eitaa logo
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
634 ویدیو
42 فایل
اقتصاد با طعمی متفاوت یادداشت های تقریبا اقتصادی سید امیرحسین حسینی ارتباط با ادمین: @amirhossein_hosseini_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
کالابرگ الکترونیک طوری طراحی شده است که اگر برخی اقلام بسته‌بندی کارخانجات بزرگ انحصاری را از فروشگا
برای آنکه ذهن دقیق‌تر شود که چرا سیاست کالابرگ الکترونیک میتواند به ضرر اقشار هدف تبدیل شود این مقایسه را ببینید: پنیر ۴۰۰گرمی فروشگاه شهروند ۳۷هزار = کیلویی ۹۲هزار پنیر ۱کیلویی باسلام ۷۵هزار عملا بسته‌بندی با مصرف مردم دارای اختلاف قیمت قابل تامل است.
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
از وارداتچی‌ها بپرسید آیا ۴۰۰هزار خودروی ۸هزار دلاری برای واردات وجود دارد؟ در کدام کشور؟ اگر باشد
طبق پیش‌بینی هیچ پاسخی درباره ابهامات واردات خودرو داده نشد. حقیقت آن است که در کل بازار خودروی کشورهای همسایه نهایتا ۵۰هزار عدد خودرو وجود دارد که ۹۰درصد آن هم برخلاف تصور، خودروهای لوکس و میلیاردی هستند. در حالیکه حداقل به ۴میلیون خودرو برای تعادل قیمتی در بازار نیاز داریم. این واردات هم طوری است که پس از واردات به علت عدم قیمتگذاری دولتی با قیمت چندبرابری معامله میشوند. منتفع این سیاست فقط ثروتمندان طبقه مرفه و متضرر این سیاست توده مردم خواهند بود. گرانی ناشی از جهش قیمت ارز، سفره مردم را و گرانی ناشی از تقاضای بیش از عرضه‌ی خودروی وارداتی، بازار خودرو را متورم خواهد کرد. همانطور که می‌بینید فقط در شهر تهران بیش از ۲۰۰هزار آگهی خودرو وجود دارد و پرتکرارترین واژه جستجو شده در اپلیکیشن دیوار،واژه «پراید» است در حالیکه خودروهای بسیار باکیفیت‌تر در بازار وجود دارد! راه نجات صنعت خودرو از مسیر آزادسازی تولید خودروی ارزان باکیفیت زیر ۳۰۰میلیون تومان میگذرد و باقی راهکارها پوچ و دارای ذینفعان غیرمردمی است. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
راه حل انقلاب اسلامی برای افزایش تولید 🔺در نظام اقتصاد سرمایه‌داری، در جایی که به هر دلیلی بحران پدید می‌آید، سیاست‌های قیمتی در انتهای زنجیره تولید را استفاده می‌کنند. به این ترتیب که به سرمایه‌دار اجازه می‌دهند قیمت را به هر نحوی که منافع او ایجاب می‌کند تغییر دهد و طبعا سرمایه‌دار نیز قیمت را در جهت حداکثرسازی سود خود تغییر می‌دهد. همانطور که به لحاظ تاریخی قابل مشاهده است، بحران‌ها به طور متوسط، تورمی هستند. به ندرت می‌توان ادواری را مشاهده کرد که با بحران کاهش قیمت مواجه شویم. لذا سرمایه‌دار که ابتکار عمل قیمت‌گذارانه را در دست دارد همواره قیمت محصول را در جهت منافع خود گران می‌کند و نتیجتا قدرت خرید مستضعفان کاهش می‌یابد. لذا خروج از بحران، در واقع به معنای خارج کردن سرمایه‌دار از بحران است. ⁉️اما انقلاب اسلامی چه راه حلی را پیشنهاد می‌کند؟ 🔺از روندهایی که در انقلاب اسلامی رخ داده است می‌توان این دریافت را کرد که راه حل انقلاب اسلامی برای خروج از بحران‌هایی که در تولید رخ می‌دهد، افزایش سطح قیمت نیست. ✅راه حل انقلاب اسلامی کاهش یا حفظ هزینه‌های تولید است و در این مسیر همه امکانات خود را بسیج می‌کند. از نیروی انسانی متعهد تا خطوط آب و برق و گاز و ... . حفظ هزینه‌های تولید موجب می‌شود که تولید رخ دهد بی‌آنکه محصول گران شود. لذا انقلاب اسلامی هم با قیمت‌های جهانی مخالفت می‌کند و هم با این‌که قیمت‌های درون کشور، جهانی شود. ❓اما در واقعیت چه رخ می‌دهد؟ و چرا محصولات گران می‌شوند؟ در اینجا لازم است به اقتصادسیاسی تولید بپردازیم. 🔸سرمایه‌داران و مدیران و اقتصاددانانی که تفکر سرمایه‌داری را دنبال می‌کنند، همواره جهت‌گیری گران‌سازی دارند و با کاهش هزینه تولید مخالفت می‌کنند. لذا با عنوان‌هایی چون جهانی‌سازی یا مبارزه با یارانه پنهان، همواره تلاش می‌کنند هزینه تولید را افزایش دهند تا بهانه برای گران‌سازی پیدا شود و گران‌سازی را موجه سازند. و این گران‌سازی‌ها البته خود، مرحله بعدی تورم را پدید می‌آورند. و نیز این جریان از هر حربه‌ای برای گران‌سازی مجدد استفاده می‌کند. ابزار ویژه‌ای که این سال‌ها در اختیار گرفته‌اند، ابزار نرخ ارز است. با گران کردن ارز از مجرای رها کردن آن در دست سرمایه‌داران، زمینه کنش سرمایه‌سالاران برای گران‌سازی و موجه ساختن افزایش قیمت‌ها فراهم می‌شود. 🔸در سوی مقابل، جریان انقلابی بهبود معیشت طبقه مستضعف را هدفگذاری می‌ کندو تلاش می‌کند اجازه چنین گران‌سازی‌هایی را ندهد. در صورتی هم که گرانی رخ دهد، واکنش انقلاب اسلامی، افزایش سطح یارانه، یا افزایش سطح دستمزدها است. 🔅حال شاید دعوا روشن تر شده باشد. ⚠️بعضی از غرب‌خوانده ‌ها، راه حل بحران‌ها را گران‌سازی و جلوگیری از افزایش سطح دستمزد کارگران و کارمندان می‌دانند (البته همین‌ها معتقدند باید دستمزد طبقه الیت و به اصطلاح نخبه به شدت افزایش یابد. چون این طبقه نیز شبه سرمایه‌دار هستند. رجوع کنید به ادبیات سرمایه انسانی). ✅در مقابل اما تفکر انقلابی مانع افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود و افزایش سطح دستمزد طبقه کارگر و کارمند را دنبال می‌کند. ✅بله راه حل انقلاب اسلامی، افزایش سطح تولید با محور قراردادن معیشت طبقه مستضعف است. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
اندیشه های اقتصادی امام-نسخه ایتا.pdf
5.63M
💠 اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه حجت الاسلام قنبریان/ ۱۱خرداد۱۴۰۲/ اندیشکده قصد • اشاره ای به نظریه اقتصادی امام: روابط حاکم/ نظام اسلام/ احکام فرعیه • جایگاه ولایت مطلقه فقیه در این گذار: تغییر روابط حاکم بر اساس نظام ولو به قیمت تعطیل موقت برخی احکام فرعیه! • تحریف روشنفکران و بدنه کارگزاری: ولایت مطلقه، حکومت مطلقه برای گذار از سنت به مدرنیته (نقد مقاله حجاریان در مجله کیان) • کوتاهی قم بلکه همراهی برخی نا آگاهان بروکرات در تأویل ولایت مطلقه به حکومت مطلقه یا ولایت اداری! • پاسخ به دکتر غنی نژاد که توقع دارد ولایت مطلقه بی حجابی را حلال کند! 📎 مطلب مرتبط: نمای فقه اقتصادی امام صوت چکیده بحث ☑️ @m_ghanbarian
راه حل انقلاب اسلامی برای افزایش تولید 🔺در نظام اقتصاد سرمایه‌داری، در جایی که به هر دلیلی بحران پدید می‌آید، سیاست‌های قیمتی در انتهای زنجیره تولید را استفاده می‌کنند. به این ترتیب که به سرمایه‌دار اجازه می‌دهند قیمت را به هر نحوی که منافع او ایجاب می‌کند تغییر دهد و طبعا سرمایه‌دار نیز قیمت را در جهت حداکثرسازی سود خود تغییر می‌دهد. همانطور که به لحاظ تاریخی قابل مشاهده است، بحران‌ها به طور متوسط، تورمی هستند. به ندرت می‌توان ادواری را مشاهده کرد که با بحران کاهش قیمت مواجه شویم. لذا سرمایه‌دار که ابتکار عمل قیمت‌گذارانه را در دست دارد همواره قیمت محصول را در جهت منافع خود گران می‌کند و نتیجتا قدرت خرید مستضعفان کاهش می‌یابد. لذا خروج از بحران، در واقع به معنای خارج کردن سرمایه‌دار از بحران است. ⁉️اما انقلاب اسلامی چه راه حلی را پیشنهاد می‌کند؟ 🔺از روندهایی که در انقلاب اسلامی رخ داده است می‌توان این دریافت را کرد که راه حل انقلاب اسلامی برای خروج از بحران‌هایی که در تولید رخ می‌دهد، افزایش سطح قیمت نیست. ✅راه حل انقلاب اسلامی کاهش یا حفظ هزینه‌های تولید است و در این مسیر همه امکانات خود را بسیج می‌کند. از نیروی انسانی متعهد تا خطوط آب و برق و گاز و ... . حفظ هزینه‌های تولید موجب می‌شود که تولید رخ دهد بی‌آنکه محصول گران شود. لذا انقلاب اسلامی هم با قیمت‌های جهانی مخالفت می‌کند و هم با این‌که قیمت‌های درون کشور، جهانی شود. ❓اما در واقعیت چه رخ می‌دهد؟ و چرا محصولات گران می‌شوند؟ در اینجا لازم است به اقتصادسیاسی تولید بپردازیم. 🔸سرمایه‌داران و مدیران و اقتصاددانانی که تفکر سرمایه‌داری را دنبال می‌کنند، همواره جهت‌گیری گران‌سازی دارند و با کاهش هزینه تولید مخالفت می‌کنند. لذا با عنوان‌هایی چون جهانی‌سازی یا مبارزه با یارانه پنهان، همواره تلاش می‌کنند هزینه تولید را افزایش دهند تا بهانه برای گران‌سازی پیدا شود و گران‌سازی را موجه سازند. و این گران‌سازی‌ها البته خود، مرحله بعدی تورم را پدید می‌آورند. و نیز این جریان از هر حربه‌ای برای گران‌سازی مجدد استفاده می‌کند. ابزار ویژه‌ای که این سال‌ها در اختیار گرفته‌اند، ابزار نرخ ارز است. با گران کردن ارز از مجرای رها کردن آن در دست سرمایه‌داران، زمینه کنش سرمایه‌سالاران برای گران‌سازی و موجه ساختن افزایش قیمت‌ها فراهم می‌شود. 🔸در سوی مقابل، جریان انقلابی بهبود معیشت طبقه مستضعف را هدفگذاری می‌ کندو تلاش می‌کند اجازه چنین گران‌سازی‌هایی را ندهد. در صورتی هم که گرانی رخ دهد، واکنش انقلاب اسلامی، افزایش سطح یارانه، یا افزایش سطح دستمزدها است. 🔅حال شاید دعوا روشن تر شده باشد. ⚠️بعضی از غرب‌خوانده ‌ها، راه حل بحران‌ها را گران‌سازی و جلوگیری از افزایش سطح دستمزد کارگران و کارمندان می‌دانند (البته همین‌ها معتقدند باید دستمزد طبقه الیت و به اصطلاح نخبه به شدت افزایش یابد. چون این طبقه نیز شبه سرمایه‌دار هستند. رجوع کنید به ادبیات سرمایه انسانی). ✅در مقابل اما تفکر انقلابی مانع افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود و افزایش سطح دستمزد طبقه کارگر و کارمند را دنبال می‌کند. ✅بله راه حل انقلاب اسلامی، افزایش سطح تولید با محور قراردادن معیشت طبقه مستضعف است. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
اندیشه های اقتصادی امام-نسخه ایتا.pdf
5.63M
💠 اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه حجت الاسلام قنبریان/ ۱۱خرداد۱۴۰۲/ اندیشکده قصد • اشاره ای به نظریه اقتصادی امام: روابط حاکم/ نظام اسلام/ احکام فرعیه • جایگاه ولایت مطلقه فقیه در این گذار: تغییر روابط حاکم بر اساس نظام ولو به قیمت تعطیل موقت برخی احکام فرعیه! • تحریف روشنفکران و بدنه کارگزاری: ولایت مطلقه، حکومت مطلقه برای گذار از سنت به مدرنیته (نقد مقاله حجاریان در مجله کیان) • کوتاهی قم بلکه همراهی برخی نا آگاهان بروکرات در تأویل ولایت مطلقه به حکومت مطلقه یا ولایت اداری! • پاسخ به دکتر غنی نژاد که توقع دارد ولایت مطلقه بی حجابی را حلال کند! 📎 مطلب مرتبط: نمای فقه اقتصادی امام صوت چکیده بحث ☑️ @m_ghanbarian
یکی از معضلاتی که در کشور گرفتار آن هستیم نبود شفافیت و نداشتن اطلاعات دقیق است چند تا مثال را با هم مرور کنیم: ۱_خودرو: مسیولین و تصمیم گیران با عدم شناخت مسئله و بر اساس آمارهای غیر دقیق فضای مجازی قانونی را تصویب می کنند و بعد می بینند که مستندات آنها درست نبوده است سال گذشته قرار شد ۱۰۰ هزار خودرو وارد کنند ولی موفق نشدند چرا؟ چون اولا شرط گذاشتند خودوری ۱۰-۱۵هزار دلاری وارد کنند که در نهایت موفق نشدند چنین خودروهایی پیدا کنند اما مانع دوم آن کمبود منابع ارزی بود که عملا اجازه چنین کاری را نداد. حالا دیدند خودروی صفر گران هست و توان پاسخ گویی نیاز داخل را ندارد گفتند برویم دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال وارد کنیم!! همه هم راضی بودند گفتن عجب تصمیمی خوبی گرفته شد اما در اینجا هم اشکالاتی وجود داشت. ✅ مبنای چنینی تصمیمی بازهم اطلاعات دقیق نبود بلکه مستند به چند کلیپ از مزایده های خودرو و ... در کشورهای منطقه بود که نادرست بودن بعضی از اینها را قبلا در کانال نشان دادیم. ✅اشکال دوم برآورد دقیق نداشتن از میزان خودروهای موجود با این شرایط ذکر شده در کشورهای منطقه بود یعنی دقیق نمیدانم که در کشورهای اطراف چه تعداد خودروی کارکرده وجود دارد و چه تعداد برای فروش وجود دارد و در نهایت چندتا ازین خودروها سهم ما می شود؟ مسئله ی مهمتر اینکه این خودروها به قیمتی دست ما می رسد ۴_۵هزار دلار هست یا بیشتر؟ و چندین سوال بی جواب دیگر که نتیجه ی همه ی اینها تصمیمات غیرکارشناسی شده و غیر عملیاتی هست که مشکلی را حل نمی کند ولی مشکلاتی را در پی خواهد داشت. ✅در مسئله ی واردات خودرو یک مشکل اساسی که وجود دارد و معمولا در نظر گرفته نمی شود بحث ارز مورد نیاز برای واردات خودرو هست، آیا اصلا منابع ارزی کشور اجازه ی چنین کاری را می دهد؟ اگر می دهد آیا اولویت اول کشور هم هست یا اینکه کلی پروژه اساسی در کشور منتظر تزریق پول است و دارد دوران طلایی تکمیل آن ها از دست می رود بنابراین اگر پولی هم باشد نوبت به اولویت دهم و بیستم که واردات خودرو و ... باشد نمی رسد؟ لذا انتظار از مسئولین این است که به صورت کارشناسی کار را دنبال کنند و با توجه به محذوریت ها و اولویت های کشور تصمیم گیری کنند و قانون گذاری کنند نه از روی جو گیری و برای جذب آرای مردم در اننخابات و...
بسم‌الله الرحمن الرحیم اینجانب فقیه نیستم، صرفا یک کارشناس اقتصادی ام و مطالعاتم در فقه اندک است. اما وقتی همین برداشت اندکم از مطالعات فقهی را با مباحث اقتصادی‌ تطبیق می‌دهم نظرم این است که فقه امام خمینی رحمه‌الله علیه کافی است برای نقد اول تا آخر اقتصاد سرمایه‌داری چه لیبرال آن از نوع هایکی یا فریدمنی و چه سرمایه‌داری از انواع کینزینی آن؛ نظر امام کافی است برای آن‌که بزنیم تو دهن اونایی که می‌گن اقتصاد اسلامی نداریم. باید فقه امام خمینی از هجران بیرون آید خداوند این بزرگ مرد را مشمول رحمت واسعه خود بنماید، بیش از پیش @drbakhshi_eghtesadekalaan
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔻آقای اوجی عزیز، وزیر محترم نفت جمهوری اسلامی ایران، لطفا مرزبندی خود را با سیاستهای روشن کنید. یک ماهی است بازار دارد طعم آرامش را می‌چشد و قیمت‌ها آرام گرفته‌اند، لطفا با ریسمان پوسیده مکتب به دنبال افزایش قیمت بنزین و ایجاد شوک جدید در قیمت‌ها نروید! 🆔 @DrSaeedi
طبق پیش‌بینی هیچ پاسخی درباره ابهامات واردات خودرو داده نشد. حقیقت آن است که در کل بازار خودروی کشورهای همسایه نهایتا ۵۰هزار عدد خودرو وجود دارد که ۹۰درصد آن هم برخلاف تصور، خودروهای لوکس و میلیاردی هستند. در حالیکه حداقل به ۴میلیون خودرو برای تعادل قیمتی در بازار نیاز داریم. این واردات هم طوری است که پس از واردات به علت عدم قیمتگذاری دولتی با قیمت چندبرابری معامله میشوند. منتفع این سیاست فقط ثروتمندان طبقه مرفه و متضرر این سیاست توده مردم خواهند بود. گرانی ناشی از جهش قیمت ارز، سفره مردم را و گرانی ناشی از تقاضای بیش از عرضه‌ی خودروی وارداتی، بازار خودرو را متورم خواهد کرد. همانطور که می‌بینید فقط در شهر تهران بیش از ۲۰۰هزار آگهی خودرو وجود دارد و پرتکرارترین واژه جستجو شده در اپلیکیشن دیوار،واژه «پراید» است در حالیکه خودروهای بسیار باکیفیت‌تر در بازار وجود دارد! راه نجات صنعت خودرو از مسیر آزادسازی تولید خودروی ارزان باکیفیت زیر ۳۰۰میلیون تومان میگذرد و باقی راهکارها پوچ و دارای ذینفعان غیرمردمی است. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
✍ وقتی با خوشمزگی به معتقدین به اقتصاد اسلامی،انگ کمونیست میزنی،، ولی توسط دو تا کامنت سوسک میشی.. ✅ اقتصاد بازار آزاد، توهمی بیش نیست در ذهن این جماعت لیبرال مسلک @tahliltamadoni
مستند «عابدان کُهَنز» را ببینید تا اقتصاد فرهنگی ایران را بشناسید. روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمومنین (ع) کُهَنز شهریار از جمله شهید مدافع حرم «مصطفی صدرزاده» و یاران است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه 88 و فتنه تروریستهای تکفیری در سوریه حضوری فعال داشتند. راهکار پیشرفت اقتصاد ایران و ارتقای رفاه عمومی و افزایش نشاط عمومی و بهتر کردن حال مردم کشور، توجه به این جایگاه و ظرفیت محوری مساجد و هیئات کشور است. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این کلیپ راه حل مشکلات مردم در حوزه خودرو را به طور خلاصه بررسی کردیم. در این فیلم بیان میکنیم که قوانین فعلی واردات چطور باعث افزایش مشکلات در حوزه خودرو و ایجاد نارضایتی بیشتر برای مردم خواهد شد؟! همچنین موانع قانونی دسترسی مردم به خودروی باکیفیت کدامند؟ و چگونه سیاست‌های خودرویی مجلس باعث ضربه معیشتی به مردم خواهد شد؟! 🎙سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco