eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دیدار وزیر ورزش و جوانان با 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، صبح امروز پنجشنبه در نخستین سفر استانی خود به قم، با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شهود ▪️ مهم ‌ترین راهی كه انسان را به این مقصد می ‌رساند همان است كه بیان نورانی امام عسكری (سلام الله علیه) است كه آن حضرت فرمود: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»؛[1] یعنی یك مطیه راهواری می‌ خواهد و آن مطیه راهوار و مركب راهوار همان شب ‌زنده‌ داری است. در قرآن هم از جریان با تعبیر رسای ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾[2] سخن به میان آمده است. ▪️ چیزی كه از مسیر وحی الهی استفاده نشود باطل است, چیزی كه در مسیر وحی الهی باشد و سخن از مفهوم و علم حصولی باشد آن به كلام و فلسفه و اخلاق بر می ‌گردد و آنچه در مسیر وحی الهی باشد، از سنخ مفهوم و علم حصولی و تصور و تصدیق نباشد، بلکه از سنخ شهود اسمای حسنای الهی و اوصاف الهی باشد، این به بر می ‌گردد. عارف كسی است كه درصدد شهود باشد و متخلّق كسی است كه در صدد خوب بودن باشد؛ متخلّق كسی است كه به فكر بهشت است، عارف كسی است كه به فكر است. [1]. بحارالاوار، ج75, ص380. [2]. سوره مزمل, آیه6. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/nZCR5 📚 پیام به اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد مقدس تاریخ: 1392/11/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 دیدار وزیر ورزش و جوانان با #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، سید حمید سجاد
💠 انسان ابدی است و سلامتی بدن برای آن است که ابدی بیاندیشد. 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در ادامه برنامه های سفر خود به قم، با حضور در بیت ، با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار ضمن تقدیر از برنامه های مسئولین و مدیران ورزشی برای سلامتی و تندرستی جامعه بیان داشتند: 🔹 آنچه لازم است بدانیم این است که بین مقدمات و هدف فرق است، یک وقت نردبانی را گذاشتند تا انسان از این نردبان بالا برود تا از کتابخانه و کتاب های علمی، و یا موزه و گنجینه وعتیقه هایی که در طبقه بالا هست دیدن کند، یعنی این نردبان فقط مقدمه است و لذا اگر در مقدمه وقت صرف کنیم که مثلاً این ده پله را چگونه طی بکنند و چه کسی تندتر طی می کند و چه کسی کندتر طی می کند عمری را در مقدمه گذراندیم؛ در صورتی که نردبان برای این است که انسان بالا برود تا از این عتیقه ها و کتاب ها استفاده کند. 🔹 برای آن است که انسان داشته باشد برای ابد بیاندیشد، انسان مثل یک درخت نیست که بعد از هشتاد سال، هیزم بشود این نیست. انسان یک پرنده ای است که بعد از مدتی از قفس آزاد می شود و برای ابد زنده است. ▫️ سه تا امر در اینجا هست یکی مقدمه است دو تا هدف میانی و نهایی؛ مقدمه این است که انسان باشد تا به هدف برسد، پس اصل اول این است که ما ورزش را لازم داریم، دوم این است که این مقدمه است هدف نیست، هدف میانی این است که مادامی که زنده ایم نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم، این است که وقتی از اینجا رفتیم با دست پر برویم، باشیم، نپوسیم. 🔹 خدای سبحان به ما روح و قدرتی داد که از زمین و زمان برتریم، به دلیل اینکه کاملاً داوری حکیمانه و عالمانه می کنیم میگوییم 2500 یا 3500 سال که ارسطو این حرف را زده، افلاطون این حرف را زده، سقراط این حرف را زده، آن آقا حرفش درست است این آقا حرفش درست نیست، پس ما در سه هزار سال قبل نظر میدهیم در سه هزار سال بعد هم نظر می دهیم سیاه چال فلان ستاره یا فلان سیاره بعد از سه هزار سال به فلان جا می رسد و امثال این، پس ما . چون از زمین و زمان بالاتریم اگر به ما یک نردبانی دادند این نردبان مقدمه کار است. 🔹 بنابراین چیز بسیار خوبی است مثل نردبان خوب است، اما این نردبان برای این است که انسان به بالا برود، نه اینکه ببینیم چه کسی این پله را زودتر طی می کند! این نیست. ما می خواهیم سالم باشیم که از سلامت ما، بوجود بیاید، اخلاق را سالم کنیم، نظام را سالم کنیم، را سالم کنیم، بردگی را برداریم، استعمار را برداریم. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به کلامی از پیامبرگرامی اسلام بیان داشتند: وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) به جوانانی که جمع شده بودند تا با پرتاب سنگ، قدرتمندترین ها را مشخص کنند، فرمود که موجوداتی هستند که این سنگ را بر می دارند، این نیست، کمال آن است که وقتی فرد عصبانی شد، با مادرش، با پدرش، با خانواده اش، با بچه هایش، اگر جلوی آن غضب را توانست بگیرد او پهلوان است! آن وقتی که غضبناک شدی عصبانی شدی اگر توانستی خودت را رام کنی آن است آن بار را بردارید! آن بار سنگین را بردارید. معظم له در پایان خطاب به وزیر ورزش و جوانان اظهار داشتند: باید بدانیم که الآن نردبان سازی و نردبان داری را دادند به وزارت ورزش. کتابخانه بالاست، عتیقه بالاست این درست است که باید زودتر برود و بهتر برود و تندتر برود، تا به آنجا برسد، اما باید بداند که نباید جا بزند، ما کشور را بخواهیم با و بنام اسلام بسازیم راه همین است! 🔹 ایشان درباره ورزش بانوان نیز اظهار داشتند: درباره ، باید بدانیم نیمی از این مملکت خانم ها هستند اینها در تمام نهادها به مربی و معلم احتیاج دارند؛ منتها اینها یک سرمایه ای دارند که این سرمایه باید حفظ بشود و آن عفّت اینهاست. ▫️ ایشان در پایان از ورزشکاران و مدال آوران المپیکی و جهانی کشور تقدیر و تشکر کردند. 📚 دیدار تاریخ: 1400/07/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 عزّت حکیمانه ▪️ سالروز شهادت امام یازدهم (علیه و علی آبائه و ابنه المنتجب آلاف التحیة و الثناء) را به پیشگاه ولی عصر و عموم علاقه‎مندان قرآن و عترت و شما بزرگواران تعزیت عرض می ‌کنیم. ▫️ وجود مبارک امام یازدهم مانند ائمه دیگر، گرچه توفیق تشکیل حوزه علمیه به صورت رسمی نداشتند؛ اما با خود، قرآن را خوب تفسیر کردند و مردم را به قرآن دعوت کردند. وجود مبارک امام عسکری جریان «قربةً الی الله» را تبیین می ‌کند که انسان می ‌تواند به خدا نزدیک بشود و اگر نزدیک شد، جزء مقرّبان خواهد بود و اگر بود بسیاری از اسرار عالَم برای آنها روشن می‌ شود که ﴿إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفی‏ عِلِّیینَ ٭ وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّیونَ ٭ كِتابٌ مَرْقُومٌ ٭ یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾.[1] ما برای اینکه به چنین مقامی نزدیک بشویم، وجود مبارک امام حسن عسکری این راه را به ما نشان داد. این از غُرر بیانات امام عسکری (سلام الله علیه) است که «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ‏»؛[2] یعنی همه ما مأموریم به تقرّب، کارهای ما باید «قربةً الی الله» باشد. ▫️ این بیان نورانی امام عسكری است. این را همه ما و همچنین آنها كه در حركت می ‌كنند دیگران هم این راه برایشان باز است؛ ولی ما موظف ‌تریم، اگر بخواهیم زودتر به مقصد برسیم نماز شب مَركب خوبی است، وگرنه یك انسان مسافرِ پیاده لنگان لنگان بخواهد به مقصد برسد طول می‌ كشد. در بخشی از قرآن فرمود عزّت از آن خدا و پیامبر و مؤمنین است؛[3] ولی مستحضرید که قرآن کتاب توحید است، این طور نیست که بفرماید خدا عزیز است، پیغمبر عزیز است، مؤمنین عزیز هستند، در همه جا این یک اصل کلّی است. اگر کمالی را خدای سبحان به پیغمبر و به مؤمنین اسناد داد، فوراً در جای دیگر تشریح می کند که یکی بالذّات است، بقیه بالعرض. درباره عزّت که فرمود مؤمنین هستند، وجود مبارک امام عسکری (سلام الله علیه) معنا کرد، فرمود عزّت است، اگر کسی حق گفت و به حق باور کرد و به حق عمل کرد عزیز می شود، هیچ کسی نمی تواند او را ذلیل کند، چه فرد چه جامعه! اگر كسی از حق فاصله گرفت، باطل مدار بود، می ‌شود ذلیل، هیچ كس نمی‌ تواند او را عزیز كند «مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِیزٌ إِلَّا ذَلَّ وَ لَا أَخَذَ بِهِ ذَلِیلٌ إِلَّا عَز»،[4] این از بیانات نورانی امام عسكری است. فرمود درست است خدا فرمود عزتی داریم ذلّتی داریم ﴿تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ﴾؛[5] اما مشیئت او حكیمانه است. ▫️ هیچ كس با دعا و تضرّع و ناله و توسل نمی‌ تواند از خدا كاری بخواهد كه این كار حكیمانه نباشد. این مطلبِ عمیق كلامی را وجود مبارك امام سجاد با دعا به ما فهماند، «یا مَنْ لَا تُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِل‏».[6] پس اگر او براساس مشیئت، عده ‌ای را عزیز و براساس مشیئت عده ‌ای را ذلیل می‌ كند، ﴿تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ﴾؛ این را امام عسكری (سلام الله علیه) معنا كرده است، فرمود اگر كسی حق را ، یك؛ ، دو؛ به آن ، سه؛ در جامعه منتشر كرد، چهار؛ كه «یدور مع الحق مدار حینما دار»، مثل اهل بیت (علیهم السلام)، او «عَزَّ»؛ می ‌شود و هیچ فرد یا جامعه ‌ای حق را رها نكرده و به ذلّت گرایش پیدا نكرده، به باطل گرایش پیدا نكرده، الاّ اینكه خواهد شد. [1] . سوره مطففین، آیات18 ـ21. [2] . بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج75، ص380. [3] . اشاره به سوره منافقون، آیه8؛ ﴿وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِین﴾. [4] . تحف العقول، النص، ص489. [5] . سوره آل عمران، آیه26. [6] . الصحیفة السجادیة، دعای 13. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/09/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام رضا (علیه السلام) می‌ فرماید: ناخن‌ ها را روز سه ‌شنبه بگیرید و روز چهارشنبه استحمام كنید و نیاز به حجامت را روز پنج ‌شنبه برآورید، و روز جمعه با بهترین عطرها خود را خوش ‌بو کنید.[1] به فرموده رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): هركس روز جمعه ناخن و شاربش را بگیرد و مسواك زند و هنگام رفتن به نماز جمعه بر سرش آب بریزد هفتاد هزار فرشته او را همراهی می ‌كنند و برایش آمرزش و شفاعت می‌ طلبند.[2] [1] . قَلِّمُوا أَظْفَارَكُمْ یوْمَ الثَّلاثَاءِ وَ اسْتَحِمُّوا یوْمَ الأَرْبِعَاءِ وَ أَصِیبُوا مِنَ الْحِجَامَةِ حَاجَتَكُمْ یوْمَ الْخَمِیسِ وَ تَطَیبُوا بِأَطْیبِ طِیبِكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص279). [2] . مَنْ قَلَّمَ أَظَافِیرَهُ یوْمَ الْجُمُعَةِ وَ أَخَذَ مِنْ شَارِبِهِ وَ اسْتَاكَ وَ أَفْرَغَ عَلَی رَأْسِهِ مِنَ الْمَاءِ حِینَ یرُوحُ إِلَی الْجُمُعَةِ شَیعَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ كُلُّهُمْ یسْتَغْفِرُونَ لَهُ وَ یشْفَعُونَ لَهُ (مستدرك الوسائل، ج6، ص46). 📚 مفاتیح الحیات ص 132. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جامعه عادل 🔸 وجود مبارك حضرت كه می‌ كند دو كار می ‌كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی كرد خداوند به وسیله او: «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ‏ الْأَرْضَ‏ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلمَاً وَ جَورَاً»... . 👇👇👇👇👇
💠 جامعه عادل 🔸 وجود مبارك حضرت كه می‌ كند دو كار می ‌كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی كرد خداوند به وسیله او: «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ‏ الْأَرْضَ‏ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلمَاً وَ جَورَاً»؛[1] یعنی به وسیله حضرت جهان پر از عدل و داد می‌ شود. اما بالاتر از این و مهم‌تر از این كه مقدور همه نیست و آن این است كه جهان را پر از بكند، مگر هر كسی چیزی می ‌فهمد؟! مگر هر كسی عاقل می ‌شود؟! مگر مردم حرف هر كسی را گوش می ‌دهند؟! مگر جامعه را به این آسانی می ‌شود كرد؟ آن دستِ ولایت حضرت است به بركت ذات اقدس الهی كه «یضَعُ عَلَی رُئُوسِ العِبَادِ فَتَكمَلَ بِهِ أَحلامَهُم وَ عُقُولَهم»؛[2] مگر یك چیز عادی است كه همه جا پیدا شود؛ این كار را حضرت می‌كند. من هر وقت درباره این حدیث نورانی كه او چطور مردم را عاقل كند هر وقت به این حدیث نورانی می ‌رسم متوقف می ‌شوم، این چه دستی است؟ چه كار می‌ كند؟ 🔸 اوّلین بخشی كه از قرآن نازل شد است و است و است و , ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾[3] اول سواد است و سواد, آن هم سوادی كه نور است و بعد عدل. عمل را عقل رهبری می ‌كند، كار را فهم رهبری می‌ كند, قیام را آن اندیشه هدایت می ‌كند؛ این كار حوزه است. تا جامعه نفهمد كه گناه سمّ است هر چه شما نصیحت كنید، دست از اختلاس بر نمی ‌دارد، این باید بفهمد كه گناه سمّ است. 🔸 جهان اگر بخواهد پر از شود باید پر از بشود این اهم است, وجود مبارك حضرت این كار را می ‌كند و شما عالمان دین كه شاگردان آن حضرت هستید باید جامعه را عاقل كنید با سیره ‌تان, سریره ‌تان, سنّتتان, سخنرانیتان, تدریستان, تألیفتان, مَشی متواضعانه ‌تان باید جامعه را عاقل كنید؛ آن وقت جامعه عاقل را می‌ شود عادل كرد آسان است. [1] . زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص423. [2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ‏ أَحْلَامُهُمْ‏». [3] . سوره علق، آیه3 ـ 5. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/euI5J 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1394/03/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز نهم ربیع الاول 🔸 همه ما موظف هستیم که عادل باشیم. ما در مکتب خود راه‌ های فراوانی داریم برای احراز ؛ تنها ترس از جهنم یا شوق به بهشت نیست، چیزهای فراوانی داریم که علل و عوامل عادل شدن انسان است. یکی مسئله است، حیا از بهترین فضایل هست و الآن که روز نهم ربیع المولود است، اولین روز امامت حضرت است، تمام مسئولیت‌ ها به عهده آقاست. ما هم با جان و دل امامت حضرت را پذیرفتیم. یک وقت است به آدم می ‌گویند گناه نکنید! عذاب جهنم است، آن هست ولی خیلی ارزش ندارد که «خَوْفاً مِنَ النَّارِ»[1] باشد؛ اما خود ذات أقدس الهی اول ما را از راه حیا متخلّق کرده است. در بخش پایانی همین سوره «علق»، اصلاً سخن از جهنم و اینها نیست، ما را به حیا دعوت کردند، فرمودند گناه نکنید و پرهیز کنید: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یری﴾. برای نیل به مقام عدالت، حیا سهم تعیین‌ کننده دارد، فرمود انسان خجالت نمی ‌کشد که خدا دارد او را می ‌بیند؟! اگر کسی در حضور ما باشد یا ما در حضور او باشیم، به هر حال حیا داریم، این حیا نعمت خوبی است! الآن ما در مشهد و محضر وجود مبارک حضرت هستیم، فرق نمی ‌کند؛ حالا چه کوچک، چه بزرگ؛ ﴿وَ آتَیناهُ الْحُكْمَ صَبِیا﴾،[2] گرچه همه ائمه (علیهم السلام) می ‌بینند برابر آیه مبارکه سوره «توبه»، فرمود: ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾؛[3] فرمود هر کاری می ‌خواهید بکنید بکنید، الله می ‌بیند، رسول خدا می ‌بیند، مؤمنون می ‌بینند که منظور اهل بیت (علیهم السلام) است، همه می ‌بینند! چه زنده و چه غیر زنده؛ اما آن‌که ما مسئول هستیم و او تنگاتنگ می ‌بیند، وجود مبارک حضرت است. آدم این را اگر باور بکند؛ هم جزء است، هم حتماً عادل می ‌شود. حیا نعمت خوبی است، خجالت کشیدن چیز خوبی است، اینها هم هستند. 🔸 ﴿فَسَیرَی﴾[4] این «سین»، «سین» تحقیق است، «سین» تسویف نیست. این «سین» در برابر «سوف» نیست که بعدها خدا می ‌بیند. در سوره مبارکه «یونس» دارد که همین که می‌خواهید وارد کار بشوید: ﴿ما تَكُونُ فی‏ شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ ... إِلاَّ كُنَّا عَلَیكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفیضُونَ فیهِ﴾؛ همین که بخواهید وارد بشوید ما می ‌بینیم. این «سین»، «سین» تحقیق است نه تسویف. اکنون همین که بخواهیم وارد بشویم وجود مبارک حضرت می ‌بیند، این می ‌شود ؛ حداقل آن این است! این کمک می ‌کند در عدالت انسان که انسان را واقعاً عادل نگه می ‌دارد. الآن اگر کسی بخواهد برای خودش اربعین حساب بکند یا اهل محاسبه باشد، همین را می ‌تواند جزء محاسبه قرار بدهد. آن‌ وقت در غیاب حضرت، چهارتا اشک بریزد این اشک، است، برای اینکه انسان در حضور او حرمتش را نگه نداشت، حالا چه اشکی بریزد؟! ما برای اینکه بدانیم اشکمان صادق است یا کاذب، ناله ما صادق است یا ناله ما کاذب، همین ‌طور است. از کار ساخته است، از کار ساخته است. باور بکنیم که حضرت می‌ بیند و ما هم در حضور حضرت هستیم و مسئول هستیم! بنابراین این تبریکی که به یکدیگر می‌ گوییم که اولین روز امامت وجود مبارک حضرت است، برای ما می ‌تواند این درس را داشته باشد که ما او را مشاهده بکنیم. [1]. علل الشرائع، ج1، ص57. [2]. سوره مریم، آیه12. [3]. سوره توبه, آیه105. [4]. سوره توبه، آیه105. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 147 تاریخ: 1395/09/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) درباره حكمت اجتماعی غسل روز جمعه می ‌فرماید: انصار در آبیاری زمین‌ ها و رسیدگی به اموالشان كار می ‌كردند و روز جمعه در مسجد حاضر می ‌شدند و مردم از بوی عرق زیر بغل و بدن آنان اذیت می ‌شدند، از این رو رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ایشان را به غسل فرمان داد و بدین ترتیب سنت شد.[1] [1] . إِنَّ الأَنْصَارَ كَانَتْ تَعْمَلُ فِى نَوَاضِحِهَا وَ أَمْوَالِهَا، فَإِذَا كَانَ یوْمُ الْجُمُعَةِ حَضَرُوا الْمَسْجِدَ، فَتَأَذَّی النَّاسُ بِأَرْوَاحِ آبَاطِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ، فَأَمَرَهُمْ رَسُولُ اللَّهِص بِالْغُسْلِ فَجَرَتْ بِذَلِكَ السُّنَّةُ (الفقیه، ج1، ص112). 📚 مفاتیح الحیات ص 133. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراسم بزرگداشت علامه همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسگری (علیه السلام) عصر دیروز در تهران برگزار شد. ▫️ در این مراسم که برخی از مقامات کشوری حضور یافتند، حجت الاسلام والمسلمین استاد با ذکر فضایل علمی و اخلاقی ، طی سخنانی به سجایای اخلاقی و رفتاری امام حسن عسکری (علیه السلام) و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پرداختند. ▫️ این مراسم به همت دفتر و هیئت امنای مسجد جامع امام حسن عسگری (علیه السلام) برگزار شد. ◀️ مراسم بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: 1399/02/23 🆔 @m_vaezjavadi
💠 دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، دکتر عین الهی در ادامه سفر یک روزه خود به قم، شب گذشته با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا