eitaa logo
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
634 ویدیو
42 فایل
اقتصاد با طعمی متفاوت یادداشت های تقریبا اقتصادی سید امیرحسین حسینی ارتباط با ادمین: @amirhossein_hosseini_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
برای آگاهی خودمان احترام قائل باشیم. انقدر راحت هر خبر و مطلبی را از افراد کم‌دانش، ذینفع، پرمخاطب و.. نپذیریم. برخی صرفا با خرج کردن بر نگاه شما سرمایه‌گذاری کردند و شما هوشیارانه فریب نخورید. به ویژه از نوسلبریتی‌های به ظاهر مذهبی بیشتر فاصله بگیرید که خیلی خطرناک است.. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
«روایت فنی از ماجرای گرانی خودرو» طبق پیش‌بینی خودرو گران شد و با این روند گران‌تر هم خواهد شد. اما دلایل گرانی: ۱- با شروع وزارت علی‌آبادی و فشار مداخله‌جویانه و بی‌رویه مجلس، تمرکز از تولید به سمت واردات تغییر پیدا کرد. ۲- تولید خودرو در آبان ۴-٪ و آذر ۸-٪ نسبت به مدت مشابه سال قبل افت کرد. ‏۳- تولید ۱۰خودروی اقتصادی مثل تیبا، ساینا، سمند و.. متوقف شد و خودروهای مونتاژی میلیاردی جایگزین آن شدند. ۴- تولید اتوبوس نسبت به مدت مشابه ۷۷-٪ کاهش پیدا کرد. ۵- هیچیک از خودروهای جدید تولید ملی مثل ریرا، آریا، پاژ، سیلک، کادیلا و.. علیرغم وعده وزارت صمت هنوز به تولید انبوه نرسید. ‏۶- واردات قطره‌چکانی و ایجاد عطش در بازار، همزمان با توقف تولید خودروهای اقتصادی و افت تولید سایر خودروهای داخلی، موج جدیدی از سیگنال سفته‌بازی بر خودرو را به بازار صادر و دلالان را برای ایجاد حاشیه سودی جدید و نجومی در خودرو آماده ساخت‌. ‏۷- این روند تمرکز بر واردات و افت تولید باعث تاخیر در تعهدات خودروسازان شده و این روند ادامه‌دار نیز خواهد بود. ۸- این اقدامات باعث حذف تقریبا ۸۰درصد تقاضا از بازار خودروی صفر شده و آنان را به سمت بازار کارکرده سوق میدهد که منجر به شوک قیمتی خودروهایی مثل پراید و تیبا و.. میشود. ‏۹- در صورت استمرار این سیاستها، بازار خودرو که ایامی باثبات و نزولی را سپری میکرد مجددا وارد التهابات بلندمدت خواهد شد. ۱۰- آزموده را آزمودن خطاست! برای جلوگیری از نابسامانی، باید این روند متوقف شود و به جای منافع وارداتچیان و مونتاژکاران، منافع مردم در اولویت قرار گیرد. ✍سیدامیرحسین حسینی
رادیوجوان-خودرو_1.mp3
12.61M
📻ویژه‌برنامه موکب جوانان-رادیو جوان 🔶بررسی ریشه‌های گرانی قیمت خودرو در کشور 🔷آسیب‌شناسی اجمالی سیاست واردات خودروهای صفر و کارکرده 🎙سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این اعتراف رسانه اکوایران به عنوان یکی از طرفداران اصلی و بانیان رسانه‌ای واردات خودروی کارکرده را ببینید.. حرفی که مدتهاست ما فریاد میزنیم را خودشان در ۲دقیقه مختصر و مفید بازگو کرده‌اند که هیچ امکانی برای واردات خودروی کارکرده متناسب با قدرت خرید جامعه هدف متقاضی این خودروها باشد؛ وجود ندارد.. امان از فریب بزرگ رسانه و کلاه بزرگی که هربار بر سر مسئولین می‌رود و دود آن چشم مردم را میسوزاند.. ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم/ ۴۵ درصد کل جستجوی "دیوار" مربوط به ۴ خودروی پراید، پژو پارس، سمند و تیبا است 👤 سیدامیرحسین حسینی، تحلیلگر مسائل اقتصادی: قدرت خرید ۸۵ درصد ایرانیها برای خرید خودرو ۱۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است. هر سیاستی که باعث تامین خودروی باکیفیت در این بازه قیمتی نشود مثل واردات خودروی نو و کارکرده، ناکارآمد است./ هم اکنون ۶ میلیون تقاضای انباشته برای خرید خودرو داریم. ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
از وارداتچی‌ها بپرسید آیا ۴۰۰هزار خودروی ۸هزار دلاری برای واردات وجود دارد؟ در کدام کشور؟ اگر باشد وارداتش بازارهای داخلی آن کشور و بازار جهانی را تحت تاثیر قرار میدهد یا خیر؟ باکیفیت تر از خودروهای صفر ۸هزار دلاری داخلی هست یا خیر؟ اگر ۳.۵میلیارد دلار ارز داشته باشیم آیا اولویت آن واردات خودرو است؟ تقریبا هیچیک از طرفداران، ذینفعان و دلالان واردات خودروی صفر و کارکرده به آن پاسخ نمیدهند! ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
پوست موز واردات خودروی کارکرده! واردات خودروی دست دوم زیر ۵سال امکان‌پذیر نیست چون عرضه خودروی کم کارکرد بسیار پایین است و هیچ فرد عاقلی در هیچ جای دنیا خودروی سالم خود را در مدت زمان کوتاه پس از خرید نمی‌فروشد. واردات خودروی کارکرده پوست موزی برای فشار ارزی به معیشت طبقات پایین، اسقاط خودروهای فرسوده کشورهای همسایه و گرانی خودروی خارجی در کشور به نفع طبقه مرفه است. جمع‌بندی آنکه اولا نه ارز کافی برای واردات انبوه خودرو در کشور داریم، نه اولویت ارزی کشور واردات خودرو است و نه اصلا به میزان نیاز ما خودروی قابل واردات در مبدا‌های اعلامی وجود دارد و نه قیمت آن مناسب نیاز و قدرت خرید بین ۲۰۰ تا ۴۰۰میلیونی مردم است! راهکار اولا ارزان‌سازی قیمت تمام شده خودرو از محل قیمتگذاری ریالی مواد اولیه، ثانیا آزادسازی تولید خودرو و ثالثا تخصیص این منابع به جهش تولید خودروی ارزان و با کیفیت است. وزیر صمت جایگاهش را به خواست عده‌ای در مجلس نفروشد! ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
مغالطه قیمت خودروی دسته دوم! در رسانه‌ها دائما اعداد مختلفی درباره مقایسه قیمت خودروها در ایران با خارج از کشور بویژه دبی منتشر میگردد. در صدر این ماجرا جناب رشیدی کوچی از نمایندگان مجلس استان فارس قرار دارد که دائما اعداد و ارقام نادرست و عجیبی را مطرح می‌نماید که هربار بنا بر تقاضای مخاطبین محترم، اعداد واقعی قیمت خودروها منتشر میگردد. مقایسه صحیح قیمت‌ها برای رسیدن به حقیقت و مطالبه درست بدین شرح است که یا باید قیمت کارخانه یا MSRP خودروها در کشور مبدا مورد مقایسه قرار گیرد که در این قیمت می‌توان عملکرد مستقیم خودروسازی و سیاست‌های صنعتی دولت را مورد نقد و بررسی قرار داد و یا قیمت بازاری مصرف کننده نهایی یا Market Avr صفر یا کارکرده، مقایسه گردد که این قیمت نشان‌دهنده میزان تقارن و تعادل عرضه و تقاضای خودروی مورد نظر در کشور بوده و داده‌ای درباره عملکرد شرکت خودروسازی یا سیاست صنعتی کشور به طور مستقیم نمیدهد اما از شرایط اقتصاد کلان کشور اثرپذیر است و میزان تفاوت آن در کشورهای مختلف بستگی مستقیم به نرخ تبدیل ارز، قدرت خرید عمومی مردم و میزان عرضه و میزان تقاضا دارد. برای مثال تفاوت قیمت خودروی کارکرده پورشه ماکان در امارات و ایران نشانه تقاضای بسیار بالاتر این خودرو در ایران نسبت به امارات است. اما باید دانست اساسا این آدرس غلط مافیای خودرو به نفع بچه پولدارهاست و اساسا قیمت خودروی دبی با عرضه فقط ۱۵۰هزار خودرو قادر به تقاضای ۸میلیونی داخل کشور نیست و فقط باعث تشدید گرانی و هدررفت منابع ارزی به نفع گروه خاصی از جامعه میگردد. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
ببینید چقدر صریح دروغ میگویند! این قیمت سراتو ۲۰۲۳ در دوبی هست.. ۱۸.۳۸۰ دلار یعنی ۹۰۰میلیون تومان تومان در کشور مبدا بوده و با هزینه های واردات حتی بدون تعرفه کمتر از ۱.۵تا ۲ میلیارد وارد ایران نمیشود. این هم مدل ۱۱سال کارکرده مدل ۲۰۱۲ سراتو در دوبی هست که بیش از ۳۰۰هزار کیلومتر کار کرده است و قیمت آن بیش از ۳۰۰میلیون تومان در کشور مبدا می باشد! معلوم نیست آقای رشیدی کوچی نماینده مردم ایران هستند یا مسئول طرح اسقاط خودروهای فرسوده حاشیه خلیج فارس!! چرا افراد را بابت دروغ هایشان محاکمه نمیکنید؟! ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
فارغ از ماجرای تولیدملی و محدودیت ارزی، واردات خودروی کارکرده باعث گرانی شدید خودرو خواهد شد! زیرا حجم خودروی کارکرده در دسترس برای واردات پایین و تقاضا برای آن بسیار بالاست. این امر سبب میشود که قیمت خودروهای صفر وارداتی نیز بالاتر رفته و به دنبالش خودروی داخلی نیز گران میشود. اما اضافه بر آن فشار تقاضا بر بازار ارز باعث تورم، گرانی و بالاتر رفتن قیمت تمام شده خود خودروها خواهد شد. این عوامل باعث میشود که سیاست حمایتی تبدیل به سیاست تورمی و معیشت سوز تبدیل گردد. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
علت گرانی خودروی دسته دوم در ایران خیانت مسئولین و رفاه نسبی مردم است. خیانت مسئولینی که چندین سال تولید و عرضه خودروی کشور را به یک‌سوم کاهش دادند تا امروز چندین میلیون خودرو نسبت به نیاز واقعی کشور عقب‌تر باشیم. و رفاه نسبی بالاتر طبقه متوسط ایران نسبت به کشورهای دیگر که تقاضای چندین میلیونی خودرو را در کشور حاصل گردیده و خود را در نوسانات قیمت نشان می‌دهد. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
طبق پیش‌بینی هیچ پاسخی درباره ابهامات واردات خودرو داده نشد. حقیقت آن است که در کل بازار خودروی کشورهای همسایه نهایتا ۵۰هزار عدد خودرو وجود دارد که ۹۰درصد آن هم برخلاف تصور، خودروهای لوکس و میلیاردی هستند. در حالیکه حداقل به ۴میلیون خودرو برای تعادل قیمتی در بازار نیاز داریم. این واردات هم طوری است که پس از واردات به علت عدم قیمتگذاری دولتی با قیمت چندبرابری معامله میشوند. منتفع این سیاست فقط ثروتمندان طبقه مرفه و متضرر این سیاست توده مردم خواهند بود. گرانی ناشی از جهش قیمت ارز، سفره مردم را و گرانی ناشی از تقاضای بیش از عرضه‌ی خودروی وارداتی، بازار خودرو را متورم خواهد کرد. همانطور که می‌بینید فقط در شهر تهران بیش از ۲۰۰هزار آگهی خودرو وجود دارد و پرتکرارترین واژه جستجو شده در اپلیکیشن دیوار،واژه «پراید» است در حالیکه خودروهای بسیار باکیفیت‌تر در بازار وجود دارد! راه نجات صنعت خودرو از مسیر آزادسازی تولید خودروی ارزان باکیفیت زیر ۳۰۰میلیون تومان میگذرد و باقی راهکارها پوچ و دارای ذینفعان غیرمردمی است. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از اندیشکده قصد
35.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 سید امیرحسین حسینی؛ پژوهشگر اندیشکده قصد در برنامه کتاب قانون شبکه یک سیما: ▫️تقاضای طبیعی سالانه خودرو در کشور حدود ۱.۵میلیون به همراه چندین میلیون تقاضای انباشته تعویض خودروهای فرسوده است! ▪️طبق آمار وزارت صمت، ۸۵درصد قدرت خرید مردم ایران برای خودرو بین ۱۵۰ تا ۵۵۰میلیون است و هر سیاست تولیدی و وارداتی که نتواند خودروی باکیفیت در این بازه قیمتی تامین کند قطعا «ناکارآمد» است. ▫️ارزیابی نرخ خودروهای وارداتی باکیفیت‌تر از نمونه داخلی نشان می‌دهد که این خودروها بیش از ۱میلیارد تومان در کشور مبدا قیمت داشته و حداقل بین ۱.۵ تا ۲میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. ▪️در شرایطی که به‌خاطر روشن کردن کولر در منازل، برق صنایع قطع میگردد، واردات خودروهای برقی و تاسیس چندین هزار ایستگاه شارژ در کشور یک سیاست ناکارآمد است. ▫️راهکار حل مشکلات صنعت خودروی کشور، «آزادسازی تولید خودرو» برای همه نخبگان و متخصصینی هست که قادر به تولید خودروی باکیفیت هستند اما قانون مانع آن‌ها شده است. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
برای آگاهی خودمان احترام قائل باشیم. انقدر راحت هر خبر و مطلبی را از افراد کم‌دانش، ذینفع، پرمخاطب
از این متن به پایین، چند متن، صوت و کلیپ کارشناسی تخصصی درباره ماجرای واردات خودروی کارکرده برای اهل مطالعه قرار دادم تا شبهات آن‌ها برطرف گردد. از دیشب که دوباره خوراک رسانه‌ای پیرامون واردات خودرو داغ شده است، پیام‌های زیادی برای بنده ارسال کردید. توقعم از مخاطبین این کانال، پس از صدها مطلب مستمر و متنوع خودرویی این بود که این شبهات واقعا حل شده باشد اما دیدم با یک کلیپ حاصل چندسال زحمت کارشناسی و تبیینی از بین میرود و شبهات برمیگردد.. ✅خواهشمندم شما ما را راهنمایی کنید که دقیقا باید چکنیم تا آگاهی پایدار در جامعه مومنین دغدغه‌مند ایجاد گردد؟🌻
‏افزایش قیمت خودرو کاملأ برنامه‌ ریزی شده است. مدیرکل خودروی وزارت صمت که وعده ارزان شدن خودرو داد، برکنار شد. دو هفته بعد، معاون ذیربط وزیر صمت گفت مگر مرغ ارزان شد که خودرو ارزان شود؟ اخیرأ و برای چندمین بار، قیمت برخی خودروها بیش از 200 میلیون تومان افزایش داشته است. @DrRezaGholami