#پیشنهاد_روش_تدریس
#شعرخوانی
#آفتاب_حسن
فرحناز حسینی:
بنده برای تدریس شعر خوانی ها اول یک بار با لحن و خوانش درست شعر را در کلاس می خوانم . (درصورت امکان از موسیقی یا فایل صوتی در کلاس استفاده می شود )
بعد می خواهم یک نفر از روی درس بخواند.
مرحله ی سوم کلاس را به دو گروه تقسیم می کنم و گروه اول مصرع فرد رو باهم می خوانند و مصرع های زوج را گروه مقابل می خوانند.
این هم خوانی موجب وجد زیادی در کلاس می شود وبچه ها علاقه ی زیادی به این روش شعر خوانی دارند
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
خانم راحله اسکندر زاده (راحیل)
منم بكبار خودم ميخونم هر دانش اموزي سه بيت ودر اخر بكبار همه دسته جمعي ميخونن
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
خانم ثریا نصرت آبادی:
سلام بانو.
می توان در ابتدا خوانش رو قبلا ضبط کنیم با یک اهنگ پس زمینه متناسب با حال و هوای شعر و در کلاس پخش کنیم.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
خانم مریم صابری
سلام
عالی خانم حسینی👌👌
منم تقریبا شبیه شما اینکار رو انجام میدم
به این صورت سه ردیف کلاس
هرکدام یک بیت را باهم باصدای بلند می خوانند
بعد ردیف دیگه بیت بعد...به همین ترتیب تا بیت اخر
و هفته ی بعد که حفظش کردن باهم یک صدا اول زنگ یک بارمی خوانند.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
باید توجه داشت هدف اصلی شعرخوانی ها التذاذ ادبی و حفظ شعر است . ابیاتی که درک آن نیاز به توضیح دارد در کلاس گفته شود.می توان از این درس املا,لغت,دستور در حد تعادل وآرایه سوال داد. نیاز نیست ابیات در سه قلمرو به صورت دروس اصلی تحلیل شوند .
صرفا به جهت آشنایی بیشتر و احتمالا برای کنکور شعرخوانیها تحلیل شده اند .(فرحنازحسینی)
💠💠💠💠💠
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
#کارگاه_متن_پژوهی
#درس_هشتم
#در_امواج_سند
⏺قلمرو زبانی
۱- در متن درس ،کدام واژه در معانی زیر به کار رفته است؟
اسب: بادپا/ نابود کننده:عافیت سوز/عمیق :بی پایاب
۲-طبق الگوهای زیر ,سه ترکیب وصفی از متن درس بیابید و بنویسید؟
اسم +صفت⏪امواج گران، امواج لرزان , دریای بی پایاب
صفت+اسم ⏪ آن دریا، این سد ، تاریک شب
۳- واژه های زیر مشمول کدام فرآیند واجی (کاهشی-افزایشی )هستند؟
دسترسی :کاهشی /سازندگی : افزایشی/ زورآزمایی : کاهشی در همزه ی آغازین و افزایشی در پایان کلمه (ی)/ دستاورد : کاهشی / سبزیجات:افزایشی/بازوان : افزایشی
✳️قلمرو ادبی
۱-در بیت هشتم و دوازدهم «دریای خون»استعاره از چیست؟
منظور از دریای خون در بیت هشتم سرخی آسمان(غروب)و در بیت دوازدهم میدان جنگ است
۲_ابیات زیر را از نظر کاربرد تشبیه و کنایه بررسی کنید؟
🔺زرخسارش فرو می ریخت اشکی /بنای زندگی بر آب می دید
🔺در آن سیماب گون امواج.لرزان /خیال تازه ای در خواب می دید
🔻بنای زندگی برآب می دید: پایان حکومت خود را می دید
🔻تشبیه : در آن سیماب گون امواج لرزان: امواج : مشبه/ سیماب : مشبه به/ گون: ادات تشبیه/ لرزان : وجه شبه
۳-نحوه ی قرار گرفتن قافیه ها در جهار پاره را با کمک نمودار نشان دهید؟
🔷—--------- —---------
🔷—------— —---------
*
🔺—------— —---------
🔺—------— —---------
*
🔸—--------- —---------
🔸—------— —---------
(توجه : علامتهای قافیه در سمت چپ باید قرار بگیرد)
♻️قلمرو فکری
۱- شاعر در بیت زیر قصد بیان چه مطلبی را دارد؟
در آن تاریک شب می گشت پنهان /
فروغ خرگه خوارزمشاهی
جلال الدین با فرارسیدن شب پایان حکومت خوارزمشاهیان را نزدیک می دید .
۲-حمیدی شیرازی در ابیات زیر چه کسی را و با چه ویژگی هایی وصف می کند؟
چه اندیشید آن دم کس ندانست/که مژگانش به خون دیده تر شد
چوآتش در سپاه دشمن افتاد / زآتش هم کمی سوزنده تر شد
سلطان جلال الدین را همچون آتش سوزنده و نابودگر توصیف کرده که به سپاه مغول می تازد
۳-ارتباط معنایی زیر و پیام درس را توضیح دهید
در راه عشق وطن از سر وجان برخاسته ایم /تا در این ره چه کند همت مردانه ی ما
تاکید بر میهن دوستی در دو بیت آخر ، ایثار و فداکاری برای میهن و جان خود را فدا کردن
۴-در بیت زیر چه صحنه ای وصف شده است؟
ولی چندان که برگ از شاخه می ریخت / دو چندان می شکفت و برگ می کرد
تعداد سربازان مغول بیشتراز سربازان ایرانی بود وهرچه تعداد بیشتری از آنها کشته می شد باز زیاد به نظر می رسیدند .
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
به کوشش :فرحناز حسینی ,استان البرز(کرج)
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
در بغداد
گرت ز دست بر آید چو نخل باش کریم
ورت ز دست نیاید چو سرو باش آزاد
🔷قلمرو زبانی:
کریم:بخشنده
منه: فعل نهی،مگذار
بخواهد گذشت: فعل آینده
گرت ز دست برآید، ورت ز دست نیاید:
از دست تو،جابجایی ضمیر،که مضاف الیه برای دست می گردد
دل منه:فعل مرکب
بسی:قید فعل(بسیار)
برآید :فعل پیشوندی
ابیات به شیوه بلاغی است
گرت: مخفف اگر تو
سرو:متمم
کریم وآزاد هردو مسند
چون:حرف اضافه
ورت :مخفف واگر تو
آزاده:وندی
بیت اول:سه جمله
بیت دوم:چهارجمله
🔺 قلمرو ادبی:
قالب:قطعه
نوع ادبی:تعلیمی
دل نهادن:کنایه از علاقمند شدن،هواخواه کسی شدن
دل منه: کنایه از دل نبستن،وابسته نشدن
تشبیه،،تو (مشبه)چو(ادات) نخل( مشبه به ) کریم بودن یا بخشندگی(وجه شبه)
تشبیه.،تو(مشبه)چو(ادات)سرو(مشبه به)آزادگی(وجه شبه)
هر دو تشبیه گسترده دارند
از دست برآمدن:کنایه از توانایی و قدرت انجام کاری را داشتن
بیت موازنه دارد ..گرت ز دست...
تکرار در واژه دست
کلمه عربی:کریم
بغداد وآزاد:واژگان قافیه
مراعات نظیر:دل,دست /خلیفه، بغداد,دجله
تکرار:دست
دست :مجاز از قدرت
بسی:قید،بسیار
می گذرد....ناپایدار ، گذرا
🔶قلمرو فکری:
معنی اشعار:
بیت اول:
به آنچه در حال گذر است وابستگی و علاقه پیدا مکن،همانطور که بعد از سپری شدن دوران حکومت و قدرت خلفای عباسی،رود دجله همچنان از بغداد عبور می کند..اشاره به این سخن سعدی:
هر چه نپاید دلبستگی را نشاید
بیت دوم:
اگر قدرت و توانایی داری پس مانند درخت خرما،با سخاوت باش و اگر هم قدرت آن را نداری حداقل همچون درخت سرو،آزادگی داشته باش و وابستگی های دنیا را رها کن
پیام درس:ترک کردن وابستگی هاو دل نبستن به تعلقات دنیا،
گذرا بودن جاه و مقام
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💢به کوشش بانو کبیر،دبیر ادبیات شیراز
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
#فارسی_یازدهم
#دانش_افزایی_دبیران
#گنج_حکمت( #درس۸ )
به نام نامی دوست
نکاتی ویژه دبیران گرامی
مرتبط با گنج حکمت درس ۸_چو سرو باش
مقدمه کوتاهی بر واژه زیبای سرو:
«سرو»نماد سرسبزی و همچنین آزادگی است که از دیرباز در ادبیات ما راه یافته است
درختی که با مفاهیم خزان، پژمردگی، برگریزان و افسردگی بیگانه است.شاعران شیرین گفتار ادب پارسی، بارها و بارها قد و قامت دلجوی معشوق را به سرو مانند کرده اند و بی تردید در پیدایی این معانی دارای سلیقه ای سرشار بوده اند
حافظ شیرین سخن،در اشعار ناب خود،،بیشتر از واژه سرو برای توصیف بلندی قامت یار و گاهی هم برای بیان آزادگی و با صفاتی چون سرو بلند،سرو چمان,سرو سهی بالا،سرو خرامان,سرو سیم اندام,سرو ناز,و،....بهره گرفته است
برای نمونه ابیاتی از حافظ و دیگر شاعران تقدیم می گردد⬇️
🌿دل ما به دور رویت ز چمن فراغ دارد
که چو سرو پایبند است و چو لاله داغ دارد
🌿ننگرد دیگر به سرو اندر چمن
هر که دید آن سرو سیم اندام را
🌿در این چمن چو درآید خزان به یغمایی
رهش به سرو سهی قامت بلند مباد
🌿بر رهگذرت بسته ام از دیده دو صد جوی
تا بو که تو چون سرو خرامان به درآیی
☆حافظ☆
🔹بیدل دهلوی هم از این واژه با هنرمندی تمام بهره جسته:⬇️
🌿چیدن دامن در بنگلشن گل آزادگی است
کیست تا فهمد زبان عافیت ایمای سرو
مطلب آزادگیها پر بلند افتاده است
عالمی خم شد به فکر بار ناپیدای سرو
☆بیدل دهلوی☆
🌿سرو کند با همه آزادگی
بندگی قامت رعنای تو
☆فروغی بسطامی☆
🌿مرا در دل درخت مهربانی
به چه ماند؟ به سرو بوستانی
همیشه سبز و نغز و آبدار است
تو پنداری که هر روزش بهار است
☆فخرالدین اسعد گرگانی☆
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💢 به کوشش بانو کبیر،دبیر ادبیات شیراز
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
# فارسی یازدهم
#گنج_حکمت درس ۸(قسمت اول)
#چو_سرو_باش
حکیمی را پرسیدند:
«چندین درخت نامور که خدای عزوجل آفریده است و برومند هیچ یک را آزاد نخواندهاند مگر سرو را که ثمرهای ندارد. درین چه حکمت است؟»
🔷قلمرو زبانی:
حکیم:دانا،خردمند
نامور:مشهور(وندی)
درخت نامور:ترکیب وصفی
ثمره:میوه
حکمت:دلیل
برومند:دارای بر و میوه,معطوف به نامور
خواندن:نامیدن
چندین:صفت مبهم به معنای این همه
هیچ یک و سرو:مفعول
حکیمی را:از حکیمی، را حرف اضافه معادل از(از حکیمی پرسیدند)
در این چه حکمت است؟است به معنای وجود دارد(فعل اسنادی نیست)
بر+ومند،،صفت وندی(مشتق)یک واژه(بر:اسم+اومند:پسوند)
🔺قلمرو ادبی:
سرو در ادبیات نماد آزادگی است
درخت و سرو ،ثمره :مراعات النظیر و رابطه تضمن
سرو و آزادی :تناسب
🔶قلمرو فکری:
از شخص دانا و خردمندی پرسیدند:این همه درخت مشهور و میوه دار را که خداوند گرامی و بزرگ خلق کرده،چرا نام هیچ کدام را آزاد،نگذاشته اند،به جز درخت سرو،که هیچ میوه ای هم ندارد،این چه دلیلی دارد؟
یادآور این اشعار:
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است
حافظ🌿🌿
به سرو گفت کسی میوه ای نمیاری
جواب داد که آزادگان تهی دستند.
سعدی🌿🌿
ای سرو پای بسته به آزادگی مناز
آزاده من که از همه عالم بریده ام
رهی معیری🌿🌿
زیر بارند درختان که تعلق دارند
ای خوشا سرو که از بار غم آزاد آمد
حافظ🌿🌿
گفت:
«هر درختی را ثمره معین است که به وقتی معلوم به وجود آن تازه آید و گاهی به عدم آن پژمرده شود و سرو را هیچ از این نیست و همه وقتی خوشست و این است صفت آزادگان.»
🔷قلمرو زبانی:
ثمره:میوه
تازه آید:با طراوت و شاداب شود
عدم:نابودی
خوش:سرسبز
آزادگان:وندی
هر درختی را ثمره معین است
رای فک اضافه بگیریم:میشود ثمره هر درختی معین است،معین:مسند می شود
(البته به نظر رای مالکیت هم درست می آید:هر درختی میوه معینی دارد)
سرو را هیچ از این نیست(رای مالکیت)سرو هیچ کدام از این خصوصیات را ندارد
هر درخت : ترکیب وصفی
تازه و پژمرده: مسند
آید:شود
خوش:مسند
هیچ:مفعول
پژمرده:وندی
🔺قلمرو ادبی
پژمرده و تازه:تضاد
وجود و عدم:تضاد
خوش بودن:کنایه از تازگی،سرسبزی
سرو:نماد آزادگی
🔶قلمرو فکری:
هر درختی در زمانی معین،به دلیل وجود و رشد میوه هایش،شادابی و تازگی می یابد و هرگاه میوه نداشته باشد پژمرده می شود،اما سرو هیچ کدام از این ویژگی ها را ندارد،در تمام اوقات سال،سرسبز و با طراوت است و این صفت و ویژگی انسان های آزاده است
مفاهیم:
۱-زیبایی و ارزش سرو،ذاتی است
۲-انسان آزاده همچون سرو است که هیچ دلبستگی به تعلقات دنیوی ندارد وچون سبکبار است,مفهوم آزادی را می رساند
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💢به کوشش بانو کبیر،دبیر ادبیات شیراز
و جمعی از دبیران گروه ادبیات ایران
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
#فارسی یازدهم
#درس ۸(قسمت دوم)
#گنج_حکمت
#چو _سرو _باش
به آنچه می گذرد دل منه که دجله بسی
پس از خلیفه بخواهد گذشت
1_3493899.pdf
650.5K
#علوم_فنون_یازدهم
#درس_یک
#تاریخ_ادبیات ایران در قرن ۷،۸،۹
فرحناز حسینی ,استان البرز ,کرج
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
1_3502942.pdf
521.2K
[ File : علوم و فنون۱۱درس۱.pdf ]
#علوم_فنون_یازدهم
#درس_دو
#پایه_های_آوایی
دکتر یعقوب کیانی شاهوندی،استان خوزستان
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
1_3503450.pdf
767.2K
#علوم_فنون_یازدهم
#درس_سوم
#تشبیه
بانو کبیر,بانو عربیانی,بانو بَزى
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
1_3661135.pdf
529.3K
#علوم_فنون_یازدهم
#درس_چهارم
#تاریخ_ادبیات ۴و۵
یشنهادهای همکاران درباره نحوه ی تدریس (عروض)علوم وفنون
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
1_3505190.pdf
983.4K
#علوم_فنون_یازدهم
#درس_پنجم
#پایه_های_آوایی_همسان
به کوشش :استاد حسین طریقت و استاد امراله جمالی
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
هدایت شده از ای نازنین شعری بخوان
آسمان روشن شد از خورشید و ماهِ هفدهم
روزِ دین طبلِ شرف زد در پگاهِ هفدهم
یک طرف ماهِ امامت، یک طرف مِهرِ نبی
عالمی تابنده شد، از صبحگاهِ هفدهم
تیرِ جهل و کبر و کینه، عقل و دین را کشته بود
تا که آمد سوی مردم سرپناهِ هفدهم
مرغِ احساس و عواطف راه را گم کرده بود
ناگهان روشن شد از الطاف، راهِ هفدهم
لشکرِ غم با تمامِ جهد می آمد ولی
اینک آمد سوی میدان ها سپاهِ هفدهم
کُلِّ هستی ماتِ اخلاقِ مصفّایش شدند
تا که آن رخ را نمایان ساخت شاهِ هفدهم
قطره ای از صدق و علمش عالمان را جذب کرد
عارفان شاگردهای خانقاهِ هفدهم
ای خدا ما را سزاوارِ مقامی ویژه کن
تا بتابد بر دل و جان یک نگاهِ هفدهم.
#حسینعلی_زارعی
@saredustansalamat
4_6046219414712353988.pdf
577.2K
#فارسی_دوازدهم
#درس_هشتم
ازپاریز تا پاریس
به کوشش:بانو لیلا رحمانی و بانو فاطمه بزی
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
4_5766974032834462819.pdf
384.8K
#فارسی_دوازدهم
#درس_هشتم
#گنج_حکمت
#سه_مرکب_زندگی
بانو سهیلا محسنی، تهران
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112