✳️ نویسنده گاندو در حال نگارش «کارگاه ۴۸»
♦️ آرش قادری مشغول بازنویسی فیلمنامه سریال الف ۳۰ قسمتی «کارگاه ۴۸» است.
🔹 سال ۶۰، یکی از هواپیماهای ایرانی در یک قطعه نظامی با مشکل مواجه میشود. موضوع با امام خمینی(ره) در میان گذاشته میشود. امام(ره) هم تأکید میکنند که باید خودمان در تولید این قطعه مستقل شویم. «کارگاه ۴۸» کارگاهی است که این قطعه در آن تولید میشود.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
◼️📸 قاب در قابی از حضور زندهیاد حسن غلامکبیری، پدر اولین شهید #فتنه ۸۸ در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در دیماه ۹۶
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
◼️📸 قاب در قابی از حضور زندهیاد حسن غلامکبیری، پدر اولین شهید #فتنه ۸۸ در هشتمین جشنواره مردمی فیل
✅ شهید کبیری، شاخص انفعالسنجی
✍️ عبدالله ناصری
🔹 چند روز قبل، پرونده زندگی حسن غلامکبیری، پدر حسین غلامکبیری، اولین شهید فتنه ۸۸ در دنیا بسته شد. اما پرونده حضور او و خانوادهاش در جهان رسانه چطور؟
♦️ حسین کبیری که به شهادت رسید ارزشهای خبری میگفت شهادت یک دانشجوی جنوب شهری اهل شهرری با زیرگرفتهشدن توسط یک خودروی بیپلاک در دل اغتشاشات سعادتآباد تهران، اتفاق بسیار مهمی است. اما وقتی پای انفعال به میان بیاید رسانه ملی و سایر رسانههای داخلی و حتی حزباللهی هم فقط سراغ نداآقا سلطانها میروند و سهمی برای خانواده کبیری باقی نمیماند. فقط بهعنوان نمونه برای نداآقاسلطان شعرها گفته شد، نقاشیها کشیده شد، شمعها روشن شد، مجسمهها ساخته شد و حتی در کشوری دیگر، خیابانی بهنامش شد. خیلیها در ایران آن زمان حتی نام نامزد او را هم میدانستند و مادرش را به تصویر میشناختند، اما برای حسین تقریبا هیچ کاری نشد و بهندرت کسی او و ماجرایش را شنید.
🔹 چند روز قبل از شهادت، حسین در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (س) به دوستش سفارش کرد اگر شهید شد روی قبرش این شعر را بنویسند:
من حسینم که شهید ره جانان شدهام
من فدایی ره مکتب قرآن شدهام
به دل آرزوی کرب و بلا بود و لیک
آرزو بر دل و مهمان شهیدان شدهام
♦️ تا مدتی پس از فتنه، خیلیها اعتراض میکردند که چرا دادگاه برخی متهمان یا مجرمان آن سال، دیر برگزار میشود. بعضا این اعتراضها از همجبههایهای حسین هم شنیده میشد اما دیده نشد کسی حتی یکبار اعتراض کند که چرا جلسات دادگاه اولین شهید فتنه، یعنی خود حسین دو سال بعد از شهادتش آغاز شد.
🔹 بر سر عامل قتل اولین شهید فتنه چه آمد؟ راحت و بدون دردسر میشد به آن راننده خودروی بیپلاک که سه بسیجی را زیر گرفته است انگ توطئه و جاسوسی و هر چیزی چسباند و سالها از آن به نفع حاکمیت و علیه مدعیان تقلب در انتخابات بهره برد ولی جمهوری اسلامی اهل تقلب نبود و وقتی تعمد در قتل برای دادگاه احراز نشد قاتل را از قتل عمد تبرئه کرد. این صداقت جمهوری اسلامی نیز هرگز در رسانهها به چشم نیامد.
♦️در تلویزیون نویسنده و مجریای وجود داشت که از فرط خرافه، فیالمثل نتیجه بازی تیم ملی در آبانماه را بهکمک نتایج سالهای گذشته تیم در همین ماه، تحلیل و پیشبینی میکرد. ما در جبهه خودی هنوز کسی را نداریم که به اندازه تعصب او به خرافات، برای حقیقت غیرت نشان دهد و تحلیل کند اسرار و پیامهای همزمانی تشییع پدر اولین شهید فتنه ۸۸ را با روز راهپیمایی برائت از فتنه ۹۸.
♦️ شهید غلامحسین کبیری و پدر و خانوادهاش، در جهان رسانه پرونده خاصی نداشتند که با رفتن آنها از دنیا بسته شود. اگر اسلامزادهای نبود همان یک مستند #خیابان_شهادت هم برایش ساخته نمیشد. ولی خون شهید بیثمر نمیماند؛ آنها شاخصی شدند برای عدالت و انصاف یا انفعال رسانهای. هر رسانه یا فردی که برای خود هویت انقلابی قائل است میتواند خودش را با آنها بسنجد تا عیار عدالت یا انفعالش برای خودش عیان شود.
🔹 باید ببینیم به ازای هر استفاده از نامهایی چون نیما زم و مسیح علینژاد از چند عنصر انقلابی مثل حسن و حسین غلامکبیری یاد میکنیم و متوجه حضور و حقوق و پیامشان هستیم. و به ازای هر خبر از شجریان و فرهادی و... فیالمثل چند ابوالقاسم طالبی و رحیم مخدومی و منطقه پرواز ممنوع و خیابان شهادت و به ازای هر معضل و نقص در جامعه ایرانی، چند مزیت و نقطه قوت از آن به رسانه ما راه پیدا میکند؟
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✅ منطقه پرواز ممنوع و بنیامین، تنها فیلمهای در حال صعود
♦️ مقایسه آمار فروش هفتگی فیلمهای جدید گیشه در ۶ آذر (هفته سوم اکران) با فروش هفته منتهی به ۲۲ آبان (هفته نخست) نشان میدهد #منطقه_پرواز_ممنوع با ۱۵۹ درصد و #بنیامین با ۷۹ درصد بیشترین رشد فروش ⏫ را کسب کردهاند.
♦️ در همین مدت، چشموگوش بسته تغییری در فروش هفتگی نداشت و سمفونی نهم ۱۱ درصد، تورنادو ۱۳ درصد، خانه پدری حدود ۲۰ درصد و مطرب ۲۸ درصد با #کاهش فروش ⏬ مواجه شدند.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✳️🔴 شهر که شلوغ شود همه کتک میخوریم!
⬅️ سه روایت از ۸۸ برای ۹۸
✍ محمدرضا شهبازی
🔹 یک
شب انتخابات ۸۸، در محوطه روبروی #تئاتر_شهر گله به گله مردم جمع بودند و حرف میزدند و بحث میکردند. آخرین حرفهایمان با یک گروه دو سه نفری جوان همسن و سال خودمان بود. طرفدار #کروبی بودند. یادم هست حرفهایمان اینطور تمام شد که حالا اینکه چه کسی پیروز شود خیلی هم مهم نیست و ایران مهم است و هرچه بشود برادریم و هموطن و اینها. دست دادیم و یادم نیست، شاید روبوسی هم کردیم و خداحافظ.
خداحافظ تا شنبه بعد از انتخابات. فردای انتخابات در #بلوار_کشاورز ما یک طرف بودیم و دستهایمان را توی هم زنجیر کرده بودیم و یک گروه هم در مقابل همین کار را کرده بودند. بطری آب معدنی پر از آب و لنگه کفش بود که میرفت هوا و میخورد به سر و صورتمان. آنها آمدند جلو و رسیدیم به هم. سینه به سینه شدیم. یک آن همه دنیا ایستاد! همه چیز اسلوموشن شد و یک لحظه، چند دقیقه کش آمد. با همانی که دو شب پیش با هم دست داده بودیم و آرزوی سربلندی برای وطن کرده بودیم، سینه به سینه بودم!
🔹 دو
چند ساعت بعد در #خیابان_فاطمی بودم. شنیده بودیم که دارند میروند سمت #وزارت_کشور. با بچهها راه افتادیم آنطرف. هم ما بودیم هم معترضها. شعار میدادند و جواب میشنیدند. شعار میدادیم و جواب میشنیدیم. #گارد_ویژه سوار بر موتور آنطرف جمع شده بود. یکهو موتورها هندل خورد، غرید و راه افتاد سمت جمعیت. پلیس موتورسوار همینطور میآمد و گاز میداد تا صدای موتورش بینیازش کند از چرخاندن باتوم و اگر به سرتقهایی مثل ما میرسید البته نوازشی هم میکرد. البته ما سرتق نبودیم! اینکه تکان نمیخوردیم برای این بود که فکر میکردیم به ما که کار ندارد...
#باتوم که خورد به بازویم، همین را گفتم. داد زدم یه نگاه بکن به قیافه و تیپ من بعد بزن. فریاد زد من وسط این شلوغی نمیتونم گزینش کنم! به من گفتند خیابون رو خلوت کن!
🔹 سه
شبِ همان فردای انتخابات رفتیم طرف کوی دانشگاه. من دانشگاه تهرانی بودم و سابقه زندگی در کوی را هم داشتم. بالای #خیابان_کارگر شبحهایی دیده میشدند. سیاهیهایی که معلوم بود چند قدم میدوند، چیزی را پرت میکنند و بر میگردند. و البته چیزی که پرت میکردند به ما نمیرسید. هرچند تا یکبار #کوکتل_ملوتوف هم پرت میشد که آنهم به ما نمیرسید. ما پایین بودیم. مقداری بالاتر از تقاطع جلال و کارگر. کنار گارد ویژهها. دو سه تا نمایشگاه ماشین آنجا بود. شیشههایش شکسته بود و مرد مغازهدار مغموم نشسته بود جلوی مغازه به این امید که از ماشینهای میلیونیاش محافظت کند.
با چند نفر از بچهها رفتیم جلو. وسطهای راه بودیم که یکهو گارد ویژه حمله کرد. آنها هم جری شدند و آمدند جلو. یکدفعه ما با تعدادی از آنها افتادیم وسط گاز اشکآور اینور و پاره آجر آنور. اینطرف گاز اشکآور میزد که به آنها نمیرسید و نصیب ما میشد. آنطرف هم سنگ پرت میکرد که باز به ما میخورد. گیر افتاده بودیم آن وسط. تا میخورد، خوردیم! هم ما هم تعدادی از روبروییها!
🔹 تمام
همانروزها فیلمی منتشر کردند که یک تویوتای ناجا که بین سبزها گیر افتاده سراسیمه دنده عقب میگیرد و از روی یکی رد میشود. این روزها فیلمی منتشر کردهاند از پلیسی که تعدادی افتادهاند دنبالش و بیچاره از ترس تیری میزند به پای یکی. چه چیز این فیلمها عجیب است؟ راننده تویوتا باید بوق میزد و راه باز میکرد برای گریختن از دست افرادی که دیده بود بسیجی #لخت میکنند؟
اینها طبیعیترین اتفاقاتی است که در چنین شرایطی میافتد.
ما تصوری از ناامنی نداریم. تصوری از جنگ داخلی نداریم. تصوری از تعقیب و گریز کوچه به کوچه نداریم. خیابانهای نیمسوخته را در فیلمهای آخرالزمانی #هالیوود دیدهایم. ویرانی #سوریه را در کنار اخبار جهاد نکاح دیدهایم و فوق فوقش تعجب کردهایم.
فکر میکنیم آشوب که شود یکطرف میبرد، یکطرف میبازد. یکطرف میزند، یکطرف میخورد.
اما شهر که شلوغ شود همه کتک میخوریم. همه!
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
✳️🔴 مسئله ما سینمای تقلیلگرایی است که دوست ندارد مخاطبانش بیشتر شود 👈 سخنان صریح حامد بامروتنژاد،
✅ پایان انحصار برای سینمای لوکسِ لاکچریبازها!
👈 پیامهای «منطقۀ پروازممنوع» برای بازنگری در قیمتگذاری بلیت سینماها
✍ بهرام سلیمانزاد
🔸 روزجمعه، یکم آذر، تهیهکنندۀ فیلم #منطقۀ_پرواز_ممنوع مطالبی را در #برنامۀ_هفت مطرح کرد که با گذشت یکهفته، بهزحمت میتوان ردّی از این حرفها را در رسانهها پیدا کرد. در این برنامه، مهمترین موضوع مطرحشده ازسوی «بامروتنژاد»، سینمای #تقلیلگرا و اکتفای آن به مخاطب سهچهاردرصدی بود. سینمای ایران مخاطبانی دارد که پایثابت آن هستند و بهرغم ادعاها، تلاشی برای گسترش کمّی این مخاطب انجام نمیشود. دراینمیان، اگر فیلمی هم بخواهد مخاطبان جدیدی را به سینما اضافه کند، شرایط و سازوکار مدیریت سینما این اجازه را نخواهد داد. یکی از مهمترینِ این شرایط، قیمت گران #بلیت است. این قیمت گویا برای همان سهچهار درصد طراحیشده است و امکان سینمارفتن را برای بسیاری از مردم صفر میکند. جای تأمل است که یک خانوادۀ پنجنفری برای رفتن به سینماهای خوب تهران، باید صدهزار تومان هزینه کند.
🔸 روز سهشنبه، ۵ آذر، تعداد مخاطبان فیلم سینمایی «منطقۀ پروازممنوع» در یکروز، به ۱۶ هزار و ۴۴ نفر رسید؛ یعنی تقریباً دوبرابر مخاطبانِ روز قبل و چندبرابر روزهای قبلتر. سهشنبه، نه آخرِ هفته بود و نه روز تعطیل. سهشنبه دقیقاً وسطِ هفته بود اما بلیت سینما در اینروز نیمبهاست. ازطرفی، این اولین سهشنبۀ ماه بود و خیلی از اقشار حقوق خودشان را تازه دریافتکرده بودند. در هفتههای قبل هم تعداد مخاطبان این فیلم با رسیدن به روز سهشنبه، بهیکباره دوبرابرشده بود. سهشنبهها، فرصتی برای تودههای مردمی است تا کالای لوکس لاکچریبازها را با جیب خودشان تنظیم کنند. یک آمار دیگر، استقبال معنیدار مخاطبان «منطقۀ پروازممنوع» از این فیلم در سینماهویزۀ مشهد است. این سینما بهرغم پایینآوردن قیمت بلیت، تا الآن بااختلاف دوبرابری، پرفروشترین سینمای «منطقۀ پروازممنوع» در کشور بوده است.
🔸 سینمای ایران از ابتدا در خاک #درباری جوانه زد؛ همانزمانی که «مظفرالدینشاه» در سفر به فرنگ دوربین را دید و با خودش به ایران آورد. ازآنبهبعد، «دربار» محل اکران تصاویر و فیلم بود و طبقۀ اَشرافِ درباری، مخاطبان آن. در تاریخ سینمای ایران، جریانات سینمایی متعددی برای کشاندن سینما به بستر اجتماع نقشآفرینی کردند. اما، رفتهرفته سینما به یک کالای لوکس برای طبقۀ خاص تبدیل شد. یکی از مهمترین مؤلفههای این لوکسبودن، قیمتِ گران بلیت سینما و امکان دسترسی به آن است. سینما یک صنعت پرهزینه است و همین امر باعث شد تا سیاستگذاران و عوامل تهیۀ فیلم، «سینما» را متناسب با جیب طبقۀ برخوردار تنظیم کنند. امروز همین طبقۀ برخوردارِ سهچهاردرصدی، تأمینگر اصلی گردشِ مالیِ سینمای ایران است و با پول خودش به مضامین آثار سینمایی جهت میدهد. فیلمساز برای بازگشت سرمایه، به پول این مخاطب سهچهاردرصدی نیاز دارد و مخاطبِ برخوردار، به کالایی #لوکس برای لاکچریبازی!
🔸 درسال ۱۳۸۸ #جشنوارۀ_مردمی_فیلم_عمار پدید آمد. این جشنواره، برخلاف روند سینماییِ آنزمان، تودۀ مردمی را با سینما درگیر کرد؛ چه در موضوعات فیلمها و چه در مکانهای اکران. پسازمدتی، «عمار» در اقتصاد هم، طرفِ تودۀ مردم را گرفت. #بلیت_اختیاری حاصل همین نگاه بود. با این مبنا، بلیتها برای مخاطبان شخصیسازی شدند؛ یعنی هر مخاطبی میتوانست پس از دیدنِ فیلم، بهقدرِ دلخواه خودش پولِ بلیت بدهد. پشتوانه و ضمانتاجرای «بلیت اختیاری» هم این بود؛ مردم برای روایت یا حل مسائلشان، «نیاز به دیدهشدن» در قاب سینما دارند و «عمار» برای نمایش مسائل مردم، «نیاز به هزینهکردن». بهاینترتیب، مردم محروم یک روستا در دورافتادهترین نقاط ایران هم میتوانستند فیلمی را ببینند و بهقدر دلخواهشان پول بلیت بپردازند! حاصل این روند پس از دَهسال، اضافهشدن مخاطبان و سلایق جدید به دایرۀ مخاطبان سینماست. مخاطبانی که تنظیم قیمت بلیت با وضعیت مالی آنها، سینما را به یک کالای قابلدسترس برایشان قرارداده است.
🔸 تصور این است که با بالارفتن هزینههای تولید فیلم، قیمت بلیت هم باید بهقدری بالا رود که بازگشت سرمایه برای فیلمسازها اتفاق بیفتد. تجربۀ «سینماهویزۀ مشهد» و فروش معنادار «منطقۀ پروازممنوع» در اولین سهشنبۀ ماه، میتواند دلیلی بر ردّ این ادعا باشد. چارۀ اقتصاد سینما، گسترش کمّی #مخاطب است نه بالابردن قیمت بلیت. «پایینآوردن قیمت بلیت» و «ایجاد سینما در شهرهای بدون سینما» از الزامات رسیدن به سینمای صددرصدی است. «منطقۀ پروازممنوع» تاکنون علاوهبر مخاطب 160هزارنفری در سینما، حدود سیهزار نفر مخاطب هم در شهرهای بدون سینما جذبکرده است. این یعنی، پایانی برای #انحصار سینمای لوکس لاکچریبازها.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
📌 #کارن_همایونفر، آهنگساز: بیانیه #صدای_آبان؛ بدهبستانی برای مالیات هنرمندان بود
⭐️ شما که پاسپورتت آماده است برو / الحمدلله مسائل مالیاتی حل شد و بده بستان و زورآزمایی فرهنگ و قدرت به سرانجام رسید
👈 بهنقل از صفحه رسمی همایونفر در اینستاگرام:
🔹 ابتدا از تمام همکاران سینمایی و موسیقیام عذر خواهی میکنم. عکس هم تزئینی است و هیچ مناسبتی ندارد!
🔹 بیانیه آبان را امضا نکردم. برای اعتراض نیازی برای لابهلای جمع قاطی شدن ندارم. از این بیانیهها هزارتا دیدهام مخصوصا دم انتخابات.
🔹 الحمدلله مسائل مالیاتی حل شد و بده بستان و زورآزمایی فرهنگ و قدرت به سرانجام رسید. خدا را شکر. ما که در آمدی نداشتیم حاضر بودیم مالیات هم بدهیم در سال مگر چقدر درآمد داریم کل درآمد یک سال من اندازهی یک شب دورهمیتان نمیشود. خوش به حال دوستانی که برای هر کار دستمزدشان چند میلیارد است. خدا بیشتر کند. انشالله
🔹 البته که روزگار سیاه است و همه غمگین فقط سئوال این است تمام این مدت که پستها و استوریها به تبلیغات و جشن تولد و آلودگی هوا گذشت حالا که خود تلویزیون و همه شروع به اعتراض کردند ناگهان آبان سیاه ایران مد شد؟ چرا ایران را سیاه میکنیم. سیاه خود ماییم. سیاهکار خود ماییم. دولتها میروند و میآیند چیزی که عوض نمیشود حال مردم است. خدا را شکر شخصا تا به حال به کسی رأی ندادم. آنها که دادند و خود را هم جر دادند الان بیانیه مینویسند؟! عجبا. عزیز سیاهکار خود ماییم.
🔹در صفحهت اعتراض میکنی اما یکونیم میلیارد دستمزد برای ۱۰ روز میگیری و الان هم از دست شوخی زشت شهروند البرزی با کودکی که در سطل زباله انداختند گله میکنی؟ الان آن شهروند را دستگیر کردند احتمالا کارش با کرامالکاتبین است نمیخواهید کمپین برای آزادیاش ترتیب دهید؟
🔹 هموطن عزیزم سیاه خود ماییم. سیاهکار خود ماییم که در زندگی روزمره در رفتار اجتماعی، در حفظ حق شهروندی دیگران یک لحظه هم با خودمان روراست نیستیم.
این اعتراضات و بیانیههای ظاهری و عوامفریب لیاقت خودمان است.
🔹 اعتراض مدنی مختص جوامع مدنی است. اعتراض مدنی در توتالیتاریزم یعنی بدهبستان که در غیر اینصورت اصلا اجازه نخواهند داد نفس بکشی.
🔹 دوست عزیزی که همزمان هم با ایران اینترنشنال و منو تو مصاحبه میکنی بعدش هم با تلویزیون داخل، ۱۲ میلیارد با شهرداری قرارداد میبندی حق نداری بیانیه در مورد مردم بدهی.
🔹 ایران اگر سیاه است تو سپیدش کن. شما که عاشق کلید بودی احتمالا اکنون فهمیدهای سوراخ کلید کجا بود. دقیقا کجا بود.
🔹 ایران اگر سراسر سیاه و ویران شود باز مردم اینجا هستند شما که پاسپورتت آماده است برو. اینجا هوا هم نباشد من خفگی را با جان میپذیرم.
🔹 جداگانه مینویسم بیهیچ همراهی که اگر گناهی، جرمی مرتکب شدهام خدای نکرده شخص دیگری با من مجازات نشود.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
✅ 🎬 سینماها از چهارشنبه میزبان «۲۳ نفر» میشوند 🎞 اکران فیلم سینمایی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جع
✅🌀 شنیدهها از تغییر یکهفتهای زمان اکران فیلم سینمایی «۲۳ نفر» خبر میدهند.
♦️ این تغییر با هدف تداخل کمتر اکران فیلمهای حوزه «کودک و نوجوان» صورت گرفته است. بهاین ترتیب، «۲۳ نفر» از ۲۰ آذر به سینماها میآید.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 رفتیم کنار یه مجسمه، زندگینامه و مشخصاتشو دادیم دست مردم و پرسیدیم کیه؟
🔹 ناپلئون، چهگوارا، رابینهود یا...؟!
#شیمیتیوی #یازده_آذر #یونس_استادسرایی #رشت
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
🔴 دانشگاه امیرکبیر از حضور دکتر فریدون عباسی، از دانشمندان هستهای کشور در مراسم سالگرد شهادت استاد #مجید_شهریاری جلوگیری کرد.
🔹 این برنامه قرار بود در خوابگاه گلشن این دانشگاه برگزار شود اما بهخاطر بسته شدن درب نمازخانه خوابگاه با غلوزنجیر! در پیادهرو و بهصورت ایستاده برگزار شد.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
✅ منطقه پرواز ممنوع و بنیامین، تنها فیلمهای در حال صعود ♦️ مقایسه آمار فروش هفتگی فیلمهای جدید گی
🔰 فروش فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» در #شهرهای_بدون_سینما، با رسیدن به نصاب ۲۵۰ میلیون تومان، از فروش ۱۰ فیلم اکران شده سینماهای کشور در سال ۹۸، از جمله «بهدنیا آمدن»، «کار کثیف»، «شکستن همزمان بیست استخوان» و «وکیلمدافع» بالاتر فراتر رفت.
📸 تصویری از اکران مردمی #منطقه_پرواز_ممنوع در روستاهای نهاوند
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
🎞 فیلم سینمایی «زندانیها»، آخرین ساخته سینمایی مسعود دهنمکی با زیرنویس عربی در سینمای مجموعه فرهنگ
✅🎬 #زندانیها، آخرین فیلم سینمایی #مسعود_دهنمکی که در اکران نوروزی به فروش ۵ میلیارد تومانی رسید وارد شبکه نمایش خانگی شد.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
🔰 #جواد_اردکانی، کارگردان فیلمهای سینمایی «شور شیرین» و «به کبودی یاس» گفت پروژه سینمایی جدید او یک کمدی به نام #قوه_غذاییه با موضوع نقد مفسدان اقتصادی است که قرار است برای اکران در بهار ۹۸ آماده شود.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
🔰 شهید پاراچناری، سوژه سومین کتاب زینبیون
♦️ #نجمه_پلاره، سومین محصول از مجموعه کتابهای شهدای مدافع حرم لشکر #زینبیون بهقلم «زهرا آقازادهنژاد» از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.
🔹 این کتاب، روایتی داستانی از زندگی شهید #افتخار_حسین، پدری است که از پشت کوههای پاراچنار تا کارخانههای تهران تا جبهه سوریه یک راه را پشت سر میگذارد.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
🔴 دانشگاه امیرکبیر از حضور دکتر فریدون عباسی، از دانشمندان هستهای کشور در مراسم سالگرد شهادت استاد
📸🔴 مراسم سالروز شهادت استاد مجید شهریاری، دانشمند هستهای کشور در یکی از هنرستانهای شهر زنجان برگزار شد. 👏
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
📸🔴 مراسم سالروز شهادت استاد مجید شهریاری، دانشمند هستهای کشور در یکی از هنرستانهای شهر زنجان برگزا
✅ غل و زنجیر یک دانشگاه بر مسیر پیشرفت مردم / سرنوشت کشوردر هنرستان شهید شهریاری زنجان رقم میخورد
✍ عرفان ساعدی
🔹 یک.
۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲، کمتر از ۴ماه بعد از کودتای تماما آمریکایی ۲۸ مرداد، دانشگاه تهران میزبان نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا شد و دانشگاه شد صحنه اعتراض دانشجویان در مقابل کودتاگران و نهایتا شهادت سه تن از دانشجویان.
🔹 دو.
چرخ روزگار چرخید و چرخید تا انقلاب اسلامی مردم ایران پیروز شد. کودتاگرها به تاریخ پیوستند و کشوری که حیات خلوت استکبار بود به استقلال رسید و دانشگاه شد قلب تپنده ملت. قلههای پیشرفت و فناوری به برکت حضور اساتید برجسته و شور جوانان یکی پس از دیگری فتح شد و ۱۶ آذر شد نماد دانشجوی استکبارستیز و استقلالطلب.
🔹 سه.
سال ۹۲ با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، من ترم هفت دانشگاه بودم. در ایام ۱۶ آذر که با بچههای بسیج دانشجویی دانشگاه هنر تبریز مشغول چسباندن پوسترها و انتشار نشریه به مناسبت ۱۶ آذر بودیم، معاون فرهنگی دانشگاه که از قضا یک #روحانی هم بود دستور داد هیچپوستری در دانشگاه نصب نشود چرا که دولت جدید قصد مذاکره و تعامل با آمریکا را دارد و نباید در جهت تضعیف دولت کسی گام بردارد. این داستان در دانشگاهها ادامه یافت... . چند روز قبل در سالروز عروج یکی از برجستهترین دانشمندان ایرانی فیزیک هستهای، اتفاق جالب دیگری افتاد، همان نگاهی که درب دانشگاه تهران را برای نیکسون در ۱۶ آذر سال ۳۲ باز کرد این بار درب نمازخانه #دانشگاه_امیرکبیر را قفل و زنجیر زد تا میراث مجیدی را سانسور کند که با تلاش و روحیه و زهد مثالزدنیش و در اوج خیانتها و تحریمها، دانش ایزوله در چنگال استکبار را آزاد کرد و از قِبَل آن انواع رادیوداروها و سوخت ۲۰ درصد هستهای ملی شد. احتمالا این میراث که از یک روحیه ضداستکباری میآید برای دانشجویی که دنبال apply گرفتن و مهاجرت است ضرر دارد و این را مدیران دانشگاه امیرکبیر خوب فهمیدهاند.
🔹 چهار.
از نظر آن مسئولان دانشجو باید ته ته آرمانش آزادی اینترنت و حضور زنها در ورزشگاه باشد؛ دانشجوی ایرانی را چه به علم! چه به شنیدن داستان مرارتهای دانشمندان کشورش! اشتباه نشود، شنیدن خاطرات استیوجابز و استیون هاوکینگ و... چاپ و ترجمه خاطرات زندگی آنها که دیگر در دانشگاهها خز شده و آموزشگاههای زبان نوجوانان این خاطرات را تدریس میکنند! انتهای ذکاوت مدیران دانشگاه هم غمنامهای هست برای از دست رفتن امثال #مریم_میرزاخانی نخبه ریاضیدان ایرانی چون شاید او خیلی بیخطرتر از امثال شهید شهریاریها و علیمحمدیهاست.
🔹 حرف آخر.
نه رییس دانشگاه تهران در سال ۳۲ و نه رییس دانشگاه امیر کبیر در سال ۹۸ هیچکدام سرنوشت این ملت را رقم نمیزنند. سرنوشت این کشور را امثال هنرستانهای شهید شهریاری در زنجان رقم میزنند.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
✅⛔️ مخالفت مدیران تلویزیون با مناظره درباره معافیت مالیاتی هنرمندان
🔹 محمدصادق شهبازی، فعال رسانه و حوزه عدالت با انتشار این تصویر در صفحه خود اعلام کرد برنامه شب گذشته «مناظره» در شبکه یک، قرار بود با محوریت معافیت مالی هنرمندان روی آنتن برود اما مدیران رسانه ملی مانع شدند و موضوع برنامه تغییر کرد.
♦️ شهبازی قرار بود یکی از حاضران در مناظره باشد که با تغییر موضوع برنامه، حضور وی در برنامه نیز منتفی شد.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
📣 نهاد کتابخانههای عمومی کشور در فراخوانی، از عموم مردم دعوت کرد با اهدای کتاب، تأمین میز و قفسه یا کمک نقدی، در بازسازی کتابخانه عمومی تفکر #شهریار مشارکت کنند.
♦️ در اغتشاشات اخیر، به این کتابخانه عمومی حمله شد و ساختمان آن همراه با ۱۳ هزار جلد کتاب در آتش سوخت.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
آینه | فرهنگ و مردم
🔴 دکتر سلیمانی هنوز نمیداند! 🖋 مرضیه هاشمی (گوینده و خبرنگار پرستیوی) 🔹 دق کرد مادرش. قرار نبو
✅ یکسال پس از بازداشت غیرقانونی دکتر #مسعود_سلیمانی، دولت آمریکا بدون هیچگونه عذرخواهی یا توضیحی در خصوص علت گروگانگیری، این دانشمند ایرانی حوزه #سلولهای_بنیادی را آزاد کرد.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
📕 شماره ۶۴ #مجله_راه با پرونده اغتشاشات و سرمقاله جلیلی درباره مدیریت فرهنگی
♦️ جدیدترین شماره مجله فرهنگیتحلیلی راه با آثار و گفتوگوهایی از حسین کچوئیان، علیرضا شجاعیزند، مرضیه هاشمی، محمد سرشار، حجتالاسلام علیرضا پناهیان، علی غمامی، نعمتالله سعیدی، وحید جلیلی و دیگر چهرههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منتشر شد.
🔹 اغتشاشات اخیر در کشور، تحلیل بازنمایی خانواده ایرانی در تولیدات صداوسیما، اربعین، سیل، افول آمریکا، علوم انسانی، روایت پیشرفت و گام دوم انقلاب موضوعات پروندههای این شماره "راه"اند.
♦️ #وحید_جلیلی در سرمقاله مجله با عنوان «ستادهای چاق و صفهای قبراق» چالشهای اخیر جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه مدیریت فرهنگی را بررسی کرده است.
🔹 دریافت مجله: ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مستند «زندگی میان پرچمهای جنگی» بهکارگردانی #محسن_اسلامزاده در جشنواره سینماحقیقت رونمایی میشود.
♦️ #زندگی_میان_پرچمهای_جنگی دنباله مستند پرسروصدای «تنها میان طالبان» است که اسلامزاده با حضور تکنفره در جمع اعضای طالبان قبلا ساخته بود.
🎥 تیزر مستند را ببینید.
🔅 آینه | فرهنگ و مردم
🆔 eitaa.com/aayneh