eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
735 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
212 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️روایت اول خداوند دوست دارد آن‌ها را اسیر ببیند مکالمه‌ی امام با محمد حنفیه را شنیدند. حالا دیگر از مضمون خواب امام با خبر شده بودند. و چه سعادتی درِ خانه‌ی آن‌ها را زده بود. همراهی با امام و اسارت برای خدا... تردیدی در وجود آن‌ها بابت همراهی با امام وجود نداشت، تردیدی که ممکن بود آن‌ها را تا لبه‌های دوزخ بکشاند؛ دوزخِ بی‌‌حسین بودن. بار و بنه خود را جمع کرده بودن و به امر امام آمده‌ی رفتن به مکانی بودن که ام‌سلمه از پیامبر نقل کرده بود که جبرئیل به او گفته است: امت تو، حسین را می‌کشند و سپس خاک کربلا را به او نشان داد. آن‌ها آماده‌ی رفتن شده بودن از شهر پیامبر به سوی مسیری که امام برایشان ترسیم کرده بود. هرچند تنها علم لدنی امام به آن آگاه بود اما نشانه‌ها برای آن‌ها معنا داشت و شاید همه در دل‌هایشان آگاه بودن که این مسیر همان است که ام سلمه روایت کرده است. *** سلام بر شما ای زنان و کودکان همراه حسین (علیه‌السلام) که هر سال شب دوم محرم یادتان در دل‌هایمان زنده می‌شود. سلام ما، از ایرانِ چهارده قرن بعد از آن روز، به ایمان و معرفت و شهامت زنانه‌‌تان که هر سال در ماه محرم، ستایشش می‌کنیم. دعایمان کنید تا ما هم کربلایی شویم آن‌گونه که شما شدید. ✍🏻 زهرا کبیری پور منبع: سيد بن طاووس؛ اللهوف فی قتلی الطفوف؛ قم: منشورات الرضی، ۱۳۶۴. @AFKAREHOWZAVI
. صدای محرمنجمه صالحی با آمدن محرم، گویی صدای مویهٔ عرشیان به گوش می‌رسد، صدای ندبه‌های دسته جمعی‌، صدای ناله‌ از غم غربت... دل‌های زلال عاشقان مکتب سیدالشهدا علیه السلام چون آب ریخته از مَشک تیر خوردهٔ قمر منیر بنی هاشم علیه السلام بی‌تاب آل الله علیهم السلام هستند. روزهایی که شانه به شانهٔ دلدادگان حسینی در طریق عشق هم‌قدم می‌‌شویم و چای را همچو داروی شفابخش به جان تزریق می‌کنیم و علاج پیکر ناخوش را نفس کشیدن در این طریق می‌دانیم و از بُن‌جان از گام نهادن در این طریق خرسند هستیم. و در این روزهای پر از شور و شعور حسینی، هر قدمی که در مسیر عشق برمی‌داریم، گویی به سوی نور و حقیقت نزدیک‌تر می‌شویم. صدای طبل و سنج، نوای دلنشین مداحان و زمزمه‌های عاشقانهٔ عزاداران، همه و همه در هم می‌آمیزند و فضایی معنوی و روحانی را به وجود می‌آورند. در این مسیر، هر جرعهٔ چای و هر لقمهٔ نذری، نه تنها جسم را تقویت می‌کند، بلکه روح را نیز به سوی تعالی و آرامش هدایت می‌کند. هر نگاه به پرچم‌های سیاه و سبز و سرخ، هر بوسه بر تربت و هر اشک بر گونه، نشانه‌ای از عشق بی‌پایان به اهل بیت علیهم السلام است. و این عشق، همچون شعله‌ای در دل‌هایمان زنده می‌ماند و ما را به سوی روزهای روشن‌تر و آینده‌ای پر از امید و ایمان هدایت می‌کند. در این مسیر، با همدلی و اتحاد، دست در دست هم، به سوی مقصدی مقدس و الهی پیش می‌رویم. ان شاءالله 🥀من و این روضه‌ها الحمدلله...🥀 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. اَتبکُونَ وَ لا تَنصُرونَهُ* ✍غلامرضاپور صدای زوزه‌ی باد را می شنوی؟ چند روز است که خاک بر سر شدنمان را فریاد می‌زند. امروز کاروان به کرب و بلا می‌رسد. حسین علیه السلام غریب است. نه میان کوفیان و شامیان نه در غاضریه میان آنها که او را برای حاجت‌هایشان می‌خواهند، غریب است. برزخمهای بی‌شمار حسین گریه می‌کنند اما هیچ نمی‌پرسند چگونه یاری‌اش کنیم؟ غریب اشک نمی‌خواهد. یاری می‌خواهد. وقتی دوساله‌ش بود جدش برایش روضه خواند و مردم ضجه زدند*. اما هیچ نپرسیدند چگونه او را یاری کنیم؟ امروز هم نمی‌پرسند. حسین علیه السلام غریب است، حتی میان روضه‌ها. * آیا گریه می کنید و یاری‌اش نمی‌کنید؟ *لهوف ابن طاووس ترجمه علیرضا رجالی تهرانی ص۳۷ @AFKAREHOWZAVI
عرض ارادت و تشکر؛ در این راستا و مسئولیتی که به بنده محول شده است، چند پیشنهاد کاری با دوستان شاعر و فرهیخته دارم: قطعا علاقمندان و شاعران‌، در عرصه‌ی چاپ و انتشار کارهای فخيم و ستوده با مشکلاتی مواجه می‌شوند و شاید به دلیل هزینه‌کرد و سختی راه ورود به این مسیر را دور از ذهن بدانند. ♦️انتشارات بین‌المللی حوزه مشق این مسیر را برای شما آسان کرده و خواستار جمع‌آوری چندین مجلّد از اشعار شاعران‌ است. به همین دلیل به شاعرانی که تمایل به چاپ اشعارشان دارند دستِ همکاری می‌دهیم و منتظر استقبال عزیزان هستیم. ♦️ اولین قدمی که با مشورت دکتر فردین بر‌می‌داریم، چاپ و انتشار شعر با موضوع شهدای خدمت خواهد بود، پس منتظر شعر شما با همین موضوع هستیم. ♦️ همچنین قلم به دستان و نویسندگان داستان کوتاه، دل‌نوشته و یادداشت هم می‌توانند با همین موضوع و انتشار آثار خود همکار ما باشند. ♦️برای این منظور گروهی در ایتا متشکل از شاعران‌ و نویسندگان تدارک خواهیم دید و منتظر استقبال دوستان هستیم. 🔹برای همکاری به دایرکت من مراجعه بفرمایید. پ‌ن: تشکر ویژه دارم از جناب دکتر فردین احمدی مدیر مسئول انتشارات بین‌المللی حوزه مشق به خاطر این همکاری ستودنی @fardinahmadi.ir 🖊مهتا صانعی، دبیر شعر آیینی و ملی انتشارات بین‌المللی حوزه مشق. @shaeranehowzavi
. درنگی بر تحلیل‌های پساانتخابات... ✍زينب نجیب در میان تمام تحلیل‌های پساانتخابات، دو تحلیل بیش از باقی به چشم می‌خورد؛ یکی پیروزی آراء قومی_قبیله‌ای است و دیگری اشتباه کنار کشیدن آقای قالیباف در دور دوم. یک تحلیل دیگر هم وجود دارد که به آن خواهم پرداخت. در تحلیل اول اگرچه آمار بالای قومیت‌ها، صحت آن را تأیید می‌کند و حتی برخی برای تکرار نشدن چنین وضعیتی، درصدد برآمده‌اند که گفتمانی برای تغییر در ساز و کار انتخابات خلق کنند و از این باب طرح انتخابات الکترال کالج در آمریکا را پیشنهاد می‌دهند، تا بدین وسیله از تأثیرات رأی قومیتی در انتخابات بکاهند؛ اما بسیاری نیز معتقدند؛ این موضوع در انتخابات امری اجتناب‌ناپذیر است. عده‌ای با معیارهای قومی_قبیله‌ای رأی می‌دهند، عده‌ای دیگر معیارهای جناحی، مذهبی و سلیقه‌ای را دنبال می‌کنند. به هر سو، افراد خیر خود را در انتخاب او می‌بینند. اگر نقدی بر اولی وارد است قطعاً همان نقد بر دومی نیز وارد خواهد بود. از سوی دیگر، پیچیدن نسخه‌ی غربی انتخابات، با اندیشه امامین انقلاب همپوشانی ندارد. انتخابات در بیان رهبری، یکی از دو ستون مردم‌سالاری دینی است. یعنی رأی تک‌تک مردم ارزش دارد. رأی یک پیرمرد روستایی در دورترین نقطه مرزی با رأی رهبر جامعه برابری می‌کند. "مردم‌سالاری در مکتب سیاسی امام بزرگوار ما - که از متن اسلام گرفته شده است - مردم‌سالاری حقیقی است؛ مثل مردم‌سالاری امریکایی و امثال آن، شعار و فریب و اغواگری ذهنهای مردم نیست. مردم با رأی خود، با اراده ی خود، با خواست خود و با ایمان خود راه را انتخاب می کنند؛ مسؤولانِ خود را هم انتخاب می کنند."۱۳۸۳/۰۳/۱۴ همچنین، یک رأی نمی‌تواند به دلیل برنده بودن آراء مردمی در یک منطقه نادیده گرفته شود. مانند آنچه در انتخابات الکترال کالج در آمریکا اتفاق می‌افتد. بنابراین در صورت درست بودن تحلیل باید راه حل را در جای دیگری یافت و آن از نظر حقیر، اصلاح اندیشه و نوع نگاه آحاد جامعه به حکومت اسلامی و نوع مجریان آن است. اینکه چه کسی فارغ از تمام تعصبات برای اداره جامعه اسلامی مناسب است و فرد منتخب تا چه حد برای پیشبرد اهداف جامعه اسلامی کارآمد به نظر می‌رسد. این نیز تنها با رشد عقلانیت در جامعه محقق خواهد شد. در تحلیل دوم نیز با بررسی امکانات و حدسیات حضور آقای قالیباف به جای جلیلی، بر آنند که ثابت کنند، حضور آقای قالیباف باعث می‌شد تا هم آراء آقای جلیلی را به همراه داشته باشیم و هم آرای افراد خاکستری را به سمت آقای قالیباف هدایت کنیم. این دوستان معتقدند آقای قالیباف، در مناظرات موفق‌تر عمل می‌کرد و البته، مشکل حضور افرادی که با تأکید بر، گشت ارشاد و فیلترینگ سبب شدند آراء جلیلی کاهش یابد، وجود نداشت. این تحلیل هم نمی‌تواند قانع‌کننده باشد زیرا در دوره اول درصد آرا نشان داد اقبالی به ایشان نیست. هرچند دلایل این بی‌اقبالی، به یک پروسه تخریبی علیه ایشان برمی‌گردد. اما به هر حال آنچه نباید می‌شد اتفاق افتاد و متأسفانه تغییر نگاه به ایشان تنها در یک هفته، بسیار سخت‌تر و کم بازده‌تر از تبلیغ برای آقای جلیلی بود. ضمن اینکه آمار امروز نشان می‌دهد غیر از نقاط خاصی از کشور که تحت تأثیر زبان و قوم و قبیله‌اند؛ آراء آقای جلیلی تفاوت چشمگیری با پزشکیان نداشت و در این روزهای پایانی با تلاش جهادگران، اقبالی وسیع به‌سوی آقای جلیلی شکل گرفت. شاید بتوان با جدیت گفت، این نتیجه‌ی جهاد تبیین در هفته پایانی از سوی خود مردم است که خطرات جدی دولت اصلاحات را در مقایسه با امکانات دولت جلیلی و ادامه دولت شهید رئیسی تبیین کردند. و اما تحلیل سوم که بر آن تأکید ویژه دارم، دوری از بحث‌های حاشیه‌ای و نشان دادن عظمت و برجستگی حضور آحاد مردم در پای صندوق‌های رأی است. اینکه "این حرکت بزرگ در رویاروئی با غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات، که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بُن‌بست به راه انداخته بودند، کاری درخشان و فراموش نشدنی است و همه‌ی نامزدهای محترم و همه‌ی کسانی که برای پیروزیِ هر یک از آنان، هفته‌ها تلاش شبانه‌روزی کردند در افتخار و ثواب آن شریکند."۱۴۰۳/۴/۱۶ ادامه متن در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI
. کاروان... ✍️فاطمه داودی کاروان ایثار بعد از سفری طولانی در کربلا برای جهانی کردن اسلام فرود آمد. کربلا ذاتاً سرزمین اندوه و بلا بود اما می‌دانست طاقت اتفاقات پیش رویش را ندارد، گویی غم و ماتمی عجیب این سرزمین را فرا گرفته بود. آفتاب هر لحظه از غم پیش رو سوزان تر میشد، باد سوزان و گرم کربلا به احترام سرور و سالار شیعیان شروع به وزیدن کرد تا شن های روی کویر را در مقابل عظمت ورود اهل بیت عصمت و طهارت به تعظیم درآورد. آرام و قرار از خارهای این بیابان بی‌آب و علف گرفته شده بود، تلاش می‌کردند تا جدا شوند که مبادا نظاره گر این اتفاقات باشند، وجودشان از ظلم دشمنان اهل بیت اطلاع یافته بود و به لرزه در آمده بودند. تَل های کویر حیران شده بودند و شن هایشان را به این سو و آن سو پراکنده می‌کردند. کویر هم عهد با امام حسین(علیه السلام) شده بود اما امان از انسان‌های پست تر از حیوانی که در حال آماده سازی خود برای جنگ با حضرت بودند. امان از آن حیوان پست فطرتی به اسم حرمله که در حال آماده کردن تیر سه‌شعبه خود بود، امان از یزید، امان از شمر، امان از امتی که در حال آماده کردن شعله های آتششان برای به آتش کشیدن حرم ها بودند، امان از امتی که قصدهای شومی در نظر داشتند... @AFKAREHOWZAVI
15.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 دومین همایش بین‌المللی 🖇به مناسبت سومین سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرج‌نژاد ⏰زمان برگزاری: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ⏱ مهلت ارسال آثار: ۳۰ تیر ۱۴۰۳ 👈جهت کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @farajnejad_ir یا سایت زیر مراجعه فرمایید: 🌐farajnejad.ir/hamayesh2 📲مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: https://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝«بانو رقیه خاتون » (سلام الله علیها) دردانه سه ساله‌ی امام حسین (علیه السلام) از شهدای قیام حسین است که نقش بسیار تأثیرگذاری در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت. در جریان اسارت اهل‌بیت پیامبر بعد از واقعه عاشورا، شهادت جانسوز و مظلومانه‌ی «رقیه  خاتون»(سلام الله علیها) جانسوزترین واقعه‌ای بود که در خرابه‌های شام رخ داد. او که خسته‌ی اسارت و ظلم‌های یزیدیان در فراق پدر زانوی غم بغل داشت، در عالم رؤیا پدر را دید و با ناله و گریه، پریشان شده و با بهانه‌جویی‌ پدر را طلب کرد. صدای ناله‌ی او اهل حرم را به شیون انداخت و یزید ملعون برای آرام کردن این‌همه شیون و خاموش کردن صدای عزاداری اهل حرم، رأس بریده‌ی پدر را در طبقی برای رقیه خاتون فرستاد. دردانه‌ی سه ساله در نهایت بهت با مشاهده‌ی رأس مطهر، بر پیشانی، لب‌ها و رگ‌های بریده‌ی پدر بوسه زد و ناله سرداد که (مَنِ الذی أیْتَمَنی علی صِغَر سِنّی.) و آنقدر نوحه خواند و گریست تا خاموش شد. او نیز چون مادرش زهرا شبانه غسل شد و شبانه دفن شد.شهادت مظلومانه‌ی این خاتون سه ساله، باعث افشای عمق جنایت یزید گشت، چرا که دیگر نمی‌توانست از برگزاری مراسم عزای اهل‌بیت اسیر در خرابه‌های شام جلوگیری کند. او شهیده‌‌ای بود که با شهادتش ندای مظلومیت حسین و حقانیت راهش را در گوش تاریخ فریاد زد.(نفس‌المهموم، ص۴۶۵). 🖋آمنه عسکری منفرد @AFKAREHOWZAVI
⭕️ جبهه انقلاب باید فاصله‌اش را با افراط مشخص کند و به صورت عملی به جامعه ایرانی ثابت کند که وجه اشتراکی با تحجر، سطحی نگری و نافهمی ندارد! 🔹 امام خمینی(ره) دانشگاه را کارخانه آدم سازی می‌دانست. بسیاری از دانشمندان و مدیران دلسوز در صنعت کشور دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف هستند؛ حتی آن یمنی‌هایی که موشک می‌سازند و بر سر اسرائیل و کشتی‌هایش در دریای سرخ می‌ریزند دانش آموخته همین دانشگاه هستند! 🔹 رهبری عزیزمان از مشارکت پایین در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری ابراز ناراحتی کردند و صبح روز پانزدهم تیر که رای خود را به صندوق انداختند ابراز امیدواری کردند که امروز مشارکت بالاتر برود. این یعنی مشارکت بالا ارجح است و موضوعیت دارد. اما می‌بینیم عده‌ای می‌گویند حرفی بزنید که مردم پای صندوق نیایند تا نامزد مورد نظر آنها رای بیاورد! گویی کشور را تنها از آنِ خود و همفکرانشان می‌دانند! 😑 🔹 درباره فیلترینگ هم اگر راهبرد جمهوری اسلامی بر قطع رابطه با دنیاست، چرا پیشتاز مقاومت علیه استکبار جهانی شده و می‌خواهد آرمان‌های مقاومت و آزادگی را به آن سوی مرزها صادر کند؟ خوب است کمی فکر کنیم که اگر ارتباط اینترنتی با خارج کشور قطع شود جوان مومن حزب‌اللهی در چه بستری می‌خواهد با آزادگان جهان ارتباط بگیرد و تاثیرگذار باشد؟! ✍فاطمه ابن‌علی @AFKAREHOWZAVI