مدیریت فضای مجازی، صراحت در مرزبندی با دشمنان
✍ زینب نجیب
«لا تَتَّخِذوا عَدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیاءَ تُلقونَ اِلَیهِم»...«تُسِرّونَ اِلَیهِم بِالمَوَدَّةِ وَ اَنَا اَعلَمُ بِما اَخفَیتُم» سوره ممتحنه،آیه ۱
۱. مرزبندی صحیح و صریح با جبههیدشمن، سیرت انبیاء و اولیای دین بوده و در قرآن نیز از آن به عنوان اسوهی حسنه نام برده شده است.
باید توجه داشت معنای حقیقی مرزبندی، قطع ارتباط با دنیا نیست؛ بلکه تسلیم شدن در برابر قوانینی است که افراد را به آن ملزم میکند تا نظم و امنیت هر ملت را تأمین کند. مانند مرزهای جغرافیایی که نافی ارتباط با کشورهای دیگر نیست بلکه به منظور ارتباط صحیح و صریح ایجاد میشود.
۲. مرزها به خطوط جغرافیایی، به عنوان فضای عینی ختم نمیشود؛ بلکه باید معتقد به مرزهای مجازی هم بود. این مرزبندی به معنای این است که صریح و مشخص شود که ما چه کسانی هستیم و آنها چه کسانی هستند و هر کاربر با چه هدف و با چه انگیزهای در آن حضور دارد و آیا حضور او نافیه آزادی دیگر کاربران هست یا خیر؟
۳. هر مخلوط شدن، محو و هضم شدن این مرزها به همان اندازه ظلم است که از بین رفتن مرزهای جغرافیایی و از بین رفتن استقلال ملت ها به بهانه جهانی شدن؛ زیرا اگر عدم شفافیت در مرزبندی فضای عینی، استقلال یک ملت را تهدید میکند و امنیت آن را متزلزل میسازد ؛عدم صراحت مرزی در فضای مجازی هم ملتها را در معرض تهاجم نرم، نفوذ و خدعه قرار میدهد. اگر مرز عقیدتی، سیاسی و فرهنگی صریح نباشد؛ قطعاِ خطر تسلط بیگانه بر ملتها را در پی خواهد داشت.
۴. لذا یکی از نکات مهم در بسیاری از سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، موضوع مرزبندی با دشمن است که به عنوان یک نکته اصولی و به قول رهبر انقلاب "وظیفهای که همیشه باید مورد نظرمان باشد" مطرح شده است. که این خود مسئولیتی عظیم بر عهده قانون گذاران خواهد گذاشت و ترک فعل واجب نیز حرام شرعی ست.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
عدالت در حق و تکلیف
✍️زهرا نجاتی
نالان بودهایم پارهای وقتها، به خاطر اینکه برایمان جانیفتاده حق و تکلیف بین ما و همسران از چه بابت است. شنیدهایم، اگر میشد زن برکسی سجده کند، او شوهرش بود، بعد با خودمان گمان کردهایم، عدالت کجا بود، خدا هم طرفداری کرده است نشان به آن نشان که فرشتههایش، فارغ از تجردشان، در قالب مرد ظهور میکردهاند.
چند حرف فمنیستی هم به گوشمان خورده، گذاشتهایم کنار روایتهایی مثل اینکه بهشت زیر پای مادران است، یا اگر زن در خانه به نیت تقرب الهی، چیزی جا به جا کند، خداوند او را با دیدهی مرحمت مینگرد یا اگر فرزندش را شیر دهد، خداوند تمام گناهانش را میبخشد، بعد نتیجه گرفتهایم اصلا عالم خلقت در خدمت مادران است و بعد کلا مردها را در عالم فاکتور گرفتهایم و آن قدر بر طبل زنانگی و مادرانگی کوفتهایم، که ناخوداگاه مردهایمان، انگیزه و توانشان را برای مرد بودن برای قوام علی النساء بودن، از دست دادهاند.
بعضی وقتها حتی پا فراتر رفته و زنان ما پا روی پا انداختهاند و با ژست روشنفکری دینی یا حتی اطلاع از حقیقت دین، از وظایف انسانی خانه، استنکاف کردهاند و در قبال هر حرف و سخنی، همین احادیث نفهمیده را خواندهاند.
غافل از اینکه خداوند تمام جهان آفرینش و به تبع آن نظام خانواده و نظام حقوق زن و مرد را به گونهای خلق کرده که به زن ومرد، نقش داده است. اینکه حق شوهر برزن، بزرگتر از حق زن برشوهر است به جهت قوانین نظام خانواده بر دوش همسر است. آن قدر هم قضیهی دور از ذهنی نیست، همین که خودمان میدانیم ما زنها ، با تکیه برمردها از پس زن کی بر میآیم. در تربیت فرزندان و بهخصوص پسرانمان، سخت به همسرمان محتاجیم و طبیعتمان همان پنبه و آتش است نسبت به مردها. مرد باید نان بیاورد و اقتصاد خانواده را بچرخاند، طبیعی هم هست که به تبع نقشش، حق برتری داشته باشد و این نه ربطی به انسانتر بودنش دارد نه به جایگاه رشد و تعالیش نزد خداوند!
هرنقش، تکلیف دارد و حقوقی. خداوند هم این نقشها را تعریف کرده، هم اهمیتشان را بیان کرده تا انسانها بتوانند نقش خودشان را هم بشناسند هم با عمق تاثیر راهبردیش، آشنا شوند.
هم تکلیف تعیین کرده تا در هیاهوی زندگی و دم از حق و ناحق زدن و دعوای عدالت یا برابری، تکالیف همیشه پررنگ وبا اهمیت بمانند. در این سیستم است که زن، میفهمد همسری، حتی از مادریش با اهمیت تر است و فرزند میفهمد چرا حق ندارد نماز مستحب را به خاطر اطاعت پدر، باطل کند؛ اما برای مادر میتواند و بلکه باید این کار را بکند.
تکالیف، قابل واگذاری نیستند اما حقوق قابل واگذاریاند. زن نمیتواند وظیفهی همسریش را بردوش دیگری حتی هوویش بگذارد، اما اگر جایی حقی برعهدهی زن یا مرد بود، میتواند از حق بگذرد و این میشود که مراجع تقلید، فتوا میدهند که زن میتواند کارخانه نکند یا بابتش پول تقاضا کند، اما در احادیث پر است از ثواب خانهداری زن، حقیقت حسن التبعل و خوب شوهرداری کردن، نخریسی و هزاران ثواب بابت جمع و جور خانه.
کنار همهی اینها، حواسمان باشد، با خدایی طرف هستیم که بهشتش برای خوبان، هم از سرتفضل است، زشت است از او نیاموزیم و در زندگی با کسانی که به هم تعهد داریم، وقت میگذرانیم، رابطهی عاطفی و جنسی و خونی داریم، از راه صدق و محبت، وارد نشویم و همه چیز را حساب و کتاب حقوقی کنیم. خداوند باسهل گیران، سهل میگیرد و بهشتش پر است از سادهها نه حقوقدانها.
https://eitaa.com/zedbanoo/21310
#سبک_زندگی
#نظام_حقوق_زن_در_اسلام
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
زنان را باور کنید
✍️زهرا محسنیفر در فرهیختگان نوشت:
«در زمانهای قدیم، زن جنس درجه دو محسوب میشد؛ «جنس دوم». موجودی که از طفیلی وجود مرد آفریده شده. نهتنها حق مالکیت نداشت، بلکه خودش سرلیست مایملک مرد بود. ارث که نمیبُرد هیچ، بعضا به ارث هم میرسید. هیچ مردی زن را شریک خود نمیکرد، اما گاهی زنی بین مردها به اشتراک گذاشته میشد. دختری خونبهای جدال دو ایل میشد تا خصومتها فروکش کند و خونبس حاکم شود. در جنگها گاهی زنها که حرجی بر آنها نبود، به حراج اسارت میرفتند و گاهی باجسبیل میشدند تا خطر جنگ را از شهری زیرسبیلی رد کنند. چه دختران که زنده به گور شدند تا ننگ دخترآوری از چهرهی سیاه پدران شسته شود. آنها که زور در بازویشان گندیده بود، زن را «ضعیفه» خطاب میکردند تا فیگور قدرت بگیرند. برخی نیز که خود را عقل کل میدانستند، برچسب «ناقصالعقل» بر پیشانی زن میکوبیدند. در دوگانهی نانخور-نانآور، کفهی ترازو به نفع مرد سنگینی میکرد و انگشت اتهام به سمت زن به عنوان مصرفکننده منابع و عنصر هزینهساز دراز میشد. القصه زن در نگاه جوامع قدیم موجودی آسیبپذیر و ضعیف جلوه میکرد و زنها خود با این هویت اجباری کنار آمده بودند...»
متن کامل «سیری بر زیست زنانه از دیرباز تا کنون» منتشر شده در روزنامه فرهیختگان ۲۲ دیماه ۱۴۰۱
از طریق لینک زیر بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/page/233181/
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔆رجب با فجر هم قافیه شد
✍ دکتر فاطمه حسینی پناه
رجب با فجر هم قافیه شد تا مثنویِ دلهای بارانی رجبیون با ابرهای پر بغض بهمن هم ردیف گردد.
باران نزدیک است و آسمان تمنا، سحاب مغفرت را در ایام البیض بشارت میدهد تا نورانیت فجر، متجلی گردد.
گلِ نهرِ رجب با شکافنده علم میشکفد تا سِرِّکبیرِ جامعهی نَقَوی و مولود پربرکتِ تَقَوی رخ نمایی کند و کعبهی دلِ عشاق علوی، تَرَک بردارد، تا در سپیده دم فجرِ نهضتِ روح الله، از پسِ محبسِ کظم الغیظِ انتظار، نورِ فرج، مبعوث گردد.
«اللّهُمَّ بارِكْ لَنا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ أَعِنَّا عَلَی الصِّیامِ وَ الْقِیامِ، وَ حِفْظِ اللِّسانِ، وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظِّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ»
#رجب
#دهه_فجر
#اینالرجبیون
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و نور
میلاد امام محمدباقر علیهالسلام تهنیت 🍀🍀
خبرخند نوشته نویسنده طناز تحریریه مجتهده امین سرکار خانم سمیه رستمی تقدیم میشود.
🌀خبرخند ویژه شازده
✍️سمیه رستمی
https://eitaa.com/namakdooon/56
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
جدول مدیریت اعمال ماه رجب در قالب یک برنامه روزانه☘
اعمال مخصوص امروز
نماز اول ماه✨
و صدقه🍃
🍃اللهم عجل لولیک الفرج 🍃
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#میلاد_امامباقر_علیهالسلام
✍️زهره قاسمی، عضو تحریریه مجتهده امین
امروز گره از پر خود باز کنید
بر بال امید و عشق پرواز کنید
از شوق زیارت امام باقر
سمت حرمش دو قطره اعجاز کنید...
شاعران_آئینی
#این_الرجبیون
#ماه_رجب
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
راهبردهای«هندسهی تربیتی»در تعامل با دانشآموز
✍️ مرضیه رمضانقاسم
🔰پیشنهاداتی به معلمان، مربیان و مبلغان برای تعامل بهتر با دانشآموزان: خودکنترلی هوشمندانه، تولید محتوای مناسب، آگاهی از عرصهی مجازی، تبیین نیازها، جذابیت و خلاقیت، تعیین حدود و ثغور، نقل مکان و درک متقابل...
لینک یادداشت👇
https://nedaesfahan.ir/148889
#این_الرجبیون
#ماه_رجب
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI