eitaa logo
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
8.7هزار دنبال‌کننده
186 عکس
439 ویدیو
2.9هزار فایل
تحلیل کتب فارسی ،‌نگارش ،‌علوم و فنون ۱_۲_۳ ,پاسخ به خودارزیابی ها,نمونه سوالات مستمر و ترم https://eitaa.com/adabiyatjame1112 مدیر کانال : فرحناز حسینی @Fhossieni ادمین : @Zahraghadirian (فقط جهت ارسال مطلب برای کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5879480748397823728.pdf
515K
تحلیل هرسه قلمرو+کارگاه متن پژوهی مطابق با چاپ ۹۷ به کوشش :استاد مجید دلیری،گناباد گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
4_5861721286262130487.pdf
550.8K
تحلیل و +،کارگاه متن پژوهی تحلیل ، بخشی از کتاب (ازصفرتاصد،انتشارات مهروماه) مولفان : مدیران گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
4_5983122565562892697.pdf
395K
۴و ۱۳ پیشنهادهای بانوان: حسینی,لرکی,غریب زاده, صابری کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112
4_5983122565562892781.pdf
767.2K
۲ بانو کبیر,بانو عربیانی,بانو بَزى گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
4_5807642210576893837.pdf
648.8K
و... تحلیل + پاسخ کارگاه خودارزیابی بانو مهشید داودی، مشهد گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
۱۱ ⭕️این کارگاهها با هدف تمرین بیشتر برای دانش آموزان نوشته شده لذا توصیه می گردد در کلاس و به طور گروهی کارگاهها حل شود و دبیر برکار گروهها نظارت داشته باشد و در رسیدن گروهها به پاسخ درست نقش راهنما را ایفا نماید . یک نکته درباره ی این کارگاه در درس هفتم به صورت گذرا از سبک هندی وصائب صحبت شده اما در این تمرین ها ویژگی های سبک صائب خواسته شده لذا به دبیران محترم توصیه می گردد جهت راحتی کار ابتدا ویژگی های شعر سبک هندی که مربوط به درس 10 است ،روی تخته بنویسند و بعد به حل این تمرین بپردازند.(نظر شخصی فرحناز حسینی) 1- غزل زیر را بخوانید و موارد خواسته شده را پاسخ دهید. جان به لب داریم و همچون صبح خندانیم ما دست و تیغ عشق را زخم نمایانیم ما از سیاهی داغ ما هرگز نمی آید برون در سواد آفرینش آب حیوانیم ما پشت چون آیینه بر دیوار حیرت داده ایم واله ی خار و گل این باغ و بستانیم ما از شبیخون خمار صبحدم آسوده ایم مستی دنباله دار چشم خوبانیم ما خرقه از ما می ستاند نافه ی مشکین نفس از هواداران آن زلف پریشانیم ما حلقه ی چشم غزالان حلقه ی زنجیر ماست دایم از راه نظر دربند و زندانیم ما گر چراغ بزم عالم نیست صایب کلک ما چون ز بخت تیره دایم در شبستانیم ما صائب تبریزی ✴️الف- ویژگی های شعر صائب را در غزل بررسی کنید. 1️⃣ جان به لب داریم و همچون صبح خندانیم ما دست و تیغ عشق را زخم نمایانیم ما استفاده از اصطلاح عامیانه ی جان به لب داشتن ما زخم ونمایان دست وتیغ عشقیم :استعاره ی مکنیه و تشخیص از پرکاربردترین صورخیال در شعر هندی و از نوع باریک اندیشی وتصاویر دور از ذهن 2️⃣ از سیاهی داغ ما هرگز نمی آید برون در سواد آفرینش آب حیوانیم ما اشاره و تلمیح به اعتقادات مذهبی.آب حیوان (آب حیات) به کار گیری حکمت و استدلال وخیال پردازی های عجیب(مفهوم: به خاطر رانده شدن از بهشت داغ سیاهی بردل ماست 3️⃣پشت چون آیینه بر دیوار حیرت داده ایم واله ی خار و گل این باغ و بستانیم ما خیال پردازی های شاعرانه (مفهوم : واقعیتها را آن گونه که هست ندیدن ودر حیرت بودن ) 4️⃣ از شبیخون خمار صبحدم آسوده ایم مستی دنباله دار چشم خوبانیم ما مفهوم بیت :مستی ما از عشق دائمی است و از مظاهر دنیادر حیرت به سر می بریم سخت بودن فهم شعر به دلیل یافتن مضامین دور از ذهن،تناقض روحی بین حالات عاشقانه وحالات عاقلانه(از یک طرف شاعر می گوید از شبیخون چشم خمار آسوده ام،،از طرف دیگر می گوید ما به دنبال مستی چشم خوبانیم) واله ی خار شدن خیال پردازی استفاده از تخیلات دور از ذهن 5️⃣ خرقه از ما می ستاند نافه ی مشکین نفس از هواداران آن زلف پریشانیم ما خیال پردازی های بی سابقه و خاص صائب پیچیدگی معنا یی و لفظی در بیت قبل و این بیت 6️⃣ حلقه ی چشم غزالان حلقه ی زنجیر ماست دایم از راه نظر دربند و زندانیم ما پیچیدگی در مضمون ابیات توجه به مضمون ومعنی کاربرد تخیلات غریب وصورخیال زیبا(گرفتار چشم زیبا رویان شدن ) اگرچه این شعر نشانه های غزل را دارد ولی پیچیدگی های لفظی و معنایی فهم غزل را دشوار کرده وکاملا بیانگر سبک هندی است 7️⃣ گر چراغ بزم عالم نیست صایب کلک ما چون ز بخت تیره دایم در شبستانیم ما اعتقاد به بخت و تقدیر و سرنوشت و تفکر جبرگرایی،گلوه از بخت سیاه غم گرایی ورواج نوعی حکمت واستدلال عامیانه (قسمت اول) 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش : فرحناز حسینی ،استان البرز (کرج) گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
۲ تحلیل : حسین طریقت ✳️هدف کلی درس : گسترش محتوا با برجسته کردن زمان و مکان رویداد و فضا سازی ◀️در پایان درس ، دانش آموزان باید بتوانند : 1⃣زمان و مکان و فضای نوشته دیگران را تشخیص دهند . 2⃣ در نوشته های شان فضا سازی کنند. جزئیات و ریزه کاری های موضوع را توصیف کنند . ✳️ روش تدریس پیشنهادی : ◀️ تدریس اعضای گروه ◀️پرسش سازی ◀️خوشه سازی 🌿🌿🌿🌿🌿 مراحل نوشتن در کتاب نگارش ۲ به شش قسمت تقسیم می شود . 1⃣ انتخاب موضوع : در این درس دبیر باید موضوع هایی را پیشنهاد کند که قابلیت نوشتن و برجسته کردن " زمان "، " مکان " ، " فضاسازی " و " توصیف جزئیات " را داشته باشد . 💢چند موضوع پیشنهادی : ✔️ یکی از مراسم و آداب رسوم محل زندگی تان را شرح دهید . ✔️ بهترین روز زندگی من ! ✔️ تلخ ترین حادثه ایی که برای من اتفاق افتاده ! ✔️ و . . . 2⃣تجسم : اکنون دانش آموز موضوع را در ذهنش تجسم کرده و طرح آن را می ریزد . مثلا : دانش آموزی موضوع «بهترین روز زندگی من » را انتخاب کرده ، حال زمان این رخداد ، مکان وقوع آن ، فضای این روز را تجسم می کند . 3⃣ بعد از تجسم طرح نوشته را روی کاغذ می آورد . در اين طرح بند بدنه به سه بخش تقسیم می شود : 🛑 یک بند مقدمه 🛑بندهای بدنه ، که خود لهديه بخش تقسیم می شود . الف - بند توصیف زمان و مکان ب- بند فضا سازی، پ- بند جزئیات ماجرا 🛑بند جمع بندی @adabiyatjame1112 ۲ قسمت 2⃣ طریقت 4⃣ پیش نویس : در این مرحله با پاسخ به پرسش ها پیش نویس متن را آماده می کنیم . در مورد موضوع ، هر چه به ذهن مان می رسد، بدون محدودیت و خود سانسوری می نويسيم. بگذارید کبوتر ذهن آزادانه در فضای موضوع پرواز کند . چون در مرحله بعد ، می توانیم مطالب زائد را حذف کنیم . 5⃣ ویرایش و بازبینی : اکنون ، متن را می خوانیم ، واژه ها عبارات ، جملاتی و . . . که به انسجام متن لطمه زده را حذف می کنیم . واژگانی که با فضای متن همخوانی ندارد را تغییر می دهیم . جملات و عبارات را با حروف "ربط عطفی" و " تقابلی " منسجم می کنیم . 🛑حروف ربط عطفی : و ، هم ، نیز ، علاوه ، . . . نقش آن ها همپایه کردن اطلاعات است . به کمک این نشانه ها مطلبی به مطلب قبلی اضافه می شود . مانند : هوا سرد بود و باد می وزید . 🛑حروف ربط تقابلی : اما ، ولی ، با وجود اینکه ، اگرچه و . . . 6⃣ تولید متن : متن ویرایش شده را پاکنویس می کنیم . @adabiyatjame1112
✍ حسین طریقت @adabiyatjame11 ❓تمرین ۱، متن ها را بخوانید و آن ها را بر اساس دو عنصر«خیال و احساس» و «انتخاب واژه های مناسب» بررسی کنید. 💢 متن اول ازخواجه عبدالله انصاری ✅خیال و احساس استفاده از آرایه های ادبی متن را خیال انگیز کرده است. آرایه هایی چون: سجع: خوانى و چنانى فرمان و درمان و . . . کنایه: عمر بر باد دادن جناس: دارم و دانم آرایه عکس: نه آنچه دارم، دانم و نه آنچه دانم، دارم ✅انتخاب واژگان: متن ستایش خداوند است. واژگانی چون ، الهی، حرمت، دریاب و... در خدمت متن است. تضاد بین: " کردم" و " نکردم " تکرار فعل: کردم، دارم تناسب: عاجز، درمانده، سرگردان و . . . سطر های متن را چشم نواز و برجسته کرده است. @adabiyatjame11 💢متن دوم از علی شریعتی ✅ عنصر خیال علی شریعتی با بهره گرفتن از آرایه ای ادبی، به ستايش زادگاهش می پردازد. تشبیه: آسمان به نخلستان، نگاه به پروانه، سکوت به باران و . . . تشخیص: مشت قلب، نگاه اسیر، تلمیح به بیتی از حافظ: مزرعه سبز فلک، و تلمیح به سر در چاه فرو بردن امام علی(ع) تصاویر بکر و بدیعی که نویسنده خلق کرده بر غنای ادبی متن افزوده است. تصاویری چون: مشت خونین قلب باران غیبی سکوت ✅ انتخاب واژگان: گزینش صفات: خاموش برای نخلستان بی تاب برای قلب دردمند برای روح و فعل رها کردن برای نگاه متن را سرشار از عاطفه و احساس کرده است. استفاده از تناسب و ترادف در متن بجا و مناسب است. تناسب: ناله، گریه، دردمند فاجعه با گریستن امام راستین، امام علی (ع)، با چاه 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 با احترام، حسین طریقت ۲۳ مهر ۹۷ @adabiyatjame1112
۱۱ ✍ ویژگیهای سبک عراقی: 🌼 ♦️ الف)شعر در سه قلمروزبانی، ادبی وفکری 1⃣ زبانی: برخی از ویژگیهای زبانی شعراین دوره عبارت اند از: ➖ چهارچوب زبان همان چهارچوب فارسی قدیم یعنی زبان سبک خراسانی است که تا حدودی مختصات جدید یافته است؛ ➖ لغات فارسی اصیل قدیم کم شده و جای آنها را لغات عربی گرفته است؛وفور واژه ها ی عربی گاهی حتی مصرع یا بیتی به زبان عربی است. ➖ »می« اندک اندک جای»همی« را گرفته است؛ "در" به جای "اندر" در حال جایگزین شدن است و نیز واژه های "ایدون، ایدر، اَبا، اَبَر و.... " بسیار اندک به کار می روند ➖ به کارگیری حرف نشانة »مر در کنار مفعول جمله کم شده است ➖ ً اساسا مهمترین ویژگیهای زبانی سبک عراقی همین درهم آمیختگی مختصات نو و کهن است که گاهی در یک شعر کوتاه نیز در کنار هم دیده میشود. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش بانو ثریا نصرت زاده گروه دبیران ادبیات ایران کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112 ✍ ويژگی های سبک عراقی 🌸 ♦️ الف) شعر 2⃣ ادبی : برخی ازویژگیهای ادبی شعراین دوره عبارت اند از: 🌸 در شعر این دوره کاربرد غزل بیشتر شد و جایگاه »تخلص در انتهای آن تثبیت گردیده است؛ ّ 🌸 توجه به علوم ادبی از جمله »بیان« و »بدیع« بیشتر شده است؛ 🌸 شعر این دوره از دربار خارج شده؛ قصیده از رونق افتاد و غزل عارفانه و عاشقانه رواج مییابد. 🌸 نرم وخوش آهنگ تر شدن اوزان شعر به نسبت گذشته 🌸 استفاده زیاد از تمثیل واحادیث 🌸 رواج انواع شعر. 🌸 استفاده از آیات و اشعار عربی، تلمیح. تضمین 🌸 کلا ارایه های ادبی درحداعتدال وساده 🌸 اکثر قالب های شعری اما غزل ومثنوی به اوج رسید 🌸 بهترین نمونه های مثنوی های عرفانی در این دوره نوشته شد 🌸 بیشتر مثنوی های عاشقانه معروف در این دوره نوشته شد . 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش بانو ثریا نصرت آبادی کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112 ✍ ويژگی های سبک عراقی 🌸 ♦️ الف) شعر 3⃣ فکری: برخی ازویژگیهای فکری شعراین دوره به شرح زیرند: 🌼 فکر نیز در این دوره با تأثیرپذیری از مسایل سیاسی و اجتماعی دستخوش تغییرشده است؛ ً مثال در دورة خراسانی، معشوق شاعر، زمینی و دست یافتنی بود؛ ولی در شعر این دوره، این مقام اندک اندک متعالی میگرددتا آنجاکه گاه با معبودیکی میشود. 🌸 بعداز حملةمغول و خدشه دار شدن غرور و احساسات ملی ایرانیان، نیاز داشتن به سخنان آرامبخش و توجه به امور اخروی بیشتر میشود و همچنین باعث رواج بیشتر تصوف میگردد و برخی اندیشه ها، از جمله بی اعتباری دنیا، اعتقاد به قضا و قدر و اینکه هر چه ازدوست میرسد، نیکوست رواج بیشتری مییابند. 🌼 پرهیزاز زهدریایی، ّ توجه به صفاوپالایش درون، برتری عشق برعقل وامثال آنها مفاهیم واندیشه های شعراین دوره را رقم میزنند. 🌼 غالبا تسلیم قضا وقدرند.روحیه ی نشاط به اندوه مبدل میشه.شعرانفسی است تا آفاقی 🌼 رواج حس دینی. برخلاف دوره قبل که ملی گرایی بود 🌼 انحراف در تصوف واقعی و پخته خوار شدن متصوفه نسبت به قبل 🌼 انتقاد های اجتماعی مخصوصا در شعر حافظ 🌼 انتقادها به خاطر انحراف در مسیر عرفان. 🌼 تغییر معانی. زهد ورند در شعر حافظ که ادامه مبارزه با همان زهد ریایی است 🌼 تا قرون سه وچهار ،عرفا از دست رنج خویش ارتزاق می کردند ولی در این دوره ظاهرسازی رواج میابد. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش بانو ثریا نصرت آبادی کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112 ✍ مقایسة ویژگیهای فکری سبک خراسانی و عراقی🍀 خراسانی: / عراقی: ستایش خرد / ستایش عشق شادی گرایی / غم گرایی وصال فراق واقع گرایی یا ذهن گرایی یا ّ / توجه به دنیای بیرون توجه به دنیای درون رواج روحیة پهلوانی و حماسی / رواج روحیة عرفانی و اخلاقی باور به اختیار و اراده / باور به قضا و قدر زمینی بودن معشوق / آسمانی بودن معشوق بازتاب اندک علوم در شعر / بازتاب بیشتر علوم در شعر کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112 ✍ ویژگی های سبک عراقی 🌸 🔶 ب)نثر در قلمرو زبانی، ادبی وفکری 1⃣ زبانی: در این قلمرو ویژگیهای زیر شاخصترند: 🌷 نثر فنی کم کم در قرن هفتم ضعیف میشود و در قرن هشتم با سیطرة تیموریان بر ایران از میان میرود، تا آنجاکه نثر ساده در اکثرکتابهای این دوره جای نثر فنی را میگیرد. به عکس جریانی که در قرن ششم مرسوم بود و نویسندگان، آثار موجود را که به ن
ثری ساده بود، به نثر فنی باز مینوشتند. 🌷 در این دوره برخی نویسندگان، کتابهای مشکل را به زبان ساده بازنویسی میکردند؛ چنانکه ملا حسین واعظ کاشفی ّ (متوفی در910هـ.ق.)کلیله ودمنه را به انشای دورة خود بازگرداند وآن را »انوار ُسهیلی« نامید. 🌷 تاریخ نویسی در این دوره به اسلوب ساده رواج مییابد، هر چند نمونه هایی با نثر پیچیده نیز در میان تاریخ های این دوره یافت میشود. در مقدمة کتاب ظفرنامة شامی، که قدیمی ترین تاریخ نوشته شده در بارة تیمور است،میخوانیم: »امیرتیمور به من دستور داد که ساده بنویسم؛ به طوریکه عامة مردم بفهمند.« 🌷 تاریخ نویسی ازهمان اوایل دورة مغول، به سبب علاقهٔ شدیدآنان به ثبت وقایع مربوط به پدران و اجدادشان شروع شد و دردورة تیموری هم ادامه یافت. 🌷 حاشیه نویسیهای متعددی نیزبه نثر ساده برتاریخهای قدیم انجام گرفت. البته باید ّ توجه داشت که این سادگی نثرهمه جا یکسان نیست و نثر سادة این دوره را نمیتوان فصیح وبلیغ دانست از دیگر ویژگیهای نثر این دوره: 🌷 داخل شدن لغات قبایل مختلف ترک و مغول ّبه زبان فارسی است که در دورة تیمور سرعت رشد آن بیشتر شد؛اما این جریان درزبان فارسی دیری نپایید. سلطان حسین بایقرا و امیرعلیشیرنوایی در حوزة ادبی هرات ترکی گویی و ترکی نویسی را تشویق میکردند و خود امیرعلیشیر چند کتاب از جمله »محاکمه اللغتین« را به ترکی نوشت و ّ ظهیرالدین بابر هم »بابرنامه« را به ترکی نوشت. اینان شعرترکی هم میگفتند. نمونه ای از این کلمات دخیل که هنوز هم در زبان فارسی استعمال دارند،عبارت اند: 🌷 ییلاق وقشلاق )سردسیروگرمسیر(، قشون )ارتش(، یورش )هجوم(و... 🌷 به وجود آمدن سستی و ضعف در ساخت دستوری جمالت نثر از ویژگیهای دیگر این دوره است. 🌸 رواج نثر داستانی وتمثیلی وعرفانی . 🌸 نمونه های نثرهای موفق محصول این دوره اند. مانند چهار مقاله عروضی. کلیله ودمنه. ....مقامات حمیدی و تاریخ یمینی 🌸 رواج لغات ترکی ویونانی حتی 🌸 کاربرد لغات عربی. واصطلاحات علمی وفنی 🌸از بین رفتن لغات دور افتاده فارسی به کوشش بانو نصرت آبادی کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112 ✍ ويژگی های سبک عراقی 🌸 🔶 ب) نثر 2⃣ ادبی : 🌹 بعد از سقوط بغداد به دست هلاکو، زبان عربی در تمام ممالک اسلامی و حتی در میان خود اعراب دچار انحطاط شد. 🌹 در زبان فارسی نیزاز سیطره ونفوذ زبان عربی کاسته شدوهر چندفراگیری زبان عربی‌ به سبک قدیم مرسوم بود، ادبای بزرگ،دیگرآثار خود را به عربی نمینوشتند. 🌹 دراندیشة ادیبان این دوره، صنایع ادبی جای استعدادهای بزرگی در این عرصه ندرخشیدند، بیشتر به ظاهرسازی و به صنایعی مثل ّمعما پردازی، سرودن اشعارذوقافیتین‌ واز این قبیل روی آوردند. 🌹 نسبت به سبک خراسانی مشکل تر شد و ارایه های ادبی راه پیدا کرد.مخصوصا تشخیص. 🌹 کاربرد لغات عربی. واصطلاحات علمی وفنی 🌹 آ رایه های معنوی بیشتر میشه. 🌹 تنوع اوزان نسبت به دوره قبل. 🌹 استفاده از صناعات ادبی 🌹 ایهام وانواعش رواج می یابد. 🌹ورود ارایه سجع 🌹ایهام،ایهام تناسب،ایهام تضاد،ایهام سمعی و...... 🌹بوجود آمدن نثر های فنی با سجع. های فراوان @adabiyatjame1112 ✍ ویژگی های سبک عراقی 🌸 🔶 ب) نثر 3⃣ فکری : 🍀 ّکشتن یا متواری ساختن فضال و نابودی کتابخانه ها، از ّصحت و اتقان مطالب کاسته شدو ضعف وانحطاط فکری این دوره را فراگرفت 🍀 رواج خرافه پرستی به خاطر حمله ی مغول 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش بانو ثریا نصرت آبادی گروه دبیران ادبیات ایران کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112 ۱۱ (قسمت۱) ➖ شعر زیر را بخوانید و به پرسش ها پاسخ دهید: 🔸آن یکی آمد در یاری بزد گفت یارش: «کیستی ای معتمد؟» 🔸 گفت من؛ گفتش «برو هنگام نیست» بر چنین خوانی مقام خام نیست 🔸خام را جز آتش هجر و فراق کی پزد کی وا رهاند از نفاق؟ 🔸رفت آن مسکین و سالی در سفر در فراق دوست سوزید از شرر 🔸پخته شد ان سوخته؛ پس بازگشت باز گرد خانهٔ انباز گشت 🔸حلقه زد بر در به صد ترسی و ادب تا بنجهد بی ادب لفظی ز لب 🔸بانگ زدیارش که «بر در کیست آن؟» گفت «بر در هم تویی ای دلستان» 🔻 مثنوی معنوی مولوی🔺 الف) دو مورد از ویژگیهای زبانی آن را بنویسید. ✍ پاسخ: 👇 آوردن ب بر سر افعال: بنجهد / در هم امیختگی واژه های اصیل وکهنه / استفاده از می بجای همی / استفاده ی اندک از مر/ استفاده از (در)بجای اندر، ب) ویژگی فکری حاکم بر آن چیست؟ ✍ پاسخ :👇 دوری از غرور وتکبر یکی شدن عاشق و معشوق توجه به معشوق اسمانی بجای معشوق زمینی پ) دو مورد از ویژگی ها
ی ادبی شعر را بنویسید. ✍ پاسخ 👇 تضاد پخته وخام تشبیه تشبیه فشرده اتش هجر آتش هجر تشبیه اتش فقر مراعات نظیر:در .حلقه جناس اختلافی:بر .در تکرار: ادب واج آرایی:س بیت ۴ پخته شدن ان سوخته :کنایه از با تجربه شدن. خام و پخته :تضاد سوخته. استعاره از عاشق ( آن یکی ) بردر هم تویی. کنایه از همه چیز تو هستی. یا فناشدن در معشوق ت) بیت پایانی را تقطیع هجایی کنید و بنویسید: 📒 تقطیع هجایی مصراع اول: ✍ پاسخ :👇 بان/ گ / زد / یا / رش / ک / بر / در / کی / ست / آن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن :رمل مسدس محذوف 📗 تقطیع هجایی مصراع دوم: ✍ پاسخ :👇 گف/ ت /یا /رَش/ کی /س/ تی/ ای/ مُع /ت/َ مِد فاعلاتن فاعلاتن فاعلن 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش بانو ثزیا نصرت آبادی وجمعی ازگروه دبیران ادبیات ایران کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112 (قسمت ۲) ❓چرا در عصر مغول و تیمور، تاریخ نویسی رواج پیدا کرد؟ توضیح دهید. ✍ پاسخ: 👇 به علت علاقه ی که به زندگی اجداد خود داشتند وخواهان حفظ میراث ارزشهای ایرانی خود بودند علاقه به ثبت وقایع و نیز ثبت تاریخ پادشاهی خودشان قدرت داستان و روایت در مسحور کردن مخاطب مغولان پیش از این تاریخ نداشتند هر چه بود شفاهی بود وقتی انچه انجام دادند در قالب داستان و به طور گسترده تر روایت در امد مسحور ان شدند اینچنین شد که حتی ضد روایت جهانگشای جوینی را هم با جان و دل پذیرفتند 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ✳️ ویژگیهای زبانی ابیات فردوسی و حافظ را در مثال های زیر با یکدیگر مقایسه کنید: ✍ پاسخ 👇: کاربرد ایدر حرف اضافه ی تاریخی درعصر فردوسی در شعر فردوسی از واژه های عربی کمتر استفاده شده اما در شعر حافظ استفاده شده استفاده از واژه های اصیل فارسی مثل براویختن در شعر فردوسی که در شعر حافظ این واژه ها دیده نمی شود لحن درزمان فردوسی حماسی در دوره ی حافظ عاشقانه وعارفانه زبان نرم وملایم اشعار حافظ ➖ چنین گفت رستم به آواز سخت که ای شاه شادان دل و نیک بخت ➖ اگر جنگ خواهی و خون ریختن بر این گونه سختی بر آویختن، ➖ بگو تا سوار آورم زابلی که باشند با خنجر کابلی ➖ بر این رزمگه شان به جنگ آوریم خود ایدر زمانی درنگ آوریم 🔹فردوسی🔹 🔸 کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد 🔸 از لعل تو گر یابم انگشتری زنهار صد ملک سلیمانم در زیر نگین باشد 🔸 غمناک نباید بود از طعن حسود ای دل شاید که چو وابینی، خیر تو در این باشد 🔸 هر کاو نکند فهمی زین کلک خیال انگیز نقشش به حرام ار خود، صورتگر چین باشد. ♦️حافظ ♦️ 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 📘 یک مورد از ویژگی های فکری بیتهای زیر را بنویسید. ➖آتش است آب دیده مظلوم چون روان گشت، خشک و تر سوزد ➖ تو چوشمعی از او هراسان باش که اول، اتش ز شمع سر سوزد 🔅 سيف فرغانی🔅 ✍ پاسخ :👇 توجه به اعتقاد ترسیدن از اه مظلوم فراگیر شدن عذاب الهی ❓ سپس یک تشبیه فشرده و یک تشبیه گسترده بیابید و پایه های آن را مشخص کنید. ➖آتش است آب دیده مظلوم چون روان گشت، خشک و تر سوزد ➖ تو چوشمعی از او هراسان باش که اول، اتش ز شمع سر سوزد 🔅 سيف فرغانی🔅 ✍ پاسخ :👇 تشبیه فشرده . اب دیده مظلوم اتش است بیت دوم تشبیه گسترده تو مشبه / شمع مشبه به / چو ادات تشبیه / هراسان وجه شبه 🌼🌼🌼🌼🌼🌼 📒 پایه های آوایی را در شعر فردوسی (خودآزمایی ۳) مشخص نمایید. ✍ پاسخ :👇 ➖ چنین گف / ت رستم / ب آوا / ز سخت ک ای شا / ه شادان / دل نی/ ک بخت فعولن فعولن فعولن فعل ➖ اگر جن / گ خاهی / ی خون ری/ خ تن ➖ ب رین گو / ن سخ تی /ب را وی / خ تن ➖ ب رین رز/ م گه شان/ ب چن گا/ و ریم ➖ متقارب مثمن محذوف(توجه بحر ها صرفا جهت مطالعه نوشته شده واصلا لزومی نداردکه این بحور در کلاس گفته شود) 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش بانو ثریا نصرت آبادی وجمعی از گروه دبیران ادبیات ایران کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112
4_5992521521669604629.pdf
1.02M
(تحلیل ونمونه مثال+پاسخ خودارزیابی) به کوشش :بانو ثریانصرت آبادی ، استان کرمان (سیرجان) کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112