eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
144 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
105 ویدیو
99 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
(برای استفاده از عزیزانی که پارچه‌نوشته«بنر» چاپ می‌کنند). بهتر است خطFont رایگان نبی Nabi را برای این کار استفاده کنند. دعای ماه رمضان يا عَليُّ يا عَظيمُ يا غَفورُ يا رَحيمُ أَنْتَ الرَّبُّ الْعَظيمُ‏ الَّذي لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ وَ هٰذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهورِ وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذي فَرَضْتَ صِيامَهُ عَلَيَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذي أَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْءانَ هُدًى لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدٰى وَ الْفُرْقانِ‏وَ جَعَلْتَ فيهِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَها خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ فَيا ذَا الْمَنِّ وَ لاَ يُمَنُّ عَلَيْكَ مُنَّ عَلَیَّ بِفَكاكِ رَقَبَتي مِنَ النّارِ فيمَنْ تَمُنُّ عَلَيْهِ وَ أَدْخِلْنِي الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ يا أَرْحَمَ الرّاحِمينَ‏ دعای بعد از هر نماز ماه رمضان ٱَللّٰهُمَّ أَدْخِلْ عَلٰی أَهْلِ الْقُبورِ السُّرورَ ٱَللّٰهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ ٱَللّٰهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جائِعٍ ٱَللّٰهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ ٱَللّٰهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدینٍ ٱَللّٰهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْروبٍ ٱَللّٰهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ ٱَللّٰهُمَّ فُکَّ کُلَّ أَسیرٍ ٱَللّٰهُمَّ ٱَللّٰهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ أُمورِالْمُسْلِمینَ ٱَللّٰهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ ٱَللّٰهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ ٱَللّٰهُمَّ غَیِّرْ سوٓءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ ٱَللّٰهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَأَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ
حفظ، گوش دادن یا خواندن قرآن بر کیفیت زندگی تأثیر دارد. منبع: تارنمای Pubmed وابسته به کتابخانه‌ی ملی پزشکی آمریکا
🗒 موضوع: شراب انگور و شراب قرآنی 🔵مدتی است که طرح «عادی‌سازی» در کشور ما اجرا می‌شود. بخشی از این طرح، به عادی‌سازی بی‌حجابی، بخشی به عادی‌سازی مصرف شراب و بخشی به عادی‌سازی روابط خارج از چهارچوب خانواده اختصاص دارد. امروز در خصوص مست‌کننده‌ها(شراب) صحبت می‌کنیم. 🔵آنچه برخی را به اشتباه انداخته، وعده‌‌هایی مثل «شَراباً طَهوراً» در قرآن است که به مؤمنان و پرهیزکاران، «شرابی پاک» را وعده می‌دهد. غافل از این که «شراب» در عربی و همین طور در اصل فارسی، به معنی «نوشیدنی» و «آشامیدنی» است و آنچه اکنون در فارسی به «شراب» معروف شده در عربی «خَمر» و در فارسی قدیم، «مِی» و «باده» خوانده می‌شد، نه شراب. البته طبق یک نقل، «شِراب» در فارسی به معنی «شیرآو» یا «شیراب» به معنی شیره‌ی انگور است که به مرور به «شِراب» تبدیل شده. اگر این نقل را هم درست بگیریم، «شَراب» در عربی، با «شِراب» فارسی هم‌معنی نیست. 🔵پس در قرآن، خبری از وعده‌ی شراب به معنی امروزی نیست و «نوشیدنی پاکیزه» وعده داده شده است. به عنوان مثال، حضرت عزیر در سوره‌ی بقره، آیه‌ی 259 با غذای خود، شراب داشته که معنای «نوشیدنی» برای آن منطقی است نه معنای «باده». یا در سوره‌ی فاطر، آیه‌ی 12 که دو دریا را که «شراب» یکی شیرین و «شراب» دیگری شور و تلخ است، مقایسه می‌کند، شراب در معنای نوشیدنی آمده است. در سوره‌ی کهف، آیه‌ی 29 هم که به ستمکاران، مایعی مانند مس گداخته وعده می‌دهد، می‌گوید: «بد شرابی است» که یعنی نوشیدنی بدی است. 🔵اما واژه‌ی «خمر» که به معنی شراب مصطلح امروزی و «باده» و «مِی» است، 6 بار در قرآن تکرار شده است: 🔴مائده، 90: شراب و قمار و ... پلید و از کارهای شیطان است. 🔴مائده، 91: شیطان می‌خواهد با شراب و قمار، بین شما دشمنی و کینه ایجاد کند. 🔴بقره، 219: از تو درباره‌ی شراب و قمار می‌پرسند؛ بگو: «در آن دو، گناهی بزرگ است و برخی منافع برای مردم؛ ولی گناهشان از منافعشان بزرگ‌تر است». 🔴یوسف، 36 و 41: که داستان ساقی مخصوص فرعون و خواب او و تعبیر خوابش را روایت می‌کند. 🔴محمد(صلی الله علیه و آله)، 15: در این سوره، جوی‌هایی را مثال زده که از باده‌ای پر است که آشامیدن آن لذت‌بخش است. این تنها وعده‌ی «خمر» برای بهشتیان در قرآن است. 🔵جالب است که در همه‌ی ادیان ابراهیمی، نوشیدن شراب(به معنای امروزی) حرام است. حتی دانشگاه‌های معتبر کشورهای غربی هم که نوشیدن مشروبات الکی را قانونی می‌دانند، بر اثرات مخرب آن بر اندام‌هایی مثل مغز و کبد و دستگاه گوارش گواهی می‌دهند و مصرف آن را در هنگام رانندگی و کار و ... ممنوع می‌دانند. آثار مثبت مشروبات الکی بر برخی دستگاه‌ها(مثل کلیه) قطعا از آثار مخرب آن بر دیگر دستگاه‌ها کمتر است، آنچنان که قرآن هم در سوره‌ی بقره، 219 اشاره می‌کند. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem
3.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در پی حملات موشکی مقاومت، سامانه گنبد آهنین در برخی شهرهای رژیم صهیونیستی فعال شد. اما این تصاویر از چهارشنبه‌سوری در کرج است و به خبر فعال شدن گنبد آهنین ربط ندارد! کجایند آن‌هایی که برای به هم خوردن آرامش و آسایش مردم از صدای بلندگوها در محرم و صفر نگرانند و می‌پرسند چرا پول خود را برای زیارت خرج می‌کنید و برای معطلی مردم در ترافیک ناشی از شربت نذری نیمه شعبان یقه پاره می‌کنند؟ اگر ذره‌ای عقلانیت یا سنت در این سبک چهارشنبه‌سوری پیدا کردید، خبر کنید.
2.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پلیس از مردم خواست برای در امان ماندن از سرقت مسلحانه‌ی منزل، کلید و دزدگیر خودرو خود را بیرون از خانه بگذارند تا دزدان محترم و ارجمند، بدون دست بردن به سلاح، بتوانند خودرو را ببرند. (البته پلیس تورنتو در کانادا)
ناو هواپیمابر آیزنهاور آیا غرق خواهد شد؟
🗒 موضوع: اصول حروفنگاری(Type)(قسمت دوم) 🔵در نشست پیشین گفتیم که برای حروف‌نگاری(Type) درست باید دو قانون را رعایت کنیم: 🔴نخست: بین تمام کلمات فاصله بگذاریم 🔴دوم: بین اجزای هیچ کلمه‌ای فاصله نگذاریم 🔵اکنون ببینیم برای نشانه‌های نگارشی چه باید کرد. . و ، و ؛ ( و ) یک کلمه‌ی جدا هستند و باید آنها را با فاصله بنویسیم یا جزیی از کلمه‌ی پیشین خود؟ 🔵نشانه‌های نگارشی به دو گروه دسته‌بندی می‌شوند: 🔴نخست: . ، ! : ؛ ) » }] ؟ 🔴دوم: ( « { [ 🔴گروه نخست، باید به کلمه‌ی پیش از خود بچسبند و با کلمه‌ی پس از خود فاصله داشته باشند. 🔴گروه دوم، باید به کلمه‌ی پس از خود بچسبند و با کلمه‌ی پیش از خود فاصله داشته باشند. برای مثال: ❌علی ( ع ) فرمودند : « بین حق و باطل جز چهار انگشت ،فاصله نیست ؛ باطل آن است که بگویی :( شنیدم)و حق ،آن است که بگویی: ( دیدم ) » . 🔵از نظر حروف‌نگاری مشکل دارد؛ کافی است کمی خط پیام‌رسان خود را ریز یا درشت کنید تا علت را دریابید. 🔵حروف‌نگاری درست این حدیث چنین است: ✅علی(علیه السلام) فرمودند: «بین حق و باطل، جز چهار انگشت، فاصله نیست؛ باطل آن است که بگویی: (شنیدم) و حق، آن است که بگویی: (دیدم)». 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem
وَ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كَانَ يَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْأُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ، فَيَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ، ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِينَ مَا نَالَ رَجُلًا مِنْهُمْ كَلْمٌ وَ لَا أُرِيقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيراً. به من خبر رسيده كه مردى از لشكر شام به خانه زنى مسلمان و زنى غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده وارد شده، و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره هاى آنها را به غارت برده، در حالى كه هيچ وسيله اى براى دفاع، جز گريه و التماس كردن، نداشته اند. لشكريان شام با غنيمت فراوان رفتند بدون اين كه حتّى يك نفر آنان، زخمى بردارد، و يا قطره خونى از او ريخته شود، اگر براى اين حادثه تلخ، مسلمانى از روى تأسّف بميرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است. خطبه ۲۷ نهج البلاغه امروز اسرائیلی‌ها در بیمارستان شفا به زنان حتی زنان باردار در حضور فرزندان و شوهرانشان تجاوز کردند و مسلمانان دیگر کشورها به عبادات خود پرداختند، نمازخواندند و سحری خوردند و روزه گرفتند...