💠
شمیم عفاف🔸 خیلی از اوصاف است كه بین ما و فرشته ها مشترك است. ما بدنی داریم كه مشتركات فراوانی با دام دارد و جانی داریم كه #مشتركات فراوانی با فرشته ها دارد. این #كرامت را كه خدای سبحان در قرآن برای فرشته ها قائل است: ﴿بِأَیدِی سَفَرَةٍ ٭ كِرَامٍ بَرَرَةٍ﴾، برای انسان هم قائل شد فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ﴾؛ آن #طهارت_روح را كه خدای سبحان برای فرشته قائل است، برای انسان هم قائل است؛ آن #قرب قُربی که برای فرشته ها قائل است، برای انسان هم قائل است؛ آن #حشر خاصی كه برای فرشتهها قائل است، برای انسان هم قائل است. برای اینكه انسان را فرشته كند، فرمود اهل #عفاف_و_حجاب باشید. آن آخرها سخن از بگیر و ببند است! 🔸 شما در سوره مباركه «احزاب» میبینید به همسران وجود مبارك رسول می فرماید: ﴿فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاَ مَعْرُوفاً﴾؛ اگر خواستند با مرد حرف بزنند، مردانه حرف بزنند نه زنانه، آهنگین سخن نگویند. اگر اینها زنانه حرف زدند، آن مردی كه قلب او مریض است، طمع می كند! معلوم می شود طمعِ در نامحرم، #مرض_قلب است: ﴿فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾. فرشته این مرض را ندارد. تلاش دین این است كه انسان، #عفیف باشد، مریض نباشد؛ این #بیماری اگر درمان نشود، خانمان برانداز است! #کشف_حجاب_در_ایران #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/04/.24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تربیت انسان
🔹 خیلی این سخنرانی جالب است! حضرت همه را گوش داد در مسجد هم بود، بعد وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رو کرد به اصحاب فرمود شما زنی با این شهامت دیدید که اینطور در حضور نبی اسلام سخنرانی بکند؟!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تربیت انسان
🔹 یک روایت بسیار لطیفی سیدنا الاستاد (رضوان الله تعالی علیه) در بعضی از بخش های همین مجلدات اولیه المیزان نقل کردند که در یکی از صحنه ها زنی در حضور پیغمبر (صلّی الله علیه و آله سلّم) آمد سخنرانی کرد خیلی شفاف، عرض کرد یا رسول الله، تمام این فضایل را که شما به مردها دادید! اگر جبهه جنگ است، اگر مرزداری است، اگر حماسه های دیگر است، اینها؛ اگر مسئولیت های کشورداری است، اینها؛ پس ما چه؟!
🔹 خیلی این سخنرانی جالب است! حضرت همه را گوش داد در مسجد هم بود، بعد وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رو کرد به اصحاب فرمود شما زنی با این شهامت دیدید که اینطور در حضور نبی اسلام سخنرانی بکند؟!
بعد فرمود حقوق شما هم همین است، شما می توانید در جبهه ها شرکت کنید؛ منتها اسلحه به دستتان نیست، پرستاری مردها درمان مجروحین که می توانید بکنید، چه کسی گفت شما نمی توانید بروید جبهه؟! چه کسی گفت شما نمیتوانید در این مسایل شرکت کنید؟! اینها را مفصل بحث کرد.
🔹 این روایت خیلی روایتِ عجیب و کارساز است! اول حضرت فرمود که زنی شما در مشرق و مغرب دیدید که اینطور حماسی و مستقل و مستدل سخنرانی کند؟! بعد به این زن فرمود که در بسیاری از مسایل شما شرکت می کنید اما شما حواستان جمع باشد #مادری شما این #کشور_را_اداره_می_کند، شما قدر مادری را نمی دانید، قدر فرزندداری را نمی دانید «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» را نمی دانید، شما اینها را کم می گیرید، شما خیال م یکنید که اینها کهنه شویی است، شما دارید #انسان_تربیت_می_کنید! چون اینها را کم حساب می کنید خیال می کنید که فقط اسلحه برداشتن حفظ دین است، شما غفلت کردید نه اینکه ما کوتاه آمده باشیم، دین کم نیاورد برای شما، شما کم حساب کردی! شما انسان دارید می سازید، انسان تربیت می کنید.
🔹 چرا اگر زنی در دروان نفاس بمیرد «ماتت شهیدة» چرا؟ ثواب شهید را می برد این یک #جهاد است، تنها «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» نیست، اگر در دروان نفاس ـ خدای ناکرده ـ مُرد «ماتت شهیدة» یا نه؟ او دارد #مبارزه می کند با جامعه فاسد، او دارد انسان تربیت می کند، این کم است؟!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 455
تاریخ: 1398/07/17
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 548
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ج. حمایت عاطفی
پذیرش عذر مؤمنان: حسن بن راشد می گوید: امام صادق (ع) فرمود: هرگاه از مؤمنی چیزی خواستی پیش از آنكه عذرخواهی كند عذرهایی برایش آماده ساز [و احتمال معذور بودنش را در نظر داشته باش]، پس اگر عذر خواست، عذرش را بپذیر هرچند به گمان تو امور بر خلاف گفته او است.[1]
[1]. إِذَا سَأَلْتَ مُؤْمِناً حَاجَةً فَهَیئْ لَهُ الْمَعَاذِیرَ قَبْلَ أَنْ یعَْذِرَ، فَإِنِ اعْتَذَرَ فَاقْبَلْ عُذْرَهُ وَ إِنْ ظَنَنْتَ أَنَّ الأُمُورَ عَلَی خِلافِ مَا قَالَ (مجموعه رسائل صدوق، «مصادقة الاخوان»، ص63ـ64).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 301
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
مثلث عدالت.mp3
1.98M
💠 روز پانزدهم ماه #جمادی_الثانی 1444
🔸
مثلث عدالت#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مثلث عدالت🔸 وجود مبارك حضرت [علی ع] در یكی از خطبه ها فرمود: «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْم»؛ فرق حكومت من با حكومت دیگران این است كه دیگران وقتی صبح میكردند از ظلم زمامدارهای خود هراسناك بودند از #ظلم_راعیان در هراس بودند، من از #ظلم_امت خود در هراس هستم! پس اگر حاكم در حد علی بن ابی طالب هم باشد، #حکومت_عدل محقق نخواهد شد، برای اینكه مثلثی كه دو ضلع دارد و یك ضلع ندارد، دیگر مثلث نیست؛ عدل اسلامی، جامعه عادل و حكومت عادل بر اساس این تثلیث تكیه كرده است: «القانون العدل»؛ «الامام العدل»؛ «الامة العادله». 🔸 اگر وجود مبارك حضرت امیر این طور بود كه قانون عدلی داشت و حاكم عادلی بود ولی #جامعه_ظلم_زده بود، همان جنگ جمل و نهروان و صفین است و شهادت و ترور و خونریزی! فرمود مشكل من، قانون نیست، مشكل من, شخص من نیستم، مشكل من، مردم من هستند: «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْمَ رَعِیتِی». این است كه به ما گفتند اگر بخواهید حضرت #ظهور بكند و عدل را گسترش بدهد و از عدل آن حضرت استفاده كنید، باید #عدل_طلب باشید مطلوبتان عدالت باشد #تشنه_عدل باشید. #وقوع_جنگ_جمل #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/03/21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 549
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ج. حمایت عاطفی
اعتماد به سخن موٴمنان: امام صادق (ع) فرمود: قصد كردم شخصی را به عنوان شریك با مال التجارة به یمن بفرستم. نزد امام باقر (ع) رفتم و درباره انتخاب آن شریك با او مشورت كردم. آن حضرت فرمود: مگر نمی دانی او شرابخور است؟ گفتم: مؤمنان چنین می گویند. فرمود: آنان را درباره شرابخواری او تصدیق كن، زیرا خدا فرمود: ﴿یؤمِنُ بِالله و یؤمِنُ لِلمُؤمِنینَ﴾[1]؛ یعنی خدا و مؤمنان را تصدیق می كند... .[2]
[1]. اشاره به آیهٴ 61 سورهٴ توبه است كه در وصف رسول خدا ص است.
[2]. إِنِّى أَرَدْتُ أَنْ أَسْتَبْضِعَ فلاناً بِضَاعَةً إِلَی الْیمَنِ فَأَتَیتُ إِلَی أَبِى جَعْفَرٍ ع فَقُلْتُ: إِنِّى أُرِیدُ أَنْ أَسْتَبْضِعَ فُلاناً، فَقَالَ لِى: أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّهُ یشْرَبُ الْخَمْرَ؟ فَقُلْتُ: قَدْ بَلَغَنِى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنَّهُمْ یقُولُونَ ذَلِكَ، فَقَالَ: صَدِّقْهُمْ، فَإِنَّ اللَّهَ یقُولُ: ... فَقَالَ: یعْنِى یصَدِّقُ اللَّهَ وَ یصَدِّقُ الْمُؤْمِنِینَ، ... (تفسیر العیاشی، ج2، ص95). تصدیق مؤمن لازم است مگر مواردی كه دلیلی بر خلاف گفتار او باشد یا اخبار مؤمنان با هم تعارض داشته باشد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 301
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله العظمی جوادی آملی اهانت به مرجعیت شیعه را محکوم کردند
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح امروز یکشنبه (18 دی ماه) در پایان درس خارج فقه خود، اهانت به مرجعیت شیعه و مقدسات اسلامی را محکوم کردند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله العظمی جوادی آملی اهانت به مرجعیت شیعه را محکوم کردند
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح امروز یکشنبه (18 دی ماه) در پایان درس خارج فقه خود، اهانت به مرجعیت شیعه و مقدسات اسلامی را محکوم کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در واکنش به اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو به مرجعیت شیعه و مقدسات اسلامی بیان داشتند: اهانتی به یک مملکت است، با فحش و کاریکاتور که نمی شود! بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است که: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ»؛ سنگ را همان جا که آمد، برگردانید و فرمود: « لَا یَمْنَعُ الضَّیْمَ الذَّلِیلُ »؛ ستم را جز ملّت فرومایه قبول نمی کند، سنگ را هر جا آمد برگردانید؛ این بیان نورانی حضرت امیر است که اسلام هم روی همین پیش می رود؛ «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ» و « لَا یَمْنَعُ الضَّیْمَ الذَّلِیلُ » ستم را، ذلت را، جز ملت فرومایه کسی تحمل نمی کند. امّا حالا کسی فحش داد، آدم که نمی تواند فحش بدهد! با یک راه دیگری که بالاخره صحیح است باید جبران بکند و آن یا تجمع است، یا اعتراض است که آبروی یک مملکت است، آبروی یک ملّت است، آبروی یک نظام است. ولی آدم نمی تواند قبیح را با قبیح پاسخ بدهد. امیدواریم خدا این نظام را حفظ بکند! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس خارج فقه وقف تاریخ: 1401/10/18 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
خُلق عظیم، ویژگی ممتاز آیت الله هاشمی رفسنجانی
🔹 مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی فضایل فراوانی داشت که همه آنها زیر مجموعه #خلق_عظیم ایشان جمع شدند… .
#ششمین_سالگرد_رحلت_آیت_الله_هاشمی_رفسنجانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
خُلق عظیم، ویژگی ممتاز آیت الله هاشمی رفسنجانی
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی فضایل فراوانی داشت که همه آنها زیر مجموعه #خلق_عظیم ایشان جمع شدند. مستحضر هستید اخلاق یک خلقت ویژه ای است که انسان باید آن را بسازد؛ البته همان طوری که مسیح (سلام الله علیه) هیچ چیزی را خلق نمی کرد، مگر به اذن خدا، انسان سالک هم بخواهد درون خود را بسازد و فضایل اخلاقی را به صورت خلقت ویژه و خُلق درآورد، حتماً «بإذن الله» است؛ منتها این عادت است و آن معجزت که همتا ندارد در حد مسایل عادی. 🔹 #اخلاق غیر از موعظه و سفارش و نصیحت است. اخلاق جزء قوی ترین و غنی ترین علوم عقلی و فلسفی است. اخلاق عبارت از آن است که انسان در جبهه جهاد درون کامیاب باشد، این جنگ را خوب مدیریت کند و سعی کند نه شهید بشود و نه اسیر و اگر نتوانست، شربت شهادت بنوشد و اسیر نشود. در درجه اول کسی خلیق است و دارای خُلق عظیم که در جبهه #جهاد_درون فاتح باشد و اسیر بگیرد و بعد از آن، کسی است که شهید بشود؛ ولی اسیر نشود و اگر ـ خدای ناکرده ـ ضعیف بود، آنگاه از رده بحث پیروزی خارج می شود، شکست می خورد که طبق بیان نورانی امیر بیان (سلام الله علیه) فرمود: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر». 🔹 اگر کسی بتواند جمع کند در بخش اندیشه، وهم و خیال را به رهبری عقل اندیشور بسپارد، در بخش انگیزه شهوت و غضب را به رهبری عقل عملی هدایت کند و عقل عملی که مدیر و مدبر است با عقل نظری هماهنگ باشد؛ عقل نظری که حکیم و فرهنگ مدار است با عقل عملی هماهنگ باشد، این مجموعه به صورت یک #انسان_عاقل_عادل در می آید؛ البته مقامات برتر که هم از گزند خطا، هم از آسیب خطیئه مصون هستند، آنها معصومان هستند که از بحث کنونی بیرون است و افراد عادی به آنها دسترسی ندارند. 🔹 نمونه بارز کسی که بتواند در حد خود، در حد معقول و معمول، این فضایل را جمع آوری کند، آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) است. برخی از افراد کسانی هستند که علم مناسبی را اندوختند؛ ولی آن درایت و مدیریت و سیاست و تدبیر سیاسی و عقلانی را تجربه نکردند. برخی به عکس، امور تدبیر و سیاست را تجربه کرده اند؛ ولی علم لازم را فراهم نکردند. برخی ها هر دو را جمع کردند؛ اما به صورت جمع مکسّر. کسی که در حد خود، مقدار لازم، علم فراهم کرده باشد، #جهاد را خوب تجربه کرده باشد، #شهامت و #شجاعت را تجربه کرده باشد، #سیاست را تجربه کرده باشد، #مدیریت و #مدبریت را تجربه کرده باشد، #کشوردانی و #کشورداری و #کشورآرایی را با این مجموعه تجربه کرده باشد و جمع این فضایل جمع مکسّر نباشد، جمع سالم باشد، آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) است. #ششمین_سالگرد_رحلت_آیت_الله_هاشمی_رفسنجانی #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پیام به همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی تاریخ: 1396/09/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra