.
غدیر؛ تبیین ولایت و امامت
✍نجمه صالحی
در آن روز گرم و آفتابی، کاروانی عظیم از حجاج، خسته از مناسک حج، به سوی مدینه بازمیگشتند. در میانه راه مکه و مدینه، محمد مصطفی صلی اللهعلیهوآله با دستوری الهی کاروان را متوقف کرد. آسمان به نظاره نشست و زمین در انتظار لحظهای تاریخی بود که تا ابد در خاطرهها بماند.
محمد صلی اللهعلیهوآله بالای منبری از جهاز شتران رفت، نگاهش به افقهای دور دوخته شد و صدایش مانند نسیمی لطیف، در میان جمعیت پیچید. او علی علیهالسلام را فراخواند، دست او را بلند کرد و با صدایی پرطنین گفت: "هر کس که من مولای او هستم، پس این علی مولای اوست." در آن لحظه، جهان گویا متوقف شد تا عظمت این پیام الهی را دریابد.
آسمان غدیر، شاهد پیمانی بود که نه تنها قلبها را به هم پیوند زد، بلکه مسیر آینده امت اسلام را روشن ساخت. مردان و زنان، یکی پس از دیگری، با علی علیهالسلام بیعت کردند و ولایت او را پذیرفتند. تبریکها و تهنیتها جاری شد، و علی علیهالسلام به عنوان جانشین پیامبر، نور هدایت را در دست گرفت.
غدیر خم، نه فقط یک واقعه تاریخی، بلکه فصلی از کتاب ایمان و عشق است که در دل هر مسلمان جای دارد. غدیر، معنای پیوند ولایت و رهبری را در قالب کلماتی ساده و صمیمی بیان کرد و نشان داد که عشق به اهل بیت علیهمالسلام، چراغ راه هدایت است.
در این روز مقدس، پیامبر صلی اللهعلیهوآله تلاش کرد تا وحدت و همبستگی مسلمانان را تقویت کند. او میخواست که امت اسلام، یکپارچه و مستحکم بماند، تا بتواند در برابر چالشهای آینده مقاومت کند. غدیر، ندای وحدت و انسجام بود، ندایی که امروز نیز همچنان در گوش جان مسلمانان طنینانداز است.
واقعهی غدیر، همچون گوهری درخشان در تاریخ اسلام، همیشه به یاد خواهد ماند. این واقعه نه تنها جانشینی امیرالمومنین علی علیهالسلام را به عنوان امام و ولی تأیید کرد، بلکه پیام همبستگی و وفاداری را به همه نسلها منتقل کرد. یادآوری #غدیر، نه فقط بزرگداشت یک حادثه، بلکه تجدید عهدی است با ولایت و عشق به آل الله و نشانی است از پیمانی که هرگز فراموش نخواهد شد.
واقعهی غدیر نقش بسیار مهمی در تعیین و تبیین ولایت و امامت در اسلام ایفا کرد و انحراف از آن، قطار اسلام را از خط اصلی خود خارج کرد، فراموشی غدیر، سقیفه را رقم زد و شد آنچه که نباید میشد!
این روزها هم بوی یک غدیر و یک سقیفهی دیگر به مشام میرسد، هنوز طعم تلخ سقیفه زیر زبانتاریخ مانده است! هر #انتخاب ی سرنوشت این کشور را برای قرنها رقم خواهد زد!
#انتخابات
#یاامیرالمومنینعلیبنابیطالب
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
خاک خوب
✍فهیمه فرشتیان
این روزها فرصت مناسبی است برای رشد. برای فکر کردن. بگذاریم آدم ها آزادانه فکر و بررسی کنند. نکات مثبت و منفی هر کاندیدا را کنار هم بچینند و بعد به انتخاب برسند.
البته قطعا قرار نیست یک کنج بنشینیم و نظاره گر باشیم . لازم است معیارها را به یکدیگر یادآوری کنیم، درباره کاندیداها باهم حرف بزنیم.
ومراقب باشیم در میانه این گفتگوها دو اتفاق نیفتد
یک. در مورد هیچ کس بی انصاف نباشیم.
دو. گزینه مشخصی را به افراد تحمیل نکنیم.
باور کنیم فضای انتخابات،خاک خوبی است برای رشد تفکر و اندیشه، برای دیدن نتیجه انتخاب، برای سهم دادن به آدمها تا تاریخ کشور خودشان را بسازند.
#انتخاب
#جهاد_تبیین
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«کنشگر باید بود»
✍زهرا نجاتی
تفاوتی نمیکند مادر باشی، زن باشی، دختر باشی، مرد باشی، پسرباشی،
جوان یا نوجوان!
بایدکنشگر بود تفاوت نمیکند کوچه و خیابان، مدرسه، جمع دوستانه...
باید بلند نگریست،
نه فقط امروز و فردا، نه فقط چندسال را،
نه فقط سی سال را، حتی...
🔹باید کنشگری کرد گاهی موضوع حجاب است،
گاهی تکلیف، تذکر به سگ گردانی است
گاهی وظیفه، جهاد تبیین است،
گاهی وظیفه، دستگیری است از نیازمندان،
گاهی وظیفه، جهاداقتصادی است،
گاه وظیفه جهادفرهنگی و گاه جهادفرزندآوری است.
🔹مهم این است که روزمرگی ما را با خود نبرد،
مهم این است که طوفان حوادث، ما را از حرکت باز ندارد،
مهم این است که شیاطین انسی و جنی، با مانع تراشیهایشان، ناامیدمان نکنند.
🔹مهم این است که محدوده تلاشمان، شخصی نباشد،خانواده مان بزرگ باشد، به بزرگی ملت،
به بزرگی همکیشان،
به بزرگی هم نوعان.
آن وقت میشود از صمیم قلب خواند: موجیم که آسودگی ما عدم ماست..
🔹باید موج بود.. باید خیز برداشت به سمت روشنگری به سمت تاثیرگذاری، به سمت عاشق بودن...
#انتخابات
#جهاد_تبیین
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
تلنگرِ غدیر!
✍س.م.ب
غدیر یک تلنگر است.تلنگری که هر غافلی را از خواب غفلت بیدار می کند. اما... امان از آنان که خود را به خواب زده و مُهر خاموشی برقلبها، گوش ها وچشمانشان زده اند؛همان معاندین جاهل ، از نسل کور دلان غدیرند که ،ندای" من کنت مولاه فهذا علی مولاه"را نفهمیدند و همچنان بربغض دیرینه ی خود پافشاری می کنند.
سردمدارانشان بذر کینه ای در دلهای آنها کاشتندکه ،ریشه در جهلشان داشت وبا سخنان بی اساس و کذبشان آن را آبیاری می کردند.مثالِ آن بزغاله هایی که به نام خود به کودکان هدیه میدادند تا امیر دلها شوند ،اما شبانه و بازور وشمشیر به نام علی ع، از آنها می دزدیدند ودر مقابلِ چشمانشان ذبح می کردند تا به نیت شومشان برسندوخود را امیر مومنان بنامند.
آنها حقیقت علی ع را می دانستند، حتی بزرگان وعالمانشان به این امر اعتراف کرده اند؛از جمله، احمد بن حنبل ، در کتاب «مسند» خود و در کتاب «فضائل امیرالمومنین» معتقد است که فضائل حضرت علی «ع» بر تمامی صحابه حتی بر شیخین برتری دارد وهمچنین برخی از علمای اهل تسنن، منکر فضائل حضرت علی «ع» نیستندومی گویند ایشان یک سری فضائل خاص داردو منکرمرجعیت علمی ایشان نیستند.
او حقیقتی روشن است که برتریش ،نیاز به دلیل وبرهان ندارد وبا گوشه نگاهی به تاریخ واحادیث و روایات هر عاقلی به آن پی مبرد؛مانند روایتی از امام صادق ع که می فرمایند: خداوند تنها علی(ع) را به لقب امیر المومنین نامیده است. نه قبل از او كسی به این لقب نامیده شده و نه پس از او. در حقیقت، اختصاص لقب امیرالمؤمنین به امام علی(ع) تنها با معنای خلافت بلافصل است؛ یعنی بعد از پیامبر(ص) باید او امیر و حاكم مسلمانان باشد و مردم باید به این مهم آشنا شوند. بر همین اساس است كه پیامبر(ص) فرمودند : "اگر مردم می دانستند در چه زمانی علی(ع) به این لقب ملقب گردید، هرگز منكر فضایل او نمی شدند، زیرا علی در زمانی كه آدم بین روح و جسد بود، ملقب به این لقب شد؛ زمانی كه خداوند فرمود: آیا من پروردگار شما نبودم؟ گفتند: بلی. فرمود: من پروردگار شمایم و محمد پیامبر شما است و علی امیر شما است".
اکنون وقت آن رسیده که از خواب غفلت بیدار شویم و بفهمیم که تنها عشق به مولی کافی نیست ،ما به عنوان یک مسلمان شیعه وظیفه داریم که با استنادبه آیات وروایات ؛ فضائل آقا وسرورمان، امیرالمونین علی علیه السلام را نشر دهیم وبذرمحبت مولایمان را در دلها بکاریم وبه جهانیان ثابت کنیم که" فقط حیدر امیرالمؤمنین" است.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
لبخند شادی بر لبان حضرت زهرا سلام الله علیها و حسنین علیهما االسلام در روز هجدهم ذیالحجه سال دهم هجرت، در غدیرخم، چه تماشایی بود.
روزی که برای چندمین بار رسول خدا صلی الله علیه و آله ولایت امیرالمومنین علیهالسلام را اعلام کرد، این بار همه جلو آمدند؛ هنوز صدای "بخّ بخّ یاعلی..." در غدیر خم به گوش میرسد ...
🍃الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🍃
پ.ن: نگاره " غدیرخم " . نسخه حمله حیدری . قرن ۱۳ ق.
#نجمه_صالحی
#ظهور_تحقق_غدیر
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🗳 عید غدیر؛ عید انتخاب شایسته
✍️خالقی
روز غدیرخُم، روز نصب ولایت الهی، مردم با بیعت خود با ولی خدا، به مشارکت سیاسی و مسئولیت اجتماعی خود عمل کردند و کفار را مایوس نمودند. و این زمان، مردم مانند گذشته با حضور در پای صندوق رای در روز سرنوشتساز ۸ تیر با انتخابی شایسته، دوباره با ولایت بیعت و به مسئولیت اجتماعی و مشارکت سیاسی خویش عمل، شیطان اکبر و اذناب داخلی و خارجیش را، ناامید خواهند کرد.
#حکومت_اسلامی
#انتخاب_شایسته
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
طعامی که فضیلت علی(ع) را فریاد زد....
✍زينب نجیب
به سفرهی رنگین معاویه نگریستم. در میان انبوهی از غذاهای سرد و گرم و ترش و شیرین، مرا به خوردن طعامی دعوت کرد که از رودههـاى مـرغـابى تهيّه شده و با مغز گوسفند آميخته و با روغن پسته سرخ كرده و شكر نِيشكر در آن حل کرده بودند.
اشک امانم نمیداد، وقتی روزی را به یاد آوردم که على بن ابيطالب مرا به سفرهی خود دعوت کرد سفرهای که لای آن کمی آرد جو گذاشته و آن را مهر و موم کرده بود. برایم سوال شد که آیا برای اینکه کسی نخورد چنین بستهبندی شده است؟ آن وجود نازنین رو کرد به من و گفت: "احنف بن قيس! مى ترسم حسن وحسين عليهماالسلام بر آن روغنی بريزند.
گفتم : يا اميرالمؤمنين مگر اين كار حرام است؟
او فرمود: نه، بلكه بر امامان حق لازم است در طعام مانند مردمان عاجز و ضعيف باشند تا فقر باعث طغيان فقرا نگردد. هـر وقـت فـقـر بـه آنـها فشار آورد بگويند: بر ما چه باك ، سفره اميرالمؤمنين نيز مانند ماست.
مـعـاويـه گـفـت : اى احـنـف مـردى را يـاد كـردى كـه فضـيـلت او قابل انكار نيست.
اصل الشّيعه و اصُولُها ص ۶۵
#فضیلت_امامعلی_علیهالسلام
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖غدیر، عید بیعت با مقام ولایت
✍آمنه عسکری منفرد
اگرچه ما در روز بیعت با حضرت علیابنابیطالب (علیهالسلام) در غدیر حاضر نبودیم، اما ایمان داریم که عید غدیر، عید بیعت با ولایت است و چون انقلاب اسلامی ایران را در امتداد حکومت پیامبران و ائمه معصومین (علیهالسلام) میدانیم، معتقدیم که انتخابات، غدیر نظام اسلامی است.
اینک همهی کسانی که ایران عزیز را قوی، مستقل، مقاوم و شکستناپذیر میخواهند با حضور گسترده در انتخابات، با مقام ولایت بیعت میکنند، چراکه به شهادت شهید سلیمانی عزیز، ایجاد ارتباط قلبی و دلی و عملی با حکیم انقلاب، مقام عظمای ولایتفقیه را از مهمترین شئون عاقبتبه خیری میدانند و باردیگر با انتخاب فردی #مثل_رئیسی و #اصلح، اجازه تکرار تاریخ و عقبگرد را نخواهندداد.
#غدیر_عید_بیعت
#رأی_به_اصلح
#به_عقب_برنمیگردیم
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
غدیر صحنه انتخاب اصلح
✍سیده زهرا رضایی
سبد میوه را کج میکنم. سیبهای سرخ درونش، شالاپی قل میخورند و میافتند توی سینک. مثل شناگرهایی که قبلِ پریدن از روی سکوها ژست میگیرند. بی پروا میپرند توی آبِ از نیمه بالا آمدهی ظرفشویی و شناور میمانند.
توی فکر روبان زدن به عیدیهای فردا هستم. چندتا ایده پاپیون دار هم توی ذهنم مرور میشود.
سیبها را میشویم. صدای قج قج دستکش وقت برخورد با پوست قرمز سیبها را میگذارم به پای خندههایشان. قلقلکی هستند انگار. خندهام میگیرد. صدای بچهها میآید هنوز:《اسدی و پسر بنت اسد! مولا مولا مولا علی مدد...》
لیست کارهایم را روی یخچال چسباندهام. با خودکار شستن میوهها را هم تیک میزنم. کار زیادی نمانده. سرانگشتی که حساب کنم به شروع مناظرات میرسم.
این روزها که غدیر گره خورده به انتخابات، خیلی به مردم مسلمان زمان رسول الله فکر میکنم. به هجدهم ذی الحجه. به روزی که حجاج به غدیر رسیدند. بعضی وقتها انگار خودم را میان آن جمعیت میبینم.
انگار میبینم کسی را که دو دستش را آورده کنار لبهایش و بلند بلند داد میزند:《 به مقصد رسیدیم. به دستور رسول الله اتراق کنید تا کسانی که عقب ماندهاند برسند.》
انگار میبینم چادرهایی را که برپا شده. ابوذر و عمار و مقداد را که سنگها و شاخههای شکسته را جمع میکنند.
آب جارو میکنند و با سنگها منبری میسازند به بلندی قامت پیامبر. جهاز شترها را میگذارند روی سنگها. روی شاخههای دو درخت پارچه میکشند و سایبان میسازند.
صدای جلز ولز از آشپزخانه میآید. زیر گاز را خاموش میکنم. نوار دور رب را باز میکنم. درپوش حلبیاش را فشار میدهم و میچرخانم. باز نمیشود. شوهرم اگر بود میتوانست با یک حرکت بازش کند ولی من حتما باید قاشق بگذارم بیخ گلویش. هوا که واردش شود دنگی صدا میکند و باز میشود.
یک قاشق پر از رب را میریزم توی لوبیاهای سرخ شده.
به ماهیتابه نگاه میکنم اما دوباره میروم کنار برکهی خُم. انگار میبینم ماه و خورشید را روی آن منبر. صدای زیبایی میشنوم که میگوید:《 هرکس من مولایش هستم، علی مولای اوست.》
هجوم بیعت کنندگان را میبینم. پشت خیمهی امیرالمؤمنین صف طولانی تشکیل شده.
عمر را میبینم، لبخند کش آمدهایی روی صورت دارد. میخندد و میگوید: 《سلام امیرالمؤمنین. پسر ابی طالب. مقام امامت مبارکت باشد.》
برای خودم چای میریزم. استکان به دست مینشینم روی کاناپه. ذهنم میرود و میآید. فکرم چرخ میخورد روی شاهدان غدیر. به بیعتشان فکر میکنم. به بد عهدیشان. به نادیده گرفتن عهدی که روز غدیر بستند. حتی به سکوتشان در برابر ناصالحان.
کاش همه از روزگار مردم بعد از پیامبر عبرت بگیریم. کاش سکان انقلابمان را ندهیم دست نااهلان.
#غدیر
#جهاد_روایت
@AFKAREHOWZAVI
.
جشن عید غدیر در تاریخ
بر اساس روایات اهل بیت علیهمالسلام روز غدیر بزرگترین عید مسلمانان بوده و این عید در آسمان معروفتر از زمین است. امام رضا علیه السلام در روز عید غدیر به دوستان خود غذا و هدایای فراوان ارسال نموده و خود و تمامی اطرافیانشان لباسهای نو میپوشیدند.
علاوه بر پوشیدن لباس نو، اطعام، هدیه دادن به خانواده و ایجاد فرح و شادی در این روز از دستورهای
اکید ائمه اطهار علیهم السلام بوده است.
آدابی که برای عید غدیر بیان شده همگی نشان دهنده دستورات اهل بیت علیهمالسلام برای عید دانستن این روز و اظهار این خوشحالی بوده است.
در سال ۳۵۲ برای اولین بار معز الدوله دستور داد در روز عید غدیر شهر بغداد زینت شود، بازارها مانند اعیاد در شبها باز باشند،در خیابانها طبل و بوق بزنند بر در خانه وزرا و شرطهها آتش روشن نمایند.
همان طور که ابن کثیر مورخ قرن هشتم اشاره کرده است، سالهای بعد نیز در بغداد انجام میگرفته و گزارشهای زیادی در این زمینه در منابع موجود است و همگی این اقدامات نشاندهندهی شادی و فرح بوده است. علاوه بر بغداد جشن و پای کوبی روز غدیر در منطقه مغرب جهان اسلامی، شام، مصر و غرب آفریقا به طور علنی انجام میگرفت.
در ۱۸ ذی الحجه سال ۳۶۲ ه.ق، برای نخستین بار، تعداد زیادی از اهل مصر و مغربیان برای دعا جمع شده و آن روز را عید بزرگ اعلام کردند. در این جشنها که سالهای پیاپی برپا میشد تمامی اقداماتی که نشان از شادی دارد مانند پوشیدن لباس نو، ازدواج، آزادی بندگان، پخش کردن هدایا و قربانی توسط شیعیان انجام میگرفته است.
مردم، قاریان، فقها و شعرخوانان ابتدا در مسجد شهر قاهره جمع شده و سپس این جشن در قصر خلیفه و در حضور وی انجام میگرفت و خلیفه فاطمی نیز به مردم خلعت میبخشید و به ایراد خطبه میپرداخت.
اعتقاد به قداست روز غدیر آن قدر والا بوده که در سال ۴۸۸ المستعلى بالله خلیفه فاطمی در این روز بر مسند حکومت نشست.
〰〰〰
کلینی، ج۴، صص۱۴۸_۱۴۹.
شیخ صدوق ، من لا یحضره الفقیه،ج۲، ص۵۵.
ابن جوزی، المنتظم، ج۱۴، ص۱۵۱.
ابن کثیر، البدایه و االنهایه، ج۱۱، ص۲۴۳.
امینی، عیدالغدیر فی عهدالفاطمیین
مقریزی، الخطط، ج۲،ص۲۵۵.
#نجمه_صالحی
#عید_غدیر_خم
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI