💠 طهارت سلوک
🔹 راه را او باید مشخص كند؛ راه را او به صورت #عبادات مشخص كرده است، به صورت #عقاید مشخص كرده است، به صورت #اخلاق مشخص كرده است، به صورت #احكام_فقهی مشخص كرده است و به صورت #حقوق مشخص كرده است. ما بخواهیم چیزی را كم بكنیم یا چیزی را زیاد بكنیم این شدنی نیست.
🔹 اگر سخن از #شریعت است و #طریقت است و #حقیقت، اینها را مرحوم #سید_حیدر_آملی و بزرگان دیگر معین كرده اند؛ همین راه است، همین نماز را آدم سه نحو می خواند، نه اینكه ذكری را برای خودش كم بكند یا زیاد بكند! همین ﴿إِیاكَ نَعْبُدُ وَإِیاكَ نَسْتَعینُ﴾ را سه نحو می خواند: شریعتی می خواند، طریقتی می خواند و حقیقتی می خواند. این شریعت پله اول است، آن طریقت پله دوم است، آن حقیقت پله سوم است؛ اگر كسی که در پله دوم هست بگوید پله اول چیست یا كم و زیاد بكند، همان جا سقوط می كند. سه راه نیست در كنار هم، بلکه سه درجه است در طول هم!
🔹 اگر راه مرحوم آقا #سید_علی_آقای_قاضی هست، راه #ملا_حسینقلی_همدانی هست و راه بسیاری از عرفا و بزرگان هست همین راه است. خدا رحمت كند سیدنا الاستاد مرحوم #علامه_طباطبایی (رضوان الله علیه) را! فرمود آنها كه راهشان را تعلیم می دادند می گفتند شما كه نماز می خوانی مدتی تمرین بكن بگو كه الآن استاد من اینجا نشسته است و من دارم نماز می خوانم، بعد از اینكه مقداری رشد كرد فرمود حالا درباره ائمه (علیهم السلام) حساب بكن تا برسی به حضرت امیر، خیال بكن حضرت امیر اینجا نشسته است و داری در حضور حضرت امیر نماز می خوانی، چطور نماز می خوانی؟ مدتی این طور #تمرین كرد دید كه دیگر در نماز حواسش به این طرف و آن طرف نیست! گفت حالا كه به اینجا رسیدی فرض كن در حضور مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هستی و حضرت نشسته است و داری نماز می خوانی، دید كه طور دیگر نماز می خواند، گفت همه اینها رفت و حالا در حضور خدا داری می گویی: ﴿إِیاكَ نَعْبُدُ وَإِیاكَ نَسْتَعینُ﴾، اینجا چطور نماز می خوانی؟ بنابراین كم كردن زیاد كردن، از خود چیزی را اضافه كردن از خود چیزی را كم كردن، اینها با این راه ها هماهنگ نیست!
#سالروز_رحلت_آخوند_ملا_حسینقلی_همدانی
#سالروز_صدور_پیام_امام_خمینی_منشور_روحانیت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اساتید دانشگاه با حضرت استاد
تاریخ: 1385/03/31
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره271
#فصل_نهم
#مسكن_و_امكانات_زندگی
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مي فرمايد: بهترين خانه هاي شما خانه اي است كه در آن يتيمي است که احترام و نوازش مي شود و بدترين خانه آن است كه در آن با يتيم بدرفتاري مي شود.[1]
[1] . خَيْرُ بُيُوتِكُمْ بَيْتٌ فِيهِ يَتِيمٌ يُحْسَنُ إِلَيْهِ وَ شَرُّ بُيُوتِكُمْ بَيْتٌ يُسَاءُ إِلَيْهِ (مستدرك الوسائل، ج2، ص474).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 191.
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
هم اکنون
💠 نشست «نقش سنت در تفسیر قرآن» با نگاهی به نظریه تفسیر قرآن به قرآن .
🔸 ارائهکنندگان این نشست؛ حجتالاسلام والمسلمین #مرتضی_جوادی_آملی، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء همچنین حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد تمام دانشگاه و مدرس درس خارج حوزه علمیه
⬅️ لینک مجازی:
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
https://www.aparat.com/emamat.ir/live
https://www.instagram.com/emamat_ir
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 جامعه ربّانی
🔹 در قرآن کریم #رژیم_ارباب_و_رعیتی را بالقول المطلق نفی کرده است. یک ارباب و رعیتی اقتصادی بود که به لطف الهی رخت بربست؛ اما #ارباب_و_رعیتی_فکری و علمی کم و بیش هست؛ گاهی دامنگیر حوزویان است گاهی دامنگیر دانشگاهیان است. فرمود ما این کتاب را فرستادیم، معارف فراوانی در آن هست، شما زحمت بکشید یاد بگیرید؛ اما رژیمتان رژیم ارباب و رعیتی نباشد، مقلّدپرور نباشید، خوشتان نیاید که کسی بی دلیل چیزی را از شما قبول بکند؛ برای مردم #عالم_ربانی باشید.
🔹 فرمود: ﴿مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن یؤْتِیهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾؛ ما به هیچ بشری، چه نبی چه غیر نبی، معارف را ندادیم که این معارف را یاد بگیرد بشود ارباب طبقه دیگر که مردم را به خود دعوت کند بگوید این نظر من است بگوید که از من پیروی کنید؛ ﴿ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾. البته هیچ کس داعیه ربوبیت ندارد که بگوید من ربّ هستم مرا بپرستید تا این آیه بخواهد او را نفی کند؛ اما این #تفکر_تقلیدی، مقلّدپروری، جاهل را در جاهلیت نگه داشتن و جلوی پیشرفت تحقیقی علم او را گرفتن و تحمّل نقد نداشتن را نفی می کند. می فرماید ما به کسی چیزی یاد ندادیم ﴿ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾، پس چه باید باشیم؟
🔹 این امور را به افرادی یاد می دهیم تا اینکه ﴿وَ لكِن كُونُوا رَبَّانِیینَ﴾. #عالم_ربانی کسی است که هم شدید الرّبط به ربّ خودش باشد، #بنده_محض باشد و هم شدید الرّبط به متعلّمانش باشد بشود معلم خوب، چنین آدمی می شود عالم ربّانی. اینکه مربوط به خصوص انبیا نیست؛ فرمود #حوزه باید عالم ربّانی تربیت کند #دانشگاه باید عالم ربّانی تربیت کند: ﴿وَ لكِن كُونُوا رَبَّانِیینَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَ بِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ﴾؛ درس شما درس قرآنی باشد؛ اما #نقد_پذیر باشید، #اشکال_پذیر باشید، داعیه ارباب و رعیتی نداشته باشید، تا جامعه بشود #جامعه_ربانی.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه الرحمن جلسه 4
تاریخ: 1396/07/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره272
#فصل_نهم
#مسكن_و_امكانات_زندگی
#ویژگی_های_مسكن_و_مركب
🔸 محله و همسایگان خوب: امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: ارزش و شرافت خانه، به حیاط وسیع و همنشینان نیکوکار و صالح است و برکت خانه، به بودن آن در منطقه خوب و محوطه وسیع و همسایگان همراه و خوب است.[1]
[1] . إِنَّ لِلدَّارِ شَرَفاً وَ شَرَفُهَا السَّاحَةُ الْوَاسِعَةُ وَ الْخُلَطَاءُ الصَّالِحُونَ وَ إِنَّ لَهَا بَرَكَةً وَ بَرَكَتُهَا جَوْدَةُ مَوْضِعِهَا وَ سَعَةُ سَاحَتِهَا وَ حُسْنُ جِوَارِ جِیرَانِهَا (مكارم الاخلاق، ص125ـ126).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 192.
🆔 @a_javadiamoli_esra
نشست مسئولین دفاتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرستان ها برگزار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، همایش مدیران و معاونان دفاتر حضرت آیت الله جوادی آملی در شهرستانها صبح امروز در بنیاد بین المللی اسراء برگزار شد.
🔹 حجت الاسلام شهیدی:
مرجعیت شیعه نقش مهمی در دفاع از مبانی دینی و عقیدتی شیعه دارند / هدف دفاتر مرجعیت باید دعوت مردم به قرآن و عترت باشد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، همایش مدیران و معاونان دفاتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرستانها صبح امروز در بنیاد بین المللی اسراء برگزار شد.
حجت الاسلام شهیدی مدیر اجرایی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم در حاشیه این نشست در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء بیان کرد: این همایش به صورت سالانه در اسفند ماه برگزار می شود و طی آن به مشکلات و مسائل دفاتر رسیدگی می شود.
وی بیان داشت: باتوجه به فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله که فرمودند راه برای رسیدن به اهل بیت علیهم السلام از هر طرف باز است و آنها هم ما را به این راه دعوت کردند، لذا هدف دفاتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی باید دعوت مردم به قرآن و عترت باشد
حجت الاسلام شهیدی اظهار داشت: حضرت استاد در بیانی خطاب به مسئولین دفاتر فرمودند هدف این است که در این دفاتر باز باشد تا مردم به شما آقایان مراجعه کنند و از شما ثقلین را بیاموزند و جامعه به این وسیله حفظ شود در حقیقت وظیفه این دفاتراین است که با تقویت رابطه قرآن، عترت و حوزه با مردم، مردم دین را باور کنند و در صحنه بمانند چرا که به گفته حضرت امیر(ع) در نامه ای که به مالک نوشت «توده مردم ستون دین هستند».
وی با بیان اینکه مرجعیت شیعه نقش مهمی در دفاع از مبانی دینی و عقیدتی شیعه دارند، اظهار داشت: یکی از مراجع تقلید حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است که در علوم منقول و معقول جزو ذخایر عالم اسلام است. به همین دلیل باید سعی کرد اسلام اصیل و ناب را از این دست مراجع دریافت کرد.
حجت الاسلام شهیدی در تبیین وظایف دفاتر مرجعیت، بیان داشت: پاسخ گویی به شبهات عقیدتی، فلسفی، علمی وتفسیری یکی از وظایف دفتر مرجعیت است، کارشناسانی که در این دفتر حضور دارند همه سعی شان این است با استفاد از مبانی فکری و نظری حضرت آیت الله جوادی آملی پاسخ متقن و محکمی به شبهات و سؤالهای مختلف تفسیر و عقیدتی و... بدهند و به دلیل جایگاه علمی حضرت ایشان غیر از این هم انتظار نمی رود.
وی در اهمیت برگزاری همایش های هم اندیشی مدیران دفاتر گفت: جهت پاسخگویی بهتر به مراجعه کنندگان به دفاتر، همایش هم اندیشی مدیران و مسئولان دفاتر مرجعیت به صورت سالانه در اسفند ماه برگزار می شود و طی آن به مشکلات و مسائل دفاتر رسیدگی می شود.
وی با اشاره به آموزش ضمن خدمت در این همایش گفت: از ساعت هفت صبح تا پنج عصر برنامه آموزش ضمن خدمت به صورت کارگاه های آموزشی برگزار می شود.
حجت الاسلام شهیدی گفت: این همایش تا فردا پنجشنبه ادامه خواهد داشت و در آن پذیرای تمامی مسئولین دفاتر هستیم تا از نقطه نظرات آنها در زمینه پیش برد فعالیت ها بهره مند شویم.
وی گفت: بخش پایانی برنامه، سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی خواهد بود که فردا بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در خدمت ایشان خواهیم بود.
🔹 در آغاز این همایش دکتر خراسانی معاون فرهنگ و دین بنیاد بین المللی اسرا بیان کرد: هدف اصلی دفاتر مرجعیت، پاسخگویی به مردم و جلب رضایت آنهاست.
➖ وی افزود: #عقلانیت در نظر و #صداقت در گفتار دو ویژگی مهم مورد تاکید حضرت آیت الله جوادی آملی هستند که باید در رفتار مدیران دفاتر تجلی یابند.
➖ دکتر خراسانی خاطرنشان کرد: مردم دین خود را از مراجع می گیرند و دفاتر مرجعیت پل ارتباطی میان ایشان و مردم است.
➖ وی افزود: مردم باید #علم_و_عمل را در روحانیت ببینند تا بر اعتمادشان افزوده شود.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 گزارش تصویری همایش مدیران دفاتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، همایش مدیران و معاونان دفاتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرستان ها صبح امروز در بنیاد بین المللی اسراء برگزار شد.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
قانون باید معقولیت و مقبولیت داشته باشد/ معقولیت قوانین به این است که از جایگاه برهان و استدلال تأمین شود/ اگر قانونی مقبولیت نداشته باشد، مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود
🔸 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: قانونی که #معقولیت خودش را از جایگاه برهان و استدلال و همچنین مسائل فکری و فرهنگی تأمین نکرده باشد، و از سوی دیگر #مقبولیتی که برای قانون لازم هست مورد توجه واقع نشود، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، در باطن مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود و طبعاً نمی تواند عاملی برای استقرار باشد؛ بلکه موجب #تزلزل_و_اضطراب جامعه می شود… .
👇👇👇👇
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی را در ادامه می خوانید:
🔸 با توجه به اینکه تصویب کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی با واکنش افکار عمومی و سلایق سیاسی مواجه شده، نظر شما در خصوص کلیات مطرح شدن این طرح چیست؟ مجلس در ادامه تصویب این طرح چه روشی را باید پیش بگیرد؟
اکنون که بیش از 43 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و نظام اسلامی می رود تا مسیر اصلی و نهایی خودش را بگذراند، یکی از مؤلفه های اصلی این نظام قوانینی است که در حقیقت #عامل_تثبیت_و_تقویت چنین ساختاری است؛ و هرچه این قوانین از جایگاه حقوقی، فقهی و اجتماعی عمیق تر و قوی تری برخوردار باشد، در جهت تثبیت موقعیت نظام و جامعه اسلامی نقش اساسی دارد.
در قوانین و مقرراتی که در این کشور مورد تصویب قرار می گیرد، باید به گونه ای عمل کنیم که به تعبیر #آیت_الله_جوادی_آملی هم معقول و هم مقبول باشد. معقول باشد، یعنی برهانی باشد و استدلال کارشناسی قوی با او باشد و در هر محکمه ای از محاکم اجتماعی، فرهنگی و فکری قابل دفاع باشد. از سوی دیگر باید مقبول باشد. یعنی جامعه آن را به لحاظ قلبی قبول کند و پذیرا باشد. اگر این دو حیثیت برای آن نباشد، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، هرگز اعتباری برای عمل نخواهد داشت.
بنابر این قانونی که معقولیت خودش را از جایگاه برهان و استدلال و همچنین مسائل فکری و فرهنگی تأمین نکرده باشد، و از سوی دیگر مقبولیتی که برای قانون لازم هست مورد توجه واقع نشود، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، در باطن مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود و طبعا نمی تواند عاملی برای استقرار باشد؛ بلکه موجب #تزلزل_و_اضطراب_جامعه می شود.
بی توجهی به #جایگاه_قانون و قانونگذاری و نظایر آن بدترین نمودی است که مطابق با این جریان ها ممکن است خدای ناکرده بر جامعه و نظام اسلامی تحمیل شود و در حقیقت اعتبار قانونگذاری و قانونگذاران را زیر سؤال ببرد. بنابر این به نظر می رسد با توجه به نظراتی که از مواضع مختلف دارد اظهار می شود، مجلس محترم شورای اسلامی تجدید نظری در ارتباط با این امر داشته باشد و این دو ویژگی که مورد توجه خبرگان، نخبگان و فرهیختگان جامعه ما هست، که هم #معقول و هم #مقبول باشد، در این مسأله رعایت شود.
🔸 با توجه به اینکه شما هم با بزرگان حوزوی و دانشگاهی و هم با عموم مردم سر و کار دارید، برداشت مردم از این طرح صیانت این است که بیشتر سیاسی است و یا در جهت منافع مردم است؟
به هر حال عرض بنده این است که اگر این دو ویژگی در آن باشد، به سمت مصالح و منافع کشور قدم برداشته می شود و اگر این دو جهت در آن رعایت نشود حتما هم مؤلفه قانون را که یکی از مؤلفه های اصلی است زیر سؤال می برد و هم #جایگاه_مجلس به عنوان جایگاه قانونگذاری را احیانا مخدوش می کند، و هم خدشه وارد می کند به کسانی که می خواهند برای کشور و نظام دلسوزی کنند.
ما تردیدی در این نداریم که کسانی که دنبال این طرح هستند می خواهند به جامعه اسلامی خدمت کنند. اما اینکه آیا واقعا این به عنوان یک خدمت محسوب می شود و #منافع_ملی_و_اسلامی و جامعه اسلامی را در خودش تضمین کرده، مسأله ای است که جای تجدید نظر برای کارگزاران و قانونگذاران وجود دارد.
🔸 این قانون خیلی از کسب و کارها را هم با مشکل مواجه می کند. نظر شما در این خصوص چیست؟
وقتی منافع دیده نشود چه بسا این گونه از مسائل هم هست ولی قانونگذاران هم مورد خاص و هم مصالح را می بینند. #آیت_الله_جوادی_آملی در کتاب ولایت #فقاهت و #عدالت خودشان به این مسأله توجه داده اند که اگر جامعه ای این را میسور نداند و نتواند آن را تحمل کند، نمی تواند برای جامعه مفید و کارساز باشد.
🔸 با توجه به اینکه تجربه خوبی از ماهواره، ویدئو و این طور مسائل نداشته ایم، آیا ما می توانیم در برابر تکنولوژی مقاومت کنیم؟
جواب این سؤال در ضمن خودش دیده شده است. در هر حال تکنولوژی قانون حاکمی است که امروز دارد می آید. آقای جوادی آملی تعبیری داشتند و فرمودند که باید جلوی رهزنان و سارقان را گرفت و #نباید_راه_را_ببندیم. لازمه راه بستن این است که کسانی که از این مسیر می خواهند به مقصدشان بروند هم نتوانند موفق شوند. این تعبیر را داشتند که باید جلوی کسانی را بگیرند که عداوت می کنند و می خواهند افکار جامعه را خدشه دار کنند؛ آنها انسان های خبیثی هستند که آلودگی را بر جامعه تحمیل می کنند؛ اما راه را باید باز نگه داشت.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 نصیر ولایت
🔹 وقتی #خواجه_نصیر_طوسی اسم سید مرتضی را در درس می بُرد می گفت: «قال سید المرتضی صلوات الله علیه»، شاگردها تعجب می کردند که اینجا «صلوات الله علیه» یعنی چه؟! این برای رفع تعجب شاگردها می گفت: «کیف لا یصلی علی المرتضی»؟ خب انسان به جایی می رسد که خدا بر او صلوات می فرستد! هر دو آیه در سوره «احزاب» است؛ ﴿إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً﴾ این آیه معروف است و #وظیفه_ما هم هست؛ اما در همان سوره احزاب دارد: ﴿هُوَ الَّذی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ﴾. حالا ما به این فکر نیستیم که #مورد_صلوات_خدا قرار بگیریم مطلب دیگری است!
🔹 اولین بار ما از استادمان مرحوم فاضل تونی این بحث را شنیدیم؛ ایشان می گفت خواجه نصیر فیلسوف بود متکلّم نبود و کتاب کلام نوشت تا ولایت علی بن أبی طالب را ثابت کند، چون در فلسفه جا برای شخص نیست؛ فلسفه می گوید ما نبوت می خواهیم مثل همان کارخانه هایی که شمش تولید می کنند، دیگر ساخت انگشتر و مانند آن کار آنها نیست؛ در فلسفه از اینکه چه کسی پیغمبر است چه کسی پیغمبر نیست صحبت نیست، بلکه بشر پیغمبر می خواهد، نبوت یعنی چه، بشر امام می خواهد، امامت یعنی چه، اینها بحث های کلی است که در فلسفه از آنها بحث می کنند؛ اما زید امام است یا عمرو، این جزء بحث های فلسفی نیست. مرحوم خواجه در کدام کتاب فلسفی می خواهد ثابت کند که علی بن أبیطالب امام است؟! ایشان دارد که خواجه فیلسوف بود نه متکلم و کلام نوشت برای اینکه تشیع را ترویج بدهد و #ولایت_علی_بن_أبی_طالب را ثابت کند؛ خواجه این طور بود!
#روز_خواجه_نصیر_الدین_طوسی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 103
تاریخ: 1400/03/08
🆔 @a_javadiamoli_esra