هدایت شده از آینه | فرهنگ و مردم
200195_-210472.mp3
10.19M
🌀 ترانه «ایران من»، آخرین اثر محمدحسین رضایی، خواننده نوجوان
🌐 یه طرف فتنه و افیون، یه طرف جنگ، این میون یه سرزمین، استواره
🔹 نفساش یه وقتا تنگه، جلو پاش یه وقتا سنگه، نمیگم که تو دلش غصه نداره
🌐 دست دشمن اگه تیشهست، باغ من پر بر و ریشهست
🔹 مثل شیر توی بیشهست، واسه من پناه هر روز و همیشهست
👈 شاعر: علی فردوسی
آهنگساز: علیرضا میرزاده
میکس و مستر: محمد مسائلی
مجری طرح: محمد_جواد حاجیان
#ایران_من #علی_فردوسی #محمد_حسین_رضایی #تحریم
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 https://eitaa.com/aayneh
⭕️✅ «نماز جمعه» و «هنر»؛ ارتباطی که برقرار میشود
✍ عبدالله ناصری
♦️ همزمان با اکران فیلم سینمایی #منطقه_پرواز_ممنوع، در مصلی قم از عوامل تولید این اثر تجلیل شد. آیتالله اعرافی و آیتالله سعیدی، دو امام جمعه شهر در این برنامه حضور داشتند.
🔸 #نماز_جمعه قم چندی پیش نیز از عوامل تولید سریال گاندو دعوت و تجلیل کرده بود. این مصلی همچنین مجهز به سیستم پخش حرفهای سینما است و بارها میزبان اکران آثار سینمای انقلاب شده است. در جریان اکران فیلمهایی مثل بهوقت شام نیز نماز جمعه قم یکی از مراکز فروش بلیت و معرفی فیلم به مردم بود.
🔹 در تبریز، آیتالله آلهاشم به سینما رفت و در خطبهها نیز مردم را دعوت کرد منطقه پرواز ممنوع را تماشا کنند؛ فیلمی که در حین تصویربرداری هم در پشت صحنهاش حاضر شده بود.
امام جمعه قزوین به سینما رفت، امام جمعه بوشهر و اهواز هم فیلم را دیدهاند. در بسیاری از شهرستانها مثل سبزوار، نهاوند، ماسال، رامهرمز و... ائمه جمعه برای مردم از فیلم گفتند. همه آمدهاند یا دارند میآیند. در این بین، مهمترین مسئله جدی، حضور کمرنگ ستاد و ائمه جمعه #تهران است که کی با این موج شوقانگیز همراه میشوند.
♦️ هر هفته حداقل ۵۰۰ هزار نفر به نماز جمعه میروند، جمعیت بزرگی که در خانواده، محیط کار یا درس و... با دهها میلیون نفر ارتباط دارند؛ اگر نماز جمعه با هنر انقلاب همافزایی داشته باشد قلب هنر انقلاب در شهرها هم بیشتر خواهد تپید.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✅⭕️ روشنگری رسانهای و خطر «تعمیم اغتشاش»!
✍️ ایمان آزادی
🔹 وقتی برای گوگلمپ مهم هست که همه خیابانهای تهران را قفل و در اغتشاش نشان دهد پس باید برای ما هم برعکسش مهم باشد. اجازه ندهیم بسته شدن چند خیابان روند همه کارهای دیگر را مختل کند و آنها را به حاشیه بکشاند.
♦️ #روشنگری فوریت دارد اما نباید هشتگهای امنیتی و سیاسی جای همه #هشتگهای_فرهنگی را بگیرند. فعالیتهای فرهنگی هنری باید با قوت و قدرت ادامه پیدا کنند و مراقب باشیم با دست خودمان حال و هوای اغتشاش را به همه جا سرایت ندهیم.
#منطقه_پرواز_ممنوع
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
⭕️ با بهبود سلامت جمال شورجه، ضبط سریال حضرت موسی (ع) از اواسط بهار ۹۹ به کارگردانی وی کلید میخورد.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✅📚 چاپ پنجم «در مکتب مصطفی» از راه رسید
▫️این کتاب؛ جستاری علمی درباره سیره تربیتی شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده، به عنوان الگوی تربیت نیروی انسانی در تشکلهای مردمی است. انتشارات راهیار، این محصول را که در کمتر از یکسال به چاپ پنجم رسید، ویژه «فعالان فرهنگی و تربیتی» منتشر کرده است.
🔹 فعالیتهای تربیتی #شهید_صدرزاده روی نوجوانان، یکی از منابع الهامبخش برای تولید فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» بود.
#در_مکتب_مصطفی #منطقه_پرواز_ممنوع
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✅📚 کتاب «بدون هراس»، خاطرات #وندی_شرمن، رئیس تیم آمریکا از مذاکرات هستهای ایران با ۱+۵، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران رونمایی شد.
♦️ هدف از ترجمه این کتاب، یادآوری تفاوت رویکردهای دو تیم مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی است.
🔹 در حالی که برخی اعضای مذاکره کننده ایرانی گفته بودند «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»، وندی شرمن در این کتاب تأکید کرده است «عدم توافق، بهتر از توافق بد است!».
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
📺✅ #نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات سازمان صدا وسیما نشان داد بازپخش «یوسف پیامبر»، در رتبه دوم سریالهای پرمخاطب آبانماه قرار گرفته و از دو سریال جدید پخش شده #تلویزیون پرمخاطبتر بوده است!
#سریال_یوسف
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
🚩📸 شهید مدافع امنیت، مرتضی ابراهیمی در حال کمک به سیلزدگان پلدختر
♦️ #مرتضی_ابراهیمی، دو روز قبل در جریان اغتشاشات شهر ملارد محاصره شد و در اثر شلیک گلوله به قلب و ضربات قمه بر شکم و دو پهلویش به شهادت رسید. شهید ابراهیمی هممحلی و همپایگاهی شهیدان مدافع حرم مصطفی صدرزاده، سجاد عفتی و محمد آژند از محله #کهنز شهریار است و مدتی نیز در سوریه با داعش جنگیده بود.
🔹 در پلدختر بعضیها که ناراحت و عصبانی بودند به او و نظام فحش هم که میدادند ایشان کاری نداشت، با روی خنده میگفت «ما آمدیم کمکتان کنیم. اگر کمکی از دستمان برمی آید، بگویید، اگر نه که باز هم کمک میکنیم».
در جریان #گرانی_بنزین هم به ما میگفت «حق با مردم است، اعتراض حق آنهاست، ما هم جزیی از مردم هستیم». با اعتراض مخالف نبود، با اغتشاش مسئله داشت.
🔸 متن گفتگو با دوستان و تصاویر و ماجرای شهادت مرتضی ابراهیمی:
🔗 Rajanews.com/node/330243
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
🚩📸 شهید مدافع امنیت، مرتضی ابراهیمی در حال کمک به سیلزدگان پلدختر ♦️ #مرتضی_ابراهیمی، دو روز قبل د
✅🔴 «اغتشاش» و نسخهای تاریخی که تجویز نمیکنیم
👈 تأملی در نقش #حافظه_تاریخی در مدیریت مردمی اعتراض و اغتشاش
✍ ایمان آزادی
♦️ ۹ اردیبهشت امسال مصطفی قاسمی، امام جماعت مسجد حاج کربعلی همدان به ضرب گلوله کشته شد. ابتدا تحلیل رایج در فضای مجازی این شد که حتما او جنایتی کرده که مستحق انتقام شده است. وقتی تصویر کفشهای پاره آن روحانی و منزل محقر او دستبهدست شد تحلیلها هم تعدیل شد. درباره قاتل نوشتند: «الکی کشت و الکی کشته شد!»
کمی بعدتر که تصاویر منزل و زندگی لاکچری قاتل منتشر شد دیگر خیلیها سکوت کردند، از شرم تحلیلهای اشتباه.
۹ اردیبهشت، به قیمت جان شهید مصطفی قاسمی، تجربهای بر تجربههای ما افزوده شد.
🔹 مردم ایران در تاریخ معاصر تجربههای گرانقیمت در دل فتنهها کم ندارند. اما تجربهای که به «حافظه تاریخی» تبدیل نشود حادثهای فراموش شدنی میشود در اعماق تاریخ؛ و نقطهای ریز در محدوده مرزهای جغرافیایی. مثل همین سرگذشت شهید قاسمیها و قاتلانش که دیگر کمتر کسی یادش مانده است.
♦️ ۲۰ سال از جنایت ۱۱ سپتامبر میگذرد. جای دو ساختمان فرو ریخته این حادثه در نیویورک تا ابد خالی میماند و در همه شهرهای بزرگ آمریکا، یادمانی با آهنپارههای بهجا مانده از اسکلت این دو ساختمان گذاشتهاند و این واقعه منشأ تولید آثار سینمایی و هنری فراوانی شده است. این یعنی تبدیل تجربه به حافظه تاریخی. مردم هر روز باید با یادمانی روبرو شوند که خطر تروریسم (و ضرورت همراهی با برنامههای ضدتروریسم دولت!) را بهآنها یادآوری کند.
این یادمانسازیها در غرب البته حتی برای وقایع بسیار کوچک هم وجود دارد، چون «هر کس که تاریخ را روایت کند پیروز است.»
🔹 ما در #ایران غالب تجربههای گرانقدرمان را در تاریخ دفن میکنیم. در شهری که ۱۵ سال مدیریتش دست احمدینژاد انقلابی و قالیباف اصولگرا بود خیابان ۱۷ شهریور تهران هیچ یادمانی درباره یکی از مهمترین واقعههای تاریخ معاصر و آن جمعه سیاه و مثلا آن هلیکوپترها و آن جوی خون و آن زنها و بچهها و آن شهدا که مراسم عروسی به تهران آمده بودند و... ندارد.
♦️ این روزها هم غلبه رویکرد امنیتی در مدیریت اعتراض و اغتشاش، موجب شده همه خسارتها در اولین فرصت محو شود. در همین ۱۷ شهریور، صبح روزی که شب قبلش از میدان خراسان تا شهدا تخریب شد خیلی سخت میشد نشانهای از تخریب را پیدا کرد. مثل میّتی که میگویند سریع خاکش کنید تجربهها خاک شده بود. دور پمپ بنزینش را هم پوشاندهاند مبادا کسی ببیند. عادیسازی اوضاع یکچیز است و نابودی تجربه تاریخی چیزی دیگر.
🔹 بیتوجهیهای گذشته به «حافظه تاریخی»، منشأ بخش زیادی از خسارتهای این روزها و غائله #گرانی_بنزین است. چه اشکالی دارد در هر شهر یکی از ساختمانهای خصوصی آسیبدیده در جریان اغتشاشات به همان صورت حفظ شود تا هر روز به ما یادآوری شود دود تبدیل اعتراض به اغتشاش در چشم چه کسانی میرود؟ چرا در محل شهادت شهید مرتضی ابراهیمی، تصویر گلی او در کنار سیلزدگان پلدختر نصب نشود؟ یا لااقل در هر شهر یک عابربانک تخریب شده بههمان صورت حفظ نشود؟
این یک نسخه تاریخیرسانهای است که هزینهاش از یکهزارم هزینه اغتشاش بعدی بیشتر نمیشود، اما اگر تجویز نشود نسخههای امنیتی بهتنهایی کمکی به پیشگیری از اغتشاش نمیکنند.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 🎥 شعرخوانی میثم مطیعی درباره آشوبها
♦️ صبح یکشنبه کلامی روی آتش آب ریخت
♦️ #فتنه را دیدم که حیران و هراسان میگریخت
#میثم_مطیعی #گرانی_بنزین
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
✅⭕️ شنیدهها، از تلاش برخی مدیران سینمایی ارشاد برای توقیف مستند #ایکسونامی خبر میدهند. 🔅 آینه |
✅ محمدرضا بورونی، تهیهکننده مستند #ایکسونامی گفت ساخت قسمت دوم این اثر را نیز در برنامه دارد.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✅ این تصویری از سینمابهمن، در چند متری مترو میدان انقلاب تهران و یکی از پرفروشترین سینماهای #حوزه_هنری سازمان تبلیغات در کشور است. حوزه هنری از روزی که تشکیل شد برای این بود که هنرمندان و آثار انقلابی در دالان ساختارهای به ارث رسیده از طاغوت یا در سایه انفعال مدیران مرعوب، له نشوند.
♦️ مدیرانی که برای حمایت از سینمای انقلابی و تبلیغات اسلامی حقوق و بودجه میگیرند سانسهای این سینما را به «هزارتو»، «مطرب» و حتی «ما همه با هم هستیم» میبخشند اما هیچ سانسی به دو فیلم #بنیامین و #منطقه_پرواز_ممنوع نمیرسد و جالبتر که بهمن سبز حوزه هنری، خود پخش کننده این دو فیلم است.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅🔴 هزینه نکردن برای این فیلم عقوبت دارد
👈 سخنان شنیدنی حجتالاسلام مهدوینژاد در هیأت انصار ولایت دارالعباده #یزد درباره #منطقه_پرواز_ممنوع 👌
♦️ هزینه کردن برای دیدن این فیلم، #مجاهدت است و اگر از آن حمایت نکنیم عقوبت دارد
🔹 هی دنبال بلیت ارزان یا نصفبهای فیلم نباشیم، تمام هزینه را بپردازیم
♦️ اگر من و شما فیلم را نبینیم کس دیگری از بدنه دولت یا اجتماع از آن حمایت نخواهد کرد
🔹 این فیلمها باید فروش و مخاطب داشته باشد، وظیفه شما این است که آدم جمع کنید، حداقل خانوادگی بروید فیلم را ببینید
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✅ جواد رمضاننژاد مدیر سابق شبکه افق و پنج سیما که مدتی قبل قائم مقام مرکز سیمافیلم شده بود به ریاست این مرکز منصوب شد.
🔹 همچنین حسین کرمی رییس پیشین سیمافیلم، قائممقام سیما شد.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
🌀 حامد جعفری، تهیهکننده پرفروشترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران گفت: بعد از اکران این اثر در بازار ج
✅ آغاز اکران #فیلشاه در ۴۰۰ سینمای روسیه
♦️ انیمیشن سینمایی «فیلشاه» محصول گروه #هنر_پویا پس از اکران موفق در ایران و فروش ۸ میلیارد تومانی، از ۳۰ آبان ماه توسط کمپانی «آورورا مدیا» در ۴۰۰ سینمای #روسیه به اکران درآمده است.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
📣 دکتر #ابراهیم_رزاقی، استاد سابق اقتصاد دانشگاه تهران اعلام کرد در دهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار به بهترین آثار با موضوع نقش #مالیات در مدیریت اقتصاد، ۳ میلیون تومان جایزه اهدا میکند.
♦️ بخش #فراخوانهای_مردمی امسال برای دومین بار پیاپی در جشنواره عمار در نظر گرفته شده است.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✳️🔴 مسئله ما سینمای تقلیلگرایی است که دوست ندارد مخاطبانش بیشتر شود
👈 سخنان صریح حامد بامروتنژاد، تهیهکننده فیلم #منطقه_پرواز_ممنوع در برنامه #هفت اخیر
🔹 شروع بحث با صحبت درباره «سانس ندادن به یک فیلم»، #تقلیل ماجراست. دعوا و محل بحث، این است که سینمای ما به این مخاطب سه چهار درصدی که دارد اکتفا کرده است و انگار دوست دارد در این حیات خلوت بماند.
🔸ما بازخوردهای متعددی داشتیم که #خانواده وقتی منطقه پرواز ممنوع را میبیند میگوید این فیلمی است که من نباید جایی نگران باشم که چه توضیحی به بچهام بدهم. این مخاطب دارد به سبد سینما اضافه میشود ولی سینمایی که اینها را به رسمیت نمیشناسد همزمان سه فیلم #کودک و #نوجوان اکران میکند، دو تا هم در یکی دو هفته آینده میآید. به پنج تا فیلم همزمان نمیشود سانس خوب داد.
🔹 فیلم کودک و نوجوان فیلم خانواده است. یعنی خانواده باید کودک را به سینما بیاورد. و جالب اینجاست که فیلم #بنیامین از ۵ بعد از ظهر به بعد در تهران ۴، ۵ سانس بیشتر ندارد. وضعیت فیلم ما فقط یه ذره بهتر از بنیامین است.
🔸من اوایل اکران میگفتم اگر این سانسهایی که به فیلم ما داده شد به فیلم پرفروش هم داده میشد نمیفروخت. در یکی از پردیسهای سینمایی تهران سانسهای یک فیلم این ساعتها بود: ۱۱ صبح، ۱۲ ظهر، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴. و فیلم بنیامین در آن پردیس فقط یک سانس ۸ صبح داشت. حتی گاهی در سانس صبح مدارس هم همان فیلمها را پخش می کنند. حالا فیلم کودک و نوجوان قرار است بفروشد و اثبات کند میتواند رقابت کند؟
🔹 در یکی از پردیسها فیلم شنبه، یکشنبه و دوشنبه سانس داشت، سهشنبه نیمبهایی که فیلم من مخاطب دارد و خانواده میتواند به سینما بیاید سانس عصر من را گرفتند. رایزنی کردیم سانس دادند. ساعت چند؟ ۲۳:۵۹ دقیقه!
یعنی دعوا سر این نیست که فیلم میفروشد یا نه. دعوا سر این است که این فیلم قرار نیست بفروشد. و آن فیلم قرار است بفروشد.
🔸 سینمای کودک و نوجوان مخاطب خودش و ساز و کار خودش را دارد. مثلاً فیلم خانواده، فیلم انفجاری نیست در مخاطب روزهای اول. دلایل خودش را دارد. مثلاً خانواده باید دست جمعی به سینما بیاید و اگر فیلم شما وسط ماه اکران شد باید صبر کنید تا اول ماه بشود و خانواده حقوق بگیرد و بتواند بیاید. اصلا این اقتضائات فهم نمیشود.
🔹 آیا #کف_فروش در سینمای کودک و نوجوان مثل کف فروش در سینمای #طنز باید باشد؟ همانجوری که یک کودک و نوجوان را وسط یک بورس ول نمیکنید فیلم کودک و نوجوان را هم نباید وسط یک بازار که فقط #پول را میشناسد ول کنید.
🔸 شما به عنوان #سازمان_سینمایی هیچ ساز و کاری برای اینکه من قدرت رقابت یکسان داشته باشد نداری؟ ایراد از آنجا شروع میشود تو نمیخواهی مخاطب سینما بزرگ شود وگرنه کاری میکردی. این ساختار انگار فیلمی را که بخواهد این سه چهار درصد را توسعه بدهد دوست ندارد. یک مخاطب سه چهار درصدی که چه خوب مخاطب سینمای ایران هستند و چه بد که فقط همین سه چهاردرصد.
🔹 امروز یک #خبرگزاری_سینمایی، یک کلیپ درباره فروش فیلمهای روی پرده کار کرد. ولی از سه فیلم کودک و نوجوان هیچ اسمی نیاورد. در حالی که فروش ما از چند فیلم در کلیپ بیشتر بود. انگار این اصلا سینما نیست.
🔸 مشکل ما سینمای تقلیلگرا است. سینمایی که در قیمتگذاری #بلیت هم تقلیلگراست. قیمت بلیت طوری است که انگار بخش زیادی از مردم ایران قرار نیست به سینما بیایند و توانایی سینما آمدن داشته باشند.
🔹 این سینما در #ژانر هم تقلیلگراست. ما چقدر کارگردان داریم که دارند طنز میسازند اما قبلا اصلا در این صبغه نبوده. چرا؟ چون این ساز و کار او را به این نتیجه رسانده است که تو که کار جدی یا فلسفی میساختی، اگر دغدغه اختلاف طبقاتی داشتی، بیا همه باید کار طنز بسازید، من هم به شما سالن میدهم!
🔸 ما در تلویزیون، دو برنامه جدی سینمایی داریم، یکی «هفت» و یکی #نقد_سینما که جفتش ساعت ۱۱، ۱۲ به بعد است. یعنی برای اون سه چهار درصد برنامه ریزی شده و قرار نیست برای همه مردم ایران باشد.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✳️ نویسنده گاندو در حال نگارش «کارگاه ۴۸»
♦️ آرش قادری مشغول بازنویسی فیلمنامه سریال الف ۳۰ قسمتی «کارگاه ۴۸» است.
🔹 سال ۶۰، یکی از هواپیماهای ایرانی در یک قطعه نظامی با مشکل مواجه میشود. موضوع با امام خمینی(ره) در میان گذاشته میشود. امام(ره) هم تأکید میکنند که باید خودمان در تولید این قطعه مستقل شویم. «کارگاه ۴۸» کارگاهی است که این قطعه در آن تولید میشود.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
◼️📸 قاب در قابی از حضور زندهیاد حسن غلامکبیری، پدر اولین شهید #فتنه ۸۸ در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در دیماه ۹۶
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
◼️📸 قاب در قابی از حضور زندهیاد حسن غلامکبیری، پدر اولین شهید #فتنه ۸۸ در هشتمین جشنواره مردمی فیل
✅ شهید کبیری، شاخص انفعالسنجی
✍️ عبدالله ناصری
🔹 چند روز قبل، پرونده زندگی حسن غلامکبیری، پدر حسین غلامکبیری، اولین شهید فتنه ۸۸ در دنیا بسته شد. اما پرونده حضور او و خانوادهاش در جهان رسانه چطور؟
♦️ حسین کبیری که به شهادت رسید ارزشهای خبری میگفت شهادت یک دانشجوی جنوب شهری اهل شهرری با زیرگرفتهشدن توسط یک خودروی بیپلاک در دل اغتشاشات سعادتآباد تهران، اتفاق بسیار مهمی است. اما وقتی پای انفعال به میان بیاید رسانه ملی و سایر رسانههای داخلی و حتی حزباللهی هم فقط سراغ نداآقا سلطانها میروند و سهمی برای خانواده کبیری باقی نمیماند. فقط بهعنوان نمونه برای نداآقاسلطان شعرها گفته شد، نقاشیها کشیده شد، شمعها روشن شد، مجسمهها ساخته شد و حتی در کشوری دیگر، خیابانی بهنامش شد. خیلیها در ایران آن زمان حتی نام نامزد او را هم میدانستند و مادرش را به تصویر میشناختند، اما برای حسین تقریبا هیچ کاری نشد و بهندرت کسی او و ماجرایش را شنید.
🔹 چند روز قبل از شهادت، حسین در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (س) به دوستش سفارش کرد اگر شهید شد روی قبرش این شعر را بنویسند:
من حسینم که شهید ره جانان شدهام
من فدایی ره مکتب قرآن شدهام
به دل آرزوی کرب و بلا بود و لیک
آرزو بر دل و مهمان شهیدان شدهام
♦️ تا مدتی پس از فتنه، خیلیها اعتراض میکردند که چرا دادگاه برخی متهمان یا مجرمان آن سال، دیر برگزار میشود. بعضا این اعتراضها از همجبههایهای حسین هم شنیده میشد اما دیده نشد کسی حتی یکبار اعتراض کند که چرا جلسات دادگاه اولین شهید فتنه، یعنی خود حسین دو سال بعد از شهادتش آغاز شد.
🔹 بر سر عامل قتل اولین شهید فتنه چه آمد؟ راحت و بدون دردسر میشد به آن راننده خودروی بیپلاک که سه بسیجی را زیر گرفته است انگ توطئه و جاسوسی و هر چیزی چسباند و سالها از آن به نفع حاکمیت و علیه مدعیان تقلب در انتخابات بهره برد ولی جمهوری اسلامی اهل تقلب نبود و وقتی تعمد در قتل برای دادگاه احراز نشد قاتل را از قتل عمد تبرئه کرد. این صداقت جمهوری اسلامی نیز هرگز در رسانهها به چشم نیامد.
♦️در تلویزیون نویسنده و مجریای وجود داشت که از فرط خرافه، فیالمثل نتیجه بازی تیم ملی در آبانماه را بهکمک نتایج سالهای گذشته تیم در همین ماه، تحلیل و پیشبینی میکرد. ما در جبهه خودی هنوز کسی را نداریم که به اندازه تعصب او به خرافات، برای حقیقت غیرت نشان دهد و تحلیل کند اسرار و پیامهای همزمانی تشییع پدر اولین شهید فتنه ۸۸ را با روز راهپیمایی برائت از فتنه ۹۸.
♦️ شهید غلامحسین کبیری و پدر و خانوادهاش، در جهان رسانه پرونده خاصی نداشتند که با رفتن آنها از دنیا بسته شود. اگر اسلامزادهای نبود همان یک مستند #خیابان_شهادت هم برایش ساخته نمیشد. ولی خون شهید بیثمر نمیماند؛ آنها شاخصی شدند برای عدالت و انصاف یا انفعال رسانهای. هر رسانه یا فردی که برای خود هویت انقلابی قائل است میتواند خودش را با آنها بسنجد تا عیار عدالت یا انفعالش برای خودش عیان شود.
🔹 باید ببینیم به ازای هر استفاده از نامهایی چون نیما زم و مسیح علینژاد از چند عنصر انقلابی مثل حسن و حسین غلامکبیری یاد میکنیم و متوجه حضور و حقوق و پیامشان هستیم. و به ازای هر خبر از شجریان و فرهادی و... فیالمثل چند ابوالقاسم طالبی و رحیم مخدومی و منطقه پرواز ممنوع و خیابان شهادت و به ازای هر معضل و نقص در جامعه ایرانی، چند مزیت و نقطه قوت از آن به رسانه ما راه پیدا میکند؟
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✅ منطقه پرواز ممنوع و بنیامین، تنها فیلمهای در حال صعود
♦️ مقایسه آمار فروش هفتگی فیلمهای جدید گیشه در ۶ آذر (هفته سوم اکران) با فروش هفته منتهی به ۲۲ آبان (هفته نخست) نشان میدهد #منطقه_پرواز_ممنوع با ۱۵۹ درصد و #بنیامین با ۷۹ درصد بیشترین رشد فروش ⏫ را کسب کردهاند.
♦️ در همین مدت، چشموگوش بسته تغییری در فروش هفتگی نداشت و سمفونی نهم ۱۱ درصد، تورنادو ۱۳ درصد، خانه پدری حدود ۲۰ درصد و مطرب ۲۸ درصد با #کاهش فروش ⏬ مواجه شدند.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✳️🔴 شهر که شلوغ شود همه کتک میخوریم!
⬅️ سه روایت از ۸۸ برای ۹۸
✍ محمدرضا شهبازی
🔹 یک
شب انتخابات ۸۸، در محوطه روبروی #تئاتر_شهر گله به گله مردم جمع بودند و حرف میزدند و بحث میکردند. آخرین حرفهایمان با یک گروه دو سه نفری جوان همسن و سال خودمان بود. طرفدار #کروبی بودند. یادم هست حرفهایمان اینطور تمام شد که حالا اینکه چه کسی پیروز شود خیلی هم مهم نیست و ایران مهم است و هرچه بشود برادریم و هموطن و اینها. دست دادیم و یادم نیست، شاید روبوسی هم کردیم و خداحافظ.
خداحافظ تا شنبه بعد از انتخابات. فردای انتخابات در #بلوار_کشاورز ما یک طرف بودیم و دستهایمان را توی هم زنجیر کرده بودیم و یک گروه هم در مقابل همین کار را کرده بودند. بطری آب معدنی پر از آب و لنگه کفش بود که میرفت هوا و میخورد به سر و صورتمان. آنها آمدند جلو و رسیدیم به هم. سینه به سینه شدیم. یک آن همه دنیا ایستاد! همه چیز اسلوموشن شد و یک لحظه، چند دقیقه کش آمد. با همانی که دو شب پیش با هم دست داده بودیم و آرزوی سربلندی برای وطن کرده بودیم، سینه به سینه بودم!
🔹 دو
چند ساعت بعد در #خیابان_فاطمی بودم. شنیده بودیم که دارند میروند سمت #وزارت_کشور. با بچهها راه افتادیم آنطرف. هم ما بودیم هم معترضها. شعار میدادند و جواب میشنیدند. شعار میدادیم و جواب میشنیدیم. #گارد_ویژه سوار بر موتور آنطرف جمع شده بود. یکهو موتورها هندل خورد، غرید و راه افتاد سمت جمعیت. پلیس موتورسوار همینطور میآمد و گاز میداد تا صدای موتورش بینیازش کند از چرخاندن باتوم و اگر به سرتقهایی مثل ما میرسید البته نوازشی هم میکرد. البته ما سرتق نبودیم! اینکه تکان نمیخوردیم برای این بود که فکر میکردیم به ما که کار ندارد...
#باتوم که خورد به بازویم، همین را گفتم. داد زدم یه نگاه بکن به قیافه و تیپ من بعد بزن. فریاد زد من وسط این شلوغی نمیتونم گزینش کنم! به من گفتند خیابون رو خلوت کن!
🔹 سه
شبِ همان فردای انتخابات رفتیم طرف کوی دانشگاه. من دانشگاه تهرانی بودم و سابقه زندگی در کوی را هم داشتم. بالای #خیابان_کارگر شبحهایی دیده میشدند. سیاهیهایی که معلوم بود چند قدم میدوند، چیزی را پرت میکنند و بر میگردند. و البته چیزی که پرت میکردند به ما نمیرسید. هرچند تا یکبار #کوکتل_ملوتوف هم پرت میشد که آنهم به ما نمیرسید. ما پایین بودیم. مقداری بالاتر از تقاطع جلال و کارگر. کنار گارد ویژهها. دو سه تا نمایشگاه ماشین آنجا بود. شیشههایش شکسته بود و مرد مغازهدار مغموم نشسته بود جلوی مغازه به این امید که از ماشینهای میلیونیاش محافظت کند.
با چند نفر از بچهها رفتیم جلو. وسطهای راه بودیم که یکهو گارد ویژه حمله کرد. آنها هم جری شدند و آمدند جلو. یکدفعه ما با تعدادی از آنها افتادیم وسط گاز اشکآور اینور و پاره آجر آنور. اینطرف گاز اشکآور میزد که به آنها نمیرسید و نصیب ما میشد. آنطرف هم سنگ پرت میکرد که باز به ما میخورد. گیر افتاده بودیم آن وسط. تا میخورد، خوردیم! هم ما هم تعدادی از روبروییها!
🔹 تمام
همانروزها فیلمی منتشر کردند که یک تویوتای ناجا که بین سبزها گیر افتاده سراسیمه دنده عقب میگیرد و از روی یکی رد میشود. این روزها فیلمی منتشر کردهاند از پلیسی که تعدادی افتادهاند دنبالش و بیچاره از ترس تیری میزند به پای یکی. چه چیز این فیلمها عجیب است؟ راننده تویوتا باید بوق میزد و راه باز میکرد برای گریختن از دست افرادی که دیده بود بسیجی #لخت میکنند؟
اینها طبیعیترین اتفاقاتی است که در چنین شرایطی میافتد.
ما تصوری از ناامنی نداریم. تصوری از جنگ داخلی نداریم. تصوری از تعقیب و گریز کوچه به کوچه نداریم. خیابانهای نیمسوخته را در فیلمهای آخرالزمانی #هالیوود دیدهایم. ویرانی #سوریه را در کنار اخبار جهاد نکاح دیدهایم و فوق فوقش تعجب کردهایم.
فکر میکنیم آشوب که شود یکطرف میبرد، یکطرف میبازد. یکطرف میزند، یکطرف میخورد.
اما شهر که شلوغ شود همه کتک میخوریم. همه!
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh