eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 سخن روز ▪️ در عاشورا فرمود شما نه صبغه الهی دارید، نه صبغه انسانی، نه از خدا و قیامت می ‌هراسید، نه اصول انسانی و آزادی را رعایت می ‌كنید، برای اینكه من با شما در نبردم، شما با من در جنگید، به زن و بچه من چه‌كار دارید؟ «فَکُونُوا اَحْراراً فی دُنْیاکُمْ». ▪️ مبنای قرآنی این جمله همان است كه خدای سبحان فرمود با گروهی كه اهل و و و كنوانسیون و اینها نیستند مبارزه كنید، فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾؛[1] فرمود شما با رهبران كفر صلح نكنید و با آنها مبارزه كنید، نه برای اینكه كافرند، كفار فراوان در زمین زندگی می ‌كنند، با شما دارند، كاری هم با شما ندارند، شما هم كاری با آنها ندارید، می‌ شود با كافر كنار آمد، رفت و آمد تجاری داشت، رفت و آمد سیاسی داشت، رفت و آمد اجتماعی داشت، رفت و آمد درمانی داشت، رفت و آمد اقتصادی سالم داشت، با كافر می ‌شود كنار آمد، ولی با مستكبر نمی ‌شود كنار آمد، فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكفْرِ﴾ چرا؟ چون ﴿إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾ نه «لا ایمان لهم»، نفرمود چون اینها ایمان ندارند بجنگید، فرمود: اینها «أیمان» ندارند؛ یعنی یمین، سوگند، قطع ‌نامه، را محترم نمی‌شمارند. ▪️ نهضت حسینی را زنده كردن، است، حرف تمام عالم است، حرف هر انسان آزاده ‌ای است که با كسی كه «لا اَیمانَ له» [یعنی به عهد و پیمان خود وفادار نیست] نمی ‌شود زندگی كرد و كنار آمد. [1] . سوره توبه، آیه 12. آپارات: https://aparat.com/v/zRnEW 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 امروز كربلا، فردا جایی دیگر ▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)». ▫️ حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی ‌طالب [علیهما السلام] صف ‌آرایی كرد، نامه نوشت برای بنی ‌هاشم، نامه نوشت برای برادرش ابن حنفیه و دیگران؛ فرمود این راه، راهِ قطعی است. شما نصیحت نكنید، نگویید وقتی تنها رفتی با زن و بچه به عراق رفتی كشته می ‌شوی. (من به شما اعلان كنم)، شماها هم اگر مرا یاری كنید شهید خواهید شد: «فَاِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَمَنْ لَمْ یلْحَقْ بِی لَمْ یدْرِكِ الفَتْحَ»؛[1] بدانید! شما هم كه آنجا مانده ‌اید این‌ چنین نیست كه فاتح بشوید، به سراغ شما خواهند آمد! «لم یدرك الفتح» یعنی به سراغ شما خواهند آمد، جنگی هم در می‌ گیرد، شما آنجا هم شكست می‌ خورید. ! [1] . کامل الزیارات، ص75. 📚 سخنرانی عدالت اجتماعی در پرتو نهضت حسینی تاریخ: 1384/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نقطه عطف بشریت ▪️ طبیعت را با نباید اشتباه كرد؛ طبیعت اختلاف ‌پذیر است، فطرت سالم است و اختلاف ‌پذیر نیست. فطرت فراطبیعت است، مربوط به جان آدم است، مربوط به روح آدم است. در شرق و غرب یكسان است، در شمال و جنوب یكسان است. فطرت یكسان است، می ‌تواند منبع باشد و آن اصول مشترك می ‌تواند مبدأ و ریشه برای مواد مشترك باشد. الآن شما می ‌بینید كشتن مردم بی‌ گناه فلسطین را عدل می ‌دانند، نه اینكه ظلم بدانند و بگویند ما ظالم و رهزنیم، این را عدل می ‌دانند و این را به محاكم قانونی می‌ برند! [آنها] تفسیر عدل را كه از عقل نمی ‌گیرند، از فطرت نمی ‌گیرند، از وحی نمی‌ گیرند، [بلكه] از خواسته برخاسته از جهلشان می ‌گیرند، از خواسته سیاسی خود‌شان می ‌گیرند، اینها منبع اساسی ندارند، وقتی منبع نداشتند این اصول ارزشی بی ‌منبع می ‌شود. این اصولی كه فعلاً در رسانه‌ های بین ‌المللی رایج است، همه اینها مورد احترام ماست، ولی باید از یك منبعی گرفت؛ مبارزه با تروریسم، حقوق بشر، مساوات، مواسات، عدالت، آزادی، استقلال اینها همه است؛ امّا وقتی بخواهید تفسیر بكنید می ‌بینید او عدل را طوری تفسیر می ‌كند كه صهیونیست می ‌شود عادل، فلسطینی مظلوم می ‌شود ظالم! تروریست را طرزی معنا می‌ كنند كه فلسطینی مدافع می‌ شود تروریست و صهیونیست مهاجم اشغالگر می ‌شود عادل! العدل ما هو؟ العقل ما هو؟ حریت ما هی؟ امنیت ما هی؟ اینها را باید از گرفت، اینها چون منبع مشترك ندارند حقوق مشترك هم نخواهند داشت. مبانی مشترك كه نبود حقوق مشتركی هم ندارند. ▪️ علی بن ابی ‌طالب (سلام الله علیه) عدل را به استناد وحی الهی تفسیر كرده است، عقل را مشابه همان عدل تفسیر كرد، قهراً این معانی نزدیك هم می ‌شوند؛ یعنی عدل، عقل، حق، صدق، حُسن و حَسن اینها یكسان خواهند بود؛ ظلم، باطل، كذب، منكر، قبیح، جهل اینها هم كنار هم قرار می‌ گیرند. هر كاری كه شده باشد عدل است و عقل، هر كاری كه معماری نشده باشد ظلم است و قبیح. تعبیر قرآن كریم این است كه اینها ﴿فَهُمْ فِی أَمْرٍ مَرِیجٍ﴾[1]، اینها در زندگی می ‌كنند؛ یعنی چیزی را در جای خود قرار نمی ‌دهند. اگر اصول از یك منابع گرفته نشود، می‌شود هرج و مرج. وجود مبارك امیر بیان علی بن ابی‌طالب (سلام الله علیه) همین معنا را به عنوان پوستین وارونه معرفی كرد فرمود: اینها اسلام را یا آن معارف را وارونه پوشیدند: «لُبِسَ الإِسْلاَمُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً»؛[2] یعنی پوستین وارونه. ▪️ انبیا (سلام الله علیهم) آمدند تا هم را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند. سالیان متمادی زحمت انبیا (علیهم‌السلام) این بود كه بگویند عدالت یعنی چه. وجود مبارك رسول گرامی آن طوری كه در سورهٴ «شوریٰ» آمده است فرمود: ﴿وَ أُمِرتُ لِأَعدِلَ بَینَكُمُ﴾[3] من مأموریت یافتم كه عدالت را اجرا كنم همه بشر ‌هستند. ▪️ پیام نهضت حسینی (سلام الله علیه) این است كه ﴿وَ أُمِرتُ لِأَعدِلَ بَینَكُمُ﴾، نهضت آن حضرت از اینجا شروع شده كه فرمود: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یعمَلُ بهِ ، و أنَّ الباطِلَ لا یتَناهى عَنهُ»[4] مگر نمی ‌بینید به حق عمل نمی ‌شود؟ مگر نمی ‌بینید از باطل صرف نظر نمی ‌شود؟ مگر نمی ‌بینید عدل دفن شده؟ مگر نمی ‌بینید ظلم حاكم است؟ من مأمورم كه عدل را معنا كنم و احیا كنم، مأمورم كه حق را معنا كنم و احیا كنم. ▪️ آنهایی كه مأموریت ویژه دارند نقطه عطفی در تاریخ ایجاد می ‌كنند. این یعنی ورق را بر می ‌گردانند؛ عده‌ ای كه بیراهه می ‌روند را منعطف می ‌كنند [و] سر راه می ‌آورند. وجود مبارك ولی ‌عصر و تاریخ است. تعبیر نورانی علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) دربارهٴ ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این است كه «یَعْطِفُ الْهَوى عَلَى الْهُدَى، إذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى»؛[5] فرمود وقتی ولی‌ عصر (ارواحنا فداه) ظهور كرد آن است؛ یعنی اوراق را بر می ‌گرداند جامعه ‌ای كه بیراهه رفتند و هوامدار شدند آنها را می ‌كند آنها را بر می ‌گرداند. جامعه آمدند هدایت را بر هوا و هوس منعطف كردند، ولی ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) كه ظهور می ‌كند هوای مردم را منعطف می ‌كند به . [1]. سوره ق، آیه 5 . [2]. نهج البلاغه ، خطبه 108 . [3]. سوره شوریٰ، آیه 15. [4]. تحف العقول، ص245. [5]. نهج‌البلاغه، خطبه 138. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 احیای عاشورا ▪️ ، برای این است كه جامعه را روشن و بیدار كند، ببینیم چرا حسین‌ بن علی این‌چنین نثار و ایثار كرد، خطر چه بود كه حسین ‌بن علی این طور به استقبال همه خطرها رفت و كودك خود را داد، جان خود را داد، اسارت فرزندان خود را خرید. حسین ‌بن علی خطری كه احساس كرد این بود كه دشمن، تنها خود را از صف اسلام جدا نكرد، بلکه چندین كار را درباره اسلام و مسلمان ها كرد: اولاً آمد اسلام را خواباند. این كه عامل بیداری بود را خواباند. اگر عامل بیداری بخوابد دیگر بیداركننده نیست، چگونه اسلام را خواباند؟ گفت ، خب اگر دین را از سیاست جدا کردی دین كاری با حُكّام ندارد، كاری با ظالمان ندارد، كاری با دولتمردان طاغی و یاغی ندارد، كاری به راه ‌اندازی ندارد، كاری به تظاهرات ندارد، این فقط در خلاصه می‌ شود به صورت نماز و روزه و مانند آن. آن چیزی كه عامل حركت است وقتی بخوابد حركت رخت بر می ‌بندد. آپارات: https://aparat.com/v/6mWOv 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرزندان امام حسین علیه السلام ▪️ در قرآن فرمود بازماندگان اولیای مقتول حق قصاص دارند، بچه ‌های او حق قصاص دارند؛ ما هم هستیم، پس حق قصاص داریم. ما با اینکه سید نیستیم، چطور بچه‌های حسین بن علی هستیم؟! برای اینکه وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک اعلامیه عمومی داد، فرمود هر کسی که به دنیا آمد، پدر و مادر برای او شناسنامه می‌ گیرند یا کد ملی می‌گیرند؛ اما وقتی بالغ شد، شناسنامه ‌اش را باید خود بگیرد. فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛[1] من و علی پدر شما هستیم، بیایید بچه‌ های ما بشوید، ما هم گفتیم، چشم! فرمود آن شناسنامه طبیعی سر جایش محفوظ است، هر کسی پدری دارد و مادری دارد؛ اما و مکتبی، بیایید بچه‌ های ما بشوید، «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما هم گفتیم چشم! اگر وجود مبارک حضرت امیر پدر ما شد، مادر ما چه کسی خواهد بود؟ مادر ما می ‌شود (سَلامُ الله عَلَیها)، پس ما بچه‌ های اینها هستیم؛ چون بچه ‌های اینها هستیم و این مکتب را قبول کردیم، این شعار برای ما رواست که بگوییم خدا آن توفیق را بدهد که ما را بگیریم، «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ»؛ خدا آن توفیق را به ما بدهد که ما خون بهای را بگیریم! [1]. علل الشرائع, ج1, ص127. 📚 دیدار خانواده مرحومه دباغ با حضرت استاد تاریخ: 1395/09/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 همچنین روایت است آن حضرت از حمام بیرون رفت و لباس و عمامه پوشید و فرمود: هنگام خروج از حمام در زمستان و تابستان عمامه را ترك نكردم.[1] كنایه از این كه سرتان را در حال خروج از حمام بپوشانید. به فرموده امام كاظم (علیه السلام): حمام رفتن یك روز در میان بدن را فربه می‌ كند و مداومت بر آن در هر روز، پیه كلیه‌ ها را ذوب می‌ كند.[2] [1] . وَ قَالَ بَعْضُهُمْ: خَرَجَ الصَّادِقُ(علیه السلام) مِنَ الْحَمَّامِ فَلَبِسَ وَ تَعَمَّمَ. قَالَ: فَمَا تَرَكْتُ الْعِمَامَةَ عِنْدَ خُرُوجِى مِنَ الْحَمَّامِ فِى الشِّتَاءِ وَ الصَّیف (الفقیه، ج1، ص117). [2] . الْحَمَّامُ یوْمٌ وَ یوْمٌ لا، یكْثِرُ اللَّحْمَ وَ إِدْمَانُهُ فِى كُلَّ یوْمٍ یذِیبُ شَحْمَ الْكُلْیتَین (الكافى، ج6، ص496). 📚 مفاتیح الحیات ص 107 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عدل در دولت و مردم ▪️ اینكه در قرآن و غیر قرآن به ما نگفتند نماز بخوانید، بلکه به ما گفتند نماز را اقامه كنید سرّش آن است كه این است: ﴿وَ الْقُرْآنِ الْحَكِیم﴾،[1] كتاب حكیم حرف های حكیمانه می ‌زند؛ اگر نماز است، نباید بگوید نماز بخوان، چون ستون خواندنی نیست، باید بگوید ستون را اقامه بكن؛ یعنی این ستون را به پا بدار، تا صدر و ساقه حرفش هماهنگ باشد. ستون یك جامعه است؛ لذا گفتند مردم خودشان باید قیام كنند تا این ستون استوار باشد، منتها فرق در نماز و عدل این است: می ‌گوید خود ستون جامعه، امنیت جامعه، استقلال جامعه و آزادی جامعه است؛ لذا جامعه باید از افرادی كه ستون ‌گونه‌ اند تشكیل بشود. اگر خیمه را ستون ها نگه می‌ دارند، حكومت را نگه می‌ دارند. اقامه عدل یك مطلب است، دقیق‌تر از آن عادل ‌بودن [كه] مطلب دیگر است. اگر كسی بود است، اگر كسی عادلِ عاقل بود است و آن حكومت می ‌ماند! آن جامعه می‌ ماند! از امنیت برخوردار است و از آزادی متنعّم است. در سوره مباركه «حدید» فرمود: ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط﴾[2] مردم به قسط قیام بكنند؛ یعنی عدل را زنده كنند، خودشان عادل بشوند، وقتی عادل شدند می‌ شوند . از مردان بزرگ تعبیر می ‌كنند [كه] اینها ستون یك ملت ‌اند، اینها عمود دین ‌اند، عماد دین ‌اند، عماد الملّة‌ هستند و مانند آن. ▪️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) دید نه‌تنها در دولتمردان از عدل و قسط خبری نیست، در توده مردم هم بشرح ایضاً [همچنین]. فرمود: مگر نمی ‌بینید كه به حق عمل نمی‌ شود؟ كسی به نام حكومت اسلامی بت‌ فروشی می ‌كند دیگران هم ساكت ‌اند! ابوریحان بیرونی در تحقیق ما للهند می‌ گوید معاویه این بت هایی كه از منطقه‌ های غرب شام به غنیمت گرفته بودند را مرصعاً از راه دریا و كشتی برای سلاطین هند می‌ فرستاد و با بت ‌فروشی بر ثروت خود می ‌اندوخت.[3] كسی به عنوان خلیفه رسمی مسلمان ها به گمان خود، با بت ‌فروش بخواهد ثروت تهیه كند و كسی فریاد برنیاورد معلوم می‌ شود هم دولتمردان سقوط كرده‌ اند، هم شهروندان آن دولت؛ این شده ظلم، آن هم كه ﴿إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ﴾[4]. وقتی توحید كه است رخت بربندد، بت‌ پرستی كه به تعبیر قرآن كریم ظلم عظیم است بیاید و شرك كه است در دل رسوخ كند، هم به دنبال عقاید ظهور می ‌كند، احكام فقهی و حقوقی هم به دنبال اخلاق فاسدند. ملّتی كه از برخوردار است متخلّق خواهد بود [و] یك امّت متخلّق احكام فقهی و حقوقی را رعایت می ‌كند. كسی كه اصل استواری ندارد، چگونه فرع اخلاقی پیدا می ‌كند؟ [1]. سوره یس، آیه 2. [2]. سوره حدید، آیه 25. [3]. تحقیق ما للهند، ص87؛ «و إلى السبب الأول ذهب معاویة فی أصنام «سقلیة» لمّا فتحت فی سنة ثلاث وخمسین فی الصائفة وخمل منها أصنام الذهب مكلّلة مرصّعة بالجواهر فبعث بها إلى «السند» لتباع هناك من ملوكهم فإنّه رأى بیعها قائمة أثمن الدینار دینارا وأعرض عن الآفة الأخیرة فی حكم الإیالة لا الدیانة». [4]. سوره لقمان، آیه 13. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام رضا (علیه السلام) می‌ فرماید: هر كس بخواهد ناراحتی مثانه نداشته باشد ادرارش را حبس نكند، هرچند بر مركب خود سوار باشد.[1] نكته: مطالبی كه در برخی از این روایات و روایت ‌های مشابه آمده ‌اند هرچند به صورت حكم كلی، عام و مطلق ‌اند، با توجه به احادیث دیگر و برخی از آیات قرآن، ممكن است به تناسب سلامت و بیماری افراد مختلف یا مراحل سنّی آنان یا موقعیت‌ های جغرافیایی و زیست محیطی و شرایط اقلیمی آنان مقید شوند. [1] . وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ لا یشْتَكِىَ مَثَانَتَهُ فَلا یحْبِسِ الْبَوْلَ وَ لَوْ عَلَی ظَهْرِ دَابَّتِهِ (بحار الانوار، ج59، ص322؛ مستدرك الوسائل، ج1، ص284). 📚 مفاتیح الحیات ص 107 و 108 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 دین پویا ▪️ چه كسی گفته دخیل ببند؟! چه كسی گفته ثواب دارد؟! توسل به ائمه (علیهم السلام)، توسل به قرآن، شفاعت خواستن از اینها، اینها است، اما این كُهنه را به این ضریح بستن مدرك قرآنی دارد؟! مدرك روایی دارد؟! كسی گوش نمی ‌كند! ▪️ این عَلَم و این آهن سرد را كه می ‌بینید عده زیادی بلند می ‌كنند، چه كسی گفته این كار را بكنید؟! كدام آیه است؟! كدام روایت است؟! به چه دلیل این كار را می‌ كنیم؟! همان آثار جاهلی را با به خورد عده‌ ای دادند، هر چه شما می‌ خواهید مبارزه كنید، می بینید مقدورتان نیست! دینی كه در آن دخیل است، دینی كه در آن عَلَم است، آن دین عامل پویایی نیست؛ دینی كه از سیاست جداست، كاری به سیاست ندارد، با همراه است، آن دین نیست. آپارات: https://aparat.com/v/rCXpD 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اجر رسالت ▪️ در آیه كریمه نفرمود، من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود، نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما را دوست داشته باشید... 👇👇👇👇👇
🏴 اجر رسالت ▪️ در آیه كریمه نفرمود، من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود، نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما را دوست داشته باشید، این را نفرمود، فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾،[1] ضمیر در ﴿فِی الْقُرْبی﴾ مستقر است و عاملش هم آن «كان» است؛ یعنی «الاّ المودة المستقرّة الكائنة فی اهل بیت»؛ ، اجر رسالت نیست، آن ‌كه جان بِكَند؛ نسبت به این خاندان داشته باشد، این مُزد پیغمبر را داده است. خیلی‌ها هستند دوست پیغمبر و اولاد پیغمبر هستند، ایام عزاداری می ‌كنند؛ اما این ظرف، ظرف لغو است! این می ‌شود مودّت قُربیٰ، یعنی اینها را دوست دارند. ▪️ خیلی‌ها هستند كه را دوست دارند. روی زمین چه كسی است كه حسین ‌بن ‌علی را دوست نداشته باشد؟! فداكاری، عزّت، استقلال، شرف، شهامت، دادنِ زن و بچه در این راه، می ‌شود در عالَم كسی پیدا شود كه را دوست نداشته باشد؟! هیچ ملت آزادی خواهی، هیچ ملت عدل خواهی!؟ اما آنكه وظیفه ماست دوستی اهل بیت نیست، «الا المودة الكائنة المستقرة الثابتة الحاصلة فی اهل بیت»؛ این ظرف، ظرف مستقر است، این است. اگر این مزد رسالت شد، آدم تابع اینهاست. اگر دوستی ما فقط مستقرّ در این خاندان بود، ما جای دیگر دوستی نداریم! ما كسی را دوست نداریم! این ، اطاعت را هم به همراه دارد: «وَلِی‏ لِمَنْ‏ وَالاكُمْ‏ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم‏»،[2] همه چیز را به همراه دارد! [1]. سوره شوری، آیه23. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص775. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/03/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا