هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
🔴چرا همه چیز در ایران مرتب گران می شود؟ این قیمت های بالای کالاها از کجا می آید؟ آیا گرانی طبیعی است؟!
✅قیمت عادلانه هر کالا، باید به اندازه هزینه بهای تمام شده آن به علاوه یک سود معقول برای تولید کننده و توزیع کننده آن کالا باشد!
در ایران تقریبا اکثر کالاهای موجود در بازار فاقد قیمت عادلانه است، نمونه بارز آن، قیمت خودروهای ایرانی موجود در بازار است! با آنکه هزینه تمام شده به علاوه سود معقول تولیدکنندگان همه انواع خودروهای ایرانی، کمتر از 300 میلیون تومان است، اما تقریبا هیچ خودرویی با رقم زیر 300 میلیون تومان در بازار آزاد یافت نمی شود تا عموم مردم به سهولت بتوانند صاحب خودرو شوند!
🔴چرا قیمت عادلانه در ایران وجود ندارد؟
✅ به دلیل پایین بودن تولید کالاها در ایران... با آنکه مصرف کننده و نیاز عمومی به شدت برای بسیاری از کالاها بالاست ولی به شدت تولید و عرضه محدود است، در چنین شرایطی همه مردم تقلا می کنند کالای خود را به بالاترین حد ممکن قیمت گذاری کنند!
🔴چرا تولید و عرضه کالاها در ایران، علی رغم قیمت بالای کالاها، محدود و کم است؟
✅به خاطر آنکه ساختار اقتصادی ایران دلال محور، رانت باز و سوداگر است، تقریبا فرهنگ اقتصادی کشور به نوعی به سود حاصل از تفاوت قیمت خرید و فروش، دلالی، توزیع و بازار گره خورده است! امکان ندارد روزی در ایران شاهد ثبات قیمت ها و تورم پایین باشیم، زیرا کلیه افراد حاضر در بازار به شکل روانی عادت کرده اند که هر روز مقداری بر قیمت جنس و کالای خود بیفزایند، این حالت به یک اپیدیمی دائمی تبدیل شده، امکان ندارد کاسبی به جز چنین حالتی را در ایران متصور باشد! از طرفی حجم تعداد افرادی که در مشاغل دلالی، توزیع کالا و بازار فعالیت می کنند قابل قیاس با تولیدکنندگان کالاها نیست.
💢به طور نمونه تعداد فروشندگان، دلالان، سوداگران و توزیع کنندگان خودرو از تعداد کل کارگران، دو خودروساز تا ده برابر بیشتر است!
یعنی به ازای هر کارگر تولید کننده خودرو در کشور، 10 نفر از قبل آن تولید امرار و معاش می کنند!!!!
🔴مشکل و ریشه این وضعیت اقتصادی دلال محور ایران کجاست؟
✅ناتوانی دولت ها و مجالس قانون گذاری در تغییر ریل اقتصادی کشور از یک اقتصاد غیر مولد و رانت زده به تولید، نداشتن قوانین و مقررات محدود کننده دلالی، حذف نکردن بازارهای غیر مولد با مکانیسم نامرئی دخالت دولت مثل مالیات ها و ...
و از طرفی عدم تقویت تولید با افزایش تعداد شرکت های تولیدی و ناگزیر کردن افراد به کارهای با بازدهی بالاتر!
📝برای آگاهی و مطالعه بیشتر به هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید👇
https://eitaa.com/hokmraniirani
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
✍ محمد حق شناس:
🛑علت شکست بسیاری از سیاست ها و برنامه های دولت به خاطر ناقص بودن سیاست هاست نه اشتباه بودن آن ها؛
یک ایراد اساسی همواره در نظام حکمرانی ایران وجود دارد که در تدوین و اجرای سیاست ها، همواره به شکلی کاملا ناقص و محدود یک سیاست را تصویب و اجرا می کنند و وقتی آن سیاست منجر به تعییر دلخواه و خواسته های مطلوب نشد، آن را به سرعت مورد سرزنش قرار داده و کنار می گذارند.
به طور مثال؛ یارانه آرد و نان، سیاستی به غایت درست و منطقی در حمایت از اقشار ضعیف و تامین حداقل نیاز مردم است اما وقتی تنها این سیاست به عرضه آرد دولتی به نانوایی ها بسنده کرده و برای فرایند بعدی نحوه تبدیل این آرد به نان و دسترسی مردم به آن فکری نکرده است، بدیهی است که مقادیر زیادی آرد دولتی توسط افراد سودجو به یغما برود و به بیت المال ضربه وارد شود.
یا سیاست عرضه خودرو به شکل قرعه کشی به مصرف کننده نهایی، ایده خوبی برای تنظیم قیمت ها و عدالت در دسترسی به خودرو است منتها، سیاست گذار تنها فرایند قرعه کشی را طراحی کرده و به بعد از برنده شدن افراد در قرعه کشی توجه نداشته است! بدیهی است اگر سیاست گذار خرید و فروش خودرو یا حواله آن را بعد از برنده شدن ممنوع می کرد یا اجازه فروش آزاد آن را با ابزار مختلف مالیاتی مثل مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر لاتاری نمی داد، دیگر شاهد ثبت نام میلیونی مردم و سودجوی این چنینی نبودیم؛ هر کسی که واقعا خودرو لازم داشت و برای مصرف شخصی محتاج آن بود، صرفا ثبت نام می کرد و در صورت برنده شدن و صاحب خودرو شدن در صورت منصرف شدن از خرید دیگر قیمت نجومی برای فروش محصول بادآورده قرار نمی داد.
به نظرم این ناقص بودن سیاست ها، ریشه در کارشکنی ها دارد، گو اینکه عده ای از عمد این سیاست ها را ناقص مطرح و اجرا می کنند تا تعمدا به شکست منجر شود تا بتوانند ایدهای بازار آزاد و سوداگرانه را جایگزین کنند... در صورت ناکامی در این سیاست ها، به بهانه رانت، فساد و ... سیاست ها را حذف می کنند و دسترسی مردم به یارانه ها و خدمات دولتی را می بندند.
برای آگاهی بیشتر به هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید👇
@hokmraniirani
صداقت رییس سازمان بورس راجع به عرضه خودرو در بورس کالا درنامه به وزیر اقتصاد:
۱۱هزار میلیاردتومان خودروها را گرانتر فروختیم!
صرفا بخاطر عرضه خودرودر بورس کالا
باعث رشد ۷۵درصدی سهام ایران خودرودر بورس شدیم!
از جامعه جذب نقدینگی کردیم!
باعث افزایش درآمد دولت شدیم!
خیلی روشن و شفاف و بدون هیچ اشاره به اندک فایدهای برای متقاضیان خودرو این نامه را نوشتند.
باید بدانیم منافع که به خطر می افتد
وقت آن میرسد تا پرده های واقعیت کنار برود و رئیس سازمان بورس شفاف حقیقت را بگوید.
حقیقت؛ سود ۱۱هزار میلیاردی ذینفعان، سود بادآورده ۷۵درصدی سهامداران و پر کردن قلک دولت از جیب مردم و کوتاه شدن دست مردم از خرید خودروی متناسب با قدرت خریدشان بود که روشن شد.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
مشکل سمت عرضه را به سمت تقاضا حواله ندهیم...
@hemmatgholizadeh
وقاحت بی شرمانه تروریسم رسانه ای تجارت فردا
دشمن معیشت مردم به تامین نان مردم توسط دولت میگوید:
پولسوزی
تجارت فردا می نویسد:
«دولت بیش از 120 هزار میلیارد تومان برای تأمین نان مورد نیاز کشور هزینه میکند.
این مقدار هزینه علاوه بر تحمیل بار مالی قابل توجه به بودجه عمومی کشور، منشأ انباشت بدهی به بانک مرکزی و افزایش پایه پولی است.
برآوردها نشان میدهد دست کم 10 درصد پایه پولی که تورم زیادی هم ایجاد میکند، ناشی از پرداخت یارانه نان است. »
این حرف یعنی تورم اقتصاد ایران بخاطر مصرف نان!!! توسط مردم است..
دستگاه امنیتی کشور واقعا تدبیری برای جنگ ترکیبی اقتصادی این تروریست ها علیه معیشت مردم ندارد؟
مقابله با تروریست های رسانه ای داخلی شاید اولویت بیشتری از رسانه تروریستی اینترنشنال داشته باشد!
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از حسین زمانی میقان
رسانههای زنجیرهای #بچه_های_شیکاگو مدام حمله به معیشت مردم رو مطالبه میکنند
با وقاحت میگن دولت اگر برای نان مردمش هزینه کنه پولسوزی کرده!!!
تیتر و تصویر گویاست
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
نئولیبرالها نسخه گرانسازی نان را پیچیدهاند تا یک یورش دیگر به سفره مردم را تئوریزه کنند. این نسخه البته ابداع این جماعت نیست. قدمتی به عمر IMF دارد و از بس به شورش منجر شده، عبارت IMF Riots در وصف این اعتراضات ابداع شده است.
@syjebraily
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
۱. کارمند اداره آب و فاضلاب یکی از شهرستانهای کرمان که در این سرما برای رفع ترکیدگی لوله به زیر آب رفته است.
۲. دستمزد این کارگر یک دهم برخی مدیران بیخاصیت رده بالای دولتی است
۳. مدیران، هم کارشان راحتتر است هم حقوقشان بالاتر. البته میگویند مسئولیتمان سنگینتر است و البته در جلسات متعدد فسفر میسوزانیم و کار فکری میکنیم.
۴. اگر به این کارگر ۴۰ میلیون تومان بدهند آیا مدیران حاضرند جایشان را با این کارگر عوض کنند؟
۵. شهید مطهری در کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام میگوید نباید دستمزد یک رفتگر از وزیر کمتر باشد
۶. اجرای عدالت در پرداخت حقوق کارمندان دولت (نه بخش غیردولتی) به سمت برابری حقوق حرکت میکند و اختلاف حقوقها به واسطه نیاز فرد و خانواده اوست نه رتبهبندی سازمانیاش.
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏗 کار، محلّل سودِ سرمایه!
• در مکتب اقتصادی اسلام، "کار" واحد اولیِ مالکیت است. مالکیت های بعدی که با ارث و هبه و بیع و... حاصل می شود؛ مالکیت تبعی (تابع آن کار اول) است.۱
• در این مکتب، حلال کننده (محلّل) سودبری سرمایه هم کار است.۲ یعنی یک سرمایه وقتی می تواند افزون شود که سرمایه ی کاری شود و سود ارزش افزوده ی حاصله، بین نیروی کار و سرمایه سهم بندی شود.
• سودبری از دلالیِ صرف و بدون محلّلِ کار وقتی در کالاهای مصرفی مردم واقع می شود، ضربه بیشتری به زندگی مردم می زند. مصرف را گرانتر و طبقات محروم را مستضعف تر می کند.
• برای نمونه: مسکن/خودرو
- مسکن:
از سال۵۵تا۶۵ ، حدود ۷۸٪ تقاضای مسکن مصرفی و فقط ۲۲٪ سرمایه ای بوده است.
اما از سال۹۵ تا ۱۴۰۰، برعکس شده و ۷۵٪ سرمایه ای و ۲۵٪ مصرفی است.
⬅️ دلالی صرف و سود بردن از دست به دست کردن یا احتکار مسکن، در آن ۷۵٪ شکل می گیرد!
- خودرو:
۲۴میلیون خودرو داریم و ۲۷میلیون خانوار! اگر این شیء مصرفی بین خانوارهای ایرانی توزیع شود ۹۰٪خانوارها خودرو خواهند داشت!
اما فقط ۵۰٪ خودرو دارند! عملا ۲۴میلیون خودرو در اختیار ۱۳/۵ میلیون خانوار است!
⬅️ اینجا هم سود دلالی و سرمایه ای شدن خودرو خود را نشان می دهد!
✔️راه انتقال نقدینگی از دلالیِ صرف به تولید و چرخه واقعی کار عمدتا دو چیز است:
1⃣ مالیات بر عایدی سرمایه
2⃣ امنیت سرمایه گذاری در تولید
..................................
۱.ر.ک: فقه العقود سید کاظم حائری ج۱ص۲۹/ مجموعه آثار مطهری ج۲۰ص۴۳۱
۲. الاسلام یقود الحیات شهید صدر
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
یک نفر میشه بگه نحوه فروش خودرو
دقیقا چه ربطی به رئیس سازمان بورس داره؟
بوی تعفن منافع بخشی اذیتتون نمیکنه؟
الان فکر میکنید رئیس سازمان بورس
دنبال ساماندهی بازار خودرو هست
یا میخواد شاخص بورس رو سبز نگه داره و چه چیزی بهتر از جیب مردم مظلوم؟!
از نظر بورسبازها و وزارتاقتصادیها
به طور کلی هرکجا قیمت پایین باشد دلالها میخرند
و هرکجا قیمتها بالا برود مردم عادی خریدارند..
مثلا با قیمت قرعهکشی فقط دلالها خودرو میخرند
ودر بازار دلالها و سفتهبازان یعنی بورس کالا، مردم خریدار خودرو هستند.
اینها با یک تهمت بزرگ به مردم شریف ایران، کلا قائل به این نیستند که ما هم در این اقتصاد، وجود خارجی داریم..
لطفا دست از سر مردم بردارید..
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
یکی از مراکز حساس تصمیمسازی در کشور مرکز پژوهشهای مجلس است. جایی که به راحتی با نمایندگان مجلس و میز و کارتابل آنها ارتباط دارد.
آنوقت در حالی که دولت و مجلس انقلابی بر سر کار است مرکز پژوهشها به شخصی معلومالحال مثل رنانی نامه میزند که بیا و به ما کمک کن در نوشتن برنامه توسعه کشور!!!
رنانی هم با کلی فحش و بد و بیراه جواب منفی میدهد.
آقایان مرکز پژوهشهای مجلس!
شما اولا غلط کردید که دست گدایی جلوی هر کس و ناکسی دراز میکنید!
ثانیا بیجا میکنید به جای رفتن به سراغ کارشناسان متخصص و متعهد به سراغ لیبرالهای معلوم الحالی مثل رنانی میروید!
ثالثا حالا که تو دهنی را از ایشان خوردید بهتر است کمی به خودتان بیائید!
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
🔻مقایسه نئولیبرالها از جمله آقای صادق الحسینی در خصوص مصرف گاز ایران و روسیه گمراهکننده است
امید رامِز، فعال رسانه:
🔹۱.کل طول خط لوله گاز در ایران بیش از ۳۵۰ هزار کیلومتر است. در حالی که کل خط لوله روسیه ۱۷۶ هزار کیلومتر است. دقت کنید وسعت روسیه ۱۰ برابر وسعت ایران است.
پس در ایران «تعداد» افراد بیشتری به گاز دسترسی دارند و این الزاما به معنی مصرف زیاد هر یک آنها نیست.
(تا اینجا خدمترسانی جمهوری اسلامی و نگاه «توسعه عدالتمحور» در حوزه مصرف مواهب طبیعی اثبات میشود)
🔹۲. قریب به ۸۳٪ تولید برق ایران «گاز محور» است. در حالی که این نسبت در روسیه ۵۴٪ است.
🔹بنابراین مقایسه مصرف سرانه گاز در ایران و روسیه مثل بسیاری از مقایسههای دیگر نئولیبرالها بیهوده است و منتج به سیاست اثربخش نخواهد شد. زیرا نقش مهم "صنایع" را در افزایش مصرف سرانه نادیده میگیرند. اساسا مقایسه کشورها با شاخص «سرانه» جزء گمراهکنندهترین و ناکارآمدترین شاخصهاست و نحوه توزیع، موقعیت و شرایط هر کشور و... را نادیده میگیرد.
🔹این البته ناقض لزوم صرفهجویی مردم و گران کردن گاز ثروتمندان که استخر و جکوزی خود را با قیمت کم گرم نگه میدارند نیست. اما اینها، همهی مردم نیستند که اقتصادخواندهها نسخه «گرانسازی» را با نام «جهانیسازی» تجویز میکنند.
✅ @Rajanews
هدایت شده از نشست هم افزائی جهاد تبیین اقتصاد ایران
نشست همافزایی جهاد تبیین اقتصاد ایران
ویژه پژوهشگران و دانشآموختگان فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی
سرفصلها:
جنگ شناختی اقتصادی
روایت اقتصاد ایران
قصه اقتصاد مقاومتی
مسائل روز اقتصاد ایران (ارز، مسکن، خودرو، انرژی،...)
امتیازات:
عضویت در انجمن مبلغین اقتصاد مقاومتی
کسب گواهی مبلغ تخصصی اقتصاد
اعزام در دهه فجر و ماه مبارک رمضان
معرفی در شبکه مبلغین و عملیات تبلیغی
بهرهمندی از امتیازات تبلیغی مرکز خدمات
حمایت مالی از تولیدکنندگان محتوا
ثبتنام:
نحوه ثبت نام: ارسال نام و نام خانوادگی به شماره 09030137354
تاریخ برگزاری: 1401/10/25
زمان برگزاری: 8 تا 14
توضیحات بیشتر:
https://eitaa.com/neshasteqtesad
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
تقلب!
اینگونه بورس کالا را محل مناسبی برای عرضه و تقاضای خودرو مصرفی معرفی می کنند:
🛑 وقتی تنها تا ساعت ۱۷ امروز امکان ثبت سفارش خودرو وجود داشته است و از طرفی عرضه خودرو برای فردا برنامه ریزی شده است، به چه حقی ایران خودرو و سازمان بورس به یکباره و بعد از اتمام بازه ثبت سفارش، تعداد خودرو عرضه شده را افزایش می دهند؟!
🛑مطابق کدام قانون و قاعده بورسی عرضه کننده اجازه دسترسی به اطلاعات مربوط متقاضیان خرید را دارد که با اطلاع از استقبال خریداران، به یکباره قبل از شروع عرضه، تعداد کالاهای عرضه شده خود را دو برابر می کند؟!
🛑 در بورسی که متقاضیان ناچار به داشتن کد بورسی، حساب وکالتی، مبلغ پول معادل قیمت پایه برای بلوکه شدن آن هستند و کشف قیمت توسط نمایندگی کارگزاری ها انجام می شود و همه چیز در یک فرایند غیرشفاف، پیچیده و پر از مانع برای مردم عادی انجام می شود تقلبی به این بزرگی عجیب نیست!
🛑سامانه ثبت سفارشات هم که برای عده بسیاری از مردم با ارورهای مختلف، مانع ثبت سفارش آن ها می شود.
🛑هیچ بعید نیست بخش عمده ای از این عرضه ها از قبل هماهنگ شده و برای سودآوری گروه یا مجموعه ای باشد که از این موهبت رانتی برخوردار شوند!!!!
به هنر حکمرانی و مدیریت بپیوندید 👇
@hokmraniirani
ما در کل چند ماه ایام سرما تا اینجا
مجموعا کمتر از ۴۸ساعت از وسایل گرمایشی استفاده کردیم.
از ۴دریچه شوفاژ هم فقط ۲تای آن استفاده میشود.
همچنین مصرف برق ما در اوج تابستان نیز حتی مورد تشویق نقدی شرکت برق قرار گرفت و یک پولی هم به ما دادند..
مشکلی هم از بابت سرما و گرما پیش نیامد.
الحمدالله بابت وجود نعمتی به نام جمهوری اسلامی که هوای ما را دارد. ما هم هوایش را خواهیم داشت انشالله.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از امیدوار به آینده
افزایش تولید با افزایش قیمتها به اسم کذایی توزیع عادلانه یارانه پنهان نمیسازد.
بدیهی است وقتی قیمتها با تصاعد افزایش مییابد به اسم مظلوم عدالت و با شاخص قمیت دلاری، نه مردم پول دارند که بخرند و نه تولید کننده توان تهیه مواد اولیه تولید!
و اینگونه اقتصاد ایران توسط دُوَل مختلف پیش دلار تحقیر میشود.
#یارانه_جعلی_پنهان
#دلاریزه_کردن_اقتصاد
@kafar_be_gharb
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
سال هاست در مواضع مختلف می گوییم، نمی شنوند.
کار که خراب می شود، مردم را مقصر می کنند.
الان مقصر کیست؟ می گویند مردم! چون زیاد گاز مصرف می کنند.
در ماجرای بورس مقصر کیست؟ می گویند مردم. چون بدون دانش وارد بازار شدند.
در ماجرای خودرو مقصر کیست؟ مردم! چون دلالی می کنند.
در ماجرای مسکن مقصر کیست؟ مردم! چون می خرند و نگه می دارند تا گران شود.
هر راهکاری هم می دهند، در مسیر کوچک کردن جیب مردم است. این همان تفکر استعمارگر سرمایه سالار است.
این مردم را مقصر دانستن، هر چه باشد از جنس انقلاب اسلامی نیست.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
🔰 چارهای جز توسعه صنعت هستهای نداریم
♨️ پرفسور مسعود درخشان استاد تمام اقتصاد دانشگاه:
🔺 تا حدود شش یا هفت سال پیش برخی مقامات ارشد وزارت نفت میگفتند ما تا 300 سال دیگر گاز داریم بعداً به 150 سال و سپس به حدود 100 سال تخفیف دادند. همۀ این آمارها نادرست است.
🔻 در شرایط کنونی بهنظر میرسد استفاده از انرژی هستهای در سطح گسترده باید در اولویت باشد و هرچه زودتر باید سرمایهگذاریهای سنگینی را در این حوزه آغاز کنیم.
💠 @profderakhshan
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
بخشی از سخنرانی دکترمسعود درخشان با موضوع «پیشرفت و برنامه پیشرفت در گام دوم انقلاب اسلامی»
من به شما میگویم دروغ گفتند؛ ما بزرگترین ذخایر گازی دنیا را داریم، کوروش بخواب ما بیداریم، آینده ما هیچ مشکلی از گاز نخواهیم داشت. ده سال است به طور رسمی دارم میگویم، پنجسال است به طور رسمیتر در معاونت فنّاوری ریاست جمهوری سخنرانی کردم؛ متن مکتوب خودم را دادم، تمام مسئولان وزارت نفت بودند جواب من را نتوانستند بدهند. فقط یک خواهش کردم و آن این بود که این پیشبینی من از پارس جنوبی است؛ هم اکنون ۸۰ درصد از گاز کشور از پارس جنوبی دارد تأمین میشود، آیا شما میخواهید به اقتصاد مقاومتی عمل کنید؟ وقتی که ۸۰ درصد یا حدود ۸۰ درصد از گاز کشور از یک میدان میآید، آیا این حفظ امنیت ملی است؟
و نمیدانید این میدان در آینده چه تولیدی خواهد داشت. یعنی آینده این انقلاب را گره زدید به کجا؟ به یک میدان گازی که انشاءالله گاز میدهد؟
من به اعداد و رقم محاسبه کردم و نشان دادم که ۱۴۲۰ تولید پارس جنوبی از ۸۰۰ میلیونی که الان است، البته ۸۰۰ میلیون نشد هیچ وقت؛ آقای روحانی که میگفت ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب گاز میدهد اما در همین ۷۰۰ ماندند ( ۷۰۰ و بیست، سی تا ) گفتم از این میرسد به ۱۰۰ میلیون متر مکعب. یعنی ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز نخواهی داشت. با چی میخواهی جبران کنی؟ تولید از مخازن دیگر؟
مخازن را یک به یک بگو. من گفتم نهایتا ۱۰۰ میلیون مترمکعب، ۲۰۰ میلیون مترمکعب شاید باشد؛ ضمن این که در آن فاصله میادین دیگر غیر از پارس جنوبی با کاهش تولید مواجه میشوند، کاهش تولید آنها شاید جبران شود با مخازن نو دیگری که داریم.
گفتند نخیر! یک مخزن عظیمی کشف شده؛ خب اطلاعش را بدهید. تنها یک چیزی من میخواستم؛ آقای زنگنه رَوند تولید گاز از پارس جنوبی را تا ۱۴۲۰ رسماً اعلام کند. بگوید بدانیم. ایشان به ما پاسخ دهد یا اینکه بگوید خودم هم نمیدانم؛ اگر بگوید نمیدانم که وای به حال این وزارت! چطور بلدید بگویید «قیمتها را خدا تعیین میکند»، بروید به سمت بازارهای رقابتی و.... .
چطور بلدید اقتصاد لیبرالی غرب را قشنگ بیان کنید در حالی که نه درس اقتصاد غرب را خواندهاید نه تخصص هم در نفت دارید چون متخصص نفت هم نیستید. مثل دندانپزشک تجربی یک چیزی یاد گرفته است از بس در وزارت نفت بوده.
هنوز هم ایشان نگفته و میدانم که میداند اما نگفته؛ چرا نگفته؟
خطاب به نمایندگان گفتم: آقای زنگنه من از شما تقاضا میکنم بیست تا عدد به من بدهید، تولید از پارس جنوبی در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰. همین!
اگر پیشبینی من درست باشد، دو تایی بنشینیم کنار هم بگوییم چه کنیم؟
اگر پیشبینی من غلط باشد خب به یک معلم دانشگاه یک چیز یاد دادی. اقدام نمیکند. در دانشگاه امام صادق علیه السلام، چه در مرکز رشد چه در سخنرانیهای عمومی حداقل پنج بار همین بحث الانم را گفتم؛ انگار نه انگار. فکر نکنید شما مثلاً هزار ماشاءالله میخواهید یک انقلاب اقتصادی در کشور درست کنید، هنوز شماها نتوانستید روند تولید از پارس جنوبی را به امضای آقای زنگنه بگیرید.
💠 @profderakhshan
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
بحرانِ کمبود گاز که با روند فعلی حداکثر از دو یا سه سال بعد در کشور آغاز خواهد شد حاصل سوء مدیریت چندین ساله آقای زنگنه و بی توجهی دولت های سازندگی، اصلاحات و بهار به این میدان فوق عظیم گازی از یک سو و بی تدبیری دولت امید بسته به دولت ها و شرکت های نفتی غربی از جمله توتال از سوی دیگر است. زمانی که بحران کمبود گاز آغاز شود مردم احتمالا خواهند گفت که حداقل در زمان دولت روحانی گاز و برق داشتیم!
باطلالسحر این مساله این است که آقای زنگنه میزان تولید گاز پارسجنوبی را از سال۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰ رسما اعلام کند و به مردم توضیح دهد که چرا افت شدید تولید از این میدان را که از ده سال قبل قابل پیش بینی بود، از مردم پنهان کرده است؟
💠 @profderakhshan
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
1_1528505267.mp3
37M
#جلسه_تخصصی
🎵 نشست علمی با موضوع: سیاستهای نفت و گاز کشور در مواجهه با تحولات اخیر
📌 سخنران: پروفسور مسعود درخشان
📅 تاریخ برگزاری نشست: دوشنبه 1400/12/23
🗂هسته #نفت_و_گاز
💠 @profderakhshan
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
✍ محمد حق شناس:
🔴برای فروش خودرو در بورس یک قرارداد نانوشته عجیبی بین 4 گروه ذینفع ایجاد شده است که تماما برای کسب منفعت با حضور ضعیف و دسترسی محدود مصرف کننده نهایی خودرو از قبل این داستان عرضه خودرو در بورس کالا منتفع می شوند:
1⃣اول؛ سهم بالای خودروسازها از افزایش قیمت ها(مثلا کشف قیمت).
2⃣دوم سهم دلالان که به علت تسلط بر فرایند خرید بورسی، داشتن اطلاعات رانتی، دسترسی بهتر به کارگزاری ها و ثبت آسان سفارشات با استفاده از کد ملی سایرین یا خرید حواله ها سود می برند(بازار فوق العاده جذاب و پر سود)
3⃣سوم، دولت از درآمد مالیاتی حاصل از هر خرید.
4⃣چهارم، کارگزاران بورس که کارمزد دریافت می کنند.
❇این وسط مردم عادی در بورس کالا چندان سهمی یا جایی ندارند! چرا؟
🔹اولا به خاطر اینکه برای ورود به این بازار و گرفتن کد بورسی مناسب این بازار باید هفت خان رستم را طی کنند.
🔹دوما در صورت گرفتن کد بورسی و ورود به سامانه، نیاز به حساب وکالتی و شارژ آن به قیمت پایه محصول قبل از عرضه هستند!(پولشان بلوکه می شود)
🔹سوما در مرحله ثبت سفارش خرید به دلایل نامشخص، به سهولت نمی توانند ثبت سفارش کنند( اغلب پیام ها و ارورهایی مثل مشکل داشتن حساب وکالتی، عدم کنترل پیش پرداخت، مشکل در پردازش، درخواست غیرمجاز، درخواست در زمان غیرمجاز و ... دریافت می کنند که آن ها را ناامید از ادامه کار می کند)*** علت پایین بودن ادعایی برخی سفارشات در هفته گذشته دقیقا همین مشکل بود نه تقاضای کم***
🔹چهارما هیچ اطلاعاتی از قیمت مناسب پیشنهادی ندارند یا آن حجم از پول را نداشته باشند و غالب آن ها قیمتی را انتخاب می کنند که از گردنه رقابت آن ها را به نفع طبقه دلال صاحب نقدینگی بالاتر حذف می کند!
🔹پنجما ثبت سفارش یک روز قبل از عرضه است که عملا منطقی و متناسب با یک بازار عرضه و تقاضا صادق و شفاف نیست.
🔹ششما قیمت کشف شده در روز عرضه ربطی به سفارشات ندارد! این قیمت توسط قیمت های پیشنهادی کارگزاری ها به نمایندگی از سفارشات متقاضیان در روز عرضه با مکانیسمی غیر شفاف برای مردم تعیین می شود!
🔹هفتما کارگزاری ها اصل داستان را در این بازار رقم می زنند، از طرفی با کم کردن تقاضا به شکل سیستمی با ارورهای سیستمی و بهانه حساب و کلالتی و از طرفی با اطلاعات مهمی که از دامنه قیمت ها و ... به دست می آورند به راحتی و سهولت می توانند تعیین کننده باشند!
🔹هشتما همچنان مشخص نیست خریداران سابق خودرو از سال 98 چگونه در سیستم بورس مشخص می شوند و از ثبت سفارش یا قبول سفارش آن ها در نهایت جلوگیری می شود(به نظر می رسد یک ادعای فرمالیته باشد)!
برای دانستن بیشتر به هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید👇
https://eitaa.com/hokmraniirani
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
واقعا این کارشناسان خودشان با این گفته ها خنده شان نمی گیرد؟!!؟
مصرف کننده نهایی کجای بورس حضور دارد؟! اصلا مکانیسم های پیچیده بازار بورس کالا اجازه داده که مصرف کننده نهایی بتواند به سهولت در این بازار حضور یابد؟!
چه طور بدون خنده به راحتی این مصاحبه ها را برخی کارشنان انجام می دهند؟!
حداقل یک بار فرایند حضور در بورس کالا و نحوه ثبت سفارشات و الزامات مالی آن را ببینند و بعد اینگونه اظهار فضل کنند...
@hokmraniirani
هدایت شده از اقتصاد ما
🔴رکورد شرکت در طرح قرعهکشی خودرو شکست/ ثبتنام 9.2 میلیون نفر برای 20 هزار خودرو
🔹در طرح فروش فوقالعاده چهار محصول ایران خودرو از طریق قرعهکشی از آغاز ثبتنام تاکنون بیش از 9 میلیون و 250 هزار نفر ثبتنام کرده اند که به این ترتیب رکورد ثبت تقاضا برای خرید خودرو از طریق قرعهکشی شکسته شد
✅کانال اقتصاد ما👇
https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4