💠 اخلاق سیاسی
▪️ اگر گفته شد انبیا آمدند مخصوصاً وجود مبارک پیامبر (علیهم آلاف التحیة و الثناء) برای اینکه اخلاق را زنده کنند، اخلاق تنها تواضع فردی و خانوادگی نیست، حکومت #مقدمه_اخلاق است،
غرض این است که اخلاق #هدف است و حکومت #وسیله است که به این بارگاه امین باید رسید و امام (رضوان الله تعالی علیه) با ولایت #فقه_اکبر برای میخائیل گورباچف آن طور نامه می نویسد، با داشتن ولایت #فقه_اصغر ایران اسلامی را احیا می کند و از #استبداد، از #استعمار، از #استحمار آزاد می کند و با جهان ارتباط برقرار می کند؛ اما عزیزانه با همه کشورهایی که نه بی راهه می روند، نه گزندی دارند، نه مرموزانه کار می کنند، نه قصد ایذاء دارند، رابطه سلیم و عاقلانه برقرار می کند طوری که ملت زنده باشد؛ هم #جنبه_جهانی حفظ بشود و هم #رسالت خود امام (رضوان الله تعالی علیه).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران
تاریخ: 1399/11/11
🌐 پخش کامل پیام در #آپارات:
https://www.aparat.com/v/cxJUX
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حق محوری
▪️ #امام_خمینی (قدس سره)، این مسأله را به خوبی فهمید و به آن ایمان آورد كه زمامداری و رهبری مردم، سكّهای است كه دو رو دارد؛ یك چهره آن «خلافت الله» است و چهره دیگرش «عفطه عنز» (عطسه بز ماده) و «عِراق خنزیر بید مجزوم» (استخوان خوك در دست بیمار جذامی) می باشد. زمامداری مردم و حكومت، بیش از این دو چهره ندارد كه یكی، نتیجه #قیام_برای_خدا و #حق_محوری است و دیگری، نتیجه هوامداری و تلاش برای ارضای نفس مُسَوِّله و امّاره است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 کتاب ولایت فقیه ص 266
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره12
#فضیلت_تعلیم_و_تعلم
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: آموزش علم به دیگران برای رضای خدا #حسنه است و یادگیری آن عبادت و گفت و گوی علمی #تسبیح و کاربرد دانش جهاد و [نیز] آموزش دادن آن به کسی که نمی داند صدقه و بخشیدن آن به کسی که صلاحیت دارد سبب قرب الهی است، زیرا #دانش، آموزنده حلال و حرام و روشنگر راه بهشت و همدم [حالت] تنهایی است.[1]
[1] . ... فَإِنَّ تَعْلِیمَهُ لِلَّهِ حَسَنَةٌ وَ طَلَبَهُ عِبَادَةٌ وَ الْمُذَاكَرَةَ [فِیه] بِهِ تَسْبِیحٌ وَ الْعَمَلَ بِهِ جِهَادٌ وَ تَعْلِیمَهُ مَنْ لا یعْلَمُهُ صَدَقَةٌ وَ بَذْلَهُ لأَهْلِهِ قُرْبَةٌ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی، لأَنَّهُ مَعَالِمُ الْحَلالِ وَ الْحَرَامِ وَ مَنَارُ [سَبِیل] سُبُلِ الْجَنَّةِ وَ الْمُونِسُ فِى الْوَحْشَةِ (الامالی، طوسی، ص569؛ بحار الانوار، ج1، ص171).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 78
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صالح سالک
▪️ مردان الهی در همه مقاطع #مایه_رحمت هستند، خدای سبحان بر یحییٰ(سلام الله علیه) شخصاً سلام میفرستد و به عیسیٰ مسیح (علیه السلام) اجازه می دهد که از طرف خدا بر خود سلام بفرستد، خدا درباره یحییٰ می فرماید: ﴿وَ سَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَ یوْمَ یمُوتُ وَ یوْمَ یبْعَثُ حَیاً﴾[1] و به عیسای مسیح (علیه السلام) اجازه داد که بگوید ﴿وَ السَّلامُ عَلَی یوْمَ وُلِدْتُ وَ یوْمَ أَمُوتُ وَ یوْمَ أُبْعَثُ حَیاً﴾.[2]
▫️ انسان #صالح_سالک که بزرگان از اهل نبوت و معنا اسوه و قدوه آنها هستند، اینها هم کسانی هستند که می توان درباره آنها گفت: «وَ سَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَ یوْمَ مات وَ یوْمَ یبْعَثُ حَیاً». یکی از آن بزرگان #امام_امت بود که به حق می توان گفت حیات او با #رحمت_خاصه_الهی اداره می شد و رحلت او نیز «بشرح ایضاً».
[1]. سوره مریم، آیه15.
[2]. سوره مریم، آیه33.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1368/03/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
هجرت از علم به معلوم .mp3
4.85M
💠 روز بیست و دوم ماه #شوال 1442
▪️ هجرت از علم به معلوم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هجرت از علم به معلوم
▪️ سالروز ارتحال ملکوتی امام راحل (قدس سره) را گرامی می داریم. سالروز 15 خرداد, شهادت بسیاری از شهدای این سرزمین را داریم که حشر آنها و امام شهدا با انبیا و اولیای الهی باشد!
امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) در آن کتاب مصباح مرقوم خودشان فرمودند: #معرفت_نفس، مفتاحِ مفاتیح و مصباحِ مصابیح است.[1] هجرت از جهل به علم و عالم شدن این هجرت صغرا و جهاد اصغر است; اما عمده #هجرت_از_علم_به_معلوم است, نه هجرت از علم به علم.
▪️ ما یا از جهل به علم حرکت می کنیم می شویم عالِم یا از علمی به علم دیگر حرکت می کنیم می شویم اعلم. عالِم از جهل نجات پیدا کرده و یک سلسله مطالبی را فهمید, اعلم آن فهمیده ها را مبادی قرار داده, مطالب مجهولی که برای دیگران روشن نیست را کشف می کند, می شود اعلم; ولی هر دو در مفاهیم و مبادی و منابع معرفتی سیر می کنند, هیچ کدام به خارج راه پیدا نمی کنند، بخشی از آن چه را خواندند عمل می کنند; اما کسی که دارای هجرت وسطاست و #جهاد_اوسط است, این از علم به معلوم می آید; به این فکر نیست که چیزی یاد بگیرد یا اگر یاد گرفت و عالم شد بشود اعلم; او با مفاهیم کار ندارد، با صُور ذهنی کار ندارد، با علوم کتاب کار ندارد, بلکه می خواهد آن چه را که این الفاظ و مفاهیم از او حکایت می کنند آن را بیابند; این می شود هجرت از علم به معلوم که این هجرت وسطاست و جهاد اوسط است; مثلاً ما احکام فقهی را می دانیم بر فرض شدیم مجتهد مطلق; اما آن کسی که با تقواست, آن کسی که با عدالت است, آن کسی که با عفت است با سخاوت است و مانند آن, اینها وجود ذهنی نیست, تقوا وجود ذهنی نیست, عدالت وجود ذهنی نیست, اینها #وجود_خارجی است، منتها جای آن در نفْس است. عدالت یک وجود عینی است نه وجود ذهنی. هر چه که در نفْس است وجود ذهنی نیست, آن چه که مفهوم است بله، وجود ذهنی است؛ مثل مفهوم درخت که در ذهن هست و اثری هم ندارد; اما عدالت وجود خارجی است, جای آن نفْس است. آن کسی که درس اخلاق می گوید، بحث اخلاقی دارد، عدالت را معنا می کند, اقسام عدالت را ذکر می کند, او هم در هجرت صغرا و جهاد اصغر به سر می برد, او با مفهوم کار دارد; اما کسی که واقعاً عادل شد او یک تلاش و کوشش کرد، جهاد کرد و هجرت کرد از علم به معلوم.
▪️ #امام_رضوان_الله_علیه این کار را در همان اوایل جوانی کرد و اگر کسی چهل روز با اخلاص حرکت کند، #چشمه_های_حکمت از قلب او بر زبان او جاری می شود. حالا اگر چهل سال این طور بود چطور؟ مرحوم آیت الله بهجت این چنین بود, امام (رضوان الله علیه) این چنین بود; اینها #اوحدی_از_سالکان هستند; منتها هر کدام در رشته خاص خودشان، اگر طبق آن روایت «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه»؛[2] نتیجه چهل روزه #انفجار_حکمت هست از دل بر قلم و بنان و بیان; اگر کسی چهل سال این طور زندگی کرد همین طور است. از دوران جوانی تا دوران سالمندی از این بزرگوار جزء #اخلاص چیز دیگری نداشتیم. آن وقت که صحنه مبارزه بود به این فکر نبود ما در این بخش موفق شدیم, خودی نشان بدهد. از اعلامیه های شان, از بیاناتشان, از قلم و آثارشان پیدا بود به اینکه دارد خدا را شکر می کند که بندی از بندهایی که دست و پای اسلام است او باز کرد.
[1]. مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة، ص18؛ «معرفة النفس فعلیک بتحصیل هذه المعرفة؛ فإنّها مفتاح المفاتیح و مصباح المصابیح... ».
[2]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص94.
#سالگرد_ارتحال_حضرت_امام_خمینی
#معرفت_نفس
#اخلاص_و_عمل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/03/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قلبی آرام
▪️ سیدنا الاستاد امام خمینی (رحمة الله) در تعبیری زیبا چنین فرمود: قلبی كه در آن #نور_توحید و معرفت كمال مطلق تابیده شده باشد، دارای طمأنینه و #ثبات و تأنّی و قرار است؛ ... چنین قلبی اضطراب و شتابزدگی و بی قراری ندارد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 کتاب ادب قضا در اسلام ص 226
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره13
#فضیلت_تعلیم_و_تعلم
🔸 همچنین [رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)] می فرماید: هر کس بخشی از #دانش را فرا بگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد خدا پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می کند[1]؛ نیز می فرماید: هر کس دوست دارد که رهایی یافتگان از آتش جهنّم را بنگرد به فراگیران دانش بنگرد. به خدا سوگند برای هر گامی که #طالب_علم به سوی خانه عالم برمیدارد خدا عبادت یک سال را برایش می نویسد و برای هر گام او شهری در بهشت می سازد و هنگامی که بر زمین راه می رود زمین برای او آمرزش می طلبد و در حالی صبح و شام می کند که آمرزیده شده و فرشتگان گواهی دهند که آنان از آتش جهنّم رهایی یافته اند.[2]
[1] . مَنْ تَعَلَّمَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ لِیعَلِّمَهُ النَّاسَ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ سَبْعِینَ نَبِیاً (روضة الواعظین، ج1، ص12).
[2] . مَنْ أَحَبَّ أَنْ ینْظُرَ إِلَی عُتَقَاءِ اللَّهِ مِنَ النَّارِ فَلْینْظُرْ إِلَی الْمُتَعَلِّمِینَ، فَوَ الَّذِى نَفْسِى بِیدِهِ مَا مِنْ مُتَعَلِّمٍ یخْتَلِفُ إِلَی بَابِ الْعَالِمِ إِلاَّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ عِبَادَةَ سَنَةٍ وَ بَنَی اللَّهُ بِكُلِّ قَدَمٍ مَدِینَةً فِى الْجَنَّةِ وَ یمْشِى عَلَی الأَرْضِ وَ هِىَ تَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ یمْسِى وَ یصْبِحُ مَغْفُوراً لَهُ وَ شَهِدَتِ الْمَلائِكَةُ أَنَّهُمْ عُتَقَاءُ اللَّهِ مِنَ النَّارِ (منیة المرید، ص100).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 78و79.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
وامدار پانزدهم خرداد▪️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، #پانزدهم_خرداد را ترسیم کرد: 1️⃣ اول آنکه زمانش #عاشورا بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان). 2️⃣ زمین و مکان هم که #مهد_فقاهت بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد). 3️⃣ رکن سوم نیزاین است که فرمود بنگرید که #شهدای_پانزدهم_خرداد از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند ، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت. 4️⃣ وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها #شیفتگان_عترت_طاهره بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف. ▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می شود که پانزده خرداد برای همیشه روز #عزای_عمومی است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمان ها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم. #قیام_پانزدهم_خرداد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 خطبه های نماز تاریخ: 1371/03/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتگو با ایکنا:
اندیشه و آرمان امام(ره) قلب حقیقت پیدا کرده است / دست رد به سینه ناصحان و دلسوزان انقلاب نزنیم
🔹از اندیشه و آرمان امام(ره) فاصله گرفتهایم
🔹توافق میان جمهوریت و اسلامیت آسیب دیده است
🔹تفسیر قانون اساسی به جای فهم آن نشسته است
🔹مردم از فهم قانون اساسی بازماندهاند
🔹نباید دست رد به سینه ناصحان و دلسوزان انقلاب زد
🔹اعتماد عمومی کمرنگ شده است
🔹برگرداندن اعتماد مردم به راحتی امکانپذیر نیست
متن کامل مصاحبه👇👇👇
https://b2n.ir/a78921
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
@m_vaezjavadi
💠 فطرت دینی
▪️ این نكته را باید به عرض رساند كه حادثه #پانزدهم_خرداد از #فطرت_دینی مردم برخاست هیچ كس این حادثه را رهبری نكرد؛ یعنی خود امام راحل (رضوان الله علیه) در جمع مردم نبود تا دستور بدهد؛ غیبت ایشان و بازداشت ایشان آن فطرت را به صحنه کشاند. بنابراین رهبر اساسی این قیام #فطرت_دینی مردم بود، در حقیقت #مكتب بود. این مكتب تقریباً فراموش شده بود و امام راحل (رضوان الله علیه) این مكتب را احیا كردند. در اثر تفكر دینی مردم كه با احیای امام راحل زنده شده است، این حادثه جهانی ظهور كرد.
▫️ همان طوری كه در جمله قبل عرض شد اگر حادثه، #حادثه_الهی باشد هضم زمان و زمانه نخواهد شد، بلكه زمان و زمانه را به همراه خود می برد. امام راحل (رضوان الله علیه) در سایه همان مكتب الهی عصر را #عصر_الهی كرده است. وقتی عصر عصر الهی و دینی شد هیچ شخصی و هیچ شخصیتی هیچ مكتبی به جز #مكتب_توحید نمیتواند بر مردم حكومت بكند.
▫️ امام راحل مردم را به آن خویشتن اصیلشان برگرداند اولاً، وقتی كه مردم خویشتن اصیلشان را باز یافتند برای آن از هیچ نثار و ایثاری دریغ نكردند ثانیاً. قرآن كریم یك پیام جهانی دارد گاهی میفرماید كسانی كه به #فكر_دین نیستند و فقط به فكر خودشان اند، گاهی می فرماید اینها خودشان را فراموش كردند. این دو خود است یك خود حیوانی است و یك خود الهی. در سورهٴ مباركهٴ «آل عمران» آنها كه از حضور در جبهه ها محروم بودند خدا می فرماید ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾[1] اینها فقط به فكر خودشان هستند، بعد در سوره «حشر» از چنین گروهی یاد می كند كه اینها خودشان را فراموش كردند. این دو خود است: یك خود ملكوتی و الهی آدم است كه اگر كسی به یاد خدا باشد آن #خود_ملكوتی و خویشتن خویش را باز مییابد و یك خود حیوانی است كه اگر خدا را فراموش كرد فقط به خود حیوانی بر می گردد. وقتی كسی هویت اصلی خود را یافت می بیند این هویت فقط به خدا وابسته است و به هیچ جایی تكیه نكرده است.
▪️ انسان نه روی پای خود ایستاده است، یک؛ نه به غیر خدا وابسته است این دو، موجود از این دو حال بیرون نیست كه یا روی پای خود ایستاده است یا به خدا متكی است؛ بیگانه ها خیال می كنند كه روی پای خود ایستاده اند یا به غیرخدا وابسته اند؛ لذا یا مغرور به خودند یا سرسپرده به غیر خدا. #امام_راحل توانست به مردم بفهماند زیر پای شما خالی است و زمام شما هم به دست دیگران نیست. زیر پای شما خالی است، چون موجود ممكن غیر خدا تكیه گاه ندارد استوار نیست این یك، و به غیر خدا وابسته نیستید چون پیام قرآن كریم این است كه ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾[2] اگر در دعای كمیل می خوانیم «یا مَنْ بِیدِهِ ناصِیتى»؛ ای كسی كه زمامم به دست اوست، این برداشت همان سوره «هود» است ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾ خدا زمام هر موجودی را گرفته است، اگر كسی متوجه شد به خود متكی نیست این یك، به غیر خدا وابسته نیست این دو، فقط #متقوم_به_خداست. چنین موجودی را نه فلك می تواند از پا دربیاورد نه ملك.
[1] . سوره آل عمران، آیه 154.
[2] . سوره هود، آیه 56.
#سالروز_قیام_پانزدهم_خرداد
#متقوم_به_خدا
#خویشتن_خویش
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 ویژه برنامه سالگر شهدای 15 خرداد از شبکه دوم سیما
تاریخ: 1373/03/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره14
#فضیلت_تعلیم_و_تعلم
🔸 همچنین [رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)] می فرماید: هر کس بخشی از #دانش را فرا بگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد خدا پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می کند[1]؛ نیز می فرماید: هر کس دوست دارد که رهایی یافتگان از آتش جهنّم را بنگرد به فراگیران دانش بنگرد. به خدا سوگند برای هر گامی که #طالب_علم به سوی خانه عالم برمیدارد خدا عبادت یک سال را برایش می نویسد و برای هر گام او شهری در بهشت می سازد و هنگامی که بر زمین راه می رود زمین برای او آمرزش می طلبد و در حالی صبح و شام می کند که آمرزیده شده و فرشتگان گواهی دهند که آنان از آتش جهنّم رهایی یافته اند.[2]
[1] . مَنْ تَعَلَّمَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ لِیعَلِّمَهُ النَّاسَ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ سَبْعِینَ نَبِیاً (روضة الواعظین، ج1، ص12).
[2] . مَنْ أَحَبَّ أَنْ ینْظُرَ إِلَی عُتَقَاءِ اللَّهِ مِنَ النَّارِ فَلْینْظُرْ إِلَی الْمُتَعَلِّمِینَ، فَوَ الَّذِى نَفْسِى بِیدِهِ مَا مِنْ مُتَعَلِّمٍ یخْتَلِفُ إِلَی بَابِ الْعَالِمِ إِلاَّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ عِبَادَةَ سَنَةٍ وَ بَنَی اللَّهُ بِكُلِّ قَدَمٍ مَدِینَةً فِى الْجَنَّةِ وَ یمْشِى عَلَی الأَرْضِ وَ هِىَ تَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ یمْسِى وَ یصْبِحُ مَغْفُوراً لَهُ وَ شَهِدَتِ الْمَلائِكَةُ أَنَّهُمْ عُتَقَاءُ اللَّهِ مِنَ النَّارِ (منیة المرید، ص100).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 78و79.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نظام الهی
▪️ از وجود مبارك امام صادق (سَلامُ الله عَلَیه) رسید كه انسان حداقل چهار راه دارد كه با خدا خود #ارتباط_تنگاتنگ برقرار كند. به امام صادق (سَلامُ الله عَلَیه) عرض كردند، اگر خدا را ما بخواهیم عبادت كنیم، او را كه نمی بینیم، چه چیزی را عبادت كنیم؟! فرمود؛ راه #مشاهده هست، راه #برهان_عقلی هست، راه #برهان_حسی و تجربی هست، راههایی که #قرآن_کریم، آیات قرآن کریم، معجزات قرآن كریم هست. عرض كرد؛ ما چطور ببینیم؟ فرمود: «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِنُورِ الْإِیمَان»؛ اگر انسان مؤمن باشد، با جان می بیند، او كه نادیدنی است، او را #با_جان می شود دید، این گروه اول: «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِنُورِ الْإِیمَان». دو: «وَ أَثْبَتَتْهُ الْعُقُولُ بِیقَظَتِهَا إِثْبَاتَ الْعِیان»؛ حكما، متكلّمین، براهین عقلی فراوانی اقامه كردند. «یقظه» در مقابل خواب است؛ انسان یا خواب است یا بیدار. این دعای نورانی ماه مبارك رمضان «وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِین»[1] همین است. آن كسی كه اهل فكر نیست، اهل استدلال نیست، خوابیده است: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»،[2] آنكه اهل فكر است، اهل یقظه است، اهل بیداری است. فرمود: «وَ أَثْبَتَتْهُ الْعُقُولُ بِیقَظَتِهَا إِثْبَاتَ الْعِیان». سوم: «وَ أَبْصَرَتْهُ الْأَبْصَارُ بِمَا رَأَتْهُ مِنْ حُسْنِ التَّرْكِیبِ وَ إِحْكَامِ التَّأْلِیف»، فرمود برهان تجربی هم هست؛ شما نظم عالَم را بخواهید ببینید، بررسی كنید #نظام_أحسن عالَم را، به نتیجه می رسید كه یک ناظم حكیم دارد.[3]
▪️ پس اگر اهل مشاهده بودید؛ نظیر «مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَه»،[4] «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِنُورِ الْإِیمَان»؛ اهل حکمت و کلام بودی، با برهان عقلی ثابت کن؛ اهل حسّ و تجربه و نظم ریاضی و مانند ریاضی بودی، این نظام أحسن را که می بینی، پی می بری؛ آیات قرآن را، معجزات قرآن را، معجزات انبیا را، محکمات آیات را که می بینی، دلیل نقلی است: «ثُمَّ الرُّسُلُ وَ آیاتُهَا وَ الْكُتُبُ وَ مُحْكَمَاتُهَا». پس #مشاهده هست، #برهان هست، #نظم ریاضی و #حس و #تجربه هست، #دلیل_عقلی هست، فرمود اینها را انسان می بیند. بهترین راه و بهترین فرصت این است كه ما در مسایل #توحید تلاش و كوشش كنیم که چیزی نصیب ما شود، آنگاه دیگر راحت هستیم، چیزی برای ما جاذبه ندارد، هیچ! «مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَك».[5]
سلسله موی دوست حلقه دام بلاست ٭٭٭ هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست[6]
آن وقت راحتِ راحت زندگی میكند، خیلی راحت زندگی میکند و هیچ نگران نیست، تمام كوشش و سعی او این است که نه بی راهه برود و نه راه كسی را ببندد.
[1]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمه)، ج1، ص109.
[2]. مجموعة ورام، ج1، ص150.
[3]. الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، ص337.
[4]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص98.
[5]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمه)، ج1، ص349.
[6]. دیوان اشعار سعدی، غزل47.
#امام_صادق_علیه_السلام
#رویت_الهی
#نظام_احسن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .سخنرانی
تاریخ: 1396/05/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر:
مکتب فقهی امام صادق (ع) مبتنی بر جریان اصیل وحی است
متن کامل مصاحبه👇👇👇
https://b2n.ir/t85447
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
@m_vaezjavadi
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر:
مکتب فقهی امام صادق (ع) مبتنی بر جریان اصیل وحی است
🔷احتجاج ها به عنوان ویژگی مکتب فقهی امام صادق علیه السلام بایستی که مد نظر باشد. دیگران اگر مکاتبی داشتند مثل مکتب شافعی یا حنبلی یا حنفی بر اساس نگرشهای شخصی یا گروهی شکل میگرفته است اما امام علیه السلام آنچه را که به عنوان مکتب جعفری بنیان نهاده است مبتنی بر جریان اصیل وحی است که در کتاب و سنت رسول گرامی اسلام متجلی شده است. این مکتب را نباید در کنار سایر مکاتب قرار داد و گفت که اگر ما مکتب مالکی و حنفی و شافعی و حنبلی داریم، مکتب دیگری به نام مکتب شیعی داریم.
🔷یکی از امتیازاتی که در عصر امام صادق علیه السلام وجود داشت و بایستی آن را نمونه و الگوی عصر روزگار خودمان محسوب کنیم این بود که حضرت از فرصت طلایی که برایشان پیش آمد کمال استفاده را کرده و فرصت سوزی نکردند. یکی از امتیازاتی که در اندیشه و جریان فکری مکتب امام صادق علیه السلام وجود دارد ژرفاندیشی و عمیق شدن در لایههای عمیق و زیرین دین است. بعضیها به سطحی گرایی و ظاهرگرایی خود را مشغول کردند و متأسفانه از همین سطحینگری و ظاهرگرایی هم انحراف و تحریف ایجاد شده است. امروزه هم کسانی که با یک سطح از ظواهر علم و دین آشنا هستند، اظهار نظراتی میکنند که هرگز با اصول و مبانی سازگار نیست. امروز اظهار نظرهایی که از برخی از اشخاص حتی کسانی که به هر حال جایگاه اجتماعی قابل توجهی هم دارند ارائه میشود و به عنوان اسلام و به عنوان مکتب تشیع و به عنوان کسی که از علوم اهل بیت خبر میدهد ارائه میشود که به هیچ وجه با اصول و ارزشهای تنیده شده با معارف اسلامی سازگاری ندارد و این به جهت آن است که از عمق و از اندیشه ژرفی که امام علیه السلام برای جامعهی علمی حوزوی و دانشگاهی ترسیم کرده است، برخوردار نیستند.
متن کامل مصاحبه👇👇👇
https://b2n.ir/t85447
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
@m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات
#شماره15
#فضیلت_تعلیم_و_تعلم
🔸 همان گرامی [رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)] می فرماید: حضور در مجلس عالم از حضور در هزار تشییع جنازه و هزار عیادت بیمار بهتر است؛[1] نیز می فرماید: کسی که به مسجد رفت و آمد کند تا دانشی مفید بیاموزد یا به دیگران یاد دهد پاداش عمره و حجی کامل را خواهد داشت.[2]
[1] . ... فَإِنَّ حُضُورَ مَجْلِسِ عَالِمٍ أَفْضَلُ مِنْ حُضُورِ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ مِنْ عِیادَةِ أَلْفِ مَرِیضٍ (مشكاة الانوار، ص135؛ مستدرک الوسائل، ج2، ص482).
[2] . مَنْ غَدَا إِلَی الْمَسْجِدِ لا یرِیدُ إِلاَّ لِیتَعَلَّمَ خَیراً أَوْ لِیعَلِّمَهُ كَانَ لَهُ أَجْرُ مُعْتَمِرٍ تَامَّ الْعُمْرَةِ وَ مَنْ رَاحَ إِلَی الْمَسْجِدِ لا یرِیدُ إِلاَّ لِیتَعَلَّمَ خَیراً أَوْ لِیعَلِّمَهُ فَلَهُ أَجْرُ حَاجٍّ تَامَّ الْحِجَّة (منیة المرید، ص106).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 79.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 استقامت
▪️ استقامت و پایداری امام صادق(علیه السلام)، اصل اسلام را حفظ کرد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/05/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 استقامت
▪️ استقامت و پایداری امام صادق(علیه السلام)، اصل اسلام را حفظ کرد.
▫️ وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) که #رئیس_مذهب ماست، مشابه همان کار و برنامه ای را که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) در زمان خود انجام داد، بر عهده داشته است. وجود مبارک رسول گرامی(صل الله علیه وآله و سلّم) قیام کرد، هم مشکلات محلّی و ملّی را و هم مشکلات #منطقه_ای را و هم مشکلات #جهانی را حل کرد. همان مشکلی که وجود مبارک پیامبر داشت و مشکل گشایی که به دست رسالت رسول اکرم انجام شد، همان مشکل در زمان امام صادق (سلام الله علیه) بود و همان مشکل گشایی به دست امام صادق (سلام الله علیه) صورت گرفت.
▫️ از حضرت سؤال کردند انسان خودش را ذلیل کند یعنی چه؟ فرمود #آبروی_انسان برای انسان نیست. انسان کاری بکند که «مسلوب الحیثیه» شود این شخص معصیت کرده است! به ما گفتند آبرو، #امانت_الهی است؛ مثل جان، بعد فرمود راه آبروریزی و یکی از مصادیق آبروریزی و یکی از مصادیق ذلّت نفس که حرام است این است که انسان سِمتی را قبول کند که نتواند آن را اداره کند. اگر شما می بینید در کشوری کسی سِمتی دارد و نمی تواند آن را اداره کند این کار معصیت می شود.
▪️ اگر کسی مسئولیتی را قبول کرد و نمی تواند آن را اداره کند، اول باید عاقلانه بگوید من نمی توانم و بعد وقتی هم که فهمید فوراً استعفا دهد. اگر حوزوی است بخواهد تدریس کند، باید مدرّس لایق باشد؛ اگر دانشگاهی است بخواهد استاد باشد، باید استاد ماهر باشد و اگر مسئول #سیاسی، #اجتماعی، #اخلاقی است باید مدیر و مدبّر کارآمد باشد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/05/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 طهارت دل
▪️ مگر می شود مردم را با حرف پروراند؟! مگر مردم را با كتاب نوشتن می شود پروراند؟! مگر مردم را با سخنرانی میشود پروراند! مردم را با #طهارت_دل می پرورانند! روحیه ای ذات اقدس الهی به ما داد كه می فهمیم چه كسی پاك است، چه كسی آلوده است، ولو نتوانیم علم به علم داشته باشیم. مگر مردم حرف هر كسی را گوش می دهند، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم! شامّه ای كه خدای سبحان به مردم داد آن شامّه, طیب شناس و #طاهر_شناس است. دین هم به ما گفته اگر چوبی عود و عنبر باش كه بعد از سوختنت بویی لااقل نصیب مردم بشود. اگر حیات حیوانی داری مُشك و عنبر باش كه بالأخره بویی به مردم برسد.
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
#طاهر_شناس
#مردم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی همراه با ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام
تاریخ: 1392/06/11
#پخش_کامل_در_آپارات:
https://www.aparat.com/v/V6gDX
🆔 @a_javadiamoli_esra