eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
727 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
270 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 خاکریزِ دوم، زنانِ جان‌فدا2⃣ ✍ کبری خالقی، نویسنده حوزوی [۸]. بنابراین اگر شهدای انقلاب اسلامی توانستند مجاهدت کرده و نهال انقلاب را هم‌چون درخت تناوری به ثمر برسانند به همت زنان و مادران آنان است، اگر حاج قاسم عزیز ما، در خاکریز دشمنان حق و حقیقت جان‌فدا شد، علاوه بر اراده‌ی پولادینش، به‌خاطر پدر و مادری پاک و متدین و همراهی همسری جان‌فدا در سنگر خانواده توام با صبوری و روحیه‌ی مقاوم و لبریز از عشق و عاطفه است. [۹]. به قول ظریفی که می‌‌گفت:«حاج قاسم یک نفر نبود..دو نفر بود. او را باید به عنوان یک اَبَرمرد ستود و همسرش را به عنوان یک اَبَر_زن، عطر آن گلاب اگر جهانی شد، بخاطر این گل پرده نشین مخلص و صبور بود. تحمل رنج‌ها و تنهایی‌های این بانو، آن چنانْ جهادی را رقم زد. او هم مانند سردار شهیدمان، به گردن همه‌ی ما حق دارد.» درود به تمام زنان سرافراز جان‌فدا در خاکریز دوم که در سنگر خانواده، نه در کنج عزلت، که با شورانگیزیِ باورنکردنی مردان و فرزندانشان را برای رویارویی با شیطان بزرگ و استکبار جهانی و یاری جبهه‌ی حق آماده و خود نیز همراه آنان مجاهدت می‌کنند. پایان @AFKAREHOWZAVI
🔖برای ریحانه‌ی وجودت آمنه عسکری منفرد، عضو تحریریه مجتهده امین 🌹برای تو می‌نویسم! برای ریحانه‌ی وجودت! با استعانت از الفاظ ظریف و لطیف حکیم انقلاب در توصیف «المرأة ریحانه...» 🌹امروز یک‌بار دیگر به زن بودنت افتخار کن. از این‌که هوای خانه را انباشتی از حضورت، از این‌که اهالی خانه، تنفس می‌کنند در هوایت که تو چون گل و عطر خوش‌بویی و آن زمان که به لباسِ همسری مزین می‌شوی، مظهر عشق و آرامشی و چون تاج مادری بر سر می‌نهی، صاحب حق حیات می‌گردی، چون اشرف مخلوقات را در وجودت می‌پروری، پس با عشقی بی‌بدیل او را پرورش می‌دهی. 🌹وقتی مادر شوی ، بیش‌از همه می‌توانی هویت ملی را در وجود دلبندت نهادینه کنی و بذرهای ایمان و اخلاق را در وجودش بیفشانی و با مهر و رحمت مادرانه که ودیعه‌ی الهی است به جانش نیوش کنی. آنگاه در بزنگاه انتخاب حق و باطل، چون مادران معزز شهدا، فرزندت را به سمتِ قله‌ی رحمت رهنمون شوی تا اوج بگیرد و از دامان تو به معراج برسد.  🌹تو همانی که خانواده بدون حضور و احساس تکلیفِ تو، قابل اداره شدن نیست و من مطمئنم که برخی گره‌ها جز با سرانگشتِ ظریفِ زنانگی‌ات باز نمی‌شود، پس زنانه جهاد کن و نقش همسری و مادری –خانه‌داری– را مانع پیشرفت خود قرار نده و به این جمله، خوب بندیش: «اکثر الخیر فی النساء: بیشتر خوبی‌ها در زنان است.» (من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۳۸۵) بیندیش و برای رسیدن به آن رتبه تلاش‌کن. تلاشی مؤثر و کارآمد، از جنس «جهادِ یک زن». @AFKAREHOWZAVI
1.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚪️در حسرت دیدار ✍️مرضیه رمضان‌قاسم، عضو تحریریه مجتهده امین آقا جان زبانم الکن است شما سلام مرا به امامم ابلاغ کنید. ای کاش پیغام یکی از اهالی دیار سلمان را که یاسین ندیده‌ عاشق شده‌است را به امامش می‌رساندید شاید شامل بدائی می‌شدم و مخاطبِ خطابِ مِنّا. اگر زنان مصری با دیدن یوسف عصرشان، دست‌‌ بریدند من دست از دل و جان می‌بُرم اگر یوسف زمان پرده از رخ‌برتابد. شاید عمرم به دنیا بوده است وگرنه در عصر غیبت نیز می‌تواند به سائل آواره‌اش که صاحب قلبی ضعیف و ظرفیتی قلیل است رخ‌نماید. امید که آرزوی دیدار یار جزء آمال نباشد. آقای من بر این طالبِ قلبِ سلیم، بچشان طعم دیدارت را هر چند می‌دانم دیدار خوبان ملائم طبع و سازگار با ذائقه‌‌ی حقیر نیست و موجب تعجیلِ اجل می‌گردد. @AFKAREHOWZAVI
🔰«ترویج فرهنگ وحدت» ادامه راه حاج قاسم ✍️سیده ناهید موسوی، عضو تحریریه مجتهده امین ▪️هدف اصلی جامعه اسلامی ترویج وحدت به اندازه‌ای است که در ذهن، فکر، عمل و رفتار تمام افراد جامعه دیده شود و همگی در برابر دشمنان بزرگ اسلام و مسلمین یک‌صدا باشند. ▪️بی‌شک انقلاب اسلامی از بدو پیروزی تاکنون برای ایجاد برای ایجاد امنیت و توسعه کشور اقدامات زیادی را انجام داده است؛ چه در مناطقی که بزرگان اهل سنت و چه در مناطقی که اهل تشیع حضور دارند و تاکنون هر توطئه‌ای که از سوی دشمن بوده را خنثی کردند. 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤روضه‌خوان "وَیلي على شِبلي" ✍️زهرا سعادت فاطمه ثانی خانه مولا(ع) که بعداز حضورش به احترام قلب محزون فرزندان مادر،به مادرپسران ملقب شده و خود را کنیز حضرت زینب سلام الله علیها در محضرشان می‌دانست. حالا چشم انتظار و گوش به زنگ خبری از قافله کربلا بود تا با خبر سلامتی روشنی چشم زهرا سلام الله علیها،جانش آرام بگیرد! بالاخره سفیر حزین حماسه عاشورا به مدینه بازگشت و با دیدن چشمان نگران "امّ بنین"،از رشادتهای پسران و علمدار قافله سالار غمنامه خواند تا آرام آرام،مادر شیرپرور را آماده شنیدن خبر شهادت سرافرازانه شان کند! اما... همه حواس مادر دلیر پیش احوالات آقازاده‌ای بود که قنداقه قمر العشیره اش را دور سر او چرخانده و فدایی برادر و مدافع حریم مخدّره علیای کاروان بلادیده و پاسدار بنات خیمه نشین تربیت کرده بود! هیچ چیزی به اندازه از حسین شنیدن، تسلّای قلب زخم خورده‌اش نمیشد و مقتل خوانی روز واقعه،تنها تیغی بود که هر لحظه، شریان حیات افتخار قبیله بنی کلاب را از دنیای بی حسین(ع) قطع کرده و موعد دیدار ابدی را نزدیک و دست یافتنی تر می‌نمود! آه.... از روضه‌خوان"وَیلي على ِشبلي" حتی اگر چهار بار پای ارادتش به مولا علیه السلام جان بدهد! @AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
•┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• ✍️ با آثاری از 1️⃣ خبر منار؛ نمایشگاه مسجد جامعه پرداز 2️⃣ علی اصغر کاویانی، استاد نویسندگی خلاق 3️⃣ گزارش تصویری منار؛ بازدید از نمایشگاه جامعه پرداز 4️⃣کلیپ؛ کاری از گروه سواد رسانه طلاب 5⃣مسجد؛ هسته‌ی مقاومت انقلاب فرهنگی؛آمنه عسکری منفرد 6⃣اردوی مسجد نگاشت؛ سمیه رستمی 7⃣ تن، مسجد و روح حول جنین؛ اشرف پهلوانی قمی 8⃣ مدت‌هاست که فراموش‌شده‌ای؛ ریحانه حاجی زاده 9⃣ روایت دومین حضور، زهرا سبحانی 0⃣1⃣ معلم مسجد، مهتا صانعی 1⃣1⃣ مسجد؛ قلب شهر؛فاطمه میری طایفه‌فرد 2⃣1⃣ مسجدِ جامعه‌ساز یا جریان‌ساز،زهرا کبیری پور 3⃣1⃣ مسجد و رنگ دوستی، نجمه صالحی 4⃣1⃣ مسجدِ انسان‌ساز؛بابک شکورزاده 5⃣1⃣ نقش حکمرانی محلی در بازسازی فرهنگ،مهدی قیاسی کارگر 6⃣1⃣ کلیپ بازدید مجمع نویسندگان حوزوی از نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز 7⃣1⃣ سخن پایانی مرحله اول و طرح آغازین مرحله دوم 🔸مجله نویسندگان حوزوی 🔹مجله افکار بانوان حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🍃ذهن جوال و نماز چهار رکعتی نیت می‌کنم. فاطمه زهرا در حال بازی است و سر و صدایی به راه انداخته. مهرم دست زینب است و دارد با آن بازی میکند. این چه نمازی است که هیچ کدام از ارکانش سر جایش نیست؟ دلت خوش است نماز می‌خوانی؟ این نماز به آسمان که هیچ از سقف خانه هم بالا نمی رود! اصلا رکعت سومم یا چهارم؟ بنا را به چهار بگذارم و سلام دهم. بعد سریع یک رکعت نماز احتیاط بخوانم. چه جالب؟ پس خدا هم توقع داشته زمانی به وجود بیاید که انسان شک کند بین رکعت سوم و چهارم؟! اصلا شاید خدا همین نماز چهار رکعتیِ شک دارِ بدون حواس ولی با بچه را، بهتر از نماز آهسته با تحریرهای کشیده ولی بدون بچه قبول کند! من چه می‌دانم اوست که حواسش به همه چیز هست. حتی به شک ۳و۴در نماز ۴رکعتی! ✍🏼مریم زارعی @AFKAREHOWZAVI
☂️ چتر مادری ✍️نرگس ایرانپور خیالت راحت در پناه مادری هستی که پدری مهربان اصلی ترین وظیفه‌اش را پرورش نهال وجود تو می‌داند‌. مادر بودن چتری است که بر سایر فعالیت‌های زنانه یک مادر پهن می‌شود‌. مادر است که سرچشمه حیات است و زندگی می‌بخشد. تنها زن می‌تواند سرانگشتان تخصص و هنرش را در جایی بیرون از خانه به کار بگیرد اما دلش هم‌چنان در اندیشه کودکان و زندگی‌اش بتپد‌ و این است راز مادر بودن. «خانه داری به معنای خانه نشینی نیست.» این عبارت از زبان رهبر انقلاب است که خدا حفظش کند برایمان، گفتند که زن حق دارد به هر علاقه ای که دارد برسد اما خانه و خانواده در اولویت است. به روزهایی فکر می‌کنم که باید به درس‌های دختر کوچکم برسم اما خودم هم درس دارم و هم باید مطلبی بنویسم، اولویت کدام است شاید اگر من مادر از هر جایی از چرخه دنیا کوتاه بیایم کار زمین نماند و هم چنان چرخ روزگار بچرخد اما تنها جایی که فقط و فقط من برای آن خلق شده‌ام مادری است. زنانگی در پیش بردن سالم خانواده است چه همسر باشی و مایه آرامش و چه مادر باشی تکیه گاه گاه و بی‌گاه فرزندان. @AFKAREHOWZAVI
📱گوشی نمی‌گذارد ✍️فاطمه رجبی چند سال پیش به بهانه نوشتن پایان‌نامه، آیین ذن مطالعه می‌کردم. تأکید ذن بر تمرکز در تمامی کارهاست، حتی وقت غذاخوردن! ولی من تمام حواسم سمت نوشتن پایان‌نامه بود و نمی‌فهمیدم تمرکز حین غذا یعنی چه؟! مثل همین حالا که در همه حال، حواسم پیش نوشتن است و دنبال پیداکردن سوژه و طراحی متن. بیشتر بچه‌ها تا قبل از رفتن به دبستان، اگر مدیریت پدر و مادر نباشد، وقت‌شان را با گوشی، تلویزیون و لپ‌تاپ می‌گذرانند. حتی وقت غذاخوردن گوشی را رها نمی‌کنند و گوشی به دست، غذا می‌خورند. اگر هم وقتی برا خواندن کتاب و بازی‌های جمعی بماند، پر از تنش و بی‌علاقگی است. یا دل به خواندن و نوشتن نمی‌دهد، یا تندتند و بی‌دقت می‌نویسد که باز وقتش را با گوشی بگذراند. نوشتنی که پر از فشار و عصبانیت است، هم برای مادر و هم برای فرزند. خیلی وقت است وقت غذاخوردن، من و محمدحسن، گوشی و تلویزیون و لپ‌تاپ را خاموش می‌کنیم. حالا داریم بیشتر فکر می‌کنیم که حین انجام کدام کارها گوشی نمی‌گذارد حواسمان جمع باشد؟! @AFKAREHOWZAVI
«همین روزها، هشتادسال پیش» ✍️زهرا نجاتی، عضو تحریریه مجتهده امین هفده دی سال‌ها پیش محجب‌ترین زنان مشهد که به‌خاطر تسلیم اراده‌ی رضاشاه‌ی، چادرهایشان را کنار نگذاشته بودند، توسط رضاشاه‌ی به گلوله بسته شدند که بعدها تطهیر شد. آن‌قدر که وقتی نماینده‌ی سویس پیشش آمد، گفت: سلام بر سایه‌ی خدا . و تصور کنید کسی که بزرگترین هنر زورگوییش بود، در جوابش چه گفت!؟ گفت: گاهی با خودم فکر می‌کنم، شاید خود خدا باشم‌. همان رضاشاه‌، که به دروغ برای تطهیرش روایت‌هایی ساختند نظیر اینکه وقتی نانوایی را دید که در نان، براده‌ی چوب می‌ریخته، او را در تنور انداخته. روایتی که به دروغ ساختند اما به همه‌ی ما رسیده و بعضاً باورش هم کرده‌ایم. همان رضاشاه، زنانی را در مسجد و درحرم امام رئوف علیه السلام، به گلوله بست به جرم چادر به سر کردن و چه زنانی که بچه‌هایشان سقط شد و چه زنانی که از غم واندوه آب شدند و چه زنانی که خانه‌نشین شدند و چه سختی‌ها که کشیدند تا حالا به دروغ باز طرفداران همان رضاشاه و فرزند ملعون بی‌عقلش، به طمع بالاکشیدن ثروت این ملت، شعار زن_زندگی_ آزادی ، سر دهند و عده‌ای ساده، پشت سرشان مو پریشان کنند و گمان کنند این جماعت دلسوزشان هستند. یاد و خاطره‌ی مرحوم بهلول، سخنران حادثه‌ی ‌گوهرشاد و تمام شهدای گلوله‌باران، گرامی و الهی که دعایشان شامل حال جامعه‌‌ی امروز ما! پ.ن: مجموعه‌ی سعدا دو کتاب خاطره از شاه و محمدرضا به نام‌های «خودخدا» و «فرستاده‌خدا»، در دهه‌ی فجر، منتشرخواهند کرد، لطفا بخوانید. @AFKAREHOWZAVI
چرا این همه دعوا بر سر حجاب؟ ✍️مریم‌منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین اساسا مساله‌ی پوشش، مساله‌ی به تصویر کشیده شدن ساحت فرهنگ و زبان هویت انسانی در قالب تصویر به عنوان قوی‌ترین عرصه‌ی ارائه‌ی نوع تفکر درباره‌ی هویت خویش است. ✅مقوله‌ی حجاب یک بُعد اجتماعی و یک بُعد سیاسی مهم دارد: مساله‌ی نوع پوشش بر بزرگترین دعوای تاریخ یعنی دعوای غریزه و فطرت ایستاده است و این دعوا نه کلامی و فلسفی و مبتنی بر استدلالات، که در موثرترین ساحت، یعنی ساحت «تصویر» در حال رقم خوردن است و لذا به عنوان کلان‌نماد انسان، و ابرنماد زن باید از آن سخن گفت. نحوه‌ی مواجهه با بدن، در پوشش زنان_ به مثابه‌ی موجودی که بدن او به دلایل مختلفی از جمله تولید مثل- به لحاظ تاریخی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، به اوج تصویرسازی کشیده می‌شود چرا که تلاش می‌شود تا با پوشانندگی در حوزه‌ی عمومی، دعوا با غلبه‌ی فطرت و عقلانیت پایان یابد و لذا، مقو‌له‌ی پوشش زن، اساسا زنانه نیست. نظریه‌ی پوشش انسان به طور عام و پوشش زن به طور خاص، خارج از گفتمان قدرت، بر پوشیدگی بدن ، به عنوان قوام انسان بر عقلانیت غیرجنسی و غیرجنسیتی در حوزه ی عمومی پایبند است و در حال نظم دهی به حیات انسانی، فارغ از امیال، رانه‌ها و غرایز است . هرچند که در نگاه اسلامی، متفاوت با منطق مسیحیت، توضیح امیال و غرایز طبیعی انسان بر پایه‌ی سرکوب نیز شکل نمی‌گیرد و آن‌ها را به حوزه‌ی خصوصی و خانواده می‌راند. لذا زیست جنسی انسان حوزه‌مند میشود، نه سرکوب و نه همگانی! و اساسا ما در تدبیر پوشش ذیل نظریه‌ی حجاب، با نوعی از نظم‌دهی مبتنی بر حیثیات انسانی - در مقابل حیثیات نباتی و حیوانی- مواجهیم و اساسا مساله، مساله‌ی نظم و نوع این نظم است که در حجاب، بر ابعاد انسانی این نظم، یعنی عقلانیت در چارچوب فطرت قوام می‌یابد. نظریه‌ی حجاب دعوایی سیاسی است؛ به این معنا که انقلاب اسلامی، گفتمان نوع معنادهی مدرن و پست مدرن و نظم دنیای تجدد را در ساحت نماد به چالش می‌کشد و با زبان تصویر، در تلاش برای اثبات ادعای فطرت گزینی به جای غریزه گزینی در تمدن است. و حجاب، نه به عنوان یک ابزار ایجاد قدرت ، که به عنوان نماد مقاومت علیه آن چه دنیای غرب در سلطه‌ی میل رقم زده، مبدل شده است. که اگر انقلاب اسلامی میخواست با پوشش زنان بر اریکه‌ی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد. @AFKAREHOWZAVI