12.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
دعوت عالمانِ بی عمل🔹 یك وقت انسان #عالم_بی_عمل است، او دعوت به خیر ندارد او دعوت به #علیم دارد. 👈 خداوند اسمای حُسنای فراوانی دارد: هم علیم است هم غفار است هم خیر مطلق است هم الله است كه #اسم_اعظم است و جامع همه اسما؛ اگر كسی عالم بی عمل بود گفتار او, رفتار او, نوشتار او كتاب های او رسائل او سخنرانی های او عالمانه بود، چنین كسی انسان را به #الله دعوت نمی كند به #علیم دعوت می كند... . #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دعوت عالمانِ بی عمل🔹 یك وقت انسان #عالم_بی_عمل است، او دعوت به خیر ندارد او دعوت به #علیم دارد. 👈 خداوند اسمای حُسنای فراوانی دارد: هم علیم است هم غفار است هم خیر مطلق است هم الله است كه #اسم_اعظم است و جامع همه اسما؛ اگر كسی عالم بی عمل بود گفتار او, رفتار او, نوشتار او كتاب های او رسائل او سخنرانی های او عالمانه بود، چنین كسی انسان را به #الله دعوت نمی كند به #علیم دعوت می كند. 🔹 یك انسان عالم بی عمل محدوده هدایت او فقط علم است; حالا این علم سودمند باشد یا نباشد بحث خاص خود را دارد كه از وجود مبارك رسول اكرم رسیده است كه «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَع». 🔹 پس ممكن است كسی سخنان عالمانه داشته باشد و نوشته های عالمانه داشته باشد، چون #تهی_از_عمل است چنین انسانی چنین دعوت كننده ای هرگز كسی را به خیر دعوت نمی كند به علم دعوت می كند, به عالم شدن دعوت می كند و خداوند ما را به چنین سِمتی فرا نخوانده است. 🔹 نگفت سخنرانی عالمانه كنید، حرف های عالمانه بزنید و نوشته های عالمانه داشته باشید، چون این یك گوشه قضیه است، یك بال بشریت است، هرگز با یك بال كسی نمی تواند پرواز بكند؛ لذا دعوت به علیم را خیلی نستودند. دعوت به علیم صِرف، كارِ عالمان بی عمل است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📩 #باز_نشر_از_رسانه_ها #پیام_رسان_های_اجتماعی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1376/05/02 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نوزدهم ماه #شوال 1445
9 ماه #اردیبهشت
🔹
تمایز روان شناسانه#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تمایز روان شناسانه🔹 اینكه از نظر #روان_شناسی و از نظر خصوصیت های روانی بین زن و مرد اختلاف است، این البته حق است؛ اما این معنایش این نیست که زن و مرد دو نوع اند. 🔹 شما می بینید از نظر روان شناسی، برای كودك و میانسال و كهنسال سه نوع روانشناسی است، برای شرقی و غربی دو نوع روان شناسی است، برای عرب و عجم دو نوع روانشناسی است، برای قطبی و استوایی دو نوع روانشناسی است؛ خود مردها هم این چنین اختلاف دارند زن ها هم این چنین اختلاف دارند. این اختلاف صنفی است نه اختلاف نوعی. 🔹 البته بر اساس اینكه روح، جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است، اختلاف خصوصیت های فكری و روانی كه بی ارتباط با خصوصیت های بدنی نیست، سهم مؤثری دارد؛ ولی بالأخره همه اینها زیرمجموعه یك نوع اند؛ اینها اختلافات صنفی اند نه اختلافات نوعی. 🔹 خب بسیاری از آداب روانی شرق و غرب فرق می كند، بچه و بزرگسال فرق می كند، كسی كه تازه بالغ شده با كسی كه كهنسال است فرق می كند؛ اما اینها معنایش این است كه اینها دو صنف اند از یك نوع، نه دو نوع اند از یك جنس. وحی هم آمده تا #انسانیت_انسان را تأمین كند و در انسانیت، زن و مرد یكسان اند. #روز_ملی_روان_شناس #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه اعراف جلسه 242 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح
🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح
#پخش_زنده دروس معظم له:
سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
↙️ لینک شرکت در درس فقه:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
↙️ درس اخلاق:
https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مسیر روشن🔹 اساتید معارف راهشان این است، ما راهمان این است امر به معروف و نهی از منكر راهمان این است: ـ باید پر در بیاوریم، یك؛ ـ پرواز بكنیم، دو؛ ـ از طبیعت به ماورای طبیعت، سه؛ #مرید_بازی این مشكلی را حل نمی كند، هیچ جا مشكلی را حل نمی كرد! این راه ما است، آن وقت چنین آدمی می شود #جانشین_پیغمبر... . #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مسیر روشن🔹 حرف هر واعظی هم در مردم اثر نمی كند، وگرنه این همه روضه خوانی ها و وعظ كم نیست؛ اما یك آدم داغدیده كه حرف می زند حرف او در ما اثر می كند. به ما گفتند طلبه ها وقتی درس می خوانید باید مواظب باشید پر در بیاورید برای اینكه این همه ما آمدیم اینجا فراشی كردیم برای شما پر پهن كردیم برای اینكه شما درس بخوانید؟ برای اینكه لمعه و اصول فقه بخوانید؟ یا نه، پر در بیاورید. این اولین پیام. 🔹 روحانی بی پر، دیگر #وارث_پیغمبر نیست، در استاد معارف هم موفق نیست، در امر به معروف هم موفق نیست در ارگان دیگر هم برود موفق نیست، دو: حالا كه پر در آورده چه كار بكند؟ ملائكه می گویند وقتی پر در آوردی باید پرواز بكنی سه: كجا پرواز كنی؟ مثل این مرغ ها كه به طمع طعمه از راه های دور می آیند تالاب های شمال به دنبال تالاب بگردی می شوی همین آخوند معمولی یا نه، پر در بیاور از طبیعت به ماورای طبیعت؛ پر در بیاور از دنیا پر بكش نه در دنیا نه تالابی فكر بكنی آن وقت این كشور می شود #امام؛ آن وقت این جوان ها شیفته او می شوند هر آخوندی همین طور است! 🔹 اساتید معارف راهشان این است، ما راهمان این است امر به معروف و نهی از منكر راهمان این است باید پر در بیاوریم، یك؛ پرواز بكنیم، دو؛ از طبیعت به ماورای طبیعت، سه؛ #مرید_بازی این مشكلی را حل نمی كند هیچ جا مشكلی را حل نمی كرد چه اینكه حالا بخواهد حل بكند این راه ما است آن وقت چنین آدمی می شود #جانشین_پیغمبر. 🔹 جریان «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» كه مخصوص سلمان نبود. این درباره بسیاری از مردها و زن ها اتفاق افتاده بعضی از بزرگان قم را حضرت فرمود: «مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» بعضی از زن هایی كه شایسته علم بودند فرمود: «مِنَّا أَهْلَ الْبَیت»؛ منتها حالا درباره سلمان شهرت پیدا كرده است... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/06/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره1022
#بخش_سوم
#تعامل_مردم_و_نظام_اسلامی
#فصل_دوم
#نظام_اجتماعی
8. مرزداری و اهمیت آن
آثار معنوی مرزداری
🔸 رسول خدا (ص) فرمود: كسی كه هنگام نگهبانی و مرزداری از دنیا برود ثواب كارش برای وی جریان خواهد داشت و از نعمت های جاری برخوردار خواهد بود و از فرشته آزمونگر (در قبر) در امان خواهد بود. [1]
[1]. وَ اِن مَاتَ مُرَابِطاً جَرَی علیه عملُهُ وَ اُجرِىَ عَلَیهِ رِزْقُهُ وَ أَمِنَ مِنَ الْفَتَّانِ (كنز العمال، ج4، ص284).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 472
🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
14.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
به منزله قرآن🔸 حضرت فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ»؛ من در گذشته برادری داشتم از دوستان که او را به عنوان یک مرد عظیم می دیدم. از سلطنت شکم و از سلطنت جهل بیرون آمده است... . 👈 جان او #به_منزله_قرآن بود، هر کاری را که می خواست بکند فکر می کرد، اگر به جایی نمی رسید بر صفحه نفس خود عرضه می کرد... . #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
به منزله قرآن🔸 ما حتماً باید یک دوره قرآن در محضر او باشیم تا در دست ما باشد، خواسته هایمان را با این بسنجیم که آیا این درست است یا درست نیست؟ حالا با این تعلیم و تربیت معلوم می شود که چطور وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) درباره بعضی از اصحابش آن طور اظهار شوق می کند! 🔸 حضرت فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ»؛ من در گذشته برادری داشتم از دوستان ـ که از شاگردان حضرت بود ـ «كَانَ [یعَظِّمُهُ] یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛ چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، من او را به عنوان یک مرد عظیم می دیدم. 🔸 این علی صاحب «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»! حضرت وقتی بگوید او نزد من بزرگ بود، معلوم می شود شخصیتی بود! چرا این شخص نزد چشمم بزرگ بود؟ چون «كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ ... مِنْ سُلْطَانِ الْجَهَالَة»؛ از سلطنت شکم و از سلطنت جهل بیرون آمده است. #سلطنت_شکم همین حرام خوری و بدخوری است. #سلطنت_جهل چیست؟ کسی جاهل باشد و برابر آن جهل عمل کند! 🔸 این شخص از سلطنت جهل بیرون آمده بود. جان او #به_منزله_قرآن بود، هر کاری را که می خواست بکند فکر می کرد، اگر به جایی نمی رسید بر صفحه نفس خود عرضه می کرد، آن وقت معلوم می شد که بد است یا خوب است؛ اگر مطابق با ﴿فُجُورَها﴾ بود می گفت بد است، اگر مطابق با ﴿تَقْواها﴾ بود می گفت خوب است، چون این ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ در صفحه نفس هست پاک که نشد. اگر کسی این صفحات نفس را غبارآلود نکند، ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ نکند، دسیسه نکند، دفن نکند بر اغراض و غرائز، این شفاف است. 🔸 فرمود او اگر شک داشت که این کار را بکند یا نکند، به قرآن مراجعه نمی کرد، به نفس مراجعه می کرد که #تربیت_شده_قرآن است، قرآن او را تربیت کرد. اگر مطابق با میل بود، هوای نفس بود، می گفت این کار بد است. اگر مطابق با رضای الهی و رضای اهل بیت بود، می گفت این کار خوب است؛ چه درباره خود و چه درباره دیگران. اینها نه امام بودند نه امامزاده، اینها فقط شاگردان اهل بیت بودند! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 📚 افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه امام صادق علیه السلام دماوند تاریخ: 1397/07/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیستم ماه #شوال 1445
10 ماه #اردیبهشت
🔹
مجاری فیض#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مجاری فیض🔹 وقتی خدا اِغناء را به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نسبت می دهد، اینها می شوند #مجرای_فیض؛ فرمود: ﴿أَغْنَاهُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ﴾. خب این كم حرفی نیست! 🔹 غِنا و ثروت را چه كسی می دهد؟ نه تنها مسائل غنای مالی را, غنای علمی را چه كسی می دهد؟ غنای كمالات معنوی را چه كسی می دهد؟ این چنین نیست كه ـ معاذ الله ـ اینها افرادی عادی باشند یا ـ معاذ الله ـ در برابر ذات اقدس الهی دستگاهی داشته باشند! اینها بر اساس #قرب_نوافل، مجرای فیض خالقیت اند؛ اینها می شوند مظهر «هو الشافی», می شوند مظهر «هو الرازق»، می شوند مظهر «هو المغنی». 🔹 خب وقتی قرآن تصریح می كند خدا می فرماید اینها شما را بی نیاز می كنند، شما دیگر چه حرفی دارید؟! فرمود: ﴿أَغْنَاهُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ﴾. خب اگر ـ معاذ الله ـ اینها كاره ای نیستند، خدا چگونه اِغناء را به اینها اسناد داد؟! هر كسی به جایی رسید و چیزی نصیبش شد چه غنای #مالی چه غنای #علمی چه غنای #معرفتی چه غنای كمالات دیگر، به وسیله این خاندان است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه احزاب _ جلسه 5 تاریخ: 1392/02/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra