🔰 غذا دادن به ديگران از نظر احكام شرعى
♦️ 2. اطعام حرام
🔹الف) اطعام غذاى #نجس به افراد بالغ حرام است. (1)
🔹ب) اطعام طعام #غصبى (2)
♦️3. اطعام مستحب
بر اساس سخن پيشوايان دين در موارد زير دادن وليمه مورد تأكيد است:
🔸الف) اطعام مؤمنين
يكى از ارزشهاى اسلامى اطعام مؤمنين است.
👈امام صادق عليه السلام فرمود:
انَّ اللهَ يُحِبُّ اطعامَ الطعام (3)
خداوند اطعام طعام را دوست دارد.
هرچند مؤمنين بىنياز باشند و اين نشان مىدهد كه هدف از اين كار علاوه بر رفع نيازمندىها جلب محبت و تحكيم دوستى و صميميت است.
👈 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: مَن اطعم ثَلاثة نفر من المسلمين اطعَمه الله مِن ثَلاث جنان فى ملكوت السموات (4)
كسى كه سه نفر از مسلمانان را اطعام كند خداوند او را از سه باغ بهشتى در ملكوت آسمانها اطعام خواهد كرد.
👈امام صادق عليه السلام فرمود: مَن اطعم مؤمناً حتى يشبعه لَم يَدرِ احَدٌ من خلق الله ما له من الاجر فى الآخرة لا ملك مقرّب و لا نبىّ مرسل الا الله رب العالمين (5)
كسى كه مؤمنى را اطعام كند تا سير شود احدى از خلق خدا نمىداند چقدر در آخرت پاداش دارد حتى فرشتگان مقرب الهى و پيامبران مرسل.
در بعضى از روايات تصريح شده كه اطعام گرسنگان به طور مطلق هرچند مؤمن و مسلمان هم نباشند از افضل اعمال است.
👈 چنانكه در روايتى از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم آمده است كه فرمود: مِن افضلِ الاعمال عِند اللّه ابرادُ الكِباد الحارّه و اشباع الكباد الجائعه و الذى نفسُ مُحمد صلى الله عليه و آله و سلم بِيَده لا يؤمن بى عَبدٌ يبيت شبعان و (جاره) المسلم جائع (6)
يكى از برترين اعمال نزد خدا خنك كردن جگرهاى داغ و سير كردن شكمهاى گرسنه است، سوگند به كسى كه جان محمد صلى الله عليه و آله و سلم در دست اوست، بندهاى كه شب سير بخوابد و همسايه مسلمانش گرسنه باشد به من ايمان نياورده است.
------------------
1. التنقيح، كتاب الطهارة، ج 2، ص 333
2. فرهنگ فقه، ج 1، ص 582
3. ميزان الحكمه، ج 7، ص 3292؛ وسائل، ج 24، ص 306؛ بحارالانوار، ج 74، ص 359
4. تفسير نمونه، ج 25، ص 358
5. همان
6. بحارالانوار، ج 74، ص 369
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 95
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 غذا دادن به ديگران از نظر احكام شرعى
♦️اطعام مستحب
#ادامه
🔸ب) وليمه عروسى
👈 جايگاه رفيع ازدواج و آثار آن در ابعاد اخلاقى، اجتماعى و فرهنگى، موجب شده است اسلام براى آن و تشريفات جنبىاش، احترام ويژه، بلكه نوعى تقدس قائل شود.
🔸ج) وليمه خريدن خانه و ... (1)
👈 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به حضرت على عليه السلام فرمود:
يا على لا وليمة الا فى خمسٍ فى عُرس او خُرس او عِذار او وِكاز او رِكاز:
فالعرس التزويج و الخرس النفاس بالولد و العذار الختان و الوكاز الرجل يشترى الدار و الركاز الرجل يقدم من مكة (2)
🖌 اى على جز در پنج مورد وليمهاى نيست، 1. عروسى 2. تولد نوزاد 3. ختنه كردن كودك 4. ساختن يا خريد خانه 5. بازگشت از سفر حج.
🖌 البته اطعام با همه ارزشى كه دارد، بايد در راه #خدا و براى خدا باشد و قصد سير كردن شكمى گرسنه و يا شاد كردن برادر مؤمن يا تقويت رابطههاى خويشاوندى و صله رحم باشد نه براى خودنمايى.
گاهى اصل ميهمانى دادن رياكارى است و گاهى نوع غذا و محل اطعام و كيفيت سفرهآرايى تظاهر و خودنمايى است.
🔸د) وليمه نوزاد (3)
👈 منهال قصاب مىگويد: به قصد مدينه، از مكّه بيرون آمدم، در مسير خود وقتى به أبواء رسيدم كه در آن جا، موسى عليه السلام پسر امام صادق عليه السلام به دنيا آمده بود. من پيش از امام صادق عليه السلام وارد مدينه شدم و ايشان، يك روز پس از من وارد شهر شد و مردم را (به ميمنت تولد فرزند و به عنوان وليمه آن) اطعام نمود. (4)
----------------
1. عروة الوثقى، ج 2، ص 798
2. وسائل الشيعه، ج 16، ص 456؛ من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 402
3. عروة الوثقى، ج 2، ص 798
4. وسائل الشيعه، ج 21، ص 401
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 97
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 غذا دادن به ديگران از نظر احكام شرعى
♦️اطعام مستحب
#ادامه
🔸ه) اطعام در تولد و شهادت معصومين عليهم السلام
🔸و) اطعام فقرا و مساكين و گرسنگان. (1)
قرآن يكى از كارهاى برجسته را اطعام به فقرا و مساكين مىداند و مىفرمايد:
وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً (2)
و غذاى خود را با اينكه به آن علاقه و نياز دارند به مسكين و يتيم و اسير مىدهند.
🔸ز) اطعام روزه داران
امام صادق عليه السلام فرمود:
فِطرك لِاخيك و ادخالك السرور عليه اعظم مِن اجرِ صيامك (3)
افطارى دادن تو به برادر دينىات و خوشحال ساختن او برتر از روزهدارى توست.
همچنين فرمود: مَن فَطَرَ صائماً فَلَهُ اجرُ مثله (4)
هركه روزهدارى را افطارى دهد همانند ثواب او را مىبرد.
-----------------
1. ماعون/ 3؛ بلد/ 13، حاقه/ 33؛ فجر/ 18؛ آثار الصادقين، صادق احسان بخش، ج 11، ص 502
2. دهر/ 8
3. آثار الصادقين، ج 11، ص 301
4. همان
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 98
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 غذا دادن به ديگران از نظر احكام شرعى
♦️اطعام مستحب
#ادامه
🔸ح) اطعام اهل خانه #ميت
مستحب است تا سه روز براى اهل خانه ميت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مكروه است. (1)
👈 برخى از علما فرمودهاند: اگر اطعام به نيت روضه امام حسين عليه السلام باشد، مكروه نيست. (2)
هنگامى كه جعفر بن ابى طالب به شهادت رسيد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: سه روز جهت بازماندگان جعفر غذا فراهم سازند و از آن تاريخ سنت شد كه تا سه روز مردم به بازماندگان ميت غذا دهند. (3)
🔸ط) #عقيقه كردن براى فرزند
يكى از مستحبات مؤكد آن است كه براى طفل عقيقه كنند. كسانى كه قدرت مالى ندارند، هرگاه توانستند آن را انجام دهند و اگر هيچ گاه نتوانستند عقيقه كنند، اشكالى ندارد. و در استحباب عقيقه فرقى بين فرزند پسر و دختر و نوزاد اول و دوم و غيره نيست. (4)
👈 در ارزش و اهميت اين عمل مستحب، همين بس كه امام صادق عليه السلام فرمود: كُلُّ مَولُودٍ مُرتَهَنٌ بِعَقيقَتِهِ (5)
هر مولودى در گرو عقيقه خود است.
به عبارت ديگر، اگر عقيقه نكند، در #معرض انواع بلاهاست.
----------------
1. توضيحالمسائل مراجع، ج 1، م 632؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 170؛ جواهر، ج 4، ص 328
2. استفتائات گرامى، ج 2، ص 71، س 90
3. بحارالانوار، ج 21، ص 54؛ معارف و معاريف، مصطفى حسينى، ج 5، ص 270
4. جامع المسائل فاضل، ج 2، م 1025
5. وسائل الشيعه، ج 21، كتاب النكاح، ابواب احكام الاولاد، ص 414
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 99
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خوردنىها از نظر اسلام با چهار شاخصه مجاز است 🔻
🔸الف) #حلال باشد.
🔸ب) #مباح باشد.
🔸ج) #مضر نباشد.
🔸د) #نجس نباشد.
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص105
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰مواردى كه خوردن حرام جايز است 🔻
🔸الف) حفظ جان #متوقف بر خوردن حرام باشد.
🔸ب) مداواى #مرضى كه متوقف بر خوردن حرام باشد.
🔸ج) فرد را به خوردن يا آشاميدن حرام #وادار كنند.
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص105
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سه نكته در مورد ماهىها
🔸الف) ماهيانى كه فلس دارند حلال هستند.
🔸ب) خاويار و تخم ماهىها از نظر حلال و حرام بودن تابع خود ماهى است.
🔸ج) از ماهى دو چيز حرام است فضله و خون.
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص105
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 پرندگان حلال دو شاخصه دارند:
🔹الف) بال زدن بيشتر.
🔹ب) سه ويژگى كه در اجزاى آنها وجود دارد: چينه دان، سنگدان، تيغى كه در پشت پاى پرندگان است.
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص105
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 دو نكته در مورد حيوانات اهلى
🔸الف) استفاده از گوشت حيوانات اهلى فقط با #ذبح اسلامى مجاز است.
🔸ب) ذبح حيوانات اهلى، با بريدن چهار رگ حلقوم، مرى و دو شاهرگ محقق مىشود.
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص105
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari