.🍃ألم یعلم بأنَّ اللّه يَري؟
.
.🍃آیا انسان نمی داند که خدا او را می بیند؟
.
.🍃#علق /۱۴🍃
◀ ایمان به خدا و اعتقاد به آگاهى او بر همه چیز و حضور او در همه جاست..
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد..
@abahrampur
#تفسیر_ترتیبی_قران_کریم
🔺تفسیر مختصر سوره مبارکه حمد (قسمت اول)👇👇
به نام خداوند هستی بخش مهربان
مطالبی پیرامون سورۀ حمد
1. این سوره که با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شود ، هفت آیه دارد
2. نام دیگر این سوره ، سبع المثانی است ، چون که هفت ( سبع) آیه دارد و چون در هر نماز واجب ، دو بار خوانده می شود ، ( مثانی ) نامیده شده است . البته برخی گفته اند چون دو مرتبه نازل شده ، یکبار در مکه و یکبار در مدینه .
3. سورۀ حمد به نوعی فهرست موضوعی قرآن کریم است و لذا ( فاتحه الکتاب ) یا( امّ الکتاب ) نامیده می شود .
4. در این سوره تا عبارت. ( مالک یوم الدّین ) بحث از توحید نظری است ، یعنی اقرار به اعتقادات توحیدی و معاد است و از عبارت ( ایّاک نعبد ) تا آخر ، بیانگر توحید عبادی و عملی است .
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد..
@abahrampur
35.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری
#تفسیر_سوره_نساء(قسمت دوم)
@abahrampur
📚 تفسیر ترتیبی قران کریم
مطالبی پیرامون سورۀ بقره ؛
1. این سوره دارای 286 آیه و از طولانی ترین سوره های قرآن است و دو جزء و نیم از قرآن را تشکیل می دهد و در مدینه نازل شده است .
2. موضوعات مهم این سوره عبارتند از :
اول : بحث معاد و زندگی پس از مرگ و نمونه هائی برای امکان تجدید حیات انسان مثل « عُزیر» که پس از مرگی صد ساله دوباره زنده شد و ابراهیم (ع) که به دست او چهار مرغ ، پس از کوبیده و مخلوط شدن ، دوباره زنده شدند و داستان گاو بنی اسرائیل که این سوره به همان نام ( بقره ) نامیده شده است .
دوم : مباحث طولانی راجع به یهودیان و منافقان و کارشکنی های آنان
سوم : مباحثی پیرامون اعجاز قرآن و توحید و تاریخ پیامبران به ویژه موسی و ابراهیم ( ع)
چهارم : موضوع خلقت آدم ( ع) و ظهور دشمنی شیطان
پنجم : بیان احکام مختلفی از جمله ازدواج و طلاق و عبادات و وصیّت و تغییر قبله و ربا و تجارت و انفاق و قصاص
3. در فضیلت قرائت این سوره روایاتی وارد شده که فقط به یکی از آنها می پردازیم ؛
پیامبر اکرم (ص) فرموند : « هرکس این سوره را در خانۀ خود بخواند شیطان سه روز خانه او را ترک می گوید . ( مجمع البیان - ج 1 - ص 32 )
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد..
@abahrampur
42.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری
🔗 ازدواج را اسان بگیریم
📌 بروید با هم بسازید
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد..
@abahrampur
41.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری
🔗 بیایید از خودمان شروع کنیم
📌 خودسازی و طهارت نفس مقدمه فهم قران
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد..
@abahrampur
💐 چرا معجزه ی پیامبر (ص) قران بود ؟
🔺 قَالَ ابْنُ السِّكِّيتِ لِأَبِي الْحَسَنِ ع لِمَا ذَا بَعَثَ اللَّهُ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع بِالْعَصَا وَ يَدِهِ الْبَيْضَاءِ وَ آلَةِ السِّحْرِ وَ بَعَثَ عِيسَى بِآلَةِ الطِّبِّ وَ بَعَثَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ بِالْكَلَامِ وَ الْخُطَبِ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِنَّ اللَّهَ لَمَّا بَعَثَ مُوسَى ع كَانَ الْغَالِبُ عَلَى أَهْلِ عَصْرِهِ السِّحْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ بِمَا لَمْ يَكُنْ فِي وُسْعِهِمْ مِثْلُهُ وَ مَا أَبْطَلَ بِهِ سِحْرَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ عِيسَى ع فِي وَقْتٍ قَدْ ظَهَرَتْ فِيهِ الزَّمَانَاتُ وَ احْتَاجَ النَّاسُ إِلَى الطِّبِّ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ بِمَا لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُمْ مِثْلُهُ وَ بِمَا أَحْيَا لَهُمُ الْمَوْتَى وَ أَبْرَأَ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً ص فِي وَقْتٍ كَانَ الْغَالِبُ عَلَى أَهْلِ عَصْرِهِ الْخُطَبَ وَ الْكَلَام وَ أَظُنُّهُ قَالَ الشِّعْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مِنْ مَوَاعِظِهِ وَ حِكَمِهِ مَا أَبْطَلَ بِهِ قَوْلَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّة(کافی ج1 ص24)
✅ ابن سکیت به امام (ع) عرض کرد : چرا خداوند معجزه ی موسی را عصایی که اژدها می شد و ید بیضاء ( دست در گریبان می برد و نورانی می شد ) قرار داد و معجزه ی عیسی را شفا دادن مریضان و زنده کردن مردگان قرار داد و معجزه ی پیامبر خاتم محمد مصطفی (ص) را کلامی بلیغ (قران ) قرار داد؟
امام (ع) فرمود : هنگامی که موسی بر انگیخته شد ساحری در بین مردم رواج داشت و معجزه ی او چیزی بود که تمام ساحران از ابطال ان عاجز ماندند و هنگامی که عیسی مبعوث شد مردم بسیار به طب نیاز داشتند و عیسی مریضان لا علاج را شفا می داد و مردگان را زنده می کرد و زمانی که پیامبر خاتم (ص) مبعوث شد خطابه و کلام بلیغ و شعر بسیار بین مردم رواج داشت و معجزه ی ایشان از جنس کلامی بلیغ و فصیح بود که از اوردن مثل ان عاجز ماندند.
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد..
@abahrampur
28.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری
#تفسیر_سوره_نساء(قسمت سوم )
@abahrampur
39.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری
🔗 تاثیر نماز در زندگی
📌 نماز کلید رفع مشکلات زندگی
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد..
@abahrampur
🔷 مطالبی پیرامون ( الف – لام – میم )
در مورد این حروف عموماً و » الم » خصوصاً نظرات فراوانی ارائه شده است که در اینجا نظر قوی تر را ارائه می دهیم ؛
◀️ خدا برای اثبات الهی بودن قرآن ، جنّ و انس را به مبارزه خوانده و فرموده است : « اگر همگی پشت به پشت هم بدهید تا سوره ای همسنگ قرآن بیاورید ، نخواهید توانست » این در حالی است که اجزای تشکیل دهندۀ قرآن چیزی جز همین حروف متداول عربی نیست
✅ لازم به ذکر است که بین معجزه ای که مقدمات آن در اختیار همگان نیست ، مانند عصای موسی و مرده زنده کردن عیسی (ع) و معجزه ای که مقدمات آن در اختیار همگان است ، تفاوت بزرگی می باشد و درجۀ اعجاز این دومی بالاتر است . قرآن با حروف مقطعه همگان را متوجه این حقیقت می کند که شما از آوردن سوره ای مانند این قرآن عاجز هستید در حالی که از همین حروفی تشکیل شده است که با آن با یکدیگر سخن می گویید و شعر می سرایید . جالب آنکه همیشه پس از ذکر حروف مقطعه ، سخن از قرآن به میان آمده که شاهد درستی این نظریه است .
❇️ حضرت سجاد ( ع) فرمودند :« خدا میفرماید :( این کتابی که بر تو نازل کردیم از همین حروفی است که با آن سخن می گویید ، پس اگر راست می گویید مانند این را بیاورید) ( البرهان - ج 1 - ص 54 )
🔺 امام رضا (ع) می فرمایند :« همانا خداوند این قرآن را با همین حروف متداولِ میان شما نازل کرده و سپس فرمود : اگر انس و جنّ دست به دست هم بدهند که مثل این قرآن را بیاورند ، نخواهند توانست . » ( بحار - ج2 - ص 318 )
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد..
@abahrampur
✅ یوم الله سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استكبار جهانی، روز تسخیر لانه جاسوسی آمریكا به دست دانشجویان پیرو خط امام و روز دانش آموز گرامی باد
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد..
@abahrampur
مشورت.MP3
3.1M
🎵 پادکست صوتی
🔹 در کارهایت اول مشورت کن بعد تصمیم بگیر
#تفسیر_موضوعی_قران
@abahrampur
135.mp3
8.01M
#پادکست_صوتی
🔺آن سوی هستی قصه چیست ؟
✍️ تفسیر آیات برزخ و معاد ( قسمت پنجم )
@abahrampur
26.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری
#تفسیر_سوره_نساء(قسمت چهارم )
@abahrampur
✍ تفسیر ( بسم الله الرحمن الرحیم )
#تفسیر ترتیبی قران کریم
❇️ بنا بر روایات شیعه و سنّی ، پیامبر اکرم (ص) فرمودند : « هر کاری که بدون بسم الله شروع شود ، ناقص خواهد بود و به پایان نمی رسد . » ( المیزان / ج1/ص14 )
👈 ( باء ) در بسم الله یا برای استعانت است ، یعنی در هر کاری از خدا کمک می طلبم ، یا برای ابتداء است ، یعنی کارم را با نام خدا آغاز می کنم .
✅ در فارسی برای رحمن معادل وجود ندارد ، غالبا مترجمان می کوشند که به ترجمۀ دقیق آن دست یابند و لذا به ( بخشنده ) (بخشایشگر ) و (رحمتگر ) ترجمه نموده اند ، ولی به نظر ما رحمن به معنای ( هستی بخش ) است . زیرا رحمن معادل اسم « الله » است و تمام موجودات ، هستی خود را از اسم رحمن گرفته اند .
◀️ (رحیم ) تنها در مورد انسانها به کار می رود ، یعنی خداوند رحمت خود را در مقام احسان به مخلوق انسانی عطا می کند .
🔹 به نظر ما رحمن به معنای هستی بخش است به چند دلیل ؛
الف- کمال اول هر موجودی ، همان وجود اوست که خداوند به او عطا کرده است « هستی » .کمال دوم هر موجود همان چیزهائی است که او را از دیگر موجودات متمایز می سازد « چیستی » . در نتیجه یکی انسان و دیگری شجر و دیگری حجر می شود . رحمان یعنی کسی که همۀ این کمالات را به این موجود بخشیده است ، که بازگشت آن به هستی آن موجود است ، پس رحمان آن موجود هستی بخش است .
ب - خداوند عطا کنندۀ نعمت عمومی به جمیع موجودات است ، که مرتّب فیض خود را به خلق می رساند « و اعطی کلّ شیء خلقه ثمّ هدی » ( طه / 50 )
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد..
@abahrampur
35.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیام تصویری
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد..
@abahrampur
🔺 ذلک الکتاب لا ریب فیه هدیً للمتقین
✍ مطالبی پیرامون آیه ؛
1. انتظار می رفت که به جای « ذلک الکتاب ) گفته می شد « هذا الکتاب ) ، یعنی ( این کتاب ) ولی به چند دلیل « ذالک الکتاب » گفته شده است ؛
الف - این آیه به بنی اسرائیل توجه دارد که آنها در تورات و انجیل خبر نزول قرآن را خوانده و با آن سابقۀ ذهنی داشتند ، لذا می فرماید :« این همان کتاب است . ولی این دلیل جالبی نیست چون خطاب به اهل کتاب نیست .
ب - اشاره به دور به خاطر مفهوم افق رفیع قرآن است ، چرا که تمام کتابهای دنیا تراوش فکر و افق نگاه یک انسان است و از آن فراتر نمی رود ، ولی قرآن کلام الهی است و افق آن به بلندای شأن خداست و از افق الوهیت نازل شده است . این دلیل خوبی است ولی ممکن است کسی بگوید : پس چرا در جای دیگر « انّ هذا القرآن » گفته شده است ؟ جواب آن است که اوّلاً واژۀ « هذا» نشان می دهد که قرآن نزدیک ماست و بلندی رتبۀ آن مانع بهره گیری از آن نمی شود . ثانیاً بین این دو تناقضی نیست ، چرا که « ذالک الکتاب » ناظر به متکلم است و « هذا الکتاب » ناظر به خود کلام است .
2 . قرآن کتابی است ادعا می کند که آنچه که من می گویم یقینی است و هرچه که گفته ام هیچ شک و تردیدی در آن راه ندارد . به راستی که اگر کسی با چنین عقیده و باوری کتابی را بخواند ، تأثیر عمیقی بر او خواهد گذاشت .
3. قرآن فقط مایۀ هدایت متقین است . یعنی کسانی که بر فطرت حق پذیری یعنی متقیان فطری هستند ، از آن بهره می گیرند ، گرچه مسلمان نباشند . بنابراین قرآن متقی ساز است . مثلا روی تابلوی مدرسه ای نوشته است : مدرسه ی مجتهدین ، یعنی این مدرسه مجتهد پرور است گرچه فعلا تعدادی محصّل جوان در حال درس خواندن هستند یا اینکه قرآن همه را دعوت کرده ولی فقط آنها را که دعوت را نپذیرفته اند ، هدایت می کند .
4. قرآن در رابطه با هدایت با توجه به موضع گیری مخاطب بر سه گونه است ؛
الف - گروهی آن را می پذیرند ( مؤمنان ) – ب - گروهی منکر می شوند ( کافران ) – ج - گروهی بی تفاوت می مانند ( که ممکن است به یکی از دو گروه فوق بپیوندند )
5. قرآن برای کسی موجب هدایت است که از انذار پیامبر (ص) کاملاً متأثر باشد . « انّما تنذر من اتبع الذکر » ( یس-)گرچه هنوز هیچ کار عملی انجام نداده باشد ، همین مقدار که برای پذیرش حق اعلام آمادگی کرده ، خداوند که سریع الرضا هست او را در فهرست متقین قرار داده است .
6. از جملۀ « هدیً للمتقین » دو مطلب برداشت می شود ؛
الف - فرد متقی یعنی خود مهار که توانسته نفس سرکش خود را به کنترل در آورد و عمل به وظایف اجتماعی کند که اگر ناخواسته در معرض گناه قرار گیرد ، چون بر خود مسلّط است و در مقابل ویروس گناهان واکسینه شده است ، آلوده نمی شود . البته اگر فرار کرد و رفت و انزوا را برگزید ، هرچند که مصون می ماند ولی صاحب ملکۀ تقوا نیست .
ب - از کلمۀ هدیً به دست می آید که موضوع کتاب الهی ، هدایت است و انسان قبل از مطالعۀ هر کتابی ، نخست باید بداند که این کتاب چه هدفی را تعقیب می کند . مثلاً کتاب فیزیک در صدد آموزش علم فیزیک است ، قرآن نیز کتاب انسان سازی است و هرچه که مربوط به هدایت انسان است در آن بیان شده است .
@abahrampur
05- تمام لحظات زندگی شما ثبت می شود.mp3
2.32M
🎵 پادکست صوتی
🔹 تمام لحظات زندگی تو ثبت و ضبط می شود
#تفسیر_موضوعی_قران
@abahrampur
29.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری
#تفسیر_سوره_نساء(قسمت پنجم)
@abahrampur
💡تفسیر ترتیبی قرآن کریم
« الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصّلاه و ممّا رزقناهم ینفقون »
ترجمه : کسانی که به غیب ایمان می آورند و نماز را برپا می دارند و از آنچه روزیشان کرده ایم ، انفاق می کنند .
✍️ مطالبی پیرامون آیه ؛
1. الف و لام در « الغیب » برای جنس است و شامل تمام غیبها و اسرار عالم می گردد که شامل خدا و فرشتگان و کیفیت زنده کردن مردگان ، برزخ و قیامت و معجزات انبیاء می گردد .
2. تعبیر « یؤمنون » که بر خلاف اکثر موارد در قرآن که به صورت ماضی ( آمنوا ) می آید ، به صورت مضارع است که بر استمرار دلالت دارد و معلوم می شود که متقی پیوسته در حال ایمان آوردن است ، زیرا انسان به واسطۀ تحقیق و مطالعه ، پیوسته معارف جدیدی به دست می آورد و ایمان او در حال افزایش است و ثابت نمی ماند ، به خصوص که دائرۀ غیب هم وسیع است .
3. اقامۀ صلاه به معنای برپاداشتن نماز است که غیر از خواندن می باشد و این تعبیر می رساند که متقی در هرجا که حضور یافت باید آنجا را محیط تقوا و نماز کند و نیز نماز را با تمام شرایط فقهی و حال معنوی به جا آورد . خیمه زمانی برپاست که با ستون های محکم و طنابهای قوی مهار شده باشد و نماز متقی برای ایمانش به سان ستونی برای خیمه است .
4. دلیل اینکه به جای « مّما رزقناهم » تعبیر « من اموالهم » نیامده ، دو چیز است ؛
اول : همۀ مردم که ثروت و مال ندارند ، لذا هرکس از هر نعمتی که برخوردار است ، در راه خدا انفاق کند . خواه مال یا دانش یا هنر و یا بیان و قلم و یا هر چیز دیگر .
دوم : معلوم می شود که در مال ما چیزهائی وجود دارد که زیرمجموعۀ « رزقناهم » قرار نمی گیرد ، مانند مالی که از طریق حرام به دست آمده و یا بر خلاف مقررات و احکام معاملات شرعی کسب شده است .
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد
@abahrampur
💡تفسیر ترتیبی قرآن کریم
« والّذین یؤمنون بما اُنزل الیک و ما اُنزل من قبلک و بالاخره هم یوقنون »
ترجمه : و کسانی که ایمان می آورند به آنچه بر تو نازل شده و آنچه که بر پیشینیان نازل شده و به آخرت یقین دارند .
✍️ مطالبی پیرامون آیه ؛
1.از نشانه های دیگر پرهیزکاران این است که به قرآنی که بر تو نازل گردیده و نیز کتابهای آسمانی که قبلاً نازل شده ، ایمان می آورند و از کلمۀ « الیک » می توان فهمید که منظور از « ما » که مبهم است ، قرآن می باشد . چرا که منظور از « کاف» وجود مقدس رسول الله (ص) است و آنچه بر حضرت نازل شده ، قرآن کریم است . و امّا دومین حرف « ما » در جملۀ « و ما اُنزل الیک » ، کُتُب آسمانی مانند تورات و انجیل است . چرا که « مِن قبلک » به معنای قبل از پیامبر (ص) است .
2.تنها کسانی به آخرت یقین می آورند که مراحل ایمان به غیب و کُتُب آسمانی و ادای تکلیف نماز و انفاق را پشت سر گذارده باشند ، پس اینان هستند که به آخرت توفیق یقین پیدا می کنند .
3.در رابطه با غیب و قرآن فقط سخن از ایمان ولی دربارۀ قیامت سخن از یقین است ، به چند دلیل ؛
الف - انتظار قرآن است که متقی سقف باورش را از حدّ ایمان تا یقین بالا ببرد و به مطالعه و تفکر و تحقیق در مورد جهان پس از مرگ بپردازد ، چرا که ایمان به معاد اثر مستقیم در ترک گناه و عمل به تکلیف دارد ، لذا انسان در شب احیاء و یا روز عاشورا کمتر گناه می کند ، چون ایمان به معاد او شفّاف تر می شود و لذا واعظان و سخنوران و نویسندگان باید دربارۀ برزخ و قیامت بیشتر مطلب بنویسند و بگویند .
ب - یقین به قیامت اثر طبیعی عمل به مقتضای ایمان است و نیازی به درخواست پیدا کردن یقین وجود ندارد .
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد
@abahrampur
🎞 عکس نوشته قرآنی
✍️ چه بسا چیزی را دوست بدارید در حالی که آن برای شما شرّ و بد است ، و چه بسا از چیزی بدتان بیاید در حالی که خیر در آن است .
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد
@abahrampur
136.mp3
7.77M
#پادکست_صوتی
🔺آن سوی هستی قصه چیست ؟
✍️ تفسیر آیات برزخ و معاد ( قسمت ششم)
@abahrampur
40.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری
💡 کسب و کار حلال ( قسمت اول )
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد
@abahrampur