eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
727 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
213 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
مجاهدت خودباوری! ✍️زهرا سعادت، عضو تحریریه مجتهده امین با ظهور انقلاب اسلامی، تغییر نگاه به جامعه زنان در قالبِ بنیادی نوساخته، پایه گذاری شد و بر این اساس، زنان توانستند توفیقات بارزی در عرصه‌های علمی و تبلیغی داشته باشند. زنانی که نیمی از جامعه را برگرفته و بار مشکلات اجتماعی را بیش از کمیت خود به دوش گرفته‌اند در سایه خودباوری که با شناسایی اصولی از توانمندی.ها و استعدادهای درونی و دانستن نارسایی‌های خود کسب نموده اند،‌ حضوری متناسب با خلقت خود را به نمایش می‌گذارند! با اینکه در طول تاریخ اجحاف‌هایی در حق زنان صورت گرفته و هنوز هم شخصیت والای زن بر حسب شایسته‌مداری در جامعه تحقق نیافته و با وجود تلاش‌های سیاست‌مداران غرب‌زده در مظلوم نگهداشتن و قربانی نمودن اندیشه.های کارآمد، جامعه زنان ما در پرتو خودباوری از رشد علمی چشمگیری برخوردارند که علاوه بر ساختن شخصیت آنان، امنیت بیشتری را برایشان به ارمغان آورده است! بر خلاف تصور دنیای استکبار، فرهنگ‌قرآنی ما زن را معیار و شاخص قدرت در کانون خانواده دانسته و با چنین رویکردی، زنان باید متولّی مسائل حقوق خود در خانواده و اجتماع بوده و برای تصحیح نگاه غلطی که نسبت به زنان و مسائل مرتبط با جنسیت او وجود دارد، به دور از خودباوری کاذب در جهت مرد ستیزی و ناهنجارگرایی که باآموزهای دینی منافات دارند، کار فرهنگی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و نیازمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف تامین نماید! توجه ویژه به ارتقای جهاد علمی زنان از نگاه بصیر مقام معظم رهبری هم دور نمانده و محروم نمودن زنان از تحصیل و تعلیم و تربیت را به مثابه ظلم و اهانتی که عده‌ای به نام اسلام و سنت در حق زن روا داشته معرفی نموده‌اند! آنچه مسلّم است، گفتمان غالب دنیای امروز، گفتمان زنان است و دنیای متوهّم، در زمینه مسائل حقوقی برپایه قواعد فقهی به شبهه‌افکنی پرداخته و چنین به نظر می‌رسد که خودباوری زنان بر اساس سه محور ایمان و تقوا و اعتقاد راسخ، افکار عمومی جامعه‌ای که وارث چندین هزارسال انحراف دیدگاه تاریخی در مورد زنان است تصحیح و باز اندیشی نموده و الگویی که تدیّن همراه با تمدّن نوین اسلامی باشد ترسیم می‌نماید! انقلاب اسلامی در جهت مهندسی جامعه نوین اسلامی باید زنان را با شیوه‌های علمی به خودباوری رسانده و امکانات لازم برای ترسیم الگویی در خور نظم نوین جهانی در اختیار آنان قرار دهد تا به دور از التقاط گرایی، قدرت نظر و دیدگاه زنان را ارتقا بخشیده و به تخصص کافی برای گشودن گره‌های قانونی و مغفول مانده خود، نائل گردیده و گام بلندی در افتخار آفرینی جهانی زنان مسلمان بردارند. @HOWZAVIAN
در طلب باران ✍️مرضیه رمضان قاسم آسمان را می‌نگرم آلودگی زمین را می‌نگرم لودگی‌ خودم را می‌نگرم شرمندگی کجایی ای امام آزادگی؟! بیا آگاه‌‌ و آزادمان کن! بیا و اسارت نفس را از ما بگیر و اطاعت‌پذیری از خودت را ارزانی‌مان کن! زیرا برخی از ما غرق شدن در باتلاق منیّت و اسارت نفس را آزادی پنداشتیم. ما در اسارت نفسیم بیا و امارت عقل را ارزانی‌مان کن! پژمرده‌ایم بیا و ببار بر کویرمان بالاخره بی‌خبر در می‌زنی و از راه می‌رسی! @AFKAREHOWZAVI
نخ تسبیحی که نیست! ✍️زهرا نجاتی، عضو تحریریه مجتهده امین گاهی فکر می‌کنیم چرا کارهای خوب ما جواب نمی‌دهد! چرا سیرهای تربیتی، کلاس‌های بسیج و غیر بسیج، جواب نمی‌دهد!چرا هرکس سال‌ها روی کسانی کار می‌کند اما جواب مطلوب تربیتی نمی‌گیرد‍؟ سعدی اعتقاد دارد در این مواقع، گِل متربی خراب است. بزرگان عرفان، اعتقاد دارند نفس مربی گرم نیست! اما بزرگان و دانشمندان امروزه هم این دو را قبول دارند، هم یک نکته‌ی مهم را گوشزد می‌کنند: ما نخ تسبیح و سوراخ دعا را گم کرده‌ایم. در واقع اگر کسی اهل مطالعه‌ی کتاب و‌ موضوعات اخلاقی هم باشد، چنان در کتاب‌های بحث‌های گسسته‌ای مواجه می‌شود که نمی‌تواند در پایان زنجیر ادراکاتش، ذره‌ای جا برای ارتباط این موضوعات باهم پیدا کند! می‌دانید چرا؟ چون نخ تسبیح توحید بوده که حذف شده است! جنگ میان خدا و شیطان نه در توحید ذاتی و صفاتی! بلکه توحید ربوبی! دعوای ابتدای خلقت تا به حال میان خدا و شیطان! جنگی که باعث می‌‌شود فرعون، در هلوت به خداوند سجده کند اما مردم را به ربوبیت خودش دعوت کند! و مردم را به استخفاف بگیرد‌‌. جنگ میان نه فقط بدی و خوبی! جنگ میان اینکه خدا ارباب است یا شیطان! گیریم گاهی اسم شیطان انسان شده باشد. مثلا درفرهنگ غرب، مفهوم شیطان، به اسم انسان نشسته باشد وسط تمام مفاهیم. و همه‌ی مفاهیم از جمله عدالت، آزادی، حق، حق برابری، حول آن تعریف شود. و نظام بشود نظام لبیرالی‌. نظام انسان محور و آن وقت با گفتگوی تمدنها، با بازنمایی مفاهیم براساس تمدن غربی که پایه گرفته از انسان محوری است و نه خدا محوری، میان اعمال و افکار و اعتقادات حتی خانواده‌های مذهبی ما هم، تضاد، اختلاف و تعارض پیش بیاید... و این می‌شود مفهوم جنگ نظام لبیرالی‌ با نظام توحیدی. این می‌شود دلیل جواب ندادن های هزاران کلاس اعتقادی و اخلاقی. این می‌شود دلیل تعارض‌های رفتاری متدینین! و بخشی از دلیل نارضایتی‌های اخیر جامعه... @AFKAREHOWZAVI
تصور نادرست ✍زینب نجیب امروز با دخترم درس دهم هدیه‌های کلاس چهارم را مطالعه می‌کردیم. برایم بسیار عجیب بود که چطور بعد از گذشت نزدیک به نیم‌قرن از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان آموزش ما از بعثت و رسالت پیامبر اکرم (ص) آن‌قدر سطحی است؟ آیا برای کودک ما این ابهام ایجاد نمی‌شود که اگر پیامبر اکرم (ص) برای مبارزه با بت‌پرستی، مبعوث شده، پس دیگر در دنیای امروز نیازی به ایشان نیست؟ استاد پناهیان در دوره تاریخ تحلیلی اسلام گفتند: "متأسفانه فرزندان و جوانان در کشور ما فکر می‌کنند پیغمبر آمده بود که از اولِ خداشناسی شروع بکند و آموزش بدهد! درحالی‌که این‌طور نبود. متأسفانه تاریخ پیامبر اکرم(ص) را طوری به جوانان یاد دادند که اکثر افراد چنین برداشتی پیدا کرده‌اند. لااقل حدود نیمی از مردم کشور ما به واسطۀ آموزش‌هایی که در مدرسه، تلویزیون، فیلم‌ها و... دیده‌اید، تصور می‌کنند پیغمبر آمد که از اول اثبات وجود خدا و خداشناسی شروع کند. این آموزش غلط است. چون اولین حرفی که در آموزش دین به شما می‌زنند اثبات وجود خداست. شما هم فکر می‌کنی که پیغمبر از همین‌جا شروع کرده است درحالی‌که اصلاً پیغمبر بحثی در این‌باره نداشت چون پیغمبر بین خداپرست‌ها مبعوث شد. ما هیئتی‌ها هم بیشتر به تاریخ ائمه معصومین(ع) می‌پردازیم نه تاریخ پیغمبر(ص)؛ چون می‌گوییم پیغمبر با مشرکین مشکل داشت و ما الان در این شرایط نیستیم. درحالی‌که پیامبر(ص) هم با مذهبی‌ها و خداپرست‌ها مشکل داشت." بله در حقیقت روایت ما از رسالت پیامبر(ص) حداقلی است و این مسیر دشمنان آخرین رسول خدا(ص) حتی قبل از به‌دنیا آمدن‌شان است. @AFKAREHOWZAVI
نشاط اجتماعی زنان لازمه‌ی پویایی خانواده‌ها ✍ سیده ناهید موسوی، عضو تحریریه مجتهده امین زن به دلیل محور خانواده‌ بودن، ویژگی خاصی دارد که توجه سایر اعضای خانواده به آن بسیار مهم است؛ وضعیت مناسب روحی و عاطفی زن، تمام فضای خانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یکی از مهم‌ترین عوامل شادکامی‌خانواده‌ها و نشاط اجتماعی است. این موضوع علاوه بر پیشبرد امور در خانواده‌ها موجب موفقیت فرزندان به عنوان آینده‌سازان مملکت نیز می‌شود، پس باید توجه خاصی به محورخانواده شود؛ اگر هدف ایجاد فضای خوبی در خانواده است، باید از ناراحتی زن خودداری شود، زن به منزله چشم اسفندیار* خانواده است و هر گونه گزندی به او خانواده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین لازم است دغدغه‌های زن را شناخت و برای رفع سریع آن‌ها تلاش کرد. ازجمله موارد شادبودن انسان، داشتن روابط قوی اجتماعی و خانوادگی است هرچه فرد، روابط اجتماعی بیشتری داشته باشد، از سلامت روحی و روانی خوبی برخوردار خواهد شد، زیرا انسان به‌طور ذاتی موجودی اجتماعی خلق شده و برای ادامه حیات نیاز به ارتباط با افراد اجتماع را دارد. به‌طورمثال یکی از بهترین تضمین‌کننده‌های سلامتی افراد، داشتن تحرک و ورزش است که به تمام زنان توصیه می‌شود چه خانه‌دار وچه شاغل، از نظر سلامتی نیاز دارند یک برنامه ورزشی منظم درکنار کارهای روزانه خود داشته باشند. در مقابل، ورزش نکردن و کم‌تحرکی یکی از معضلات مهم بانوان است، ورزش منظم میزان اضطراب و افسردگی را در افراد کاهش داده و بر افزایش اعتماد به نفس، تامین تعادل و ثبات هیجانی، سازگاری بامحیط، احساس ارزشمندی و بهبود تعاملات اجتماعی به شدت تاثیرگذار است. خلاقیت، ابتکار و اشتغال، از دیگر موارد افزایش نشاط روحی زنان و باعث تقویت احساس رضایت نسبت به خویشتن ،کارآمدی بالا است. بانوانی که در بیرون از منزل به فعالیت‌های رسمی اشتغال دارند یا در محیط خانه به خوداشتغالی و تولید محصولات متنوع یا خلق آثار هنری می پردازند، بااحساس رضایتمندی ونشاط بیشتری مواجه می‌شوند. زنان بانشاط، معمولا درک درستی از خود دارند و توانمندند، نقاط ضعف خود را می‌دانند و در صدد رفع آن هستند. این افراد، سازگاری خوبی با محیط دارند و از انگیزه‌ها و احساسات خودآگاهند. آنان فقط دریافت کننده محبت نیستند بلکه به دیگران مهر می‌ورزند. بانوان با نشاط، سخت و غیرقابل انعطاف نیستند و در مواقع لازم از گذشت و بخشندگی لازم برخوردارند‌. آن‌ها قادرند استرس‌های پیرامون خویش را مدیریت کنند. در همه امور جوانب احتیاط را رعایت و تلاش می کنند رفتارخویش را در امور فردی و اجتماعی کنترل کنند. این افراد برای زندگی و آینده خویش برنامه‌ریزی دارند و با برنامه به سمت اهداف خویش گام برمی‌دارند؛ خلاق و صاحب ایده‌های نوآورانه هستند. نکته مهم آن است که نباید از عوامل موثر برسلامت روان زنان غافل بود، از شایع‌ترین این عوامل استرس، اضطراب، خشونت، استفاده نادرست از اینترنت، رایانه، تلویزیون و گوشی همراه است. متاسفانه این روزها استفاده زیاد از تلفن همراه و فضای مجازی بیشتر شده است و تهدید بزرگی برای روان زنان، به‌ویژه بانوانی که به دلایل مختلف برای ساعت‌های فراغت خود برنامه مشخصی ندارند. روابط اعضای خانواده، بهداشت روان خانواده و ارتباط میان همسران، همگی در محیط خانه شکل گرفته و الگویی برای فرزندان می‌شود؛ اگر روابط به شکل مثبت و پایدار توأم با سلامتی و آرامش باشد قطعا فرزندان و نسلی سالم تحویل جامعه داده می‌شود اما اگر خانواده ناآرام و روابط والدین کم‌رنگ باشد نتیجه‌ای جز سستی بنیان خانواده نخواهدداشت! برنامه‌ریزی جهت کنترل زندگی می‌تواند اثربخش باشد؛ اما نیازمند حمایت خانوادگی و کمک‌های دولتی است. و کلام آخر! کسی که گهواره‌ات را تکان داد، می‌تواند با دعایش دنیایت را هم تکان بدهد، مراقب گرانبهاترین الماس زندگیت باش، که برای خوشبختی‌ات محتاج دعای خیرش هستی! *اصطلاح جایگزین پاشنه آشیل که رهبری در سخنرانی‌18فروردین91 اشاره کردند. @AFKAREHOWZAVI
✍️زهره قاسمی عشق میتونه به تنهایی تمام معادلات جهان رو به‌هم بریزه. وقتی که تمام عالم خاکی، رو به روت وایمیستن؛ رو کن به آسمون و بگو: [ فَقَد هَرَبتُ اِلَیکَ وَ وَقَفتُ بَینَ یَدَیکَ مستکِینا لَکَ مُتَضرِّعاً اِلَیک... حالا به سوی تو گریخته‌ام، و در میانِ دست‌های توام، خسته و درمانده و در آغوش تو زار زار گریه می‌کنم...] خدا عاشق‌ترینِ عاشق‌هاست... @AFKAREHOWZAVI
✍️سیده موسوی من از میان پرواز قاصدک‌ها، تا پرواز پرستوها و شادی کودکان در چمنزارها، خدا را دیدم. رهایی همان آرام گرفتن در آغوش خداست. دنیا را رها کن! @AFKAREHOWZAVI
زمین بازی یا فضای مجازی؟ ✍️فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین وقتی اراده‌ی دانستن در ما شکل می‌گیرد، وقتی مطالعه و کتاب‌خوانی بینش ما را بالا می‌برد و فهم ما را نسبت به امور جاری زندگی افزایش می‌دهد، چرا نخوانیم و چرا برای دانستن خود و دیگران تلاش نکنیم؟ شاید بهتر است بگوییم؛ به میزان رشد اندیشه و بینش ما است که تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های ما متفاوت می‌شود. به این مثال جالب، توجه کنید؛ در دهه ۱۹۵۰ میلادی، فردی به نام دکتر شریف جامعه‌شناس مصری در آمریکا، بر روی دانش‌آموزان، تحقیقی متفاوت انجام می‌داد، وی در حین برپایی اردوی دانش‌آموزی با لباس مبدل در نقش یک کارگر ساده حاضر شد و با طراحی مجموعه‌ای از محرک‌های موثر تلاش کرد که نشان دهد چگونه می‌توان افراد یک گروه را، بی‌آنکه خودِ اعضای گروه متوجه باشند، به هم نزدیک و یا از هم دور ساخت و یا به عبارتی دوستی‌ها و دشمنی‌های بین‌شان را در نتیجه یک برنامه‌ریزی دقیق ایجاد نمود. بدین ترتیب دکتر شریف با طراحی حوادثی مانند قطع عمدی آب اردوگاه، آب را به مسئله اساسی دانش‌آموزان تبدیل کرد و در نتیجه ایجاد اختلاف را بین اعضای گروه مشاهده نمود. وی در اقدامی دیگر، با برگزاری مسابقه فوتبال بین دانش‌آموزان، شاهد ایجاد همکاری و همراهی آنان با یکدیگر در رسیدن به هدف شد، در همین مسیر با چینش رقابت بین دو تیم و دسته‌بندی‌های جدید، شاهد بالا رفتن رقابت و حتی دشمنی میان دانش‌آموزان می‌گردد. به‌راستی که ما در جهان معاصر چقدر شاهدِ دشمنی‌ها، دوستی‌ها، رقابت‌ها، همدلی‌ها و اموری هستیم که در غالب موارد از پیدایش ریشه آن‌ها بی‌خبر بودیم و بی‌آنکه بدانیم بازیگر بازی از پیش طراحی شده‌ی طراحانی هستیم که دوستی‌شان با دنیای ما اثبات ناشدنی‌است. در حقیقت می‌توان گفت که انتخاب نقش ما در دوران حیات، بر اساس دانسته‌های ما از حقایق شکل می‌گیرد؛ اینکه ما در چه جایگاهی قرار خواهیم گرفت از روش و رویکرد انتخابی ما در زندگی بر می‌خیزد؛ ما می‌توانیم بازیکن و بازیگری را برگزینم و استقلال فکری و عملی خویش را به دست مربی و کارگردان صحنه بسپاریم، کتاب را بر زمین بگذاریم، روزها و لحظه‌هایمان را با حضور بی‌ثمر در فضای مجازی پر کنیم و یا به‌جای آن با صَرف عمر خویش در راه دانستن، در جهت رشد فکری خود و جامعه قدم برداریم. در همین قضای اخیر چقدر جوانان ما ناخواسته، در طراحی هوشمندانه‌ی معاندان وطن، قدم نهادند، با جان خویش بازی کردند و بی‌آنکه بدانند بازیگر نقش‌های نقش‌پردازان بیگانه شدند. بارها از خودم می پرسم که چگونه حجاب اسلامی در کشور ما به مسئله اساسی برخی جوانان تبدیل شد؟ چرا پوشیدگی زنان مورد خشم واقع شد؟ و چه کسانی طراحی و هدایت برهنه‌گردی ایرانیان را به عهده دارند؟ آن‌هم ملتی که پوشش عفیفانه در تاریخ‌شان، پیشینه‌ای سه هزار ساله دارد! و در آخر ای‌کاش باور کنیم که وقت آن رسیده که زمین بازی فضای مجازی را با جزمی عزم و به بیانی ساده، برای جوانانی که از هویت خود بی‌خبرند تبیین نماییم، این فضا محل واژگونی واژه‌هایی قرار گرفته که هویت و آینده جوانان ما را نشانه دارد؛ آن را به فرهنگ غنی ایرانی، بازسازی کنیم. @AFKAREHOWZAVI
در سردی و سکوت کتابخانه ✍️فاطمه میری مسئول کتابخانه بالا می‌آید کلی سرمان غر می‌زند که این چه وضعی‌ست، چرا پتو روی سرتان کشیدید؟ چرا زودتر نگفتید که گرمایش سالن مطالعه را روشن کنند؟ بچه‌ها به هم نگاه می‌کنند و ریز می‌خندند. مسئول کتابخانه سمت یکی از قدیمی‌ها می‌رود. -فاطمه! گرمایش روشن بشه؟ -من نمی‌دونم خانم از بقیه بپرسید. مسئول کتابخانه بالای سر تک تک بچه‌ها می‌رود و این سوال را تکرار می‌کند. همه جواب مشابهی می‌دهند. گویا هیچ‌کدام نمی‌خواهند مسئولیت این کار بر گردنشان باشد. می‌خواستند تا می‌شود در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. دل‌شان شاید برای بچه‌های دره اورامانات می‌‌لرزد. مسئول کتابخانه با غر به سمت تلفن می‌رود. - از شما حرف در نمیاد، خودم میگم گرمایش را روشن کنن. گفتن صرفه‌جویی نه این‌که خودت رو بکشی آخه. آن روز قسمت بچه‌ها نشد از گرمایش استفاده کنند. انگار خدا از نیت‌شان خبر داشت. مسئول گرمایش هم یادش رفت و سالن گرم نشد. این حال و روز طلبه‌های پژوهشگاه بود که به قدر حتی یک گرمای معمولی دل‌شان نمی‌آمد از گاز استفاده کنند. شاید این کار باعث شود گاز به همه جای ایران برسد! کاش به گوش برخی مسئولین برسد که سفره انقلاب را ارث پدری می‌دانند. بیایند و از این جوانان و نوجوانان یاد بگیرند. این جوانان که لباس حب‌الوطن به قامت آنان برازنده بود. @AFKAREHOWZAVI
سلام و نور 🔖مجموعه اولین خاطره‌نگاری هیأت گفتگومحور بانوان‌ طلبه تاریخ‌پژوه منتشر شد. 1⃣یادداشت اولین متن دعوت هیأت یاوران زینبی، نجمه صالحی https://eitaa.com/javal60/1306 2⃣یادداشت هم‌نشینان بهشتی، رویا ایمانی https://eitaa.com/javal60/1322 3⃣یادداشت جشن متفاوت، نجمه صالحی https://eitaa.com/javal60/1276 4⃣یادداشت دوشنبه‌های امام حسینی، صدیقه قصاب ساروی https://eitaa.com/javal60/1321 5⃣یادداشت محفل بانوان تاریخ پژوه در هیئت بانوی تاریخ ساز، آمنه خالقی فرد https://eitaa.com/javal60/1319 6⃣یادداشت هیأت یاوران زینبی، زهرا کبیری پور https://eitaa.com/javal60/1305 7⃣یادداشت پر از شور عین شیرینی، فاطمه میری https://eitaa.com/javal60/1314 8⃣یادداشت دوشنبه‌های امام حسینی، وعده‌گاه تاریخ‌دوستان و تاریخ‌پژوهان، زهرا مهرجویی https://eitaa.com/javal60/1304 9⃣یادداشت میدان مسابقه، نجمه صالحی https://eitaa.com/javal60/1137 0⃣1⃣یادداشت قول دادن ممنوع، مریم زارعی https://eitaa.com/javal60/1289 1⃣1⃣یادداشت هیأت خانگی، آسیه آخوند قرقی https://eitaa.com/javal60/1308 2⃣1⃣یادداشت کلم‌پلوی تاریخی، محبوبه زمانی https://eitaa.com/javal60/1283 3⃣1⃣یادداشت آخرین‌ها، نرگس سلیمانی https://eitaa.com/javal60/1323 4⃣1⃣ یادداشت مخاطب خاص من حسین علیه‌السلام، خانم صدر https://eitaa.com/javal60/1326 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا