أَكْفَئُوا إِنَائِی».[3]
[1]. الأمالی( للصدوق)، ص240.
[2]. نهج البلاغه، خطبه 103.
[3]. نهج البلاغه، خطبه 217.
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_امام_خمینی_عبد_صالح_خدا_احیاگر_اسلام_ناب_محمدی_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#روح_انقلاب
#بازوان_توانمند_اسلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1377/11/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
امام راحل درزمرۀ عارفان محقّق
امام راحل در سلسلهٴ عارفان محقّق جای داشت و در عین حال با همهٴ آنها فاصله داشت، آنان در سیر به سوی خدا و تقرّب به او و بریدن از خلق «سیر من الخلق إلی الحق» متوقّف گشته بودند، و او برای اصلاح زندگی انسان و حاکمیّت قانون خدا به «سیر بالحق فی الخلق» رسیده بود. گفته بودند: «مرد باطنی (عارف) پس از آرامش و اطمینانی که در مسیر معنوی پیدا میکند، نمیخواهد به زندگی این جهانی باز گردد، و در هنگامی که بنا به ضرورت باز می گردد، بازگشت او برای تمام بشریّت سود چندانی ندارد»، ولی او از «وارثان انبیا» بود که همچون انبیا: «بازگشتشان جنبهٴ خلاّقیّت و ثمر بخشی دارد، باز میگردند و در جریان زمان وارد میشوند تا جریان تاریخ را به دست گرفته و جهان تازه ای از کمالهای مطلوب را خلق کنند».
#امام_خمینی
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@a_javadiamoli_esra
47.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 همایش بینالمللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/11/12
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
⚫پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله نظری خادم الشریعة
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله و إنا إليه راجعون
ارتحال عالم عالی مقام حضرت آية الله حاج شيخ عبدالله نظرى خادم الشريعة، سانحه سنگين و أسف بار بود. اين رخداد تلخ و جبران ناپذير را به حوزه علميه و روحانيت معظم و مردم بزرگوار طبرستان ديار علويان تسليت، علو درجه آن فقيه راحل و صبر جميل بيت شريف خصوصاً آقازاده هاى ايشان از خداى سبحان مسئلت مى شود.
جوادی آملی
#پیام_تسلیت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اجرای عدالت
🔹 بعضی از کارهاست که با همین #عدالت مصطلح حلّ می شود، چه اینکه در سوره مبارکه «نحل» فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ﴾.[1] کسی که می خواهد پیش نماز بشود، همین عدل مصطلح کافی است؛ انجام واجبات و ترک محرّمات. اما یک وقت کسی می خواهد مسئولیت قضایی و غیر قضایی را به عهده بگیرد، این عدالتی که در پیش نماز هست برای او کافی نیست. این عدالتی که در سوره مبارکه «حدید» آمده که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[2] [نیاز است]، نه اینکه عادل باشد، بلکه #قائم_بالعدل باشد.
🔹 گاهی آدمی قُرص و متقن است، #قائم_القسط عدالتش فوق عدالت امام جماعت است؛ اما پرونده پرونده اختلاسی است! برای این منظور نه عدالتی که در نماز جماعت معتبر است و راه گشاست، نه عدالتی که در قضای قاضیان عادی هست راه گشاست؛ در این موارد ﴿قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ﴾[3] «قوّام بالقسط» باید باشد نه «قائم بالقسط». پرونده میلیاردی را او باید حلّ کند. وگرنه یا با تهدید یا با تطمیع از بین می رود. اینکه فرمود: ﴿وَ أَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ﴾، یا در سوره مبارکه «نساء» آیه 135 فرمود: ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ﴾. اینکه می بینید خیلی از جاها مشکل حلّ نمی شود، برای این است که ما خیال می کنیم با عدالت نماز جماعتی آن حلّ می شود.
🔹 جان جهان به فدای این پیغمبر! این [روایت] را هم سنّی نقل کرد، هم شیعه نقل کرد؛ فرمود من آیه ای بلدم که اگر مردم بدان عمل بکنند #راحت_دنیا_و_آخرت خواهد بود. من یک این را مکرّر می فرمود! آن کدام آیه است؟ همین آیه محل بحث که ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾،[4] فرمود اگر کسی باتقوا باشد هیچ مشکلی ندارد.[5] الآن این مشکل جامعه ما یا به خاطر احتکار بود، یا به خاطر اختلاس بود یا به خاطر سکه خریدن بود یا به خاطر ارز خریدن بود، همه اینها #خلاف_شرع بود! چیزی هم در این مملکت کم نیست، همه چیز هست! بیگانه نقشش بی اثر نیست، اما این مشکلات درون برای این است که #تقوا در کار نیست. فرمود شما راه کسی را نبندید و بیراهه نروید، ممکن نیست خدا شما را تنها بگذارد، ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾. از این قرآن راستگوتر! ما حرف این را گوش ندهیم، پس حرف چه کسی را گوش بدهیم؟! فرمود شما اگر بیراهه نروید، به دنبال حرام نروید، هرگز نمی مانید. اگر اهل حوزه و دانشگاه باشد، هیچ شبهه ای برای او نمی ماند «مِنْ شُبُهَاتِ الدُّنْیا».[6] شبهات علمی نمی ماند، شبهات مالی نمی ماند، مشکلات سیاسی نمی ماند. ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾، «مِنْ شُبُهَاتِ الدُّنْیا» «وَ مِنْ غَمَرَاتِ الْمَوْتِ» در هنگام فشار مرگ مشکلی ندارد.
🔹 آدم وقتی دو سال در یک خانه بود حالا اثاث کشی می خواهد بکند، می بیند که متأثّر است، برای اینکه با این خانه اُنس گرفته است. حالا شصت ـ هفتاد سال ما با این پیکر اُنس گرفتیم و حالا میخواهیم این را رها کنیم، چه پیش می آید؟ مگر فشار مرگ آسان است؟! حضرت فرمود اگر کسی باتقوا باشد، راحت جان می دهد. ما می خواهیم راحت زندگی کنیم، نمی خوهیم اشرافی زندگی کنیم، راهش اینهاست!
[1]. سوره نحل، آیه90.
[2]. سوره حدید، آیه25.
[3]. سوره نساء، آیه135.
[4]. سوره طلاق، آیه2.
[5]. مکارم الاخلاق، ص468؛ مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج35، ص436.
[6]. تفسیر الصافی، ج5، ص188.
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_عدالت_اجتماعی_اقتصاد_مقاومتی_جهش_تولید
#اخلاص
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طلاق ـ جلسه 4
تاریخ: 1397/07/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصول انقلاب
🔹 ما هم هدفمان مشخص است، هم راه مشخص و هم می دانیم صاحب كارمان كیست؛ به دلیل اینكه #انقلاب را او به مقصد رساند. در جریان فتح مكه ابوسفیان متحیرانه قدم می زد، گفت چطور شد که ما شكست خوردیم و اینها پیروز شدند؟! ما به سربازانمان كباب می دادیم و اینها خرما خوردند، ما به سربازانمان شمشیر دادیم و آنها چوب دستی داشتند، ما به سربازانمان شتر و اسب دادیم و اینها پیاده و پابرهنه بودند، آخر «لَیتَ شِعْرِی بِأَی شَیءٍ غَلَبْتنِی» آخر ما هر چه تحلیل می كنیم جور درنمی آید، چطور ما شكست خوردیم اینها پیروز شدند؟! وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) از پشت سر رسیدند دست مبارك را روی دوش ابوسفیان گذاشتند و فرمودند «بِاَللهِ غَلَبْتُك»[1] تو همه اش شتر و اسب و قاطر می بینی، قدرت غیبی را كه نمی بینی! ما با آن پیروز شدیم «بِاَللهِ غَلَبْتُك». در جریان #انقلاب این طور بود در جریان #دفاع_مقدس واقعاً این طور بود. اینكه تاریخ بیهقی و تاریخ ناسخ التواریخ و اینها نیست كه مال سیصد سال قبل یا چهار صد سال باشد، برای دیروز بود و همه هم دیدند! این طور نیست كه حالا آدم بگوید كه در تاریخ است افسانه است یا اغراق است، پس «بِاَللهِ غَلَبْتُك» است.
🔹 اصل اول آن است كه به سمت #مدینه_فاضله باید حركت كنیم اصل دوم این است كه هیچ كم نیاوریم برای اینكه صاحب كار دیگری است! اصل سوم این است كه چقدر از ما بر می آید؟! هر چه كه بر میآید كوتاهی نكنیم، یقیناً پیروز می شویم!
🔹 جوان های مملكت هم #جوان های متدین و شیر پاك خورده هستند، بچه های ابی عبدالله هستند، بچه های امیرالمؤمنین هستند و [برای] اینها هم باید تلاش و كوشش كرد؛ منتها ما اگر درست عمل بكنیم مردم بر می گردند! مردم هم مردم مسلمان و متدین هستند وقتی ببینند این آقا كیسه ندوخته #اعتماد می کنند. مردم از این بیان امیرالمؤنین را تبعیت می كنند؛ حضرت فرمود كه آن كارمند و آن كارگزاری كه وقتی میآید با یك كیسه خالی می آید می رود با كیسه پر میرود به او #اعتماد نكنید، خودش هم فرمود این درآمدهای من است و من از همین ها دارم استفاده می كنم؛[2] حالا ما مثل او نمی توانیم بشویم و قبول داریم، اما همین #حلال را اكتفا بكنیم. حرام آبرو بر است! در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) مكرر در نهج البلاغه آمد كه باند بازی، جناح بازی و سیاست بازی سرزمین «وبا»، «وَبِی»,[3] «أَوْبیٰ»،[4] «مُوبِئ»[5] است. یكی از واژه هایی كه در نهج البلاغه چند بار تكرار شده است، همین جریان «وَبِی», «أَوْبیٰ»، «مُوبِئ» فرمود این دنیا و این بازی ها «مُوبِئ» است؛ آن چراگاهی را می گویند كه علفهایش وبا خیز است. فرمود دنیا این طور است، مبادا خدایی ناكرده در این باند بازی و در این جناح بازی [بیافتید]! بله همه ما در متن سیاستیم، سیاست را سید حسن مدرس (رضوان الله علیه) بیان كرده، امام بیان كرده، مقام معظم رهبری بیان میكند، راه مشخصی داریم! ما نه فاصله می گیریم، نه از قافله جداییم و در #متن_سیاست هم هستیم؛ اما باند بازی، جناح بازی، بازی كردن با دین و بازی كردن با خون شهدا آدم را در چراگاه «وَبِی», «أَوْبیٰ»، «مُوبِئ» می برد؛ یعنی چراگاه وبا خیز، وبا هم هم كشنده است و هم آبرو است.
🔹 این بیان نورانی حضرت امیر است که فرمود باند بازی آبرو ریزی را به همراه دارد، مواظب دنیا باشید و آخرتتان باشید! خدا صاحب این همه خون های پاك است! این #ثار_الله یعنی انتقام اینها را خدا میگیرد، وگرنه خدای سبحان كه خون ندارد! خون بهای اینها را خود خدا به عهده میگیرد. اگر #خون_بها را خدا میگیرد، مگر اجازه می دهد که هر كسی با این خون ها بازی كند؟!
[1]. الروض الانف الوكیل، ج7، ص135.
[2]. مجموعه ورام، ج2، ص151/
[3]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه175؛ نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت376.
[4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه238.
[5]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت367؛ «مَتَاعُ الدُّنیا حُطَامٌ مُوبِیءٌ».
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_جوان_ایرانی_امید_و_خودباوری_پیشرفت_علمی
#خون_بهای_شهدا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولان سازمان بسیج با حضرت استاد
تاریخ: 1383
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اسوه بشر
🔸 منطق قرآن كریم این نیست که زن خوب نمونه زنان است، منطق قرآن كریم این است كه زن خوب #نمونه_مردم است؛ نه نمونه زنان و نه نمونه مردان، نمونه مردم است! یعنی هم مرد باید از این زن به عنوان الگو استفاده كند و هم زن. وجود مبارك علی بن ابی طالب نمونه مردم خوب است نه نمونه مردان، هم زن ها باید علی را الگو قرار بدهند و هم مردها! وجود مبارك فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هم #نمونه_مردم خوب است، نه نمونه زنان نه نمونه مردان.
🔸 سرّ اینكه وجود مبارك مریم (سلام الله علیها) به عظمت در فرهنگ وحی ستوده می شود، #نوآوری او است كه ﴿كُلَّمَا دَخَلَ عَلَیها زَكَرِیا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً﴾، این میوه بی سابقه را از كدام باغ چیدی؟ می گوید از #باغ_ملكوت! از كجا این روزی پیش بینی نشده را فراهم كردی؟ ﴿أَنّی لَكِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ﴾،[1] این روزی های ظاهری است، یعنی میوه زمستانی در تابستان و میوه تابستانی در زمستان، غیر فصل یعنی نو و نوبر و ابتكاری، اینها میوه های جسمانی و حسی و تغذیه و تنویه است؛ لذا مریم (سلام الله علیها) سیده نساء عالمیان اهل خود و عصر خود شد. همین میوه بی سابقه و #نوآوری، درباره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است، منتها این میوه یك میوه دیگری است؛ لذا آن بانو سیده نساء عالمیان است من الاولین و الآخرین. مریم (سلام الله علیها) میوههای #حسی داشت، وجود مبارك فاطمه زهرا (سلام الله علیها) میوه های #عقلی داشت. زكریا (علیه السلام) هر وقت وارد می شد، خوراكی بی سابقه میدید، بعد از رحلت رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) وجود مبارك حضرت امیر هر وقت وارد می شد، می دید فاطمه زهرا از عرش و فرش و گذشته و آینده سخن می گوید، #میوه_علمی تازه دارد! آنچه مرحوم كلینی نقل می كند كه جبرئیل وارد می شد ملاحم را ارایه می كرد؛[2] یعنی اخبار غیبی. هر وقت وارد می شد می دید وجود مبارك فاطمه می فرماید كه در ده سال بعد یا ده هزار سال بعد یا یك میلیون سال بعد یك چنین اتفاقی می افتد، وجود مبارك حضرت امیر می فرمود كه این حرف ها را از كجا می زنی؟ ده هزار سال یا هزار بعد سال بعد این طور است، بهشت این طور است، جهنم این طور است، «تَطایُرِ کُتُب» این طور است، مواقف این طور است، صراط این طور است و آینده این طور است، این اخبار غیبی را از كجا می گویی؟ می فرمود جبرییل آمد و به این گزارش را داد. آن ﴿كُلَّمَا دَخَلَ عَلَیها زَكَرِیا الْمِحْرابَ﴾ كجا، این «كلما دخل علیها علی» كجا! آن یك #نوآوری است و غذای ظاهری است، این یك نوآوری است و #غذای_ملكوتی است! این هر لحظه #علم تازه دارد، آن هر لحظه خوراكی تازه دارد! آن می شود سیده نساء عالمیان عصر خودش، این می شود سیده نساء عالمیان «من الاولین و الآخرین».
[1]. سوره آل عمران، آیه37.
[2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص241.
#ولادت_حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_سیره_فاطمی_منزلت_زن_سبک_زندگی_ایرانی_اسلامی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار شورای اسلامی شهر تهران با حضرت استاد
تاریخ: 1383/04/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
36.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تصویری #پیام_موضوعی
🔹 همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/11/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
دولت کریمه.mp3
1.86M
💠 روز بیست و یکم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 دولت کریمه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دولت کریمه
🔹 باید بدانیم که نظام اسلامی ما #نظام_کرامت است. نظام کرامت با #آفرینش ما سازگار است. ما می خواهیم کریمانه حکومت داشته باشیم، کریمانه #دولت داشته باشیم، کریمانه #ملت داشته باشیم، حوزه ما کریمانه و دانشگاه ما کریمانه و خدمات ما و نهضت خدمت رسانی ما هم کریمانه باشد. این در دعاهای ما هم آمده است که «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیكَ فِی دَوْلَةٍ كَرِیمَة»،[1] این #دولت_کریمه که برای امامان معصوم (علیهم السلام) مطرح بود و اجرای آن به دست ولی عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود، عبارت از #عدل_محض نیست که انسان عادل باشد. ممکن است یک حکومت با فشار عدالت را تحمیل بکند، ولی دولتش دولت کریمانه نیست.
🔹 کرامت به معنای عظمت نیست، به معنای کبیری نیست. بزرگی یک حساب دیگری دارد. کلمه «کبیر» کلمه «عظیم» اینها شاید معادل فارسی داشته باشند؛ اما «کریم و کرامت»، اینها ظاهراً معادل فارسی ندارند. ما در فارسی باید چند کلمه را کنار هم بگذاریم تا بتوانیم کرامت را معنا کنیم. کرامت #وصف_خاص_فرشتگان است، آن بزرگ منشی و بزرگواری است. آن کسی که نه تنها گناه نمی کند، خود را برتر از آن می داند که گناه بکند، نه برای ترس از جهنم، نه برای بهشت رفتن، می گوید حیف من است که خودم را آلوده بکنم، وقتم را تلف بکنم! این روحیه در فرشتگان است که فرشتگان را خدای سبحان در سوره مبارکه «انبیاء» وقتی معرفی می کند به عنوان ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّکرَمُونَ ٭ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالقَوْلِ وَ هُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾[2] معرفی می کند، فرشته کریم است.
🔹 یک انسان حالا یا استاد حوزه است یا استاد دانشگاه است، او در کوی و برزن با کودکان بازی نمی کند، می گوید این در شأن من نیست، چنین حالتی را حالت کرامت می گویند. فرشتگان کریم هستند و هرگز تن به آلودگی نمی دهند. در «زیارت جامعه» در وصف ائمه (علیهم السلام) ما #وصف_کرامت را داریم، همان وصفی را که خدای سبحان در سوره «انبیاء» برای ملائکه ذکر می کند: ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّکرَمُونَ ٭ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالقَوْلِ وَ هُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾ همان وصف را در «زیارت جامعه» برای ائمه (علیهم السلام) می خوانیم، می گوییم شما #بندگان_مکرم_الهی هستید،[3] حوزه کارش این است، دانشگاه کارش این است، آن که با فشار آدم خوبی می شود آن به هر حال طعم کرامت را نچشیده، یک وقت که فشار برطرف شد به کج راهه می رود این خطر همیشه او را تهدید می کند.
[1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج3، ص424؛ مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص581.
[2]. سوره انبیاء، آیات26 و27.
[3]. كامل الزیارات، ص318؛ «فَأَنْتُمْ أَوْلِیاؤُهُ النُّجَبَاءُ وَ عِبَادُهُ الْمُكْرَمُون».
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_مجاهدت_انقلابی_کرامت_انسانی_ایثار_و_شهادت_طلبی
#بندگان_مکرم_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1382/07/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
50.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 همایش مجازی کتاب سال حوزه
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/11/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه با پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح امروز برگزار گردید.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام با بیان اینکه باید جهانی فکر کنیم، بیان داشتند: همه مراکز علمی و تحقیقی و پژوهشی مخصوصاً حوزه و دانشگاه، این رسالت را دارند که جهانی فکر بکنند هرگز قمی فکر نکنند، ایرانی فکر نکنند، شرقی فکر نکنند، غرب آسیایی فکر نکنند، هرگز خاورمیانهای فکر نکنند؛ چون قرآن از همان وقتی که نازل شده است فرمود جهانی فکر کنید
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
❇ سیاست دون آن است که بتواند عرفان را تحمل کند و عرفان، فرازمندتر از آن است که در قالب سیاست بگنجد
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در همایش بینالمللی «نقش اندیشههای عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکلگیری انقلاب اسلامی ایران»
از دیرباز این مسئله وجود داشت که با توجه به اینکه امام رضوان الله علیه یک شخصیت جامع بود، و هم عارف و حکیم بود و هم متکلم و فقیه و سیاستمدار بود، نظام و این حکومت را بر چه مبنایی پیش میبرد؟
آن معنا و آن محتوا و روحی که در این قالب نظام سیاسی بناست حضور داشته باشد و این نظام سیاسی بناست آن را پیاده کند، چیست؟ آیا فقاهت است یا حکمت یا معرفت عرفانی؟
واقعاً حقیقتی که در درون این نظام و این سیاست وجود دارد یا بر اندیشه امام بود که وجود داشته باشد و این سیاست بتواند آن روح و آن اندیشه را پیاده کند، چیست؟
عرفان جانمایه اصیلی است که از طرف خداوند سبحانه و تعالی برای انسان امکانپذیر شده است
یعنی حقیقت عرفان نه به عنوان یک پدیده اجتماعی، بلکه یک حقیقت الهی و انسانی است.
عرفان درگاه ورود به جریان عظیم وحی است.
حق سبحانه و تعالی راه را برای ورود انسان از درگاه عرفان و قلب گشود.
همانگونه که عقل را در اختیار انسان قرار داد تا بیندیشد و تفکر کند.
برای انسان بالاتر از عقل در حوزه مسائل نظری وجود ندارد و راه را هم برای شهود و کشف حقایق باز کرده است و از آن به عنوان عرفان یاد میکنند.
این عرفان که برای انسان و دنیا امکانپذیر است که از آن به عنوان عرفان عملی یاد میکنیم، معرفتی مبتنی بر سلوک است
عرفان نظری مبتنی بر نظر و اندیشه معرفت حاصل میشود.
این عرفان نظری که یک حکمت راعی است و از حکمت متعالیه به مراتب برتر و والاتر است، اندیشه نابی میطلبد که آیتالله جوادی آملی، از آن به عنوان عقل ناب یاد میکند و نهتنها از ظن و خیال و گمان و وهم مصون است، و از هوا و هوس پاک و مطهر و منزه است بلکه عقل نابی است که کف صعود و رفعت به جهان ملکوت است و تازه، قلب از این به بعد باز میشود.
دنیای عرفان نظری به حدی وسیع است که بزرگان در این دانش اظهار عجز کردهاند.
اما عرفان عملی که معرفتی است شهودی. امام مبتنی بر سلوک شایستهای که به درستی شریعت را زمینه برای آن حقیقت قرار دادند، حد متوسط شریعت و حقیقت را طریقت بیان کردهاند. تا شریعت و طریقت به درستی شکل نگیرد، حقیقت اتفاق نخواهد افتاد.
ما به خودمان اجازه ندهیم بهراحتی از عرفان حرف بزنیم. عرفان یک دانش و معرفت شریفی است که فرازمند است. فراتر از عقل کامل است. عقل کامل درحقیقت درگاهی است برای عرفان.
سخن در این است چقدر میتوانیم از عرفان به عنوان جانمایه حکومت و نظام و سیاست سخن بگوییم؟
آیا اصلاً سیاست این طاقت و تحمل را دارد که بتواند حقایق ملکوتی را در جان خودش داشته باشد و بهحق این را به انتشار جهانی تبدیل کند؟
هدف متوسط که از جایگاه سیاست و حکومت امکانپذیر است، در حد فقاهت است. فقاهت میتواند جامعه را به قسط و عدل برساند.
آیا حکومت طاقت این را دارد که بتواند فراتر از عقل جلو برود؟ عقل در حد فقاهت است.
آیا از جایگاه حکومت به معنای چهارچوب نظام سیاسی امکانپذیر هست یا این یک جریانی است که پیامبر گرامی فراتر از مسائل حکومت و فرازمندتر از آنچه که به عنوان نظام سیاسی هست، مطرح میکند؟
بله؛ امام هم عارف و فقیه و هم حکیم و متخلق است اما ظرفیت حکومت را باید دید.
شعار ندهیم و حرف نزنیم. دیگر وقتش گذشته است. باید زمینهها را بهگونهای فراهم کرد که اگر سخن از عرفان و سیاست است، این لایههای متوسط بتواند خود را به سیاست برساند.
اخلاق که حد وسط بین شریعت و حقیقت است بتواند به حکومت برسد و حکومت بتواند اخلاق را در جامعه آموزش دهد و آن را منتشر کند. این کار بسیار بسیار دشواری است.
باید حق را بگویم و آن، این است که بین عرفان و سیاست فاصله بسیار زیاد است. زیرا سیاست دون آن است که بتواند عرفان را تحمل کند و عرفان، فرازمندتر از آن است که در قالب سیاست بگنجد.
دین برای همه افراد جامعه بخواهد نگرش عرفانی به ارمغان بیاورد و درگاه شهود را باز کند و آنها را صائن لنفس و امثال ذلک قرار دهد، این یک تخیل است
امام حسین علیه السلام عارف بود و صاحب دعای عرفه اما وقتی وارد بحث حکومت میشود، میفرماید «خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدّی». کف مسائل دین را میبیند. «أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ». فقه را میبیند. مگر بالاتر از اینها میشود گفت؟
ما یک خلطی هم حتی در سخنان بزرگان و اساتید خودمان داریم و فکر میکنیم اگر علی بن ابی طالب یا خود امام رضوان الله علیه عارف بود، این عرفان درحقیقت در حکومت آمده است. بله؛ او عارف است و حکیم است اما این عرفان و حکمت جای خودش را دارد. در قلب است.
متن کامل خبر👇👇👇
news.esra.ir
https://b2n.ir/487391
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi