دبیر کمیسیون اقتصادی هیات دولت در پاسخ به سوال پیرامون تاثیر تورمی افزایش نرخ سوخت هواپیما پاسخ دادند:
«افزایش ۱۲ تا ۲۴برابری نرخ سوخت هواپیما، فقط ۲۵۲ تا ۵۳۰هزار تومان نرخ پایه پرواز را به ازای هر ساعت گران میکند.»
ضمن تشکر از پاسخگویی دبیر محترم کمیسیون اقتصاد دولت؛
فقط بگویید ضمانت اجرا چیست و اگر خیلی گرانتر شد باید چه کسی و چگونه پاسخگو باشد؟
خاطرات تلخ پیشبینی های اشتباه قبلی از تورم نیمدرصدی حذف ارز ترجیحی، تورم ۲درصدی آبان ۹۸، تورمآفرینی دستمزد کارگران و.. هنوز در یادها زنده است.
اما این بار باید قبل از هر تصمیمی مشخص شود ضامن اجرای این پیشبینیها کیست!
البته هرچه پرسیدیم پاسخ ندادند که به ازای این گرانی، هزینه اضافی متحمل شده بر دولت، آن هم دولت مردمی که مکررا در سفرهای استانی به سر میبرد چقدر خواهد بود و چه میزان کاهش درآمد مالیاتی ناشی از رکود صنعت گردشگری بر دولت تحمیل میگردد..
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
#مخاطبین
از زمانی که شنیده ام قرار است برای برقراری عدالت قیمت بنزین هواپیما را هم گران کنند، تمام تن و بدنم میلرزد و مثل سیر و سرکه می جوشم. به عنوان یک فعال اقتصادی و گردشگری که نزدیک به ده سال است در جزیره کیش فعالیت میکنم، به جرات میتوانم بگویم امسال یکی از خلوت ترین روزهای گردشگری در بهترین روزهای گردشگری کیش را سپری میکنیم. با حذف ارز ۴۲۰۰ و تورم سرسام آور سال گذشته، تمامی هزینه های خانواده ها رو به افزایش رفت و بعد از آن شاهد افزایش قیمت بلیط هواپیما از ۱ و نیم میلیون تومان(سقف قیمتی) به ۱و نیم میلیون تومان( کف قیمتی) تا ۳ و نیم میلیون تومان (سقف قیمتی) هستیم.
از آنجا که ۸۰ درصد سفرهایی که به جزیره میشود_ چه کیشوندان و چه مسافران_ از طریق مسیر هوایی صورت میگیرد.( خط ریلی مرتبط به کیش و یا مسیر جاده ای امن و مناسب برای رسیدن به کیش مانند باقی شهرها و جزیره ها موجود نیست) ، همین امروزه ی روز با کمبود مسافر دست و پنجه نرم میکنیم.
به قدری این روزها هزینه و فشار برکیشوندان محتمل هست که برای کسی جز کیشوندان قابل تصور نیست. افزایش اجاره مسکن و مغازه، افزایش مواد غذایی و مصرفی و نبود مسافر و نبود در آمد و بعد مهاجرت معکوس از جزیره کیش. جزیره ای که سالیان سال هزاران هزارمیلیارد تومان برای گردشگری و جذب توریست و مسافر سرمایه گذاری شده است و هر روز چشم به پیاده شدن مسافر از پلکان هواپیما دوخته شده است تا مسافری بیاید و رونقی در این جزیره ایجاد کند.
تمامی کسبه و کیشوندان خواهان افزایش تعداد پرواز ها و کاهش هزینه بلیط هواپیما هستند که ناگهان اخباری میرسد مبنی بر افزایش قیمت بنزین هواپیما!!!
مگر میشود به این راحتی با سرنوشت چند هزار نفر و چندین هزار میلیارد تومان بازی کرد آن هم برای اینکه اقشار مثلا مرفه ای که از هواپیما استفاده میکنند از هواپیما با قیمت بالاتری استفاده کنند؟
آن اقشار مرفه ای که مد نظر شماهستند تمامی شان بیشتر سفرهای خود را در کشورهای خارجی و با ایرلاین های خارجی میگذارند اما تمام مردم سرزمینم که با ذوق و عشق فراوان خود را به آب های نیلگون خلیج فارس می رسانند، پس از این افزایش قیمت ، چگونه خود را به اینجا برسانند؟ مستحضر هستید که جزیره کیش در یکی از دورترین نقاط از شمال و غرب و شرق ایران قرار داد و بهترین و آسان ترین راه دسترسی به آن هواپیماست!!!!
افزایش قیمت بنزین هواپیما ، یعنی افزایش قیمت بلیط هواپیما، یعنی کاهش ورود گردشگر به جزیره، یعنی ورشکستگی کسبه ، یعنی مهاجرت معکوس از جزیره و .... .
برای کسب در آمد از ثروتمندان چرا به راهکارهایی مثل انتقام از طبقه متوسط جامعه روی آورده اید؟
چرا برای افزایش رونق در آمد خودتان، با در آمد و سرمایه هزاران نفر به جنگ می روید؟
ای کاش به جز گران کردن، راه دیگری بلد بودید، راهی که نه نتها موجب رونق زندگی مردم میشد، بلکه باری نیز از روی دوش مردم برمیداشت!
افزایش قیمت بنزین هواپیما یک خیانت محض وآشکار است بر صنعت گردشگری کشور !!!!!!!
هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
هر افزایش قیمتی تا سطح قیمت فوب خلیج فارس هر چه که باشد غلط است خواه بنزین معمولی، خواه بنزین هواپیما، خواه گاز مایع و حتی خواه دستمزد باشد. این یک خطای فاحش در سیاستگذاری سالهای گذشته بوده که بارها ریشه ها و چرایی و آثار آن تبیین شده است.
خیلی ساده است مبنا قرار دادن یک متغیر کلیدی خارجی برای اقتصاد داخلی یعنی واگذار کردن اداره کشور به آن متغیر خارجی و شکل دهندگان به آن متغیرها...
برای چندمین مرتبه تأکید می کنم هیچ کشوری دست به این کار نزده است.
چرا باید قیمتی که عوامل داخلی کشور (هم عامل تولید و هم عامل مصرف) در شکل گیری آن هیچ نقشی نداشته باید به این آنها تحمیل شود؟ در این اقدام هیچ نتیجه خیری برای کشور اعم از مردم، تولید، سیاستگذار و ... متصور نیست.
در ای روزها همان مفهوم اصلی که منجر به چنین خطای خطرناکی شده را فراموش نکنید:
#یارانه_جعلی_پنهان
همت قلی زاده
@hemmatgholizadeh
📍دانشکده اقتصاد مقاومتی دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار میکند:
🔶️ سلسله کرسیهای علمی ترویجی اقتصاد مقاومتی
✅ آسیب شناسی صنعت خودرو کشور و ارائه راهکار در چارچوب الگوی اقتصاد مقاومتی
💢 ارائه دهنده:
👤 سید امیرحسین حسینی
پژوهشگر اندیشکده قصد
💢 اساتید ناقد:
🔰 علی سعیدی؛ عضو هیات علمی دانشگاه قم
🔰طه رمضانی؛ مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
🔰محسن کشاورز؛ پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین (ع)
💢 دبیر علمی:
👤 محمد عباسی
🗓 زمان: دوشنبه 4 دی ماه 1402
⏰ ساعت: 8:00
📌 مکان: دانشگاه جامع امام حسین (ع)-سالن جلسات دانشکده مدیریت و برنامهریزی
🔹️ پیوند جهت حضور مجازی در نشست:
🌐 https://mgt.ihu.ac.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
▫️دانشگاه جامع امام حسین(ع):
🌐 http://ihu.ac.ir
▫️پیامرسان بله، ایتا و روبیکا:
🆔 @ihu_ac_ir
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
نامه جنجالی دانشجویان اقتصاد هاروارد به "پروفسور منکیو": اقتصادی که به ما درس میدهید به درد واقعیت نمیخورد + حواشی
https://tn.ai/3009938
این دانشجویان همراه با انتشار این نامه(متن نامه) از کلاس اقتصاد مقدماتی پروفسور منکیو اعلام انصراف کرده و خارج شدند. همچنین این دانشجویان در تجمعی، مراتب اعتراض خود به غیرکاربردی بودن آموزشها در هاروارد را اعلام کردند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
جناب آقای رائفی پور تحت تاثیر گفتمان غالب، یک اشتباه تحلیلی اساسی دارند. ایشان فکر میکنند اگر بنزین را گران کنیم، خلق نقدینگی متوقف میشود، این گونه نیست، اتفاقا افزایش قیمت بنزین با افزایش تورم و افزایش هزینه تولید و مصرف، نقدینه خواهی را افزایش می دهد. بگذریم از اینکه ادعاهای مطرح شده در مورد ناترازی تولید-مصرف بنزین و تامین هزینه واردات از محل خلق پول همه محل تامل است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
📍دانشکده اقتصاد مقاومتی دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار میکند:
🔶️ سلسله کرسیهای علمی ترویجی اقتصاد مقاومتی
✅ آسیب شناسی صنعت خودرو کشور و ارائه راهکار در چارچوب الگوی اقتصاد مقاومتی
💢 ارائه دهنده:
👤 سید امیرحسین حسینی
پژوهشگر اندیشکده قصد
💢 اساتید ناقد:
🔰 علی سعیدی؛ عضو هیات علمی دانشگاه قم
🔰طه رمضانی؛ مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
🔰محسن کشاورز؛ پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین (ع)
💢 دبیر علمی:
👤 محمد عباسی
🗓 زمان: دوشنبه 4 دی ماه 1402
⏰ ساعت: 8:00
📌 مکان: دانشگاه جامع امام حسین (ع)-سالن جلسات دانشکده مدیریت و برنامهریزی
🔹️ پیوند جهت حضور مجازی در نشست:
🌐 https://mgt.ihu.ac.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
▫️دانشگاه جامع امام حسین(ع):
🌐 http://ihu.ac.ir
▫️پیامرسان بله، ایتا و روبیکا:
🆔 @ihu_ac_ir
هدایت شده از خبر فوری
فوت راننده ۱۸ ساله بی ام دبلیو در تصادف با درخت
🔻 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی اصفهان: برخورد خودرو بی ام دبلیو با درخت در خیابان هزارجریب منجر به فوت یک نفر از سرنشینان آن و مصدومیت سه نفر دیگر شد.
@khabarehfori
هدایت شده از مُنحطّ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #اقتصاددانزاتدان
قسمت اول: گران کن!
حرف مرد یکیه!
حرف اقتصاددانزاتدان هم یکیه!
👑 سخن بزرگان:
هنر این نیست که برای هر مشکلی یک راهکار بدی!
هنر اینه که برای هر مشکلی "یک راهکار" بدی!
🐪 شما تا حالا شنیدید یه اقتصاددان بگه قیمت یه چیز باید بیاد پایین؟ (به جز دستمزد کارگر)
مُنحطّ|ترجمان رسانههای لیبرال
💢 @monhaTT
هدایت شده از بانوی اقتصادخوان
32.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نسل کشی نستله❗️
🔸نستله غول بزرگ صنایع غذایی است که در قدم اول به آفریقا رفت و با روش عجیبی از بازاریابی به نام دامپینگ، نوزادان شیرخوار آنجا را هدف قرار داد.
بازاریابان نستله با حمایت های مالی از پزشکان و پرستاران قلابی سعی در جلب نظر مادران داشتند و با تبلیغات گسترده خود محصول نستله را محبوب و رقیب جدی شیر مادر معرفی کردند.
🔹اما ماجرا از آنجایی شروع شد که نستله قیمت های جدید شیرخشک را اعلام کرد.
هزاران مادر سردرگم شدند که
حالا نه توانایی استفاده از شیر خودشان وجود دارد و نه پولی که بتوانند دائماً شیرخشک بخرند. آنها برای صرفهجویی در مصرف شیرخشک مجبور بودند آن را را با آب زیادی ترکیب کنند که با این کار مواد مغذی از بین رفته و تقریباً هیچ کمکی به رشد نوزاد نمیکرد.
🔸در خیلی از مناطق آفریقا نیز چیزی به عنوان آب سالم وجود نداشت و ترکیب شیرخشک با آب آلوده مشکل بعدی را خلق میکرد. خیلی زود سوءتغذیه حاد و مسمومیت غذایی رایج شد و باعث شد هزاران نوزاد راهی گورستان شوند.
📓بانوی اقتصاد خوان
🔍@banoye_eghtesadkhan
تعیین تکلیف بچههای انقلاب!
نمیتوانی در سیاست مخالف برجام و فضاحت ظریف و روحانی آخوندی و زنگنه و نعمتزاده باشی اما در اقتصاد جانفدای آنان شوی!
نمیتوانی تشکل دانشجویی باشی و عصرها جلوی اتاق بازرگانی تجمع کنی اما شبها در رسانه از مطالب دنیای اقتصاد حمایت کنی!
نمیشود بچه انقلابی باشی و کف خیابان در سختترین روزهای آشوب خیابانی کتک بخوری اما شبها سینهات مملو از اندیشههای اقتصادی رسانه اقتصادی ضدانقلاب باشد..
نمیشود مسکن بزرگترین رنج و هزینه زندگیات باشد اما از اندیشه و رسانه عباس آخوندی حمایت کنی!
نمیشود دبیر نگارش برنامه هفتم و مسئول اجرای سند تحول دولت بود اما برای رسانه برانداز اقتصادی نامه فدایت شوم نوشت..
نمیشود بچههای انقلابی کرمان و اصفهان و مرودشت باشید اما همپیمانان روحانی و همتی و دنیای اقتصادها را به مجلس بفرستید!
رفقا
نمیشود این همآغوشی سلاحورزی و نیلی و غنینژاد و مشایخی و ظریف و ناطق و همتی و جهانگیری و دار و دسته مفسدین را دید و از آن متنفر بود اما در اقتصاد با افتخار از اندیشه آنان حمایت کرد..
باید تکلیف خود را با اقتصاد روشن کنیم..
باید تکلیف خود را یکبار برای همیشه با اقتصاد مقاومتی و قانون اساسی امام و رهبری و بهشتی و مطهری و اندیشمندان بزرگ انقلاب اسلامی روشن کنید..
باید انتخاب کنید.
باید دوست و دشمن را شناخت و تولی و تبری را در اقتصاد پیش گرفت..
رفقای انقلابی
وقتی جنگ، جنگ اقتصادی و جهاد، جهاد تبیین است؛
نمیتوانید وقتی حامی دشمن هستید در جبهه خودی بجنگید..
نمیتوانید تا نقشه دشمن را شناسایی نکردید، جهاد تبیین کنید..
✍سیدامیرحسین حسینی
@afra_eco
جناب رائفی بزرگوار
پراید چندسال است تولید نمیشود!
سهم ماده اولیه را از قیمت کارخانه اندازه میگیرند نه از قیمت بازاری خودرو آن ۵سال پس از تولید!
اینها از بدیهیات رد شده است که نمیدانید..
۷۳درصد هزینه تمام شده مربوط به مواد اولیه است که بخش عمده آن اتفاقا فولاد میباشد..
بیشترین آمار مرگ و میر از رانندگی در دنیا برای آمریکاست و در عین حال نرخ تلفات رانندگی عربستان سعودی با خودروهای لوکس خارجی شدیدا صعودی و ایران با خودروهای داخلی شدیدا نزولی است.
همه افراد به ویژه بنده که مالک خودرو نیستم علاقمندم از باکیفیتترین خودرو برخوردار باشم که از رفاه حاصل از آن استفاده کنم اما قدرت خرید بنده نهایتا زیر ۳۰۰میلیون تومان است که تمام آمارهای رسمی وزارت صمت و بخش خصوصی مثل دیوار این امر را برای عموم مردم ایران تعمیم میدهد.
دوران حرفهای پوپولیستی به قول خودتان تمام شده است.
مخاطبین هم افراد آگاهی هستند اما این کنش شما و دوستانتان نسبت به نگاه کارشناسی بنده به علت نابرابری معنادار مخاطب، ناجوانمردانه و ناعادلانه است.
اینجانب بارها در کمال ادب و احترام نسبت به شما اعلام آمادگی گفتگوی دوستانه داشتهام.
علیرغم هجمه توهین آمیز چندباره شما بصورت مستقیم و یا بازنشر مطالب توهینآمیز و همچنین نسبتهای ناروا و زننده و غیراخلاقی به اینجانب و سایرین، اما مجددا در کمال احترام از حضرتعالی دعوت به یک گفتگوی دوستانه کارشناسی در زمینه «اقتصاد خودرو» مینمایم.
امیدوارم جای توهین و بیاخلاقی مجدد، این دعوت صمیمانه را بپذیرید🌹
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از رادیو سداد
سیاست صنعتی خودرو.mp3
16.26M
هدایت شده از اندیشکده قصد
نقطه اشتراک نظریۀ تثبیت و نظریۀ تعدیل، انقباض پولی و مالی است؛ یعنی همان اتفاقی که برای اقتصاد امروز ایران سَمِ مهلک است. اندیشکدۀ قصد بارها این موضوع را تذکر داده است که راهکار کاهش تورم، رشد تولید است. لازمۀ این دو اتفاق مهم، سیاستهای معقول انبساطی توأم با محدودکردن خریدوفروش و مبادله و گردش سرمایه در ساختارهای سفتهبازی مثل بورس کالا، بانک خصوصی و بازار ارز است.
نقدینگی در موقعیت امروز ایران به نسبت تولید، به کمترین میزان خود رسیده و تکافوی فعالیتهای اقتصادی را نمیدهد. اصرار بر سیاستهای انقباضی، دولت را به کوچکترین مقیاس تاریخی رسانده و اقتدار و نظم بخشی را از نهاد دولت زدوده است. در چنین شرایطی رانتخواران هرچه از سیاست و قیمت را که برای منافعشان لازم است به اقتصاد تحمیل میکنند. در عین حال تلاش میکنند هر عاملی که اندک رفاهی برای مردم به همراه دارد، به نام مبارزه با رانت از بین ببرند. از جمله توزیع انفال میان مردم، بنزین و گاز ارزان، استفاده از نفت و گاز و قیر برای ساخت کالاهای عمومی و ...
لذا اندیشکدۀ قصد، سیاست اساسی برای پیشرفت اقتصادی کشور را اقتصاد مقاومتی میداند. سیاستی که تولید و صادرات را توأم با دانش و عدالت طراحی کرده است.
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
تعیین تکلیف بچههای انقلاب! نمیتوانی در سیاست مخالف برجام و فضاحت ظریف و روحانی آخوندی و زنگنه و نع
این وضعیت سرویس بهداشتی و حمام رسانه زیرمجموعه دنیای اقتصاد است.
دو دستشویی ایستاده و بدون فاصله و بدون تفکیک جنسیت به انضمام حمام شیشهای!
بعد بچههای انقلاب، که عصرها جلوی اتاق بازرگانی تجمع و شبها زیر دست و پای این فتنهگران کتک میخورند؛
روزها از همانها تحلیل اقتصادی میگیرند و نسخه میپیچند.
بچههای انقلاب هم در آبان ۹۸ با نسخه گرانسازی این افراد و هم در فتنه مهسا که تحت حمایت جدی جریان لیبرال اقتصادی کشور بود، مظلومانه شهید و مجروح شدند؛
هم اگر آگاه نشوند و عبرت نگیرند این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد..
علاج پروپاگاندا و میدان جهاد، تبیین است و اگر آگاه شویم پیروز خواهیم شد انشالله.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هر روز مجوز گران کردن یک کالا یا خدمت را می دهند و بعد می گویند چرا تورم شد؟!
پی نوشت: اینترنت ۳۰ درصد گران شد.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
دوستان ولایی
اگر بخواهیم بنا بر حرف رهبری در عرصه اقتصادی و علمی،
خط مشی«مرگ بر آمریکا» را پیش بگیریم با چه مواردی و چگونه باید برخورد نماییم؟
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco