مجله افکار بانوان حوزوی
«نقش زنان در حوادث تحولی بزرگ» ✍خالقی ۱. حضرت امام خمینی (رحمهالله علیه) واقعه کشف حجاب را توطئه
ادامهی
«نقش زنان در حوادث تحولی بزرگ»
۴. رمضانعلی شاکری در شرح چگونگی واقعه هفدهم دی ماه در کتاب «انقلاب اسلامی و مردم مشهد» آورده است:«به اعتقاد صاحبنظران، این قیام علنی و دلیرانه بانوان اسلامی مشهد در ایام اختناق، اولین ضربهای بود که در شهر مشهد، به دستگاه استبداد و نظام حاکم نسبت به بیداری و حرکت مردم مسلمان ایران هشدار داد». بسیاری از صاحبنظران و پژوهشگران نیز معتقدند: نکته مهم در این زمینه این است که، حرکت اعتراضی در ۱۷ دی مشهد، یکی از عوامل کمتر شناخته شدهی واقعه 19 دی قم بود، زیرا مردم معترض قم در راهپیمایی آن روز خود علاوه بر محکوم کردن مقاله توهین آمیز منتشر شده در روزنامه اطلاعات خواستار برخورد با عوامل حمله به زنان تظاهر کننده مشهدی نیز بودند. درنهایت بمناسبت کشتار خونین قیام ۱۹ دی و گرفتن چهلم آنان به ترتیب در شهرهای دیگر و قیام آن شهرها از پس چهلمهای دیگر، منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ شد. به همین دلیل است که حضور بانوان تحولخواه که در سرنوشت انقلاب همیشه موثر و نقشآفرین بودهاند، همچنان در انقلاب اسلامی و در صحنههای مختلف حائز اهمیت فوقالعادهایست. اکنون نیز حضور تاثیرگذار زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفند ماه ۱۴۰۲ مهم است که حضرت امام خامنهای میفرماید: «در قضیّه انتخابات شما بانوان و خانمهای عزیز میتوانید نقش ایفا کنید. مادرها میتوانند وادار کنند فرزندان را و همسر را برای اینکه در زمینه انتخابات فعّال باشند و درست تحقیق کنند. زنها در برخی از مسائل شناخت اشخاص و راهبردها و جریانها دقیقتر و ظریفتر از مردها نگاه میکنند. لذا در شناخت نامزدهای انتخاباتی، در حضور در پای صندوقها، هم در داخل خانه، هم در خارج خانه، میتوانید نقش ایفا کنید.» (در دیدار اقشار مختلف بانوان ۱۴۰۲/۱۰/۶)
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
« قیام خونین مردم قم»
✍🏻 فاطمه شکیب رخ
پس از انتشار مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات که در بخشی از آن مطالبی توهین آمیز علیه امام خمینی بیان شده بود. ۱۹ دی ۱۳۵۶ در تاریخ ایران بنام « قیام خونین مردم قم» اتقاق افتاد.
واقعه ی مهمی که در این قیام حادث شد، حضور بیش از ده هزار تن در تظاهرات بود و شاید همین حجم حضور پکپارچه را بتوان عامل شتاب حرکت در قطار انقلاب نامید؛ زیرا که این قیام، مولد احساسات عمیق تنفر نسبت به حکومت پهلوی، مسئولان همراه با این دولت و دول استعماری که مشوق چنین جسارت هایی بودند، گردید. با این قیام انگار که تکلیف بر بسیاری از مرددان و به قول امروزی ها، یک بام و دو هواها مشخص شد؛ مراجع و اشخاص سیاسی و گروه های فعال برعلیه پهلوی در جهت حمایت از این حرکت بیانیه صادر کردند و گویی با این حادثه، خونی تازه در رگ های جنبش انقلاب به جریان افتاد، در شهرهای دیگر نیز به حمایت از حرکت عظیم مردم در قم، تظاهرات می شد که تمام آنها با خشونت ناجوانمردانه دولت پهلوی سرکوب شد و در نتیجه آن خشم و انزجار بیشتری در اذهان مردم ایران حک می گشت.
حضرت آیتالله خامنهای در وصف بزرگی این قیام فرموده اند: اگر ما حادثهی نوزدهم دی را مبدأ تاریخ تحولات جدید دنیا بدانیم، سخنی به گزاف گفته نشده است. حوادث جامعهی بشری و این عالم بزرگ، متأثر از قانون تأثیر متقابل است. حوادث بر روی هم تأثیر می گذارد و زنجیرهی حوادث تاریخی، وقایع بزرگ را به وجود می آورد...
#جهاد_تبیین
#قم
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
وسواس در طب سنتی( قسمت ۱):
✍مرضیه سادات حمیدی
وسواس مانند بسیاری از بیماریهای روحی پیشینه بیماری جسمی دارد.
طب سنتی عموما علت وسواس را غلبه سودا در بدن می داند. کم شدن رطوبت خون و یا خشکی بدن خصوصا مغز موجب می شود که فرد در کارهای خود بیش از حد پافشاری و اصرار کنند.این پافشاری هم می تواند در تکرار یک فکر باشد و یا در پافشاری بر یک رفتار. این افراد بسیار جزی نگر هستند.
حال اگر این فکر و رفتار ها خوب و به جا باشد می تواند سبب پیشرفتهایی شود. مثلا برخی مشاغل که احتیاج به دقت زیادی هست چنین افرادی می توانند مثمر ثمر باشند و موفق تر از دیگران عمل کنند.مثلا در معماری، قطعه سازی، جراحی، دندانپزشکی، مدیران تضمین کیفیت، حسابرسی و دیگر مشاغل حساس چنین افرادی موفق تر از دیگران هستند.
اما این جزی نگری گاهی سبب می شود از کاه کوه بسازند و یک مسأله کوچک را بسیار بزرگ ببینند.و جهت جزی نگری روی مسائلی برود که به ضرر پیشرفت فرد شود و مشکلاتی برای خودش و اطرافیانش به وجود بیاورد.
تکرار شستشوی زیاد وسایل یا بدن یکی از این موارد درگیری وسواس بین برخی افراد است. بیماری اعتیاد می تواند از اقسام وسواس باشد که اعتیاد به مصرف مواد اعتیادآور باشد یا دیدن فیلم هایی خاص یا رفتارهایی اشتباه مثل زیاد استفاده کردن از تلفن همراه و استفاده از فضای مجازی باشد. یا گاهی این پافشاری و اصرار در علاقه مندی افراطی نسبت به برخی وسایل و یا حیوانات یا اشخاص ظهور و بروز پیدا می کند. یا حتی اینکه برخی نمی توانند با غم از دست دادن عزیران خود کنار بیایند از همین موارد است.
لذا خوب است چنین اشخاصی در کنار رفتار درمانی و مراجعه به روانشناسان متعهد و توانمند حتما تحت درمان جسمی قراربگیرند و مزاج خود را به اعتدال برسانند تا بتوانند به رفتار درمانی پاسخ مثبت بدهند.
درمان وسواس به صورت آنی صورت نمی گیرد بلکه این درمان به تدریج اتفاق می افتد. نسبت به شرایط فرد و شرایط محیطی که فرد وسواسی درآن قراردارد طول درمان متفاوت است.
بهتر است که درمان کمتر از چهل روز نباشد. و تا درمان کامل ادامه پیدا کند.
ادامه دارد ...
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از همایش ملی کتابسالبانوان
.
#تمدید_شد
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا سلاماللهعلیها برگزار میشود.
📚شرایط آثار:
🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی_ اسلامی
🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی_اسلامی
🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی.
🗞موضوعات آثار:
تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ...
🔆محور ویژه:
آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده
📙آثاری که در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تألیف و منتشر شدهاند، پذیرفته میشوند.
📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: پایان خرداد۱۴۰۳
📪روش ارسال آثار:
1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری.
2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.( ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده الزامی است.)
💎مراکز همکار:
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
جامعه المصطفی العالمیه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشگاه قم
دانشگاه فرهنگیان
پژوهشکده زن و خانواده
جهاد دانشگاهی
دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
دانشگاه تفرش
دانشگاه اصفهان
دانشگاه کردستان
دانشکده هدی
☎️ ارتباط با دبیرخانه:
تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵
آیدی ایتا
@Ketabsal003
سایت
www.ketabebanovan.ir
همایش ملی کتابسالبانوان
https://eitaa.com/ketabbanvan02
مجله افکار بانوان حوزوی
«اَندَر خُماری فِسمولوژی» طیبه فرید #جهاد_روایت #پویش_نوشتن #مجله_افکار_بانوان_حوزوی @AFKAREHOWZA
«اَندَر خُماری فِسمولوژی»
✍طیبه فرید
شما نمی دانید درباره کی صحبت می کنم.راستش خودم هم از نزدیک ندیده بودمش.فقط اسمش را شنیده بودم.می گذارم آخر روایتم اسمش را می گویم که ضربه محکمی بر دهان یاوه گو....عه ببخشید یعنی ضربه محکمی برای پایان بندی ام باشد.ظهر پنج شنبه چندم آذر در جلسه حوزه هنری تهران اساتید نویسنده قرار بود هر کدام خیلی کوتاه تجربیاتشان را بگویند. نوبت که به او رسید کنایتاً به شیوه رقابت های ناهنجارانه بین اهالی قلم اعتراض کرد.تمثیلات هنر آدم های زرنگیست که یکجوری یکدستی می زنند که نفهمی از کجا خوردی.من خودم هنوز تا رقابت کردن خیلی فاصله دارم ،راستش اصلا حس و حال رقابت ندارم.اما انگار کسانی رقابت کرده بودند،رقابتی که عین آدمنبوده.نقل مسابقه میان اسب ها بود و اینکه هیچ کس بین خرها رقابت نمی گذارد.فقط توجه داشته باشید که خر اساسا فحش نیست اسم یکی از مخلوقات خداست.اصلا چرا خر باید فحش باشد؟! چرا ما وقتی از کسی عصبانی هستیم می گوییم فلانی خر است؟البته من خودم یادم نیست به کسی گفته باشم خیلی خری اما خیلی شنیده ام.
گوش هایم را تیز و چشمهایم را ریز کردم .همه ریسه رفته بودند.باورشان نمی شد توی یک جلسه رسمی یک نفر چنین تمثیلی استفاده کند.بعضی ها رو به انفجار و ترکیدن بودند.حرف هایش بوی واقعیت می داد،ما آدم ها با رفتارهایمان گاهی به بعضی موجودات تنه می زنیم.استدلالش مثل لبه چاقوی تیزی بود که برود زیر در شیشه کمپوتِ سیب و فِسَّش در بیاید.
آن روز توی آن سالن جمع و جور ،دور آن میز مستطیل بزرگ همه ریسه رفته بودند واو با بیان ظریفی حکایت خریت را تبیین می کرد،خریت از مشتقات خر است اما برخلافِ فحش ....عه نه ببخشید برخلاف خر فحش است.اینکه ما آدمیم ،آدم ها مبتنی بر منطق ارسطویی حیوانات ناطقند و نباید همدیگر را بجوند.هیچ جای دنیا بین خرها مسابقه نمی گذارند،اما بین اسب ها چرا.خرها درکی از رقابت ندارند. به پر و پاچه هم می پیچند،یال و کوپال هم را گاز می گیرند،اما اسب ها نجیب و محترمند.راه خودشان را می روند.
حرف هایش که تمام شد بعضی ها پانکراسشان نخکش شده بود،بعضی ها پَر پَر شده بودند،بعضی ها قولنج روحشان شکسته بود من هم جزو متحیّرها بودم.خودش نمی دانست اما خرهای تمثیلاتش لگد انداخته بودند به یافته هایم.گاهی خوبست آدم سرعتش را کم کند.می خواهی به کجا برسی؟!
همان تمثیل ده دقیقه ای با حواشی اش کار یکمنبر یک ساعته را کرده بود.ما آدمیم و شیر خام خوردیم!لازم است گاهی لگدی رشته ی توهماتمان را پاره کند که یابو برمانندارد.
ظاهرصحبتش همین حرف های طنز و چیزکی بود اما تن ابن عربی در گور لرزید.اینجا پایان بندی روایت است و من اسمش را نمی گویم تا در خُماری اش بمانید.فقط کتاب« بی نام پدر را بخوانید».
همین
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
✍زهرا ارجمند
مجاهد فی سبیل الله تولید کننده است ، بايد علم را بیاموزیم و هم علم را تولید کنیم .ما باید یک کشور عالم بشویم ....ما باید علم را به همه معنای کامل آن به عنوان یک "جهاد " دنبال کنیم .این را من به جوان ها ، استادان و دانشگاه ها می گویم .
۱ فروردین۱۳۸۵ ، بیانات مقام معظم رهبري در دیدار زائران و مشاورین حرم مطهر رضوی
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
وسواس در طب سنتی( قسمت ۱): ✍مرضیه سادات حمیدی وسواس مانند بسیاری از بیماریهای روحی پیشینه بیما
🧠 وسواس در طب سنتی( قسمت۲):
✍مرضیه سادات حمیدی
وسواس در طب سنتی 4 راه درمانی دارد:
الف- درمان با تغذیه و دارو :
عموما کسانی که دچار وسواس هستند به خاطر خشکی بدن دچار یبوست هستند. اقدام اولیه و مهم ترین اقدام برای درمان با طب سنتی وسواس برطرف کردن یبوست است.
عموما خانم های خانه به صورت سنتی با دستوراتی برای برطرف کردن یبوست آشنا هستند.
دستورات زیر برای برطرف کردن یبوست مفید است.
صبح ناشتا:خوردن یکی یا چند خوراکی زیر :جوشانده خاکشیر آب گرم نارنج تازه و عسل –آب گرم آبلیمو تازه وعسل –ترنجبین شیرخشت –خوردن سیب و انگور -مویز 21 -خوردن یک انار ترش و شیرین کامل به همراه گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.خصوصا جمعه ها ( خوب است گلپر و روغن زیتون اضافه شود) مصرف شربت زرشک به همراه نمک می تواند جایگزین انار باشد.– 7 عدد انجیر
در یبوست های حاد داروی سید الادویه توصیه می شود.
خوردن آش ها و سوپ های حاوی سبزیجات آلو بخارا کدو حلوایی هویج به با پایه جو و یا بلغور جو با چاشنی آب غوره
مصرف غذاهای گرم و تر مثل شربت سرکه انگبین
مصرف کرفس کاهو خرفه برگ چغندر آویشن
خوردن آب هویج یا نرگسی و مصرف جوانه گندم و نان تهیه شده با آرد کامل
مقید بودن به دستور قبل و بعد از غذا خوردن یک قاشق غذا خوری سرکه –( سرکه با لبنیات مصرف نشود) و مقداری نمک
نکتار میوه به همراه خرما –شیره انگور-
هفت برگ کاسنی بعد از ناهار و بعد از شام – خوردن عرق کاسنی به همراه فرنجمشک –
شکر قهوه ای
استفاده از چهار ترشی در غذاهای روزانه ( سرکه آبغوره آب نارنج آب لیمو)
استفاده از آجیل ها به غیر از گردو
مصرف رقیق کننده های خون مثل لواشک آلبالوگیلاس زرد آلو انار و..
ادامه دارد ...
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«انصارالله بازوی غزه»
✍فائزه سادات حسینی
با توجه به برآورد وزارت دارایی اسرائیل از هزینه بالای 270 میلیون دلار در روز برای جنگ با غزه، انتظار می رود صهیونیستها علاوه بر دست بردن به جیب مالیاتدهندگان آمریکایی، با کاهش ذخایر خارجی، استقراض اجباری و انقباض اقتصادی روبرو شوند. این مسائل بنزینی برای شعلهور شدن نارضایتیهای داخلی و بهدنبال آن اعتراضات و اعتصابات است که امروزه در تلآویو بهصورت درخواست برکناری سریع نتانیاهو و ماجرای تبادل اسرا توسط ساکنین فلسطین اشغالی به چشم میخورد. اما مساله مهمتر آسیب به اقتصاد رژیم است که طبق برآورد بانک جهانی 34.6 درصد از تولید ناخالص داخلی این رژیم جعلی به تجارت کالا بستگی دارد و با موشک باران بندر مهم ایلات، این ضربه پیش از قبل احساس میشود.
به این خاطر هم مدیر بندر ایلات طی مصاحبهای اعلام کرد که اقدامات نیروی دریایی یمن در جلوگیری از عبور و مرور کشتیها به طرف اسراییل موجب از دست رفتن ۸۵ درصد درآمدهای این بندر شد. وی اعتراف کرد که تهدیدات نیروی دریایی یمن از ورود کشتیهای حامل ۱۴ هزار خودرو به آن ممانعت میکند و 85 درصد درآمد ما از واردات خودرو است. در موردی دیگر کشتی کانتینری زیم اروپا است که توسط شرکت حمل و نقل اسرائیلی زیم اداره می شود. این کشتی بهسبب نگرانی از تهدیدات یمن علیه کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونیستی مجبور شد مسیر خود را تغییر و از آبراه برنامه ریزی شده خود در کانال سوئز - باب المندب منحرف شود. در عوض، زیم اروپا یک سفر دریایی 56 درصدی طولانیتر را آغاز کرد و آفریقا را از طریق اقیانوس اطلس و دماغه امید نیک دور زد.
چنین مسالهای در سایر شرکتهای کشتیرانی برتر دنیا نیز قابل مشاهده است چنانکه طی گزارشی از شورای آتلانتیک در نوزده دسامبر نوشته شد: « شرکتهای کشتیرانی برتر مانند Maersk، Hapag Lloyd و MSC تصمیم گرفتهاند از دریای سرخ استفاده نکنند و کشتی های خود را قبل از عبور مستقیم از باب المندب در مسیر کانال سوئز متوقف کنند. برخی از کشتیها در اطراف دماغه امید نیک آفریقا تغییر مسیر دادهاند و این باعث تأخیر و هزینههای قابل توجهی شده است. به عنوان مثال، سفرهای دریایی به اروپا را میتوان تا دو هفته تمدید کرد و هزینه های سوخت و عملیات و همچنین هزینه های تاخیر برای صادرکنندگان، واردکنندگان و کاربران نهایی را افزایش داد. از آنجایی که 12 درصد تجارت جهانی از دریای سرخ میگذرد، از جمله 30 درصد از ترافیک جهانی کانتینر که هر سال یک تریلیون دلار تجارت را به خود اختصاص میدهد، تأخیر و انحراف در آنجا باعث اختلال قابل توجهی در تجارت جهانی میشود.
به دنبال اخبار مربوط به این حملات، قیمت نفت و گاز و حق بیمه حمل و نقل برای برخی از شرکت های حمل و نقل طی هفته گذشته تقریباً دو برابر شد.» بنابراین، اختلال در ترافیک تجاری بین کانال سوئز و باب المندب تنها بر اسرائیل فشار نمیآورد چراکه پایگاه خبری کِریدِل در گزارشی نوشت تقریباً 12 درصد تجارت جهانی سالانه شامل حدود 21000 کشتی و 6 میلیون بشکه نفت در روز (9 درصد از کل حمل و نقل نفت از طریق دریا) بر این مسیر متکی است.
پس صدایی که از انصارالله یمن به جهانیان مخابره میشود این است که اگر پول میخواهید، اسرائیل را ساکت کنید.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
ودیعهی الهی با عزت مؤمنانه
✍مخدره چمنخواه
۱] زن گوهری به نام عفاف دارد که در برخوردهای اجتماعی و در جهت مرزبندی از این گوهر، باید به خوبی از آن محافظت کند. در طول تاریخ گفته نشده است که زنی به حریم عفاف مردی تجاوز کرد، اما برعکس موارد فراوانی وجود دارد که به عفاف زن تعرض شده است. لذا برای حفظ شرف دینی، باید یک مشی احتیاطآمیز داشته باشد و در رابطه با جنس مخالف رعایت حفظ حجاب و عفت و حیا را بنماید. عفاف یک امانت الهی برای زن است. نگهداری و حساسیت در حفظ عفت به عنوان اساس شخصیت و مکمل شرافت زن، به او توصیه شده است.
رسولاکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در زندگی خویش برای مقام و شخصیت زن احترام فراوانی قائل بود. از سخنان گهربار ایشان است که «افراد کریم و بزرگوار زنها را مورد احترام و تکریم قرار میدهند؛ ولی اشخاص پست و فرومایه به زنها اهانت میکنند و کرامت آنها را نادیده میگیرند».(نهجالفصاحه صفحه ۳۱۸)
۲] دنیای فاسد غرب با برهنه کردن زن، او را تحقیر کردند. سرمایهداران و دستهای پنهان و آلوده صهیونیستی، به عنوان تجلیل از زن، او را به ابتذال کشاندند. از او خواستند برای چشم نوازی مردان، حجاب و عفاف خود را کنار بگذارد و برای مردان جلوهگری کند. این عین اسارت و حقارت است. شأن زن غربی، در حال تنزل است. از او برای لذتجویی و هوسرانی استفاده میکنند. بسیاری از زنان غربی از بیحرمتی که نسبت به آنها میشود، ناراحت و گلایهمند هستند. صدای اعتراض آنها را، از رسانهها میتوان شنید.
آیتالله خامنهای در مورد شخصیت زن فرمودند: «عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ این را بیامیزد با عزت مؤمنانه؛ این را بیامیزد با احساس تکلیف و وظیفه؛ آن لطافت را در جای خود به کار ببرد، آن تیزی و بُرندگی ایمان را هم در جای خود به کار ببرد. این ترکیب ظریف فقط مال زنهاست؛ این آمیزهی ظریف لطافت و بُرندگی، مخصوص زنهاست؛ این امتیازی است که خدای متعال به زن داده است؛ لذا در قرآن به عنوان نمونهی ایمان - نه نمونهی ایمان زنان، نمونهی ایمان همهی بشر؛ زن و مرد - دو زن را مثال میزند: «و ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأت فرعون» و «مریم ابنت عمران»؛ (سورهی تحریم آیه ۱۱ و ۱۲). یکی زن فرعون است، دومی هم حضرت مریم است. اینها اشارهها و نشانههائی است که منطق اسلام را نشان میدهد.»
(بیانات در دیدار جمعی از پرستاران نمونهی کشور ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹)
۳] زن برای سرمایهداران و سیاستمداران غرب، حکم یک کالا را دارد که از آن سوء استفاده مینمایند. آنها از بُعد جنسیت به زن نگاه میکنند. برای آنها، زن ابزاری بیش نیست. او را وسیلهای برای تبلیغ کالاهایشان قرار دادهاند. و هدفشان، سودجویی و لذتجویی از آنها است. زن برای آنها تاریخ مصرف دارد و با تمام شدن جذابیتهای جنسیتیاش، او را رها میکنند. و این جز تحقیر زن ، چیزی دیگری نیست. فرهنگ غلط غرب برای تبلیغ فرهنگ خود و سلطه بر این موجود، با وسایل تبلیغاتی و رسانه های رسمی و غیررسمی، زن را مورد هجمه قرار دادند. و به بهانههای مختلف از جمله آزادی، به زنان جوامع دیگر، به خصوص به زن ایرانی و حجاب او هجوم آوردند و در صدد اسارت او برآمدند. علتش چیست؟ چون زن ایرانی با حیا و و عفت و شرفش، بزرگترین ضربهها را به تمدن غرب زده و ثابت کرده با رعایت قیود شرعی و اسلامی میتواند در تمام عرصههای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و...حضور داشته و موفقیتهای بسیاری را کسب کند و این برای فهم غربیها، ثقیل است. زن ایرانی با شخصیتش وارد جامعه میشود و علم و هنر و فعالیتش را به رخ میکشاند. او با حجاب کامل به دیگران میفهماند که به شخصیتم بنگر نه به جنسیتم. زن عفیف، ارزش خودش را به بدن، جسم و جذابیتهای جنسیاش نمیداند و از ارزش درونی خودش یعنی حیا و عفت، باخبر است و از این موهبت الهی، که در وجودش به امانت گذاشته شده است، به خوبی محافظت میکند.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«دعوا ختام»
✍طیبه فرید
لا به لای خاطراتم، رنگ باخته. رفیق باید همینجوری باشد. چه جاهایی که باهم نرفته ایم. دو سه سال بیشتر نپوشیدمش، توی عروسی یا دور از گوشتان عزا. اما خب چه باید کرد وقتی توی این دنیای فانی اشیا، عمر محدودی دارند.
آقاجانم هر سال چادر دخترها و نوهها را از جیب خودش سفارش میداد و با عزت و احترام تقدیم حضورمان میکرد. اما از وقتی چادر...... باب شد همه گفتند؛ آقاجان دیگر نخر، کیفیت ندارد. مهمان سه ماهمان است، رنگش می پرد. و این اَوَّلَکِ دردسرهایمان بود. از آن به بعد خریدن چادر افتاد گردن خودم. هر بار بین صد مدل رنگ مشکی و بازار گرمیهای پارچه فروش ها باید یکی را انتخاب کنم. توی اوج امتحانات ترم، فرصت گشتن و بازار رفتن ندارم. زحمتش را می دهم به یکی از خانمهای فامیل. یکی دو روز بعد میآوردش. میپوشمش و روبروی آینه می ایستم، خیلی قشنگ است. شیک، باکلاس، امروزی... خیلی خوشگل!
حاج آقای درونم تا خودم را توی آینه میبیند با ادبیات حشمت فردوس طور می گوید: دِکی!!چادر باااس جادُر باشه نه پُر دُرّ! این چاقچورِ خیلی قشنگ چیه انداختی سرت؟
هنوز کلام توی دهانش منعقد نشده که منِ امّارهام، ایرجمیرزاطور، با طعنه وکنایه بنا میکند به خواندن:
«بر سر در کاروان سرایی تمثال زنی به گچ کشیدند
ارباب عمایم این خبر را از مخبر صادقی شنیدند
گفتند که وا شریعتا، خلق روی زن خوش نقاب دیدند
ابواب بهشت بسته میشد، مردم همه میجهنمیدند
آسیمه سر از درون مسجد تا سر در آن سرا دویدند ...»
هنوز جلو آینهام که حاج آقا و ایرج میرزا با هم دست به یخه (یقه) میشوند. پایان مخاصمه به من بستگی دارد.
ایرج میرزای درونم خیلی مغالطه کار است. همیشه پای او که به حدیث نفسم باز می شود تردید و دودلی میآید سراغم. خوش سابقه نیست. بهشان میگویم امروز حوصله جر و بحث ندارم فعلا مرخصید تا بعد در موردش تصمیم بگیرم.
یکی دو روز بعد وقتی از میهمانی خانه آقاجان بر میگردم وقتی زیر آفتاب تیز و تند تیر ماه از ماشین پیاده میشوم تا از گیاه ظریفی که از درز سنگ های دیوار خانهای بیرون جسته عکس بگیرم، مدیر اتاق فرمان با صدای حاج آقای درونم می گوید:خانم عجب چادر خیلی قشنگی،
خیلی قشنگ که نقض غرض است.....
حق با اوست.نقض غرض است! چادر برای پوشیده شدن است نه قشنگتر شدن. حالا توی جبهه حاج آقای درونم، مدیر اتاق فرمان هم ایستاده. تکلیف من روشن است. دوتا شاهد عادل دارند از قشنگی چادرم حرف میزنند. همین کفایت میکند که رای به نفع ایرج میرزای درونم ندهم.
دوباره آن یار رنگ باخته گذشته به زندگیام بر میگردد. با مدیر اتاق فرمان میرویم اصل جنس را بخریم.
بازار پارچه فروش ها چند تا مغازه پارچه چادر دارد که همهشان برای یکنفرست. همان مغازه اول سمت راست ورودی بازار را نشان میکنیم. توی بازار پر شده از جنس های جور واجور. ۳ثثچادرهای کار شده، پر نقش و نگار، جنس کَن کَن، کرپ خاویار، کریستال.....
پارچهها را میبینم و دست میکشم. یکیشان خیلی مشکیتر است. مخرج مشترک سیاه زغالی و مشکی پر کلاغی. مرد بزاز میگوید:
_خانم این چادر خوبیه حداقل پنج سال برات کار میکنه، ازش خسته میشی میندازیش دور! فقط پاره نشه، نسوزه.....
مشکیتش چشمم را میگیرد. قیمتش را میپرسم.ظلمات قیامتست.
یک قوارهاش خیلی زیاد تومان پای مدیر اتاق فرمان آب میخورد.اما خودش پیش دستی میکند که همین خوبست، سنگین است. بچین آقا....
حاج آقای درونم پنجره خانهاش را باز کرده توی بهار خواب روی صندلیاش نشسته و چای دارچین توی لیوان بلورش را هورت میکشد.
دیوان حافظ را باز کرده:
دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای
فرشتهات به دو دست دعا نگه دارد....
همه جا آرام است.
از ایرج میرزا خبری نیست!
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI