❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️
🔰 این جمله معروفی که میگویند : آقا شما اهل بهشتید و به بهشت خواهید رفت ، اگر انشاءالله راهتان بدهند ، این بسیار حرف به جایی است . ما همه آرزومند بهشتیم ، همه در دعاها بهشت را طلب می کنیم ؛ گاهی طلب بهشت تنها هم ما را قانع نمیکند ، دانه دانه خصوصیات آن را هم در دعا میآوریم ؛ از حور العینش و غذای خوبش و از لحم طیرش و غیروذلک ، در دعایمان ردیف می کنیم . اما خود خدا میگوید ما این بهشت را برای مردم باتقوا آماده کردیم ، این سفره را برای یک عده مردم خاصی انداختیم ، آنها باید بیایند سر این سفره بنشینند و وارد این منطقه بشوند . آنها کی هستند ؟ باتقوایان
✳️ باتقوا کیست ؟ 《 أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ》
آماده شده است برای متقیان .چه کسانی هستند باتقوایان ؟
❎ [نشانه های انسان های با تقوا ]
⚫️ 《الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ》آن کسانی که انفاق می کنند در خوشی و ناخوشی. این یک شرط باتقوا بودن است ، انفاق کردن . انفاق را هم باز چند بار تا حالا معنا کردم ، عیبی ندارد اینها را تکرار کنیم . چون اینها حرفهایی است که غالباً تازه تازه به گوش شما می رسد ، هرچه تکرار بشود ، بیشتر در دل میماند و چه بهتر . انفاق با خرج کردن فرق دارد . خرج کردن یعنی اینکه انسان یک پولی را خرج کند . انفاق خرج کردن است ، اما نه هر خرج کردنی . انفاق آن خرج کردنی را میگویند که با آن ، یک خلائی پر بشود ، یک نیاز راستینی برآورده بشود ، کجایند آن کسانی که میلیونها خرج میکنند ، به ظاهر هم برای کارهای نیک خرج می کنند ، تا از زبان قرآن به آنها بگوییم که بدبختترین مردماند ، زیرا کارشان انفاق نیست.《 قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا》
(( بگو: آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین (مردم) در کارها، چه کسانی هستند؟ آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده؛ با این حال، میپندارند کار نیک انجام میدهند))
سوره الکهف آیه 103و 104
این پولهایی که خرج می شود ، این زر و زیورهایی که بر پیکر گرسنه یک عده مردم آمیخته می شود ، این پیرایه های زیادی و دروغین ؛ اینها انفاق نیست ، چرا ؟ چون خلأیی را پر نمیکند .
✅ آقا ! اگر این پنج زار را شما دادید به کسی صد تا پنج زار و یک تومانی در جیبش هست ، صدتای دیگر هم میتواند فراهم کند ، این انفاق نیست ؛ اگر دادی به آن آدمی که منتظر یک پنج زاری است تا یک نان سنگک بخرد و شکم خودش را پر کند ، این انفاق است . البته نخواستم با این جمله بگویم آقایان بروند حالا هی پنج زاری بدهند به گرسنه ها و گداها که شکمهایشان را پر کنند ، نه . گاهی پر کردن شکم گرسنه هم انفاق نیست ، در یک شرایطی اینجوری است . در آن شرایطی که فقر و گرسنگی مانند گیاه هرزهای ، بیحساب دارد بر روی زمینها میروید، آنجا پر کردن شکم یک گرسنه مثل قیچی کردن پیکره بالای یک دانه علف هرزه است . در صحرا عوض علف هرزه چقدر قیمت دارد ؟ بالاخره از جلوی چشم ، یک گیاه هرزه کم می شود ، اما چقدر این کار اساسی است ؟ چقدر جالب است این کار ؟ خیلی کم و ناچیز . بنابراین انفاق آن چیزی است که یک خلائی را پر می کند . یک نیازی را برآورده می کند . آن ملتی که امروز به یک چیزی احتیاج دارد ، مانند آبوهوا ، اگر در غیر آن چیز ، به آن ملت کمک کردی ، اینجا انفاق نکردی ، پول حرام کردن انجام دادی ، پس انفاق کار همه کس نیست ، انفاق کار مردمان باهوش است . آنهایی که خلأها و نیازها را میفهمند و حاضر میشوند به جا آن خلأها و نیازها را پر کنند . انفاق خیلی مهم است .《الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ》، یکی از نشانههای باتقوا ها این است ، انفاق می کنند در خوشی و ناخوشی.
📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص39 و 40
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 0⃣1⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️
🔰 آیا ممکن است خداوند گناهان انسان را پس از توبه نبخشد ؟
👌 قال علی (علیه السلام ) : التّوبَةُ نَدَمٌ بِالْقَلْبِ وَ اسْتِغْفارٌ بِاللِّسانِ وَ تَرْكٌ بِالْجَوارِحِ، وَ اِضمارٌ أنْ لايَعُودَ.
توبه راستین شامل پشیمانی با دل و استغفار با زبان و ترک گناه در عمل و مصمم شدن بر تکرار نکردن گناه است .
( غرر الحکم : 133 )
💠 اگر توبه ، توبه راستین و واقعی باشد ،خداوند گناهان انسان را حتما می بخشد . از مهم ترین نشانه ها و شرایط توبه راستین ، تکرار نکردن گناه است ؛ پس اگر کسی پس از توبه ، گناهش را تکرار می کند ، معلوم می شود که توبه او به حقیقت نرسیده که اثری در عمل او نداشته است . در واقع اصلا توبه ای نکرده است که بخواهد بخشیده شود .
📚 رهنمای طریق ، ص 37
#رهنمای_طریق 3⃣1⃣
#آیت_الله_جاودان
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
✳️ امام باقر علیه السلام فرمودند: ✳️
🔰 افضل العبادة عفة البطن والفرج
♻️برترین بندگی و عبادت ، دوری از غذای حرام و پاکدامنی(دوری از گناه جنسی ) است.
📚تحف العقول/ 296
⚫️ شهادت مظلومانه امام محمد باقر علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم .⚫️
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله حق شناس رحمه الله ❇️
⛔️شیطان بیست و چهار ساعته مواظب شماست ، داداش جون ! اون تو را میبینه و تو او را نمیبینی ، ولیکن همینکه از ذکر خدا غافل شدی در دام شیطان می افتی.
#کلام_بزرگان 6⃣
#آیت_الله_حق_شناس
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
توسل8.MP3
5.76M
💠 معنای توسل 💠
🔰 بخش هشتم
🎙بیانات استاد ادیبی پیرامون توسل و معنای آن در مبانی دینی و قرآنی
#اعتقادات 8⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
📰 #عکس_نوشته
▫️«همین که انسان کار خودش را میبیند و یا احساس بزرگی کند، کار خراب میشود.»
استاد ادیبی لاریجانی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
❇️ مقام معظم رهبری حفظه الله ❇️
🔰 روز عرفه را قدر بدانید. از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمّی است؛ لحظه-لحظه این ساعات مثل اکسیر، مثل کیمیا حائز اهمیت است؛ اینها را با غفلت نگذرانیم. یک نمونه از اعمال، این دعای عجیب امام حسین (ع) در عرفه است که مظهر خشوع و تذلل و ذکر و مظهر ابتهال در مقابل پروردگار است. 94/06/25
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
✳️ حدثنا الحسین بن أحمد بن إدریس (رحمه الله)، قال: حدثنا أبی، عن جعفر بن محمد بن مالک، قال حدثنی محمد بن الحسین بن زید، قال: حدثنا أبو أحمد محمد بن زیاد، قال: حدثنا زیاد بن المنذر، عن سعید بن جبیر، عن ابن عباس، قال: قال علی (علیه السلام) لرسول الله (صلى الله علیه وآله):
💠 یا رسول الله، إنک لتحب عقیلا؟ قال: إی والله إنی لاحبه حبین: حبا له، وحبا لحب أبی طالب له، وإن ولده لمقتول فی محبة ولدک، فتدمع علیه عیون المؤمنین، وتصلی علیه الملائکة المقربون. ثم بکى رسول الله (صلى الله علیه وآله) حتى جرت دموعه على صدره، ثم قال: إلى الله أشکو ما تلقى عترتی من بعدی
♻️ ابن عباس می گوید: امیرالمومنین علیه السلام به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کرد: یا رسول الله! آیا شما عقیل را دوست می دارید؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: آری، به خدا سوگند من عقیل را به دوجهت دوست می دارم، علاقه ای به خاطر خودش، و علاقه ای به خاطر محبت ابوطالب علیه السلام نسبت به او. به راستی که فرزند او در راه محبت فرزند تو کشته خواهد شد، پس چشمهای مومنین بر او می گریند و فرشتگان مقرب بر او درود می فرستند. پس پیامبر صلی الله علیه و آله به حدی گریست که اشک های ایشان بر روی سینه مبارکشان جاری شد، سپس فرمود: از آن چه که پس از من بر خاندانم وارد می شود به خداوند شکوه می کنم.
📚 امالی (ترجمه ابوالفضل هدایتی).ج1 ص220.
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️آیتالله حاج شیخ محمود برهان قمی(رضوان الله تعالی علیه)❇️
🗓تاریخ تولد: ۱۳۱۱ شمسی
🗓تاریخ وفات: ۱۳۹۴ شمسی
👈برخی از اساتید(رضواناللهعلیهماجمعین):
آیتالله حاج شیخ حسنعلی نجابت شیرازی
آیتالله شیخ حبیب الله اشتهاردی
آیتالله سید محمدرضا شوشتری
آیتالله بروجردی
امام خمینی
آیتالله گلپایگانی
آیتالله مرعشی نجفی
شهید آیتالله مرتضی مطهری
📜 مختصری از زندگانی آیتالله شیخ محمود برهان(ره):
معظم له در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. پدر معظم ایشان مرحوم آیت الله حاج شیخ غلامعلی قمی(رضوان الله علیه) می باشد که در اخلاق و عرفان از شاگردان سید العارفین
آیتالله حاج سید احمد کربلایی و در فقه و اصول از مبرز ترین شاگردان آخوند خراسانی (رضوان الله علیهما) بودند.
حضرت استاد نقل می فرمایند: در دوران کودکی به همراه پدرم به نجف نقل مکان کردیم و من در آنجا به مکتب خانه ای رفتم که پشت صحن حرم مطهر حضرت امیر (سلام الله علیه) قرار داشت و موسس آن مرحوم آقا شیخ ادیب(ره) بود.
او که یک روحانی بزرگ و از حیث معلومات بسیار ملا بود آنجا را اداره می کرد و تقریباً همه مراجع و علمای نجف فرزندانشان را نزد او می فرستادند.یکی از هم کلاسی های ایشان،نوهی میرزای شیرازی آیت الله سید رضی شیرازی (رضوان الله علیهما) بود.
ایشان بعد از نجف به دلیل بیماریی که برایشان پیش آمده بود مجبور به عزیمت به سامرا شدند. خودشان می فرمودند: هنگام خروج از نجف نمی توانستم از آنجا دل بکنم لکن پس از ورود به سامرا چنان انسی پیدا کردم که دیگر نمی توانستم از سامرا دل بکنم و به فرمایش حضرت هادی (علیه السلام) : دخلت کرها و خرجت کرها .
آیت الله برهان قمی در حوزه سامرا از اساتید بزرگ آنجا همچون آیت الله نجابت شیرازی (قدس سره) استفاده کردند.
پس از فوت پدر گرامیشان با آیت الله حاج شیخ علی اکبر برهان تهرانی آشنا شدند و توفیق دامادی ایشان را پیدا کردند در ایران از اساتید بزرگ حوزه قم و اصفهان آن زمان استفاده بردند همچنین با انسان های بزرگ دوستی و مصاحبت گزیدند بزرگانی همچون آیات عظام بهجت، شیخ محمد تقی بافقی، شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، حاج مقدس تهرانی و ...
خودشان نقل می فرمودند: ایامی که در شهر مقدس سامرا تحصیل می کردم گاهی مرحوم آیت الله بهجت به سامرا می آمدند، به پشت بام مدرسه رفته و به تنهایی قدم می زدند و مشغول ذکر گفتن می شدند. من هم به دلیل علاقه ای که به ایشان داشتم در معیتشان قدم می زدم. آن زمان پشت بام مدرسه علمیه حصار نداشت لذا خیلی خطرناک بود. یکبار که آیتالله بهجت تشریف نیاورده بودند، به تنهایی به پشت بام رفتم و طبق روال سابق مشغول قدم زدن و ذکر گفتن شدم . در همان حال از پشت بام مدرسه افتادم ولی وقتی به زمین رسیدم حتی به اندازه سر سوزن آسیبی به من وارد نشد انگار کسی مرا نگه داشت دوباره از پله ها بالا رفتم و باز مشغول ذکر شدم.
سرانجام پس از یک عمر مجاهدت علمی و تبلیغی و تربیت طلاب حوزوی دیده بر جهان فرو بست و در گلزار شهدای علی بن جعفر (علیه السلام) به خاک سپرده شد.
#معرفی_علما 8⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
جلسه هفتگی13990509.MP3
4.99M
📌 #جلسه_موعظه
📎 #بیانات_اخلاقی - جایگاه روز عرفه و شخصیت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام
🗓 پنچ شنبه _ 9 مرداد ماه 1399
استاد ادیبی لاریجانی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani