🌠ایستگاه پایانی سحرهای زلال مغفرت!
✍️زهراسعادت
سحرگاهان،کنج خالی دلهای بیقراردر خلوتی دست نیافتنی شرح حال درد مبارک انتظار را با زمزمه جوشان "بک یا الله "فریاد میزنیم و پایان غربت تلخ آیینه تمام نمای الهی را طلب مینماییم !
قرنهاست آزادگان جهان وامدار درد فراقی ناتمام هستند تا دنیای زندگیشان شکرستان شود از شهد حضورش و منتظرند تا دنیا سرشار از عطر حضور ذخیره الهی گردد!!
سحرهای ناب ماه ضیافت الله آسمان دلگیر دنیایمان بانوای روحبخش "ربّنا"میزبان باران اجابت به فراخوان جانهای پریشانی است که در آشفته بازار دنیا گم شده اند و تو را طلب میکنند!
مگر قلبهای دردمند خاکی در رنج فقدان حضور نورانی ات کاری جز منتظر حضور سبز شما بودن هم در پهنای زمین دارد؟!
مگر جانفرساتر از درد انتظار هزارساله فرزندی از سلاله ولایت،غمی داریم؟!
مگر میشود در سحرهای مبارک ِفرخنده شبهای قدر دستان رو به آسمانمان،تقدیر بشر را به نزول قامت رعنای گل نرگس بر منبر دلهای سوخته در آتش فراقمان گره نزنیم؟!
شاکریم به تجلّی نور رمضان، که تصویرمهتابِ قامت نورانی شان را در کاسه پرآب چشمهای بر در مانده مان مهمان کرد!
زیر سقف آسمان آخرین سحرها به درگاه خداوندی اش عرضه میداریم:
"خسته ایم از این ماههای بی حضور تفسیر سلیس "زیارت جامعه" که هلال روی ماهش حلول نمیکند!"
کاش به "کهف حصین"ظهورشان غافل نبوده باشیم و سهمی از غربت جانکاهشان نصیب و جرعه ای از درد فراق را چشیده باشیم!!
#سحر_رمضان
#زلال_مغفرت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
"حوزه "یا "دانشگاه"
✍هاجر کریمی
رابطه حوزه ودانشگاه به نظر رابطه یک عموم وخصوص من وجه است. به این شکل که هر عالمی(به ماهو عالم)میتواند باسواد باشد اما هر باسوادی الزاما نمیتواند عالم باشد. حوزه ودانشگاه دو پایگاه علمی بزرگ برای جویندگان علوم هستند اما حقیقتا به این معنا دقت کردهاید که چرا معمولا به دانش آموختگان دروس حوزه عالم و به دیگری متخصص یا باسواد گفته میشود!؟
با کمی دقت به معنای هر یک میتوان گفت، امام صادق علیه السلام علم را چنین تعریف کردهاند:"العلم نورٌ یقذفُ الله فی قلبِ من یَشأ"علم نوری است که خداوند در قلب هر که بخواهد قرار میدهد*. اما سواد عبارت است از الفبایی که برای شروع هر کار به فراگیری آن احتیاج داریم.
ناگفته نماند که هر عالمی به گذر از مرحله سواد نیازمند است؛ پس میتوان نتیجه گرفت درتمام سالهای تحصیل، ماصاحب الفبای مورد نیاز، برای منظور خاصی پزشکی، مهندسی، کشاورزی، یا ... میشویم و بعد از همه این سالها یک(ذوالفن یا متخصص) در یک رشته بخصوص هستیم؛ اما پس از سالها درس خواندن در حوزه یک ذوالفنون خواهیم بود. یک علامه که اگر نگوییم صاحب همه علوم است، میتوان گفت صاحب خیلی از علوم خواهدبود.
تقریبا تمام دروس حوزوی با محوریت قرآن که معدن علم حقیقی(نور در حدیث مذکور) و سخنان اهل بیت علیهمالسلام عصمت وطهارت،شارحان حقیقی قرآن، که منتهای علومند از همان بدو ورود آغاز میشود. الفبایی که در حوزه استفاده میشود سوادی است که از همان ابتدا منتج به نتیجهی علم است؛ به این ترتیب که در حوزه طلاب برای زایش علم حقیقی محتاج به عمل هستند.
هرچه علم با عمل قرینتر طلبه عالمتر و این یکی از مهمات اجتناب ناپذیر در حوزه و چیزی است که بزرگان علما در واقع طلبه حقیقی را با این ملاک میسنجیدند(عمل) و باعمل، علم جدید متولد میشود تا جایی که عالم بزرگ جناب سید علی آقای قاضی رضوان الله علیه به شاگردانشان توصیه میفرمودند به سرعت مراحل ابتدایی سواد حوزوی را گذرانده و به اجتهاد برسند. ایشان میفرمودند: طلبه در طی طریق الی الله، به مراحلی میرسد که اگر هنوز در مرحله تقلید باشد متوقف خواهد شد و این چرخه علم و عمل توأمان، از طلاب علوم حوزوی یک عالم یا علامه خواهد ساخت. در حالی که دانشجو برای ثمر دادن سوادش راهی طولانیتر را در پیش میگیرد و برای تجربه کردن و چشیدن علم باید سالهای زیادی را صرف کند.
مسئله مهمتری که برای هر علاقمند ِطالب علمی وجود دارد این است که یک طلبه هیچگاه فارغ از تحصیل نخواهد شد اما سواد مراحلی دارد که به پایان خواهد رسید ودقیقا از همان جا به بعد است که علم واقعی رشد ونموش را شروع خواهد کرد البته اگر خدا بخواهد...
پ.ن:به بهانه آغاز پذیرش طلاب جدید در حوزه های علمیه.
*مصباح الشریعة، ص 16
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
حق جاریست
✍دکتر مریم رنجبر
حرکت در عالم جسمانی یک امر بدیهی است و تمام ذرات عالم هستی در جریان و حرکت و تکاپو هستند و اساسا هستی و خلقت تمام موجودات همراه با حرکت و در جریان بودن و سیال است و اما سؤال این است که آیا این جریان یک جریان حق است یا بیهوده و باطل؟ منظور از بیهوده بودن بدون هدف و بدون غایت بودن است.
اگر حرکت که نوعی از خلقت است بی هدف باشد با حکمت الهی سازگار نیست و اگر این حرکت منتهی به حق و حقیقت و خیر نشود باز با حکمت الهی و خیر مطلق بودن خداوند سازگار نیست و اما اگر این حرکت منتهی به خیر و حق باشد. ثبت المطلوب. بنابراین حرکت تمامی عالم تکوین بر مدار خیر و حق در جریان است.
ثمره معرفت به این مسئله این است که انسان خردمند حق را بشناسد و مقصد جریان حق را بداند کجاست و خود را با غایت و هدف نظام خلقت هماهنگ کند و بر خلاف رودخانه حق و حقیقت گام بر ندارد تا تلاش و جهد او بی نتیجه نماند.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
لکلکها برای که به پرواز درمیآیند؟
سمیه رستمی
بلاشک و به ضرس قاطع وظیفه فرزندآوری از ابتدای بشریت تا کنون به عهده لک لک هاست. اما چرا این روزها کمتر شاهد فرزندآوری هستیم جوری که کشور از لحاظ جمعیتی دچار بحران شده است؟ آیا کریدورها و پلنهای پروازی لکلکها تغییر کرده؟! مشکل در مبدأ است یا در مقصد یا در طی مسیر؟
قبلاً جوری لکلکها برای خانوادهها فرزند میآوردند و در رفتوآمد بودند که شمارشش از دست دررفته بود و اگر شب یک بچه در کوچه جا میماند بعید بود والدینش متوجه بشوند حتی مورد بوده که برای دو بچه یک اسم انتخاب کرده بودند بعد مجبور شدند با شماره یک و دو اسمگذاریشان کنند که موقع حضور غیاب بفهمند بچه هست یا نیست. ا
ما امروزه بیشتر خانوادهها با اینکه اغلب خواهان سه چهار سورتی پرواز لکلکها به منزلشان هستند در نهایت به یکی دوتایش رضایت میدهند بقیه را مرجوعی میزنند.
خوب لکلکها مسخره پدر ما نیستند که مراحل سفارش ساخت یک فول آپشن پرومکس را تا ته تهش دریافت کنند بعد کنسل بشود مخصوصاً که طبق آمار رسمی سالانه حدود ۳۰۰ هزار کنسلی در حین زمان پرواز لکلک بختبرگشته ثبت میشود و بیچاره باید اولین دوربرگردان برگردد.
همین کارها باعث شده لکلکها به این راحتیها به سفارشها وقعی ننهند و بعضاً متقاضی برای ثبت یک سفارش مجبور به پرداخت هزینه کمرشکن بشود.
مسئولین باید با لکلکها وارد مذاکره بشوند تا....
ادامه در لینک زیر لطفا
http://dtnz.ir/?p=317896
منتشر شده در دفتر طنز حوزه هنری تهران
https://eitaa.com/joinchat/1246494986C0b4ebac263
🔲 #یادداشت | #اختصاصی
✅ القای کاهش دینباوری؛ مغالطهای برای تشویش اذهان
🖋آمنه عسکری منفرد، پژوهشگر دینی و رسانهای
▪️هیچ سند رسمی و غیر رسمی نمیتوان ارائه داد که افرادی که نامهای دینی و مذهبی ندارند از احکام و آموزههای دین گریزانند. دیندارای لایهها و سطوح و ابعاد مختلفی است و باید این سطوح، لایهها و نوع شاخصها شناخته شوند، سپس با تعیین ملاک بررسی شاخصها، از حوزهی امور فردی یا حوزهی امور اجتماعی به مرحلهی مقایسه و بررسی وارد شد.
▪️اینکه افرادی بخواهند عامدانه و با ارائهی آماری اموری چون انتخاب اسامی غیرمذهبی برای کودکان این سرزمین را نشانهای برای دینگریزی مردم بدانند، اما حضور پرشور اقشار مختلف مردم با سلایق متعدد در راهپیمایی حماسهی بزرگ اربعین و یا مراسم اعتکاف، حضور پرشکوه اقشار مختلف در مراسم شبهای قدر و ... را نادیده بگیرند و آنها را حواشی دینداری بنامند، تنها نشان از مغالطه آمیز بودن اظهارات ایشان و وجود تعمداتی برای بیان آماری غیرواقعی و تخریب و تشویش اذهان دارد.
🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
⏰ زمان مطالعه: ۲ دقیقه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
@ghalamnegaremonfared
.
حلول هلال ماه
✍️نجمه صالحی
ماه رمضان آمد تا روح بندگی را تقویت و دلها را بهاریتر کند و در سایه آن همدلیها بیشتر شود و دین از جنبه فردی به جنبهی اجتماعی نزدیکتر! همه باهم یکی شوند، شادیشان مشترک شود و دردشان نیز. پس از یک ماه تمرین، پرورش و آماده سازی روح، منتظر میشویم. منتظر عید فطر یعنی روز عمل و روز جایزه گرفتن مؤمن!
دقایق آخر ماه، منتظر میمانیم تا در میان آسمان بیکران، از میان ابر و باد، رخی هر چند کوتاه از ماه، نمایان شود و چه خوب که او، ما را ناامید نمیکند؛ حتی اگر در میان باد و طوفان باشد، خبر رؤیتش را از دیگران خواهیم شنید!
وقتی شنیدن خبر رویت این ماه، اینقدر مسرتبخش است؛ خبر رؤیت ماه اصلی روزگار، مهدی موعود عجّل الله فرجه، چه شیرین و رؤیاییتر است! وقتی همه جا زمزمه عید و هلال ماه شود و آمدن او را تبریک گوییم!
اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْ
#ماه_مبارک_رمضان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🌙
"بازگشت به فطرت"
✍مرضیه رمضانقاسم
وزش نسیم روحبخش عید فطر خبر از برچیده شدن سفرهی ماه مبارک رمضان و بشارت اهدای جوائز به مهمانان این ماه میدهد؛ زیرا منش بزرگان این است که در روز عید به زیردستان خود هدیه میدهند. بنابراین طبق فرمایش امام باقر (علیهالسلام) منادی ندا میکند:«ای مومنان بیائید جوایز خود را بگیرید.»
در روز عید فطر خداوند هر فرد را به تناسب اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام داده است پاداش میدهد؛ اما از آن جهت که لطف الهی پایانناپذیر است حضرت حق پس از پایان این ماه نورانی، باب تازهای از لطف به روی بندگان خویش میگشاید؛ زیرا روایات، شب و روز عید فطر را همتراز شب و روز قدر میدانند تا مهمانان خوان رمضان، در شب و روز عید فطر نیز مشغول شبزندهداری و مناجات با خدا شوند.
امیرالمومنین (علیهالسّلام) فرمودند:«اِنَّما هُوَ عیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللّهُ صِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَهُ، وَ کُلُّ یَوْم لایُعْصَی اللّهُ فیهِ فَهُوَ یَوْمُ عید»(نهجالبلاغه، حکمت ۴۲۸)
«عید از آنِ کسی است که روزهاش پذیرفته شده و نمازش را پاداش دادهاند، هر روزی که خداوند در آن نافرمانی نشود روز عید است.»
روشن است که بخش ابتدائی کلام حضرت نویدی به بندگان مخلص الهی است؛ اما شاید بتوان از بخش پایانی کلام حضرت اینچنین نتیجه گرفت که بخش انتهایی کلام حضرت بشارتی برای همهی بندگان است، چه آنهایی که بهرهی کافی از این ماه بردهاند و چه آنهایی که بهرهی کافی از این ماه نبردهاند، بدانند خوان رحمت الهی در تمام اوقات سال باز است و هر آن، فرصت بازگشت انسان به حق وجود دارد و او نیز میتواند بازگردد و همچون بندگان مخلص الهی وجود خویش را مزین به مکارم اخلاقی کند؛ البته این نکته مغفول نماند که مسیر سلوک در ماه رمضان به مراتب هموارتر از سایر اوقات سال است.
یکی از دستاوردهای ماه مبارک رمضان این است که مومنین به برکت این ماه بهترین و نیکوترین لباس، که همان تقوای الهی است را بر تن کرده و آن را جوشن و سپر خود در برابر گناهان و هوسهای زودگذر دنیایی میکنند.
میهمانان الهی در این ماه در پرتو تقوا سوار بر مرکب راهوار تقوا میشوند:«أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَایَا خَیْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِی النَّارِ أَلَا وَ إِنَّ التَّقْوَی مَطَایَا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا وَ أُعْطُوا أَزِمَّتَهَا فَأَوْرَدَتهُمُ الْجَنَّة»(نهجالبلاغه، خطبهی ۱۶)
«آگاه باشید همانا گناهان چون مرکبهای بدرفتارند که سواران خود (گناهکاران) را عنان رها شده در آتش دوزخ میاندازند؛ اما تقوا چونان مرکبهای فرمانبرداری هستند که سواران خود را عنان بر دست، وارد بهشت جاودان میکنند.»
متقین روح خود را مزین به فرقان که میوهی تقواست میکنند و به برکت تقوا حق را از باطل تمیز میدهند.
«... إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَکُم فُرقانًا...»(سورهی انفال)
«... اگر از(مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیلهای جهت جدا ساختن حق از باطل قرار می دهد...»
معلم شهید مرتضی مطهری(ره) میفرمایند:«نشانهی قبولی روزه این است که فرد پس از ماه مبارک رمضان، در دل اینچنین احساس کند که بر شهوات، عصبانیت، چشم، زبان و اعضاء و جوارح خود بیش از سابق مسلّط است و میتواند مقابل نفس امارهاش بایستد.»
بر مهمانان ماه ضیافت است همانگونه که در ماه رمضان مراقبتها و برنامههایی در جهت طهارت ظاهری و باطنی خویش داشتند پس از این ماه نیز بر تداوم طهارت خود بکوشند تا بدین وسیله عقل، ایمان و ارادهشان بر شهوات نفسانی غلبه کند و همچون تاجری که مراقب است سرمایهاش ربوده نشود از دستاوردهای ماه صیام صیانت کنند؛ چنین امری محقق نخواهد شد، مگر اینکه انسان در تمامی امور زندگی رجوع به قرآن و معارف اهلبیت داشتهباشد تا شکوفههایی که در بهار قرآن در درون جانش جوانه زدهاند شکفته و به بار نشیند.
میتوانید متن کامل را در خبرگزاری رسمی حوزه بخوانید👇
https://hawzahnews.com/xbHRk
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
عید فطر؛ تمرین تشکیل دولت کریمه
✍نجمه صالحی
عید فطر روز احیاء آیین مسلمانی است و نشان از آغاز حیات پس از سوزاندن پلیدیها در کوره انسانسازی رمضان دارد. پس از یک ماه تمرین، پرورش و آماده سازی روح، روز برداشت عمل و روز جایزه گرفتن مومن فرا میرسد.
عید فطر روزی است که مؤمنان پس از یک ماه مهمانی در حریم کریم، امید کرامت دارند که به فطرت حقیقی خویش بازگردند و با مدد نور معرفت و فطرت درونی و کاستن تعلقات دنیوی، زندگی خویش را برای همیشه در جاده بندگی قرار دهند و گامهای خویش را برای رسیدن به سرای قرب الهی استوارتر بردارند.
عید فطر روز تولد دوباره است و انسان همچو ققنوس از خاکسترهای خویشتن متولد میشود و زندگی جدید را از سر میگیرد.
عیدفطر نماد شرافت امت اسلام و همبستگی مسلمانان علیه دشمنان و روز نابودی خیال خام و دفع دسیسه و توطئه دشمنان قسم خورده اسلام است. روز گردهمایی بزرگی است که نشانی میگردد برای مکتب اسلام و احیاء آن و باقی ماندن مؤمنان در مسیر بندگی را موجب میشود.
عید فطر تمرینی است برای تشکیل امت واحده و آمادگی برای پذیرش دولت کریمهی حضرت حجت بن الحسن روحی له الفداء، دولتی ارزشمند که توانایی تامین منفعتهای دنیا و آخرت انسان را دارد. دولتی که معصومین علیهم السلام مژدهی تحقق آن را دادهاند و در دعاهای ماه مبارک رمضان بارها از خداوند طلب شده است.
🍂اللَّهُمَّ إِنَّانَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍكَرِيمَةٍ🍂
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
عید فطر
✍سیده ناهید موسوی
«فِطرْ» از ریشه« فَطَرَ» و به معنای شکاف و باز شدن است. و «عیدفطر» از همین ریشه گرفته شده است، که روزهداران مسلمان روز عید فطر را بر خوردن و آشامیدن آغاز میکنند. عید فطر اولین روز ماه شوال و یکی از مهمترین اعیاد مسلمان است، در این روز عزیز و مبارک روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطریه بر مسلمان واجب میگردد.
با پایان ماه مهمانی خدا، اغلب کشورهای همسایه مثل عراق و سوریه و مسلمانهای دیگر کشورها، در تکاپو هستند تا به بهترین شکل به استقبال از عید بزرگ فطر آماده شوند. عیدی که پس از یک ماه بندگی، روزهداری و مناجات در روزها و شبهای پر از خیر و برکتش حالا دَر های گشوده شده آن از اول ماه و حتی تا پایان آن هم بسته نخواهند شد.
اما روز عید، در حقیقت روزی است که خداوند متعال به بندگانش عیدی و پاداش میدهد، اجر روزهایی که با عبودیت و تقرب به درگاهش گذشت و همگی امیدوارند به پُر بودن دستهایشان به هنگام خواندن اللهم اهل الکبریاء... و خداحافظی که چاشنی آن حلاوت و شیرینی باشد از نوع برکت و هدایتی که تا سال آینده در زندگیها جاری باشد.
لباس نو، شیرینی و خوراکیهای رنگی، بوسیدن دست پدر و مادر و بزرگترها، عیدی گرفتن و صبح زیبای عید که با هر صبح دیگر متفاوت است. همگی خلاصه عید میشود برای کودکان و چه بسا گاهی برای بزرگترها. محال است صبح عید را در مناطق عرب زبان کشور باشید و با صدای ترقه ،خندیدن و شلوغ بازی بچهها در محل بیدار نشوید، ودرب خانه ها که صبح زود برای همسایهها و اقوام باز است تا دید و بازدیدها شروع شود وعطر محبت و مهربانی با عطر عود اصیل عربی ویژه عید خانهها را عطر آگین کند.
از جمله نکات مهم دیگر در عید فطر که نماد سنتی و آداب و رسوم عرب زبانان است، تهیه چای منقل و قهوه عربی در کنار شیرینی و شکلات مخصوص عید برای پذیرایی از مهمانان است.
و در آخر، کلمه عید این واژه مبارک که در قرآن کریم هم ذکر شده و در روایات بسیاری از ائمه (ع) هم وارد شده است.معانی فراوان و پر باری در آن نهفته است زیرا، عید واقعی برای بندگان روزی است که گناه، ظلم، فحشا، بی عدالتی، و حق را ناحق کردن جای خود را به ، پاکی، اخلاق نیکو،عدالت و تقوای الهی داده باشد، و با تمسک به قرآن و اهل بیت علیهم السلام در تمام امور زندگی و امتحانات الهی پیروز باشیم.
✨تَقبَلَ الَلهُ مِناَ وَ مِنکُم صٰالِحَ اَلأعمَالِ وَ اَلطاعاَت✨
#عید_فطر
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«معشوق بینظیر»
✍زهرا نجاتی
عطرنفسهایم بویت را گرفته، قطعهای از گیسویت کشیده شده روی تمام صورتم. بگذار سادهتر بگویم، عاشق شدهایم، امشب انگار عزیزی از کنارمان میرود؛ آخرتو که بودی، رنگ و بوی همهی ما و همهی مردم شهر، رنگ و عطرخدا داشت.
بیتعارف میگویم ازفردای بدون تو سخت درهراسم، از اینکه دوباره گم شوم درتلاطم روزهایی که دیگر با تو با قرآن، با ذکرتسبیح روزانه، با الهی «لاتودبنیها»،انس نداشته باشم!
ای ماه رحمت خدا! چه خوب رفیقی بودی که شیطان را در بندکرده بودی، دلهای مارا، عاشق کرده بودی، مثل نردبام، مارا تا پای معراج بالا میبردی! از همین حالا دلم برایت تنگ میشود برای تلاطم اذان سحر، برای دل آشوبهای ظهر، شادی عجیب و مستانهی افطار!
تمام دعایم این است که برایم بمانی... با تمام عطرت، با تمام نفسهایت؛ لااقل تا سال بعد همراه و همنشین آیاتی باشم که در کنار تو، دلهایمان را پر از لرزهی خوف از خدا کرد! تاسال بعد بهراسم از لحظههای بیخدایی! تاسال بعد چنگ بیندازم به تمام داشتههای این ماهم که خوب حق ضیافت را به جایمان آوردی!
مهمان قریب و همراه این روزهای عمرم؛ کاش شمهای از عطرت تا سال بعد، برمشام روحم خوش نشیند.البته که شادیم از بازگشت به فطرت و از رسیدن عیدبندگی. شادیم از اینکه عطربخشش خدا، روی قلبهایمان پاشیده و غبارگناه را از فطرت جانمان، زدوده. اما معشوق ما؛ همراهمان بمان!
#خداحافظ_ماه_خوب_خدا
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
روزپاداش
✍م* صالحی
عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بی شمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان روزه داری را به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.
روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند. فطر و فطور به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن؛ لذا ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند.
عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(علیهمالسلام ) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است. از سخنان معصومین(علیهمالسلام ) چنین مستفاد میشود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.
#عیدفطر
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
#شعر
✍زهره قاسمی
السلام ای ماه خوب بندگی
من سراپا بغضم و شرمندگی
السلام ای ماه زیبای خدا
در فراقت ناله ها دارد گدا
السلام ای ماه مهمانی دوست
لطف هایت جلوه ای از روی اوست
از صفایت هرچه می گویم کم است
دل ولی از دوری ات در ماتم است
تو چراغ راه شبها بوده ای
مونس تنهایی ما بوده ای
کوه غم آوردم و پَر میبرم
من سبو آورده ساغر میبرم
روز ها با مهر نازم کرده ای
محرم راز و نیازم کرده ای
با کمک های تو شیطان دور شد
از نوای توبه جان، مسرور شد
گرچه از لطفت عنایت دیده ام
از بهشتت خوشه ها کم چیده ام
حیف ، قدرِ قدر تو نشناختم
لحظه ها را در بطالت باختم
یوسفیّ و دل از عالم میبری
از تمام ماه ها، بی شک سری
قلب من نزدت امانت ای عزیز
در دل خشکیده ام باران بریز
الوداع ای معدن جود و سخا
السلام ای عید پاک اولیا...
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
سفره با برکت
✍️آمنه خالقی فرد
میهمانی رفتن و میهمان آمدن همیشه جز سنتهای خوب ما ایرانیها بوده و هست. بچه که بودم در خانه پدر بزرگم زندگی میکردیم؛ ایشان چون بزرگ فامیل بودند زیاد میهمان به خانهشان رفت و آمد میکرد، خصوصا در نوروز همه فامیل میآمدند و گاهی همه خانه پر و خالی میشد؛ مرتب میهمان میآمد و میرفت. سفرههای بلندی پهن میشد. غذا را با خنده و شادی میخوردیم، اما با فوت پدربزرگ و مادر بزرگ دورهمیها کمتر و سفرهها کوتاهتر شد.
بزرگترها ستون خانوادهاند و برکت زندگی و دلیل کنار هم بودن هستند. با رفتنشان فقط خاطراتشان میماند و دلتنگی برای لحظات حضورشان و در کنارمان بودنشان، اما میدانیم هنوز هم دعایشان با ماست. لذت با آنها بودن، خدمت و محبت کردن به آنان برای کسانی میماند که بیشتر با آنها وقت میگذرانده و به آنها بیشتر محبت کردهاند.
ماه رمضان هم فرصت بزرگی بود تا بندگان خدا بر سر خوان رحمت الهی بنشینند و از برکات آن بهره ببرند و برای سال خود برکت و خیر ذخیره کنند. باید از ماه رمضان بهره برد؛ با خدا خلوت کرد، حالا که خوانده شدی قدر فرصتها را دانست. این فرصت، سعادتی است که نصیب هر کسی نمیشود. انسان زیرک و بهرهمند کسی است که با صاحب خانه مهربانتر و به او نزدیکتر باشد.
میهمانی خداوند در این ماه با برکت رو به پایان است. دلتنگ این فرصت ناب خواهیم شد.خدایا قلبمان را از محبتت سرشار کن تا جلا گیرد و برکت این ماه در همه لحظات حال و آینده زندگیمان ساری و جاری شود و ما را به خودت نزدیک کن! آمین!
#ماه_خوب
#حال_خوب
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«بدرقه ماه مهربان خدا»
✍فاطمه شکیب رخ
شکر بیانتها برای پروردگار مهربانی که در هنگام فراخوانی بندگان خویش به سوی خوبیها، پاداشی ده برابر را مقدر نمود و در ثبت بدیها، آن را معادل همان یک خطا شمارش کرد*.
حمد و سپاس بر رحمانیت خدای خوبیها که ماه رمضان را، تشعشی از الطاف مهربانی خویش قرار داد، دلها را در این ماه به تطهیر نگاه خویش معطر نمود و جانها را به مرحمت بخشایش خویش پاکیزه گرداند.
درود و سلام بیکران بر یگانه رب عالمیان که در وصف برکت ماه محبوب خویش، بر نفوس و خواب روزه دار، پاداش را معین نمود، تا اذهان بندگان را به رحمت وصف ناشدنی درگاهش آشنایی دهد و آن گاه عقابی سخت را برای حرمت شکنان روزه، قرار داد تا شدت گسستن میثاق الهی در نزد بندگان احساس گردد، آری همان که ده برابر بر انجام نیکیها بخشیده است و معادل یک خطا را برای گناهان میشمارد، حرمت شکن روزه را، شصت روز به جبران خطا مکلف نمود، چرا که وقتی سفرهی رحمت سلطانی گشوده میگردد، روی بر گردانان از این ضیافت، محرومشدگان از رحمت واسعهی محبوب شدهاند، که جبران آن رنجی سخت را میباید.
اکنون که ماه رحمت خدا رو به انتها نهاده و وسعت دلتنگی از فراق ماه خدا شعله بر انفس مؤمنین نشانده، حال دل معتکفین به عشق الله بسی شورانگیز است. سعیشان مشکور و حجشان مقبول! آمین یا رب العالمین!
* سوره انعام، آیه ۱۶۰
#عید_فطر
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
✔️پویش « برنامه محفل را ادامه دهید »
سلام ونور
الحمدلله پویشی که یکی از نویسندگان محترم تحریریه مجتهده امین، سرکار خانم فاطمه شکیبرخ، برای حمایت از برنامه تلویزیونی "محفل" راه انداختند؛ پیشرفت خوبی داشته است. لطفا حمایت و منتشر کنید تا ان شاءالله نتیجه بهتری داشته باشد. با تشکر🙏🌹
وارد لینک شوید و حمایت کنید👇
https://farsnews.ir/my/c/191392
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✔️اندر احوالات مقولهی دینداری مردم
قسمت دوم...
✍زينب نجیب
خب با توجه به آنچه دربارهی دینداری ملت ایران مطرح شد در ادامه باید گفت:
دینداری به چه معناست؟ آیا دینداری تنها به معنای داشتن یکسری اعتقادات و انجام یکسری واجبات است؟ اگر دینداری فقط در اینها بود که بسیاری از دشمنان پیامبر و ائمه معصومین اهل دین و دینداری بودند. آیا آنها سعی در انجام ظاهری واجبات نداشتند؟ آیا نمایش پرهیز از محرمات نداشتند؟ آیا بسیاری از آنها که در بالا رفتن سر امام حسین بر نیزه ها نقش داشتند؛ نماز و روزه و حجشان قضا میشد؟ یا زنانشان بیحجاب بودند؟ یا اسامی فرزندانشان خارج از عرف جامعهی دینی بود؟ مگر نه اینکه ابنملجم حافظ قرآن و اهل نماز شب بود و معاویه کاتب وحی؟مگر نه اینکه شمر چهل بار به حج رفته بود و بالاتر از آن جانباز جنگ صفین بود؟ و باز هم از همه اینها بالاتر مگر طلحه و زبیر روزگاری زیر تابوت حضرت فاطمه را دوشادوش حضرت علی علیه السلام نگرفته بودند؟
پس چه شد عاقبت این دینداران؟ چه بسیاراند به اصطلاح مسلمانانی که یک عمر انجام واجبات داشتند و پرهیز از محرمات اما آنچه نداشتند؛ فهم درست از دینی بود که فلسفه بعثت نبیاکرم نام نهاد. دینی که ایمانش بالاتر از اعتقاد است و تعهد ایمانیش شاخص دینداری. تعهدی که مسئولیت ایجاد میکند مسئولیت در قبال بشری که تحت ظلم است مسئولیت در برابر مردمی که تشنهی عدالتند و در یک کلام، مسئولیت در جهت نفی طاغوت.
آن روز که پیامبر اسلام مبعوث شد نه برای احیای حج بود و نه برای احیای پرستش خدا چرا که هم مراسم حج به قدرت خودش باقی بود و هم مسئلهی بتپرستی در زمان حضرت ابراهیم علیه السلام حل شده بود. پس پیامبر با چه هدفی مبعوث شد که اینچنین مورد دشمنی قرار گرفت، تحریم شد و آزار و اذیت دید؟
بهطور قطع پیامبر تنها برای دو رکعت نماز و سی روز روزهداری و گرفتن زکات با قافلهای از مهاجرینِ دلکنده از مال و فرزند، راهی یثرب نشد و قطعا انصار فقط برای رونق مناسک عبادیشان پذیرای پیامبر اکرم و مهاجران نشدند. البته درست است که حفظ شعائر و ظواهر دین لازم است و باید در مسیرش کوشا بود زیرا یکی از راههای حفظ دین حفظ مناسک و شعائر آن است، اما با کمی تأمل در تاریخ صدر اسلام و فلسفه جنگها و صلحها میتوان فهمید که فلسفه ارسال رُسل و بعثت نبی مکرم اسلام چیزی جز تشکیل حکومت و تمدن اسلامی نبود. حکومتی که در بستر آن توحید حقیقی یعنی نفی طاغوت و حکومت خدا بر مردم شکل گیرد.
حال شما قضاوت کنید با این تفاسیر، بزرگترین عبادت چیست؟ اگر هدف از آفرینش بندگیست و بندگی جز در سایه حکومت اسلامی محقق نمیشود؛ آیا تشکیل حکومت اسلامی و پس از آن حفظ و یاری آن در برابر دشمنان، بندگی و دینداری به معنای دقیق و حقیقیاش نیست؟
آیا ایجاد بستری که آرمانش نفی تضاد طبقاتی و تحقق عدالت است، عین دیانت نیست؟ آیا استقامت در برابر دشمنیها و سعی در حل مشکلات درونی به گونهای که استقلال حفظ شود آزادی و آزادگی نیست؟
مسلماً نگارنده قصد ندارد اذعان کند همه آنچه گفته شد تحقق یافته که به طور حتم خود این ادعا دور از عدالت است بلکه سعی دارد این فهم را ایجاد کند که معنای دینداری نفس کشیدن در فضایی است که مهمترین عناصر آن اسلام است و مردم. مردمی که اگر مسلماناناند باید در طول حیاتشان، یا همچون پیامبر اسلام و یارانش در مسیر تشکیل حکومت اسلامی باشند یا اگر این حکومت تشکیل شده است در مسیر حفظ آن و حفظ اصول و آرمانهای آن باشند و البته در رفع نواقص و خلأهای آن بکوشند.
این همان مردم سالاری دینی است که به عنوان جمهوری اسلامی در جامعه ظهور و بروز کرد.
در یک کلام، اگر انسانی ساعتها، سر بر سجده گذارد و روزها روزه باشد و شبها شبزندهداری کند اما در حکومت طاغوت تنفس کند دیندار نیست ولو همه عالم به دینداری او شهادت دهند. همچون اسلام آمریکایی که مسلمانان را تنها در همین وضع میپسندد و نه در وضعی که قدرت از آنِ او باشد. بنابراین بستگی دارد شما دین را چه بدانید، شاخصهای آن را چه تعیین کنید و کدام شاخص را اولویت دهید.
بنابراین، به طور قطع با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی و تلاش در راه ساخت دولت اسلامی و پس از آن، جامعه اسلامی و انشاالله تمدن نوین اسلامی نسبت به دوران طاغوت و پیش از آن دیندارتریم هرچند وجود کاستیها را کتمان نمیکنیم.
امام باقر عليه السلام فرمود: خداي تبارك و تعالي فرموده است: هر آينه عذاب ميكنم هر رعيتي را كه در اسلام با پيروي از امام ستمگري كه از جانب خدا نيست دينداري كند، اگر چه آن رعيت نسبت به اعمال خود نيكوكار و پرهيزگار باشد و هر آينه در ميگذرم از هر رعيتي كه در اسلام با پيروي از امام عادل از جانب خدا دينداري كند، اگر چه آن رعيت نسبت بخود ستمگر و بدكردار باشد.
🔗لینک قسمت اول متن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🧕مهربانوی رمضان
✍️زهرا سعادت
خانواده نهاد مقدس و رکن اساسی جامعه بشری و محمل فرهنگهای متفاوتی است که دستاوردهای افراد خانواده در سایه امنیت و سلامت زن را پدید می آورد!
دین اسلام در پرتو کلام وحی و نسخه برتر زندگی در راستای دستیابی به "حیات طیبه" با تبیین وظایف و جایگاه حقوقی آنان تلاش نموده تا صیانت از چارچوب خانواده به احسن وجه صورت پذیرد.
جامعه اسلامی_ ایرانی که مهد فرهنگ و تمدن بوده،سنتهای شایستهای داشته که در گذار از سنت به مدرنیته، به دست فراموشی سپرده است!
غفلت از برپایی برخی سنتها آشفتگی فرهنگی برای خانوادهها ایجاد نموده و آسیبهای جدید در فضای ارتباطی افراد درون خانه و رویدادهای بیرونی آنها به همراه دارد!
زن بهعنوان کانون همگرایی روحی در خانواده، در مناسبتهای مختلف نقش هماهنگ نمودن و انسجام بخشی به امورات افراد را ایفا نموده و در برخی مناسبات عمدتاً مذهبی همچون ماه مبارک رمضان شرح وظایف گستردهتر و فشردهتری را برای حفظ آرامش افراد در انجام تکالیف دینی به عهده میگیرد و در این میان، گاهی از فیض انجام برخی اعمال مستحبی این ماه دور مانده و با دغدغه تهیه تازه و سالم وعدههای افطار و سحر و نظارت بر فعالیتهای فرزندانی که اغلب روزهدار و کم حوصلهتر هستند، ساعات استراحت کمتری با وجود فعالیتهای اجتماعیشان نسبت به دیگر ایام سال تجربه مینمایند!
با این تفاسیر، پیگیری #پویش_مهربانوی_رمضان و احیای سنت خوب تکریم از زحمات بیمنت#زن در بهتر و زیباتر برگزار کردن شعائر اسلامی گام مؤثری جهت تحکیم خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی و حفظ معنویت در جامعه است!
@AFKAREHOWZAVI
.
🔖سپردهگذاری توشهی رمضان
✍آمنه عسکری منفرد
در آخرین ساعات و لحظات ماه بندگی و اطاعت، ماه مبارک رمضان قرار داریم. روزها و شبهایی که سرشار از رحمت و نعمت و بخشایش بوده راه قرب الهی بر بندگان روزهدار هموار و بهترین سودهای عالمین نصیبشان گشته و اینک هنگامهی وداع نزدیک است.
در دعای وداع ماه مبارک رمضان، امام سجاد (علیهالسلام) میفرماید: «تَشکُرُ مَن شَکَرَکَ وَ أنتَ ألهَمتَهُ شُکرَکَ»؛ تو بودی که شکرگزاری را به دل شاکران الهام کردی. «وَ تُکافِئُ مَن حَمِدَکَ وَ أنتَ عَلَّمتَهُ حَمدَکَ»؛ تو بودی که توفیق دادی، تعلیم دادی که بتواند حمد تو را به جا بیاورد.»
به جاست که مؤمن زیرک سرمایهی این ماه پربرکت را در جایی مطئن به امانت گذارد تا در روزی که همهی انسانها محتاج رحمت و بخشایش حق هستند، از آن بهرهبرداری کند.
در آخرین شب ماه مبارک رمضان در لحظهی آخرین افطار به میزبانی بهترین و بخشندهترین عالم، تمام توشهی رمضان و شبهای قدر امسال خود را به دستان مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) بسپاریم و با قطرهی اشکی بر مصیبت ثارالله، روزهی خود را افطار کنیم و از حضرت حق درخواست کنیم که پاکی و طهارتی را که عطیهی اوست، برایمان حفظ کند و در آستانهی عید بزرگ فطر ما را پاکیزه بپذیرد.
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
«اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً، وَلِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً، اَنْ تُصلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و آن تُخْرِجَنِی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلیهِمْ، اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ»
♡عید صیام آمد و ماه صیام رفت
♡لطف تمام آمد و فیض تمام رفت
♡شد عید فطر و لطف خدا باز تازه شد
♡گرد غم گناه ز جان عوام رفت
☆عید سعید فطر مبارک☆
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
همان روزی که انتظارش را می کشیدی
✍آلاله
به نام او که میآفریند، پروش میدهد، آنگاه هدایت میکند.
سخن از ماه رمضان ماه شکوفایی، به ثمر نشستن و میوه دادن در ختان باغ تزکیه است. ماهی که باید بتوانی در آن به مبارزه با فرعون نفس و آفات درختان باغ تزکیه بپردازی و به مهمانی با شکوهی که از قبل ترتیب داده شده بروی مهمانی که تنها شرط آن نه پول، نه مقام، نه قبیله و نه چیز دیگری است بلکه شرط آن انسانیت است، پس باید مراقب بود که آن آفات دامنگیر در ختان انسانیت وجودت نشود و مانع از پرورش و ثمر دادن آن نشود تا میتوانی باید تلاش و مجاهدتی سخت نمایی تا آنها را به روز عیدت برسانی.
همان روزی که انتظارش را می کشیدی که اگر موفق شدی در آن مهمانی حضور یابی و هوای نفس را مسخر خودنمایی خدا را شاکر باشی و از میزبانت تشکر نمایی که بعد از سی روز مجاهدت با نفس وجودت روز موعود فرا رسیده روزی که باید میوههای انسانیت وجودت را برای چنین روزی بیاوری که آن روز عید توست و در آن خداوند آن میوهها را می گیرد، هدیههای با ارزشی چون رسیدن به اوج کمال، بندگی و قرب را به تو میدهد اگر توانسته بودی در این جنگ پیروز شوی آماده باش که مجاهدتی دیگر در پیش است.
مجاهدت با بیعدالتیها، کجیها ، ظلمها و تبعیضها پس باید مراقب بود، مراقب درختان باغ انتظار تا گرفتار آفات ناراستیها نشود تا بتوانی آب حیات را به آن درختان برسانی چون عید دیگری در پیش است؛ عید ظهور همان عیدی که انتظارش را میکشیدی و انتظارش تو را به بیابانهای بی قراری کشانده بود اکنون اگر این بار نیز موفق شدی باز هم خدا را شاکر باش که روز عیدت از راه رسید. روزی که مردی از تبار نور و روشنایی با سلاح عدالت گستر خود از پشت انوار متراکم امید و آرزو نور افشانی و ظهور خواهد کرد و ندای«أنا بقیه الله » اش آسمان ها و زمین را دگرگون خواهد کرد و هدیهای زیبا به سر سبزی بهار، دوستی و رسیدن به اوج عدالت را به ارمغان خواهد آورد .
دانی که چیست دولت دیدار یار
دیدن در کوی او گدائی بر خسروی گزیدن
(دیوان غزلیات حافظ)
#عید_فطر
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖اینجا ایران است، مهد عشاق حرم و ولایت
✍آمنه عسکری منفرد
اینجا ایران، تهران ساعت ۶:۱۵صبح روز عید فطر به تاریخ ۱۴۰۲/۲/۲.
از ساعت۵:۳۰ صبح در ترافیک ماندهایم تا خودمان را برای نماز عید به مصلی تهران برسانیم. رسانهها اعلام کردهاند اقامه نماز عید، چون سالهای گذشته ساعت ۸ صبح است و درهای مصلی از نماز صبح به روی عاشقان و دینداران انقلابی گشوده خواهد شد.
جمع عشاق ولایت از گوشه گوشهی تهران و حومه، به نیابت از همهی عاشقان نظام و ولایت در تمام نقاط ایران اسلامی، خود را به نقطهی کانونی عشق میرسانند تا بعد از سه سال ایام کرونا، نماز شکرگزاری یک ماه روزهداری را پشتسر نائبالمهدی امام خامنهای اقامه کنند.
مدعیان کاهش دینداری در کشور، کجایند تا این همه شوق و اشتیاق و ایمان را ببینند؟ حیرت کرده و بر دهانشان مُهر سکوت بزنند؟
🇮🇷آری! اینجا ایران است و مردم انقلابی عاشق نظام و ولایتند.
#جهاد_روایت
#عید_فطر_مبارک
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI