eitaa logo
حکمش چیه؟
99.9هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 فتوای آیات عظام (خامنه ای، سیستانی و مکارم): ذکر را باید طوری گفت که تلفّظ و به زبان آوردنِ آن، محسوب شود، و نشانه آن این است که خودش بتواند آنچه را می‌خواند و بر زبان جاری می‌کند، بشنود. اگر سر و صدای محیط اطرافش زیاد است، باید ذکر را به گونه‌ای بگوید که اگر سر و صدا زیاد نبود، آن را می‌شنید. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚منابع: رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب، ج۱، ص ۱۷۷، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎀👧🏻 پیامـــبراکــرم(ص): 💕 حق فــرزند بر پدر این است که اگر دخــتر باشد،سوره نـــور با به وی آمــوزش دهد . ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ولادت دختر هفتمین و خواهر هشتمین و عمه ی آخرین خورشید ولایت،جلوه کوثر و شفیعه محشر، حضرت معصومه اطهر (س) و روز دختر مبارک🌹 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: تجسس در حریم خصوصی دیگران چه حکمی دارد؟ آیا در این قبیل موارد، فرقی بین فضای حقیقی و مجازی وجود دارد؟ ✅ پاسخ: تجسس در امور شخصی و خصوصی دیگران چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی جایز نیست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 استفاده از سهم اینترنت دیگران 💬 سؤال: آیا استفاده از دیگران، جایز است؟ با ذکر این نکته که مالک آن با وجود اینکه می تواند بر روی آن رمز بگذارد اما این کار را نکرده و فرکانسی است که در فضا منتشر است و ما بدون زحمت می توانیم از آن استفاده کنیم. ✅ جواب: بدون علم یا اطمینان به ، این کار جایز نیست و مجرد قرار ندادن رمز، مجوز انجام این کار نیست. 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام: سلام وقت بخیر.آیا رقص زن بر زن حرام است؟ ✅ پاسخ: لطفا کلیپ را مشاهده فرمایید ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠شرایط خون نفاس۱: 🌼شرط حداقل سه روز،توالی واستمرار از شرایط نفاس نیست؛بنابراین ممکن است خون نفاس تنها یک ساعت ویا حتی کمتر از ان باشد؛اما شرط حداکثر ۱۰ روز در نفاس نیز معتبر است؛بنابراین اگر خوت بعد از زایمان از ۱۰ روز تجاوزکند،بخشی از خون ها نفاس نیست. 📚امام خامنه ای/ بیان نوین احکام بانوان/ص۱۲۷ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 | 🔖 فتوای آیات عظام(خامنه‌ای،سیستانی و مکارم): اگر تمام بدن خیس باشد و یک قسمتی نجس شود، فقط همان قسمت بدن که نجس شده، نجس است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚منابع: استفتا از سایت رهبر معظم انقلاب به شماره ۲zr۹rz۹، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، استفتا از سایت آیت الله مکارم به شماره ۱۴۰۱۰۴۰۹۰۰۱۸ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از مُثبتِ احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه لباسی بپوشیم؟ لباس شهرت چیه؟ فرق پوشش خانم ها با آقایان چیه؟ @mosbate_ahkam
❓پرسش: حکم طهارت و خوردن عنبرنسارا (سرگین الاغ ماده) چیست؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: از جهت طهارت، پاک است. چیزی که مدفوع حیوان به حساب آید، خوردن آن حرام است. شایان ذکر است، خوردن هر چیزی که عرفاً جز خبائث باشد_یعنی اشیایی که طبع انسان از آنها متنفّر است_ حرام است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📝 فتوای آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم 📗 منابع: استفتاء از مقام معظم رهبری، به ترتیب سؤالات شماره: ۷۵۸۲۷۷ و ۹۵۲۲۸۳، توضیح‌المسائل جامع آیت الله سیستانی، ج۲، ص۵۶۷، م ۱۳۶۳، مورد ۲، استفتاء از سایت رسمی آیت‌الله مکارم. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‌ـ💠🌀💠🌀 ‌ـ🌀💠🌀 ﷽ ‌ـ💠🌀 ‌ـ🌀 ❓گاهی موقع مسافرت با اتوبوس‌های بين‌شهرى یا حتی توی تاکسی، راننده آهنگ مبتذل مى‌ذاره و تذكر هم می‌دیم، فايده‌اى نداره. این‌جور وقت‌ها حكم گوش‌دادن ما به اون آهنگ‌ها چیه؟ 📚 همه مراجع: 🔶 وظیفه اولتون امربه‌معروف بوده که انجام دادین. 🔸اگه نمى‌پذيره، درصورتی‌که بودنتون توی اون اتوبوس یا تاکسی باعث می‌شه آهنگ‌های حرام گوش کنین یا بودنتون تأييد گناهه، درصورتی‌که براتون امكان داره، پياده بشين. 🔷 ولی اگه امکان پیاده‌شدن ندارین، شنیدن موسيقى حرام به‌صورت غیرعمدی و ناخودآگاه اشكال نداره. 🔺همه مراجع: دفتر. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 فروش کالا پیش از تحویل گرفتن آن 💠 سؤال: آیا می توان کالای خریداری شده را قبل از تحویل گرفتن، به دیگران فروخت؟ مثلًا اینترنتی خرید کنیم و قبل از تحویل آن، اینترنتی بفروشیم. ✅ جواب: اگر معامله نقدی بوده و شرط ضمن عقدی در این زمینه نشده باشد، اشکال ندارد اما اگر معامله سلف باشد (یعنی تحویل کالا مدت دار باشد)، در صورتی جایز است که کالا را تحویل گرفته باشید یا زمان تحویل رسیده باشد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: نماز دانشجویان در سفر چگونه است؟ ✅ پاسخ: *امام خميني (ره): نماز شكسته است و روزه صحيح نيست. *آيت‌الله خامنه‌اي: در سفر برای تحصيل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است اعم از اين که سفرشان هفتگی باشد يا روزانه. ولی کسی که برای کار آزاد يا اداری مسافرت می‌کند، اگر بين وطن يا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل يک مرتبه رفت و آمد نمايد، بايد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحيح است. و اگر بين دو سفری که برای کار کردن میرود، ده روز در وطن يا جای ديگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه میرود، نمازش شکسته است و نمی‌تواند روزه بگيرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری ، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است؛ ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری، ترک نشود. *آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [بنابرنظرآیات عظام صافی، نوری: سه ماه ؛ آیت‌الله بهجت: دو ماه ؛ آیت‌الله فاضل: یک ماه] كثيرالسفر محسوب مي‌شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است. *آيت‌الله مكارم شیرازی: ۱. کسانى که یکی از سه حالت زیر را داشته باشند، كثيرالسفر محسوب مي‌شوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است. الف. در هفته حداقل سه روز در رفت و آمد یا در محل تحصیل باشند و اين برنامه حداقل دو ماه ادامه داشته باشد؛ ب. شنبه به محل تحصیل برود و پنجشنبه به وطن برگردد و این برنامه حداقل ۴۵ روز ادامه داشته باشد؛ ج. شنبه تا پنج‌شنبه (غیرازجمعه) هر روز در رفت و آمد باشند و اين برنامه حداقل ۳۰ روز ادامه داشته باشد. ۲. كساني كه دو سال يا بيشتر و هر سال حدود سه ـ چهار ماه [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل يا تدريس و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [در بين راه نماز شكسته است.] *آيت‌الله سيستانى: ۱. كساني كه حداقل سه روز در هفته و يا ده روز در ماه [اگر چه به طور پراكنده] در رفت و آمد باشند و یا در محل تحصیل باشند و این برنامه براى مدتى [به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى] ادامه یابد، محسوب مى‏شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه‏شان صحیح است. ۲. كساني كه سه سال يا بيشتر و هرسال حداقل ۱۵ روز در ماه و يا ۶ ماه در سال [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره در محل تحصيل، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است [در بين راه نماز شكسته است.] ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: با سلام ببخشید برای کسی که تازه حیض شده ، میتونه غسل کنه بره برای زیارت ائمه یا باید منتظر بشه ده روز تموم بشه؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید ✅ پاسخ: آنچه بر شخص جنب حرام است، بر زن حائض نیز حرام است که یکی از آن موارد توقف در حرم ائمه اطهار(علیهم السلام) می‌باشد. البته برخی از فقها اصل ورود به حرم امام را نیز جایز نمی دانند. مراجع تقلید در این باره می فرمایند: 1. امام خمینی، خوئی، تبریزی، سیستانی، سبحانی و مکارم شیرازی،خامنه‌ای، اراکی، فاضل: احتیاط واجب این است که زن حائض (مانند شخص جنب) در حرم امامان (ع) توقف نکند.[1] 2. بهجت، گلپایگانی و صافی: احتیاط واجب نرفتن در حرم ائمه (ع) است، اگر چه از یک در وارد و از در دیگر خارج شود.[2] بنابراین، شما می توانید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل نمایید. ضمنا لازم به تذکر است که، مراد از حرم؛ همان زیر گنبد مبارک و جائى است که به آن حرم و مشهد شریف گفته مى‌شود، ولى ساختمان‌هاى ملحق به آن و شبستانها حکم حرم را ندارند و ورود جنب و حائض به آنجا مکانها اشکال ندارد، مگر جاهائى که عنوان مسجد را داشته باشد.[3] در هر حال آنچه گذشت مربوط به حرم امامان معصوم(ع) بود و حرم امام زادگان مشمول این حکم نبوده و حایض یا جنب می تواند در این حرمها حضور یابد مگر اینکه حرم امام زاده، عنوان مسجد را نیز داشته باشد. 📚 منبع [1]. توضیح المسائل (محشّی)، ج 1، ص 212 و 213، ذیل م 355 توضیح المسائل آیت الله مکارم، ص 75، [2]. همان. [3]. همان، ج‌1، ص 517،س 424. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از امام صادق عليه السلام پرسیده شد: كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته اید؟ فرمود: بر چهار بنيان: [اول] دانستم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس تلاش نمودم [دوم] دانستم كه خدای عزّوجلّ بر من آگاه است پس حيا كردم. [سوم] دانستم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم [چهارم] دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم عَلى ماذا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقالَ عليه السلام: عَلى أَرْبَعَةَ أَشْياءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلى لايَعْـمَلُهُ غَيرى فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ مُطَّلِعٌ عَلىَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزقى لايَاكُلُهُ غَيرى فَا طْمَانَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اخِرَ أَمْرى الْمَوتُ فَاسْتَعْدَدتُ بحارالانوار جلد78 صفحه228 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓وقف‌کردن یعنی چی؟ ❓وقف‌کردن صیغه می‌خواد؟ ❓می‌شه زمان تعیین کنیم و بگیم مثلاً فقط ده سال این چیز رو وقف می‌کنیم؟ ❓شرایط فرد وقف‌کننده چیه؟ اصلاحیه: به‌نظر بعضی از مراجع، وقف با عمل (بدون لفظ و صیغه) هم محقق می‌شه. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
▪️شک در اصل وضو (شک دارد وضو گرفته یا نه) ۱- قبل از نماز: باید وضو بگیرد. ۲-در بین نماز: نماز او باطل است و باید دوباره وضو بگیرد و نماز را دوباره بخواند. ۳- پس از نماز (شک دارد نماز خوانده شده با وضو بوده یا نه): نمازی که خوانده صحیح است، ولی باید برای نمازهای دیگر وضو بگیرد. ۴-شک در بطلان وضو (شک دارد وضویی که گرفته باطل شده یا نه): بنا می‌گذارد که وضوی او باطل نشده است. ۵- شک در صحت وضو (پس از انجام وضو شک دارد وضویی که گرفته صحیح بوده یا نه): در صورتی که احتمال میدهد وضو را صحیح انجام داده و در وقت وضو متوجه انجام آنچه در صحت وضو معتبر است بوده، به شک خود اعتنا نکند (و بنا بر صحت بگذارد) ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 حداکثر فاصلهٔ بین امام و مأموم یا بین مأمومین: 🌹فاصله امام جماعت و مأموم و فاصله صفوف جماعت نباید زیاد باشد و احتیاط واجب آن است که فاصله محل سجده مأموم و محل ایستادن امام و همچنین محل ایستادن صف جلو با محل سجده صف بعد، بیشتر از یک گام بلند (حدود یک متر) نباشد. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: موضوع: «» ❓اموالی مانند عیدی که به کودک صغیر هدیه داده می شوند آیا ملک خود صغیر محسوب می شوند یا ملک پدر و مادر او؟ ✅ اگر پدر به عنوان ولایت بر صغیر، آن ها را قبض کرده باشد، ملک صغیر محسوب می شوند. ❓آیا در قبض هبه از هبه کننده، مجرّد دریافت هبه از او کافی است یا آن که علاوه بر آن باید هبه را مخصوصاً در مواردی مانند ماشین، خانه، زمین و مانند آن به نام آن شخص ثبت نماید؟ ✅ منظور از اشتراط قبض در هبه، نوشتن قرارداد و امضای آن نیست، بلکه مقصود این است که آن مال در خارج در اختیار و تحت تصرّف او قرار بگیرد و همین برای تحقّق هبه و حصول ملکیّت کافی است و فرقی بین اموالی که هبه می شوند، وجود ندارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: باسلام و عرض ادب آیاوام های بانکی باسود 4درصدمورداشکال است. ✅پاسخ برخی از مراجع تقلید معتقدند گرفتن کارمزد، اگر واقعاً مزدِ کار باشد نه مجرّد تغییر اسم، اشکال ندارد.‏ اما برخی دیگر اخذ هر گونه زیادی در قرض را ولو در قالب کارمزد جایز نمی‌دانند، البته در این موضوع، راه‌هایی را برای جلوگیری از ربا پیشنهاد می‌کنند، از جمله اینکه: متقاضى وام می تواند، کارمزد متصدیان بانک یا مؤسسه را در قالب جعاله به ایشان بپردازد. یعنی مبلغ مذکور را در مقابل کسب موافقت سرمایه گذاران جهت پرداخت قرض به وی، که توسط آن مؤسسه صورت می‌گیرد، قرار دهد. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): گرفتن کارمزد، اگر واقعاً مزدِ کار باشد نه مجرّد تغییر اسم، اشکال ندارد.‏ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): ممکن است شخص متقاضى، براى کارکنان آن مؤسسه مالی، در مقابل کسب موافقت سرمایه گذاران جهت پرداخت قرض، جُعلی قرار دهد، و این جُعل ممکن است به مقدار کارمزد مورد نظر مؤسسه باشد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): منظور از کارمزد حقّ‌الزحمه‌اى است که به کارمندان بانک یا صندوق قرض الحسنه و مانند آن به عنوان حقوق در مقابل زحماتى که جهت حفظ حساب ها و سایر خدمات انجام مى‌دهند داده مى‌شود. و چنانچه مبلغ اضافى به همین نیّت گرفته شود، و به عنوان حقوق صرف کارمندان و سایر هزینه هاى بانک گردد، مانعى ندارد. و اضافه بر آن حرام است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به‌طور کلی گرفتن اضافه از گیرندگان وام و لو بعنوان کارمزد جایز نیست. سعی شود که قرض الحسنه به‌معنای واقعی به اشخاص داده شود تا اجر عظیمی که بر آن وعده داده شده نصیب قرض دهنده شود و بکوشید تا انگیزه‌های معنوی در بین مردم تقویت گردد. حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): اگر مبلغ مزبور معادل هزینه های متعارف مدیریت و تجهیز منابع صندوق باشد و دوطرف قرار داد در مورد آن توافق کنند، دریافت آن بلا مانع است.  ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم ملزم کردن فرزند به شرکت در نماز جماعت: 🌷اگر پدر یا مادر به فرزند خود امر کند نماز را به جماعت بخواند در صورتی که ترک جماعت موجب اذیت آنها شود، احتیاط آن است که نماز را به جماعت بخواند. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 | 🔖 فتوای آیات عظام(خامنه‌ای و مکارم): انجام کار بدون گرفتن پروانه‌ی کسب و مجوزهای لازمه اگر مخالف قانون باشد، شرعاً هم اشکال دارد. آیت الله سیستانی: اگر خلاف قانون باشد اشکال دارد، مگر قوانینی که قانون گذار نسبت به آن بی تفاوت باشد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚منابع: استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی. ⚜️ @Ahkaam ⚜️