eitaa logo
استاد عابدینی
15هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1هزار ویدیو
107 فایل
﷽ 🔶 مؤسسه تمحیص 🔸 مرکز تنظیم و نشر آثار استاد محمدرضا #عابدینی 🌐 https://TAMHIS.IR ✅ درس المیزان @almizan110 ✅ اصول کافی @osoolkafi ✅ درس اخلاق هفتگی @tarazenghelab ✅ سخنرانی ها در مجامع عمومی وتخصصی و ایام تبلیغی 👤 ادمین: @Tamhis_Admin2 @mSalehi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 جلسه ۱۰۵ مهدویت ۲ : 🌷 زوال نسبت أشياء با سراب هر غیر خدا، و ظهور نسبتشان با خدا👇 🔻 هر شیء دو وجه دارد: 🌷وجهی بسوی خدا، که ظهور خداست و از جهت این وجهش باقیست 🌷وجهی به نفس خودش، که انانیت و پندار استقلال دارد، و از جهت این وجهش هالک و زائل و فانیست 🎞 (برای پخش روی لینک کلیک کنید) https://www.instagram.com/tv/BxKHNi_Hv7z/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1d33m9ored2cd 🔻 سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸
🔸 جلسه ۱۰۵ مهدویت ۳ : 🔻 سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸ 🌷 در دوران ظهور، توجّهات بر اسباب متوقف نیست، می‌بینند نور خداست👇 🎞 (برای پخش روی لینک کلیک کنید) https://www.instagram.com/tv/BxMMwAJnGBc/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=yt9gwpg4j6td 🔸 🔻می‌بینند در عین اینکه اسباب محفوظند (اذ رَمَیتَ)، اما اختیاراً اسباب را نمی‌بینند (ما رَمَیتَ)، و فقط به حقیقتِ سببیت در قبضه ید الهی توجه دارند، می‌بینند که همه جا دست خدا درکار است (و لکنّ الله رَمی). 🔻سبب و مسبب در این نظام، قیامتی دیده میشود، که تاثیرشان فقط به دست خداست: «لا حول و لا قوّة الا بالله العلی العظیم». اگر کسی فقط دست الهی را درهمه جا درکار دید، این نه منافی نظام اسباب است، نه منافی نظام اعمال. 🔻چنانچه اعضای بدن انسان سببیت در عالم ارض دارند، اما اعضای بدن نسبت به روح، همه شئون روح اند و منمهیّ و فانی دربرابر روحند، و هرچه هست قدرت و اراده و کار روح است. نظام اسباب در عالم را هم خدا قرار داده، اما چون همه شئون الهی و تجلیات اسماءالله اند خدا نخواسته انسانها در سبب ها توجه و توقف کنند، بلکه خواسته از این سبب ها عبور کنند و ببینند که همه تحت ید قدرت اویند و فقط با خدا محشورند (بیده ملکوت کل شیء)
03- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
40.1M
🌷 جلسه ۳ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی | 🔻 چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۲ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰ 🌐 : اولین مرتبه حجاب ظلمانی در حجاب تعلّق به بدن / آغاز جعل خلیفه نامتناهی الهی در ظرف متناهی ارض / امتیاز علمی خليفةالله نسبت به ملائکةالله / خدا معلم اول بر آدم، و آدم مجرای الهی و معلم ثانی بر ملائکه / آدم ساجد خدا و عین ربط و عین فقر به خدا، و ملائکه ساجد بر آدم به امر خدا و عین ربط به آدم / مقام معلوم و وجود ذاتی ملائکه در تدبیر عالم، و استکمال و وجود ربطی ملائکه در خدمتِ آدم / آدم مظهرِ تامّ تمام اسماء الهی در عالم 🔸 @abedini
04- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
39.79M
🌷 جلسه ۴ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی | 🔻 پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۳ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰ 🌐 : تعلیم اسماءالله همان نفخه روح / اِنباء آدم از اسماء ملائکه ظهور علم او به غیبِ ملائکه و غیب آسمان و زمین / علم حضوری آدم به غیب ملائکه موجب شئون وجودی شدن و ساجد شدن ملائکه نسبت به وجود آدم / سجده ملائکه برای خدا عبودیتاً و برای آدم اکراماً و طاعتاً / طریق استقرار آدم در زمین با طی کردن مراحل خلقت / اول چشیدن حیات انسانی در تفضیل بر ملائکه و تعلیم اسماء و سجده ملائکه و سکونت در جنت، و سپس توجه یافتن به حیات حیوانی در نهی از قرب به شجره و اکل از آن و هبوط و ظهور سوآت / علت درک سوآت و شرم از عورت حیوانی بدلیل نگاه از منظر حیات طیبه انسانی به حیات ارضیه حیوانی / انسان در حفظ جهتِ مَلَکی و روحی‌اش «لایبقی إلا بالأمر و النهی» / دو مرتبه هبوط: اول هبوط حیوانی، سپس توبه و بعد هبوط انسانی با یافتن هدایت الهی 🔸 @abedini
05- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
38.22M
🌷 جلسه ۵ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی | 🔻 یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۶ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰ 🌐 : / اکل از شجره موجب آشکار شدن تمایلات حیوانی(سوآت) / دو مرتبه حیات آدم، اول مرتبه‌ی جذبه ربوبی و نفخه روح و تعلیم اسماء، دوم مرتبه‌ی توجه به بدن و اکل و آشکاری سوآت و هبوط / فریب شیطان با اولین دروغ و بدعت گذاری قسمِ دروغ / دروغ شیطان: مَنِ انسان را تَنِ او نشان داد، گفت تو بدنی، و در بدن هم که دیگر ابدیت و قدرت مطلق ممکن نیست / دو میل آدم که موجب حرکت اوست، میل به حیات ابدی (شجرة الخلد)، و میل به قدرت مطلق بلامنازع (مُلک لایبلی)، دو تقاضای فطریست که جوابشان در بهشت موعود اخرویست (لهم فیها ما یشائونَ خالدین) / تقاضای هر انسانی (مایَشاء و خواستنی‌هایش) تابع میزان علم و معرفت و ادراکِ اوست / هبوط توجه به بدن بود / با توبه‌ی آدم هدایت آمد، و هبوط حیوانی تبدیل شد به هبوط انسانی، و حیات زمینی تألیف شد با حیات آسمانی / هبوط انسانی بعد از توبه، یعنی هبوط برگشت پذیر به دار جذبه الهی / تقدم توبه بر ایمان 🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 جلسه ۵ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی #نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی 🔻 یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۶ ماه رم
🌐 ادامه‌ی جلسه ۵👇 🔻مثالِ نظیر مراتب جذبه‌ی وحدت و اکل و توجه به شجره کثرت و درک تدریجی سوآت، در مثالِ جذبه‌ی الهی روح در دوره جنینی و سپس دوره نوزادی که هنوز زشتی عورت را نمی‌فهمد و سپس درک تدریجی زشتی سوآت با اکل تدریجی و کثرت اغذیه از شجره کثرت دنیا 🔻دو جشن ابلیس هنگام اکل آدم از شجره، و هنگام هبوط آدم به زمین ( نَخَرَ نَخرَتَینِ حِینَ أَکَلَ آدَمُ ع مِنَ الشَّجَرَةِ وَ حِینَ أُهبِطَ آدَمُ إِلَی الأَرضِ) 🔻اگر انسان در ادراکش خود را تن ببیند، تمام خواستنی‌ها و تقاضاهایش تابع آن ادراک، محدود در امیال بدنی میشود 🔻هرگناهی موجب سقوط در خودشناسی می‌شود، که انسان در باورش خود را تن می‌بیند و هدفش را گم می‌کند، از طلب مقام روح الهی سقوط می‌کند به توقف در امیال بدنی 🔻اگر فقط هبوط حیوانی بود آدم در مرتبه حیات ارضیه حیوانی متوقف می‌ماند 🔻هبوط حیوانی با عداوت و عمر محدود بدن و سفک و فساد و سکونت در مرتبه حیوانیِ بدن همراه بود 🔻بعد از هبوط حیوانی، آدم بجهت تعلیم اسماء چیزی درش بود که تلقی کلمات و توجه به حیات آسمانی و ندامت و توبه را برایش محقق کرد 🔻توبه‌ی آدم، منزل او را پاک کرد، زمینِ حیوانیِ عداوتی را تبدیل کرد به زمینِ انسانیِ آسمانی (محل قرب بسوی خدا) 🔻توبه‌ی آدم، تشریع را بدنبال آورد 🔻هر قدر مراتب توبه و توّاب بودن شدیدتر شود، تشریع و احکام و اوامر بالاتر به ارمغان می‌آورد، و موجب فنای بالاتر و قرب بیشتر میشود 🔸 @abedini
06- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
40.23M
🌷 جلسه ۶ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی | 🔻 دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۷ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰ 🌐 : / امر الهی بر سجده، و تمرّد تنهایی ابلیس در برابر اطاعت جمعی ملائکه / برنامه شیطان برای محقق نشدن مقام نهایی خليفةاللهی و ولایت الهی در تمام بنی آدم / دو جنبه وجودی شیطان (و هر شئ در عالم) : ۱.جنبه از طرف خدا (مخلوقِ خدا و فعل خدا بودن، و ارتباط با خدا)، که خدا احسن خلق میکند، و هر فعلِ خدا حَسَن است (چون فقط کار خدا دیده میشود). ۲.جنبه از طرف مخلوق (ارتباط با خلایق، و نسبتش با حدود خلقی)، که شرارت در جنبه خلقی و نسبت خلایق با هم معنا می‌یابد، و این شرارت اسناد به خدا ندارد، و فقط کار مخلوق از حیث نقایص و حدود خلقیِ اوست. /حضور شیطان در درون و بیرون انسان / اینکه شیطان برای فریب هر انسانی، بصورت محض و متمرکز روی اوست، این مانع از ارتباط او با دیگران و تمرکز او بر روی تمام بنی آدم روی زمین نیست / ریشه تمرد شیطان، انانیت در برابر خدا بود، که همین انانیت موجب استکبار و حسادت و سجده نکردنش بر روح آدم شد / مهلت خدا به شیطان تا وقت معلوم 🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 جلسه ۶ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی #نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی 🔻 دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۷ ماه رم
🌐 ادامه جلسه ۶ 👇 🔻 تلاش شیطان برای انحراف انسان و خراب کردن استعدادهایش، از قبل از انعقاد نطفه و بعدش در دوران جنینی (با انحراف در پدر و مادر)، تا بعد تولد تلاش برای زمینه سازی انحرافات در دوران کودکی انسان، و سپس تلاش بسیار در به انحراف اساسی رساندنش در دوره جوانی تا پیری و احتضار مرگ 🔻 رابطه شیطان با کسانی که تبعیت از او کردند، در مواقف برزخ تا قیامت، بصورت بئس القرین و زوجِ نفوسِ اشقیاء شدن (احشروا الذین ظلموا و ازواجهم) 🔻 شیطان در هر موطنی مناسب همان موطن وجه ارتباطی با لایه های انسان دارد، در احساس انسان با تحریک احساسات او همراهست، در تصورات و خیالات با خیال او همراهست، در بدن با شریان خون و تغذیه بدنی او همراهست، و... 🔻 المیزان ج۸ص۳۵«کلامٌ فی ابلیس و عمله»: حضور شیطان در سرّ و عَلَن انسان، هم در درون و پنهانی ترین لایه های سرّی وجود آدم، و هم در بیرون و راه‌های آشکار خارجی در فریب دادن آدم (بجز مخلَصین، که چون انانیت ندارند، شیطان راهی در درونشان ندارد، و فقط از بیرون با آنها گفتگو دارد) 🔻 اجابت خدا بر خواسته های شیطان برای اغوای بنی آدم، و بالاترینش چیزی که خود خدا به او داد در اینکه اسکان و محل ورود شیطان را در صدور (سینه و قلب) بنی آدم قرارداد. 🔻 قلب انسان دو گوش دارد، که از یکی الهام مَلَک را میشنود، و از دیگری دمیدن وسوسه شیطان را در درون خودش میشنود (و چون از درون انسان است، انسان خیال میکند این خطورات شیطانی نجوای خودش با خودش است) 🔸 @abedini
07- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
40.26M
🌷 جلسه ۷ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی | 🔻 سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۸ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰ 🌐 : / هبوط شیطان، به ارض هفتم است (بخاطر شقاوت تامّ او)، فلذا هبوط خودش را غیرقابل بازگشت کرد / هبوط آدم، به ارض اول است، فلذا هبوطش برگشت پذیر شد، که با توبه و تبعیت از هدایت الهی برمی‌گردد / تمام کارهای شیطان از قبیل دروغ است. عکس خیالی و صورت کاذب و فریب و وهم و سراب را، در ادراک انسان، به دروغ، واقعی جلوه میدهد. / شیطان از راه «خودم» القاء می‌کند بر خودم؛ وقتی خطور را از درون «خودم» دیدم دیگر احساس بیگانگی و مقابله نمیکنم، بلکه چون احساس خودی دارم از آن حمایت و دفاع میکنم / میدان عملیات شیطان در ادراک انسان است (تصرف در تفکرات و اراده های انسان)، و وسیله عملیاتش از طریق تحریک عواطف و احساسات انسان است (تصرف در امید و ترس و میل و آرزو و شهوت و غضب) / تصرف شیطان تصرف طولی است، که قیامش در تحریک انسان و انتساب کار زشت به شیطان، با انتساب آن کار زشت به فاعل انسانیش منافی نیست / بیان ساختار انسان، در اعطاهای خدا به آدم و ذریه اش، در مقابله با درخواست‌های شیطان 🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 جلسه ۷ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی #نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی 🔻 سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۸ ماه ر
eitaa.com/abedini/444 🌐 ادامه جلسه ۷ 👇 🔻 شیطان شناسی، شناخت دشمن و عَدُوّ مبین انسان است، که بر ضدّ خلافتِ الهیه انسان قیام میکند 🔻 مکر و کید شیطان، ضعیف است برای آدمی که متذکر و متصل به رابطه با خداست (انّ کید الشیطان کان ضعیفا)، اما برای کسی که خودش تبعیت از شیطان کند و تذکر و رابطه باخدا نیابد، کید شیطانی در او عظیم است (انّ کیدکنّ عظیم) 🔻 شیطان آینه ای گرفته مقابل کمالات واقعی، که با زرق و برق در انعکاس وهمی آنها، و فریب صورتهای بدون محتوا و خیالی، انسان را بسوی آن سراب صورتهای دروغین ببرد، که هم انسان را بسوی فریبی پوچ برده که «اذا جائه لم یجده شیئا» (وقتی میرسد هیچ نمی‌یابد)، و هم هرقدر انسان بسوی تصویر آینه برود از واقعیتش دور شود 🔻 شیطان درحال طواف دائمی اطراف لایه های وجود انسان است، که راه نفوذ بیابد، و انسانی که دائم درحال تذکر و رابطه باخدا باشد، از تماس شیاطین با قلبش آگاه شده، تذکر و بصیرت می‌یابد نسبت به القاء وساوس شیاطین (إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَآئِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُون) 🔻 ندامت و پشیمانی از گناه (که موجب توبه میشود)، یک نرم افزار در سیستم وجودی و ساختار انسان است. 🔻 نفوذ و وسوسه شیطان هم در انسان، یک فریب و دشمنی نرم افزاری است، نه سخت افزاری. شیطان در تصورات و خیالات و احساسات انسان، اخلال میکند. 🔻 عطایای خدا با آدم و ذریه اش (در مقابله با درخواست‌های شیطان) : ۱. یک گناه یکی حساب شده، ولی یک حسنه به ده برابرش الی هفتصد برابر حساب می‌شود ۲. نیت گناه، گناه نیست، ولی نیت حسنه ثبت شده و ثواب دارد ۳. توبه تا وقتی روح در بدن است امکان پذیر است ۴. با هر ولد آدم، دو مَلَک همراهش شده، محافظتش میکند ۵.« أغفر الذنوب، و لا أبالی » (بی‌قید و حساب می‌بخشم، و باکی ندارم) 🔸 @abedini
🔸 جلسه ۱۰۵ مهدویت ۴ : 🌷 با انقطاع قلبی از اسباب، هر سبب ما را میرساند به خدا ؛ هر سبب مثل یک رسولی که رسالت دارد، آیه ایست که انسان را می‌برد به محضر خدا. همه در هر توجهی انسان را می‌کِشَند می‌برند بسوی خدا 👇 🎞 (برای پخش روی لینک کلیک کنید) https://www.instagram.com/tv/BxeMdOPhTxa/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=nr6lep71ox0i 🔻 سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸
🔸 جلسه ۱۰۵ مهدویت ۵ : 🌷 در دوران ظهور تمام اسباب هستند و ظاهرند که «إِذْ رَمَيْتَ» آشکار است، اما نه آشکاری از خودشان که «ما رَمَيْتَ» هم آشکار است، بلکه ظاهرشان متّحد با حقیقتِ باطنی‌شان آشکار است؛ همه‌ی اسباب با تمام ظاهرشان، ظهورِ حقیقتِ باطن‌اند و دارند نشان می‌دهند که «وَلكِنَّ اللهَ رَمى»👇 🎞 (برای پخش روی لینک کلیک کنید) https://www.instagram.com/tv/BxeOsAWhXmC/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=ahh8m9g3x6cx 🔻 سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸
🔸 جلسه ۱۰۵ مهدویت ۶ (بخش پایانی) : 🌷 اگر امروز غیبت هست، غیبت از این طرف است. غیبت، همان غفلت و فقدانِ ماست، ما باید از این حجابِ غیبت و فقدانِ ادراکی‌مان بیرون رویم، و با حرکت به سمت امام زمان (علیه السلام) به ظهور برسیم؛ چه در ظهور شخصی و فرج انفسی، و چه در ظهور عمومی و فرج آفاقی 👇 🎞 (برای پخش روی لینک کلیک کنید) https://www.instagram.com/tv/BxeQBiCBsm9/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1ih1sk8k7vzor 🔻 نیمه پایانی از این بخش، قسمتی از مدایح مهدویِ حاج آقای میریان، در انتهای همین جلسه می‌باشد 🔻 سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸
08- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
39.01M
🌷 جلسه ۸ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی | 🔻 چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۹ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰ 🌐 : / خلیفه‌ی خدا، تمام شأن وجودیش این است که هیچ از خودش ندارد و هرچه هست در وجودش امر خداست. عین فقر و عین ربط به خداست. /خليفةالله حاکم عادل است در هستی (در تکوین و تشریع)، که هرچیزی را سرجایش قرار می‌دهد، و نمی‌گذارد هیچ موجودی با موانع از کمال لایقش محروم شود / خروج از ولایت حاکم عادل (خليفةالله)، طاغوتی شدن است. / فقط خليفةالله اذن تصرف در ملک الهی دارد، لذا هر انسانی فقط تحت ولایت خليفةالله میتواند در خودش تصرف کند. / روزه راه خروج از هبوط، با عبور از احکام تن / ماه رمضان ، زندگی به أمر الهی / علائم شناخت خطورات شیطانی در خطورات درونی / اصل بر نجات است، اگر کسی ذره ای ایمان در قلبش باشد بعد مواقف تطهیری نجات می‌یابد. / مهندسی معکوس روشهای شیطان، برای روش مقابله با شیطان / حب ذات در انسان حکمی صحیح و فطری هست،که در تربیت و هدایت الهی، موضوع ذات تغییر و توسعه می‌یابد، و حب ذات منقلب به حب الله می‌شود 🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 جلسه ۸ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی #نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی 🔻 چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۹ ماه
eitaa.com/abedini/461 🌐 ادامه جلسه ۸ 👇 🔻 از انسان‌شناسی شروع کردیم، چون شناخت انسان طریق شناخت خداست. خدا از طریق سیر در آثارش، سیر آفاقی و سیر انفسی، شناخته می‌شود؛ و انسان چون خليفةالله با برترین شرافت و بالاترین آیت با بنیه احسن تقویم واحسن مخلوقین است (با تبریک احسن الخالقین برخودش برای احسن خلقش)، فلذا بهترین راه شناخت خداست. 🔻 انسان کامل با انبائش، خزائن و غیب و علت هر موجودی را به او نشان داد، و موجودات یافتند که او در ولایتش علت وجودی آنها را دارد، ولذا دربرابرش ساجد و خاضع شدند 🔻 روح انسان کامل، میان تمام خلایق «أفقر الی الله» است، و تا این افقر بودنِ او به حق نباشد فیضان رب جاری نمیشود. او نیازمندترین خلق به خداست، او همه‌ی نیازهای عالم هستی را یکجا دارد، ولذا بالاترین فیض بر او جاری می‌شود؛ جوابی که به نیاز همه‌ی عالم لازم است به اضافه بر انسان کامل داده می‌شود. او با سعه‌ی وجودش و وسعت نیازش به خدا، نیاز همه‌ی هستی را دریافت میکند و واسطه‌ی دریافت فیض برای تمام هستی میشود. وبالاتر اینکه چون «عین فقر» است به خدا، پس «عین فیض» است از جانب خدا برای هستی. 🔻 [ تا حجتِ افقر الی الله نباشد که تمام مقیدات را عائله خویش ببیند و دامنه فقر خویش در دعا را فقر تمام هستی به اطلاقش بیابد، اگر او نباشد هیچ اخذی از حضرت غنی حمید دریافت نمیشود. اوست که همه را خویش میبیند، و از فقر تمام دامنه‌ی وجودی خویش در تمام هستی، به محضر ارباب ابراز حاجت و اضطرار میکند، و جوشش فیض وجودی حق را اخذ کرده و با تشعشع خویش به تمام موجودات مقید میرساند. ‌اوست افقر خلق الی الله، که واسطه فیض حق به خلق میشود. ] 🔻 خوردن مظهر تام توجه به بدن است که موجب هبوط شد، و نخوردن در روزه موجب خروج از هبوط است، منتها روزه ای که در آن هدف گم نشو؛ هدف روزه برای در تخطئه سلطه بدن و پشت کردن به احکام بدن است، پس برای یافتن اثر روزه باید تکثرات را کم کرد، از تکثرات غذاخوردن ها و تکثرات کلام و پوشش، و زیادی خواب، و... 🔻 مؤمن با روزه‌ی ماه رمضان، زندگی به أمر یافتن را تجربه می‌کند، مانند ملائکه که زندگیشان به امر است. 🔻 شیطان علم مفهومی به مبدأ و معاد، و به راه و هدف دارد، و حتی ترس مفهومی از خدا دارد، اما اراده اش در شقاوت، خلاف علم مفهومیش هست، چون جهاتِ کبر و انانیت و حسد در وجودش غلبه دارد بر علم مفهومیش. 🔸 @abedini
09- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
40.98M
🌷 جلسه ۹ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی | 🔻 پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۱۰ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰ 🌐 : / انسان در ساختار خلقتش، در قوس نزول، پس از طی این طولانی ترین سفر، از قله‌ی احسن تقویم مرتبه روح، تا حضیضِ اسفل السافلین مرتبه بدن، حالا در قوس صعود، از نقطه‌ی صفر وجود تا صد، هم نیازهای روحیِ مقامات شریف عِلوی را می یابد در خویش، و هم نیازهای امیال بدنی را می‌یابد. / انسان در تلاش عظیمش بسوی خدا (إنک کادح الی ربک کدحا فملاقیه)، برایش موانع و منازع و دشمن هم قرار داده شده؛ هم دشمن درونی که شیطان در صدور انسان‌ها نفوذ دارد، و هم دشمن بیرونی در نزاع مقابل انسان‌های شیطانی. / از مهمترین موانع مقابل صعود انسان، نظام اعتباریات است، که ناچار در زندگی دنیا به آنها دچار می‌شود. باید از اعتباریات عبور کند و اسیر آنها نشود. تمام نزاع‌های در قوه قضاییه بخاطر همین اسارت در اعتباریات است. / حرکت از کثرت عبارت ها و اعتباراتِ بدنی، بسوی وحدتِ روحی و نورِ حقیقتِ هستی 🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 جلسه ۹ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی #نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی 🔻 پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۱۰ ماه
eitaa.com/abedini/464 🌐 ادامه جلسه ۹ 👇 🔻 انسان در ساختار خلقتش، در قوس نزول، از خزائن روحش تا قدر معلوم بدنش آمد. از مقامات شریف عِلوی مرتبه احسن تقویم شروع شد نازل شد آمد تا در مرتبه اسفل السافلین «به تن نشست» و ادراکِ بدن و توجه به امیالِ بدنی یافت، پس هم توجه به نیازهای روحی یافت و هم به امیال بدنی. 🔻 با تلفیق شدن نیازهای روحی و نیازهای بدنی، شیطان به دروغ، بدن را محل تحقق نیازهای روحی نشان داد، تا آدم در اثر این فریب، نیاز روحانیِ مُلک لایبلی (اراده و قدرت مطلق) و شجرة الخلد (حیات جاوید) را در مرتبه‌ی بدن دنبال کند. (مانند خیال‌پردازی های بشر غربی که در فیلم‌هایش درجستجوی بدنی با حیات جاوید و اکسیر جوانی و آب حیات، و خیال‌پردازیِ جستجوی ابر انسان‌هایی با بدن پیشرفته با قدرت‌های خاص بدنی است) 🔻 كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُون: مانند قوس نزول، انسان در قوس صعود هم، طولانی‌ترین سفر را دارد. از فعلیت صفر در اسفل السافلین شروع می‌کند و می‌خواهد تا نامتناهی لقاء الله برود. 🔻 موجوداتِ دیگر، هرکدام مراتب وجودی محدودی دارند. حتی ملائکه هم مقام معلوم دارند، و عروجشان هم حد دارد، که جبرئیل هم در معراج پیامبر بجایی میرسد که دیگر توان صعود و همراهی با پیامبر ندارد که می‌گوید «لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ»؛ وقتی اعظم ملائکه جبرئیل هم دیگر در آن مرتبه راه ندارد دیگر موجودات هم قطعا راهی به آنجا ندارند؛ آنجا که جبرئیل پر بسوزد، از پشه‌ی لاغری چه خیزد. 🔻 انسان قرار است مرتبه‌ی تمام موجوداتِ هستی را طی کند، و همه موجودات شأنِ انسان شوند. و البته جایی هم میرسد که دیگر جای موجودی نیست که همراهش باشد، بلکه آنجا موجودات با سجود و فنایی که در روح انسان یافتند به نحو لابشرطی درون انسان حضور دارند، و با فنای در انسان، به کمال انسان در آن قله‌ی توحید ذات احدی برسند. این انسان است که به «قَابَ قَوسَین أَو أَدنیَ‌» میرسد؛ دو سر خط هردوحلقه هستی به حقیقت بهم تو پیوستی. 🔻دشمنی ها و نزاع ها در مقابل صعود انسان بسوی خدا، همه ناشی از انانیت هاست، چه انانیت در طغیانِ نفس اماره درونی و وسوسه شیطان در آن، و چه انانیت در طغیان قارونی (هبوط در مالکیت و ثروت دنیوی)، و چه انانیت در طغیان فرعونی (هبوط در ملوکیت و قدرت دنیوی). 🔻 هبوط در ارض اول، توجه به میل بدن و تعلقات امیال حیوانی بود؛ اما هبوطهای شدیدتر به ارض های پایین تر تا ارض هفتم هست، که با هبوط در مالکیت، می‌خواهد مالکِ همه‌ی ابزارها و ثروت‌ها شود، و این موجب غلظت شدیدتر در انانیت میشود. و با هبوط در ملوکیت، می‌خواهد سلطه یابد بر همه اموال و نفوس انسانی، و همه عبید او باشند، و این جاه‌طلبی غلیظترین انانیت است، که پنهانترین لایه در موانع درونی انسان است: «آخِرُ ما یخْرُجُ مِنْ قُلُوبِ الصِّدِّیقینَ حُبُّ الْجاه»، آخرین چیزی که از قلب صدیقین خارج می‌شود جاه طلبی است. 🔻 حرکت از کثرت عبارت ها و اعتباراتِ بدنی، بسوی وحدتِ روحی و نورِ حقیقتِ هستی: چو هست مطلق آمد در اسارت به لفظ "من" کنند از وی عبارت حقیقت کز تعین شد معین تو او را در عبارت گفته ای "من" من و تو عارض ذات وجودیم مشبّک های مشکاتِ وجودیم همه یک نور دان اشباح و ارواح گه از آیینه پیدا گه ز مصباح 🔸 @abedini
10- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
37.3M
🌷 جلسه ۱۰ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی | 🔻 شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۱۲ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰ 🌐 : / شروعِ اولین مانع مقابل انسان، آنجا بود که شیطان با فریب، حکم روح را به دروغ سرایت داد به بدن، و تنِ او را من او نشان داد، و میل و نفرت و ارزش‌های انسانی را محدود کرد در مقیاس بدن / شیطان هم با دخالت در شناخت انسان از خودش و عالم، او را به خطا می‌برد، و هم در بستر آن شناخت خطا، در ارزش‌گذاری و اعتبارگذاری و جعل اعتباریات او را دچار خطا می‌کند (ارزش‌گذاریِ خطا مطابق آن شناخت خطا از انسان و عالم) / استعدادهای هر موجود در دایره میل و نفرت، و جذب ملایمات و دفع منافرات وجودش هست. / موجودات تشخیص غریزی دارند بر ملایمات و منافرات وجودشان، اما در انسان این تشخیص از علم و آگاهی نشأت می‌گیرد. همینکه پای علم و آگاهی وسط آمد، پای صدق و کذب، و امکان خطا در تشخیص انسان با نفوذ شیطان پیش می‌آید. / تنها نبی الهی، با شناخت نامتناهی، می‌تواند اعتبارات حقی را ارزش‌گذاری کند که انسان را از موانع اعتباریِ زندگی دنیا عبور دهد و به سیر نامتناهی و لقاء الهی برساند. 🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 جلسه ۱۰ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی #نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی 🔻 شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۱۲ ماه رم
eitaa.com/abedini/473 🌐 ادامه جلسه ۱۰ 👇 🔻 انسان بعد از هبوط به ارض، حالا در قوس صعود میخواهد مسیر صفر تا صد را طی کند، که هم طولانی‌ترین مسیر میان موجودات است، و هم پر مانع‌ترین مسیر 🔻 حرکت و هدایت هر موجودی در دایره هستی او و استعدادهای وجودیش هست: ربنا الذی اعطی کل شئ خلقه ثم هدی (هدایت هر شئ، مطابق خلقتش و استعدادهایش) 🔻 تمام موجودات در وصولشان به هدایت تکوینی خطا ندارند و عصمت دارند، بجز در انسان (و جن) که نظام اختیار و هدایت تشریعی مطابق آگاهیشان به ملایمات و منافرات، وجود دارد. لذا انسان حرکتش با اراده بر ارزش‌هایی است که در ادراک و علم و معرفتش می‌یابد. تشخیص ملایم نفس و منافر نفس، با علم حضوری و شناخت حصولی انسان صورت می‌گیرد، که در شناختش امکان خطا هست و شیطان در این حیطه‌ی امکان خطا وارد می‌شود. 🔻 انسان حیطه‌ی حرکتش در حول وسعت روحش شامل استعداد تمام موجودات است و محدود به هیچ حدی نیست. لذا انسان در شناختی که نسبت به هر موجود و هر قسمت هستی می‌یابد، آن موجود یا در خدمت انسان و ساجد روحش و ملایم با انسان است و موجب سعادتش، یا در تمرّد و انکار ولایت روح و منافر با انسان است و موجب شقاوتش. 🔻 انسان هم رابطه علمی با موجودات عالم دارد، و هم همراه هر رابطه علمی، یک اعتبارسازی و ارزش‌گذاری در نسبتش با آن موجود در عالم دارد (ارزش و اعتبار به میزان عمق علمش). هر قدر مقیاس علم انسان تغییر کند، نسبت‌ها و ارزش‌گذاری هایش هم تغییر می‌کند. اولیاءالله علمشان به عظمت خالق، موجب می‌شود که بزرگترین ارزش آنها خدا باشد (و خدا را حتی از حدود معرفت خودشان هم تنزیه می‌کنند و خدا را بزرگتر از وصف خود می‌جویند)، ولذا غیر خدا در علم و ارزش‌گذاریشان کوچک شود: «عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ، فَصَغُرَ ما دُونَهُ فى اَعْيُنِهِم» (نهج البلاغه، خطبه متقین) 🔻 انسان به جهت نیازش به زندگی اجتماعی، در حاجت های اجتماعی هم نیاز به قوانین و جعل اعتبارات اجتماعی دارد، بگونه‌ای که هم حقوق هر کسی حفظ شود و هم جلوی تجاوز و تعدّی به حریم انسان‌ها گرفته شود. 🔻 تنها انسانی که می‌تواند جعل اعتبار و ارزش‌گذاریِ صحیح برای مناسبات زندگی انسان‌ها کند، آن انسانِ متصل به وحی و علم یقینی الهی است که هم در شناخت عالم خطا ندارد و تمام حقیقت را به وحی الهی دارد، و هم اعتبار را بدون خطا و به جعل الهی بیان میکند. پس، جایگاه نبی الهی و اعتبارات بالحق دینی، برای تشخیص صحیح ملایمات و منافرات انسان، و هدایت بالحق انسان بسوی کمالش است. 🔻 اینکه انسان در نظام کمال و سعادتش نامتناهی امکان پذیر است، اما در نقص و شقاوتش حد دارد تا مرتبه عالم مثال. شقاوت و شرارت در عالم عقل دیگر راه ندارد 🔻 رساله انسان در دنیا، فصل دوم: فالإنسان لا حياة له في غير ظرف نفسه، و لا معاش له دون وعاء وجوده، فإذا نسي نفسه و وقع في غيرها وقع في الضلال البحت و البوار، و بطلت أعمال قواه، فلا يعمل منه سمع و لا لسان و لا بصر، فهو في الظلمات ليس بخارج منها، و صار كلّ ما قصده سرابا، و كلّ ما صنعه بائرا هالكا، فإذا برز إلى اليوم الحقّ، برز صفر اليد خفيف العمل، و قد زاحت عنه أباطيله، و استحقّت حقائقه، و اللّه وليّ الأمر كلّه. 🔸 @abedini
11- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
35.01M
🌷 جلسه ۱۱ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی | 🔻 یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۱۳ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰ 🌐 : / امیال بدنی و طبیعی و غریزیِ انسان تحتِ حاکمیتِ امیال فطری و روحیِ انسان به کمالشان میرسند، بدون آنکه مزاحم و مانع آنها باشند. اما اگر امیال بدنی سیطره یابند مانع بروز امیال روحانی میشوند. / بسیاری از نیازهایی که خداوند برای انسان قرار داده در حاجات اجتماعی و جنبه ملایم او در اجتماع تأمین میشوند. / شیطان میخواهد هم با اغوایش در نظام فکری و نگاه ما به عالم و آدم دخالت کند، و هم با اضلال و زینت در نظام اعتباریات و ملایم و منافر انسان اخلال نماید. / وقتی بینش فکری و گرایش ملایم و منافر انسان تحت ولایتِ الهی نبی و امام قرار بگیرد، هم در بینش، عالم و آدم را مظهر توحید میبیند و خدا را مشهود می‌یابد، و هم در تمایل و گرایش، اعتباریات خدانما شده و ظهور امر الهی با اعتبارات شرعی در تمام اعمال او میشوند، و برایش کمال‌زا هستند. وگرنه تحت ولایت شیطان هم اشیاء را مشرکانه و مستقل میبیند و مانع صعودش میشود، و هم اعتبارات را مستقل میبیند که سرابی شده و موجب بطلان اعمالش میشوند. / نبوت و امامت، هم در ابتدای بیانِ مفهومیِ اعتبارات شرعی برای تشخیص ملایم و منافر فطری و روحی در اعمال انسان هستند، و هم در استمرار حیات انسان برای تطبیق مفاهیمِ اعتباری بر مصادیق و شناخت مصداقیِ اذن و حکم الهی در هر صحنه زندگی مأموریت دارند. 🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 جلسه ۱۱ 👆 🔸 انسان‌شناسی قرآنی #نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی 🔻 یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۱۳ ماه
eitaa.com/abedini/475 🌐 ادامه جلسه ۱۱ 👇 🔻 انسان پس از هبوط، هم توجه به نیازهای روحی یافت و هم توجه به نیازهای بدنی. فلذا ملائم و منافر انسان، گاهی در ملایم منافر با بدن و طبیعت و غریزه اش دیده میشود، و گاهی هم در ملایم و منافر با فطرت و روحش دیده میشود. اگر انسانی تمایلات بدنی و طبیعی و غریزی اش از حالت تعادل خارج شود موجب میشود که تمام ملایم و منافر خویش را محدود در دایره طبیعت و غریزه اش محدود ببیند و ادراکی نسبت به ملایم و منافرِ فطرت و روحانیتِ خویش پیدا نکند. 🔻زینت شدن، یعنی انحراف در اعتبارات و ملایم و منافر انسان. انسانی که در بینش، خودش را بدن و ارض ببیند، زینت ارض و بدن را زینت خودش میگرید، در عملش بدنبال سراب زینت دنیا میرود و این عملش هم برایش زینت می‌یابد. شیطان میخواهد با زینت‌های دنیایی و بدنی، هم نظام بینش انسان را بهم بریزد، و هم در نظام گرایشها و تمایلاتش را او را به خطا و سراب بکشاند. 🔻تزیین شیطان، گاهی دنبال زینت کردنِ اعتبارات دنیایی بصورت مستقل است، که سراب و پوچ اند، و شیطان این اعمال پوچ و باطل را زینت می‌کند و ملایم برای انسان جلوه میدهد تا او را بسوی عملِ سرابیِ زینت شده بکشاند. و نیز گاهی تزیین شیطان، زینت دنیا و حیات دنیا و حقایق خارجیه در دنیاست، که انسان را در مرتبه‌ی حیات ظاهریِ اشیا و موجودات متوقف کرده، و چنان ظاهر را تزیین میکند که انسان را مشغول زینتِ فانی و ظاهری نموده، و از جنبه حقیقتِ باطنی و باقیِ اشیاء غافل نماید. 🔻هر فعل اختیاری انسان (حتی هر توجه و نگاه و چشمکِ پلک) در تمامِ ماسوی الله عالم هستی تأثیر و تصرّفی ایجاد میکند، و انسان حق ندارد بدون اذن و حکم الهی در ملک الهی تصرف نماید و مؤاخذه میشود نسبت به هر کار اختیاریش چون در تمام موجودات اثر گذاشته است. این بخاطر آن است که انسان به همه‌ی هستی مرتبط است و همه موجودات در ارتباط با او تحت تأثیر بینش و اعمال او هستند. لذا نبی الهی و آن دین و روش زندگی و احکام الهی که بیان میکند برای بیان اذن و حکم خدا در هر صحنه است که انسان در هر تاثیر و تصرفش در عالم هستی مطابق امر الهی باشد، و تماماً بشود عین امر و مشیت الهی در عالم هستی، چه در امور فردی و چه در امور اجتماعی. 🔻انسان تحت ولایت الهی در تبعیت از دین و امر نبی و امام، میرسد به مرحله ای از قرب بسوی خدا، که فقط خدا در وجودش حاکم است و در تمامِ مناسبات فردی و اجتماعیش فقط ظهور نور خدا و سیطره‌ی ولایت الهی بارز و آشکار خواهد بود. نظم اجتماعیش نظمی قدسی خواهد بود در ظهور اسم حَکَمِ عدل الهی، نه صرف یک نظم حیوانی از ترس جریمه و مجازات. ظلم نکردنش در اجتماع بجهت تطهیر شدنش از شرک است که ظلم را بدترین شرک میداند، و با توحید قلبی مطهر از شرک شده است، نه آنکه ظلم نکردنش صرفا بخاطر جلب منافع حیوانی و دفع مضرات و حفظ متقابل حریم ها برای تجاوز نشدن به تمایلات حیوانیش باشد. وقتی تمامِ اعمال و بینش های انسان تحت ولایت الهی قرار بگیرد، تمام لایه های وجودی انسان به کمال لایقشان میرسند، و صرفا محدود به مرتبه حیات حیوانی و بدنی نمیشود. 🔸 @abedini