قسطی بخری بُردی| قبول دِین در اخلاق دینی
✍ م . ع/ #شهرآشوب
#پیام_بازرگانی
پرده اول:
معمولا نزدیک عید به برخی از مراکز خرید طرقبه سر می زنیم.
گاها قیمت هایش نسبت به سایر مغازه ها مناسب تر است کیفیتش هم مطلوب.
نمی دانم از کی این کار را شروع کردند ولی تازه متوجه این داستان شدم که برخی از فروشگاه ها، البسه، کیف و کفش خود را به صورت چکی و اقساطی هم می فروشند.
بازارش هم داغ بود.
تعداد قابل توجهی از خریداران از صندوق دارها در باره شرایط و چگونگی خرید اقساطی سوال می کردند
پرده دوم:
گاهی تبلیغات بازرگانی خود گزارش دهنده تمایلات و تفکرات مصرف کننده اند و قابلیت مطالعه و تحلیل دارند.
تبلیغی را می دیدم که پدری همراه با فرزند خود به فروشگاه فرش می روند و در هنگام خرید اقساطی به یاد شهریه مدرسه فرزند می افتند و تصمیم به بیشتر نمودن تعداد اقساط می گیرند، کمی که می گذرد یادشان می آید که تولدی در پیش دارند و برای تولد باز هم میزان اقساط را افزایش می دهند و در ته داستان هم خوشحالند از طولانی شدن اقساطشان.
تبلیغ دیگری از همان شرکت است که در حوزه لوازم خانگی نیز فروشگاه دارند. دو جمله در این تبلیغ روایتگر وضعیت و ذهنیت اقتصادی مصرف کننده است.
اول اینکه در پاسخ به چرایی عدم خرید لوازمی که نیاز دارد پدر در پاسخ به اعضای خانواده خطاب به مادر می گوید شما که می دانی من پول ندارم.
دومین جمله که در واقع شعار این مجموعه فروشگاهی است این است که: قسطی بخری بردی
این واقعا دردناک است که مردم در سال های اخیر برای نیازهای ساده و روزمره خود مجبور به تقبل دِین هستند و حتی از آن استقبال می کنند، مسئله ای که به شدت در اخلاق دینی ما از آن نهی شده است.
آنچه در این تبلیغ روایت می شود این است که امروز برای خانواده ایرانی پول نداشتن امری طبیعی است و در نهایت عدم ثبات اقتصادی باور تمامی کسانی است که با بازار سر و کار دارند و در تبلیغات رسانه ملی نیز این اصل پذیرفته شده و به عنوان شعار مطرح می گردد: قسطی بخری بردی
#یادداشت
#کوتاه_نوشت
@ahalieghalam
رییس جدید دانشگاه رضوی کیست؟!
#یادداشت
✍ #دکتر_جانفزا
اولین باری که سر از دانشگاه علوم اسلامی رضوی درآورد به عنوان سعیدی معروف بود. لمعه می گفت و بیان شیرینی داشت می گفتند از دفتر تبلیغات آمده ترم دوم نام شناسنامه ای ایشان را زده بودند، باب متاجر لمعه را با حاج آقای جهانگیری یا همان آقای سعیدی ترم قبل شروع کردیم. بحث فنی بود و ایشان هم با همان بیان گرم خود درس را ارائه میداد. آن ترم از نخستین سالهایی بود که دانشگاه فقط طلبه گرفته بود و بعضی از آقایان طلاب مناقش سر کلاس ایشان بحث می کردند و هر مناقشه با جواب استاد باز ادامه می یافت. کم کم استاد جهانگیری به عنوان یک استاد حوزوی که هم مدرک دانشگاهی داشت و هم زبان انگلیسی را مسلط بود در یکی از اتاق های هیئت علمی جای گرفت و بعد از انتصاب معاون آموزشی که پیش از این مدیر گروه فقه بود، بدون هیچ رقیبی مدیر گروه فقه و اصول شد. این انتصاب اما سالها به طول انجامید و طرحهایی نظیر طرح مباحثات و آغاز به کار دوره کارشناسی ، ارشد و دکتری فقه نیز در همین دوره طولانی با قدرت تمام اجرا شد.
برنامه های گروه فقه در عین سختگیری خاص خود با اخلاق شیرین استاد، شیرینی خاصی هم گرفته بود و این بود که رشته فقه هنوز از گرد راه نرسیده بود همه مجله علمی اش در آمد و هم دانشجویان رشته فقه اش به گفته رییس وقت سازمان سنجش جزو رتبه های اول کشوری می شد. یادم هست مستندی از طرح مباحثات در روابط عمومی می ساختیم و ایشان به این نکته اشاره داشت که هدف این طرح پرورش مجتهد و ایجاد ملکه اجتهاد برای کسانی است که استعداد لازم را دارند. بماند که نخستین کلاس درس خارج اصول هم بی سر و صدا توسط ایشان شروع شد و بعد هم راه برای باقی اساتید باز شد. با درس خارج بزرگانی چون استاد معرفت ره و شیخ جواد مروی، بحث حوزوی بودن دانشگاه به شدت به رخ کسانی که می گفتند اینجا حوزه نیست کشیده می شد و البته دهها کار حوزوی دیگر که در حقیقت ثمره اتحاد فکری معاون آموزشی وقت و ایشان بود. انتصاب ایشان به عنوان رئیس جدید دانشگاه البته ما را شگفت زده کرد چرا که بحث انتخاب رئیس از بیرون اعضای هیئت علمی دانشگاه به شدت مطرح بود ولی اعتماد دوباره تولیت به انتخاب رئیس از بدنه دانشگاه بیانگر این نکته است که باید زمان را غنیمت شمرد و همه دوستداران درون و بیرون این شجره طیبه می بایست با اتحاد و همدلی نقشی در خور را در رفع نیازهای علمی این نهاد مقدس بازی نمایند.
علی جانفزا
فرهنگسرای امام رضا علیه السلام سبزوار
@ahalieghalam
#چهارشنبههای_امام_رضایی
#کوتاه_نوشت
✍ #جواد_رستمی
در آستانه نوروز قرار داریم که صله رحم، معاشرت با دوستان و وابستگان و نیز حضور در اجتماع بخش وسیعی از زندگی ما را به خود اختصاص خواهد داد.
نکته کوتاه و مهم در این برخوردها در بیان امام رضا(ع) نیکویی معاشرت با مردم و یکسانی برخورد با بزرگ و کوچک است.
ایشان می فرمایند:«اجْعلْ مُعاشرَ تَکَ مَعَ الصغیرو الکبیر؛(صحیفة الرضا، ص 400)برخورد خود را با افراد کوچک و بزرگ زیبا و نیکو گردان»
همانطور که برای بزرگان احترام قائل می شویم و برخورد گرم و نیکویی داریم نسبت به افرادی که بلحاظ سنی، اجتماعی و یا شغلی از ما کوچک تر هستند نیز باید رفتار مبتنی بر احترام و مهربانی داشته باشیم.
مراد از این یکسانی رفتار با بزرگ و کوچک، نوع برخورد نیست بلکه عدم غرور و بی توجهی به شخصیت افراد است.
اینکه با یک مدیر رفتاری متواضعانه داشته باشیم اما نسبت به یک فرد معمولی با غرور برخورد کنیم پسندیده نیست.
یکسانی در نوع رفتار معنا ندارد چه بسا مخاطب ما کودک باشد قطعا آن رفتار رسمی که با یک فرد بزرگ داریم نمی توانیم با همان لحن و ادبیات با یک کودک سخن بگوییم بلکه عقل حکم می کند و دین هم تاکید کرده است که با کودکان به زبان خودشان سخن بگوییم و این سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام است.
رفتاری که بین مرد و زن، پیر و جوان یا محرم ونامحرم داریم قطعا باید متفاوت باشد و این یکسانی در کلام امام مراد در سبک برخورد شخص به لحاظ فروتنی و خضوع و احترام و مهربانی است.
#یادداشت
#حدیث_نگاری
@ahalieghalam
May 11
همراهان گرامی ایام بکام روزگارتان خوش و دلتان شاد...
نوروزتان مبارک و سالی خوش توام با برکت و سلامت را برایتان آرزومندیم...
رمضان الکریم هم در پیش است و بهار قرآن و دعا نوش جان و گوارای روحتان باد...
ما را هم از دعای خویش فراموش نکنید...
@ahalieghalam
اعتماد عمومی و خود باوری
✍ م.ع/ #شهرآشوب
پرده اول
ماشینش یک خرابی جزئی داشت. باید یکی از قطعات تعویض می شد،با هم همراه شدیم به سمت یک مغازه لوازم یدکی خودرو.
وارد مغازه شد، من هم پشتش بودم، اسم قطعه را گفت. فروشنده سه چهار مدل از آن قطعه را جلوی رویش گذاشت و گفت این چینی است و این ها هم ایرانی قیمت این فلان است و قیمت آن فلان نگاهی به فروشنده کرد و گفت خارجی خوب چی داری؟ فروشنده گفت کره ای ش هم هست اما گران، مشکلی نداری؟ گفت نه همان کره ای را بیاور، چینی که معلوم نیست درجه چندم است، ایرانی هم امروز می اندازی میبینی فردا روز از نو روزی از نو.
پرده دوم
بیرون بودیم گفت داروخانه دیدی بگو، دارویی را باید برای همسرم بگیرم. چند جایی را نشانش دادم. رفت اما دست خالی برگشت. به او گفتم چه شده دارو را ندارند؟ گفت چرا ولی ایرانیست دنبال خارجی اش هستم، گفتم چه فرقی می کند؟ گفت ایرانی هیچ اثری ندارد انگار پولت را در سطل آشغال می اندازی.
پرده سوم
دور هم بودیم با تعدادی از دوستان. بحث درباره فرمایشات رهبری در باب جهاد تبیین بود. بیشتر شنونده بودم، همان رفیقمان از همه تندتر بود گفت نمی دانم چرا بسیاری از مردم این همه پیشرفت در عرصه های مختلف صنعتی و دارویی و ..... را نمی بینند هر میزان هم تببین می کنی و گزارش و مستند می آوری به حرفهایت اعتماد نمی کنند؟
بی مقدمه گفتم به همان دلیلی که تو به قطعه و داروی تولید داخل اعتماد نداری. همه ی ما در عرصه عمل همین گونه ایم، فقط برخی زبان و عملشان یکی است و برخی نه.
انگار اب یخ بر روی آتشش ریختم.
سکوت و فکر توصیف احوالش بود.
اعتماد عمومی ارزان ترین کالا در این بازار است که همه می توانند به آن چوب حراج بزنند از شرکت قطعه سازی و دارو سازی گرفته تا رسانه ی ملی و ......
دودش به چشم خودمان می رود، باور کنید.
#حمایت_از_کالای_ایرانی
#یادداشت
#کوتاه_نوشت
#تولید_داخلی
@ahalieghalam
این همه کلیشه و تکرار چگونه ممکن است؟!(نقدی بر برنامه سحری رادیو خراسان)
✍️ سید محمدحسین #دعائی
واقعا چرا؟! چه کار دارید میکنید با خودتان و با ما؟! جواب این سرهمبندیها را چگونه خواهید داد؟! این همه کار کلیشهای و تکراری از کجا میآید؟! این همه اعتماد به نفس چطور؟!
با شما هستم آی طراحان و تولیدکنندگان برنامۀ سحری رادیو خراسان! شمایی که نه طراحی میکنید، نه تولید!
عدم خلاقیتتان شاید علت نخواهد؛ اما اصرارتان بر عدم خلاقیت چرا. واقعا علتش چیست؟!
البته فاجعه بزرگتر از این حرفهاست. یعنی رسماً با یک توهین مواجهیم؛ توهین به شعور مخاطب بینوایی که مجبور است پای رادیو بنشیند.
آری؛ سالهاست که در کمال خونسردی، فرصت طلایی سحر را به باد فنا داده و این همه گوش مجانی را دور میریزید. آیا میشود حرص نخورد؟!
از نوای خاطرهانگیز مرحوم صالحی که بگذریم، واقعا هیچ مجری، کارشناس، گزارشگر و میانبرنامه دیگری غیر از آنچه در این سالها بوده ندارید؟ یعنی اینقدر دستمان خالی است که باید برنامۀ هر سالمان عین برنامهٔ سال قبل باشد؟
وقتی قرار است در عرصههای کلان فرهنگی و اقتصادی، تحول ایجاد شود، واقعا زشت نیست که ما از ایجاد تحول در یک برنامۀ موقت رادیویی عاجز باشیم؟
واقعا دوستان قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان و در جلسات برنامهریزی و هماهنگی خود چه میگویند؟ اصلا جلسهای در کار هست؟ گمان نکنم. درست مثل خانهای که قرار است سالی یکبار میزبان جمعیت زیادی باشد؛ اما متولیان امر، بدون هرگونه زمینهچینی و پیشبینی، درست در همان موعد مقرر درش را باز میکنند و بی آنکه حتی دستی به سر و روی فضای قدیمی و خاکگرفتۀ آن بکشند، به انبوه جمعیت منتظر میگویند بفرمایید داخل!
به خدا ثانیه ثانیۀ این فرصتهایی که هدر میروند، مسئولیت دارد؛ آن هم در شرائط امروز که نیاز به برنامههای مفید رسانهای، از همیشه بیشتر است.
اصلا صحبت آن نیست که چرا نمیتوانید برای سحرهای ماه مبارک، برنامۀ شاد و جذابی درست کنید؛ یا اینکه چرا هر سال، چند آیتم جدید یا چند نغمه، میانبرنامه و آوای تولیدی تازه ندارید؛ یا اینکه چرا به فکر نیازسنجی، مخاطبشناسی، سوژهیابی و طراحی یک منظومۀ محتوایی متناسب با شرائط روز نیستید؛ نه! اینها توقعات خیلی زیادی است. صحبت آن است که بیایید برای رضای خدا، لااقل هر سال یک تغییر کوچک در برنامه ایجاد کنید؛ فقط همین.
بارها نیت کردهام که بروم و دوستان دستاندرکار برنامۀ سحر را پیدا کنم و با آنها حرف بزنم. اما توفیق یار نشده و معلوم هم نیست که بشود. به همین خاطر امیدوارم که این رنجنامه به دستشان برسد و به خواست خدا مؤثر افتد.
با آنکه شدیدا جای تفصیل بود، اما مختصر گفتم؛ شاید از شدت غصه و شاید هم از فرط ناراحتی و بیحوصلگی.
شرح این هجران و این خون جگر
این زمان بگذار تا وقت دگر
پ.ن۱: آنچه عرض شد، هرگز بهمعنای زیر سؤال بردن نیت دوستان و نادیدهگرفتن زحمات آنان نیست. بلکه صرفا دردی بود قدیمی و زخمی بود کهنه که در قالب نقدی نسبتا تند بر قلم جاری شد. پس لطفا نرنجند و به دل نگیرند؛ بلکه جدی بگیرند، بپذیرند و اصلاح کنند.
پ.ن۲: هرکس دیگری هم که سحرهای ماه مبارک رمضان، با شنیدن برنامۀ رادیو خراسان رنج میبرد، حرص میخورد و احساس میکند که دارد به او توهین میشود، لااقل در انتشار این متن سهیم باشد؛ شاید به غیرتی بربخورد و تغییری حاصل شد، ان شاء الله.
#رادیو_خراسان
#ماه_رمضان
#یادداشت
@ahalieghalam
گزارش یک بازخورد
✍️ سید محمدحسین #دعائی
🔸 خوشبختانه با فاصله کمی بعد از انتشار یادداشت حقیر در نقد برنامه سحری رادیو خراسان، یکی از مسئولان محترم صدا و سیمای استان، پیغام داده و ضمن انتقاد از لحن و محتوای سخن، پیشنهاد کردند که بنده بهشکل حضوری با عوامل برنامه سخن گفته و نکاتم را در قالب راهکارهای عملیاتی به آنها منتقل کنم:
سلام علیکم
نقدی از حضرتعالی در خصوص برنامه سحر رادیو دیدم.
از آنجا که دلسوزی در محتوای کلام بود، خواستم نقدی هم حقیر داشته باشم.
از شما که خود را طلبه مینامید خواهشمندم تقوای الهی و البته عدالت را رعایت کنید.
بازنشر مطلبی که رهیافت شماست، آن هم بدون تذکر مخفی به سازندگان برنامه شایسته نیست.
که البته تلاش بزرگواران را در تولید برنامه، مطلوب نظر مخاطب عام میدانم.
دوم اگر پیشنهادی هست خواهشمندم عملیاتی بفرمائید تا حقیر هم مطالبه کنم.
جملات تند و بدون راهکار، جز هدر رفت تلاش مؤمنانه عدهای دغدغهمند اثری نخواهد داشت.
از شما استاد ارجمند خواهش میکنم برای نزدیکشدن نظر و البته ارائه طریق، با تهیهکننده و عوامل برنامه مشورتی داشته باشید.
خداوند همه ما را در پناه خود نگاه دارد.
یا علی
🔹 و اما پاسخ بنده به این پیغام:
علیکم السلام
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و ضمن تشکر از پیگیری حضرتعالی، به عرض میرسد:
۱. اینکه لحن سخنم کمی تند بود را قبول دارم و حاضرم به شکل مقتضی آن را تدارک کنم؛ اما محتوای سخنم را (البته طبق رهیافت خود) مطابق با عدالت و قابلدفاع میدانم.
۲. به نظرم لازم نباشد که نقد یک امر عمومی و علنی، بهشکل مخفی اتفاق بیفتد؛ که اگر لازم بود، هیچ فیلم، داستان و شعری نباید در روزنامهها و خبرگزاریها نقد میشد؛ آن هم وقتی عیب و ایراد کار بهقدری واضح و مورد اصرار است که بههیچوجه نمیتوان احتمال غفلت داد.
۳. در واقع آنچه خلاف تقوای الهی و عدالت است آن است که فردی یا جمعی، با بیتوجهی به ابتدائیترین اصول کار خود، فرصت بهرهمندی از رسانه ملی و بودجه بیت المال را ولو به شکل ناخواسته تضییع کند.
۴. مطلوب نظر مخاطب عام بودن این برنامه هم جسارتا فقط یک ادعاست و دقیقا همان چیزی است که در یادداشت حقیر انکار شده است. بنابراین به بنده اجازه بدهید که این ادعا را از جنابعالی نپذیرم. به علاوه آنکه اصل سخن در قابل ارتقاء بودن برنامه است و نه صرفا مطلوب نظر مخاطب عام بودن. به عبارت دیگر، هرگز نمیتوان و نباید با تکیه بر پذیرش و سکوت مخاطب عام، از تلاش برای تصحیح سلیقه و تکمیل میل او خودداری کرد.
۵. به عرض میرسد که پیشنهاد و راهکار عملیاتی فراوان است. اما جای طرح آنها نه در یک یادداشت کوتاه عمومی یا در این متن، که در جلسات مشورتی و تخصصی است؛ جلساتی که اگر جنابعالی و همکارانتان زمینۀ شکلگیری آنها را فراهم کنید، مایۀ خرسندی بوده و امید میرود که به تغییرات مثبتی در برنامه بینجامد.
۶. بنده در انتهای یادداشتم تأکید کردم که بههیچوجه قصد انکار زحمات و نیات دوستان دستاندرکار را نداشته و صرفا به خروجی عملکرد آنان منتقدم.
۷. امیدوارم که با سعۀ صدر و پیگیری مسئولان محترمی مثل حضرتعالی و با تلاش بیش از پیش دوستان فعال در صدا و سیما، روز به روز بر کیفیت برنامههای دینی رسانه ملی افزوده شده و از حجم غصهها و حسرتهای ما کاسته شود.
در پایان باز هم از شما و دوستان برنامۀ سحر به خاطر لحن نسبتا تند یادداشت خود عذرخواهم و امیدوارم که آن را به پای دغدغهمندی و دلسوزی این حقیر گذاشته و از آن تلقی توهین به دوستان یا نادیدهگرفتن زحمات آنان نفرمایید.
ملتمس دعای خیر شما هستم.
امیدوارم هرچه زودتر این جلسه برگزار شده و مباحث مطرحشده در آن، به ارتقاء کیفی برنامه سحری رادیو خراسان و البته رفع دلگیری احتمالی دوستان منجر شود، ان شاء الله.
#یادداشت
#رادیو_خراسان
#ماه_رمضان
@ahalieghalam
وفاداری سیاسی!
همه چیز کار خودشان است
✍ م.ع/ #شهرآشوب
در سپهر سیاست انچه که حرف اول و آخر را می زند منافع است، هر چند تفسیر این واژه برای هر سیستم و دولتی معنای خاص خود را دارد و در بسیاری از موارد این تفسیر ها حتی در برابر یکدیگر قرار می گیرند .
کمتر دولتی را می توان مشاهده کرد که در مراودات خارجی خود پس از دست دوستی دادن با دولت دیگر، در هر شرایطی نسبت به آن وفادار باشد. اما وفاداری از ویژگی های خاص سیاسی جمهوری اسلامی است. در نگاه کشور هایی که با جمهوری اسلامی مراودات سیاسی دارند این یک امتیاز مهم و مثبت به حساب می آید. این وفاداری تا آنجاست که حتی اگر در بسیاری از مسائل خلاف منافع جمهوری اسلامی عمل کنند، زیر قولشان بزنند و یا در برخی مسائل حتی به آن پشت کنند، باز می توانند روی لطف و گذشت ایران حساب باز کنند. این مسئله بارها در طول تاریخ انقلاب اسلامی از سوی دولت های دوست رقم خورده است. اما این داستان به سیاست خارجی محدود نمی شود، بلکه به حکمرانی جمهوری اسلامی در درون مرزها نیز تسری یافته است. در تاریخ جمهوری اسلامی سیاست مداران بسیاری را خواهید دید که در تصمیم گیری و تصمیم سازی بر خلاف منافع و مبانی انقلاب اسلامی طی طریق کرده اند . در بسیاری از موارد تصمیمات و عملکرد و سخنانشان ضررهای قابل توجهی را به کشور تحمیل نموده است . اما بیش از آن که آن ها خود را به جمهوری اسلامی وفادار بدانند این جمهوری اسلامی بوده که نسبت به ایشان وفادار بوده و نه تنها ایشان را مواخذه نکرده بلکه ایشان را برای بار دیگر در ارکان سیاست گذار و تصمیم ساز ابقا نموده است.
به نظر می رسد جمهوری اسلامی اکنون در نقطه ای سرنوشت ساز قرار دارد که باید بین وفاداری به مهره های هزینه ساز و ولی نعمتان مستضعف خود یکی را انتخاب نماید. در غیر این صورت باید با این انگاره ذهنی مردم که « همه چیز کار خودشان است » کنار بیاید.
#کوتاه_نوشت
#یادداشت
@ahalieghalam
اهل قلم
گزارش یک بازخورد ✍️ سید محمدحسین #دعائی 🔸 خوشبختانه با فاصله کمی بعد از انتشار یادداشت حقیر در نق
گزارش یک جلسه
✍️ سید محمدحسین #دعائی
روز گذشته، به دعوت عزیزان سازمان صدا و سیما، در جلسه ارزیابی برنامه سحرگاهی رادیو خراسان شرکت کردم.
شکر خدا جلسه نسبتا خوبی بود.
بعد از پخش خلاصۀ یکی از قسمتهای برنامه، هر یک از حاضران نظرات خود را بیان کردند. بنده هم بعد از قدردانی و ابراز خرسندی از حضور در جلسه، صرفا رئوس برخی از نکات انتقادی و اصلاحی که به ذهنم میرسید را عرض کردم. در پایان نیز دوستان دستاندرکار، ضمن ابراز ناراحتی از یادداشت انتقادی حقیر و دفاع از نتیجۀ زحمات خود، به طرح برخی از موانع و مشکلات کار پرداختند.
البته ناگفته نماند که علیرغم سعه صدر مسئولان محترم و برخورد بسیار خوب عزیزان، متأسفانه نه فرصت کافی و فضای مناسبی برای طرح دقیق همه نکات و مطالب فراهم بود و نه چشمانداز روشن و ساز و کار مشخصی برای تحول در برنامه تعریف شد.
در پایان تذکر دو نکته را ضروری میدانم:
۱. برنامۀ «نسیم سحری» ـ مثل دیگر برنامههای رمضانی صدا و سیما ـ نقطۀ تلاقی سه امر مهم، یعنی: «ماه مبارک رمضان»، «رسانه» و «نیازهای فکری، فرهنگی و معنوی جامعه» است. فلذا جا دارد که هم سرمایهگذاری ویژهای روی این برنامه صورت گرفته و هم حساسیت ویژهای نسبت به ارزیابی آن وجود داشته باشد.
۲. همیشه افراد حاضر در میدان، یک قدم از بقیه جلوترند. به همین خاطر، خداقوت عرض میکنم به دوستان برنامه و امیدوارم که خداوند پاداش خدمت به روزهداران و توفیق ارتقاء در این خدمت را به ایشان عنایت کند.
#یادداشت
#رادیو_خراسان
#ماه_رمضان
@ahalieghalam
خدایا آرامشی عطا فرما..
✍ #جواد_رستمی
نیسان آبی بود که روی درب اتاقک پشت نوشته بود《خدایا آرامشی عطا فرما!》 سمت راست جاده با یک سرعت معمول در حال حرکت بود که به او نزدیک شدم، کنجکاو بودم ببینم راننده یا نویسنده این دعا
کیست؟!
هنگام سبقت چشمم افتاد به یک شخص به اصطلاح کامل مرد که به صندلی تکیه داده بود دست چپ روی فرمان و دست راست هم قوطی آب معدنی..
نگاهمان که بهم گره خورد آب را پایین آورد بی مقدمه گفتم خدا گفته یاد من آرامش میده {أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ}
ذکر و یاد خدا یعنی فرمانبرداری، انجام وظیفه! یعنی عمل به واجب و ترک معصیت!
از تعجب و نگاهش خواندم که تو باغ نیست لبخندی زدم گفتم نوشتی خداوندا آرامشی عطا فرما!
سوالی گفت خب؟!
در همان حال حرکت و نیم نگاهی به جلو گفتم {كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم}
ترجمه اش را که خواندم متوجه ماجرا شد بلافاصله گفت من مسافر بودم روزه نداشتم هر روز مجبورم از شهر خارج بشم بار ببرم و بیارم..
گفتم خسته نباشی خدا قوت روزیت حلال، اما این شغل تو مانع روزه گرفتن نیست!
وظیفه تو گرفتن روزه است مسافر محسوب نمیشی..
حرفم تمام نشده بود که گفت ان شالله از فردا میگیرم..
گفتم به سلامت..خدا نگهدار..
دستی بلند کرد و خدا حافظی و از من دور شد..
به خود که آمدم دیدم وسط جاده ام به سمت راست متمایل شدم و به این مکالمه کوتاه ناخواسته فکر کردم که خیلی راحت تر از آنچه فکر می کردم در شرایطی غیر عادی با یک گفت و گوی ساده در حال حرکت در جاده، امربه معروف و نهی از منکر داشتم..
به خودم گفتم آیا در شرایطی آسان تر از این هم انجام وظیفه(امربه معروف و نهی از منکر) کردم؟
همین تذکری که به او دادم خودم هم عامل بودم؟!
تلنگری که به او زدم زنگ صدایش در گوش خودم بیشتر پیچید و مرا به فکر فرو برد..
غرق فکر بودم که رشته افکارم از هم گسیخت وقتی به مقصد رسیدم و چشمم به گنبد طلای حضرت رضا روشن شد..
یادم آمد که امروز هم یکی از اون #چهارشنبه_های_امام_رضایی سال جدیدِ که توفیق شد منِ مجاور هم زائر باشم..
به نیت همهِ آنها که به گردنم حق دارند به ویژه پدر و مادر مرحومم دست به سینه گفتم:
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا السلام علیک یا غریب الغربا السلام علیک یا معین الضعفا..ورحمه الله و برکاته..
#یادداشت
#داستانک
#کوتاه_نوشت
@ahalieghalam
اهل قلم
گزارش یک جلسه ✍️ سید محمدحسین #دعائی روز گذشته، به دعوت عزیزان سازمان صدا و سیما، در جلسه ارزیابی
پیشنهادهایی برای بهبود برنامۀ سحر رادیو خراسان
✍️ سید محمدحسین #دعائی
بخش نخست
۱. قبل از هرچیز لازم است که یک کار پیمایشی و آماری دقیقی نسبت به برنامه صورت بگیرد؛ اینکه در مجموع چقدر مخاطب دارد؛ چقدر مورد رضایت است؛ چه تعدادی از مخاطبان، از چه زمانی با برنامه همراه میشوند؛ هر آیتم چقدر طرفدار دارد و ... .
۲. برنامۀ «نسیم سحری»، در شرائط موجود، کمترین نسبتی با تاریخ پخش خود نداشته و بهگونهای است که اگر گفته شود مثلا ده سال قبل تولید شده، بهراحتی قابلپذیرش است. به عبارت دقیقتر، در وضعیت فعلی برنامه، نه تفاوت خاصی با وضعیت سالهای قبل دیده میشود، نه نوآوری و خلاقیت ویژهای مشاهده میگردد و نه نشانهای از شرائط روز جامعه وجود دارد. تا آنجا که بهعنوان مثال، چندین سال است مجری محترم، در لحظات منتهی به اذان صبح، شعری از مرحوم فیض کاشانی با مطلعِ «نسرشتهاند در گلم الا هوای دوست» را ـ آن هم بهشکل غلط ـ تکرار میکنند. بر همین اساس، راهبرد اصلی برای ایجاد تحول در برنامه عبارت است از: «تکرارگریزی»، «بهروزرسانی» و «اولویتمحوری». یعنی اولا باید از تکرار آنچه در گذشته بوده فاصله گرفت، ثانیا باید در فرم و محتوا بهروز شد و ثالثا باید نیازها و اولویتهای جامعۀ امروز را در نظر داشت.
۳. از آنجاییکه ماه مبارک رمضان، «بهار معنویت» و «عید اولیاء الهی» است، کاملا بهجاست که فضای کلی برنامه، فضایی شورانگیز و نشاطآور باشد؛ نه فضایی آمیخته با محافظهکاری و خمودگی. بهعلاوه آنکه اساسا ایجاد جذابیت در فعالیتهای دینی، یکی از مهمترین اولویتهای امروز جامعۀ ماست. بر همین اساس، برنامۀ «نسیم سحری» باید برنامۀ سرزنده و رویپایی باشد که علاوه بر بخش اعلام وقت اذان به افق شهرهای مختلف، در بخشهای دیگر آن نیز نشانهای از «زندهبودن» و «زنده اجراشدن» دیده شود؛ برنامهای که پویایی، در همۀ اجزاء فرمی و محتوایی آن، خصوصا در اجراء مجری و ریتم آیتمها به چشم آمده و مخاطب با انگیزۀ شنیدن آن از خواب برخیزد؛ برنامهای سراسر جذابیت؛ و نه صرفا ابزاری برای اطلاع از مقدار وقت باقیمانده تا اذان.
۴. همانطور که گذشت، یکی از مهمترین ابعاد تحول در برنامۀ «نسیم سحری»، تحول محتوایی، با رویکردِ «اولویتمحوری» است. برخی از مهمترین موضوعات و مسائلی که هم با فضای کلی برنامه تناسب داشته و هم پرداختن به آنها جزء نیازهای فکری و فرهنگی جامعۀ امروز به شمار میرود، از این قرار هستند:
▫️ ماه رمضان (هویت، فضیلت، مراقبات)
▫️ تقوا، تهذیب، خودسازی (معنا، مراتب، راهکار)
▫️ روزه (فلسفه، احکام، آداب، مراتب)
▫️ قرآن (هویت، جایگاه، درسها)
▫️ دعا (اهمیت، آداب، شبهات)
▫️ مسجد (هویت، جایگاه، کارکرد مطلوب)
▫️ استغفار (چیستی، چرایی، چگونگی)
▫️ سحر، شبزندهداری، تهجد، نماز شب
▫️ مظاهر معنویت در ماه رمضان و نقش انقلاب اسلامی در رشد آن (مثل: نماز جماعت، مجالس جزءخوانی، جلسات سخنرانی و مناجات، مراسم احیاء، نماز عید فطر)
▫️ وجوه اجتماعی ماه رمضان (مثل: اطعام، افطاری ساده، مواسات، صلۀ رحم، مهربانی، حسن خلق، رفع کدورتها، اداء حقوق)
▫️ شبهای قدر
▫️ امیرالمؤمنین و امام حسن علیهما السلام
▫️ حرمت روزهخواری علنی و ارتباط آن با امر به معروف و نهی از منکر
▫️ رؤیت هلال، سال و ماه قمری
▫️ امت اسلامی، اتحاد مسلمین، روز قدس
▫️ عید فطر
۵. در راستای نکتۀ قبل، توجه به این نکته نیز ضروری است که ماه رمضان، اگرچه بهطور خاص «ماه روزهداری» است، اما در واقع «ماه دینداری» است. به همین خاطر جا دارد که در این ماه، بهطور کلی از چیستی، چرایی و چگونگی دین، جایگاه عبادت، اطاعت، عبودیت و ولایت در دین و همچنین مباحث بسیار مهمی مثل جامعۀ دینی، سبک زندگی دینی، تربیت دینی، ظاهر و باطن دین، عرفان، معنویت و شبهات مربوط به دینداری در جامعۀ امروز، خصوصا شبهات بحث حجاب و عفاف صحبت شود.
۶. پرداختن به ادعیۀ ماه مبارک رمضان، خصوصا دعای ۴۴ و ۴۵ صحیفۀ سجادیه، دعای افتتاح و دعای ابوحمزه نیز یکی دیگر از اولویتهای محتوایی است.
۷. مجموعه مباحث مرتبط با امر تغذیه و سلامت، البته با رویکرد روزهداری، مثل آنچه برای تقویت بدن مفید است، آنچه به رفع عطش کمک میکند، آنچه برای محافظت از معده لازم است، آنچه بوی بد دهان را از بین میبرد و آنچه برای نوجوانان، سالمندان یا افراد مریض مناسب است، یکی دیگر از مواردی است که میتوان در برنامۀ سحرهای ماه مبارک رمضان به آن پرداخت.
ادامه دارد...
@ahalieghalam
مهدی نصیری؛ از «توهین به اولیاء خدا» تا «دفاع از اسلام سکولار و لیبرال»
به مناسبت فرا رسیدن ۱۲ رمضان، سالروز رحلت حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه
✍ سید محمدحسین #دعائی
درست است که «مهدی نصیری» بهخودیخود اصلا مهم نیست، اما از بد حادثه، در موقعیتی قرار گرفته است که اگر مواجهۀ درستی با او صورت نگیرد، میتواند جمعیتی را با افکار بیاعتبار خود همراه کرده و بر زحمت اساتید فکر و مجاهدان راه خدا بیفزاید. از همین رو، لازم است که گاه و بیگاه، یکی از اهالی اندیشه و قلم، با ایثار فراوان، از اولویتهای کاری خود صرف نظر کرده و به نقد سخنان او بپردازد؛ همان سخنانی که بررسی سیر آنها، حاوی درسها و عبرتهای فراوانی برای اهل بصیرت است.
بگذارید جور دیگری بگویم: وضعیت این روزهای مهدی نصیری، انسان را یاد این شعر عارف شوریدهدل و شاعر شیرینسخن، جناب مولوی میاندازد:
چون خدا خواهد که پرده کس درد
میلش اندر طعنۀ پاکان برد
آری؛ آن زمان که نصیری، علیرغم همۀ دلسوزیها، تلاشها و اتمام حجتها، مرزهای «استدلال»، «انصاف» و «ادب» را زیر پا گذاشته و بیمحابا زبان به هتک حرمت جمعی از پاکترین پاکان عالَم، یعنی حکماء و عرفاء راستین میگشود، کاملا معلوم بود که روزی، نه تنها از «آرمانهای انقلاب اسلامی»، بلکه از «اصول اساسی دین» نیز عدول کرده و چنین بنویسد:
«زنانی شجاع عزم جدی کردهاند تا با برداشتن روسری خود در اعتراض به اسلام جباری، از حق آزادی انتخاب خود دفاع کنند و استبداد و تمامیتخواهی نظام را به چالش بگیرند و از همین رو تسلیم پروپاگاندا و تهدیدهای حکومت نمیشوند. شاید تنها در یک حکومت دینی، از نوع و مدل جمهوری اسلامی و مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه است که عملنکردن به یک حکم شرعی مانند حجاب، دستاورد بزرگتر آزادیخواهی و استبدادستیزی را در پی دارد و در مقام تزاحم بین اهم و مهم، در جایگاه اهم قرار میگیرد. آیا فقیه شجاعی یافت شود که فتوا به مأجوربودن بیحجابانی دهد که برای اصلاح یا محو حاکمیت استبدادی که ام المفاسد است، مقاومت میکنند؟!»
۱۲ ماه مبارک رمضان، سالروز رحلت یکی از برجستهترین شاگردان مکتب عرفانی نجف، یعنی «جناب حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه» است؛ همان عارف بزرگی که بعد از برگزاری مراسم بزرگداشت او در سال ۹۸، مهدی نصیری در یادداشتی با عنوانِ «غلو عرفانی؛ خطری برای شریعت و عقلانیت در حوزههای علمیه»، نوشت:
«پنجشنبه مجلس گرامیداشتی برای سید هاشم حداد ـ موسوم به روح مجرد ـ در مشهد مقدس، با سخنرانی چند تن از روحانیون، از جمله امام جمعۀ موقت تهران جناب آقای صدیقی برگزار شد. ... سید هاشم حداد که در اطلاعیۀ مراسم، از او با عنوان عارف کامل شیعی یاد شده کیست و شاخصهها و اندیشههای عرفانی او کدام است؟ ... نعلبندی عوام و متوهم ... که کمترین ارزشی برای علم و فقاهت و تفکر و عقلانیت قائل نیست. ... [پیروان این جریان] برای چند انسان معمولی، مقامات خدایی و فوق مقامات انبیاء و اهل بیت علیهم السلام قائل هستند و عن قریب است که کارگاه تولید انبوه خدا و یا حداقل کارگاه معصومسازی دایر کنند و همۀ مقدسات را به بازی بگیرند. ... [این جریان] شریعت و عقلانیت را به مسلخ میبرد و مردم را مریدان گوسفندصفت خود میخواهد.»
نگارنده نیز در همان ایام، جوابی به این یادداشت نصیری داد که شاید بازنشر آن خالی از لطف نبوده و به فهم علت این همه انحراف و التقاط او در این روزها کمک کند.
اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا.
#یادداشت
#عرفان
#مرحوم_حداد
@ahalieghalam
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
✍ #جواد_رستمی
توصیه ای از امام رضا برای هم نشینی در روابط اجتماعی
عیون اخبار الرضا جلد۳صفحه۵۳حدیث
{مُجَالَسَةُ الْأَشْرَارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بِالْأَخْيَارِ}را از امام رضا(ع)نقل می کند:هم نشینی با بدان سبب سوء ظن به نیکان می شود.
رفت و آمد و هم نشینی جزئی از زندگی اجتماعی انسان است و این شاخص سنجش شخصیت محسوب می شود از آنجا که از قدیم نیز بدان اشاره شده ملاک شناخت انسان و خوب و بدش را دوستان و رفقای او قرار داده اند.
اهل علم، اهل دین، اهل ایمان هر کدام دوستان خود را از گروه و اهل خویش انتخاب می کند.
از سوی دیگر اهل شرارت، اهل بدی و بی دینی، اهل دروغ و خیانت نیز به سمت افرادی شبیه خود می روند.
در این بین اگر اهل نیکی و خوبی با اهل بدی و شرارت، رفاقت کند سبب سوء ظن دیگران نسبت به خویش شده و بر اساس ملاکی که اشاره شد او را اهل بدی و شرارت تصور می کنند.
افزون بر این سوء ظن، ممکن است از این هم نشینی و رفاقت تاثیر سوء پذیرفته و از دایره نیکی و خوبی خارج شود.
اگر مقداری قند را در ظرفی جدا نزدیک به نفت قرار بدهیم با وجود عدم اتصال پس از مدتی قند طعم نفت را گرفته و خبر از هم نشینی خود با او می دهد. بر این اساس شایسته است در انتخاب دوست و هم نشین دقت کنیم و از آثار آن غافل نباشیم.
هم نشین نیکو انسان را در مسیر صحیح قرار می دهد و تشویق و ترغیب می کند و از سوی دیگر هم نشین بد انسان را از راه به بیراهه کشانده و سبب سقوط و ذلت او خواهد شد.
اگر مراد از هم نشینی با بدان هدایت آنهاست این روابط، توکل بخدا و قوت ایمان را در کنار رعایت ضوابط می طلبد.
@ahalieghalam
#داستان رادان
✍ م.ع/ #شهرآشوب
پرده اول
با یکی از دوستان که در ناجا مشغول خدمت است صحبت می کردم. درباره یک گلایه عمومی از او سوال پرسیدم. گفتم چرا ناجا در برخورد با دزدها و خرده فروشان مواد یا برخی خفت گیری ها جدی برخورد نمی کند. گفت: چرا بکنیم؟ وقتی امروز طرف را دستگیر می کنیم تحویل قوه قضائیه می دهیم، فردا آقا می آید بیرون به ریش ما می خندد. پرسیدم چرا قوه آزاد می کند؟ گفت: ارزش مال سرقتی و مواد مخدر از یه حدی پایین تر باشد نگه نمی دارند. هم پرونده زیاد است و هم زندان ها پر
پرده دوم
به فراخور طلبگی و تحصیل در کنار دوستان حقوقی جمع زیادی از دوستانم در منصب قضا مشغول کارند. خیلی از جمع این دوستان بعد از مدتی قید قضاوت را می زنند و بیرون از قوه به کار وکالت مشغول می شوند. با یکی از دوستان قاضی صحبت می کردم و دلیل این مسئله را جویا می شدم ،او فارغ از برخی انگیزه های مالی، دلیل دیگر این مسئله را حجم بالای پرونده ها عنوان کرد. می گفت: برای ما یک حداقلی مشخص است که باید در طول ماه این مقدار پرونده را تعیین تکلیف کنیم . این حجم بالا کم دقتی و عجله می آورد، گاهی اهمال می شود و این ها همه بار اخروی دارند از آن سمت هم، آخر ماه دیگر زن و بچه ما را نمی بینند، چون باید پرونده ها را به سر انجام برسانیم، ساعت کاری مان زیاد می شود. عددش برای من واقعا تعجب آور بود.
پرده سوم
#سردار_رادان از برخورد جدی نیروی انتظامی با کاشفان حجاب از این هفته خبر داده و گفته است: افرادی که در مراکز عمومی کشف حجاب کنند بار اول تذکر میگیرند و در مرحله ی بعد به دادگاه معرفی میشوند.
حالا شما خبر بالا در کنار وضعیت گزارش شده از نیروی انتظامی و قوه قضاییه بگذارید.
نتیجه فارغ از عوارض اجتماعیش واضح است: طرح محکوم به شکست است.
#حجاب
#یادداشت
@ahalieghalam
قدردانی شب قدر
✍#جواد_رستمی
قدر خود را در #شب_قدر بدانیم و از ارتباط با خدا غافل نشویم که دنیا و عُقبی در اختیار اوست و دراین شبها هر قدر از سعادت و عاقبت بخیری که بخواهیم از خان کرم و رحمت و مغفرت او به قدر همت و تلاشمان قابل درک است.
امام علی(ع) ازقدردانی فرصت شب قدر از سوی پیامبر(ص) وفاطمه(س) چنین نقل می کند که پیامبر در دهه آخر رمضان بستر خواب را جمع کرده و به عبادت می پرداخت و شب قدر اهل و عیال خویش را بیدار نگه می داشت تا به احیا و عبادت، فضیلت این شب مهم را درک کنند.
فاطمه نیز فرزندان را روز قبل از شب قدر خوابانده و با خوراک کم و سَبُک آنها را برای شب زنده داری آماده می کرد.
سیره اهل بیت ملاک عمل است از این رو ما نیز به قدر توان باید خود را آماده درک فضیلت شب قدر کرده تا با اتصال قلبی به منبع لایزال الهی به سوی سعادت حرکت کرده و با دوری از شقاوت، عاقبت خویش را به خیر کثیر گره بزنیم.
زیبنده است همچون فاطمه(س) فرزندان را آماده احیا و شب زنده داری کنیم و اهمیت این شبها را به باور آنها پیوند زده تا راه را از بیراهه تشخیص داده و زندگی خود را بر مدار سعادت تنظیم کنند.
حضور در اماکنی همچون حرم و یا مساجد که مورد تاکید ائمه در روایات است موضوعیت دارد از آنجا که نظر رحمت الهی به جمع بر اساس حضور بندگان خوب او در آنجا و به واسطه آنها، بیشتر شامل همگان می شود مهم و مورد توجه است.
افزون بر آن فضای معنوی و دیدن مردم در حال عبادت و تضرع و دعا و ثنا انسان را به این کار تشویق و روح و روان را برای ارتباط معنوی با خدا آماده می کند.
در صورتی که حضور در اماکن معنوی و مراسمات شب قدر مقدور نیست جمع خانواده و اشتغال همگی به دعا و عبادت هم می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد از این رو پدر و مادر با تمسک به سیره حضرت زهرا(س) می توانند ضمن بهره بردن از این فرصت و قدردانی این فضیلت به فرزندان خویش ارتباط با خدا و اهلیت دینی و توجه به معنویات را آموزش بدهند و این مهم را در ذهن و باور آنها استوار سازند.
قدردانی شب قدر به شب زنده داری، طهارت به غسل یا وضو، اشتغال به نماز و دعا و قرائت قرآن و تفکر نسبت به کرده خویش و حسابرسی از نفس در یک سال گذشته در کنار پشیمانی و توبه از گناهان است تا ظرف روح و روان و قلب ما پاک شده و آماده پذیرش رحمت گسترده حق شود.
حفظ این حال معنوی در زندگی از به دست آوردن آن هم مهم تر است به این دلیل که بر رفتار فردی و اجتماعی
انسان تاثیر مثبت می گذارد و زمینه کنترل رفتار و کردار سوء و نیز اصلاح جامعه را مهیا می کند.
#یادداشت
#کوتاه_نوشت
@ahalieghalam
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
آینهِ باطن
✍ #جواد_رستمی
آینه در زندگی روزمره ما کاربرد بسیار دارد تا در آراستگی ظاهر و رفع نقصان احتمالی یاری رساند.
فقه الرضا صفحه ۳۰۸ از امام رضا(ع)نقل می کند {التفکر مراتک تریک سیئاتک و حسناتک} تفکر آینه توست، بدی ها و خوبی هایت را به تو نشان می دهد.
همانطور که در حفظ ظاهر نیاز به آینه داریم برای آراستگی باطن هم استفاده از آن ضرورت دارد که آن آینه در فرمایش امام تفکر نام دارد.
تفکر نسبت به اعمال و رفتار، بدی ها و خوبی ها را به ما نشان می دهد با رفع بدی ها نقصان از چهره باطن خویش دور می کنیم و با تقویت خوبی ها به آراستگی و زیبایی باطن خویش کمک می کنیم.
تفکر در سبک زندگی اسلامی جایگاه ویژه ای دارد و از آن به عنوان یک عبادت با ارزش یاد کرده اند.
وجود احادیث بسیار پیرامون فکر و تفکر حاکی از اهمیت این مقوله و تاثیر مثبت بر سبک زندگی انسان دارد.
تفکر نسبت به اعمال و رفتار بعد از اقدام و عمل به نوعی حسابرسی از خویش محسوب می شود که این نیز در معارف دینی بسیار سفارش شده است بر این اساس می توان خطاها و اشتباهات خود را رصد کرده و نقاط ضعف خود را بپوشانیم و از سوی دیگر رفتار حسنه و گفتار نیک را تقویت کرده و به اصلاح سبک زندگی خویش بپردازیم.
و اما تفکر پیش از اقدام و عمل هم مانع از انجام خطای احتمالی و نیز سبب تاثیر مثبت بر کمیت و کیفیت اعمال و رفتار انسان در هر زمینه ای می شود که با تفکر بعد از آن نقطه ای از کمال فکری انسان را به نمایش می گذارد.
#یادداشت #کوتاه_نوشت
#زندگی_سلام
#مشاوره_وخانواده
#رورنامه_خراسان
@ahalieghalam
جرعه معرفت
✍حجت الاسلام احمد #صابری_تولایی
🔇این یک پیام تبریک نیست ، یک جرعه معرفت است ، تا آخر آن را بنوش و به دیگران نیز بنوشان
🕗کمی طولانی است اما وقتتان را هدر نمیدهد
🌙یک ماه بندگی ، تمام شد و امروز عید فطر است
🔄عید فطر ، بازگشت به فطرت است
✅ بگذارید با تمثیلی شما را مهمان معرفتی عمیق کنم، در این تمثیل خوب تامل کن 👇
◀️شاید برایتان اتفاق افتاده باشد بعد از مدتی که از گوشی موبایلتان استفاده میکنید
❌ یا به علت سنگینی برنامه ها
❌یا به علت ویروسهایی که در درونش جا خوش کرده اند
برخی برنامه ها کار نمیکنند، برنامه جدید نصب نمیشود و کلا فعالیت های مختلف گوشی شما مختل میشود
✅در این صورت یکی از راههایی که متخصصان پیشنهاد میکنند ویروس کُشی است که تا حدی میتواند مشکلات را برطرف کند اما اگر با این اقدام باز هم مشکلات گوشی باقی باشد ،هیچ چاره ای جز بازگشت به تنظیمات کارخانه نیست
✅عید فطر در حقیقت بازگشت به تنظیمات کارخانه فطرت است
◀️در طی سال ویروسهای مادی و معنوی وجودِ ما را فرا میگیرند
❌ویروسهایی چون کینه، کبر،حسد ،حرص، غفلت، بخل ، ریا و....
◀️و این ویروسها مانعی هیتند برای فعالیتِ
📌 سیستم عاطفی
📌سیستم فکری
📌سیستم رفتاری
⭕️با این حال ،فرد ویروس زده قدرت انجام فعالیتهای ارزشمند و خداپسندانه را ندارد چه اینکه از آلوده، جز آلودگی صادر نمیشود
⭕️از طرفی فرد ویروس زده قدرت دریافت
💞رحمت خداوند
👁نگاه امام زمان
💞محبت اولیاء الهی
و...را به خاطر وجود موانع ندارد
✅ماه رمضان فرصتی است برای ویروس زدایی با شستشو دادن سیستمهای سه گانه در بحر رحمت الهی با روزه ، مناجات، ادعیه، توسلات، قرائت قرآن، نماز شب ، افطاری دادن، احیاء شبها و...
✅کسانی که از این ماه بهره برده باشند و به این پاکی رسیده باشند عید فطر را جشن میگیرند چه اینکه به تنظیمات کارخانه فطرت برگشته اند
❇️امیرالمومنین علیه السلام فرمود:
«انّما هو عید لمن قبل اللَّه صیامه و شکر قیامه»؛
عید فطر برای کسانی عید است که خداوند نماز و روزه آنها را پذیرفته باشد
❇️پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند :
الولد یولد علی الفطره
آدمی بر اساس فطرت خود متولد میشود و در فطرت او جز خوبی وجود ندارد و عوامل بیرونی است که باعث انحراف در فطرت میشود
✅ما فطرتا خداجویم و این ویروس جهل و غفلت است که ما را به سمت بتهایی چون دنیا و جلوه های آن میکشاند
✅ما فطرتا سرشار از محبت و عشقیم و این ویروس حسادت و کینه است که محبتهایمان را به مسلخ برده است و ما را تبدیل به آتشفشان غضب علیه عزیزان و هم نوعانمان کرده است
✅ما فطرتا سخاوتمندیم و این ویروس تعلقات مادی است که ما را به بخل کشانده است ، تا جایی که به نیاز نیازمندان هیچ توجهی نداریم
و ....
◀️حال اگر عید فطر رسید و تو این ویژگیها را در خودت یافتی معلوم است که بهره کافی از ماه رمضان را برده ای و الا...
🌊و زکات فطره نشانه ای است از سخاوتمندی تو که دریا دلی تو را نوید میدهد
✨نشانه ای است از بزرگتر شدن تو از دنیا که حالا حاضری از دنیا عبور کنی برای آخرت
🕌نشانه ای است از ایجاد عشق به خدا که حاضری به امر او تمکین کنی
👨👦👦نشانه ای است از عشق به نیازمندان که نمیتوانی در گرفتاری او خود را شریک ندانی
🙏امیدوارم این عید برای شما عید فطر واقعی باشد که اگر اینگونه باشد باید تبریک و تهنیت گفت به چون شمایی که بهترین بهره ها را از میهمانی خداوند برده اید
#یادداشت
#اهل_قلم
#عید_فطر
@ahalieghalam
آخوند باید پدر باشد
#فیلم
#پدر
✍ م.ع/ #شهرآشوب
یکی از کارهای مورد علاقه من تماشای فیلم است. چند وقتی می شود که برای تماشای فیلم دیگر وقت آزاد ندارم اما در دوران دانشجویی همیشه بخشی از زمان فراغت خود در هفته را به تماشای آثار سینمای جهان اختصاص می دادم.
گاهی نکات خیلی کوچک و گذرا در فیلم ها بخش زیادی از ذهن و وقت من را در گیر خود می کرد. یکی از نکاتی که برایم جالب و جذاب بود، کلمه ای بود که مسیحیان در فرهنگ خود روحانیون و کشیش ها را با آن مورد خطاب قرار می دادند: پدر ( father)
گاهی به خود می گویم چقدر خوب میشد که در فرهنگ ما نیز روحانیون پدر خطاب می شدند.
در جمع طلبگی همیشه به دوستان این نکته را گوشزد می کردم که آخوند باید پدر باشد با تمام ویژگی هایش.
بچه هر چه کند باز پدر او را دوست دارد. بی احترامی های بچه ها موجب کینه پدر از آن ها نمی شود و هر چه می گوید و می کند از روی عشق و دلسوزی نسبت به فرزندان است.
پدر حامی است، پدر پشتیبان است، پدر شفیع است، پدر خود را در قبال خوب و بد فرزندان مسئول می داند.
خیلی وقت ها دیده ام بین فرزندان اختلاف و دعوا رخ می دهد، ولی پدر حتی اگر حق هم با یکی از آن ها باشد سعی می کند آن ها را به رواداری توصیه نماید و در نهایت با لحنی لین آن فرزندی که دچار انحراف و اشتباه است، را متوجه اشتباه خود کند. پدر هیچ گاه در دوقطبی بین فرزندان مشارکت ندارد و در یک طرف بر علیه طرف دیگر نمی ایستد. هیچگاه در نگاه پدر فرزند بد نیست بلکه این برخی از اعمال، رفتار و اندیشه اوست که بد است.
آخوند باید پدر باشد..
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
خوشا این بزم قرآنی/ در ستایشِ «برنامۀ محفل»
✍️ سید محمدحسین #دعائی
🔸 بنا بر نقل دهخدا، «محفل» در لغت، یعنی: جای گرد آمدن، محل ازدحام، محل اجتماع اهل منبر، محل اجتماع اهل طرب، محل قضاوت، محل مؤانست و موافقت، محل اتفاق و عهد و پیمان، میهمانی، گفتگوی دوستانه و بزم. بر همین اساس، اسمِ «برنامۀ محفل» کاملا با مُسمّی است؛ چون این برنامه، همۀ اینها بود: هم جایی بود برای اجتماع خانوادهها در وقت افطار؛ هم محلی بود برای نشر علوم و معارف قرآنی؛ هم میدانی بود برای ایجاد نشاط معنوی؛ هم فرصتی بود برای سنجش عیار پیشروان و داعیهداران؛ هم محیطی بود برای تقویت انس با قرآن؛ هم بهانهای بود برای تجدید عهد با کتاب خدا؛ هم مکانی بود برای یک دورهمی دینی؛ و هم فضایی بود برای برپایی یک «بزم قرآنی».
🔹 یکی از حقائق تلخی که در روز قیامت جلوه میکند، شکوۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله از امت خود، بهخاطر بیاعتنائی به «قرآن» و کوتاهی آنان در اداء حق این کتاب آسمانی است: «وَ قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا.» (فرقان/۳۰) البته طبق بعضی از روایات (ن.ک: بحار الأنوار، ج۸۰، ص۳۶۸) خود قرآن نیز این گلایه را به درگاه الهی عرضه میدارد.
بر همین اساس، میتوان به اهمیت قرآن کریم و ضرورت توجه ویژه به این معجزۀ جاوید الهی پی برد؛ همچنانکه میتوان لزوم تلاش برای رفع مهجوریت از آن در جامعۀ اسلامی را نیز نتیجه گرفت؛ و این مهم، همان هدف والا و ارزشمندی است که «برنامۀ محفل» بهدنبال تحقق آن بوده است. به عبارت دیگر، «برنامۀ محفل» تلاشی بود برای: معرفی قرآن بهعنوان یک پدیدۀ دوستداشتنی، رخنه در حصار بیگانگی بعضی از مردم با کلام الله مجید و ایجاد زمینۀ لازم برای آشتی ایشان با ثقل اکبر؛ آن هم در وضعیتی که جبهۀ فکری، فرهنگی، رسانهای و تبلیغاتی دشمن نیز با تمام توان، بهدنبال تخریب جایگاه قرآن در میان مسلمین و قطع پیوند معرفتی و عاطفی آنان با این کتاب آسمانی است.
🔸 ارائۀ هرگونه تحلیل، ارزیابی، انتقاد یا پیشنهادی نسبت به «برنامۀ محفل»، باید با لحاظ نکتۀ پیشگفته صورت گیرد؛ زیرا در غیر این صورت، با فهرستی از اشکالات بعضا ناموجه مواجه خواهیم شد که نه تنها گرهی از کار فروبستۀ کشور در عرصۀ فعالیتهای رسانهای نخواهد گشود، بلکه جوانههای مبارکی همچون «برنامۀ محفل» را نیز خواهد خشکاند.
عناوین برخی از مهمترین نکات:
▫️ تلاش برای غلبه بر قالبهای تلویزیونی و بومیسازی آنها
▫️ عبور از کلیشههای رایج در برنامههای معارفی صداوسیما
▫️ جمع بینِ «معنویت» و «جذابیت»
▫️ معرفی بخشی از سرمایههای قرآنی ایران اسلامی به مخاطبان داخلی و خارجی
▫️ زمینهسازی برای تثبیت جایگاه جمهوری اسلامی در میان کشورهای اسلامی
▫️ تصحیح ذهنیت منفی بخشی از مسلمانان نسبت به تنها حکومت شیعی جهان
▫️ توجه متناسب به رشتههای مختلف قرآنی، یعنی: حفظ، قرائت و مفاهیم
▫️ عدم غفلت از مواردی مثل: همخوانی، تواشیح و سرود
▫️ دعوت از اقشار و اصناف گوناگون قرآنی، از اقوام، مذاهب و ملیتهای مختلف
▫️ ارائۀ الگویی برای جمع بینِ «قرآن» و «عترت»
▫️ بازتابدهندۀ هویت وحدتآفرین قرآن کریم
▫️ ترکیب متناسب و مهندسیشدۀ داوران
▫️ ابداع سبک جدیدی از «انتقال معنا» و «تبیین»
▫️ عبور از مرحلۀ «تلاوت» به فضای «درسآموزی از قرآن» برای «زندگی امروز»
▫️ توجه ویژه به موضوعِ «فرزندآوری»
▫️ نشاندادن عدم جداییِ «دین» و «قرآن» از «دنیا»
▫️ اثبات عدم افتراقِ «دین» و «معنویت» از «زیبایی»، «هنر» و «لطافت»
▫️ مقابله با انحصارگرایی برخی از سلبریتیهای پُرمدعا در عرصۀ «هنر» و «رسانه»
▫️ برخورداری از رویکردی متفاوت نسبت به مسئلۀ «زنان»
▫️ ارائهٔ یک خروجی رسانهای از «نگاه جدید جمهوری اسلامی به زن مسلمان»
▫️ آشناکردن مخاطبان با بعد هدایتگرانۀ قرآن در فضای بروندینی
▫️ ترویجِ «فرهنگ اذانگویی» برای «تثبیت جایگاه نماز در جامعه»
▫️ ایجاد یک «فضای معنوی صمیمی» با خودداری از زیادهرویهای فرمی
▫️ اقناع مخاطبان خاص و تهیۀ خوراک رسانهای مناسب برای آنان
▫️ بیدارسازی وجدان معنوی عموم مردم
متن کامل را اینجا بخوانید: mehrnews.com/x322wQ
🏷 #اهل_قلم #یادداشت
@ahalieghalam
جوان خوش غیرت
✍ دکتر علی #جانفزا
{رییس فرهنگسرای امام رضا (ع) سبزوار}
خبری باز تکان دهنده، به سرعت فضای مجازی را در می نوردد و هم زمان با انتشار تصویر جوان خوش غیرت، فیلمهای حادثه و بعد نشستن جوانان لات و چاقو کش روبروی رئیس دادگستری شهرستان
فیلم دوربین مداربسته نشان از تعرض و کشیدن دست دختر نوجوان توسط جوان لات بی سر و پا حکایت دارد و بعد مقابله جوان غیرت ما با دو لات نامرد
جوانان معتقد شهر اما بیکار نمی نشینند. باید در این فضای مجازی بی در و پیکر کاری کرد. در فضایی که سطل ماست به شدت ترند می شود باید عکس شهید را گسترش داد و خبر آن را بازتاب
اما آیا نباید به درون خبر پرداخت؟ تعرض دو جوان لات و بی سر و پا به دو تا از دختران شهر من که شاید زمانی که من نوجوانی بیش نبودم دختری به این شکل نمی دیدم. دختران چادری آن زمان اگر لاتی از این جنس با نگاه تعقیبشان می کرد با اخمی توام با وقار سر جوان لات را با شرمندگی به پایین می انداختند. فضای خانواده، آموزش و پرورش و غالب فضای شهر همین درس حیا را به دختران آن روز شهر من می آموخت و امروز اما بعضی از دختران شهر من گویا می خواهند نا امنی ناشی از بی حیایی را در پس زدن حجاب خود امتحان نمایند و این چشیدن طعم بی حیایی، گاه چه تلخ است.
بحث عفاف و حجاب اما نخستین بار نیست که در میان سیبل تیرهای زهرآگین دشمن قرار گرفته است و به قول امام جامعه دشمن با برنامه ریزی دقیق سراغ آن رفته است و باید با برنامه ریزی به مقابله آن شتافت.
به نظر راقم این سطور زاویه پنهان این واقعه را باید نشان داد و آن ناامنی ناشی از بدحجابی است. دستگاه قضایی بدون شک حق دو جوان لات را کف دستشان خواهد گذاشت اما نباید از نظر دور داشت که دختران شهر من باید بدانند این جوانان الواط از قدیم بوده اند و خواهند بود و اگر بخواهید در امنیت در خیابانهای شهر گام بردارید باید خود را با سلاح حیا و عفاف از چشمان هرزه مصون نگه دارید.
#شهید_غیرت
#حجاب
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
مادر، معلم و رسانه...
✍️ دکتر علی #جانفزا {رییس فرهنگسرای امام رضا (ع) سبزوار}
«دختران عزیزم! خودتان را حفظ کنید تا مادری دیگر مانند من، داغدار فرزند رشیدش نشود» این یکی از جملات معلم پیشکسوت شهرم سبزوار و مادر شهید حمیدرضا الداغی شهید غیرتمند دیار سربداران، بانو «گرامی» بود که صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز معلم برای حاضران ایراد شد.
این مراسم در نخستین روز از هفته معلم به ابتکار مدیریت آموزش و پرورش سبزوار در محل شهادت شهید برگزار شد.
مادر شهید سخنان دیگری نیز گفت از جمله اینکه یکی از بزرگترین اتفاقات زندگی اش حضور نزد مقام عظمای ولایت به عنوان معلم نمونه بوده و یا این که شهید حمیدرضا را در شرایط سخت خدمت در مرز افغانستان بزرگ کرده است.
او در نبود پدر حمیدرضا از مسئولان شهر می خواست نگذارند خون جوان رعنا و غیرتمندش پایمال شود.
حضور پرشور مردم و تشییع باشکوه پیکر شهید که با ابتکار عمل نفر اول آموزش و پرورش شهرستان، مبنی بر اجرای مراسم روز معلم در محل شهادت شهید غیرت همراه و در کنار حضور پر رنگ مسئولان شهر در قابی ماندگار ثبت شد.
🔷سخنان مادر شهید به همراه زمان و مکان برنامه، همه و همه سوژه های مناسبی برای تبیین موضوع، مقابله با عوامل مسبب حادثه، برنامه خزنده دشمن درخصوص زنان و دختران سرزمنیم برای یک افسر رسانه ای جنگ نرم است و متاسفانه در نبود گروه های رسانه ای انقلابی و از طرف دیگر موج سواری ضد انقلاب در این واقعه و تلاش دشمن برای مصادره خون شهید غیرتمند دیار سربداران و البته به نظرم دروازه بانی خاص خبری بعضی رسانه های موجود شهرستان؛ نیاز به تربیت نیروی رسانه ای انقلابی و دلسوز نظام را در دیار سربداران بیش از پیش نمایان می سازد.
#حمیدرضا_الداغی
#شهید_غیرت
#اهل_قلم
#اهل_قلم
@ahalieghalam
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
📚فرهنگسرای امام رضا علیه السلام سبزوار
@fa_imamreza
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
دید و بازدید
✍ #جواد_رستمی
امام رضا(ع) پیرامون روابط اجتماعی و دیدو بازدید می فرمایند(تزاوَرُوا تَحـابـُوا وُ تَصـافحُـوا وَ لَا تَحـاشمـوا)(بحارالانوار،ج78، ص 34)به دیدار یکدیگر بروید، محبت کرده و دست دوستی بدهید اما یکدیگر را به رنج و زحمت نیاندازید.
دید و بازدید و رفت و آمد با دیدار دوستان، همکاران و وابستگان سبب انس و الفت و استحکام روابط اجتماعی شده و نیز در پی آن آرامش و آسایش و امنیت روانی را به ارمغان می آورد.
آرامش و آسایش بر کیفیت زندگی، رشد و تعالی خانواده و تربیتِ خوب فرزندان تاثیر گذاشته و سبب ارتقأ فرهنگ جامعه می شود. اما دقت کنیم مبادا این عمل نیک نتیجه بد یا متضاد آن را داشته باشد وقتی که باعث رنجش و زحمت یکدیگر شویم.
شرایط روز جامعه و نگرانی های اقتصادی در کنار توصیه فرهنگ دینی به عدم اسراف و چشم و هم چشمی، انسان را از برگزاری مهمانی های آنچنانی و پر زرق و برق منع می کند. بنابراین می توان با چای و شربت ساده در خانه در زمان مقتضی یا قرارهای خانوادگی در اماکن تفریحی، تاریخی و یا زیارتی در شهر به این توصیه امام رضا(ع) عمل کنیم و از نتایج آن بهره مند شویم.
#یادداشت
#اهل_قلم
#مشاوره_وخانواده
@ahalieghalam