eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بهترین آزادی 🔸 یك وقت است انسان از زندان دشمن آزاد می‌ شود، یك وقت از آزاد می ‌شود. انسان اگر گرفتار هوا و هوس بود دیگر در زندان درون محبوس است. اینكه گفت: غلام همّت آنم كه زیر چرخ گردون ٭٭٭ ز هر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است برای گروه برتر است که آن می‌ شود آزاد و این آزادی از است كه انسان در بند هوس نباشد و هوس را به بند بكشد، نه در بند هوس باشد. 📚 سخنرانی در جمع آزادگان تاریخ: 1393/07/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 «نصرت» و «ولایت» 🔹 فرق بین و هم در بحث ‌های قبل گذشت؛ یك وقت است تمام کارهای انسان را دیگری انجام می ‌دهد مثل بیماری كه روی بستر استراحت و روی تخت است و هیچ كاری از او ساخته نیست و دیگران ولی او هستند، كودك و بیمار از كارافتاده این ‌چنین اند؛ امّا یك وقت بیماری است كه بخشی از كارها را خودش انجام می‌ دهد، آن كمبودش را دیگران انجام می ‌دهند؛ «ولایت» مربوط به بخش اول است و «نصرت» مربوط به بخش دوم. این كودك وقتی نوجوان شد بخشی از كارها را خودش انجام می ‌دهد ولی در ، اولیای او، او را كمك می‌ كنند که می ‌شوند انصار او، این است؛ امّا وقتی کودک است تحت است نه اینکه بخشی از کارها را خود این كودك شیری انجام بدهد و بقیه را مادر كمك كند، این‌طور نیست. 🔹 انسان گاهی طوری است كه تمام كارهایش تحت است؛ این کسی كه می ‌گوید: ﴿إِنَّ صَلاتی وَ نُسُكی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾، این شخص تحت ولایت «الله» است، این كلاً احساس می ‌كند، درك می ‌كند و مشاهده می ‌كند كه دیگری دارد او را اداره می ‌كند، این خودش را تحت ولایت «الله» می ‌بیند؛ امّا كسانی كه به این مقام بار نیافتند، می‌ گویند این مقدار را ما با كمك الهی انجام دادیم که ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾. 🔹 قرآن كریم هم دو نحو با انسان ها سخن می ‌گوید. این دو تعبیر سوره مباركه «انفال» یكسان نیست: یكی اینكه فرمود: ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾ که در عین حال كه «رَمْی» را به ذات اقدس الهی نسبت می ‌دهد، به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هم منسوب می ‌داند؛ در كنارش وقتی با رزمنده ‌ها سخن می ‌گوید، به نحو سالبه، یك جانبه _ نه تلفیق نفی و اثبات؛ نظیر ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾ نیست كه تلفیق نفی و اثبات باشد، این است _ می فرماید: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ﴾. این رزمنده‌ ها تلاش و كوشش كردند و عدّه‌ ای را به هلاكت رساندند اما فرمود شما هیچ كاری نكردید! این می ‌شود ولایت. آنجا كه خدای سبحان بخواهد ولایت خودش را نشان بدهد، می ‌گوید كار، كار من است و آنجا كه بخواهد نصرت خودش را نشان بدهد، می ‌گوید اینكه تو كردی به كمك ما بود؛ حالا تا شنونده چه كسی باشد، دریافت كننده چه كسی باشد و چه شخصی ذات اقدس الهی را درك بكند، این دیگر متفاوت است. 🔹 فرمود اگر كسی بیراهه رفت، كژراهه رفت و همه راه‌ هایی را كه ما نشان دادیم پس زد، این شخص نه ولی دارد نه نصیر، همه كارها به عهده خودش است! اگر همه كارها به عهده خودش است و او هم عبد «مسكین»، «مستكین» و «مستجیر» است، خب در کارش می ‌ماند! فرمود اینها ﴿ما لَهُمْ مِنْ وَلِی وَ لا نَصیرٍ﴾. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 8 تاریخ: 1394/02/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
30.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: ششم تاریخ: محرم 1401 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 408 🔸 كیفر بداخلاقی با خانواده هنگامی كه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و مردم [از خاكسپاری سعد بن معاذ] بازگشتند پرسیدند: ای رسول خدا! با سعد كاری كردی كه با هیچ‌كس دیگر نكرده‌ای؛ جنازه ‌اش را بدون ردا و كفش مشایعت كردی؟ فرمود: فرشتگان بدون كفش و ردا در تشییع او حاضر شدند و من به آنان تأسّی جستم. گفتند: یك بار سمت راست تابوت و بار دیگر سمت چپ آن را گرفتی! فرمود: دستم در دست جبرئیل بود و هر جا را كه او می‌ گرفت می‌گرفتم. گفتند: به غُسل او فرمان دادی و خودت بر جنازه‌ اش نماز گزاردی و خودت به خاكش سپردی؛ آن‌گاه فرمودی همانا عذاب قبری بر سعد اصابت كرد؟ فرمود: آری، رفتار او [سعد] با خانواده‌اش تند بود.[1] [1] . ... (علل الشرائع، ص310). 📚 مفاتیح الحیات ص 263 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
رمز جاودانگی انقلاب حسینی / راه‌ های زنده نگاه داشتن نهضت حسینی ✍️ در تاریخ، نبردها و کشتارهای بسیاری ثبت شده است که برخی از آن ها به مراتب، جنایت بارتر، فجیع تر و گسترده تر از بوده و در آن ها چندین برابر شهدای کربلا به خاک و خون کشیده شده اند. ▫️ تنها واقعه ای که چونان نگینی بر انگشتری تاریخ می درخشد و قدر اول آسمان جهاد و اجتهاد و قیام و اقدام است، همانا ؛ زیرا سالار شهیدان برای احیای دین خدا قیام کرد و از آن جا که دین الهی «حی لایموت» است، احیاگر دین نیز هرگز نمی میرد و نامش برای همیشه بر جریدهٴ عالم ثبت است... . رمز جاودانگی انقلاب حسینی راه‌های زنده نگاه داشتن نهضت شرایط تداوم بخشی قیام حسینی مطالعه کامل: 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کسانی که با امام حسین (ع) همراهی نکردند به حیات طیّبه نرسیدند ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: امام حسین در نامه به بنی هاشم فرمود که هر کس در این مسیر با من همراه باشد به شهادت خواهد رسید اما اگر کسی مرا همراهی نکند ممکن است یک زندگی و یک حیاتی داشته باشد اما این حیات یک نیست حیات شایسته ای که پیامبر و آل او باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
کسانی که با امام حسین (ع) همراهی نکردند به حیات طیبه نرسیدند ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: حضرت یک حرکت معترضانه را آغاز کردند و چون حرکت، حرکت معترضانه بوده است اگر به صورت مخفی یا احیاناً به صورت تنهایی بخواهد اتفاق بیافتد این شایسته نبود لذا جا داشت که حضرت جمعیتی را که با او هستند همراه هستند اینها را با خود بیاورد و در مسیر این حرکت آنها را هم داشته باشد. وی افزود: ابی عبدالله(علیه السلام) به لحاظ نوع تعاملی که با حکومت داشت فرمود: «مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَ یزید بن معاویة»؛ این مطلب به عنوان یکی از که به عنوان اولین شعار در این مباحث مطرح شد ذکر شد. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نامه امام حسین علیه السلام به بنی هاشم اذعان داشت: حضرت به بنی هاشم نامه ای نوشت و در آن نامه این معنا را مرقوم فرمود، مسیری که من انتخاب کردم مسیر سخت و دشواری است و هر کس در این مسیر با من همراه باشد به خواهد رسید اما اگر کسی مرا همراهی نکند و همراه من در این نهضت همپا نباشد او هم به نخواهد رسید، موفقیتی نصیب او هم نخواهد شد. ممکن است یک زندگی و یک حیاتی داشته باشد اما این حیات یک ای نیست حیات شایسته ای که پیامبر و آل او برای جامعه انسانی مورد نظر داشتند نیست. فتح و ظفری که در یک حیات الهی و نبوی برای انسان شایسته است، زمانی حاصل می شود که و همپایی با (ع) در آن باشد. ▫️ وی با اشاره به مسئله وداع امام حسین علیه السلام با قبر پیامبر صلوات الله علیه ابراز داشت: در ایامی که ابی عبدالله (علیه السلام) در مدینه بودند و به هر حال خواستند معترضانه بیعتی نداشته باشند و خودشان را به یک جای امنی برسانند و در آن فضا مسیر فکری خودشان را با جوامع مطرح کنند اتفاقات خُرد و کلان فراوانی افتاد که از جمله آنها وداع خود ابی عبدالله (علیه السلام) با قبر مطهر جدّ بزرگوارشان رسول گرامی اسلام بود. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: سخنان هنگام سخنان بسیار دردناک و غمباری است که جامعه اسلامی باید این سخنان را بشنود و نحوه حرکت امام حسین (علیه السلام) و حوادث و اتفاقاتی که در آن دوران برای آن حضرت اتفاق افتاد را بداند. حضرت خطاب به پیامبر می فرماید که من فرزند خردسال تو هستم که تو در بین امت خودت او را قرار دادی و امت خود را به دوست داشتن و نسبت به او و تبعیت و پیروی از او فرمان دادی. ▫️ وی افزود: حضرت در ادامه فرمود ای رسول خدا! شهادت بده که اینها فرزند تو را تنها گذاشتند و شکست و ضعف و زبونی را بر او حاکم کردند «إِنَّهُمْ قَدْ خَذَلُونِی وَ ضَیَّعُونِی وَ لَمْ یَحْفَظُونِی»؛ مرا در بین خود حفظ نکردند رعایت فرزندی تو در بین امت تو را نکردند و تنها گذاشتند و این شکایت من نسبت به شماست تا روزی که شما را ملاقات کنم. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دیو نفس 🔹 بدترین غدّه ما همین است! این بیان پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چقدر شیرین است؛ فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ». 🔹 ما یک دشمن بیرونی داریم، این دشمن بیرونی از ما گاز و نفت و آب و خاک و اینها را می‌ خواهد یا حداکثر بدن را می ‌خواهد؛ اما این طور نیست، دشمن درونی اوّلاً از ما ایمان می ‌خواهد که ـ معاذالله ـ انسان از ایمان خلع ید بکند و بعد از اینکه انسان کافر شد، از او آبرو می‌ خواهد! 🔹 مگر دشمن درونی آدم را رها می ‌کند؟! تا انسان را مثل تفاله نکند رها نمی ‌کند؛ اوّل کفر، بعد مسلوب الحیثیة کردن! این است که حضرت فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ». 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 8 تاریخ: 1396/02/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 409 🔸 كیفر بداخلاقی با خانواده ... در مذمت سختگیری بر خانواده از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده است كه فرمود: بدترین مردم مردِ سختگیر بر خانواده است.[1] شخصی پرسید: ای رسول خدا! مراد از سختگیری بر خانواده چیست؟ فرمود: مرد هرگاه وارد خانه شد همسرش بترسد و فرزندش بهراسد و بگریزد و هرگاه از خانه بیرون رفت همسرش بخندد.[2] [1] . شَرُّ النَّاسِ المُضَیقُ عَلَی أَهْلِهِ (الجامع الصغیر، ج2، ص77). [2] . ... قَالُوا: یا رَسوُلَ الله! وَ كَیفَ یكُون ضَیقاً عَلَی أهْلِهِ؟ قَال: الرَجُل إذَا دَخَلَ بَیتهُ خَشَعَتْ أمْرَأته وَ هَرَب ولده وَ فَرّ فَإذَا خَرَجَ ضَحكت أمْرَأته (مجمع الزوائد، ج8، ص25). 📚 مفاتیح الحیات ص 264 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مبنای سیدالشهداء این بود که در نظام هستی حق پیروز است! ✍️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: آن چه که مورد اعتقاد سالار شهیدان بود و بر همان مبنا بنا نهاد و قیام کرد، این بود که در نظام هستی و باطل محکوم به شکست. ▫️ قیام آن حضرت همان‌طور که از نامه ‌ها و خطابه ‌های آن حضرت استنباط می ‌شود، یک مبنا و بنایی داشت. آن چه که مورد اعتقاد سالار شهیدان بود و بر همان مبنا بنا نهاد و قیام کرد، این بود که در نظام هستی و باطل محکوم به شکست. آنچه که مبنای امویان بود و بر همان مبنا حکومتشان را بنا کردند، این بود که در نظام طبیعت ضعیف پامال است، آنها معتقد بودند که هر که قدرت مادی دارد، پیروز است و هر که از قدرت مادی برخوردار نیست، محکوم به شکست است، این دو طرز فکر همواره بود و هست... . مطالعه کامل: 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 نور هدایت ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 نور هدایت ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند. اگر كسی عینك یا دوربینی بر روی چشم او باشد، تلسكوپی باشد یا میكروسكوبی باشد، قوی تر و دقیق‌تر و سالم ‌تر می ‌بیند، این در امور عادی و مادی است؛ اما اگر كسی و و را در بر كرده باشد، نورانیتی در مجرای علمی او پیدا می ‌شود كه او با آن نور، اشیا را می ‌بیند؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». ▫️ اینكه می ‌بینید بعضی از حكما، بعضی از فقها، بعضی از مفسّران، بعضی از اصولیین، بعضی از فیزیك دان‌ ها، بعضی از شیمی دان‌ ها فن ‌آور و نخبه هستند، طرح تازه می‌ آورند و می‌ گویند، برای این است كه آنچه اینها می ‌فهمند در كتاب ‌ها نیست، وگرنه دیگران هم می ‌فهمیدند؛ از حرف استاد نگرفتند، وگرنه دیگر شاگردان هم می‌ گرفتند؛ از مقاله یا مقالت دیگران استفاده نكردند، وگرنه دیگران هم بهره می ‌بردند، فرمود این با دارد می ‌بیند؛ لذا حرف تازه ای می ‌آورد و در رشته خودش، مطلب جدیدی را ابتكار می ‌كند. ▫️ اولاً هر مطلب تازه‌ای كه باشد است و ثانیاً ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾، این شخص با ، نعمت الهی را می ‌بیند، آن‌گاه در فنّ خودش دارد؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». اگر طلبه ‌ای دارد مطالعه می ‌كند، چراغ روشنی هست، عینكی در اختیار او هست و كتابی است که دارد مطالعه می ‌كند، ماورای همه اینها نورانیت دیگری هم هست كه با آن نور دارد می ‌بیند. ▫️ اگر در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ یعنی عده ای در اثر وارستگی حاصل از تقوا، نورانی‌ هستند و كسی كه نورانی باشد می‌ شود که هم راه خود را می ‌بیند، چون عالِم است و هم به دیگران راه نشان می ‌دهد، چون «مصباح ‌الهدایة» است. اگر درباره سالار شهیدان (سلام الله علیهما) آمده است كه «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» به همین علت است؛ ، و او طوری است كه دیگران را راهنمایی می‌ كند؛ خاصیت این است. آپارات: https://www.aparat.com/v/pnkQs 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/08/01 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دینِ عزت بخش 🔹 جنگ توانست به ما بفهماند كه باید به كجا برویم. ‌ بسیجی ها كه حركت می ‌كردند، پنجاه‌ تا پرچم که بر دوش اینها بود، همه آنها یا زهرا, یا حسن, یا حسین و امثال اینها بود؛ در خاكریز اول در خاكریز دوم سخن از مرز پرگهر نبود، سخن از بود. 🔹 مگر ما در جنگ جهانی اول ایرانی نبودیم؟ مگر در جنگ جهانی دوم ایرانی نبودیم؟ مگر هر چه به ما گفتند نگفتیم چشم؟ مگر نگفتند که هفده شهر را بدهید گفتیم چشم؟ در همین تهران، 28 مرداد، یک دستفروش، گلابی را از میدان خرید آورد داشت روی طبق می‌ چید داد می‌ زد آی شاه میوه! ریختند بساطش را به هم زدند و میوه‌ هایش را ریختند دور كه چرا می ‌گویی شاه میوه، چرا اسم شاه را می بری، بگو مرگ بر شاه! چون شعار رسمی مردم «مرگ بر شاه» بود؛ چه وقت؟ حدود نه و نیم صبح! ساعت ده شد و بعد كودتا شد و مصدق و كابینه او به زندان افتادند و بعد زاهدی روی كار آمد و دولت زاهدی تشكیل شد، همین مردم همین «مرگ بر شاه» را به «جاوید شاه» تبدیل كردند! 🔹 گفتند هفده شهر را بدهید، گفتیم چشم؛ گفتند گاز را به شوروی بدهید، گفتیم چشم؛ گفتند نفت را به انگلیس و آمریكا بدهید، گفتیم چشم؛ از ما غیر از چشم كار دیگری ساخته نبود! ولی وقتی امام آمد و قیام شد و شد و حسینیه و مسجد به میدان آمدند، آنچه ما گفتیم, آنها گفتند چشم! 📚 سخنرانی در جمع بسیج هنرمندان سپاه علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه‌السلام) تاریخ: 1393/01/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 410 🔸 فرزندان فرزندان امانت الهی و نعمت و نشانه‌های خدا هستند[1] و والدین درباره سلامت، رشد، تعلیم و تربیت آنان مسئول‌اند[2] و در برابر تربیت خوب پاداش[3] و در برابر تربیت بد آنان کیفر خواهند دید.[4] [1] . ﴿و جَعَلَ لَكُم مِن اَزواجِكُم بَنینَ و حَفَدَةً﴾ (سورهٴ نحل، آیهٴ 72)، ﴿اَمَدَّكُم بِاَنعـٰمٍ و بَنین﴾ (سورهٴ شعراء، آیهٴ 133). [2] . ﴿یـٰاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا قوا اَنفُسَكُم و اَهلیكُم نارًا﴾ (سورهٴ تحریم، آیهٴ 6)، ﴿لا تُضارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها و لا مَولودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ 233). [3] . ﴿و كانَ یأمُرُ اَهلَهُ بِالصَّلوٰةِ و الزَّكوٰةِ و كانَ عِندَ رَبِّهِ مَرضیا﴾ (سورهٴ مریم، آیهٴٴ 55). [4] . ﴿اِنَّ الخـٰسِرینَ الَّذینَ خَسِروا اَنفُسَهُم و اَهلیهِم یومَ القِیـٰمَةِ﴾ (سورهٴ شوری، آیهٴ 45). 📚 مفاتیح الحیات ص 264 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
امویان، اسلام علوی را منزوی کرده بودند / عدم شناخت درست مردم از خاندان اهلبیت عصمت و طهارت ✍️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: جریان انزوای این‌طور بود که حتی حسین ‌بن ‌علی(علیهما السلام) به عنوان مسئله ‌گو و مفسر شناخته نمی‌ شد. گاهی اینها را اصلاً از قلمرو دین ـ معاذ الله ‌ـ طرد کرده ‌اند، در چنین منطقه و قلمروی بود و سالار شهیدان دید هیچ چاره ‌ای جز ندارد. ▫️ هزارها حدیث فقهی در احکام دینی دارید، می ‌بینید در تمام این هزارها شاید چهار، پنج مسئله از حسین ‌بن‌ علی(علیهما السلام) نباشد. این‌چنین امویان، را منزوی کردند! این شش ماه اخیر عمر سالار شهیدان به تمام گذشته و آینده داد وگرنه اگر این شش ماه اخیر و جریان کربلا هم نبود، کسی حسین ‌بن ‌علی(علیهما السلام) را به عنوان یک عالم مذهبی هم نمی‌شناخت... . مطالعه کامل: 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دين ادب 🔹 فرمود: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛ با مردم ؛ اگر می‌ خواهید چیزی بنویسید، چیزی صادر كنید، چیزی وارد كنید، این طور نباشد که بگویید حالا آنها كافرند یا ملحدند یا مشرك‌ اند، من هر كالایی را صادر كنم، هر طوری حرف بزنم، هر ادبیاتی را به کار ببرم! فرمود این طور نباشد، بالاخره مردم انسان اند، با انسان باید ؛ فرمود: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾، نه «قولوا للمسلمین» یا «لأهل الكتاب» یا «للموّحدین». 🔹 شما كاری نداشته باش كه او مشرك است یا بت‌پرست است یا كمونیست؛ او انسان است، با انسان مؤدبّانه رفتار كنید! این جزء برنامه‌های رسمی ماست. آن ظرافت كار را ادب می‌ گویند! وقتی مهمان نزد آدم آمد، آدم یك میوه دستش بدهد این بر خلاف ادب است؛ ولی ظرف میوه را نزد او تعارف كند، این را می‌ گویند ادب! ادب است. فرمود ظریفانه با بشر حرف بزنید: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛ شما كار نداشته باش او مشرك است یا نه، حساب آن امر با خداست. 🔹 فرمود: ﴿وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾؛ با مردم دنیا که دارید تجارت می ‌كنید، بهترین كالا و صحیح ‌ترین كالا و پاك ‌ترین كالا را بدهید؛ در هیچ چیزی «بَخْس» نكنید! نه مفهومی از مفهوم «شیء» جامع ‌تر است _ همین مفهومی كه جامع ‌تر از آن نیست در اینجا جمع بسته شد که شده اشیاء _ نه مفهومی از مفهوم «ناس» جامع ‌تر است؛ فرمود در چیزی كه با مردم در ارتباط هستید كم نگذارید؛ اگر خواستید كنید، بی ‌مطالعه منبر نروید؛ خواستید بگویید، بی ‌مطالعه تدریس نكنید؛ خواستید بنویسید، انبارداری نكنید که از این و آن جمع كنید؛ می خواهید درس خارج بگویید، باید بفهمید كه خارج، جمع سطوح نیست، بلکه نوآوری خود استاد است. چیزی را كم نگذارید؛ بی‌ مطالعه حرف نزنید، بی ‌مطالعه مقاله ننویسید، بی ‌مطالعه با كسی وعده نگذارید كه سخن بگویید، وقت مردم را نگیرید! در مسائل تجاری هم همین ‌طور است؛ اگر خواستید كالایی را مثلا میوه ای را برای یك كشور دیگر صادر كنید، بهترین و پاك ‌ترین و سالم‌ ترین میوه را صادر كنید؛ كم نگذارید، به هر حال آنها هستند، شما كار نداشته باشید كه مسلمان‌ اند یا بت‌پرست؛ ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 13 تاریخ: 1394/03/05 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: هفتم تاریخ: محرم 1401 @m_vaezjavadi