💠 تکاپوی مسئولانه
🔹 این ﴿سَواءً لِلسَّائِلینَ﴾ یعنی هر كه سؤال كرد ما به او میدهیم؛ سؤالِ لفظی، حداقل آن است، آن كسی كه دارد تولید می كند او هم دارد سؤال می كند. در سوره مباركه «ابراهیم» در آیه 34 فرمود: ﴿وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ﴾ هر چه خواستید به شما داد! خب به ما داد اما اینطور نیست كه به ما بدهد و بیگانه ای در كار نباشد و #بدلی_جعل_كن هم در كار نباشد، باید از دست آنها گرفت و مانع را برطرف كرد كه ﴿لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیعٌ﴾؛ فرمود یك مقدار هم باید شما قیام كنید وگرنه اگر #قیام نكنید مبارزه نكنید #جهاد نكنید، نه تنها مسجدِ شما نمی ماند، بِیع و كلیسای ترسایان و كلیمیان هم نمی ماند، صومعه راهب دیرنشین هم نمی ماند. ما ﴿سَواءً لِلسَّائِلینَ﴾ به همه دادیم؛ اما اینطور نیست كه لقمه را آماده كنیم و در دهن شما بگذاریم، آن در بهشت است، در دنیا ﴿فَامْشُوا فی مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَیهِ النُّشُورُ﴾ روی دوش زمین راه بروید و روزی خود را بگیرید.
🔹 #تولید كنید، #كار كنید، #اشتغال ایجاد كنید، به این فكر نباشید كه رایگان مصرف كنید و به این فكر نباشید بگویید به من چه؛ همه ما واقعاً «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه» باشیم. چقدر این بیان لطیف و شیرین است! فرمود شما دل دارید چشم دارید گوش دارید، در برابر چشم و دل و گوش مسئول هستید یا نه؟ در سوره مباركه «اسراء» فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً﴾، بعد وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود همان طور كه درباره #چشمتان از شما سؤال می شود درباره #گوشتان سؤال می شود درباره #دلتان سؤال می شود، درباره این #مردم و #جوان_های_بیكار هم از شما سؤال می شود «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه»، این حرف بوسیدنی نیست؟! آنكه قرآن را آورده فرمود چشمتان را مواظب باشید، گوشتان را مواظب باشید، دلتان را مواظب باشید، جوان ها را هم مواظب باشید.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فهرست دروس و سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
دروس تفسیر:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984
دروس فقه:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424
دروس اخلاق، سخنرانی و پیام:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215
تذکر:
با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء (http://news.esra.ir/) یا پیام رسان تلگرام (https://t.me/esratvtelegram)مراجعه کنند.
🔶🔹💠🔹🔶
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های اجتماعی.
1️⃣ تلگرام Telegram:
https://t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
https://splus.ir/a_javadiamoli_doross
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مکر و حیله
🔹 ﴿وَ لا یحیقُ الْمَكْرُ السَّیئُ إِلاَّ بِأَهْلِه﴾؛ فرمود نقشه کشیدن فقط و فقط به ضرر خود آدم است.
نفرمود اگر کسی نقشه ای کشید، حیله ای کرد، مکری واضح کرد، ما در قیامت چه می کنیم؛ فرمود نه، مثل اینکه الآن کسی غذای مسمومی را دارد می خورد، تا عصر ظاهر نشد، فردا ظاهر می شود، پس فردا ظاهر می شود.
🔹 خلاف در دستگاه انسان اوضاع را به هم می زند!
نقشه، فقط خود آدم را از پا در می آورد!
گناه اصولاً همین است، گناه خود انسان را از پا در می آورد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 165
تاریخ: 1400/10/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 347
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مصادیق و شیوههای صلهٴ رحم
صلهٴ رحم تنها به رفتن به خانه بستگان نیست، بلكه مصادیق فراوانی دارد و مصداق كاملش این است كه پیش از دیگران نیاز آنان را برطرف و آنان را خوشحال سازد[1]، پس صلهٴ رحم و پیوند با هر خویشاوندی متناسب با شأن اوست، چنانكه گاه تنها به سلام كردن به او یا پاسخ نیكو دادن به سلام اوست، زیرا وی به كمك مالی نیازی ندارد.
. برخی شیوهها و مصادیق صلهٴ رحم عبارتاند از ترك آزار خویشاوندان، سلام و تكریم، اطعام گرچه به جرعهٴ آبی باشد، عیادت از بیمار[2]، شركت در مراسم عزا[3]، زیارت و دیدار[4]، هدیه دادن[5] و تأمین نیازهای آنان پیش از دیگران.[6]
[1] . تسنیم، ج2، ص560.
[2] . ... وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ (الكافى، ج2، ص636).
[3] . ... وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ (الكافى، ج2، ص636).
[4] . ... یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! تَزَاوَرُوا (الجعفریات، ص153).
[5] . ... یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! ... تَهَادَوْا (الجعفریات، ص153).
[6] . لا صَدَقَةَ وَ ذُو رَحِمٍ مُحْتَاجٌ (الفقیه، ج2، ص68).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 237
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حجاب شهود
🔹 انسان بخواهد خدا را ببیند باید #همیشه_چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق.
🔹 در #حجاب معمولاً سه ضلع مطرح است می گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس اقدس الهی، خود این شخص حاجب است؛ تا خودش هست خدا را نمی بیند: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز».
وقتی که خلق خودش را می بیند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی تواند خدا را ببیند. نفس مادامی که غیر خدا را می بیند که نمی تواند خدا را ببیند، تا خودش را می بیند که خدا را نمی بیند؛ «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» می شود #عرفان_عملی.
🔹 حضرت به ابوبصیر کور می گوید «الله» را الآن می بینی؛ این أبو بصیر نه باید امام را ببیند نه باید خودش را ببیند نه باید چیز دیگر را ببیند تا «الله» را ببیند. خدا مرحوم #بوعلی را غریق رحمت کند! او در نمط نهم اشارات اینها را خوب تبیین کرده است؛ می گوید: «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ حتی اگر کسی شهود را ببیند عارف نیست نه فقط شاهد را!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 348
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مصادیق و شیوههای صلهٴ رحم
... رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ای صاحبان خویشاوندی! با همدیگر دیدار كنید؛ ولی همسایه نشوید و به همدیگر هدیه دهید، زیرا زیارت و دیدار، دوستی را محكم میكند و همسایگی [ممكن است] موجب گسستگی پیوند شود و هدیه، خوی آدمی را نرم می كند.[1]
امام صادق (علیه السلام) در احادیثی چنین فرمود: صله رحم كنید، هرچند با سلام كردن باشد[2]، با خویشانت پیوند برقرار كن، هرچند با دادن جرعهای آب[3]، با عشیره خود صلهٴ رحم كنید و در تشییع جنازه آنان حاضر شوید، از بیمارشان عیادت و حقوق آنان را رعایت كنید[4]، برترین پیوند خویشاوندی این است كه از آزارشان خودداری شود.[5]
[1] . یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! تَزَاوَرُوا وَ لا تَتَجَاوَرُوا وَ تَهَادَوْا، فَإِنَّ الزِّیارَةَ تَزِیدُ فِى الْمَوَدَّةِ وَ التَّجَاوُرَ یحْدِثُ الْقَطِیعَةَ وَ الْهَدِیةَ تَسُلُّ الشَّحْنَاء (مستدرك الوسائل، ج13، ص205).
[2] . صِلُوا أَرْحَامَكُمْ وَ لَوْ بِالتَّسْلِیم (الكافى، ج2، ص155).
[3] . صِلْ رَحِمَكَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ (الكافى، ج2، ص151).
[4] . صِلُوا عَشَائِرَكُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُم (الكافى، ج2، ص636).
[5] . أَفْضَلُ مَا تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الأَذی عَنْهَا (الكافى، ج2، ص151).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 238
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پرسش الهی
🔸 وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود همان طور كه از #چشم_تان سؤال می شود، از #گوش_تان سؤال میشود از #دلتان سؤال می شود از این #مردم و جوان های بیكار هم سؤال می شود «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه»، این حرف بوسیدنی نیست؟!
🔸 این حرفِ همان كسی است كه قرآن را آورده! آن كه قرآن را آورده فرمود #چشم_تان را مواظب باشید، #گوش_تان را مواظب باشید، #دل_تان را مواظب باشید، #جوان_ها را هم مواظب باشید: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه».
آپارات:
https://aparat.com/v/ZkKAQ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3
تاریخ: 1393/12/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کمالِ عبادت
🔹 در بخش پایانی سوره مباركه «ذاریات» فرمود: ﴿ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ﴾ و عبادت را وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص كرده است؛ فرمود شما باید به #مقام_احسان برسید. از حضرت سؤال كردند #احسان یعنی چه؟ فرمود احسان دو امری اند كه به نحو «مانعة الخلوّ» هستند و امکان اجتماع هم دارند: «الْإِحْسَانُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ».
🔹 عبادت یا برای #مشاهده حق است یا برای رسیدن به مقام #مراقبت؛ یا انسان باید طرزی عبادت كند كه معبود خود را ببیند یا اگر به آن مقام نرسید بیابد كه معبودِ او, او را می بیند كه دومی می شود «مراقبه», اوّلی می شود «مشاهده» و خوشا به حال كسی كه بین هر دو جمع كرده است! این معنای عبادت است. پس عبادتی كه در بخش پایانی سوره «ذاریات» آمده است به این است كه انسان ـ ان شاء الله ـ به مقام احسان برسد و آن این است كه «احدی الحُسنیین» نصیب او شود؛ یا #مشاهده یا #مراقبه.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ص جلسه 3
تاریخ: 1393/03/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم همراه با عمل، هدف رسالت انبیا را تأمین میکند
🔹 اگر چیزی را یاد گرفتیم، درست یاد بگیریم، اهل استدلال باشیم، #اهل_درایت باشیم نه روایت!
▫️ خودمان #مهندس_ساختمان باشیم نه ساخته دیگری را تعریف کنیم؛ این قدم اول است.
▫️ بعد از اینکه خودمان مهندس شدیم نه گزارشگر بِنای دیگران، برابر آن #عمل_بکنیم؛ این قدم دوم است.
▫️ قدم سوم این است که این علم و عمل را #نردبان قرار بدهیم برای رسیدن به عقل که همه نیروهای مزاحم را عقال کند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/09/28
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 349
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مرز صلهٴ رحم
پیوند خویشاوندی تنها به بستگان خوب و با ایمان اختصاص ندارد، بلكه وظیفه ای اخلاقی و الهی است كه فراگیر است، از این رو چنانچه پدر و مادر و دیگر خویشاوندان، موٴمن نیز نباشند احترامشان لازم و بر رفع نیازهای آنان تأكید شده است؛ لیكن این ارتباط تا جایی است كه به دیگر احكام دین آسیبی نرسد؛ ولی اگر بر اثر این ارتباط، دیگر احكام دین در خطر قرار گیرد نه تنها ارتباط با غیر متدینان لازم نیست بلكه جایز هم نیست.[1]
[1] . تسنیم، ج2، ص560ـ561.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 238
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یاد مُنعم
🔹 خیلی فرق است كه انسان به #یاد_نعمت باشد و شاكر باشد یا به یاد «ولی نعمت» باشد و محبّ باشد. اگر انسان به یاد نعمت بود «شكر نعمت نعمتت افزون كند»؛ اگر به یاد #ولی_نعمت بود، خودش را افزون می كنند؛ یعنی بالا می آید. اینكه فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ َلأَزیدَنَّكُمْ﴾ نه یعنی «لأزیدنّ نعمتكم» بلکه یعنی ما شما را بالا می آوریم، وقتی شما را بالا آوردیم، درجات ایمانی شما بالا می آید. دیگر «لام» محذوف نیست كه ما بگوییم آیه سوره «انفال» با آیه سوره «آل عمران» یكی است، نه، دو تا هستند و كاملاً فرق دارند؛ در یك جا فرمود: ﴿لَهُمْ دَرَجاتٌ﴾ در یك جا فرمود: ﴿هُمْ دَرَجاتٌ﴾؛ نه اینكه «لام» محذوف است.
🔹 وقتی انسان بالا آمد با خودِ درجه یكسان می شود، با خودِ درجه متّحد می شود، می شود: ﴿فَأَمّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحانٌ﴾، نه «فله روح و ریحان»؛ اگر گفتند: «خویش را تأویل كن نی ذكر را»، برای همین است كه چرا ما بگوییم «له روحٌ»؟ چرا بگوییم «لام» محذوف است؟ اگر كسی مقرّب بود، خودش #روح_و_ریحان است، ﴿جَنّات تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾ را هم كه دارد.
🔹 اینكه در برخی از آیات، سخن از «ذكر الله» است نه «ذكر نعمة الله»، این از باب حذف مضاف نیست؛ آنها كه به #یاد_خدا هستند، همه نعمت را از خدا می دانند؛ ولی در محدوده نعمت حركت نمی كنند، به سراغ #ولی_نعمت می روند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 25
تاریخ: 1393/08/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 350
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مرز صلهٴ رحم
... خدای سبحان فرمود: ... سفارش ما به انسان این بود كه به وی فرمان دادیم كه پدر و مادرت را سپاسگزار باش، همان گونه كه فرمانش دادیم كه مرا شكرگزار باش؛ مبادا فرمان نبری و سپاسگزاری نكنی، كه بازگشت همگان به سوی من است. و اگر پدر و مادرت تلاش كردند كه چیزی را كه بدان علم نداری ـ از آن روی كه وجود ندارد ـ شریك من سازی، از آنان پیروی مكن. البته در كارهای دنیا با آنان به نیكی معاشرت كن.[1]
[1] . ﴿... اَنِ اشكُر لى و لِوالِدَیكَ اِلَىَّ المَصیر ٭ و اِن جـٰهَداكَ عَلىٰ اَن تُشرِكَ بى ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ فَلا تُطِعهُما و صاحِبهُما فِى الدُّنیا مَعروفًا...﴾ (سورهٴ لقمان، آیات 14 ـ 15).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 239
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 علم الوراثة
🔸 فرمود عاقبت برخی از شما این است كه به همان #دوران_كودكی بر می گردید: ﴿وَ مِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُرِ﴾... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
علم الوراثة🔸 فرمود عاقبت برخی از شما این است كه به همان #دوران_كودكی بر می گردید: ﴿وَ مِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُرِ﴾ _ ﴿مِنْكُمْ﴾ است. همه این گونه نیستند ﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾؛ «آنها که خوانده ام همه از یاد من برفت»، چنین خطری هم ما را تهدید می كند! فرمود #این_خطر_هست؛ اما اینكه گفتند: آنها که خوانده ام همه از یاد من برفت الاّ حدیث دوست كه تكرار می كنم آن علم می ماند؛ آن علم در جان انسان جا گرفته است با جان انسان عجین شده است. 🔸 دوستی داشتم سید بزرگواری بود خدا غریق رحمت كند! چند سالی از ما بزرگ تر بود، درس امام (رضوان الله علیه) شركت می كرد. این در اواخر عمرش به سكته مغزی مبتلا شد بعد حالش قدری خوب شد من رفتم به عیادتش. گفت در آن حال بچه های من مرا از قم به تهران می بردند و می آوردند ولی من هیچ كدام از اینها را نمی شناختم، نمی فهمیدم كه اینها چه كسانی هستند كه مرا می برند و می آورند؛ اما #زیارت_عاشورا را كه حفظ كرده بودم مرتب می خواندم! این می ماند! پس معلوم می شود كه #علم_الدراسة رفتنی است حتی انسان بچه خودش را نمی شناسد؛ اما گفت که «زیارت عاشورا» را كاملاً حفظ بودم و می خواندم. 🔸اگر انسان با #علم_الوراثة رابطه داشته باشد در تلخ ترین حالت به داد آدم می رسد، آن دیگر با جان آدم عجین شده است دیگر از بین نمی رود. آنكه از حوزه و دانشگاه آمده است، ﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾ اما آنكه از كنار #نماز_شب آمده است از كنار #سجاده آمده است می ماند. 🔸به همان اندازه كه ما با این ذوات قدسی رابطه داریم به همان اندازه از #علم_الوراثة سهم داریم و همین هم با ما می ماند و همین هم ما را نجات می دهد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wpLvT #کلیپ #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1394/10/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ظهور نور
🔹 شما عالمان دین و همه ما مسئولانی كه داعیه انتظار آن حضرت را داریم اولین وظیفه ما این است كه #نور_بشویم نه فقط عالم عادل! این عالم شدن و عادل شدن طلیعه راه انتظار است؛ این عمل کردن به آیه سوره مباركه «حدید» است كه ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، این از سایر مردم هم بر می آید! عالم شدن و عادل شدن، طلیعه انتظار است، نورانی شدن وظیفه علماست، اینكه در طلیعه سوره مباركه «ابراهیم» آمده است آن #وظیفه_ماست فرمود: ﴿الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیكَ﴾ كه چه؟ ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾؟ یا اینکه مردم را مجتهد و عالم و حكیم بكنی؟ نه، بلکه ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾.
🔹 كسی كه خوابش معلوم نیست بیداریاش معلوم نیست غذا خوردنش معلوم نیست، این اصلاً نور نیست! فرمود شما نور باش، مردم همین كه شما را دیدند هدایت می شوند؛ لازم نیست حرف بزنی: «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ».
فرمود: ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورَاً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾؛ آن وقت این سرمایه گران و گوهر نهادینه شده را انسان رایگان بفروشد؟! یا با القاب بفروشد یا با بازیگری بفروشد؟! فرمود مردم باید نورانی بشوند و در زمان #ظهور آن حضرت، مردم نورانی اند؛ ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلی النُّورِ﴾. مردم اگر نورانی شدند با هر فرعونی هم می جنگند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از علما و اندیشوران كشورهای اسلامی با حضرت استاد ـ موضوع مهدویت
تاریخ: 1382
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 351
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مرز صلهٴ رحم
... امام صادق (علیه السلام) فرمود: مردی نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و عرض كرد: ای رسول خدا! خویشاوندانی دارم كه جز ستم، قطع رحم و دشنام من، كاری نمی كنند، آیا آنان را رها كنم؟ فرمود: در این صورت خدا همه شما را ترك خواهد كرد. پرسید: پس چه كنم؟ فرمود: با كسی كه پیوند خود را با تو گسسته پیوند برقرار كن و به آن كه تو را محروم ساخته عطا كن و از آن كه بر تو ستم كرده در گذر. هرگاه چنین كردی خدا در برابر آنان پشتیبان تو است.[1]
[1] . أَنَّ رَجُلاً أَتَی النَّبِىَّص فَقَالَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! أَهْلُ بَیتِى أَبَوْا إِلاّ تَوَثُّباً عَلَىَّ وَ قَطِیعَةً لِى وَ شَتِیمَةً، فَأَرْفُضُهُمْ؟ قَالَ: إِذاً یرْفُضَكُمُ اللَّهُ جَمِیعاً. قَالَ: فَكَیفَ أَصْنَعُ؟ قَالَ: تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ وَ تُعْطِى مَنْ حَرَمَكَ وَ تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَكَ، فَإِنَّكَ إِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كَانَ لَكَ مِنَ اللَّهِ عَلَیهِمْ ظَهِیرٌ (الكافى، ج2، ص150).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 239
🆔 @a_javadiamoli_esra