eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
11.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
تجلّی حق

🔸 مولی الموحدین امیرالمؤمنین (روحی و ارواح العالمین له الفداء)، آن چنان و آن چنان علی، به حق متحقق شد كه در هیچ جای حرم هستی علی، راه برای باطل نیست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  تجلّی حق

🔸 مولی الموحدین امیرالمؤمنین (روحی و ارواح العالمین له الفداء)، آن چنان و آن چنان علی، به حق متحقق شد كه در هیچ جای حرم هستی علی، راه برای باطل نیست؛ نه در حرم عقیده‌ اش نه در مأمن اخلاقش نه در مظهر رفتارش! 🔸 این عمود، است؛ چون این عمود، عمود حق است، ـ نمی ‌اندیشد جز حق، ـ نمی ‌پذیرد جز حق، ـ نمی ‌گوید جز حق و ـ قیام نمی‌ كند جز بر حق و ـ نمی‌ كشد جز بر حق. 🔸 لذا فرمود هر كس را من كشتم اهل جهنم است! فرمود: «لَأَضْرِبَنَّكَ بِسَیفِی الَّذِی مَا ضَرَبْتُ بِهِ أَحَداً إِلَّا دَخَلَ النَّارَ». حق است كه باطل را می ‌كشد، حق است كه ﴿فَیدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ﴾. 👈 این ، اُنس او به مبدأ كه حق است به قدری قوی است كه می ‌گوید: «مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ»؛ من نه آنم كه خدای نادیده را بپرستم درباره آینده كه قیامت است می‌ گوید: «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ یقِیناً». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/neneg74 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/s3Z6Wy9-pJc 📚 روش تفسیر جلسه 32 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ایمان شهودی
🔸 ما به خدای ندیده ایمان داریم، به معادِ ندیده ایمان داریم، به وَحی و نبوّت و عصمت و ولایت ندیده ایمان داریم. اینها را كه با حسّ و تجربه نمی ‌شود دید؛ برای افرادی مثل ما، ایمانِ به این معارف، است كه می‌ شود ﴿يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ﴾ و برای ما همین فخر است. 🔸 اما وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) دارد، ایمان به شهادت دارد؛ یعنی آن كه درباره مبدأ می ‌گوید: «ما كنتُ أعبُدُ رَبَّاً لَمْ أرَه»، این ایمانِ به مشهود دارد؛ این «یؤمنُ بالشهاده» است نه «یؤمن بالغیب». 🔸 این درباره مبدأ عالم فرمود: «ما كنتُ أعبُدُ رَبَّاً لَمْ أرَه»؛ این مربوط به اوّل یعنی مبدأ؛ درباره مرحله سوم یعنی معاد هم فرمود: «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً». او هم به بهشت و جهنّم و صحنه معاد و قیامت ایمان دارد؛ منتها ما ایمان به غیب داریم، چون قیامت را كه ندیدیم، بهشت را ندیدیم، جهنّم را ندیدیم؛ اما حضرت، دارد یعنی می‌بیند و ایمان می‌آورد؛ این سوم آن هم اوّل. 🔸 بین اوّل یعنی آغاز و سوم یعنی معاد، این دومی فاصله است که وحی است و نبوّت است و دین است و صراط مستقیم است. اینجا هم وجود مبارك حضرت، ایمان به شهادت دارد ایمان به مشهود دارد؛ این و مانند آن شاهد است. 🔸وجود مبارك رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) به آن حضرت فرمود: «إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَتَرَي مَا أَرَي إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِيٍّ وَ لكِنَّكَ لَوَزِيرٌ»؛ فرمود علی! هر چه را من می‌بینم تو می‌بینی و هر چه را من می ‌شنوم تو می ‌شنوی؛ این است این است، تو می ‌فهمی تو می ‌بینی؛ منتها بر من نازل شده و بر تو نازل نشده؛ تو وزیر مَنی. ◀️ علی وحی را می‌ یابد، آن‌ طوری كه باید بیابد. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1384/05/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن کریم کلامی صامت و علی(ع) قرآن ناطق است / معرفی سخنگوی وحی در زاد روز ولادت مولود کعبه 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء،
آیت الله العظمی جوادی آملی: حضرت علی (علیه السلام) می ‌فرماید: قرآن سخن نمی‌ گوید شما از قرآن بپرسید، او حرف نمی ‌زند ! منم که از ناحیهٴ قرآن سخن می ‌گویم، منم که قرآن را به سخن در می ‌آورم؛ علم آینده، سخن ازگذشته، داروی دردها و نظم امور زندگی شما در قرآن است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن کریم کلامی صامت و علی (ع) قرآن ناطق است / معرفی سخنگوی وحی در زاد روز ولادت مولود کعبه 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مفسّر بزرگ قرآن کریم در بخشی از کتاب "حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه" به نقل مستقیم از مولای متقیان (سلام الله علیه) آن حضرت را قرآن ناطق و سخنگوی وحی معرفی کرده و مرقوم داشتند: حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: قرآن سخن نمی گوید شما از قرآن بپرسید، او حرف نمی زند ! منم که از ناحیهٴ قرآن سخن می گویم، منم که قرآن را به سخن در می آورم؛ علم آینده، سخن از گذشته، داروی دردها و نظم امور زندگی شما در قرآن است. 🔸 قرآن کریم که کلام خداست اسرار عالم را در بردارد و سخن نمی گوید، و خود را به عنوان سخنگوی وحی معرفی می کنم: «ذلک القرآنُ فاستَنطِقوُهُ وَلن یَنطق ولِکن أُخبِرُکم عَنه ألا إنّ فیهِ علمَ ما یأتی والحدیث عن الماضی ودواءُ دائِکمُ ونظم ما بینَکم». 🔸 حضرت علی (علیه السلام) قرآن را می داند ولی مردم، این تجلی الهی را نمی بینند؛ می فرماید: «فتجلّی لهم سُبحانه فی کتابِه مِن غیر أن یَکوُنوا رَأوْهُ مِن قُدرَتِه»: خداوند گوینده این کلام است! این متکلم در کلمات خود، برای مستمعان تجلی و ظهور کرده است، قرآن صفت فعل خداست، ظهور فعل خداست که از ظهور صفت ذات ناشی می شود و آن هم از ظهور ذات. (مقام فعل از مقام ذات به چند مرتبه فاصله دارد) قرآن، مجلای فعل و مظهر اوصاف خدای متعال است؛ می فرماید: خدا در قرآن برای مردم تجلی کرده و آنها او را نمی بینند، قدرتش را به مردم نشان داده ولی مردم آن را نمی بینند کسی لازم است تا مجلا و ظهور قدرت حق را ببیند و برای مردم بازگو کند. 🔸 در معرفی علی بن ابی طالب (علیه السلام) که در هر دو بخش حکمت نظری و عملی حکیم است باید از کلمات خود آن حضرت (علیه السلام) استفاده کرد. او خود و سایر اهل بیت عصمت و طهارت را معرفی می کند آنجا که می فرماید: «نَحْنُ شجرة النبّوة ومَحطّ الرّسالة ومختَلَف المَلائکة وَمَعادِن العِلم وَینابیع الحِکَم»: ما درخت نبوتیم، درخت نبوت در خاندان ما ریشه دارد و فیض رسالت در این خانواده فرود می آید، فرشته های خدای متعال به خاندان ما رفت و آمد دارند، قرارگاه علم ما هستیم! ماییم. ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1037399 📚 کتاب حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه، ص41 تاریخ: 1391/03/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔹به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، با توجه به برگزاری مراسم با شکوه اعتکاف در مسجد اعظم، درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی فردا چهارشنبه 25 دی ماه برگزار نمی گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در 13 رجب 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با سالروز ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام، آیین عمامه گذاری جمعی از طلاب صبح امروز سه شنبه 25 دی 1403 به دست مبارک حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل دفتر معظم له برگزار گردید. 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra