eitaa logo
ابرفقه
1.4هزار دنبال‌کننده
453 عکس
406 ویدیو
19 فایل
امیرالمؤمنین (ع): عقل‌ها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلب‌ها، قلبها امامان حس‌ها و حسها امامان عضوها العقولُ أئمةُ الأفکار والأفکار أئمة القلوب والقلوب أئمة الحواسّ والحواسّ أئمة الأعضاء. کراجکی، کنز، ۱: ۲۰۰ کتاب ابرفقه: https://24on.ir/g/21
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇹 Italia_ Ceccano ❇️ در محدوه حدود ۲۵۰ متر در محله ما در چکّانو، چهار تابلو برای اطلاعیه ترحیم اموات محله، نصب شده. این کار خوب: ۱. هم در تقویت بافتار محله کمک می کند ۲. هم در تعدیل غم و شادی و توجه به خدا و افزایش بندگی ۳. هم در افزایش خوش اخلاقی و انصاف اثر داره ۴. هم خداآمرزی به روح اموات میرسونه ‼️غربیها هنوز هم یه کارای خوبی دارن، اما غربزدگان فقط میرن دنبال بدیهای غرب. 💐 خدا اموات تونو رحمت کنه. چشم به راه خیرات شما هستند. 🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ابَرفقه زیارت؛ زیارت تعقلی🇮🇷 📚 امیرالمؤمنین «عقلها، امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلبها، قلبها امامان حسها و حسها امامان عضوها. «عقل» یعنی «بند» و «عاقل» یعنی «بند+ه» و «تعقل» یعنی «بند+گی». پس تعقل یعنی گره خوردن همه لایه های انسان در راه بندگی. ۱. پس بهترین ذکر، ذکر تعقلی است ۲. پس بهترین شیوه پرداختن به زیارت عاشورا و زیارت حضرت معصومه س، امتداد بخشی به کار آنان در برابر دوست و رویارویی با امتداد دشمنان اهل بیت ع است آ.🌹👈 زیارت عاشورا: و اَتَقَرَّبُ اِلَی اللَّهِ ثُمَّ اِلَیْکُمْ بِمُوالاتِکُمْ و مُوالاةِ وَلِیِّکُمْ و بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ و النّاصِبینَ لَکُمُ الْحَرْبَ و بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَشْیاعِهِمْ و اَتْباعِهِم. ب. 🌹👈 زیارت حضرت معصومه: أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ. روشن است که برائت تعقلی برترین برائت است. ۳. امروز محور حق ولی فقیه است و محور دشمنان نیز امریکا و به ویژه پول بگیرانِ همسو با شیطان در داخل هستند. ۴. مرگ بر آمریکا و تبری تعقلی از بزک کنندگان آمریکا و آل سعود، بهترین شیوه زیارت و تقرب به خدا و معصومین است و اگر با دشمنان اهل بیت (ع) چنان کنیم که اهل بیت با دشمنانشان می کردند، دشمنان نیز با ما چنان می کنند که با اهل بیت کردند؛ اگر با ما چنین نمی کنند، چندان سلیمانی نیستیم! 🌹 السلام علیک یا بنتَ ولیّ الله!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ابرفقه «فقه، فلسفه، کلام و عرفان سکولار» 📚بنیاد ابرفقه، فرمایش امیرالمؤمنین عقلها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلبها، قلبها امامان حسها و حسها امامان عضوها. ۱. جوهره و اصل جامعه؛ عقل جامعه عقل و دیّانِ دین، «ولیّ امر» است: «و إن لَم تَفعَل فما بَلّغتَ رسالتَه» مائده، ۶۷. «و لم یُناد بشیء کما نودیَ بالولایة» کافی، ۳: ۵۳. ۲. جوهره و اصل فرد: عقل «الإنسان بِعَقله» غرر: ۲۶. البته عقل به معنای مُدرِک کلیات نظری و عملی و قوه استدلال نیست. اینها کار فکر است؛ فکر! ۳. سنخیت عقل درون و برین اگر عقل فرد، نیکو باشد، با عقل جامعه (ولیّ امر) سنخیت و یگانگی دارد؛ مگر این که از روی استضعاف فکری، نتواند شخص ولیّ را بشناسد و آگاهانه به او «... المَوَدَّةَ» بورزد. ۴. سکولاریزم: تبعیض (سِتَرگرایی) هر فیلسوف، فقیه وعارفی که ولیّ امر؛ یعنی عمود دین را نپذیرد و به فکر و دل خودخواسته بپردازد، «سکولار» (سترگرا) است! ۵. کرامات سترون (سکولار) اگر کرامات عالَم داشته باشیم ولی از ولیّ امر اطاعت نکنیم، از «اعظم ما افترض سبحانه» یعنی حق ولیّ امر بر مردم، بی‌بهره‌ایم و رساله‌نویسی ما، پرداختن به «رسالت الهی» نیست: «فما بَلَّغتَ رسالتَه» ۶. ابتر نبودن جوهره دین جوهره و اصل دین، ابتر نیست؛ ازینرو «قضيه ولايت فقيه … همان ولايت‏ رسول‏‌اللَّه است» صحفیه امام، ۱۰: ۳۰۸. و ولیّ فقیه، حجت امام زمان بر ما است. 🌹«خداسوگند» سردار سلیمانی درباره «ولی فقیه» را به یاد بسپاریم! ۷. فکر بی‌عقل؛ العقول أئمة الافکار فلسفه، فقه و کلام بی ولایت ۸. قلب بی‌فکر؛ و الأفکار أئمة القلوب عرفان و اخلاق بی‌ولایت
توصیه‌های حضرت آیت الله جوادی آملی (دام ظله) برای طلاب.mp3
3.3M
سخنان خوب علامه جوادی با چاشنی نقد 👈غرب شناسی ضرورت دارد اما ❇️ فیلسوفان غرب اسکل اعظم هستند؛ نه موجودات واقعی و جدی و اثرگذار. فایده فیلسوفان غرب سرِکارگذاشتن برخی آقایان در شرق است. ⭕️ غرب را فیلسوفان اداره و چارچوب بخشی نمی کنند. ✅ غرب شناسی «استراتژیک» مهم است و پادزهرش هم «تفکر جمکرانی» محسن حججی و سردار سلیمانی است. من بیش از پنج سال است که در اروپا زندگی می کنم و دهها جلسه و همایش و کنفرانس در شهرها و دانشگاه و مراکز همایش با بدنه نخبگانی و مردم داشته ام. اصلا برخی آقایان غرب را نمی شناسند؛ غرب استراتژیک در دانشگاه هایش هویت نمی یابد، در اندیشکده هایش شکل می گیرد. ⭕️ غرب، متن سیاستهای هاشمی بود. همین هاشمیِ مورد حمایت علامه جوادی حفظه الله. ❇️ اگر به نگاه علامه جوادی بود، الان هاشمی با نابود کردن سوریه و موشک و ترویج ۲۰۳۰ پدر نظام را در آورده بود. 🌹اونی که جمکرانی فکر میکنه، غرب را فتح میکنه نه کانت شناسان و هگل شناسان. توصیه به طلاب این است که مکتب سلیمانی را برای سلیمانی کردن بر جهان بیاموزند. 🇮🇷 @abarin
وزیر ارتباطات و ورزیر اطلاعات پاسخ بدهند که نقش شبکه های ارتباطی دشمن در تأمین امنیت تروریست ها چقدر است! نمایندگان مجلس هم به ملت پاسخ بدهند که در این مسیر چه کرده اند. 🌹 دانشمند شهید هسته ای ❌تلگرام ❌واتساپ ❌اینستاگرام ❌جهرمی ❌علوی @ABARIN
🔥خطای غیرقابل بخشش و اسلام‌شکنِ عُباد و زهاد و اخلاقیون امام خامنه‌ای در دیدار با ؛ ۶ اردیبهشت ۶۹: ✅«پس، یک‌طرف قضیه، همین و نیندیشیدن‌ها و و بزرگ است که ما در طول دوران خلافت بنی‌امیه و بنی‌عباس، آن را مشاهده می‌کنیم. بعضی‌ها آدم‌های مقدس‌مآب و متدین و اهل عبادت و اهل زهد بودند و در کتاب‌ها اسم‌شان در شمار و و و ثبت شده است؛ اما اشتباه می‌کردند؛ به عظمت با . اشتباه‌ها این است. اشتباه‌های کوچک، قابل بخشش است. آن اشتباهی که نیست، این است که کسی ؟حق را با اشتباه کند و آن را بشناسد.» ✅ آیا اشتباه برخی علما در عراق که به سقوط دولت قانونی «عادل المهدی» در فتنه‌۸۸گونه عراق و روی کار آمدن یک عنصر امنیتی وابسته به آمریکا انجامید، این چنین است؟ آیا این کار سبب و هزینه های بیشتر به جبهه مقاومت و ظهور نشد؟ ✅ آیا ناتوانی برخی علمای مشروطه که به بیان امام خمینی، منجر به شد، این چنین است؟ ✅ آیا اکنون هم این خطر وجود دارد؟ چرا آیت‌الله بهجت این هشدارها می دهند و باز هم شنیده نشد و در عراق رخ داد؟ چرا امام خامنه‌ای این مسائل را، آن هم در جمع ، بیان کرده‌اند؟ آیا دلشان برای نقل‌های تاریخ بی‌ربط با این شرایط، تنگ شده بود؟ ❌ این عُبّاد و زُهّاد و اخلاقیونِ آدم حسابی، حسابی به اسلام ضربه می‌زنند؛ امروزی‌های شان را بشناسیم، تا عبرت فردایی‌ها نشویم. 🇮🇷 @abarin
هدایت شده از شعر آئینی انقلابی
ای مام وطن ، این چه بها ، این چه بهانه ست هر روز تو را نعش گلی بر سر شانه ست بر پشت تو تیغ و تبر و تیر نشسته این داغ کجا قصّه و افسون و فسانه ست از کوه سرازیر شده خون گلی سرخ پاییز کجا فصل شکوفه ست و جوانه ست ای کوه دماوند تو واگو که چه دیدی چون سنگ به سنگ تو گدازه است و زبانه ست آتش به جگر می زند و شعله ی روح است این بیرق خونرنگ که بر سردرِ خانه ست شعر تَرِ ما ، اشکِ چِکان از سر چانه لالایی ما ، مویه رجزهای شبانه است از آه گدازنده ی ما سخت بترسید وقتی نفس شهر پر از نوحه ترانه ست ما تاج شهادت به سر و ، روی سفیدیم چون " تیر غمش را دل عشاق نشانه ست " ، " از خون عزیزان وطن لاله دمیده " افسوس که دست تو به دامانِ خزان است
1⃣ Georg von Rosen, The Christmas Fair. 1872 👈 حجاب در سوئد نقاشی (رنگی) جورج وان رازن مربوط به بازار کریسمس در سال ۱۸۷۲ میلادی؛ حدود ۱۵۰ سال پیش ✅ یکی از خانمها دقیقا داره 2⃣ Georg von Rosen, Lesken ropo.1899 👈 حجاب در سوئد نقاشی (سیاه و سفید) جورج وان رازن مربوط به لسکن روپو در سال ۱۸۹۹ میلادی؛ یعنی حدود ۱۲۰ سال پیش ✅ چادر مشکی خانم جلویی کاملا واضح است و دخترکش که روسری مشکی بسته و نخ آن به زیر چانه اش رفته است؛ نقداً ۳ تا بچه هم داره ✅ یک نخ موی آن خانمها هم پیدا نیست. ✅ اگر قانون حمایت از حجاب داشتن، الان عقلای قوم، حسرت اون روزا نداشتن. 🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهه استاد ارجمند فاطمی نیا درباره طب اسلامی و نقد دقیق و روشمند آن در این نشانی👈 ابرنگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥فتنه‌گران با محتویات مغزی هیتلر ☝️سخنان بالا در جلسه امام با نمایندگان مجلس با ریاست اکبر هاشمی در داستان ستیز هاشمی و بنی‌صدر گفته شد! نوشته مفصل را در نشانی زیر ببینید:👇 ⛔️ داستان تلخ ستیز هاشمی و بنی‌صدر. 🌵هاشمی در پی جازدن ادعاهای خود به نام دین و جریان انقلابی 📛 تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل:👇 👈ناطق نوری: «آقای هاشمی چند دفعه این اختلافات را با امام در میان گذاشته بود و امام به ایشان فرموده بود: "بروید به فکر آخرت باشید." ایشان عصبانی شده بود و به امام گفته بود: همه اش که ما نباید فکر آخرت باشیم یک خرده شما هم به فکر آخرتتان باشید». خاطرات ناطق، ۱: ۲۱۲. 🌵هاشمی پیشتر هم در ستیز با بنی‌صدر در نامه ۲۵ بهمن ۵۹ که در سال ۸۹ هم در پایگاه هاشمی بازنشر شد، به امام نوشته بود: 👈«آیا بی‌خط‌بودن و آسایش‌طلبی را می‌پسندید؟» 🌔 امام از اول هم برخی را می‌شناخت و نسبت به هنگام آشکار شدن درون آنها هشدار داده بود. 🔥 کودتای ۸۸ همان سقیفه بود؛ ولی غاصبان ولایت، زورشان نرسید؛ تفاوت همین بود! 👈شرایط شکافت برای شناخت درون افراد: الولایاتُ مَضامیر الرِّجال. تصنیف غرر، ۳۴۲. در مسابقه قدرت درون افراد رو می‌آید. 🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شاهکار محتوایی و تراز ادبیات دینی و لحن انقلابی و اسلامی و پاکیزگی اخلاقی در سخن حماسی امام خامنه ای 🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ سخن ناسدید علامه جوادی در درس تفسیر ۵ آذر ۹۷ 1️⃣ لغزش استدلالی! ⛔️ چون ۱۵ میلیون پرونده داریم، و هر کسی با یک نفر دیگر دعوا دارد، پس ۳۰ میلیون نفر دعوا دارند! ⛔️ و چون هر کسی دست کم با یک نفر انس دارد، پس ۶۰ میلیون نفر شب و روز با هم دعوا دارند! ⛔️ چنین کشوری چگونه رویِ ببیند؟! 2️⃣ لغزش زبانی چین‌ستایی و خودتحقیری مدتی پیش چند نفر از دانشگاه چین آمدند، به طرزی حرف می‌زدند که خودشان به زحمت حرف همدیگر را می‌شنیدند؛ ! اما داریم با هم! 3️⃣ لغزش زبانی درباره ادارات ایران «شما که رفتید، یا روزمیزی می‌خواهد یا زیرمیزی! 4️⃣ لغزش زبانی اسلام‌شناختی 👈 این اسلام، ظاهری است! همانکه سید جمال گفته: در غرب اسلام هست ولی مسلمان نیست؛ در شرق مسلمان هست ولی اسلام نیست. ما که به کار نداریم که! ❇️ نقد لغزش‌های 1️⃣ نقد دعوای شب روز ۶۰ میلیونی 📚 اولا طبق آمار مسؤل این امر، در ۲ تیر ۹۸؛ در سال ۹۷ تنها ۶میلیون و ۳۰۰هزار پروند یکتا در محاکم قضائی بوده است که با ۳ میلیون و ۸۷۷هزار پرونده شورای حل اختلاف، جمعاً ۱۰ میلیون و ۱۷۷هزار پرونده می‌شود؛ نه ۱۵ میلیون پرونده! 📚 ثانیاً از این ۱۰میلیون و ۱۷۷هزار پروند، طبق آمار حمید شهریاری، فقط ۵ میلیون و اندی، مربوط به جرائم اجتماعی است؛ نه ۱۵ میلیون پرونده دعوا! 👈ضمنا آن جایی که ۵۰۰ یا ۶۰۰ پروند دارند، کجا است؟! 👈ادامه نقد در پیام پسین👇 🇮🇷 @abarin
❇️ادامه👇 شهریاری ۷عنوان اتهامی (۵۰٪ حجم پرونده‌ها) را با درصد هر یک بر می‌شمرد؛ که ۴عنوانِ «ضرب و جرح عمدی» با ۸/۷٪ و «توهین به اشخاص عادی» با ۸/۲٪ و «تهدید» با ۵/۹٪ و «تخریب عمدی اموال با ۳/۷٪، تقریبا جرائم اجتماعی اند (۲۶/۶٪ از آن ۵۰٪) اما دیگر عناوین، سرقت، رانندگی بدون گواهینامه و صدمه غیرعمد تصادف و ... می‌باشند؛ نه دعوا! 👈پس طبعاً، کمی بیش از نصف این ۱۰ میلیون و اندی پرونده، است؛ و چه‌بسا تداخل شاکی و متشاکی و تراکب پرونده روی یک موضوع هم هست. 👈به لحاظ فقهی و فلسفی چطور می‌توان به خاطر حدود ۵میلیون پرونده، گفت که ۶۰میلیون ایرانی شب و روز در حال دعوا هستند؟! حتی گفت که کشور روی نمی‌بیند و حتی‌تر، اینکه ما لفظاً و ظاهراً مسلمانیم و اسلام در غرب است! ⛔️خیلی از پرونده‌ها نیز ناشی از فضای ولنگار مجازی و غربزدگی مدیریتی است! 2️⃣نقد لغزش چین‌ستایی و ایران... 📚اولاً مقایسه یک ، آن هم در یک نشست خارج کشور، با ، آن هم نه در نسشست رسمی خارجی، بلکه در چاله‌میدانی، دو خطای روشن است! 📚ثانیاً برای اینکه مغالطه پهلوان‌پنبه نشود، لحن آن چینی‌ها را با لحن و تعبیر خود آیةالله جوادی بسنجید؛ نه با مردم! آیا نیست؟ لطفا دوباره گوش کنید. 3️⃣ نقد لغزش تخطئه ادارات نباید یک و حقیقتا نادرست را با «سور کلی» بیان کرد! طبق کدام منطق؟ کدام فقه؟ کدام عرفِ عقلا؟ 👈اکثریت ادارات و کارمندان مؤمن و خدمت‌گزار را نباید با برخی رشوه گیری‌ها (که در دوران هاشمی افزایش یافت) نادیده گرفت! ❇️ نقد عمقی 1️⃣ تحلیل خطاتر از داده های خطا: تخطئه به سبب عدم توجه به عمق و سطح 👈اولاً اسلام‌شناسی و چین و غرب شناسی، است؛ نه ! 👈ثانیا برای شناخت افراد و جوامع، باید آنان را در شرایط (فی تَقلُّب الأحوال عِلمُ جواهر الرجال. کافی، ۸: ۲۲) بررسی کرد؛ نه اینکه قضاوتمان در چشم مان باشد و وضعیت افراد در مهمانی رسمی خارج یا در خطاهای روزانه یا در سیرک تربیتی جوامع غربی را معیار بدانیم. 2️⃣ پرونده کمی که: آ. تحت خشونت ناپیدای قفس قوانین و قانون گزاران صهیونی؛ ب. و در عین سورچرانی انگلوار بر ثروت‌های تاراج شده عالم؛ ج. آن هم با وضعیت روابط اجتماعی بسیار سرد و گسیخته (ایندیویژوال)؛ د. و تحت تعاون شیاطین جن و انس بر اثم باشد، تجلی اسلام در غرب نیست! 👈من از ۶سال زندگی در اروپا سخن می‌گویم؛ نه با نقل قول از افراد یا چند جلسه رسمی با چند ادلکن زده کراواتی؛ که حسن روحانی، شان را مؤدب و باهوش می‌خواند! 👈خشونت غرب با زن، و «وحشیگری اروپا» زبانزد است! بسیاری حتی کنند و با میزیند! 👈جوهره مردم اروپا (الانسان بعقله) را باید در شرایط شکافت شناخت؛ در دولت‌های برآمده از رأی و همراهی یا سکون همین مردم! در استعمار! در دو جنگ جهانی! در قتل عام حدود نیمی از جمعیت ایران، در قتل عام یمن و سوریه! در بازدیدهای بانزاکت شان از جمجمه‌های الجزایری‌ها در موزه وحشی پاریس! 👈چقدر و فهم مبتنی بر درک عمق و سطح مردم ایران و غرب، غریب است! 3️⃣ اگر امام صادق (ع) بود، با محتوا و لحن ناسدید این صوت چه می‌کرد؟ 👈حضرت (ع)، در برابر پرسشی به‌مراتب لطیف‌تر از این قضاوت قشری، آن هم با چنین لحنی، بر عبدالله ابن ابی‌یعفور، می‌هجومد: 👈 «قلت لأبی عبدالله (ع): انی أُخالط الناسَ فیُکثِر عجَبی من أقوام لا یَتولَّونکم و یتولَّون فلاناً و فلاناً؛ لهم أمانةٌ و صدق ٌو وفاءٌ؛ و أقوام یتولَّونکم لیست لهم تلک الأمانةُ و لا الوفاءُ و لا الصدقُ! قال: ابوعبدالله (ع) جالساً فأقبل ...» کافی، ۱: ۳۷۵. 👈 آری شیطان در نماز و رشد به سراغ مومن و جامعه ایمانی می‌رود؛ وگرنه گمراهان را یاری می‌کند که تعاون بر اثم و شراب و سورچرانی را با حضور قلب و نیکرفتاری بپویند! 4️⃣ بیان پیامبر (ص) و بزرگان درباره مردم ایران: 👈 رسول الله (ص): «یا علیّ! ... قومٌ یکونون فی آخِرِ الزمان ... فَآمَنوا بِسَوادٍ علَى بَیاض» من لایحضر، ۴: ۳۶۵. 👈امام خمینی: توده مردم ایران، از مردم عهد رسول‌الله (ص) بهترند! جانم فدای یک‌یک آنها! 👈 ابرفقه (عمق و سطح) در بیان امام خامنه‌ای: «ملت و ايران ... هميشه در [شکافت] صحنه رويارويی با بددلان و بدخواهان را عرصه پیروزی حق می‌سازد ... و سپاسی از ژرفای دل و جان،‌ آفریننده هستی را كه خود را در عزم و ایمان و بصیرت شما ساخت!» 5️⃣جمله پایانی این جلسه تفسیری، پذیرش بود! اما نگاه جامع علامه جوادی، درست است؛ در همین نشست: «چقدر این ملّت بزرگ است!» 🇮🇷 @abarin
💠سفاهت مُطلق 🔥«وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِياءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُون» هود، ۱۱۳ 📚و از کسانی که می ستمند، استواری مجویید که شما را آتش می رسد و کسی جز الله سرپرست و یاور شما نیست و سپس [از سوی او نیز] یاری نخواهید شد! ✅ قانون جهان این است که اگر سفاهت مطلق بکنی، خدا هم یاری ات نمی کند. ✅ یکی از روشن ترین و حیاتی ترین قوانین زندگی و دین در میان عقلای عالم، «قاعده نفی رُکون به ظالمین» است. به ویژه کسی که ظلمش در حد با شما است. ⁉️آیا کسی برای رهایی از چاله، به چاه پناه می برد؟ چنین کاری دلیل «سفاهت» است ⭕️ امام خامنه ای: شما آمریکایی‌ها متّهمید به اینکه این ویروس را شما تولید کرده‌اید؛.. وقتی این اتّهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد می‌کند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؛ ممکن است داروی شما یک وسیله‌ای باشد برای اینکه این بیماری را بیشتر گسترش بدهد. ممکن است یک دارویی را شماها تجویز کنید که این ویروس را ماندگار کند و مانع تمام شدنش بشود اگر کسی را به عنوان درمان‌کننده و پزشک بخواهید بفرستید، ممکن است او بخواهد بیاید اینجا، اثر عملی سمّی را که تولید کرده‌اند را از نزدیک ببیند، چون گفته می‌شود که با استفاده‌ی از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی بدست آورده‌اند، یک بخشی را بالخصوص برای ایران درست کرده اند.» @abarin
📚 وندکاوی ۷؛ پسوند «ن» در پیایندهای نخست تا هفتم به وندپژوهی «پیشوند چم، پیشوند پ، پسوند ال، میانوند ا، پیشوند گ، پسوند ر، پیشوندآ» و نیز وازه کاوی «کار»، پرداختیم. این گمانه‌های زبانی برای بازکاوی زایش (اشتقاق) و پیوندهای زیبای زبان فارسی می‌باشد و در حد فرضیه‌ای با شواهد زیاد، بیان می‌شود. ✅ «ن»، با پسوند به بن مضارع، اسم مصدر می‌سازد و گویا معنای «دارا، خواهان یا جا» را به هسته خود می‌دهد. شاید خود «ن» مصدری نیز، همین پسوند با بن ماضی باشد. ۱. چمن: چمیدن، بچم، چم + ن. «چم» یعنی راست و چمیدن یعنی راستوار (با سینه کشیده و خرامان) راه رفتن. چمن یعنی چیز دارای راستواری و افراشتگی و ناز. ۲. دهن: دادن، بده، ده + ن. دهن خواهان دهش. دهان نیز از اسم مصدر (ده+ ا) با پسوند «ن» می‌باشد. ۳. دمن: دمیدن، بدم، دَم + ن؛ جای دارای دَمِش نسیم. پس «دمن» در «دشت و دمن»، کوتاهه دامن نیست. بلکه یعنی جای دارای دَمِش نسیم. ۴. رسن: رسیدن، برس، رس + ن. اگر رسن را فارسی بدانیم، یعنی نخی که خواهان یا دارای رسش (دسترسی) است؛ مانند افسار. شاید هم کوتاهه ریس + ن باشد. ۵. رزن: َزیدن (رنگ کردن)، بِرَز، رَز + ن؛ دارای رنگوارنگی (رزن: نام برخی آبادی‌های ایران) ۶. انجمن (انجامن): انجامیدن، بینجام، انجام + ن؛ یعنی خواهان یا دارای یا جای [توان] انجام کار. ۷. گردن: گردیدن، بگرد، گرد + ن؛ یعنی دارای [توان] یا جای گردش. ۸. سوزن: سوختن، بسوز، سوز + ن؛ سوزدار. ۹. روزن و روزنه: روختن، بروز، روز (روزیدن: روشن شدن، تابیدن) روز + ن؛ جا یا دارای روشنی و تابش. ۱۰. ارزن: ارختن، بیارز، ارز (ارزیدن) ارز + ن: دارای ارزش. دانه‌ای که بی‌ارزش گمان می‌شد و سپس ارزش‌مندش یافتند. ۱۱. برزن: زیستن، بزی، زی (زییدن). «بر» و «ور» پیشوند افزاینده. بر+ زی: برزی، برز + ن . «ورز» و «برز» بن مضارع و کوتاهه «ور+زی» و «بر+زی» هستند. ورزش (ورزیِش) یعنی زی (زندگی) را افزایش دادن. «برز+ ن» یعنی جای برزییدن (رشدافزایی). «برزی‌گر» هم یعنی کسی که زییدن را می‌افزاید. کوتاهه آن «برزگر» است؛ همانند کشت‌آب‌ورز (کشاورز)؛ یعنی کسی که می‌کارد و آب می‌دهد و ورزییدن می‌کند. برز + ن یعنی جای برزایی و حیات‌افزایی که همان متن جامعه یا محله است. شاید زن نیز کوتاهه «زی+ن» باشد. یعنی زندگی (فرزند) آور. ۱۲. نازن: نازیدن، بناز، ناز + ن. نازن + ین: نازنین؛ یعنی بسیار پُرناز. ۱۳. بُن: بودن، بُو (بو که: باشد که)، بو+ن؛ که کوتاه آن، «بُن» می‌باشد. باروبنه: بردنی‌ها و بودنی‌ها. بردن، ببر، بر، بار: اسم مصدر با میانوند «ا» و بنه: بو، بون، بُن، بنه: چیزی که بردنی نیست و معمولا جابجا نمی‌شود. شاید بان نیز اسم مصدری از بن با میانوند «ا» باشد؛ «مهر + بان» یعنی همراه (ملازم) مهر (خورشید) گویا واژه‌ای برآمده از آیین مهرپرستی است. ۱۴. سخن: سختن، سخ+ ن: سخن. سختن یعنی سخت کردن و سُختن یعنی ارزیابی کردن و سِختن یعنی سنجیدن که مضارع آن می شود «سز: سزا، می سزد». ساخت نیز به معنای چیز محکم و حکیمانه (سَخت و سُخته) است. سخ دو حرف اصلی این واژه و به معنای شخ و سیخ‌گون است. سَخ + ن: سَخَن (دهخدا: سُخُن، سُخَن، سَخَن، سَخُن). سخن یعنی چیز سخت و سنجیده که در عربی دقیق «کلام» به همین معنا است. سخن و کلام، هم زمان دو معنای «قول سدید» را در خود دارند. هر چیزی اگر بخواهد براستی سخت و محکم باشد، باید سُخته (سنجیده) و حکیمانه هم باشد؛ به همین دلیل معنای حکمت نیز از ریشه محکم است. ۱۵. لجن: لَختن، بلز، لز (لژ، لج). لج+ ن: لجن؛ یعنی آب و گل گندیده لخته و کمی سفت شده. ۱۶. آهن. آستن، بیاه،، آه آه+ ن. آستن یعنی سرسخت و نرم کننده بودن. آس یعنی چیز سخت و کوبنده و نرم کننده. آس+ آب: آسیاب. چیز سخت نرم کننده که با آب می چرخد. دست+ آس: چیز سخت نرم کننده که با دست می چرخد. آبن مضارع آستن «آه»: چیز سخت و کوبنده. آه انسان نیز چون کوبنده و ویرانگر است، از آستن است. آه+ ن: آهن: دارای سختی و کوبندگی. ۱۷. کهن (کاهن). کاستن و کستن معنای مقابل آستن را دارد. کاستن یعنی سستی و شکنندگی. بن مضارع کستن و کاستن می شود که و کاه+ ن: کهن (کهنه) یعنی از دست دهنده سختی و شکننده. 🇮🇷 @abarin
2.98M
✅ تحلیل تمثیلی جریان انحرافی «عصر حیرت»؛ مهدی نصیری! : ما نمی توانیم 🇮🇷 @abarin
🌹 فقط ما هستیم که غربزدگانمان، غرب را نیز نمی شناسند و به گرامیداشت و یادمان شهدا اعتراض می کنند. چون خودشان حتی در حد غربی ها هم نیستند؛ که یک شهید داشته باشند. لذا جاهلانی مثل محمود امجد و مفتی های وهابی، از روح الله زم، شهید سازی می کنند که دست خالی نباشند. @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مالک فضای مجازی باید ما باشیم جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🖼 رهبر انقلاب: جناب آقای مصباح یزدی جزو شخصیت‌هایی است که همه دلسوزان اسلام باید از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند @Farsna
◼️انا لله و انا الیه راجعون 🌹هنگامی که عالمی از دنیا برود آسیبی به اسلام می رسد که چیزی جبرانش نمی کند. ارتحال علامه بزرگ و مخلص و فداکار و مجاهد و بصیر و محبوب آیت الله محمد تقی مصباح یزدی را تسلیت عرض می کنیم. ان شاءالله به کرم الهی و عنایت اهل بیت، جای خالی ایشان به احسن وجه پر شود. 🌹مصباج عزیزمان بهت بزرگ کوچ غم انگیزت ابدی است. ⬛️ تسلیت به رهبرمان
هدایت شده از قاسم روانبخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻خاطره ی تکان دهنده حجت‌الاسلام دکتر روانبخش از استاد خود آیت الله علامه مصباح یزدی (ره) : آیت الله مصباح به فردی که به صورتشان آب دهان انداخت، چه واکنشی نشان داد?? http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع 🔺 ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است این را من به مسئولین هم گفتم الان هم به طور عمومی میگویم. اگر آمریکایی ها توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد. چند روز پیش در ظرف 24ساعت، چهار هزار نفر تلفات داشتند. اینها اگر واکسن بلدند درست کنند اگر کارخانه فایزرشان میتواند واکسن درست کند خودشان مصرف کنند اینقدر مرده و کشته زیاد نداشته باشند؛ انگلیس هم همین جور. به اینها اطمینان و اعتماد نیست. نمیدانم، شاید گاهی هست که اینها میخواهند واکسن را روی ملتهای دیگر امتحان کنند. ببینند اثر میکند یا نمیکند. البته به فرانسه هم من خوش بین نیستم. علتش هم این است که سابقه آن خونهای آلوده را اینها دارند. بله از جاهای دیگری میخواهند واکسن تهیه کنند جای مطمئنی باشد هیچ اشکالی ندارد. @khamenei_ir
1️⃣ می گویند علامه مصباح معتقد است که مشروعیت حکومت به نظر مردم وابسته نیست. 2️⃣ بله این سخن درست است. اما علامه مصباح می گویند که «حاکمیت» دو رکن دارد؛ آ. «مشروعیت» که الهی است؛ ب. «مقبولیت» که مردمی است. ✅👈 اینک نظر امام خمینی درباره مشروعیت و عبارات فوق العاده دقیق و البته سنگین ایشان درباره حکم ایشان به دولت موقت بازرگان: «من که ایشان [بازرگان] را حاکم کردم، یک نفر آدمی هستم که به واسطه ولایتی که از طرف شارع مقدس دارم، ایشان را قرار دادم. ایشان را که من قرار دادم واجبُ الْاتِّباع است، ملت «باید» از او اتّباع کند. یک حکومت عادی نیست، یک است؛ از او اتّباع کنند. این حکومت است، » است. قیام بر علیه حکومت شرع جزایش در قانون ما هست، در فقه ما هست؛ و جزای آن بسیار زیاد است. من تنبه می‏دهم به کسانی که تخیل این معنی را می‏کنند که کارشکنی بکنند یا اینکه خدای نخواسته یک وقت قیام بر ضد این حکومت بکنند، من اعلام می‏کنم به آنها که آنها است در فقه اسلام. قیام بر «ضد حکومت خدایی قیام بر ضد خداست»؛ قیام بر است». امام خمینی، صحیفه امام، ‏۶: ۵۹. 🇮🇷 @abarin