eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مهمترین کار مدارس و دانشگاه ‌ها این است که نیروی کار ماهر و متخصص مورد نیاز کشور را تربیت کنند 🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سید محمود حسینی‌ پور استاندار مازندران با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 👇👇👇👇👇
مهمترین کار مدارس و دانشگاه ‌ها این است که نیروی کار ماهر و متخصص مورد نیاز کشور را تربیت کنند به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سید محمود حسینی‌ پور استاندار مازندران با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار که آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقه در استان مازندران نیز حضور داشت، بیان داشتند: استان مازندران دارد؛ اول نعمت های فراوانی است که خدای سبحان به این استان عطا کرده که زمینه اقتصادی خوبی را برای این استان فراهم کرده است در واقع مازندران استان زرخیز و سرزمین برکت است. 🔹 ایشان ادامه دادند: خصیصه دوم این استان اسن است که و تاریخ پرافتخاری دارد. وجود امنیت، برکات الهی فراوان، مردم ولایتمدار و سابقه تاریخی درخشان، این فرصت را فراهم کرده که استان مازندران خوبی برای پیشرفت و توسعه داشته باشد و اگر این اضلاع را جمع کنیم اداره کردن این استان کار آسانی است. 🔹 معظم له خاطرنشان کردند: مهمترین کار این است که مدارس و دانشگاه‌ های ما و متخصص مورد نیاز کشور را تربیت کنند طور که این فرد تحصیل کرده بتواند برای خود کار و اشتغال فراهم کند. آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید بتوانند فارغ التحصیلان خود را طرزی تربیت کنند که این فارغ‌ التحصیلان بتوانند خود را اداره کنند. در ابتدای این دیدار استاندار مازندران گزارشی از شرایط اجتماعی و اقتصادی استان و نیز گزارشی از برنامه ها و طرح های توسعه اقتصادی استان مازندران، خدمت معظم له ارائه نمود. 🆔 @a_javadiamoli_doross
امروز با غدیرشناسی باید مانع از انحراف این جریان باشیم/ هم غدیر و هم نهج البلاغه بایستی درسی شوند به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای نخستین کنگره بین‌المللی «راهکار‌های گسـترش فرهنگ غدیر و نهج ‌البلاغه در جهان» با حضور در بیت حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. 👇👇👇👇👇
امروز با غدیرشناسی باید مانع از انحراف این جریان باشیم/ هم غدیر و هم نهج البلاغه بایستی درسی شوند به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای نخستین کنگره بین‌المللی «راهکار‌های گسـترش فرهنگ غدیر و نهج ‌البلاغه در جهان» با حضور در بیت حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار که آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقه در استان مازندران نیز حضور داشت، در سخنانی بیان داشتند: جریان غدیر یک بود که متاسفانه به دست کسانی افتاد که آن را به سقیفه تبدیل کردند. 🔹 ایشان ادامه دادند: پیامبر(ص) فرمود «اَلنَظَرُ عَلی وَجْهِ عَلیّ عِبادَة» نگاه کردن به علی (ع) است؛ به عبارت دیگر نگاه کردن به علی (ع) مانند نگاه کردن به است! این مقام چنین شخصیتی است. 🔹 معظم له تاکید داشتند: ما نیز امروز با غدیرشناسی باید مانع از انحراف این جریان و گزند رسیدن به آن باشیم. لذا کتاب باید عمومی شود تا شخصیت علمی حضرت امیر(ع) به صورت کامل شناخته شود چرا که بسیاری از فرمایشات حضرت در نهج البلاغه سید رضی نیست. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: به همت خیرین باید این مهم صورت بگیرد و کتاب تمام نهج ‌البلاغه به متخصصان و محققان عرضه شود و آنان نیز این کتاب را تدریس کنند. تاکید همیشگی ما این بوده و هست که هم و هم بایستی درسی شوند. در ابتدای این دیدار دکتر ظریف منش، مدیر عامل بنیاد بین المللی غدیر و حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، دبیر اجرایی کنگره بین المللی گسترش فرهنگ غدیر و نهج‌البلاغه، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری این کنگره، خدمت معظم ارائه نمودند. گفتنی است «بنیاد بین‌المللی غدیر» با انگیزه معرفی فرهنگ نورانی غدیر و مصحف شریف نهج ‌البلاغه، نخستین کنگره بین‌المللی «راهکار‌های گسـترش فرهنگ غدیر و نهج‌البلاغه در جهان» را با همکاری دفتر نماینده ولی فقیه، استانداری، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ ها، نهادها، مراکز علمی، فرهنگی استان مازندران، برگزار خواهد کرد. 🆔 @a_javadiamoli_doross
آیت الله کوهستانی به معنای واقعی کلمه نشان داد عالم کیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد/امید است آثار ایشان بیش از گذشته منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گیرد به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای کنگره ملی آیت الله کوهستانی (ره) با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 👇👇👇👇👇
آیت الله کوهستانی به معنای واقعی کلمه نشان داد عالم کیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد/امید است آثار ایشان بیش از گذشته منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گیرد به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای کنگره ملی آیت الله کوهستانی (ره) با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار که آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقه در استان مازندران نیز حضور داشت در سخنانی بیان داشتند: آیت الله کوهستانی به معنای واقعی کلمه نشان داد عالم کیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد. ایشان بود، بیان و بنانش علم بود. 🔸 معظم له ادامه دادند: انسان های وارسته نیازی به جهاد و تحمل زحمت برای کنترل نفس خود ندارند؛ اینچنین بود، به آسانی را می پیمود و برای او این مساله حل شده بود، چون دنیا در نظر وی سهل شده بود. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز امیدواری کردند: شخصیت هایی مثل آیت الله کوهستانی هستند که امیدواریم آثار ایشان بیش از گذشته منتشر و در دسترس علاقمندان قرار بگیرد. گفتنی است کنگره ملی آیت الله کوهستانی (ره) به همت وزارت فرهنگ و ارشاد، استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در دی ماه امسال برگزار می شود. 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پدران معنوی ▫️ وجود مبارك پیامبر اعظم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ» و منظور شخص علی ‌بن ‌ابی‌ طالب نیست؛ یعنی من با این دوازده امام هر كدام این امت هستیم. فخر ما این است اینها را به عنوان پیغمبر یا امام پذیرفتیم و در شناسنامه ما هم ثبت است كه ما اهل بیتی‌ و شیعه‌ هستیم و ـ ان‌ شاء ‌الله ـ اینها را پذیرفتیم، فرزند اینها شدیم و اینها پدر ما هستند. ▫️ این اُبوّت و بُنوّت قطع شدنی نیست، به آن شخصیت حقوقی برمی‌گردد نه شخصیت حقیقی؛ شخصیت حقیقی علی ‌بن ‌ابی ‌طالب پدر است برای امام حسن (علیه السلام)، امام حسین (علیه السلام) زینب كبرا, زینب صغرا, قمر بنی هاشم و برادران او و بس! آنهایی كه فرزندان مُلكی حضرت امیر مؤمنان (سلام الله علیه) هستند همین‌ها هستند؛ اما شخصیت حقوقی آن حضرت یعنی او او او او برای همیشه باقی است و هر كس شیعه شد پیرو این خاندان شد و به اهل بیت معتقد شد فرزند اینهاست. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/10/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راوی گوید: هرگاه امام حسن (علیه السلام) برای اقامه نماز بر می‌ خاست بهترین لباس را می ‌پوشید. پرسیدند: چرا بهترین لباس خود را می ‌پوشید؟ فرمود: خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد، پس خود را برای پروردگارم زیبا می ‌كنم و او می ‌فرماید: «در هر مسجدی خود را بیارایید»، از این رو، دوست دارم بهترین لباسم را بپوشم.[1] [1] . كَانَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِىٍّع إِذَا قَامَ إِلَی الصَّلاةِ لَبِسَ أَجْوَدَ ثِیابِهِ، فَقِیلَ لَهُ: یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! لِمَ تَلْبَسُ أَجْوَدَ ثِیابِكَ؟ فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی جَمِیلٌ یحِبُّ الْجَمَالَ، فَأَتَجَمَّلُ لِرَبِّى وَ هُوَ یقُولُ: ﴿خُذوا زینَـتَكُم عِندَ كُلِّ مَسجِدٍ﴾ [سورهٴ اعراف، آیهٴ 31] فَأُحِبُّ أَنْ أَلْبَسَ أَجْوَدَ ثِیابِى (تفسیر العیاشی، ج2، ص14). 📚 مفاتیح الحیات ص 176. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صراط حق 🔹 در سوره «هود» بیان قرآن این است كه خدا بر است: ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾؛ تمام كارهای خدا سبحان بر صراط مستقیم است. وقتی كار خدا بر صراط مستقیم بود، كار انبیا و ائمه (علیهم السلام) هم بر صراط مستقیم است؛ این‌ چنین نیست كه ما چند صراط مستقیم داشته باشیم یكی صراط مستقیمی باشد كه راه خدا بر آن است و یكی هم راه ‌های مستقیم داشته باشیم كه راه انبیا بر آن است، اینكه نیست. دین نه تثنیه دارد نه جمع, صراط هم نه تثنیه دارد نه جمع; یكی است، یكی است، یكی است، آن فروع جزئی كه ﴿لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً﴾ اینها راه‌ های فرعی هستند كه هر كدام از اینها باز به همین بر می ‌گردند؛ این‌ طور نیست كه ما چندتا صراط داشته باشیم. 🔹 در سوره مباركه «انعام» فرمود: ﴿وَهذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِیماً﴾؛ این است كه همان ﴿إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللهِ الْإِسْلاَمُ﴾ است كه واحد است و كثیر نیست همان ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ است كه واحد است و كثیر نیست. آنچه در سوره مباركه «نساء» بود این بود: ﴿مَن یطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم﴾ اینها چه كسانی ‌اند ﴿مِنَ النَّبِیینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾؛ همه اینها همسفران همین راه ‌اند؛ این ‌طور نیست كه انبیا دارای باشند! اگر این ‌چنین باشد كه كسی همسفر انسان نیست؛ اگر همه انبیا همسفرند، اگر همه اولیا همسفرند، اگر همه شهدا و صدّیقین همسفرند، معلوم می‌ شود راه یكی است، البته سبیل ‌های فرعی هر دینی كه به آن بزرگراه می‌رسد متعدّد است [ولی] اینها شِرعه و منهاج است اینها دین نیست. 📚 سوره مبارکه یس جلسه سوم تاریخ: 1392/09/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: كتان از [جمله] لباس پیامبران است[1]؛ همچنین می ‌فرماید: روز جمعه خود را بیارایید و پاكیزه‌ ترین لباستان را بپوشید.[2] راوی می گوید: امام رضا (علیه السلام) در تابستان بر حصیری می ‌نشست و در زمستان بر زیراندازی مویین و لباسش خشن بود؛ اما چون در میان مردم حاضر می ‌شد لباس آراسته بر تن می‌ كرد.[3] امام رضا (علیه السلام) می ‌فرماید: روز جمعه مستحب است كه مرد عمامه بر سر نهد و بهترین و پاكیزه‌ ترین لباسش را بپوشد و با بهترین عطر خود را خوش ‌بو كند.[4] [1] . الْكَتَّانُ مِنْ لِبَاسِ الأَنْبِیاءِ (مكارم الاخلاق، ص104). [2] . لِیتَزَیننَّ أَحَدُكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ... وَ یلْبَسْ أَنْظَفَ ثِیابِهِ... (الفقیه، ج1، ص116). [3] . كَانَ جُلُوسُ الرِّضَا ع فِى الصَّیفِ عَلَی حَصِیرٍ وَ فِى الشِّتَاءِ عَلَی مِسْحٍ وَ لُبْسُهُ الْغَلِیظُ مِنَ الثِّیابِ حَتَّی إِذَا بَرَزَ لِلنَّاسِ تَزَینَ لَهُمْ (عیون اخبار الرضا ، ج2، ص178). [4] . یسْتَحَبُّ أَنْ یعْتَمَّ الرَّجُلُ یوْمَ الْجُمُعَةِ وَ أَنْ یلْبَسَ أَحْسَنَ ثِیابِهِ وَ أَنْظَفَهَا وَ یتَطَیبَ فَیدَّهِنَ بِأَطْیبِ دُهْنِهِ (الفقیه، ج1، ص425ـ426). 📚 مفاتیح الحیات ص 176 و 177. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فیض شهید 🔸 مسئله شهادت باعث است! درست است که آب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند آفتاب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند اما آن آلودگی‌ های مهم را نه آفتاب پاک می ‌کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط پاک می ‌کند... . 👇👇👇👇👇
💠 فیض شهید 🔸 مسئله شهادت باعث است! درست است که آب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند آفتاب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند اما آن آلودگی‌ های مهم را نه آفتاب پاک می ‌کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط پاک می ‌کند کشور را خون شهید طاهر می‌ کند: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». 🔸 وظیفه همه مردم به ویژه مسئولان محترم این است که کشوری که طیب و طاهر شد از آن بهره طیب و طاهر ببرند، چون در قرآن کریم آمده است: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّه﴾. عزیزانی که شربت شهادت نوشیدند بسیار عظیم و بزرگ بودند؛ زیرا وجود مبارک امیر بیان (سلام الله علیه) فرمود پَستی و فرومایگی را فقط ملت پَست می‌ پذیرد. و بلند، کسانی که معارف الهی را چشیدند و با خدای «علی حکیم» در ارتباط هستند و خدا درباره آنها فرمود مردان مؤمن درجات رفیعه ‌ای نزد خداوند دارند، اینها پَستی ‌پذیر نیستند فرومایگی را تحمل نمی ‌کنند. دفاع از مرز و بوم، شرف انسانی می ‌طلبد که شهدا عموماً و [آمل] خصوصاً واجد این فضیلت بودند. 🔸 اگر ذات أقدس الهی در قرآن کریم فرمود بلدی که طیب شد باید میوه طیب بدهد، را میوه طیب می ‌داند، عدل و عقل را میوه طیب می‌ داند، جامعه ‌ای که با عقلانیت وحیانی به سر می‌ برد را طیب و طاهر می ‌داند، جامعه ‌ای که اعضای آن نه راه کسی را می ‌بندند و نه بی ‌راهه می ‌روند را طیب و طاهر می ‌داند. اگر این است، ما را باید ادا کنیم و آن این است که خود طیب باشیم، جامعه طیب بسازیم و همه امور را در سایه حل کنیم؛ این ما را از هر گونه اختلاس و نجومی نجات می ‌دهد و از هر گونه پلیدی می ‌رهاند. پلید نشدن آسان ‌تر از آن است که انسان پلید، خودش را تطهیر کند و طاهر باشد! آپارات: https://aparat.com/v/i8ZtS 📚 پیام به مراسم بزرگداشت حماسه ششم بهمن آمل تاریخ: 1398/11/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حماسه ولایت 🔹 جان ‌مایه و بُن ‌مایه این استان خود را نشان داد كه استانِ و و و است؛ ما باید بررسی كنیم كه این دین و بُن ‌مایه و دل‌ مایه از كجا آمده است. من یادم است یكی از همین ائمه جمعه استان ما ـ خدا رحمتش كند ـ آن وقتی كه اعزام نیرو به جبهه قدری ضعیف شد، ایشان گفت من به سبك اعلام می ‌كنم كه ما می‌ خواهیم به طرف جبهه برویم ببینیم چقدر می ‌آیند و همین كار را هم كرد و نیروهای فراوانی جمع شدند. این شهر آمل كه شده ، اگر این حادثه _خدای ناكرده_ برای بود آن هم همین‌ طور می ‌شد, اگر برای بود آن هم همین‌ طور می‌شد؛ فرقی نمی ‌كند این ‌طور كه حالا هزار سنگر شده، اگر این حادثه جنگل برای شهرهای دیگر مازندران بود باز هم همین ‌طور می‌ شد. سرّش این بود كه وقتی داعی كبیر ـ كه قبرش در آمل هست ـ وارد این قسمت شد و را ترویج كرد و اهل بیت و وجود مبارك امیرالمؤمنین، فاطمه زهرا، امام حسن, امام حسین, امام سجاد (علیهم السلام) را معرفی كرد، مردمِ عاقل شناختند. 🔹 ولایت را زنده نگه می ‌دارند، دین را متدینین حفظ می ‌كنند؛ هیچ ‌كس در جریان حضور نداشت مگر دینِ مردم و طولی نكشید كه آنها شکست خوردند! اینها فكر می ‌كردند كه آمل دروازه شمال است، وقتی این شهر را بگیرند شمال را گرفتند و آن روزها هم اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی سقوط نكرده بود و این دو قطب در كُره زمین حكومت می ‌كردند یا آمریكا بود یا شوروی؛ اینها فكر می‌ كردند كه دروازه شمال را كه آزاد كردند شمال آزاد می ‌شود، ارتباط مستقیمی هم بین شمال و روسیه هست؛ ولی به مردمی كه شهادت را استقبال می‌كردند در حدود ده ساعت چهل شهید دادند_ یعنی گویا هر پانزده دقیقه یك جوان شهید شد_ و این فتنه خنثی شد. این سرمایه است! 📚 دیدار اعضای كنگره میر قوام ‌الدین مرعشی با حضرت استاد تاریخ: 1394/03/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: هلاكت زنان امت من در دو چیز سرخ ‌فام است: طلا و لباس نازك[1] و نیز می‌ فرماید: ای علی! هر مردی از همسرش اطاعت كند خدا او را به رو در جهنم افكند. علی (علیه السلام) پرسید: این چه اطاعتی است؟ فرمود: در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد[2]؛ همان گرامی به علی (علیه السلام) فرمود: ای برادر! به تو سفارشی می‌ كنم آن را رعایت كن كه شاید خدا سودی به تو برساند: لباس خشن و مناسب اندام بپوش تا غرور و تكبر تو را نگیرد[3]. [1] . هَلاكُ نِسَاءِ أُمَّتِى فِى الأَحْمَرَینِ: الذَّهَبِ وَ الثِّیابِ الرِّقَاقِ...(تنبیه الخواطر ونزهة النواظر، ج1، ص3). [2] . یا عَلِىُّ! مَنْ أَطَاعَ امْرَأَتَهُ أَكَبَّهُ اللَّهُ عَلَی وَجْهِهِ فِى النَّارِ. فَقَالَ عَلِىٌّ: وَ مَا تِلْكَ الطَّاعَةُ؟ قَالَ: یأْذَنُ لَهَا فِى... لُبْسِ الثِّیابِ الرِّقَاقِ (مكارم الاخلاق، ص438). [3] . أىْ أخِى! إنِّى مُوَصِّیكَ بِوَصِیةٍ فاحْفَظْها، لَعَلَّ الله أنْ ینْفَعَكَ بِها: ... والْبَسِ الخَشِنَ الضَیقَ مِنَ الثّیابِ لَعَلَّ العِزّ والكِبْرِیاءَ لا یكونُ لهُما فِیكَ مَساغٌ... (الجامع الصغیر، ج1، ص468). 📚 مفاتیح الحیات ص 177. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شرف انسانی 🔸 دفاع از مرز و بوم، شرف انسانی می ‌طلبد که شهدا عموماً و [آمل] خصوصاً واجد این فضیلت بودند. 📚 پیام به مراسم بزرگداشت حماسه ششم بهمن آمل تاریخ: 1398/11/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جانِ آگاه 🔹 آنچه درباره سید مشایخ ما، فقیه متألّه و عارف وارسته (رضوان الله تعالی علیه) می ‌توان گفت عبارت از این است كه این بزرگوار همانند عرفا و فقهای بزرگ شیعه را تا حدّ امكان به خوبی شناختند. 🔹 خدا وقتی انسان را آفرید، بدن او را كه به رساند، ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی﴾ را انشا كرد، روحی كه مدبّر او و مدیر او باشد به این بدن داد و او را انسان كرد، به این روح نیروهای فراوان داد، قوای ادراكی داد، قوای تحریكی داد، قوایی كه متولّی اندیشه ‌اند داد، قوایی كه متولّی انگیزه ‌اند داد و این روح را مطابق از فجور و تقوا با خبر كرد: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾. بعد از اینكه فجور و تقوا را به فطرت انسان داد، به همه نیروهای ادراكی و تحریكی او و نیروهای متولّی اندیشه و نیروهای متولّی انگیزه و مجاری ادراكی و مجاری تحریكی دستور داد در پیشگاه این فطرت خضوع كنند، چون ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ﴾. در برابر این دستور, خود عقل و نیروهای زیرمجموعه عقل اطاعت كردند؛ فطرت را نمی ‌رنجانند، رهزنی نمی ‌كنند، در مقابل فطرت نمی ‌ایستند و مطابق فطرت حركت می ‌كنند. 🔹 عارف كسی است كه صحنه داخل و خارج را خوب تشخیص می ‌دهد، علاج داخل و خارج را خوب تشخیص می ‌دهد، در درون خود فطرت را حاكم می ‌كند می ‌كند، نیروهای عقلی را در برابر فطرت خاضع می کند، نیروهای سركش را رام می ‌كند و طبق رهنمود علوی (صلوات الله و سلامه علیه) كه فرمود: «هِی نَفْسِی أَرُوْضُهَا بِالتَّقْوَی», رائض نفس خود است، ریاضت ‌كش است، تمرین ‌دهنده است و قوا را نرم می ‌كند كه قوای نرم‌ شده، در برابر فطرت, تمرّد و سركشی نداشته باشند؛ جهان داخل را این ‌چنین می ‌فهمد و اداره می ‌كند و جهان خارج را هم این ‌چنین می ‌فهمد و اداره می ‌كند. عارف كسی است كه این معانی را بعد از فهمیدن ، این راه ‌ها را بعد از فهمیدن و به راه بسنده نكند، زادراه تهیه كند، راه را به پایان برساند، وقتی راه را به پایان رساند و به مقصد رسید، از آن به بعد دیگر سخن از راه نیست، وقتی به مقصد رسید از آن به بعد می ‌كوشد كه با مقصود دیدار داشته باشد و مقصد را در سایه شهود مقصود مزین كند. 🔹 (رضوان الله تعالی علیه) _ آن طوری كه مشایخ ما مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی كه از نزدیك خدمتشان مشرّف شدیم و این بزرگواران محضر آن بزرگوار را ادراك كردند و تتلمذ كردند و تلقّی كردند می ‌فرمودند _ این امور را خوب شناخت؛ هم راه را هم مقصد را هم مقصود را! 📚 پیام به كنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله آقا سید علی قاضی (رضوان الله تعالی علیه) تاریخ: 1391/08/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اميرمؤمنان (علیه السلام) مي ‌فرمايد: شش چيز از اخلاق قوم لوط در اين امت است‌: پوشيدن روپوش بلند از روي تكبر که بر زمين کشيده مي ‌شود‌، گشودن و باز گذاشتن دکمه‌ هاي پيراهن و قبا و...[1]؛ همچنين مي‌ فرمايد: لباس سياه نپوشيد، چرا كه آن لباس فرعون است[2]؛ نيز مي‌ فرمايد: هركس لباس فاخر بپوشد به تکبر گرايد و متكبر در آتش دوزخ است.[3] [1] . ... سِتَّةٌ فِى هَذِهِ الأُمَّةِ مِنْ أَخْلاقِ قَوْمِ لُوطٍ: ... َ إِرْخَاءُ الإِزَارِ خُيَلاءَ وَ حَلُّ الأَزْرَارِ مِنَ الْقَبَاءِ وَ الْقَمِيصِ (كتاب الخصال، ص331). [2] . قَالَ فِيمَا عَلَّمَ أَصْحَابَهُ: لا تَلْبَسُوا السَّوَادَ، فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْنَ (علل الشرائع، ص347). [3] . مَنْ لَبِسَ الثِّيَابَ الْفَاخِرَةَ فَلا بُدَّ لَهُ مِنَ الْكِبْرِ وَ لا بُدَّ لِصَاحِبِ الْكِبْرِ مِنَ النَّارِ (ارشاد القلوب، ص195). 📚 مفاتیح الحیات ص 178. 🆔 @a_javadiamoli_esra