eitaa logo
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
8.7هزار دنبال‌کننده
186 عکس
439 ویدیو
2.9هزار فایل
تحلیل کتب فارسی ،‌نگارش ،‌علوم و فنون ۱_۲_۳ ,پاسخ به خودارزیابی ها,نمونه سوالات مستمر و ترم https://eitaa.com/adabiyatjame1112 مدیر کانال : فرحناز حسینی @Fhossieni ادمین : @Zahraghadirian (فقط جهت ارسال مطلب برای کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5985375585147290965.pdf
284.5K
(درس۱_۵) طراح :خانم الهه زکی زاده، تهران گروه دبیران ادبیات ایران کانال جامع ادبیات دهم، یازدهم و دوازدهم : @adabiyatjame1112
4_5861712052082443963.pdf
479.7K
(پرورده ی عشق) طراحی: خانم فرحناز حسینی، دبیر ادبیات استان البرز(کرج) @adabiyatjame1112
نمونه متن تولیدی *ماه* ماه،همان گوی زیبا که با رخت بستن خورشید از آسمان جلوه گری اش را آغاز می کند؛ همان دلربائی که درخشش آن نور امید را در دلها می تاباند و بار دیگر نغمه های حس طراوت زندگی را در قلب ها جاری می سازد.(مقدمه👆) ماه زیبا سالیان سال است که با خورشید درخشان،پیمان دوستی بسته است و آن دو بایکدیگر عهدی دارند که خدا آن را شاهد بوده؛ خورشید از نور خود به ماه، می تابد، تا او در تنهایی و سکوت شب، حس غربت نداشته باشد، خورشید به ماه می گوید که در شب، من جلوه ای در آسمان ندارم، اما تو آنچنان بدرخش که شب تاریک را به روز بدل کنی. ماه همان کسی است که وقتی دلتنگ و تنهایی از پنجره اتاقت به آن خیره می شوی و دنیایت را در زیبایی اش خلاصه می کنی. آنکه تمام خاطراتت را برایش باز می گویی تا شاید خریدار غصه هایت شود. ماه در میان ستارگان آسمان همچون مادری است که فرزندانش را سرپرستی می کند و ازشیره محبت خویش آنهارا می پروراند. ماه تابناک زندگی آدمی زمانی در آسمان دل می درخشد که شریان محبت، سراسر زندگی را فرا بگیرد؛ آن روز است که مهتاب می درخشدو رویا های انسان را درخشان می کند. ( بندهای بدنه👆) ماه هم در آسمان است و هم در دل آدمی،باید ماه را آنگونه نظاره کنی که صدای وجودت ندا می دهد؛ باید به ماه بگویی که به او عشق می ورزی ، تا او هم دوستت بدارد و در آسمان شب برای تو بیشتر جلوه گری کندو غصه شب هایت را به خنده هایی بدل کند که صدایشان تا آسمان هفتم می رسد. ماه هم معجزه ای از خداست که با دیدنش بار دیگر آفریدگار در روح و جانت سرزنده می شود.(بند نتیجه👆) 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 نویسنده ی نوجوان:غزاله غیاثوند. پایه یازدهم،دبیرستان هیات امنایی انقلاب اسلامی ،کرج دبیر:خانم فرحناز حسینی @adabiyatjame1112
ماه، تک نگین پارچه مخملی و مشکی رنگ شب. به آسمان نگاه میکنم ماه را میبینم، پرفروغ و پرغرور مثل همیشه، از من دور است اما من به آن نزدیکم، آنقدر نزدیک که با یک اشاره آن را در دست خواهم گرفت. در سیاهی بی پایان قلمرو اش غرق می شوم، اطرافم ستارگان را میبینم و رو به رویم ماه را، چه زیباست این قاب با زمینه ای تماما مشکی و چه زیباتر این روشنایی های فرو رفته در دل تاریکی. به ماه نگاه میکنم زمان می ایستد گویی زمان و جهان سکوت می کنند تا من در فریاد بی صدای ماه به آسمان صعود کنم و در پهناورترین تضاد سفیدی و سیاهی به پرواز درآیم. ستارگان را یکی پس از دیگری می پیمایم تا به ماه برسم‌‌؛میرسم، میبینم و لمسش میکنم حقیقی تر از هر زمانی پیش رویم قرار دارد، تکه ای از آن را در دستانم پنهان میکنم تا اگر باز هم دلتنگ این مروارید آسمانی شدم دیگر به دل دریای پرخروش شب نزنم و هر بار برای دیدن و لمس کردنش در این دریای سیاه رنگ غرق نشوم. چشمانم را باز میکنم، در اتاقم هستم به دیوار تکیه زدم و از قاب پنجره در حال نگاه کردن به آن هستم، چه رؤیای دلنشینی؛ از جا بر می خیزم چیزی را در دست حس میکنم، دستم را بالا می آورم و آن را باز می کنم، تکه ای از ماه درخشنده و زیبا پیش رویم قرار می گیرد، چه رؤیای دلنشین و ملموسی! 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 نویسنده نوجوان : فاطمه شاه عالمی دبیرستان هیات امنایی انقلاب اسلامی ،کرج نام دبیر: خانم فرحناز حسینی @adabiyatjame1112
4_5879480748397823728.pdf
515K
تحلیل هرسه قلمرو+کارگاه متن پژوهی مطابق با چاپ ۹۷ به کوشش :استاد مجید دلیری،گناباد گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
4_5861721286262130487.pdf
550.8K
تحلیل و +،کارگاه متن پژوهی تحلیل ، بخشی از کتاب (ازصفرتاصد،انتشارات مهروماه) مولفان : مدیران گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
4_5983122565562892697.pdf
395K
۴و ۱۳ پیشنهادهای بانوان: حسینی,لرکی,غریب زاده, صابری کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112
4_5983122565562892781.pdf
767.2K
۲ بانو کبیر,بانو عربیانی,بانو بَزى گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
4_5807642210576893837.pdf
648.8K
و... تحلیل + پاسخ کارگاه خودارزیابی بانو مهشید داودی، مشهد گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
۱۱ ⭕️این کارگاهها با هدف تمرین بیشتر برای دانش آموزان نوشته شده لذا توصیه می گردد در کلاس و به طور گروهی کارگاهها حل شود و دبیر برکار گروهها نظارت داشته باشد و در رسیدن گروهها به پاسخ درست نقش راهنما را ایفا نماید . یک نکته درباره ی این کارگاه در درس هفتم به صورت گذرا از سبک هندی وصائب صحبت شده اما در این تمرین ها ویژگی های سبک صائب خواسته شده لذا به دبیران محترم توصیه می گردد جهت راحتی کار ابتدا ویژگی های شعر سبک هندی که مربوط به درس 10 است ،روی تخته بنویسند و بعد به حل این تمرین بپردازند.(نظر شخصی فرحناز حسینی) 1- غزل زیر را بخوانید و موارد خواسته شده را پاسخ دهید. جان به لب داریم و همچون صبح خندانیم ما دست و تیغ عشق را زخم نمایانیم ما از سیاهی داغ ما هرگز نمی آید برون در سواد آفرینش آب حیوانیم ما پشت چون آیینه بر دیوار حیرت داده ایم واله ی خار و گل این باغ و بستانیم ما از شبیخون خمار صبحدم آسوده ایم مستی دنباله دار چشم خوبانیم ما خرقه از ما می ستاند نافه ی مشکین نفس از هواداران آن زلف پریشانیم ما حلقه ی چشم غزالان حلقه ی زنجیر ماست دایم از راه نظر دربند و زندانیم ما گر چراغ بزم عالم نیست صایب کلک ما چون ز بخت تیره دایم در شبستانیم ما صائب تبریزی ✴️الف- ویژگی های شعر صائب را در غزل بررسی کنید. 1️⃣ جان به لب داریم و همچون صبح خندانیم ما دست و تیغ عشق را زخم نمایانیم ما استفاده از اصطلاح عامیانه ی جان به لب داشتن ما زخم ونمایان دست وتیغ عشقیم :استعاره ی مکنیه و تشخیص از پرکاربردترین صورخیال در شعر هندی و از نوع باریک اندیشی وتصاویر دور از ذهن 2️⃣ از سیاهی داغ ما هرگز نمی آید برون در سواد آفرینش آب حیوانیم ما اشاره و تلمیح به اعتقادات مذهبی.آب حیوان (آب حیات) به کار گیری حکمت و استدلال وخیال پردازی های عجیب(مفهوم: به خاطر رانده شدن از بهشت داغ سیاهی بردل ماست 3️⃣پشت چون آیینه بر دیوار حیرت داده ایم واله ی خار و گل این باغ و بستانیم ما خیال پردازی های شاعرانه (مفهوم : واقعیتها را آن گونه که هست ندیدن ودر حیرت بودن ) 4️⃣ از شبیخون خمار صبحدم آسوده ایم مستی دنباله دار چشم خوبانیم ما مفهوم بیت :مستی ما از عشق دائمی است و از مظاهر دنیادر حیرت به سر می بریم سخت بودن فهم شعر به دلیل یافتن مضامین دور از ذهن،تناقض روحی بین حالات عاشقانه وحالات عاقلانه(از یک طرف شاعر می گوید از شبیخون چشم خمار آسوده ام،،از طرف دیگر می گوید ما به دنبال مستی چشم خوبانیم) واله ی خار شدن خیال پردازی استفاده از تخیلات دور از ذهن 5️⃣ خرقه از ما می ستاند نافه ی مشکین نفس از هواداران آن زلف پریشانیم ما خیال پردازی های بی سابقه و خاص صائب پیچیدگی معنا یی و لفظی در بیت قبل و این بیت 6️⃣ حلقه ی چشم غزالان حلقه ی زنجیر ماست دایم از راه نظر دربند و زندانیم ما پیچیدگی در مضمون ابیات توجه به مضمون ومعنی کاربرد تخیلات غریب وصورخیال زیبا(گرفتار چشم زیبا رویان شدن ) اگرچه این شعر نشانه های غزل را دارد ولی پیچیدگی های لفظی و معنایی فهم غزل را دشوار کرده وکاملا بیانگر سبک هندی است 7️⃣ گر چراغ بزم عالم نیست صایب کلک ما چون ز بخت تیره دایم در شبستانیم ما اعتقاد به بخت و تقدیر و سرنوشت و تفکر جبرگرایی،گلوه از بخت سیاه غم گرایی ورواج نوعی حکمت واستدلال عامیانه (قسمت اول) 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش : فرحناز حسینی ،استان البرز (کرج) گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
۲ تحلیل : حسین طریقت ✳️هدف کلی درس : گسترش محتوا با برجسته کردن زمان و مکان رویداد و فضا سازی ◀️در پایان درس ، دانش آموزان باید بتوانند : 1⃣زمان و مکان و فضای نوشته دیگران را تشخیص دهند . 2⃣ در نوشته های شان فضا سازی کنند. جزئیات و ریزه کاری های موضوع را توصیف کنند . ✳️ روش تدریس پیشنهادی : ◀️ تدریس اعضای گروه ◀️پرسش سازی ◀️خوشه سازی 🌿🌿🌿🌿🌿 مراحل نوشتن در کتاب نگارش ۲ به شش قسمت تقسیم می شود . 1⃣ انتخاب موضوع : در این درس دبیر باید موضوع هایی را پیشنهاد کند که قابلیت نوشتن و برجسته کردن " زمان "، " مکان " ، " فضاسازی " و " توصیف جزئیات " را داشته باشد . 💢چند موضوع پیشنهادی : ✔️ یکی از مراسم و آداب رسوم محل زندگی تان را شرح دهید . ✔️ بهترین روز زندگی من ! ✔️ تلخ ترین حادثه ایی که برای من اتفاق افتاده ! ✔️ و . . . 2⃣تجسم : اکنون دانش آموز موضوع را در ذهنش تجسم کرده و طرح آن را می ریزد . مثلا : دانش آموزی موضوع «بهترین روز زندگی من » را انتخاب کرده ، حال زمان این رخداد ، مکان وقوع آن ، فضای این روز را تجسم می کند . 3⃣ بعد از تجسم طرح نوشته را روی کاغذ می آورد . در اين طرح بند بدنه به سه بخش تقسیم می شود : 🛑 یک بند مقدمه 🛑بندهای بدنه ، که خود لهديه بخش تقسیم می شود . الف - بند توصیف زمان و مکان ب- بند فضا سازی، پ- بند جزئیات ماجرا 🛑بند جمع بندی @adabiyatjame1112 ۲ قسمت 2⃣ طریقت 4⃣ پیش نویس : در این مرحله با پاسخ به پرسش ها پیش نویس متن را آماده می کنیم . در مورد موضوع ، هر چه به ذهن مان می رسد، بدون محدودیت و خود سانسوری می نويسيم. بگذارید کبوتر ذهن آزادانه در فضای موضوع پرواز کند . چون در مرحله بعد ، می توانیم مطالب زائد را حذف کنیم . 5⃣ ویرایش و بازبینی : اکنون ، متن را می خوانیم ، واژه ها عبارات ، جملاتی و . . . که به انسجام متن لطمه زده را حذف می کنیم . واژگانی که با فضای متن همخوانی ندارد را تغییر می دهیم . جملات و عبارات را با حروف "ربط عطفی" و " تقابلی " منسجم می کنیم . 🛑حروف ربط عطفی : و ، هم ، نیز ، علاوه ، . . . نقش آن ها همپایه کردن اطلاعات است . به کمک این نشانه ها مطلبی به مطلب قبلی اضافه می شود . مانند : هوا سرد بود و باد می وزید . 🛑حروف ربط تقابلی : اما ، ولی ، با وجود اینکه ، اگرچه و . . . 6⃣ تولید متن : متن ویرایش شده را پاکنویس می کنیم . @adabiyatjame1112