eitaa logo
استاد ابوالفضل بهرامپور
3هزار دنبال‌کننده
320 عکس
142 ویدیو
3 فایل
کانال رسمی نشر آثار استاد ابوالفضل بهرامپور آدرس پایگاه اطلاع رسانی استاد http://www.bahrampur.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
36.mp3
5.29M
(قسمت سی و ششم ) .. ◀️ به کانال نشر بیانات استاد ابوالفضل بهرامپور ملحق شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🔔 تربیت محیطی ( قسمت چهارم - چگونه تربیت عقلانی کنیم ؟ ) 📚 در این بخش از تربیت محیطی می خواهیم به روش های تربیت عقلانی کودکان بپردازیم . ✍️ به طور کلی برای رساندن افراد به شناخت­ها و آگاهی­ها از دو روش می توان استفاده کرد : 📌 روش اول : همان روش مرسوم و رایج است که یک مقدار اطلاعات را در اختیار افراد قرار می دهند و درصورت نیاز چند استدلال هم به آن ضمیمه می کنند . خروجی چنین روشی در بهترین حالت آن یک کتابخانه یا دایرهالمعارف سیار خواهد بود . راه افتادن فکر در چنین افرادی به مراتب از افراد خالی الذهن مشکل تر است به گونه ای که باید در ابتدا فکر او را از زیر بار این همه اطلاعات و استدلال­هایی که به صورت آماده و بسته بندی به خوردش داده شده خارج کرد تا توان تنفس و حرکت فکری پیدا کند .علاوه بر این تاثیرات منفی بسیاری نیز در حالات روحی او خواهد گذاشت که ممکن است او را به قناعت و رکود بکشاند و موجب توهم رسیدن به حقیقت شود . این گونه افراد به محض مواجهه با سوال بدون تامل و تفکر جواب­های آماده را همراه استدلال­های هضم نشده تحویل می دهند. 📌 روش دوم : در این روش اطلاعات و آگاهی­ها مستقیما در دسترس افراد قرار داده نمی شوند بلکه سعی میشود انسانها با سوال و پیدا شدن زمینه تامل به تدریج به شناخت­ها برسند . در این صورت چنین شناخت­هایی هم دوام بیشتری خواهند داشت و هم آثار وسیعتر و عمیقتری در احساس و عمل فرد خواهند گذاشت . علاوه بر این استقلال و شخصیت افراد نیز مجروح نخواهد شد . 🔹 با مطرح شدن سوال و ایجاد دغدغه شخص به دنبال حل مساله خواهد رفت و بنابراین نیاز به چند چیز خواهد داشت که مربی باید متکفل تامین آنها شود : اول : آزاد نمودن فکر از عواملی که موجب اخلال و انحراف در حرکت آن می شوند؛ دوم : روشی برای گردآوری اطلاعات اولیه که دستمایه فکر می باشند ؛ سوم : روش تفکر و حل مساله . ◀️ به کانال نشر بیانات استاد ابوالفضل بهرامپور ملحق شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🔔 تربیت محیطی ( قسمت پنجم - آزاد سازی فکر و اندیشه ) ✍️ در بسیاری از اوقات انسان با وجود آنکه فکر می­کند اما آماده پذیرش نتایج آن نیست . چرا که برخی چیزها یا افراد را به عنوان اصل در زندگی خود قرار داده و حاضر به تخفیف دادن در مورد آنها نمی­باشد . عواملی هم در ناخودآگاه انسان وجود دارند که ممکن است به طور پنهان و ناخواسته در روند تفکر او اخلال نمایند . اگر انسان قبل از رهایی از عوامل این گونه ، تفکری را آغاز کند چنین تفکری معمولا منجر به نتایج جدیدی نخواهد شد تا بتوان بر اساس آن برنامه تازه ای ریخت و زندگی متفاوتی آغاز کرد ؛ بلکه صرفا یک تلذذ فکری و علمی خواهد بود. عادتها ، تقلیدها ، منافع ، هواها و تعصب­ها عواملی هستند که فکر را گرفتار می کنند و مانع رسیدن آن به نتایج درست می شوند . 📌 برای رها شدن از منافع ، هواها و تعصبها از دو عامل کنجکاوی و حقیقت طلبی می توان استفاده کرد . انسان از یک سو کنجکاو است به این معنا که چیزی را که نمی داند می خواهد بداند و از سوی دیگر به دنبال این است که آنچه در واقع هست همان را بداند و نگران است که مبادا دانسته ها یش مطابق واقع نباشد . انسانها به طور طبیعی چنین حالتی دارند و پایه و اساس تمامی علوم بشری نیز بر همین دو عامل استوار است . 📌 عامل دیگرایجاد شخصیت و رشد آن است که می تواند مانع تاثیر عادتها و تقلیدها در فرآیند تفکر شود . در بسیاری از اوقات انسان به خاطر ضعف شخصیت نمی تواند از چیزهایی که در او ریشه دارد جدا شود . برای رشد شخصیت از راههایی همچون تلقین ، مقایسه ، رقابت ، بزرگداشت و احترام می توان استفاده نمود . 💡 برخی از عوامل آزادی فکر نیاز به آموزش دارند ؛ به همین دلیل است که در قرآن تزکیه گاهی مقدم بر تعلیم است و گاهی هم پس از تعلیم ذکر شده است . اگر فرد متوجه شود که پافشاری بر دانسته های پیشین بدون در نظر گرفتن مطابقت آنها با حقیقت چه زیان­هایی در پی دارد به تدریج از قید آنها آزاد خواهد شد . 🔹 انسانی که بدون رهایی از پیشداوری ها و تقلیدها و… تفکری را آغاز میکند و به نتایجی می رسد و سپس بر اساس آنها زندگی می کند سرمایه های انسانی خود را از دست داده است . به تعبیر قرآن (انه فکر و قدر فقتل کیف قدر ثم قتل کیف قدر) تفکر مقدر دو مرگ را درپی خود خواهد داشت : مرگ فکر و اندیشه و مرگ تعقل وسنجش . 🔸 فکر و عقلی که در خدمت هواها و هوسهای انسان و به دنبال توجیه و توضیح تعصب­های او باشند در واقع از جایگاه اصلی خودشان بیرون رفته اند و کارکرد درست خودشان را ندارند وبنابراین مرده محسوب می شوند . گاهی اوقات انسان به خاطر شتاب­ها و نگرانی­های بیجا بدون رهایی از پیشداوری ها و ذهنیت های غلط شروع به تفکر می کند. در حالیکه چنین حرکتی موجب این می شود که انسان هر چه جلوتر می رود احساس پیشرفت و غرور نماید . او گمان می کند که کاری کرده است و به تدریج حتی ضرورت تفکر را نیز از دست می دهد . چرا که با شنیدن سخنان دیگران احساس می کند که این حرفها حرفهای تکراری است که قبلا در مورد آنها فکر کرده و تکلیفشان را روشن نموده است . 🔔 بنابراین تفکر بدون آزادی حتی راه بازگشت و اصلاح را هم می بندد . با تفکر مغشوش و گرفتار بسیاری از شهوات و کشش­های انسان توجیه و توضیح می یابند و تعصبها و تقلیدهایش محکم­تر و ریشه­دارتر می شوند . اگر قبل از تفکر تنها یک تعصب بیجا وجود داشت که ممکن بود در زیر فشار سوالات از بین برود اکنون آن تعصب توجیه و توضیح یافته و معقول و منطقی به نظر می رسد . 📌 و در پایان این نکته قابل ذکر است که : برخی دیگر از عوامل آزادی پس از رسیدن به یک سری از شناخت­ها حاصل می شوند . شناخت­هایی همچون : شناخت عظمت انسان ، وسعت راه ، رحمت خدا ، دردها و رنج­ها ، مرگ ◀️ به کانال نشر بیانات استاد ابوالفضل بهرامپور ملحق شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری 📌 توصیه مهم استاد بهرامپور به زائران اربعین ❇️ یا لیتنا کنا معکم فأفوز فوزا عظیما ◀️ به کانال نشر بیانات استاد ابوالفضل بهرامپور ملحق شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
37.mp3
5.4M
(قسمت سی و هفتم ) .. ◀️ به کانال نشر بیانات استاد ابوالفضل بهرامپور ملحق شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری 🎙 فریاد رسای اربعین ❇️ هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله ◀️ به کانال نشر بیانات استاد ابوالفضل بهرامپور ملحق شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
❇️ تفسیر روان ◀️ «لم یکن الذّین کفروا ... » اهل کتاب منتظر پیامبر موعود بودند ولی وقتی ظهور کرد ، مخالفت کردند. 📌 پیامبر (ص) آمد و قرآن را در صحیفه های پاک و طاهری با معارف عالی آن برای آنها تلاوت نمود « رسولٌ مِنَ الله یتلوا صُحُفاً مُطَهَّره » ولی آنها قبول نکردند و تفرقه ایجاد نمودند . 📌 کلمۀ « رسول » بدل از « بیّنه» است و مراد از « بیّنه» پیامبر اکرم (ص) است و « صُحُفاً مُطَهَّره » قرآن کریم است . ◀️ « و ما تَفَرَّقَ الذّین اُتُوا الکتاب ... » یهود و نصارا مطابق حکم تورات و انجیل موظف بودند از پیامبر آخرالزمان پیروی کنند و همه به دین واحد ایمان بیاورند ، ولی آنها پراکنده شدند و به پیامبری محمد (ص) و کتاب او ایمان نیاوردند . 📌 نکته : در این آیه مسئله تفرقه را تنها به اهل کتاب نسبت داده و از مشرکان ذکری به میان نیاورده است . شاید به این دلیل باشد که اهل کتاب به پیامبر (ص) ایمان می آورند ، مشرکان مکه برای مخالفت خود با اسلام پشتوانه ای پیدا نمی کردند و اکثر آنها ایمان می آوردند . مشرکان مکه ، اهل کتاب را از خودشان عالم تر می دانستند . از این رو وقتی دیدند آنها به پیامبر اسلام ایمان نمی آورند ، بهانه ای به دست آوردند و با آنها هم نوا شدند . بنابراین نقش اصلی را در ایجاد تفرقه دینی و تضعیف پیامبر اسلام ، اهل کتاب بازی می کردند . ◀️ به کانال نشر بیانات استاد ابوالفضل بهرامپور ملحق شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
❇️ پیام تربیتی ، خیلی از پیام‌هاشون رو به صورت القاء می‌کنند؛ اصطلاحا پیام رو به منتقل می‌کنند. حالا بعضی‌ها به اشتباه اسم این کار رو میگذارند: ! فقط بخاطر اینکه انتقال غیرمستقیم پیام در دو چیز به تربیت شباهت داره: 1⃣ راه خوبیه برای هدایت متربی به سمت رفتاری که مربی میخاد؛ یعنی روشی برای مخاطبه 2⃣ حسی شبیه ایجاد می‌کنه 📌 انتقال پیام به ناخودآگاه، مثل تهدید، مثل و مثل خیلی از روش‌های کنترل اختیار، میتونه موجب بروز رفتار مطلوب بشه؛ اما فقط تا زمانی که فرد آگاهانه متوجه پیام نشده باشه. به محض آگاه شدن، مخاطب در اون پیام تردید می‌کنه؛ و اگر توان مخالفتی براش باقی مونده باشه، ممکنه با دعوت اون پیام مخالفت کنه در تربیت؛ متمایل کردن متربی به یک رفتار خاص، مطلوب هست؛ اما نه با هر روشی. در تربیت این کار با با بالا بردن ، یا ، یا نهایتا با انجام اون کار انجام میشه؛ نه با تهدید، یا شرطی کردن یا سوار شدن بر ناخودآگاه و ... یک مربی به دنبال راهی می‌گرده که با آگاه شدن متربی نتایج بهتری رو ایجاد کنه. وقتی ، یک آموزه و پیام رو فقط به صورت غیرمستقیم منتقل و در ناخودآگاه قرار میدند، یعنی اون آموزه فقط ابزاری برای کنترل اختیاره ❇️ مخاطب قرار دادن ناخودآگاه، یک نوع تربیت نیست؛ یک روش انتقال پیام و کنترل اختیاره ◀️ به کانال استاد ابوالفضل بهرامپور ملحق شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 معرفی محصولات استاد بهرامپور 👆👆 # کتاب شریف لغتنامه ی قرآنی ؛ ✅ لغات این کتاب بر اساس صفحات قرآن کریم توضیح داده شده است . یعنی با باز کردن هر صفحه ی قرآن به راحتی می توانید معانی لغات و تفاوت های لغات قرآن با هم را مشاهده کنید . 🔹 اگر تمایل به پژوهش در زمینۀ قرآن کریم دارید و یا مشغول تحقیق در این زمینه هستید ، قطعا به این کتاب نیاز پیدا خواهید کرد . ◀️ به کانال نشر بیانات استاد ابوالفضل بهرامپور ملحق شوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349