🔰چهار نكته درباره #فطريه
🔘1. اگر فطريه را كنار بگذارد و تا ظهر روز عيد به مستحق ندهد، هر وقت بدهد صحيح است. (1)
🔘2. ميزان در قيمت فطريه، قيمت يوم الادا است، نه وجوب فطريه. (2)
🔘3. اگر كسى در روز عيد فطر، فراموش كرد فطريه خود را بپردازد، بدون نيت ادا و قضا بايد بپردازد.
🔘4. اگر در وقت وجوب پرداخت زكات فطره، پول ندارد و گندم يا برنج نيز در خانه ندارد كه از آن بدهد، در صورتى كه قرض كردن سخت نباشد، قرض كند و فطريهاش را بدهد. (3)
------------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 203.
2. عروة الوثقى، ج 2، زكات فطريه، فصل 3، م 5.
3. استفتائات بهجت، ج 2، ص 514، س 3388.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص86
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰برداشتهاى #غلط درباره #فطريه
📌درباره فطريه چند برداشت غلط وجود دارد:
🔸1. برخى از مردم، فطريه را به عنوان قوت غالب شخصى مىدانند، در حالى كه قوت غالب نوع مردم مهم است، نه شخص.
🔸2. برخى از مردم فطريه را به واجب النفقه (همچون فرزند و پدر و مادر خود) مىدهند در صورتى كه فطريه به آنها تعلق نمىگيرد.
🔸3. برخى فكر مىكنند فطريه به كسانى كه روزه گرفته اند و يا افراد بزرگسال تعلق مىگيرد، در حالى كه فطريه كودك، بزرگ، روزه دار و غير آن بر سرپرست خانوار با شرايط لازم، واجب است.
📚احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص87
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شرايط #جنس فطريه
🔹1. از غلات باشد.
🔹2. از #حلال باشد. (1)
🔹3. #خالص باشد. (2)
🔹4. براى يك نفر، از يك #جنس باشد. (3)
-------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2011.
2. توضيح المسائل مراجع، م 2026.
3. همان، م 2020.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص87
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰اهميت #فطريه
💡امام صادق عليه السلام به وكيلش فرمود: برو بابت عيال و افرادى كه نان خور ما محسوب مىشوند زكات فطره ايشان را بپرداز و همچنين تمام بندگان را منظور كن و زكات فطره آنها را كنار بگذار و سعى كن يكى از آنها را از قلم نياندازى چه آنكه اگر يكى از ايشان را ترك نمايى خوف فوت را بر او دارم.
راوى مىگويد: عرض كردم فوت چيست؟
فرمود: #مرگ. (1)
چند نكته درباره فطريه 🔻
🔸1. زكات دو گونه است، زكات مال و زكات بدن. (2)
🔸2. زكات فطره بر هر كسى كه توانايى دارد واجب است. (3)
🔸3. مقدار فطريه سه كيلو گندم يا ... و يا قيمت آنهاست. (4)
🔸4. فطريه را بايد به فقير داد و فقير كسى است كه مخارج سال خود را نمىتواند تأمين كند. (5)
🔸5. مالى كه به عنوان فطريه كنار گذاشته مىشود، نمىتوان از آن استفاده نمود. (6)
🔸6. كسىكه فطريه چند نفر را مىدهد لازمنيست همه را از يك جنس بدهد. (7)
🔸7. كسى كه فطريه او بر ديگرى واجب است اگر خودش بدهد از ديگرى ساقط نمىشود. (8)
🔸8. اگر فطريه انسان بركسى واجب باشد و ندهد برخود انسان واجب نمىشود. (9)
---------------
1. بحارالانوار، ج 47، ص 54؛ علل الشرايع، ج 2، ص 390: اذْهَبْ فَأَعْطِ عَنْ عِيَالِنَا الْفِطْرَةَ وَ أَعْطِ عَنِ الرَّقِيق ...
2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 1853 و 1991.
3. همان، م 1991.
4. همان.
5. همان، م 2014.
6. همان، م 2032.
7. همان، م 2028.
8. توضيح المسائل مراجع، م 2007.
9. همان، م 2006.
📚 احكام داستانى ؛ ص128
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰فلسفه و فوايد #زكات فطر
📌زكاتفطر واجب مؤكّد است و شرط #قبولى روزه ماه رمضان است، و خداوند نيز در قرآن آن را #مقدم بر نماز (عيد) شمرده است و مىفرمايد:
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى* وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (1)
به يقين آن كس كه زكات دهد و ياد پروردگارش كند سپس نماز بخواند، رستگار است! (2)
💡زكات فطر فوايد متعددى دارد كه مهمترين آنها عبارتند از:
🔸1. زكات فطر مكمّل و تمام كننده روزه است.
امام صادق عليه السلام فرمود: إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَة (3)
تكميل روزه به پرداخت زكات يعنى فطره است.
🔸2. باعث قبولى روزه ماه رمضان مىگردد. (4)
🔸3. موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال مىشود. (5)
🔸4. باعث سلامتى جسم و پاكسازى روح از رذايل اخلاقى است. (6)
🔸5. مكمّل و تمام كننده زكات مال است. (7)
--------------
1. اعلى/ 14 و 15.
2. زاد المعاد، ص 224.
3. من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 183؛ وسائل الشيعه، ج 6، ص 221.
4. . همان، ص 183.
5. كافى، ج 4، باب الفطره، ص 174.
6. مستدرك الوسائل، ج 7، ص 137.
7. وسائل الشيعه، ج 9، ص 318.
📚 احكام رمضان ؛ ص120
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 موارد #عدم وجوب #فطريه
در موارد زير فطريه بر ميزبان واجب نيست: 🔻
🔸1. بعد از اذان شب عيد فطر ميهمان بر ميزبان وارد شود. (1)
🔸2. اگر ميهمان با اجازه ميزبان خودش فطريه را بدهد. (2)
🔸3. در جايى كه ميهمان نان خور ميزبان محسوب نشود.
🔸4. كسى كه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد و كسبى هم ندارد كه بتواند مخارج سال خود را تأمين نمايد دادن زكات فطره بر او واجب نيست. (3)
--------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 172، م 1997.
2. همان، ج 2، م 2006؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 637.
3. همان، م 1992.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص85
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 به موارد زير #نمىتوان فطريه داد:
🔹1. به پدر و مادر.
🔹2. فرزند و نوه فقير.
🔹3. متجاهر به فسق. (1)
🔹4. غير سيد به سيد. (2)
🔹5. به كسى كه فقير نيست.
🔹6. كسى كه فطريه را در جهت معصيت مصرف مىكند. (3)
----------------
1. توضيح المسائل مراجع ، م 2016.
2. همان، م 2009.
3. همان، م 2017.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص85
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 معيار #زكات فطر
🖌 #فطره در لغت چند معنا دارد كه مهم ترين آنها #خلقت و #اسلام است.
و در اصطلاح عبارت است از زكاتى كه هر مسلمان براى خود و هركس كه نانخور اومحسوب شود، به مستحق مىپردازد و زمان اداى آن مغرب روز آخر ماه رمضان تا ظهر روز عيد فطر مىباشد.
🖌 پس از پايان ماه مبارك رمضان يعنى درشب عيدفطر افرادىكه داراى شرايط لازم باشند بايد زكات فطر بدهند.
🖌 ميزان در قيمت فطريه قيمت زمانى است كه مىخواهد بپردازد، نه زمانى كه واجب شده
🖌 و همچنين ميزان قيمت مكانى است كه مىخواهد بپردازد نه مكانى كه زكات فطر بر او واجب شده است. (1)
🖌 فقيرى كه فطريه به او مىدهند واجب نيست عادل باشد ولى احتياط واجب آن است كه به كسى كه آشكارا معصيت مىكند مثل اين كه نماز نمىخواند فطريه ندهند. (2)
🖌 روزه دار بودن از شرايط وجوب زكات فطر نيست، پس پرداخت فطريه بر كسانى هم كه روزه نيستند واجب است. (3)
❓پرسش: اگر زن به جهت نياز شوهر در تأمين مخارج زندگى كمك كند، چه كسى بايد زكات فطر آنها را بدهد؟
✅ پاسخ: همه مراجع: بايد خودش فطريهاش را بدهد. (4)
------------------
1. عروة الوثقى، ج 2، فى زكاة الفطره، فصل 3، م 5.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 2007.
3. تحريرالوسيله، ج 2، ص 354، م 2.
4. عروة الوثقى، الفصل الثانى، م 2.
📚 احكام رمضان ؛ ص119
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 ميزان #قيمت فطريه
♦️ ميزان در پول فطريه قيمت غلاتى است كه مكلف بر اساس آن فطريه خود را حساب مىكند مانند گندم يا برنج يا ... و طبيعى است كه در هر شهرى قيمت خاص خود را دارد. (1)
-------------
1. توضيح المسائل مراجع ، ج 2، ص 173.
📚 احكام رمضان ؛ ص130
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 استفتائات
❓پرسش: زكات فطر را مىتوان به فرد بدهكار داد؟
✅ پاسخ: آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: اگر نمىتواند بدهى خود را بپردازد، دادن فطريه به او اشكال ندارد. (1)
آياتعظام سيستانى، صافى، مكارم: بنا بر احتياط واجب بايد فطريه را به فقير داد، پس اگر فرد بدهكار فقير است، دادن فطريه به او جايز است. (2)
❓پرسش: آيا پدر مىتواند زكات فطر را به فرزند خود كه محتاج است بدهد؟
✅ پاسخ: نمىتواند چيزى از زكات فطر را به او بدهد. (3)
----------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 1925.
2. همان، م 1925.
3. همان، م 1948.
📚 احكام رمضان ؛ ص128
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 استفتائات
❓پرسش: آيا فرزندى كه هنوز متولد نشده زكات فطر دارد؟
✅ پاسخ: همه مراجع: پرداخت زكات فطر براى بچهاى كه در شكم مادر است واجب نيست مگر آنكه پيش از غروب شب عيد فطر به دنيا بيايد. (1)
❓پرسش: اگر كسى شب عيد فطر ميهمان باشد و فطريه خود را با صلاحديد صاحبخانه بدهد، آيا از گردن ميزبان ساقط مىشود؟
✅ پاسخ: چنانچه با اجازه صاحبخانه باشد، ساقط مىشود. (2)
❓پرسش: كسانى كه در شب عيد فطر زندانى باشند چه كسى بايد فطريه آنها را بدهد؟
✅ پاسخ: اگر خود زندانيان تمكن مالى دارند بايد خودشان بدهند و اگر نداشته باشند فطريه آنها ساقط است. (3)
❓پرسش: آيا زكاتفطر را مىتوان مصرف تعمير و توسعه مسجد نمود؟
✅ پاسخ آية الله فاضل: مانعى ندارد. ولى بهتر است در صورتى كه در محل فقير باشد به جاى صرف مسجد صرف فقير شود. (4)
❓پرسش: اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و روز بعد متوجه شود كه آن شب، شب عيد بوده، آيا فطريه آنها بر انسان واجب است؟
✅ پاسخ: همه مراجع: ناآگاهى از رؤيت هلال، تأثيرى در حكم پرداخت فطريه ندارد. (5)
❓پرسش: آيا خوردن افطارى از سوى ميهمان، تأثيرى در وجوب زكات فطر دارد؟
✅ پاسخ: همه مراجع به غير از آية الله صافى: خير ملاك آن است كه ميهمان نانخور صاحبخانه محسوب شود و خوردن افطارى هيچ تأثيرى در حكم ندارد. (6)
🖌 آية الله صافى: بهصِرف خوردن افطارى زكات فطر او بر صاحب خانه واجب است. (7)
-------------------
1. عروة الوثقى، ج 2؛ زكات فطره، م 3 و 12.
2. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 638.
3. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 642.
4. همان، س 639.
5. استفتاء از دفاتر مراجع.
6. اجوبة الاستفتائات، س 888.
7. پرسشها و پاسخهاى دانشجويى، ش 17، احكام روزه، ص 103.
📚 احكام رمضان ؛ ص123
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 استفتائات
❓پرسش: آيا جايز است زكات فطر را به عنوان هديه به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟
✅ پاسخ: همه مراجع: آرى مىتواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطر است ولى بايد در نيت قصد زكات فطر كند. (1)
❓پرسش: آيا جايز است زكات فطر را در امورفرهنگى و مذهبى كه باعث نشر معارف دين مىشود صرف كرد؟
✅ پاسخ: آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، نورى، فاضل: صرف زكات فطر در راه نشر معارف دين اشكال ندارد ولى بهتر است آن را به فقير بدهند. (2)
--------------
1. توضیح المسائل مراجع، ج 2، م 1935.
2. همان، م 1925.
📚 احكام رمضان ؛ ص127
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 استفتائات
❓پرسش: علت اختلاف نظر مراجع تقليد در اعلام اول ماه رمضان و عيد فطر چيست؟ آيا در گذشته اين اختلاف بوده است؟
✅ پاسخ: اختلافنظر مراجع تقليد در ثبوت اول ماه امرى نيست كه تازه به وجود آمده باشد، بلكه در گذشته نيز اين مسأله در نزد ايشان مورد فكر و نظر بوده است. عوامل متعددى باعث اختلاف نظر گرديده است كه موارد ذيل را مىتوان از مهم ترين آنها دانست:
🔸1. اعتبار #اتحاد_افق (1)؛ عدهاى بر اين باورندكه اگر هلالماه، در نقطهاى از كره زمين ديده شود (كه افق در آنجا با جاهاى ديگر تفاوت داشته باشد ولى در شب مشترك باشند) اول ماه در آن مكانها ثابت مىشود. در مقابل اين نظريه، فقهايى هستند كه اتحاد در افق را معتبر مىدانند و معتقدند اگر هلال ماه در شهرى ديده شود كه افق آن، با شهر يا كشور ديگر اختلاف داشته باشد، اول ماه از نظر شرعى براى شهر دوم ثابت نمىشود. بديهى است طبق نظر اول به طور معمول، اول ماه يك روز زودتر ثابت مىشود.
🔸2. اعتبار #حكم_حاكم؛ حجيت و نفوذ حكم حاكم ميان فقيهان، نظرى مشهور است ولى برخى از آنان، حكم حاكم را در رؤيت هلال ماه معتبر نمىدانند.
🔸3. شهادت #بينه نزدحاكم؛ گاه مجتهد جامع الشرايط، از شهادت كسانى كه ماه را ديدهاند، اطمينان پيدا مىكنند و بر اين اساس ثبوت اول ماه را اعلام مىدارند. چه بسا ممكن است به جهت فقدان برخى شرايط، براى مجتهد ديگرى اين اطمينان حاصل نشده باشد.
🖌 اختلاف فقيهان در امور ياد شده، به جهت اختلاف در يك سرى از مبانى نظرى و اصول فكرى است كه آرا و افكار متفاوتى را بر مىتابد. نظريه پردازى مختلف در ادبيات و اصول فقه، برداشت متفاوت از آيات و روايات و اختلاف نظر در سند احاديث و شناخت راويان، به طور طبيعى موجب تفاوت در بعضى از فتاوا مىشود.
----------------
1. افق: ناحيه، كرانه، كرانه آسمان و در اصطلاح جغرافيا: دايرهاى كه در امتداد آن چشم انسان كره زمين را مىبيند، حد فاصل ميان قسمت مرئى ونامرئى آسمان( فرهنگ عميد، ص 164)
📚 احكام رمضان ؛ ص116
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 استفتائات
❓پرسش: شما مىگوييد اگر دو نفر عادل شهادت بدهند كافى است، آيا اعلام عيد از سوى چند مرجع، به اندازه دو نفر عادل نيست؟!
✅ پاسخ: كسى منكر عدالت مرجعتقليد نيست. آنچه گفته شده، آن است كه دو نفر عادل، شهادت دهند كه خودشان ماه را ديدهاند؛ ولى مراجع معظم خودشان ماه را نمىبينند، بلكه از گفته ديگران اطمينان به رؤيت پيدا مىكنند و اين دوجهت با هم تفاوت مىكند و #شهادت_بر_شهادت - كه شهادت علمى ناميده مىشود- در اين مورد اعتبار شرعى ندارد. (1)
-----------------
1. عروة الوثقى، ج 2، طرق ثبوب الهلال، م 1.
📚 احكام رمضان ؛ ص117
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 فراموشى ارزشها
💡قالَ رَسُولُ اللّه (ص): سَيَأتِى زَمانٌ عَلى امَّتى يُحِبُّونَ خَمساً وَ يَنسَونَ خَمساً، يُحِبُّونَ الدُّنيا وَ يَنسَونَ الاخِرَةَ وَ يُحِبّونَ المالَ وَ يَنسَونَ الحِسابَ وَ يُحِبُّونَ النِّساءَ وَ يَنسَونَ الحُورَ وَ يُحِبُّونَ القُصُورَ وَ يَنسَونَ القُبُورَ وَ يُحِبُّونَ النَّفسَ وَ يَنسَونَ الرَّبَّ اولئِكَ بَريئُونَ مِنّى وَ أَنَا بَرىءٌ مِنهُم. (1)
🖌 به زودى زمانى بر امتم مىآيد كه پنج چيز را دوست مىدارند و پنج چيز را فراموش مىكنند:
🔸1. دنيا را دوست مىدارند و آخرت را از ياد مىبرند
🔸2. ثروت را دوست مىدارند و حساب را فراموش مىكنند
🔸3. زنان را دوست مىدارند و حوريان را از ياد مىبرند
🔸4. كاخها را دوست مىدارند و قبرها را فراموش مىكنند
🔸5. و نفس خويش را دوست مىدارند و پروردگار را از ياد مىبرند. آنان از من بيزارند و من از آنان بيزارم.
--------------------
1. كلمة الرسول الاعظم، ص 133.
📚 ارزش هاى اخلاقى در احاديث عددى ؛ ص106
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 غيبت مردگان
📌گاه تصور مىشود كه حرمت غيبت، ناظر به افراد زنده است و مردگان را شامل نمىشود، بنابراين غيبت كردن اموات، اشكالى ندارد، ولى اين تصور اشتباه است.
💡امام باقر عليه السلام فرمود: انَّ حُرْمَةَ الْمَيِّتِ كَحُرْمَةِ الْحَيِ (1)
احترام مرده مسلمان همچون احترام زنده اوست.
💡بلكه مىتوان گفت غيبت مرده از جهاتى زشتتر و ناپسندتر است زيرا زندگان ممكن است روزى غيبت را بشنوند و به دفاع از خود برخيزند، ولى مرده هرگز قادر به دفاع از خود نيست. به علاوه شخص غيبت كننده ممكن است افراد زنده را ببيند و از آنها حلاليت بطلبد، ولى در مورد مردگان اين مطلب هرگز صدق نمىكند. (2)
---------------
1. وسائل الشيعه، ج 19، ص 47؛ من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 74.
2. اخلاق در قرآن، مكارم، ج 3، ص 133؛ رساله احكام غيبت، شيخ احمد مجتهدى، ص 138.
📚 احكام اموات ؛ ص115
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 #مقايسه #ماتم معصومان عليهم السلام و ديگران
📌 تفاوتهايى ميان ماتم معصومان عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام و مصايب ديگران در احكام وجود دارد، به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔸1. مصايب ديگران در هر سطحى كه باشد بايد فراموش شود و مستحب است بر صاحبان عزا صبر نموده و مصايب را فراموش كنند. (1) بر خلاف مصايب معصومان عليهم السلام به ويژه سيدالشهداء عليه السلام كه دائماً بايد زنده نگه داشت.
🔸2. برپايى مجالس سوگوارى، براى مصائب ديگران استحباب ندارد. (2) ولى برپايى مجالس عزا براى ائمه عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام همواره توصيه شده است.
🔸۳. گريستن براى افراد عادى استحباب ندارد و حتى گريه بلند مكروه است، اما براى ائمه معصومين عليهم السلام مستحب است. (3)
🔸۴. پوشيدن لباس سياه در مصايب ديگران مكروه است، ولى در عزادارى معصومين عليهم السلام از شعائر است و مكروه نيست.
🔸۵. جزع و بىتابى براى ديگران مكروه است اما در مصيبت ائمه عليهم السلام به ويژه در مصائب امام حسين عليه السلام مناسب است. (4)
🔸۶. تسليت به مصيبتديدگان مستحب است، اما اگر در زمانى صورت گيرد كه موجب يادآورى و اندوه فراموش شده گردد، ترك آن بهتر است، (5) اما در عزاى ائمه عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام همواره بايد يادآورى نمود تا عزاى حضرت فراموش نگردد.
🔸۷. در عزاى ديگران سه روز براى عزادارى قرار داده شده است، (6) ولى براى امام حسين عليه السلام محدوديتى وجود ندارد و در اين راستا اربعين در مصيبتهاى عادى سفارش نشده، ولى براى امام حسين عليه السلام اربعين سفارش شده است.
🔸۸. بيان مصيبت، شيون و نوحه بر مردگان مكروه است، اما نوحهسرايى بر اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تأكيد شده است. (7)
🔸۹. عزاى ديگران عمومى نيست و فقط بستگان و اطرافيان و آشنايان ميت عزادارى مىكنند، ولى عزاى ائمه عليهم السلام عمومى است.
---------------
1. عروة الوثقى، ج 1، ص 353، مستحبات دفن.
2. فرهنگ فقه، ج 2، ص 476 و ج 3، ص 304 و ج 5، ص 383.
3. بحارالانوار، ج 44، ص 308؛ در فرازى از دعاى ندبه آمده است: و لمثلهم فلتذرف الدموع واليصرخ الصارخون ...، مفاتيح نوين، ص 594.
4. عروة الوثقى، ج 1، ص 354.
5. همان
6. تحريرالوسيله، ج 1، ص 171.
7. جواهر الكلام، ج 22، ص 54.
📚 احكام اموات ؛ ص116
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 راههاى #برخورد با نامهای #مقدس
🖌 دور ريختن نشريات و كتبى كه مشتمل بر آيات قرآنى و اسامى متبركه معصومان است حرام است. (1)
❓سؤال: اسامى متبركه اعمّ از اسماء ائمه اطهار كه زير دست و پا مىافتد چه حكمى دارد؟ و جهت رفع اين مشكل چه راه حلى پيشنهاد مىكنيد؟
✅ پاسخ: احترام آنها بايد حفظ شود، بهترين راه همان است كه در بعضى از مراكز، انتخاب شده است كه ظرف يا محلى براى نگهدارى اين گونه اسماء و كلمات در نظر گرفته مىشود و بعد از چند مدت محتواى آن را در گوشهاى از بيابان دفن مىكنند، يا در رودخانه مىريزند، يا به مراكزى مىدهند كه آنها را خمير كرده، و از آن استفاده كنند. (2)
❓سؤال: آيا سوزانيدن روزنامههايى كه در آنها آيات قرآن و اسامى مباركه معصومين چاپ شده جايز است؟
✅ پاسخ: جايز نيست. (3)
❓سؤال: از چه طريقى مىتوان اسماء مباركه را از بين برد؟
✅ پاسخ: هر طريقى كه موجب بىاحترامى و هتك حرمت نباشد مانعى ندارد.
سوزاندن يا ريختن روزنامهها در سطل زباله جايز نيست. (4)
❓سؤال: هر روز هزاران اسماء متبركه كه در مطبوعات چاپ مىشود پس از استفاده به زير دست و پا مىافتد آيا مسئولان مطبوعات مسئول هستند؟
✅ پاسخ: مسئولين مطبوعات در اين زمينه مسئوليتى ندارند، آنها براى نشر اسلام و مسائل دينى ناچار از اين كارند، ولى مردم در مورد حفظ احترام آنها مسئوليت دارند. (5)
❓سؤال: در حال حاضر نام خداوند و پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه در روزنامهها و مجلّات چاپ مىشود و معمولًا رعايت در حفظ احترام آن نمىگردد، حكمش چيست؟
✅ پاسخ: از انداختن در مواضع هتك حرمت اجتناب شود. (6)
---------------
1. جامعالاحكام صافى، ج 1، ص 28، س 68 و 69.
2. استفتائات جديد مكارم، ج 2، ص 52، س 76.
3. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 115، س 312 و ج 2، س 81؛ جامعالاحكام صافى، ج 1، ص 26، س 57.
4. جامع المسائل فاضل، س 1301.
5. استفتائات امام، ج 1، ص 114، س 308؛ استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 50، س 68.
6. استفتائات امام، ج 1، س 311.
📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص73
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔻یَا مَوَالِیَّ فَلَوْ عَایَنَكُمُ الْمُصْطَفَی وَ #سِهَامُ الْأُمَّةِ مُغْرَقَةٌ فِی أَكْبَادِكُمْ وَ #رِمَاحُهُمْ مُشْرَعَةٌ فِی نُحُورِكُمْ وَ #سُیُوفُهَا مُولَعَةٌ فِی دِمَائِكُمْ یَشْفِی أَبْنَاءُ الْعَوَاهِرِ غَلِیلَ الْفِسْقِ مِنْ وَرَعِكُمْ وَ غَیْظَ الْكُفْرِ مِنْ إِیمَانِكُمْ وَ #أَنْتُمْ بَیْنَ #صَرِیعٍ فِی الْمِحْرَابِ قَدْ فَلَقَ السَّیْفُ هَامَتَهُ وَ #شَهِیدٍ فَوْقَ الْجَنَازَةِ قَدْ شُكَّتْ #أَكْفَانُهُ بِالسِّهَامِ وَ #قَتِیلٍ بِالْعَرَاءِ قَدْ رُفِعَ فَوْقَ #الْقَنَاةِ رَأْسُهُ وَ #مُكَبَّلٍ فِی السِّجْنِ قَدْ #رُضَّتْ بِالْحَدِیدِ أَعْضَاؤُهُ وَ #مَسْمُومٍ قَدْ #قُطِّعَتْ بِجُرَعِ السَّمِّ أَمْعَاؤُهُ وَ #شَمْلُكُمْ عَبَادِیدُ تُفْنِیهِمُ الْعَبِیدُ وَ أَبْنَاءُ الْعَبِیدِ
♦️فَهَلِ الْمِحَنُ یَا سَادَتِی إِلَّا الَّتِی لَزِمَتْكُمْ وَ الْمَصَائِبُ إِلَّا الَّتِی عَمَّتْكُمْ وَ الْفَجَائِعُ إِلَّا الَّتِی خَصَّتْكُمْ وَ الْقَوَارِعُ إِلَّا الَّتِی طَرَقَتْكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكُمْ وَ عَلَی أَرْوَاحِكُمْ وَ أَجْسَادِكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
🔸زیارت جامعه ائمه مؤمنين🔸
🔰تصرف در اموال دیگران
🔸يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ (1)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد اموال خود را ميان خودتان به ناروا مخوريد، مگر آن كه داد و ستدى با رضايت يكديگر باشد.
🔹پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
حُرمةُ مالِ المسلم كحُرمة دَمِه (2)
احترام مال مسلمان مانند احترام خون اوست.
و نيز آن حضرت فرمود: لا يَحِلّ لِمُؤمن مَالُ اخيه الا مِن طِيب نفسه (3)
حلال نيست براى مؤمن تصرف در مال برادر مسلمانش مگر با ميل و رضايت او.
🔻يكى از مسائلى كه امام زمان (عج) در ابتداى ظهور به جهانيان مىفرمايند چنين است:
الا مَن لَهُ عِندَ احَدٍ مِن شيعَتِنا دَيْن فَليَذكره (4)
هركسى از شيعيان ما طلبى دارد آن را يادآورى كند.
🖌 در اين زمينه مالكيت افراد بر كالاها به رسميت شناخته مىشود و هيچ كس مجاز نيست به اموال و املاك افراد تجاوز كند. حتى اگر برخى اشياء داراى ارزش مالى هم نباشند، اما تعدى به آنها ممنوع است.
📌 منظور از ماليت هم ارزشمند بودن شىء نیست. مثلًا فروش يك دانه برنج #ارزش مالى #ندارد اما #ملكيت #دارد گرچه نمىشود يك دانه برنج را فروخت، اما اجازه دست اندازى به آن نيز به هيچ كس داده نشده است. اين حق مالى ناميده مىشود.
🖌 پس در زمينه مالى به طور كلى تجاوز به مال و حريم ديگران ممنوع است.
----------------
1. نساء/ 29
2. ميزان الحكمه، ج 2، ص 510
3. بحارالانوار، ج 73، ص 348
4. بحارالانوار، ج 53، ص 33
📚 احكام حق الناس ؛ ص23
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 حق والدين
💡پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: رضا الرَّبِ فِى رضا الوالِدَينِ (1)
خشنودى خداوند، در خشنودى پدر و مادر است.
💡حضرت موسى عليه السلام به خداوند عرض كرد: پروردگارا فلان دوست من كه شهيد شد، جايگاهش كجاست؟ خداوند فرمود: در آتش است. حضرت موسى عرض كرد: آيا وعده نفرمودى كه جايگاه شهدا بهشت است؟ خداوند فرمود: آرى چنين است ولكن آن شخص گرفتار عقوق والدين بود و من هيچ عملى را با بودن عقوق نمىپذيرم. (2)
❓پرسش: اينجانب پدرى دارم كه خوش اخلاق نيست و در حق خانواده خود ظلم روا مىدارد. اگر جوابش را در حضور ديگران بدهم كه كار نادرست و ناشايست انجام دادهام و اگر تنها با پدرم صحبت نمايم حرفم را قبول نمىكند، چه كنم؟
✅ پاسخ: حفظ احترام والدين و مراعات ادب در صحبت با آنان لازم است و در موارد لزوم امر به معروف و نهى از منكر اگر مأيوس از تأثير باشيد، تكليف ساقط است. (3)
❓پرسش: آيا اطاعت از پدر در ترك مستحب، يا انجام مكروه، واجب است؟
✅ پاسخ: اگر مخالفت با آن، موجب ايذاء وى گردد، واجب الاطاعه است. (4)
❓پرسش: عاقّ والدين به چه معناست؟
✅ پاسخ: هر كارى كه موجب اذيّت والدين گردد، به معناى عاقّ والدين است.
مگر در مواردى كه تكليف واجب يا حرامى باشد، و به انسان دستور مخالفت با آن را بدهند. (5)
❓پرسش: مقام مادر بالاتر است يا پدر؟ در مقام تعارض بين اطاعت امر پدر و مادر، كدام را ترجيح مىدهيم؟
✅ پاسخ: مقام هر دو والاست، و تا مىتوانيد در ميان آن دو جمع كنيد. و در صورتى كه امكان نداشته باشد، بر حسب اهميّت موارد بايد عمل گردد و آنچه مهمتر است، مقدّم شود. (6)
----------------
1. مستدرك وسايل الشيعه، ج 2، ص 627
2. مستدرك، ج 27 ص 630؛ ان موسى بن عمران قال يا رب اين صديقى فلان الشهيد؟ قال الله تعالى فى النار. قال أليس قد وعدت الشهيد الجنة؟ قال: بلى و لكن كان مصراً على عقوق الوالدين
3. استفتائات امام، ج 1، ص 483، س 20
4. استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 1571
5. همان، س 1572
6. استفتائات جديد، مكارم، ج 3، س 1573
📚 احكام حق الناس ؛ ص107
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خوددارى از نماز بر جنازه #بدهكار
🖌 جنازه مردى را آوردند تا رسولخدا صلى الله عليه و آله و سلم بر آن نماز بخواند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب فرمود: آيا دوست شما بدهى دارد؟ گفتند: بلى! حضرت فرمود: شما بر او نماز بخوانيد، ولى من نمىخوانم، يكى از بستگان او گفت: يا رسول الله! من ضامن مىشوم كه بدهى او را بپردازم.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: آيا به نحو تمام و كمال خواهى پرداخت؟
گفت: بلى، به نحو تمام و كمال.
در اين موقع پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر آن جنازه نماز خواندند. (1)
🔻بدهىهاى ميت
🔸1. با مرگ مديون، بدهى مدت دار او نقد مىشود و پرداخت آن بر ورثه واجب است. (2)
💡ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود: اذا مَاتَ الرَّجُل حلّ مالَهُ وَ مَا عَلَيهِ مِنَ الدَّينِ (3)
وقتى شخصى بميرد، ديون و مطالبات او نقد مىشود.
🔸2. بدهىهاى ميت را بايد از اصل تركه او پرداخت. (4)
🔸3. بدهىهاى ميت شامل مهريه، قرض، اجرت، نذر، خمس و ... است.
--------------
1. مستدرك الوسائل، ج 13، ص 404؛ ترجمه فروع كافى، ج 5، ص 218؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 151؛ هل على صاحبكم من دين؟ قالوا نعم.
2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 680.
3. تهذيب الاحكام، ج 6، ص 190.
4. فرهنگ فقه، ج 3، ص 683.
📚 احكام داستانى ؛ ص101
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari