eitaa logo
رفیق شفیق
1.2هزار دنبال‌کننده
846 عکس
187 ویدیو
26 فایل
"کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🆔ارتباط با ادمین: @admin_adibi
مشاهده در ایتا
دانلود
📣تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم هدیه به ارواح طیبه علما و شهدا و مومنین و مومنات امروز صفحه 11 @adibi_larijani
: ❇️روند تاسیس مدارس دبستان تا دبیرستان توسط علامه عسکری (ره): علامه می‌فرمودند:«ضمن مطالعاتم متوجه شدم که در وزارت معارف ایران، سوریه و لبنان؛مستشار فرانسوی و در عراق و مصر؛مستشار انگلیسی وجود دارد ... یک دانش آموز عراقی وقتی که از این مدارس فارغ التحصیل می شد؛جز اینکه کارمند دولت باشد کاری نمی توانست بکند،لذا نام این مدارس را گذاشتم« معامل التحضیر الموظفین»(کارخانه کارمند پروری).... این مساله مرا تکان داد و فکر کردم که باید در مقابل این مدارس،مدرسه تاسیس کنم» 💠 علامه با درک این تهاجم فرهنگی و برای مقابله با آن،ابتدا به‌فکر زمینه سازی افتادند و بدین صورت کتابی با نام « الامراض الاجتماعیة وعلاجها » تالیف کردند (که متاسفانه مفقود شد) و در آن ضمن بررسی فرهنگی کشورهای اسلامی، راهکار برون رفت از آن را پیشنهاد نمودند. ♦️بعد این کتاب را با استاد احمد امین عراقی در میان می گذارند (البته دو نفر با نام احمد امین وجود دارند : احمدامین مصری نویسنده کتاب فجر الاسلام و دیگری احمد امین عراقی نویسنده کتاب التکامل فی الاسلام که کتاب خوبی است و ایشان شیعه بودند و علاوه بر اینکه به چند زبان دنیا در حد خواندن و نوشتن و صحبت‌کردن مسلط بودند،از اساتید ریاضی نیز بودند که با توجه به این سابقه؛در جایگاهی بودند که برای سمت وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده بودند. لذا هم شخصیت برجسته ای داشته و هم‌ داری مدرکی متناسب با هدف علامه بوده‌است) پس علامه به کاظمین سفر کرده و کتاب را به ایشان می دهند تا مطاله کنند و نظرشان را بدهند. 📌علامه این دیدار را اینطور نقل می‌کنند: «شب با استاد احمد امین در صحن کاظمین(سلام الله علیهما)قرار گذاشتیم.وقتی ایشان آمد از نوشته من تعجب کرده بود که یک طلبه این مطالب را درک کرده است(علامه در این زمان 20 و اندی سال داشتند) 📍ایشان برای شروع کار می گفت که باید دارالمعلمین تاسیس کنیم اما من می گفتم مدارس ابتدائی را شروع کنیم. ایشان می گفت برای مدارس ابتدائی از کجا معلم تهیه کنیم؟ در مدارس جدیده که معلم متدین وجود ندارد،در مدارس قدیمه(حوزه های علمیه )که کسی نمی تواند این کار را بکند. من هر دو سخن را از جانب ایشان زیاده روی می دیدم ،طلبه نمی تواند در مدارس ابتدائی درس بدهد یعنی چه؟» علامه ایشان را قانع می کنند و به تاسیس مدرسه اقدام می نمایند بعدها می فرمودند که به این نتیجه رسیدم که حرف احمد امین برا شروع کار صائب و صحیح بود!!! ✳️نکته مهم :طلبه با صرف طلبگی، معلم نیست و برای این امر می بایست آموزش ببیند و مهارت کسب نماید.خصوصا در امر تربیت که به سرنوشت انسان ها مربوط میباشد. لذا هرقدر که این امر دارای ارزش و ثواب است؛خطا و انحراف آن نیز دارای عقاب سختی است. 📍برای اطلاع از تفصیل جریان می توانید به کتاب مرزدار مکتب اهل بیت(علیهم السلام) مراجعه نمایید ص128 @adibi_larijani
در آستانه ماه مبارک رمضان قسمت اول در آستانه ماه مبارک قرار داریم و زمان زیادی باقی نمانده است گفته اند که از نیمه ماه شعبان؛این عبارت را زیاد بخوانید: اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فغفر لنا فیما بقی منه البته گفتن اذکار خوب است. منتهی باید با توجه باشد. گفتنِ باتوجه است که انسان را به حرکت وادارد. مرحوم حاج آقا مجتهدی اعلی الله مقامه می فرمودند: قدیم برخی از روستاییها که مشرف میشدند حرم حضرت معصومه علیها السلام؛وقتی می خواستند زیارتنامه بخوانند؛ می گفتند 34 مرتبه بگو الله اکبر و 33 مرتبه بگو سبحان الله و 33 مرتبه بگو الحمد لله بعد می گفت السلام علی آدم صفوه الله! یعنی آن ذکر الله اکبر را 34 مرتبه نمی گفتند و فقط آن عبارت را می خواند . گوینده اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان هم اگر توجه در آن نباشد مثل همان روستایی هست که این کار را می کرد. پس باید حرکت و تدارک و جبرانی شود تا فغفرلنا گردد؛گرچه هر کاری هم بکنیم، مفت است . اساتید نقل کرده اند که کسی اعتراض کرد که یعنی چه الهی عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک؟! انگار وی زاهد و عابدی بوده و تمام عمرش را پاک و پاکیزه زندگی کرده بود. اما میگفت الهی عاملنا بعدلک. شب در خواب به اوفهماندند که تمام اعمال عمرش را که با اخلاص انجام داده بود؛به اندازه شکر یک نصفه اناری که خورده بود نمی شد. یعنی دیگه به شکر نعمت چشم و گوش و زبان و .. نرسید. بعد که متوجه شد لحنش را عوض کرد به الهی عاملنا بفضلک آنهایی که پهلوانان این مسیر بودند؛لنگیدند و نالیدند. ما که هیچ هستیم اما باید حرکتمان را بکنیم و خود این حرکات ما هم مفت است . یادم هست که جوان بودم و حدود 29 سال پیش، رفته بودم مجلس آقا میرزا اسماعیل دولابی.ایشان می فرمودند که خدایا من مفت خور هستم و مفتی به اینجا رسیدم. ماهم می گفتیم که خدایا مفتی به ما هم بده درحالیکه وقتی با رفیق های ایشان آشنا شدیم و اعمال و حالاتشون را دیدیم؛گفتیم پس مفتی دیگر چیست؟! اما بازهم متوجه شدیم که بله در برابرآن چیزی که داده می شود مفت هست و چیز خاصی نیست. این با حساب و کتابهای دنیایی نیست. شما یک ساعت کار می کنی و یک مقداری دستمزد می گیری اما هیچ وقت در این دنیا بخاطر یک ساعت کار ، یک باغ به شما نمی دهند. اگر بدهند مفت است. بنابراین در تتمه این ماه تدارک باید انجام دهیم این اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان وقتی به درد ما می خورد که به فرمایش حضرت رضا علیه السلام عمل کنیم که اباصلت هروی میفرمایند؛عمل کنیم. آمده که جمعه آخر ماه شعبان خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم. حضرت فرمودند: که از اکثر ماه عبور کردیم و چیزی نمانده و یک تدارکهایی را فرمودند. که در کتاب مفاتیح الجنان هم این حدیث آمده است می توان رجوع کرد. _حداقل این اعمال این است که این شبها توجه به مناجات شعبانیه داشته باشیم و عادت کنیم با خداوند صحبت کنیم _استغفار ماه شعبان را بجا بیاوریم . مرحوم شیخ عباس دو استغفار را آورده اند که خوب است باتوجه خوانده شود _کار دیگر این است که حلالیت بطلبیم. ماه، ماه خداست و به مهمانی خدا می رویم. افرادی که به مکه مشرف می شوند؛مقیدند که از خویشان و آشنایان حلالیت بطلبند. آنجا بیت الله است اما اینجا مهمان خود خداییم. اینجا از آن بالاتر است . انسان هر چه قدر بتواند بار گناهش را کمتر کند که هر گناه باری هست بر روی دوش آدم – که شما فرض کنید 40 تا گونی یک کیلویی بر رو شانه هایت هست که اگر یکی از آنها را برداری احساس سبکی خواهی کرد- قبولی توبه به این است که انسان احساس سبکی کند. هر گناه و معصیتی یک بار است. بعضی از گناهان مثل گونی 200 کیلویی می باشد و بعضی هایش مثل وزنه یک تنی است .وقتی انسان سبک شد راحت تر اعمال را انجام می دهد والا توانش را ندارد چون بار دارد و باید بارش کم شود و این ایام بهانه ای است که اگر حق الناسی بر گردن انسان است طبق موازین شرعی آن حقوق را بجا بیاورد تا ان شاء الله بتوانیم یک ماه رمضان دیگری را طی کنیم والا ماه رمضان امسال مثل پارسال که سه وعده غذای ما شده دو وعده اما به شکل پر پیمون؛ گعده های شبانه و روزها را هم تا ظهر استراحت کنیم. با این سبک دیگر احساس تشنگی و گرسنگی نداریم که یاد تشنگی و گرسنگی قیامت بیفتیم. پس باید تدارک دید و حرکتی کرد @adibi_larijani
💠معیشت پرهیزکارانه💠 در اسلام مردم یک رکن مشروعیتند، نه همه پایه ی مشروعیت. نظام سیاسی در اسلام علاوه بر رای و خواست مردم، بز پایه اساسی دیگری هم که تقوا و عدالت نامیده میشود،استوار است. اگر کسی که برای حکومت انتخاب میشود،از تقوا و عدالت برخوردار نبود، همه مردم هم که بر او اتفاق کنند، از نظر اسلام این حکومت،حکومت نامشروعی است؛ اکثریت که هیچ. وقتی امام حسین علیه السلام را در نامه ای که جزو سندهای ماندگار تاریخ اسلام است به کوفه دعوت کردند، اینطور مینویسند:« و لعمری ما الامام الا الحاکم بالقسط»[مناقب آل ابی طالب(ع)، ج۴،ص ۹۰] حاکم در جامعه اسلامی و حکومت در جامعه اسلامی نیست، مگر آنکه عاملِ بالقسط باشد؛ حکم به قسط و عدالت کند. اگر حکم به عدالت نکرد، هر کس که او را نصب کرده و هر کس که او را انتخاب کرده، نامشروع است.پایه ی اصلی تقوا و عدالت است؛منتها تقوا و عدالت هم بدون رای و مقبولیت مردم کارایی ندارد. در دیدار استادان و دانشجویان قزوین۸۲/۰۹/۲۶
❇️برداشتهای قرآنی مقام معظم رهبری❇️ 📌نشانه های تکذیب دین و راه علاج آن «أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ ∆فَذَٰلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ ∆وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ » یکی از نشانه های تکذیب دین این است که انسان در مقابل فقر فقیران و محرومان بیتفاوت باشد و احساس مسئولیت نکند. یکی از درسهای بزرگ ماه مبارک رمضان که در خلال دعا و روزه و تلاوت قرآن در این ماه باید آن را فرا بگیریم و استفاده کنیم، این است که با چشیدن گرسنگی و تشنگی، به فکر گرسنگان و محرومان و فقرا بیفتیم. در دعای روزهای ماه رمضان میگوییم: اللهم اغن کل فقیر. اللهم اشبع کل جائع. اللهم اکس کل عریان این دعا فقط برای خواندن نیست؛ برای این است که همه خود را برای مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره محرومان و مستضعفان موظف بدانند. این مبارزه، یک وظیفه همگانی است. خطبه های نماز عید فطر۸۱/۰۹/۱۵
❇️سلام علیکم 💠صبح یک شنبه به خیر و عافیت ♦️بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین 📌السلام علیک يَا مولای یا امیر المومنین یا علی بن ابی طالب السلام علیک یا مولاتی یا فاطمه الزهرا یا بنت رسول الله @adibi_larijani
📣تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم هدیه به ارواح طیبه علما و شهدا و مومنین و مومنات امروز صفحه 12 @adibi_larijani
❇️ امام على عليه السلام: 💠فَضلُ فِكرٍ و تَفَهُّمٍ، أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ و دِراسَةٍ غررالحكم حدیث 6564 @adibi_larijani
❇️سلام علیکم 💠صبح دو شنبه به خیر و عافیت ♦️بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین 📌 اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السلام علیک يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یا حسین بن علی @adibi_larijani
📣تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم هدیه به ارواح طیبه علما و شهدا و مومنین و مومنات امروز صفحه 13 @adibi_larijani
🔒اگر استجابت دعا هزار و یک شرط دارد، بهتر نیست به جای این که مردم را به دعا و حرم و توسل فرا بخوانیم، آن ها را به پیشگیری از بیماری کرونا فرا بخوانیم؟! 🔓پاسخ اجمالی: 🔐 دعا کردن در پیشگاه خالق هستی در واقع نوعی عبادت است که اجابت محتوای آن نیز بدون قید و شرط نیست. یکی از آداب و شرایط دعا، عمل موافق و متناسب با آن است. در طلب شفای امراض مادی و بیماری ها نیز باید تلاشی متناسب و عمل مقتضی صورت گرفته باشد چرا که در اکثر موارد، خداوند شفای بیمار را از طریق اسباب متعارف فراهم می سازد. ازاین رو رعایت بهداشت، پیشگیری از ابتلاء، گوش سپردن به دستورات متخصصین و بهره مندی از نسخه پزشک، همگی از شرایط استجابت دعا به حساب آمده و پیش از دعا تحقق آن لازم است؛ نه اینکه در مقابل دعا باشد. @adibi_larijani
در آستانه ماه مبارک رمضان قسمت دوم ❇️ در بحث ترک تعلقات و قطع دلبستگیها حضرت استاد حق شناس می فرمودند: منظور از قطع تعلق این نیست که اگر خانه ای داری،باید آن را ببخشی و گدا باشی؛بلکه به این چیزها تعلق نداشته باش. تعلق و مشغولیت قلبی ات را باید بزنی.چون 📖« کلما یشغلک عن الله فهو صنمک» لازم نیست بتی بتراشی،بلکه همین توجه بیجا و تعلق خاطر،یک بت است. همین که تو را مشغول کرده،بیجا و نارواست. 📍مثلا اگر کسی ساعتی دارد و به سیله آن بیدار میشود. این مشکلی ندارد و داردزمانش را با آن تنظیم می کند اما اگر کسی بیاید و آنرا ببرد؛ او ناراحت شود؛این یعنی دلبسته آن شده است 📝مرحوم سید نعمت الله جزایری به استادش علامه مجلسی بسیار ارادت داشت و فقط نگران بود که چرا ایشان وقتی حرکت می کنند با آن همه کبکبه و جلال راه می روند! چون ایشان مقامی داشتند و اشخاصی او را متابعت می کردند و دنبالشان افراد زیادی حرکت می کردند سید جزائری معتقد بود که عالم نباید مثلا زیاد متشخص باشد تا اینکه بعد از وفات ایشان اصفهان دگرگون می شود و اینطرف وآنطرف حرج و مرج می شود . آن وقت سیدمی فهمد که نه . موقعیت ایشان واقعا به سزا بوده است و آن نظمی که در اصفهان بود ؛به خاطر همین شخصیت و تشخص ایشان بود و نظر او دگرگون میشود. سید بر سر مزار ایشان می رود که پشت مسجد جامع،در یک کوچه است. و بعد؛شب در عالم رویا استادش را میبیند که می گوید:« تو از من گله می کردی که مثلا چرا من با این کبکبه و نوکرها، اینطرف و آنطرف می روم» ایشان روی شم الفقاهه خودش درک کرده بود که سید جزائری از تشخص ایشان یک قدری نگران است. بعد در همان عالم رویا می گوید:« من سوار مرکب شدم و داشتم می رفتم که دیدم کسی را دارند کتک می زنند[حالا آنطور که نوشته اند] آن فرد یک تاجری بوده است و آنها هم یک پولی از او می خواسته اند و او وبنا بر دلیلی پول آنها را نمی داد.اگر من نمیرسیدم؛او را از پای درمی آوردند ؛یعنی او را آنقدر می زدند که تلف می شدو از بین می رفت. من گفتم: بابا جان چرا این فرد را اینقدر کتک می زنید؟ من او را می برم به دارالحکومه. شما هم بیایید آنجا . هر قدر هم که از این شخص طلب دارید ،من به شما میپردازم. من آنها را راضی کردم و این شخص را نجات دادم . وقتی که از من بازخواست کردند ؛که مجلسی برای ما چه آوردی؟ من گفتم: فلان عمل را آوردم. فلان عمل را آوردم. هی می گفتند: دیگر چه؟ من ساکت شدم. آنها گفتند: بله! همان تاجری را که نجات دادی، آن را ما اینجا در اعلی مرتبه برای شما ذخیره کردیم و بعد محاسبه را خاتمه دادند.» ♦تو هم اگر بخواهی پروردگار را دریابی،اول باید بدنت خراب شود؛البته نه اینکه آن را خراب کنی ؛بلکه باید دلت بشکند و از دنیا و همه تعلقات ببری. 📣یکی از رفقا که اهل است؛می گفت : وقتی من لااله الا الله می گویم، از نوک پنجه تا فرق سر من می گویند لااله الا الله. یعنی؛مقام هیچ،پول هیچ،دنیا هیچ،رفیق هیچ،تعلقات هیچ،همه می گویند لااله الا الله. تمام آن آلهه را که بواسطه کلمه اخلاص که لا اله الا الله است؛ نفی میکنم . سالک باید به بقیه چیزها به نظر تقییدی توجه کند مثلامی گوید من ساعتم را برای این میخواهم که وقتم منظم شود وگرنه این ساعت برای من موضوعیتی ندارد.پسرش هم اگر واقعا درس می خواندو دوستش داشته باشد_ نه صرفا بخاطر اینکه پسرش است- 📝شخصی گفت پسر عزیزم تو را دوست دارم.پسرعرض کرد: پدرم! مرا دوست داری،خدا را هم دوست داری! فرمود: تو را دوست دارم ولی اگر در قبال فرمان خدا معصیت کردی؛علاقه ام را از تومی برم و تو را رد میکنم. پس باید با اختیار خود و با کمک پروردگار؛چشم از کثرات بپوشیم و توجه داشته باشیم که دنیا همین است. ای جوانها! ای رفقای عزیز! اگر زهد داشته باشید و از گناه دوری کنید، اثر معنویت را آناً در وجودتان حس خواهید کرد.عجب روایتی است این روایت که می فرماید: 📖«لیس الزهدفی الدنیاباضاعه المال و لا بتحریم الحلال» زهد به این نیست که مالها را ضایع کنید؛و بعد بگویید که من به دنیا اعتنا نمیکنم! به این هم نیست که حلال خدا را بر خود حرام کنید؛« بل الزهد فی الدنیا ان لا تکون بما فی یدک اوثق منک بما فی ید الله عزوجل» بلکه زهد یعنی؛به آنچه در دست خداست بیشتر از آنچه به تو داده شده اعتماد داشته باشی؛ خدا آنچه را که از معنویت به توداده است ،بامیلیاردهایی که به اهل دنیا داده است ؛برابری می کند؟ 📖حضرت فرمودند:مومن قبل از اینکه از دنیابرود؛دلش را از تعلقات خالی میکند. دنیا همین تعلقاتی است که من و شما را مشغول کرده است. اگر این تعلقات را از خود جدا نکنی،ملک الموت خواهی نخواهی تو راجدا میکند. 📖این است که امام رضا علیه السلام فرمود: خوشا به حال آن کسی که عبادتش رابرای پروردگار خالص کرد و قلبش را به زر و زیور دنیا مشغول نساخت و پروردگار و ذکر پروردگار را به چیزی که گوش شنید-
مثلا فلان کس میلیاردر است،فلان کس به فلان جا رسیده_ترک ننمود. 📖قیل لامیرالمومنین: ما الزهد فی الدنیا؟ زهد چیست؟ در جای دیگر فرمودند :لا زهد کزهد فی الحرام بیرغبتی به گناه اما وقتی من وقتی میل این دارم که غیبت کنم یا خدایی نکرده قیافه نامحرم را ببینم؛این زهد نیست. حضرت در جواب آن سوال فرمودند: قال تنکب حرامها؛ تنکب به معنی اعراض کردن است. یعنی زهد؛ دوری جستن از حرام است. همین که ما یک رویه بد ، یک رفتار بد را ترک بکنیم، این زهد است. زهد در دنیا ، دوری کردن از حرام است. من جوانم، غرایز من در حد کمال شعله ور است ؛ مع ذالک، برای فرمان شارع از همه آنها صرف نظر میکنم. آن وقت به صفحه قلب نگاه کن و ببین چه قلبی خواهی داشت! یک شب امتحان کن! لازم نیست از بنده که ناقلم و خودم هم اهل قالم،نه اهل حال؛ استماع کنید . اگر شما از امیال نفسانیتان صرف نظر کردید، ما باید در حضور شما بنشینیم و از شما استماع حکمت کنیم. همینطور تحت تعالیم و تربیت معنوی خواهی بود تو را تا منزل جانان برسانند. حقیقتا جوانها؛ فرصت جوانی را مغتنم بشمارید! اکنون واقعا این روایت شنیدنی است که امام باقر علیه السلام فرمودند: اذا رایتم الرجل قد اعطی زهدا فی الدنیا فاقتربوا منه فانه یلقن الحکمه. وقتی دیدید که کسی زهد دارد به او نزدیک شوید؛ چون او به حکمت رسیده است. زهِدَ یعنی تَرَکَ و اعرضَ عنه؛ فرض کنید من عصبانی میشوم- حالا یا داخل خانه یا بیرون خانه- با اینکه طرف به من بد گفت ولی من برای رضای خدا از او می گذرم؛ این زهد است. زبان انسان وقتی از حد عفت خارج شود؛وامصیبت است. بد نگویید. اگر نماز جماعت بیایید و لسان شما عفت نداشته باشد،تمام آنها عاطل و باطل خواهد شد. خب حالا اگر کسی به من فحش داد، من بیاییم و بخاطر رضای پروردگار از او صرف نظر کنم؛ آناً روی قلبم اثر میگذارد و از طرف پروردگار به من حکمت افاضه می شود. همین جوانی که به زن اجنبیه و نامحرم نگاه می کرد و برای خدا این کار را ترک کرد،رسول اکرم می فرماید: همان وقتی که این شخص تارک عمل بد است؛ به او نزدیک شوید و از کلمات حکمت آمیز او استفاده کنید. معلوم می شود که علم و حکمت به او افاضه می شود. @adibi_larijani
📣تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم هدیه به ارواح طیبه علما و شهدا و مومنین و مومنات امروز صفحه 14 @adibi_larijani
❇️آیت الله جاودان حفظه الله❇️ 💠استجابت دعا تماما به توسل کننده بستگی دارد. 📖 در روایات فرموده اند : (( کسی که حلال می خورد و مظلمه خلق را برعهده ندارد ، دعایش مستجاب خواهد شد .)) ♦️اگر در خاطر کسی جز رضای خدای متعال بگذرد ،دعای او از جانب خداوند شنیده نمی شود ؛ چه برسد به استجابت . در وقت دعا کردن نیز آن طور با یقیین دعا کنید که گویی اجابت در پشت درب خانه است و می خواهد وارد خانه شود . پس اگر دعا کننده آدم درستی است ، هر توسلی کند به نتیجه خواهد رسید ؛ و اگر آدم درستی نیست ، باید زحمت بیشتری را متحمل شود و به خصوص بکوشد که معصیت نکند تا دعایش استجابت شود . 📗کتاب رهنمای طریق ص 29و 30 3⃣ @adibi_larijani
📣تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم هدیه به ارواح طیبه علما و شهدا و مومنین و مومنات امروز صفحه 15 @adibi_larijani
✳️یکی از شرایط مرجع تقلید اعلم بودن است. ❓اعلم به چه معنا است؟ ⁉️آیا اعلم کسی است که علم وسواد بیشتری دارد؟ 🔐 اعلم کسی است که در فهمیدن احکام خدا از تمام مجتهدین زمان خود استادتر[ بهتر یا تواناتر ] باشد.((توضیح المسائل مراجع ص13)) 🔏در رساله آموزشی مقام معظم رهبری آمده است: 🔷به عبارت دیگر اعلم کسی است که نسبت به سایر مراجع ،قدرت بیشتری بر شناخت احکام الهی داشته باشد و بهتر بتواند احکام شرعیه را ازادله ،استنباط کند و همچنین نسبت به اوضاع زمان خود به مقداری که در تشخیص موضوعات احکام و ابراز نظر فقهی موثر است آگاه تر باشد. @adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 به یاد استاد صدق و اخلاص و احیاگر یاد و اندیشه علامه شهید آیت‌الله العظمی سید محمدباقر صدر، مرحوم آیت‌الله سید نورالدین حسینی اشکوری. @adibi_larijani
💢 پروژه فکری «شهید صدر» در دوره بهاره مدرسه آفاق ✔️ بسته آموزش مجازی مدرسه آفاق حکمت با عنوان «پروژه فکری شهید صدر(ره)» متشکل از ۴ دوره «شاخصه‌های فکری»، «اندیشه فقهی»، «اندیشه اقتصادی» و «اندیشه اجتماعی» ارائه شد. 🔹 این بسته مشتمل بر ۲۰ ساعت برنامه آموزشی است که به صورت مجازی ارائه می‌شود و اساتید این دوره: محسن اراکی، سید محمدمهدی میرباقری، مجتبی الهی خراسانی، محمدحسین ملک‌زاده، سید امید مؤذنی، علی‌ الهی خراسانی، عادل پیغامی و علی سعیدی هستند. 🔹 بنابر این گزارش، به دانش پژوهانی که موفق به گذارندن آزمون پایان دوره در هریک از درس‌گفتارهای ارائه شده شوند، گواهینامه معتبر از طرف موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطاء خواهد شد. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/631944 @adibi_larijani
📣تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم هدیه به ارواح طیبه علما و شهدا و مومنین و مومنات امروز صفحه 16 @adibi_larijani
روز ✳️ قرار هفتگی ❎ قرائت سوره مومنون در روز جمعه از مستحبات مورد تاکید روایات و علمای اخلاق می باشد. ان شاء الله از ثواب قرائت این سوره بی بهره نمانیم
🔰 نماز انسان را محافظت می کند 🔻نماز میزان است ، برای کسی که می خواهد خودش را وزن کند.اگر به نماز اهمیت ندهیم ، شیطان در ما جرئت پیدا می کند ، در غیر اینصورت شیطان جرئت کاری ندارد ، بلکه فقط وسوسه میکند. ▫️بیانات استاد ادیبی
تذکرات و رهنمودهایی به طلاب جوان؛ آیت الله ابراهیم امینی زید عزّه.pdf
253.8K
انا لله و انا الیه راجعون تذکرات و رهنمودهای مرحوم آیت الله ابراهیم امینی برای طلاب جوان @adibi_larijani