💠 سوال:
اگر کسی وصیت کند در جای غیر از وطن دفن شود،آیا عمل به وصیت واجب است؟
پاسخ:
❇️ آیت الله خامنه ای: اگر عمل به وصيت مقدور و غير حرجي باشد بايد به آن عمل شود.
❇️ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه کسی وصیت کند بدن او را در جای معینی دفن کنند لازم است طبق وصیت عمل کنند وچنانچه در جای دیگری دفن شود جایز نیست قبر او را نبش کنند و به جای مورد وصیت انتقال دهند.
❇️ آیت الله سیستانی: بر وصي واجب است.
❇️ آیت الله زنجانی: بله واجب است البته اگر بار مالی داشته باشد از ثلث ماترک میت هزینه می شود.
❇️ آیت الله فاضل: اگر کسی وصیت کند که بعد از مرگ او را درمکان خاصی غیر از شهر وطنش دفن کند درصورتی که جایی که وصیت کرده شرعا ممنوع نباشد و برای ورثه هم بردن به آنجا برای دفن ممکن باشد واجب است در جایی که وصیت کرده، میّت را دفن کند.
------
استفتا از سایت مراجع عظام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 پرسش : همراه داشتن قرآن و ادعیه درطول روز یا در دستشویی چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: به همراه داشتن قرآن اشکالی ندارد، فقط توجه شما را به چند حکم جانبی آن جلب می کنیم:
1. همراه داشتن قرآن در زمان جنابت و حیض مکروه است.
2. برای رساندن دست یا عضوی از بدن به خط قرآن باید با وضو باشیم
3. همراه داشتن قرآن در توالت طبق نظر همه مراجع محترم تقلید اشکالی ندارد؛ اما بهتر است از این عمل اجتناب شود.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال:
مقدار مهرالسنه را بيان كنيد؟
🔹 پاسخ:
«مهر السنه»، مقدار مهرى است كه نبى اكرم (صلی الله علیه وآله وسلم) براى همسران خود و حضرت زهرا (علیهاالسلام) قرار دادند. مقدار آن پانصد درهم است و هر درهم، معادل 12/6 نخود نقره سكه دار است كه در مجموع برابر 6300 نخود (يا 262/5 مثقال) مى شود. قيمت آن در هر عصر، تابع نرخ همان زمان است.
🔸نکته: مهریه هر چه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیکتر است، چون طبیعت ازدواج معامله که نیست، خرید و فروش که نیست. (ازدواج از نگاه رهبر انقلاب)
----------
🌎 آیت الله مکارم، استفتائات، ج 1، س 756
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰خوردن و آشامیدن فردی که خون ریزی لثه دارد
💬 سوال : فردی خون ریزی لثه دارد، هنگام آشامیدن آب، چای یا نوشیدنی دیگر، که چند بار لیوان و محتوای آن با دهان تماس پیدا می کند، آیا لیوان و محتوای داخل آن نجس می شود؟
🔹 لیوان و محتوای آن ، اگر به خونآلوده نباشند یعنی در آن خون دیده نشود، پاک است و تطهير لازم ندارد.
🔹 هنگام غذا خوردن قاشقی که مکرر به فضای دهان وارد می شود نجس است یا پاک ظرف غذای که به آن قاشق برخورد می کند چه حکمی دارد؟
🔹 قاشق و چنگال، اگر بعد از خارج شدن از دهان به خونآلوده نباشد، نجس نشده و تطهير لازم ندارد.
👌👌 نکته : اگر خون را دید تکلیف دارد اما جستجو و وارسى لازم نيست.🚫⛔️
📚منابع:
توضیح المسائل مراجع م 134؛ آقا استفتاءات جدید و اجوبه ﺱ287؛ سیستانی رساله ج 1 م 239
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸 امام رضا علیهالسلام فرمودند: اى عبد العظيم! دوستان مرا از جانب من سلام برسان، و به آنان بگو: در دلهاى خود براى شيطان، راهى باز نكنند ... بحار الأنوار، ج۷۴ ص۲۳۰ ح۲۷
🌺 میلاد باسعادت حضرت عبدالعظیم حسنی، فخر ملک ری، بر مولایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام مبارک باد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅ پاسخ:
در مورد عمل حقوقی كه به نام رهن منزل مرسوم شده ، 3 حالت وجود دارد كه به بررسی هر یك می پردازیم:
حالت اول : صاحب خانه مبلغی را از فردی قرض می گیرد و ضمن آن هم شرط می كند كه خانه اش را به مبلغ كمتری كه در بازار است به او اجاره دهد ، به طوری كه هر چقدر پول پیش، بیشتر باشد ، مبلغ اجارة كمتری بپردازد . یعنی ضمن عقد قرض ، شرطِ اجاره را می آورد .
در مورد اینكه آیا این كار شرعی است یا خیر، باید بگوییم كه فقها این كار را حرام می دانند و می فرمایند: « هرگاه در ضمن قرض ، اجاره به قیمت ارزان تر شرط شده باشد ، این از مصادیق قرض با منفعت است. »
حضرت امام خمینی (ره) هم در تحریرالوسیله و در گفتار رهن ، مسئلة 10 همین نكته را تأكید كرده و می فرماید: « اگر قرض دهنده ، به گیرنده بگوید ، به تو قرض می دهم به شرطی كه فلان جنس را به كمتر از قیمت به من بفروشی یا اجاره دهی ، شرط زیادی كرده و داخل در شرط زیادت و حرام است ... »
در مورد سؤال مطروحه از آیات عظام ، حضرت آیت الله خامنه ای ، آیت الله تبریزی ، آیت الله سیستانی ، آیت الله صافی گلپایگانی ، آیت الله بهجت ، آیت الله مكارم شیرازی ، آیت الله فاضل لنكرانی ، استفتائی به عمل آمد كه بالاتفاق این نوع شرطِ اجارة ضمن قرض را كه امروزه مرسوم شده است را ربوی و حرام دانسته اند.
حالت دوم : ابتدا عقد اجاره منعقد می شود ( هرچند به مبلغ كمی باشد) سپس در ضمن عقد اجاره ، شرط شود كه مستأجر فلان مبلغ را به مالك قرض دهد ، در این صورت ربا نشده و حلال است، زیرا ضمن عقد اجاره شرط جائزی ( مثل قرض را ) آورده ایم.
[نظر آیات عظام خامنه ای / بهجت / تبریزی / مكارم شیرازی / صافی گلپایگانی / فاضل لنكرانی]
حالت سوم : برخی دیگر از جمله حضرت آیت الله سیستانی عمل حالت اول و دوم را كه در بالا آمده جائز نمی دانند و راه صحیح آن را بیع با شرط می دانند ، یعنی اینكه صاحب خانه قسمتی از خانه را به همان قیمت ، كه پول پیش می گیرد، به شخصی بفروشد و مابقی آن را اجاره بدهد و شرط كند كه اگر تا سر سال مثلاٌ پول را ( همان پول پیش را ) به او پس داد قسمت فروخته شده را پس بگیرد. [نظر آیت الله سیستانی]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مىکند گم شود (و یا مثلاً بچّهاى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد ، دو حالت دارد:
☘الف. چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها کرده و بعد از تهیه آنچه سجده بر آن صحیح است دوباره نماز بخواند.
☘ب . اگر وقت تنگ است، باید به لباسش سجده کند و اگر فراهم نباشد بر پشت دست، و اگر آن هم نمىشود، به چیز معدنى مانند انگشتر عقیق سجده نماید.
🔰آیت الله #سیستانی:
(چه در تنگی وقت و چه در وسعت آن، سجده بر قیر و زفت مقدّم بر سجده بر غیر آنها است ولى اگر سجده بر آنها ممکن نباشد، باید بر لباسش یا هر چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است بر چیز دیگر سجده نکند).
🔰 آیت الله #مکارم:
(چنانچه وقت نماز باقى است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتیاط دوباره مىخواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد).
[3]. یا اصلا چیزى که سجده بر آن صحیح است ندارد و یا اگر دارد به واسطۀ سرما یا گرماى زیاد و یا تقیه و مانند اینها نمىتواند بر آن سجده کند.
🔰آیات عظام #اراکى و #نورى و #شبیری:
اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست...)؛
🔰آیت الله #گلپایگانى:
(اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست یا چیز معدنى مانند انگشتر عقیق سجده نماید و احتیاط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است به چیز معدنى سجده نکند)؛
🔰آیت الله #صافى:
(باید به لباسش سجده کند و اگر بر آن هم نشود باید بر پشت دست .. [بقیه مثل آیت اللّٰه گلپایگانى])؛
🔰آیت الله #مکارم:
(اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر همان یا بر فرش سجده نماید و اگر آن هم ممکن نیست بر فلزّات و اشیاء معدنى سجده کند و اگر مطلقاً چیزى پیدا نمىکند که بتوان بر آن سجده کرد، بر پشت دست خود سجده مىکند بنا بر این پشت دست آخرین چیزى است که مىتوان بر آن سجده کرد).
🔰آیات عظام #خوئى و #تبریزى: (بر پشت دست یا چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر آن چیز سجده نکند).
🔰 آیت الله #فاضل:
(بنا بر احتیاط به چیز معدنى ..).
🔰 آیت الله #بهجت:
(..بنا بر أظهر. و اگر آن هم نشد، تا نزدیک زمین خم مىشود و یا این که با اشارۀ سر، سجده مىنماید).
امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج1، ص 587 - 589، م 1084 و 1087، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💶 #مصرف_پول_خمس_دار_در_مؤونه #و_پرداخت_خمس_آن_از_درآمد_سال_آینده💶
متن سوال: شخصی پولی را که متعلّق خمس بوده خرج مایحتاج زندگی کرده است. در صورتی که بخواهد خمس آن پول را از درآمد سال آینده بپردازد، چگونه باید محاسبه نماید؟
💌امام #خامنه_ای (دام ظله العالی))
اگر بخواهد با درآمد سال بعد، خمس سال گذشته را بدهد باید خمس آن درآمد را نیز بدهد.
💌آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی))
لازم نيست که از پول مخمس بدهد.
💌آیت الله #شبیری (دام ظله العالی))
همین که بدهی خمسی پرداخت شود کافی است.
💌آیت الله #صافی (دام ظله العالی))
اگر از منافع سال بعد بخواهد خمس ربح سال قبل را بدهد مانعی ندارد ولی باید خمس آن را هم بدهد و اگر به جای خمس، ربع بدهد به وظیفه عمل کرده.
احکام خمس، ص 55، با استفاده از س 156
💌آیت الله #مکارم_شیرازی (دام ظله العالی)
بسمه تعالی. آری خمس درآمد سال جاری را نیز باید حساب کند ولی ما در این گونه موارد انفاق می کنیم و همان خمس سال گذشته را کافی می دانیم
💌آیت الله #وحید_خراسانی (دام ظله العالی))
باید به اندازه یک چهارم آن مال را بدهد.
منتخب الاحکام، ص 159، س 175
💎مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
⚜️ @Ahkaam ⚜️
تاخیر اجاره
برخی از مالکین در قرارداد خود شرط می کنند که در صورت تاخیر در پرداخت اجاره به ازای هر روز، فلان مبلغ به عنوان خسارت باید پرداخت گردد.
در حالی که چنین قراردادی از نظر شرعی صحیح نیست، ولی می توان شرط کرد که در صورت تاخیر، اجاره فسخ گردد.
استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
😉 #کفایت_غسل_از_وضو😉
✍ کدام یک از غسلهای واجب و مستحب برای نماز کفایت از وضو میکند؟
پاسخ مراجع عظام تقلید
👇👇
مسح پا
بسیاری از مردم تصور می کنند در وضو، کشیدن مسح تا برآمدگی پا کافی است.
درحالی که طبق نظر برخی از مراجع، مسح باید تا مفصل ادامه پیدا کند.
مسأله:
_ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا مفصل مسح نماید.1
_ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا مسح کند بلکه احتیاط واجب این است که تا مفصل را هم مسح نماید.2
_ روی پا را باید از سر انگشتان (غیر از انگشت کوچک که به تنهایی اشکال دارد) تا برآمدگى روی پا، مسح نماید و بنابر احتیاط مستحب تا مفصل پا ادامه دهد.3
1- أجوبة الاستفتائات خامنه ای س106
2- توضیح المسائل جامع سیستانی ج1، م272
3- توضیح المسائل مکارم، م272
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 کسب درآمد از کاشت ناخن
💠 سؤال: آیا کسب درآمد از خدمات #کاشت_ناخن ، جایز است؟
✅ جواب: اگر #ناخن_مصنوعی ، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست.
#احکام_کسب_و_کار
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 میدونستید اگر قسم شرعی دروغ بخورید چیکار باید بکنید ؟
#احکام_قسم
⚜️ @Ahkaam ⚜️
امیرالمؤمنین #امام_علی علیه السلام:
💠 قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ، وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ؛ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْ
❇️ ترس(نابجا) با نااميدى مقرون است و کم رويى موجب محروميت است، فرصتها همچون ابر در گذرند؛ از اين رو، فرصتهاى نيک را غنيمت بشماريد.
📚 حکمت ۲۱ نهج البلاغه
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#وضو_گرفتن_با_آب_سردکن
🔺بعضی از مردم فکر می کنن که شستن ظرفها و وضو گرفتن با آب سرد کن اشکالی نداره.
❌در حالی که این طور نیست.❌
✍️آب آب سردکن برای خوردن وقف شده و شستن ظرف و وضو گرفتن و کارهای دیگه با اون #حرام و باطله مگر اینکه بدونیم وقف کننده اجازه هر نوع استفاده ای رو داده که بعیده.
🔺استفتائات آیت الله سیستانی و مکارم شیرازی.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 مس الف و ا...بدون وضو چه حکمی دارد؟
🔹 امام خمینی (رحمة الله علیه))
اگر الف جزئی از الله است جایز نیست.
استفتائات، ج1، ص47، بااستفاده از س79
🔹 آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی))
همزه ونقاط حکم لفظ جلاله رانداردومس ان بدون وضو جایز است
اجوبةالاستفتائات، ص38س148و149
🔹 آیت الله سیستانی (دام ظله العالی))
مانعی ندارد.
🔹آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی))
اشکالی ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#نماز_چادر_زن
🙋♂خانمی که هنگام اقامه نماز ، چادر نازک می پوشد و وقتی با لباس آستین کوتاه میباشد تقریبا از زیر چادر بدنش پیداست ولی شخص نماز گزار تصور نمیکند که بانبود نامحرم اشکال داشته باشد.حال وظیفه اش در قبال نماز های قبل که خوانده است ، چیست؟
✍امام خامنه ای:
اگر با اعتقاد به صحت نماز بوده است نمازهای گذشته صحیح هستند.
✍آیت الله مکارم:
چنانچه حجاب زير چادر، کامل باشد (پوشيده بودن بدن به جز گردي صورت و دست ها تا مچ) و لباس تنگ و چسبان نباشد نماز با چادر نازک صحيح است وگرنه اشکال دارد و بنابر احتیاط باید آنها رااعاده نماید.
✍آیت الله وحید:
اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده است نمازی که به این کیفیّت خوانده است باطل است و باید قضاء نماید.
✍آیت الله شبیری:
اگر پوشاندن بدن در نماز با آن چادر محقق نشده، باید نمازهایی که به این صورت خوانده است را قضا کند.
✍آیت الله فاضل:
اگر چادر نازک و بدن نما باشد و زیر چادر لباس آستین کوتاه بپوشد و حجم دست از زیر چادر پیدا باشد نماز باطل است، لیکن اگر مسئله را نمی دانسته است، نمازهایی که تاحالا به این صورت خوانده است صحیح میباشد، از حالا به بعد با پوشش کامل نماز بخواند.
📚برگرفته از استفتائات و رساله های توضیح المسائل مراجع تقلید
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰 سگ زینتی
برخی از افراد بین سگ های ولگرد در نجاست با سگ های زینتی و تربیت شده تفاوت قائلند.
در حالی که سگ نجس العین است، یعنی تمام بدنش نجس است و با شستن هم پاک نمی شود و تفاوتی هم بین سگ زینتی و غیر زینتی، سگ کوچک و بزرگ، سگ جیبی و مینیاتوری، سگ تربیت شده و... نیست.
📚 استفتاء از دفتر آیت الله العظمی سیستانی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
🌅احراز رضایت در استفاده از اموال دیگران
🔰سؤال: آیا در استفاده از اموال دیگران #رضایت_زبانی شرط است یا به صرف #احتمال_رضایت ، می توان در آن مال تصرف کرد؟
✅جواب: علاوه بر لفظ، هر عملی که بر این معنا دلالت داشته باشد نیز کافی است و لازم نیست حتماً لفظ باشد اما صرف احتمال #رضایت کافی نیست.
🌎 سایت آیت الله خامنه ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️