🖤مثل عود
✍️طیبه فرید، عضو تحریریه مجتهده امین
پیرزن، عبا را روی سرش انداخت و بند پوشیه را بست! کفشهایش را پوشید و آرام آرام عرض حیاط خاکی را طی کرد تا رسید به در چوبی، دلشوره داشت. عُبید دم در منتظرش بود.
خبر زود در شهر پیچیده بود! انگار کسی آمده، مثل اینکه خبرهایی آورده !
دلش مثل سیر و سرکه میجوشید. در را باز کرد و پا به پای پسرک بااضطراب و تشویش کوچهی تنگ را پشت سر گذاشت، حواسش به قیافهی عابرها نبود، دستش را به دیوار میگرفت که نیفتد، سرانگشتهایش روی دیوارهای خشن ساییده میشد .توی دلش میگفت: «کاش خبرهای خوب آورده باشد. مُردم از دلتنگی! دلم برای قد و بالایشان تنگ شده . هیچ کسی مثل من این همه آقازاده، توی خانهاش نداشته! پسرهای نازنینم. قربان شکل و شمایلتان بروم.
از وقتی رفتند غبار غم پاشیدند توی این شهر و خانه! »
رسید به کانون همهمه! چشمش افتاد به گنبد. پایش را که گذاشت توی مسجد. جمعیت با دیدن هیبت رشید پیرزن و شمایل عبید با احترام راه را باز کردند. چشمهای پیرزن به صورت آفتاب سوختهی بشیر افتاد. چشمهای خسته ی بشیر در نگاه پیرزن قفل شد، کسی از بین جمعیت گفت :او مادر عباس است!
بیچاره بشیر!
آرزو میکرد کاش پیش از اینها مرده بود و کارش به اینجا نمیرسید! چشم از پیرزن گرفت و رو به جمعیت کرد و با لحنی مضطرب گفت :
مردم! یوسف را برادران ناخلفش سربریدند، حتی لباسی هم از او باقی نگذاشتند! به یعقوب بگویید دیگر چشم انتظار نماند.
اشک در چشمهای بشیر حلقه زد، با آستین رد اشک را روی صورتش پاک کرد و دوباره چشمش به چشمهای پیرزن گره خورد!
پیرزن با اضطراب پرسید: «از حسین خبری داری؟»
بشیر گفت:«همه ی فرزندانت شهید شدند!»
پیرزن این بار انگار اصلا چیزی نشنیده باشد دوباره پرسید:«از حسین ،از حسین خبری داری؟»
بشیر گفت:«یوسف را سر بریدند...»
نهر آب، پهنای کویر صورت پیرزن را پر کرده بود! عباس رسیده بود کنار نهر!
تصویرش افتاده بود توی آب!
پیرزن برگشت!
الف قامت او دال و همه هستی او در کف گودال
ناله میکرد و مویهکنان میگفت:
من دیگر حسین را نمیبینم!
من دیگر چشمهایش را نمیبینم!
خندههایش را، صدایش را نمیشنوم!
من دیگر حسین را نمیبینم!
همهی زندگیام، پسرانم،عباسم فدای او!
بوی دود اسپند و عود حسینیه را پر کرده بود، پرچمهای یا حسین یا عباس به اهتزاز درآمده بود، با اشارهی بشیر سینهزنها کوچه باز کردند!
بشیر با صورت آفتاب سوخته شروع کرد به خواندن:
ای اهل حرم میر و علمدار نیامد
علمدار نیامد، علمدار نیامد... .
مادر عباس آمده بود! با دل سوخته، عین عود سیب که خاکستر شده باشد!
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖 خاکریزِ دوم، زنانِ جانفدا1⃣
✍ کبری خالقی، نویسنده حوزوی
[۱]. اساس اجتماعات بشری و تشکیل هر جامعهای منوط به تشکیل خانوادههاست. قوام خانواده نیز منوط به وجود و حضور زن، میباشد؛ به این معنا که نسل بشر با زن ادامه پیدا میکند و در واقع بدون حضور زن خانواده مفهوم پیدا نمیکند در نتیجه، اجتماع بشری از بین خواهد رفت، و چنین است که نقش مهم و اثرگذار زن و خانواده در هر جامعه مشخص میشود.
[۲]. پس از انقلاب اسلامی، زنان جامعه همراه با مردان در صحنه حضور پیدا کرده و نقش بیبدیل خود را در جامعه به ظهور رسانده و جایگاه رفیع زن در نظام اسلامی را به جهان عرضه کردند. زن مسلمان ایرانی، با پدیدهی معجزهگون انقلاب از زیر خروارها مفاهیم ضد بشریِ اسلام اموی سربلند کرد و بیدار شد، تا الگوی جدیدی را به زنان عالم ارائه نموده و از رنج و محنت و ظلم و ستم استکبار و ایادی استکبار خود را برهانند و به شأنی که خدای متعال بر اساس فطرت زنانه به آنان عطا کرده است؛ برسند.
[۳]. بنابراین زنان ما به تإسی از زنان صدر اسلام که در آن جامعه جاهلی مانند آفتاب درخشیدند و همچنان درخشندهترین هستند، به برکت انقلاب، با معرفی الگویی جدید و با هویتی ملی، اسلامی و انقلابی تاریخ ساز شده و با روحیهی ایثار و فداکاری صحنههای زیبایی در انقلاب و دفاع مقدس... آفریدند و همچنان ادامه میدهند؛ تا آنجا که نه تنها در تجهیز و تشجیع مردان نقش اَبَر زن را به عهده گرفته بلکه هفتنه هزار زن در این راه به شهادت رسیدند.
[۴]. مردان و زنان، این ندای آسمانی از عمق جانِ با ایمان و والای امامخمینی(رحمةاللهعلیه) را به گوشِ جان شنیدند و بهپاخاستند؛ تا نقشی شایسته در برپایی تمدن نوین اسلامی داشته و اثرگذار در سرنوشت تاریخ باشند. از طرفی مقام معظم رهبری درباره زنان عفیف و پاکدامن که در خانواده در نقش همسری عشق و آرامش را تقدیم کرده و همیشه در مقام مادر مایهی حیات هستند؛ میفرمایند:«زن مسلمان ایرانی... ثابت کرد که میتوان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. میتوان سنگر خانواده را پاکیزه نگاهداشت و در عرصهی سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازیهای جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد... »( پیام به مناسبت کنگره هفت هزار زن شهید ۱۵ اسفند ۱۳۹۱).
[۵]. اینجاست که حدیث امام صادق(علیهالسلام):«اکثر الخیر فی النساء»(من لایحضره الفقیه، جلد۳ صفحه ۳۵۸) معنا میشود، که اگر زن، بر محور فطرت و طبق منطق و معرفت الهی زندگی کند؛ میتواند نیکیهای زیادی را که خداوند در او به ودیعه نهاده، در خود پرورش دهد و پشتیبان و حامی همسر و فرزندانش باشد و در اجتماع نیز حضور پیدا کرده و نقشآفرین باشد. از این منظر است که مقام معظم رهبری در مقولهی زن میفرمایند:«در مسئلهی زن، موضع ما در قبال مدعیان ریاکار غربی موضع مطالبه است، موضع دفاع نیست... بیان نظر و عقیده اسلامی است»(در دیدار با زنان فرهیخته ۱۴دی ۱۴۰۱).
[۶]. اگر در صدر اسلام پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)، حضرت علی، امام حسین، حضرت سجاد...(علیهم السلام) تاریخ و جبههی حق را به حرکت در آورده و پیش میرانند مدیون حضور باشکوه و پر از مهر و محبت و روحیهی شجاعانهی حضرت زهرا و حضرت زینب ( سلاماللهعلیهما) هستند، یا اگر حضرت عباس و برادرانش در آستان امام خون میدهند و آوازهی وفاداری و ایثارشان در طول تاریخ به قلب و جان انسانها مینشیند، به دلیل حضور مقتدرانه و سرشار از عاطفه حضرت امالبنین(سلاماللهعلیها) به عنوان مادر است.
[۷]. مقام معظم رهبری در این درباره میفرمایند:«بارها من گفتهام، خاکریزِ شهدا در مقابل دشمنان دین و حقیقت، خاکریز اوّل است؛ خاکریز دوم، خانوادههای شهدایند. پشت سرِ آنها شما(مادران و همسران شهدا) هستید. این رنج های شما و این فراق ها و غصّهها و محرومیت از دیدن و احساس کردن حضور عزیزانتان، پیش خدای متعال اجر دارد.»(در دیدار با ۲۰ آبان ۱۳۸۰)
#ادامه_دارد
#زن_و_خانواده
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖 خاکریزِ دوم، زنانِ جانفدا2⃣
✍ کبری خالقی، نویسنده حوزوی
#ادامه
[۸]. بنابراین اگر شهدای انقلاب اسلامی توانستند مجاهدت کرده و نهال انقلاب را همچون درخت تناوری به ثمر برسانند به همت زنان و مادران آنان است، اگر حاج قاسم عزیز ما، در خاکریز دشمنان حق و حقیقت جانفدا شد، علاوه بر ارادهی پولادینش، بهخاطر پدر و مادری پاک و متدین و همراهی همسری جانفدا در سنگر خانواده توام با صبوری و روحیهی مقاوم و لبریز از عشق و عاطفه است.
[۹]. به قول ظریفی که میگفت:«حاج قاسم یک نفر نبود..دو نفر بود. او را باید به عنوان یک اَبَرمرد ستود و همسرش را به عنوان یک اَبَر_زن، عطر آن گلاب اگر جهانی شد، بخاطر این گل پرده نشین مخلص و صبور بود. تحمل رنجها و تنهاییهای این بانو، آن چنانْ جهادی را رقم زد. او هم مانند سردار شهیدمان، به گردن همهی ما حق دارد.» درود به تمام زنان سرافراز جانفدا در خاکریز دوم که در سنگر خانواده، نه در کنج عزلت، که با شورانگیزیِ باورنکردنی مردان و فرزندانشان را برای رویارویی با شیطان بزرگ و استکبار جهانی و یاری جبههی حق آماده و خود نیز همراه آنان مجاهدت میکنند.
پایان
#زن_و_خانواده
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖برای ریحانهی وجودت
آمنه عسکری منفرد، عضو تحریریه مجتهده امین
🌹برای تو مینویسم! برای ریحانهی وجودت!
با استعانت از الفاظ ظریف و لطیف حکیم انقلاب در توصیف «المرأة ریحانه...»
🌹امروز یکبار دیگر به زن بودنت افتخار کن. از اینکه هوای خانه را انباشتی از حضورت، از اینکه اهالی خانه، تنفس میکنند در هوایت که تو چون گل و عطر خوشبویی و آن زمان که به لباسِ همسری مزین میشوی، مظهر عشق و آرامشی و چون تاج مادری بر سر مینهی، صاحب حق حیات میگردی، چون اشرف مخلوقات را در وجودت میپروری، پس با عشقی بیبدیل او را پرورش میدهی.
🌹وقتی مادر شوی ، بیشاز همه میتوانی هویت ملی را در وجود دلبندت نهادینه کنی و بذرهای ایمان و اخلاق را در وجودش بیفشانی و با مهر و رحمت مادرانه که ودیعهی الهی است به جانش نیوش کنی. آنگاه در بزنگاه انتخاب حق و باطل، چون مادران معزز شهدا، فرزندت را به سمتِ قلهی رحمت رهنمون شوی تا اوج بگیرد و از دامان تو به معراج برسد.
🌹تو همانی که خانواده بدون حضور و احساس تکلیفِ تو، قابل اداره شدن نیست و من مطمئنم که برخی گرهها جز با سرانگشتِ ظریفِ زنانگیات باز نمیشود، پس زنانه جهاد کن و نقش همسری و مادری –خانهداری– را مانع پیشرفت خود قرار نده و به این جمله، خوب بندیش:
«اکثر الخیر فی النساء: بیشتر خوبیها در زنان است.» (من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۳۸۵) بیندیش و برای رسیدن به آن رتبه تلاشکن. تلاشی مؤثر و کارآمد، از جنس «جهادِ یک زن».
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
1.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚪️در حسرت دیدار
✍️مرضیه رمضانقاسم، عضو تحریریه مجتهده امین
آقا جان زبانم الکن است شما سلام مرا به امامم ابلاغ کنید.
ای کاش پیغام یکی از اهالی دیار سلمان را که یاسین ندیده عاشق شدهاست را به امامش میرساندید شاید شامل بدائی میشدم و مخاطبِ خطابِ مِنّا.
اگر زنان مصری با دیدن یوسف عصرشان، دست بریدند من دست از دل و جان میبُرم اگر یوسف زمان پرده از رخبرتابد. شاید عمرم به دنیا بوده است وگرنه در عصر غیبت نیز میتواند به سائل آوارهاش که صاحب قلبی ضعیف و ظرفیتی قلیل است رخنماید.
امید که آرزوی دیدار یار جزء آمال نباشد.
آقای من بر این طالبِ قلبِ سلیم، بچشان طعم دیدارت را هر چند میدانم دیدار خوبان ملائم طبع و سازگار با ذائقهی حقیر نیست و موجب تعجیلِ اجل میگردد.
#حامی_رهبرم
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔰«ترویج فرهنگ وحدت» ادامه راه حاج قاسم
✍️سیده ناهید موسوی، عضو تحریریه مجتهده امین
▪️هدف اصلی جامعه اسلامی ترویج وحدت به اندازهای است که در ذهن، فکر، عمل و رفتار تمام افراد جامعه دیده شود و همگی در برابر دشمنان بزرگ اسلام و مسلمین یکصدا باشند.
▪️بیشک انقلاب اسلامی از بدو پیروزی تاکنون برای ایجاد برای ایجاد امنیت و توسعه کشور اقدامات زیادی را انجام داده است؛ چه در مناطقی که بزرگان اهل سنت و چه در مناطقی که اهل تشیع حضور دارند و تاکنون هر توطئهای که از سوی دشمن بوده را خنثی کردند.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🖤روضهخوان "وَیلي على شِبلي"
✍️زهرا سعادت
فاطمه ثانی خانه مولا(ع) که بعداز حضورش به احترام قلب محزون فرزندان مادر،به مادرپسران ملقب شده و خود را کنیز حضرت زینب سلام الله علیها در محضرشان میدانست.
حالا چشم انتظار و گوش به زنگ خبری از قافله کربلا بود تا با خبر سلامتی روشنی چشم زهرا سلام الله علیها،جانش آرام بگیرد!
بالاخره سفیر حزین حماسه عاشورا به مدینه بازگشت و با دیدن چشمان نگران "امّ بنین"،از رشادتهای پسران و علمدار قافله سالار غمنامه خواند تا آرام آرام،مادر شیرپرور را آماده شنیدن خبر شهادت سرافرازانه شان کند!
اما...
همه حواس مادر دلیر پیش احوالات آقازادهای بود که قنداقه قمر العشیره اش را دور سر او چرخانده و فدایی برادر و مدافع حریم مخدّره علیای کاروان بلادیده و پاسدار بنات خیمه نشین تربیت کرده بود!
هیچ چیزی به اندازه از حسین شنیدن، تسلّای قلب زخم خوردهاش نمیشد و مقتل خوانی روز واقعه،تنها تیغی بود که هر لحظه، شریان حیات افتخار قبیله بنی کلاب را از دنیای بی حسین(ع) قطع کرده و موعد دیدار ابدی را نزدیک و دست یافتنی تر مینمود!
آه....
از روضهخوان"وَیلي على ِشبلي"
حتی اگر چهار بار پای ارادتش به مولا علیه السلام جان بدهد!
#ام_البنین
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
#پرونده_ویژه_نویسندگان_حوزوی
#نخستین_اردوی_تولیدمحور_مدادالفضلاء
•┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈•
✍️ با آثاری از
1️⃣ خبر منار؛ نمایشگاه مسجد جامعه پرداز
2️⃣ علی اصغر کاویانی، استاد نویسندگی خلاق
3️⃣ گزارش تصویری منار؛ بازدید از نمایشگاه جامعه پرداز
4️⃣کلیپ؛ کاری از گروه سواد رسانه طلاب
5⃣مسجد؛ هستهی مقاومت انقلاب فرهنگی؛آمنه عسکری منفرد
6⃣اردوی مسجد نگاشت؛ سمیه رستمی
7⃣ تن، مسجد و روح حول جنین؛ اشرف پهلوانی قمی
8⃣ مدتهاست که فراموششدهای؛ ریحانه حاجی زاده
9⃣ روایت دومین حضور، زهرا سبحانی
0⃣1⃣ معلم مسجد، مهتا صانعی
1⃣1⃣ مسجد؛ قلب شهر؛فاطمه میری طایفهفرد
2⃣1⃣ مسجدِ جامعهساز یا جریانساز،زهرا کبیری پور
3⃣1⃣ مسجد و رنگ دوستی، نجمه صالحی
4⃣1⃣ مسجدِ انسانساز؛بابک شکورزاده
5⃣1⃣ نقش حکمرانی محلی در بازسازی فرهنگ،مهدی قیاسی کارگر
6⃣1⃣ کلیپ بازدید مجمع نویسندگان حوزوی از نمایشگاه مسجد جامعهپرداز
7⃣1⃣ سخن پایانی مرحله اول و طرح آغازین مرحله دوم
🔸مجله نویسندگان حوزوی
🔹مجله افکار بانوان حوزوی
#کانون_مدادالفضلاء
#تحریه_مجتهده_امین
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🍃ذهن جوال و نماز چهار رکعتی
نیت میکنم. فاطمه زهرا در حال بازی است و سر و صدایی به راه انداخته. مهرم دست زینب است و دارد با آن بازی میکند.
این چه نمازی است که هیچ کدام از ارکانش سر جایش نیست؟
دلت خوش است نماز میخوانی؟
این نماز به آسمان که هیچ از سقف خانه هم بالا نمی رود!
اصلا رکعت سومم یا چهارم؟
بنا را به چهار بگذارم و سلام دهم. بعد
سریع یک رکعت نماز احتیاط بخوانم.
چه جالب؟ پس خدا هم توقع داشته زمانی به وجود بیاید که انسان شک کند بین رکعت سوم و چهارم؟!
اصلا شاید خدا همین نماز چهار رکعتیِ شک دارِ بدون حواس ولی با بچه را، بهتر از نماز آهسته با تحریرهای کشیده ولی بدون بچه قبول کند!
من چه میدانم اوست که حواسش به همه چیز هست.
حتی به شک ۳و۴در نماز ۴رکعتی!
✍🏼مریم زارعی
#مادری_را_با_همه_سختی_هایش_دوست_دارم
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
☂️ چتر مادری
✍️نرگس ایرانپور
خیالت راحت در پناه مادری هستی که پدری مهربان اصلی ترین وظیفهاش را پرورش نهال وجود تو میداند.
مادر بودن چتری است که بر سایر فعالیتهای زنانه یک مادر پهن میشود. مادر است که سرچشمه حیات است و زندگی میبخشد. تنها زن میتواند سرانگشتان تخصص و هنرش را در جایی بیرون از خانه به کار بگیرد اما دلش همچنان در اندیشه کودکان و زندگیاش بتپد و این است راز مادر بودن.
«خانه داری به معنای خانه نشینی نیست.» این عبارت از زبان رهبر انقلاب است که خدا حفظش کند برایمان، گفتند که زن حق دارد به هر علاقه ای که دارد برسد اما خانه و خانواده در اولویت است.
به روزهایی فکر میکنم که باید به درسهای دختر کوچکم برسم اما خودم هم درس دارم و هم باید مطلبی بنویسم، اولویت کدام است شاید اگر من مادر از هر جایی از چرخه دنیا کوتاه بیایم کار زمین نماند و هم چنان چرخ روزگار بچرخد اما تنها جایی که فقط و فقط من برای آن خلق شدهام مادری است.
زنانگی در پیش بردن سالم خانواده است چه همسر باشی و مایه آرامش و چه مادر باشی تکیه گاه گاه و بیگاه فرزندان.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📱گوشی نمیگذارد
✍️فاطمه رجبی
چند سال پیش به بهانه نوشتن پایاننامه، آیین ذن مطالعه میکردم. تأکید ذن بر تمرکز در تمامی کارهاست، حتی وقت غذاخوردن! ولی من تمام حواسم سمت نوشتن پایاننامه بود و نمیفهمیدم تمرکز حین غذا یعنی چه؟! مثل همین حالا که در همه حال، حواسم پیش نوشتن است و دنبال پیداکردن سوژه و طراحی متن.
بیشتر بچهها تا قبل از رفتن به دبستان، اگر مدیریت پدر و مادر نباشد، وقتشان را با گوشی، تلویزیون و لپتاپ میگذرانند.
حتی وقت غذاخوردن گوشی را رها نمیکنند و گوشی به دست، غذا میخورند. اگر هم وقتی برا خواندن کتاب و بازیهای جمعی بماند، پر از تنش و بیعلاقگی است. یا دل به خواندن و نوشتن نمیدهد، یا تندتند و بیدقت مینویسد که باز وقتش را با گوشی بگذراند. نوشتنی که پر از فشار و عصبانیت است، هم برای مادر و هم برای فرزند.
خیلی وقت است وقت غذاخوردن، من و محمدحسن، گوشی و تلویزیون و لپتاپ را خاموش میکنیم.
حالا داریم بیشتر فکر میکنیم که حین انجام کدام کارها گوشی نمیگذارد حواسمان جمع باشد؟!
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI