eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
در سایه ولایت 

▫️ اگر انسان بخواهد از تیرگی علمی و فساد عملی پاکیزه شود، چاره ای جز پیوند با امامان معصوم (صلوات الله علیهم اجمعین) ندارد. این معنا در زیارت به گونه دیگر آمده است: «... إذِ اخْتارَکُمْ لَنا وَطَیَّبَ خِلْقَتَنا بِما مَنَّ بِهِ عَلَیْنا مِنْ وِلایَتِکُمْ فَکُنَّا عِنْدَهُ مُسَمِّینَ بِعِلْمِکُمْ وَ بِفَضْلِکُمْ مُعْتَرِفِینَ»؛ خدا شما را برای ما برگزید و خَلق و خُلق ما را به خاطر منّتی که در سایه ولایت شما بر ما نهاد پاک و پاکیزه کرد و ... . 📚 فلسفه زیارت ، ص118 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی اقتصاد اسلامی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش های اساسی اقتصاد ایران با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید صبح امروز در محل دانشگاه قم با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید. 👈 عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است: 1️⃣ عنصر اوّل آن است که ثروت در مملکت آن ملّت است. 2️⃣ عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است. 3️⃣ عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. 4️⃣ عنصر چهارم آن است که در سوره «حشر» مشخص کرد؛ فرمود این ثروت نه باید در دست دولت باشد نه باید در بخش خصوصی باشد، نه باید در بخش خصولتی باشد، بلکه باید در باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2572361 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 6. مشورت‌ دهی مشورت ‌دهی به حاكمان اسلامی می ‌تواند از ابعاد مشاركت سیاسی در عرصه‌ های اجتماعی باشد. امیرمؤمنان (ع) می ‌فرماید: از گفتن حق و مشورت عادلانه خودداری نكنید، زیرا من در نظر خود [به عنوان یك انسان] فراتر از آن نیستم كه مرتكب خطا شوم و در اعمال خود از اشتباه ایمن باشم، جز آنكه خدا مرا از نفسم كفایت و حفظ كند. [1] [1]. فَلا تَكُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ فَإِنِّى لَسْتُ فِى نَفْسِى بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ وَ لا آمَنُ ذَلِكَ مِنْ فِعْلِى إِلاَّ أَنْ یكْفِی اللهُ مِنْ نَفْسى... (نهج البلاغة، خطبهٴ 216). 📚 مفاتیح الحیات ص 468 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 علم الوراثة 🔸 فرمود عاقبت برخی از شما این است كه به همان بر می ‌گردید: ﴿وَ مِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلی‏ أَرْذَلِ الْعُمُرِ﴾... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
علم الوراثة

🔸 فرمود عاقبت برخی از شما این است كه به همان بر می ‌گردید: ﴿وَ مِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلی‏ أَرْذَلِ الْعُمُرِ﴾ _ ﴿مِنْكُمْ﴾ است. همه این گونه نیستند ﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾؛ «آنها که خوانده ‌ام همه از یاد من برفت»، چنین خطری هم ما را تهدید می ‌كند! فرمود ؛ اما اینكه گفتند: آنها که خوانده ‌ام همه از یاد من برفت الاّ حدیث دوست كه تكرار می ‌كنم آن علم می‌ ماند؛ آن علم در جان انسان جا گرفته است با جان انسان عجین شده است. 🔸 دوستی داشتم سید بزرگواری بود خدا غریق رحمت كند! چند سالی از ما بزرگ‌ تر بود، درس امام (رضوان الله علیه) شركت می ‌كرد. این در اواخر عمرش به سكته مغزی مبتلا شد بعد حالش قدری خوب شد من رفتم به عیادتش. گفت در آن حال بچه‌ های من مرا از قم به تهران می ‌بردند و می ‌آوردند ولی من هیچ كدام از اینها را نمی‌ شناختم، نمی ‌فهمیدم كه اینها چه كسانی هستند كه مرا می ‌برند و می ‌آورند؛ اما را كه حفظ كرده بودم مرتب می‌ خواندم! این می ‌ماند! پس معلوم می ‌شود كه رفتنی است حتی انسان بچه خودش را نمی‌ شناسد؛ اما گفت که «زیارت عاشورا» را كاملاً حفظ بودم و می‌ خواندم. 🔸اگر انسان با رابطه داشته باشد در تلخ ‌ترین حالت به داد آدم می ‌رسد، آن دیگر با جان آدم عجین شده است دیگر از بین نمی ‌رود. آنكه از حوزه و دانشگاه آمده است، ﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾ اما آنكه از كنار آمده است از كنار آمده است می‌ ماند. 🔸به همان اندازه كه ما با این ذوات قدسی رابطه داریم به همان اندازه از سهم داریم و همین هم با ما می ‌ماند و همین هم ما را نجات می ‌دهد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wpLvT 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1394/10/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تبرّی آشکار
🔹 ﴿تَبَّتْ یدا أَبی‏ لَهَبٍ وَ تَبَّ ٭ ما أَغْنى‏ عَنْهُ مالُهُ وَ ما كَسَبَ ٭ سَیصْلی‏ ناراً ذاتَ لَهَبٍ﴾؛ وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در ، این آیات را تلاوت می ‌کرد تفسیر می‌ کرد تبیین می ‌کرد و مشخص می ‌کرد که عموی من این است. چه اینکه صریحاً اعلام کرد اسناد، نوشته‌ ها، تعهدنامه‌ ها، قول نامه ‌های ربوی «تَحْتَ قَدَمَی»؛ زیر پای من است، هیچ کدام از این اسناد ربوی ارزش اقتصادی و سندی ندارند و اول ربایی که تحت قدم من است ربای عموی من عباس است، چون عباس در جاهلیت در مکه جزء رباخواران بود. 🔹 اینها کوتاهی نداشتند در تبرّی از انسان تبهکاری که هم بی راهه می‌ رود و هم راه دیگران را می‌ بندد ولو عمویشان باشد. گاهی از تبرّی می ‌کنند که کار نوح بود، گاهی از تبرّی می‌ کنند که کار نوح و لوط بود، گاهی از تبرّی می ‌کنند که کار وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود. 📚 سوره مبارکه مسد جلسه 1 تاریخ: 1399/01/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شامّه درونی

🔸 در درون انسان، چشم است و گوش است و اعضا و جوارح دیگر، بعضی دست و پای درون آنها سالم است، بعضی ناسالم و نابینا. در سوره «حج» فرمود: چشمِ دل یك عده بسته است: ﴿فَإِنَّها لا تَعْمَی الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی‏ فِی الصُّدُورِ﴾... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شامّه درونی

🔸 در درون انسان، چشم است و گوش است و اعضا و جوارح دیگر، بعضی دست و پای درون آنها سالم است، بعضی ناسالم و نابینا. در سوره «حج» فرمود: چشمِ دل یك عده بسته است: ﴿فَإِنَّها لا تَعْمَی الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی‏ فِی الصُّدُورِ﴾. اگر كسی چشمِ درون او اشك بریزد، یعنی قلب درون او خوشحال شده است. 🔸 ... «خَوفاً مِنَ النّار» كمال نهایی نیست، گرچه برای عده ‌ای سودمند است ... ولی كسی كه «حُبَّاً لله» خدا را عبادت می ‌كند، به این مقام می ‌رسد. 🔸 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) با اینكه پیغمبر بود؛ امّا این كار را به آسانی به هر كسی نمی ‌دهند ... آن وقتی كه یوسف را به چاه می‌ انداختند، چنین شامّه‌ ای نبود؛ وگرنه آن وقت هم می ‌گفت، من بوی یوسف را می ‌شنوم؛ امّا این صبر می‌ طلبد، این تحمّل می ‌طلبد، این ﴿إِنَّما أَشْكُوا بَثِّی وَ حُزْنی‏ إِلَی اللَّهِ﴾ می ‌طلبد، تا ذات اقدس الهی بر اساس و خود آ‌ن شامّه را باز كند، آن دیده را باز كند. 🔸 فرمود: «تُعَطّرُوا بِالإستِغفَار لا تَفضَحَنَّكُم رَوَائِح الذُّنُوب» شامّه درونی‌ شما كه باز شد، هم بوی بد را استشمام می ‌كنید هم بوی خوب را. فرمود: گناه بدبوست، اینكه به شامّه شما نمی ‌رسد، چون شامّه‌ شما بسته است، معطّر است، این یك است ... این یك شامّه دیگر می ‌طلبد... . 🔸 ما درست است كه علوم فراوان داریم، در رشته‌ های گوناگون تلاش و كوشش ‌های زیادی شده و می‌ شود؛ ولی آنچه برای ما مهم است، جریان عقلِ عملی است، ... عقل عملی گاهی در محدوده اشتها كار می‌ كند، گاهی در محدوده هراس كار می ‌كند، گاهی در محدوده محبّت كار می ‌كند، اینكه فرمود «هَل الدِّینُ إِلاّ الحُبّ»، همین است. ، محبّت است؛ یعنی آن عنصر محوری دین، است، همین است. آ‌نچه جامعه را به هم مرتبط می‌ كند، همین است. آن محبّت یكدیگر، وِداد و دوستی یكدیگر، جامعه را به هم مرتبط می‌ كند. اگر محبوب یكی بود، محب ‌ها هم یكی خواهند بود، اگر جامعه به یك محبوب دل بست، خود آنها هم محبّ یكدیگر خواهند بود، ‌چنین جامعه‌ ای كه هم محبّ یكدیگر بودند، هم محبّ «الله» بودند، هم می ‌توانند در دنیا از حسنات الهی برخوردار باشند، هم در آخرت. ↙️ مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/444761 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/12/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ضرورت آسیب شناسی حوزوه ها / اگر حوزه آسیب ببیند، جامعه آسیب می بیند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
با توجه به شرایط فرهنگی سیاسی و اجتماعی حاکم باید متوجه بود که اگر ما از درون خودمان رو نشناسیم و آسیب ها و ضعف ها و نواقص خودمان را نیابیم و در صدد رفع آن نواقص و آسیب ها نباشیم و آن ها رو جبران نکنیم اتفاقات اتفاقات سنگینی می افتد که بعضاً شاهد هستیم. ◀️ اگر حوزه آسیب ببنید، جامعه آسیب می بیند و همان بلایی که سر مسیحیت و کلیسا آمد بابت این بود که وضعیت خودش رو رصد نکرد نظرات مردم و کارشناسان و دلسوزان را از درون و بیرون مورد توجه قرار نداد... . 👇👇👇👇 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
دیدار مدیر عامل بانک ملی ایران با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
دکتر ابوالفضل نجارزاده، مدیر عامل بانک ملی ایران و هیئت همراه امروز پنج شنبه (30 فروردین ماه 1403) با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 6. مشورت‌ دهی ... مصداق دیگر مشاركت مردمی را می ‌توان در اصل مسلم اسلامی «امر به معروف و نهی از منكر» دانست. امیرموٴمنان (ع) می ‌فرماید: همه نیكی ‌ها و جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهی از منكر بیش از قطره ‌ای (آب دهان) در برابر دریای خروشان و عمیق نیست. [1] [1]. وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِى سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْىِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلا كَنَفْثَةٍ فِى بَحْرٍ لُجِّى (نهج البلاغة، حكمت 374). 📚 مفاتیح الحیات ص 468 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
محبوب الهی

🔸 پیغمبر فرمود که خدا می گوید «یقول الله عزّ و جل»، این می شود : «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ»؛ بنده اگر بخواهد نزدیک بشود با و به خدا نزدیک می شود... . ... اما این بیان نورانی چیزی دیگر است! می فرماید... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 محبوب الهی 🔸 پیغمبر فرمود که خدا می گوید «یقول الله عزّ و جل»، این می شود : «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ»؛ بنده اگر بخواهد نزدیک بشود با و به خدا نزدیک می شود. 🔸 ما در هر عمل تقرّبی می گوییم این کار را انجام می دهیم ، اگر واقعاً واجبات خودمان را واجد جمیع شرایط اجزاء، خوب و «قربة الی الله» انجام بدهیم این قُربت حاصل می شود ما به خدا نزدیک می شویم، این یک. 🔸 حالا پاداش عبدی که مقرّب الهی شد چیست؟ ما آنها را شنیدیم که در برزخ راحت است، در قیامت راحت است، بهشت دارد و درجات بهشت دارد اینها را شنیدیم؛ اما این بیان نورانی چیزی دیگر است! می فرماید که «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ و إنّهُ لَيَتقرَّبُ إلَيَّ بالنافِلَةِ حتّى اُحِبَّهُ»؛ اگر نمازهای واجب را خواند کارهای واجب را انجام داد به وسیله هم می تواند متقرب بشود به خدا نزدیک بشود. 🔸 در آن جاها که با مقرّب می شود یک حکمی دارد ولی وقتی با مقرّب شد می شود . ما اگر دوست خداییم، هنر نیست! برای اینکه تمام نیازهای ما را خدا برطرف می کند. اگر به جایی رسیدیم که ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مشيئت حکيمانه
🔹 ، مطابق حکمت الهی تنظیم می‌ شود. امام سجاد (سلام الله علیه) فرمود: «یا مَنْ لَا تُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ»؛ ای خدایی که با هیچ توسّل نمی ‌شود از تو کاری بخواهیم که بر خلاف حکمت تو باشد. 🔹 توسّل برای آن است که را، ما طی بکنیم، وگرنه توسّل هرگز این سهم را ندارد که ـ معاذالله ـ خدا کاری بر خلاف حکمت بکند! فرمود: «یا مَنْ لَا تُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ». اسمای الهی که بعضی عظیم هستند و بعضی اعظم، آن اسم‌ های عظیم، در تحت تدبیر و رهبری اسم‌ های اعظم کار می ‌کنند. حکمت خدای سبحان هرگز تغییرپذیر نیست، بنابراین بر اساس حکمت اوست. 🔹 فرمود: ﴿وَ یغْفِرُ مَا دُونَ ذلِكَ لِمَن یشَاءُ﴾. یک وقت است که کسی فرزند صالحی پیدا کرد، فرزند شهیدی پیدا کرد، فرزند جانبازی پیدا کرد، مدافعِ حرم پیدا کرد، این باعث بخشش گناهان پدر و مادر است. ما که نمی‌ دانیم اسرار الهی چیست؛ آن پدری که چهار تا گناه کرده و بی ‌توبه مُرده، پسری که چنین فداکاری کرده، ممکن است خدا آن پدر را ببخشد. فرمود: ﴿وَ یغْفِرُ مَا دُونَ ذلِكَ﴾؛ اما ﴿لِمَن یشَاءُ﴾. 📚 سوره مبارکه نجم جلسه 13 تاریخ: 1395/12/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شروع دروس آیت الله العظمی جوادی آملی در سال جدید 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دروس خارج فقه و درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید از روز شنبه یکم اردیبهشت 1403 به صورت حضوری در محل قم برگزار می گردد. 🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli ▫️ گفتنی است صوت و متن جلسات درس معظم له کما فی السابق در سایت ESRA.IR و کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش قرار می گیرد. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 7. قیام در برابر ظلم شایسته است مسلمان ضدّ ستم قیام كند و این از مهم‌ ترین آموزه ‌های دینی به شمار می ‌آید و قیام سالار شهیدانِ تاریخ بشر، حضرت امام حسین (ع) در برابر ستم امویان ناپاك از نمونه ‌های بارز آن است. آن حضرت در این باره خطاب به امت اسلامی چنین فرمود: آیا نمی‌ب ینید كه به حق عمل نمی‌ شود و از باطل خودداری نمی‌ گردد؟ در چنین شرایطی سزاوار است كه موٴمن از جانش بگذرد و به دیدار پروردگارش بشتابد. [1] آن حضرت در ادامه می ‌فرماید: آگاه باشید: این ناپاك، پسر ناپاك مرا میان دو چیز (جنگ یا پذیرش ذلت) مخیر گذاشته است؛ اما ذلت از ما بسیار دور است. [2] [1]. أَ لا تَرَوْنَ أن الْحَقّ لاَ یعْمَلُ بِهِ وَ أن الْبَاطِلَ لاَ یتَنَاهَی عَنْهُ لِیرْغَبِ الْمُؤْمِنُ فِى لِقَاءِ الله محَقّاً... (تحف العقول، ص245). [2]. أَلا وَ إِنَّ الدَّعِىَّ ابْنَ الدَّعِىَّ قَدْ رَكَزَ بَین اثْنَتَین بَینَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة (اللهوف، ص97). 📚 مفاتیح الحیات ص 468 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
طلیعه فتح

🔸 محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، است؛ دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی کند «لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل»... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
طلیعه فتح

🔸 محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، است؛ دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی کند «لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل» 🔸 فتوحاتی که قرآن وعده می دهد و بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند _ که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد _ این است. 🔸 اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است؛ اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسراییل را ریشه کن می‌کند و و امثال غزه را نجات می‌دهد و مقاومت را می پروراند و را با محشور می‌کند، آن فتح مطلق است ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾. 🔸 این عزیزان با دقت نظامی، با بررسی همه جوانب امنیتی، با هشدارهای قبلی، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کار را انجام دادند. و عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می برد. این بزرگواری را، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می ‌کنم. ↙️ آپارات: https://www.aparat.com/v/8Dn0B ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/mYBp4TLMOEQ ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2563254 📚 فرازی از پیام آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: 1403/01/26 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
هستی یگانه
🔹 آن شخص عرض کرد: «اللَّهُ أَكْبَرُ»؛ حضرت فرمود: «الله اکبر» یعنی چه، عرض کرد: «أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَی‏ء»، فرمود: «حَدَّدْتَه‏»؛ تو خدا را محدود کردی. عرض کرد پس چه بگویم، فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَف‏». 🔹 او گفت: «أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَی‏ء»، حضرت فرمود: «حَدَّدْتَه‏»؛ او را محدود کردی؛ اگر اشیایی در عالم هستند، آسمانی هست، زمینی هست و خدایی هست و خدا از آنها بزرگ ‌تر است، این یعنی این مرزش مشخص است، خدا یک موجود محدود است، آنها هم موجودات محدودی ‌اند؛ منتها خدا از آنها بزرگ‌تر است! عرض کرد پس چه بگویم؟ فرمود بگو: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ یوصَف‏». 🔹 خب پس این آسمان و زمین چیستند؟ حکمای بزرگ ما این حرف جناب را در کتاب ‌های فلسفی آوردند. درست است سعدی جزء ادبا و شعراست؛ اما هم بود. مرحوم در آن بدایع الحکم این شعرها را از جناب سعدی نقل می ‌کند که ره عقل جز پیچ در پیچ نیست ٭٭٭ برِ عارفان جز خدا هیچ نیست توان گفتن این نکته با حق ‌شناس ٭٭٭ ولی خرده گیرند اهل قیاس که پس آسمان و زمین چیستند ٭٭٭ بنی ‌آدم و دیو و دد کیستند 🔹 اگر غیر از خدا چیزی نیست، اینکه می‌ شود سفسطه، پس اینها چه هستند؟ پاسخش این است که همه هر چه هستند از آن کمترند ٭٭٭ که با هستی اش نام هستی برند 🔹 شما قبول دارید که در همه از بین می ‌روند یا نه؟ مگر آن، تاریخ میلادی یا هجری شمسی یا هجری قمری دارد که در فلان تاریخ این طور می‌ شوند؟! چون خود تاریخ برداشته می‌ شود، جغرافیا برداشته می‌ شود، پس آن، زمان و زمین ندارد. عارف هم ‌اکنون آن صحنه را آن طور می ‌بیند که ﴿فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ﴾. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 5 تاریخ: 1396/11/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra