💠 مفاتیح الحیات
#شماره12
#فضیلت_تعلیم_و_تعلم
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: آموزش علم به دیگران برای رضای خدا #حسنه است و یادگیری آن عبادت و گفت و گوی علمی #تسبیح و کاربرد دانش جهاد و [نیز] آموزش دادن آن به کسی که نمی داند صدقه و بخشیدن آن به کسی که صلاحیت دارد سبب قرب الهی است، زیرا #دانش، آموزنده حلال و حرام و روشنگر راه بهشت و همدم [حالت] تنهایی است.[1]
[1] . ... فَإِنَّ تَعْلِیمَهُ لِلَّهِ حَسَنَةٌ وَ طَلَبَهُ عِبَادَةٌ وَ الْمُذَاكَرَةَ [فِیه] بِهِ تَسْبِیحٌ وَ الْعَمَلَ بِهِ جِهَادٌ وَ تَعْلِیمَهُ مَنْ لا یعْلَمُهُ صَدَقَةٌ وَ بَذْلَهُ لأَهْلِهِ قُرْبَةٌ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی، لأَنَّهُ مَعَالِمُ الْحَلالِ وَ الْحَرَامِ وَ مَنَارُ [سَبِیل] سُبُلِ الْجَنَّةِ وَ الْمُونِسُ فِى الْوَحْشَةِ (الامالی، طوسی، ص569؛ بحار الانوار، ج1، ص171).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 78
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صالح سالک
▪️ مردان الهی در همه مقاطع #مایه_رحمت هستند، خدای سبحان بر یحییٰ(سلام الله علیه) شخصاً سلام میفرستد و به عیسیٰ مسیح (علیه السلام) اجازه می دهد که از طرف خدا بر خود سلام بفرستد، خدا درباره یحییٰ می فرماید: ﴿وَ سَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَ یوْمَ یمُوتُ وَ یوْمَ یبْعَثُ حَیاً﴾[1] و به عیسای مسیح (علیه السلام) اجازه داد که بگوید ﴿وَ السَّلامُ عَلَی یوْمَ وُلِدْتُ وَ یوْمَ أَمُوتُ وَ یوْمَ أُبْعَثُ حَیاً﴾.[2]
▫️ انسان #صالح_سالک که بزرگان از اهل نبوت و معنا اسوه و قدوه آنها هستند، اینها هم کسانی هستند که می توان درباره آنها گفت: «وَ سَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَ یوْمَ مات وَ یوْمَ یبْعَثُ حَیاً». یکی از آن بزرگان #امام_امت بود که به حق می توان گفت حیات او با #رحمت_خاصه_الهی اداره می شد و رحلت او نیز «بشرح ایضاً».
[1]. سوره مریم، آیه15.
[2]. سوره مریم، آیه33.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1368/03/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
هجرت از علم به معلوم .mp3
4.85M
💠 روز بیست و دوم ماه #شوال 1442
▪️ هجرت از علم به معلوم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هجرت از علم به معلوم
▪️ سالروز ارتحال ملکوتی امام راحل (قدس سره) را گرامی می داریم. سالروز 15 خرداد, شهادت بسیاری از شهدای این سرزمین را داریم که حشر آنها و امام شهدا با انبیا و اولیای الهی باشد!
امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) در آن کتاب مصباح مرقوم خودشان فرمودند: #معرفت_نفس، مفتاحِ مفاتیح و مصباحِ مصابیح است.[1] هجرت از جهل به علم و عالم شدن این هجرت صغرا و جهاد اصغر است; اما عمده #هجرت_از_علم_به_معلوم است, نه هجرت از علم به علم.
▪️ ما یا از جهل به علم حرکت می کنیم می شویم عالِم یا از علمی به علم دیگر حرکت می کنیم می شویم اعلم. عالِم از جهل نجات پیدا کرده و یک سلسله مطالبی را فهمید, اعلم آن فهمیده ها را مبادی قرار داده, مطالب مجهولی که برای دیگران روشن نیست را کشف می کند, می شود اعلم; ولی هر دو در مفاهیم و مبادی و منابع معرفتی سیر می کنند, هیچ کدام به خارج راه پیدا نمی کنند، بخشی از آن چه را خواندند عمل می کنند; اما کسی که دارای هجرت وسطاست و #جهاد_اوسط است, این از علم به معلوم می آید; به این فکر نیست که چیزی یاد بگیرد یا اگر یاد گرفت و عالم شد بشود اعلم; او با مفاهیم کار ندارد، با صُور ذهنی کار ندارد، با علوم کتاب کار ندارد, بلکه می خواهد آن چه را که این الفاظ و مفاهیم از او حکایت می کنند آن را بیابند; این می شود هجرت از علم به معلوم که این هجرت وسطاست و جهاد اوسط است; مثلاً ما احکام فقهی را می دانیم بر فرض شدیم مجتهد مطلق; اما آن کسی که با تقواست, آن کسی که با عدالت است, آن کسی که با عفت است با سخاوت است و مانند آن, اینها وجود ذهنی نیست, تقوا وجود ذهنی نیست, عدالت وجود ذهنی نیست, اینها #وجود_خارجی است، منتها جای آن در نفْس است. عدالت یک وجود عینی است نه وجود ذهنی. هر چه که در نفْس است وجود ذهنی نیست, آن چه که مفهوم است بله، وجود ذهنی است؛ مثل مفهوم درخت که در ذهن هست و اثری هم ندارد; اما عدالت وجود خارجی است, جای آن نفْس است. آن کسی که درس اخلاق می گوید، بحث اخلاقی دارد، عدالت را معنا می کند, اقسام عدالت را ذکر می کند, او هم در هجرت صغرا و جهاد اصغر به سر می برد, او با مفهوم کار دارد; اما کسی که واقعاً عادل شد او یک تلاش و کوشش کرد، جهاد کرد و هجرت کرد از علم به معلوم.
▪️ #امام_رضوان_الله_علیه این کار را در همان اوایل جوانی کرد و اگر کسی چهل روز با اخلاص حرکت کند، #چشمه_های_حکمت از قلب او بر زبان او جاری می شود. حالا اگر چهل سال این طور بود چطور؟ مرحوم آیت الله بهجت این چنین بود, امام (رضوان الله علیه) این چنین بود; اینها #اوحدی_از_سالکان هستند; منتها هر کدام در رشته خاص خودشان، اگر طبق آن روایت «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه»؛[2] نتیجه چهل روزه #انفجار_حکمت هست از دل بر قلم و بنان و بیان; اگر کسی چهل سال این طور زندگی کرد همین طور است. از دوران جوانی تا دوران سالمندی از این بزرگوار جزء #اخلاص چیز دیگری نداشتیم. آن وقت که صحنه مبارزه بود به این فکر نبود ما در این بخش موفق شدیم, خودی نشان بدهد. از اعلامیه های شان, از بیاناتشان, از قلم و آثارشان پیدا بود به اینکه دارد خدا را شکر می کند که بندی از بندهایی که دست و پای اسلام است او باز کرد.
[1]. مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة، ص18؛ «معرفة النفس فعلیک بتحصیل هذه المعرفة؛ فإنّها مفتاح المفاتیح و مصباح المصابیح... ».
[2]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص94.
#سالگرد_ارتحال_حضرت_امام_خمینی
#معرفت_نفس
#اخلاص_و_عمل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/03/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قلبی آرام
▪️ سیدنا الاستاد امام خمینی (رحمة الله) در تعبیری زیبا چنین فرمود: قلبی كه در آن #نور_توحید و معرفت كمال مطلق تابیده شده باشد، دارای طمأنینه و #ثبات و تأنّی و قرار است؛ ... چنین قلبی اضطراب و شتابزدگی و بی قراری ندارد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 کتاب ادب قضا در اسلام ص 226
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره13
#فضیلت_تعلیم_و_تعلم
🔸 همچنین [رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)] می فرماید: هر کس بخشی از #دانش را فرا بگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد خدا پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می کند[1]؛ نیز می فرماید: هر کس دوست دارد که رهایی یافتگان از آتش جهنّم را بنگرد به فراگیران دانش بنگرد. به خدا سوگند برای هر گامی که #طالب_علم به سوی خانه عالم برمیدارد خدا عبادت یک سال را برایش می نویسد و برای هر گام او شهری در بهشت می سازد و هنگامی که بر زمین راه می رود زمین برای او آمرزش می طلبد و در حالی صبح و شام می کند که آمرزیده شده و فرشتگان گواهی دهند که آنان از آتش جهنّم رهایی یافته اند.[2]
[1] . مَنْ تَعَلَّمَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ لِیعَلِّمَهُ النَّاسَ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ سَبْعِینَ نَبِیاً (روضة الواعظین، ج1، ص12).
[2] . مَنْ أَحَبَّ أَنْ ینْظُرَ إِلَی عُتَقَاءِ اللَّهِ مِنَ النَّارِ فَلْینْظُرْ إِلَی الْمُتَعَلِّمِینَ، فَوَ الَّذِى نَفْسِى بِیدِهِ مَا مِنْ مُتَعَلِّمٍ یخْتَلِفُ إِلَی بَابِ الْعَالِمِ إِلاَّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ عِبَادَةَ سَنَةٍ وَ بَنَی اللَّهُ بِكُلِّ قَدَمٍ مَدِینَةً فِى الْجَنَّةِ وَ یمْشِى عَلَی الأَرْضِ وَ هِىَ تَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ یمْسِى وَ یصْبِحُ مَغْفُوراً لَهُ وَ شَهِدَتِ الْمَلائِكَةُ أَنَّهُمْ عُتَقَاءُ اللَّهِ مِنَ النَّارِ (منیة المرید، ص100).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 78و79.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
وامدار پانزدهم خرداد▪️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، #پانزدهم_خرداد را ترسیم کرد: 1️⃣ اول آنکه زمانش #عاشورا بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان). 2️⃣ زمین و مکان هم که #مهد_فقاهت بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد). 3️⃣ رکن سوم نیزاین است که فرمود بنگرید که #شهدای_پانزدهم_خرداد از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند ، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت. 4️⃣ وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها #شیفتگان_عترت_طاهره بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف. ▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می شود که پانزده خرداد برای همیشه روز #عزای_عمومی است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمان ها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم. #قیام_پانزدهم_خرداد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 خطبه های نماز تاریخ: 1371/03/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتگو با ایکنا:
اندیشه و آرمان امام(ره) قلب حقیقت پیدا کرده است / دست رد به سینه ناصحان و دلسوزان انقلاب نزنیم
🔹از اندیشه و آرمان امام(ره) فاصله گرفتهایم
🔹توافق میان جمهوریت و اسلامیت آسیب دیده است
🔹تفسیر قانون اساسی به جای فهم آن نشسته است
🔹مردم از فهم قانون اساسی بازماندهاند
🔹نباید دست رد به سینه ناصحان و دلسوزان انقلاب زد
🔹اعتماد عمومی کمرنگ شده است
🔹برگرداندن اعتماد مردم به راحتی امکانپذیر نیست
متن کامل مصاحبه👇👇👇
https://b2n.ir/a78921
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
@m_vaezjavadi