eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
773 دنبال‌کننده
291 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مواردى كه ثواب نماز بيشتر مى‏شود 💡1. مستحب است نمازهاى واجب خصوصا نمازهاى يوميه را به بخوانند و در نماز صبح و مغرب و عشا، خصوصا براى همسايه مسجد و كسى كه صداى اذان مسجد را مى‏شنود بيشتر سفارش شده است. (1) 💡2. خواندن نماز در و مشاهد مشرفه معصومين عليهم السلام مستحب است. (2) 💡3. مستحب است انسان نماز را در آن بخواند، و درباره آن خيلى سفارش شده است. و هر چه به اول وقت نزديك‏تر باشد، بهتر است (3) 💡4. مستحب است نماز را با بخواند. (4) 💡5. براى سجده بهتر از هرچيز عليه السلام مى‏باشد. (5) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1399 و 1400. 2. همان، م 893- 895. 3. همان، م 751. 4. عروة الوثقى، ج 1، ص 511. 5. توضيح المسائل مراجع، م 1083 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص31 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 هفت نكته درباره نماز جماعت‏ 🔖1. نمازى‏كه به جماعت خوانده‏مى‏شود بايد نماز باشد همچون نمازهاى يوميه، آيات، قضا و ... و نمى‏توان نمازهاى مستحب را به جماعت خواند. (مگر نماز باران و نماز عيد فطر و قربان) (1) 🔖2. نماز قضا را مى‏شود با جماعت خواند چه نماز امام جماعت اداء باشد يا قضا و لازم نيست هر دو يك نماز را بخوانند مثلًا اگر نماز قضاى صبح را با نماز ظهر يا عصر امام جماعت بخواند اشكال ندارد. (2) 🔖3. اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را كه به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند در صورتى كه جماعت دوّم و اشخاص آن غير از اول باشد اشكال ندارد. (3) 🔖4. اگر بين جاى سجده مأموم و جاى ايستادن امام جماعت به قدر دو قدم فاصله باشد اشكال ندارد و نيز اگر بين كسى‏كه به واسطه مأمومى كه جلوى او ايستاده و به امام جماعت متصل است به همين مقدار فاصله باشد نمازش اشكال ندارد. (4) 🔖5. اگر انسان نداند نمازى را كه امام جماعت مى‏خواند نماز واجب يوميه است يا نماز مستحب، ‏تواند به او اقتدا كند. (5) 🔖6. اگر امام جماعت ايستاده باشد و مأموم نداند كه در كدام ركعت است مى‏تواند اقتدا كند ولى بايد حمد و سوره را به قصد قربت بخواند. (6) 🔖7. كسى كه ايستاده نماز مى‏خواند نمى‏تواند به كسى كه نشسته يا خوابيده نمازمى‏خواند اقتدا كند و كسى‏كه نشسته نمازمى‏خواند نمى‏تواند به كسى كه خوابيده نماز مى‏خواند اقتدا نمايد. (7) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1388. 2. همان، م 1388. 3. همان، م 1404 .. 4. توضيح المسائل مراجع، م 1435. 5. همان، م 1410. 6. همان، م 1446. 7. همان، م 1455 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص32 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰آداب نماز جماعت‏ 🖌 لازم است در نماز جماعت به نكات زير توجه شود: 🔸1. صف‏هاى نماز جماعت بايد منظم باشد، به طورى كه پاها و شانه‏هاى مأمومين در يك خط قرار گيرند. (1) 🔸2. تا امام جماعت تكبيرة الاحرام را گفت، مناسب است همه اقتدا كنند. (2) 🔸3. مأموم نبايد زودتر از امام‏جماعت به ركوع و سجده برود و كارهاى ديگر نماز را انجام دهد. (3) 🔸4. اگر در صف جلو جا هست، مكروه است نمازگزار در صف‏هاى بعد قرار گيرد. (4) 🔸5. سمت راست امام‏جماعت با فضيلت‏تر از طرف چپ وى است. (5) ---------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1483. 2. همان. 3. همان. 4. همان، م 1488. 5. وسائل الشيعه، ج 2، ص 160؛ عروة الوثقى، ج 1، فى مستحبات الجماعة، الخامس 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص34 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰آداب نماز جماعت ۲ 🔸6. براى مأمومين مستحب است بعد از «وَ لَا الضَّالِّينَ» و قبل از آغاز سوره‏ «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» بگويند. 🔸7. مستحب است امام‏ «سمع الله لمن حمده» بگويد و مأموم‏ «ربنا لك الحمد». (1) 🔸8. مأموم اندكى پس از امام به ركوع و سجده برود نه همزمان يا زودتر. (2) 🔸9. مستحب است امام در وسط صف بايستد و اهل علم و كمال و تقوا در صف اول بايستند. (3) 🔸10. نافله خواندن زمانى كه امام شروع به اقامه مى‏كند، مكروه است. 🔸11. مكروه است مأموم ذكرهاى نماز را طورى بگويد كه امام بشنود. (4) -------------------- 1. وسائل الشيعه، ج 6، ص 322. 2. همان، ج 5، ص 422. 3. توضيح المسائل مراجع، م 1482. 4. همان، م 1489 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏2، ص: 35 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰شش نكته درباره شركت در نماز جماعت‏ 🔸1. شركت در نماز جماعت براى همه مستحب است، به ويژه براى همسايه مسجد. (1) 🔹2. مستحب است انسان صبر كند تا نماز را به جماعت بخواند. (2) 🔸3. نماز جماعت، هر چند اوّل وقت خوانده نشود، از نماز فُراداى اوّل وقت بهتر است. (3) 🔹4. نماز جماعتى كه كوتاه خوانده شود، از نماز فُرادايى كه آن را طول دهند، بهتر است. (4) 🔸5. وقتى كه جماعت برپا مى‏شود، مستحب است كسى كه نمازش را فرادى خوانده دوباره به جماعت بخواند. (5) 🔹6. ترك نمازجماعت از روى بى‏اعتنايى و اعتراض يا به عنوان سبك شمردن آن جايز نيست. (6) ------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ص 767، م 1399. 2. همان، ص 768، م 1402. 3. همان. 4. همان. 5. همان، م 1403. 6. و لا يجوز تركها رغبة عنها و استخفافاً ...؛ عروةالوثقى، ج 1، ص 598؛ توضيح‏المسائل مراجع، م 1402 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص36 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰احكام مسجد 🖌 از مسائلى كه در رابطه با مناسبتها مطرح است مسجد و احكام آن است دراينجا به‏چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: ♦️1. نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است و هركس بفهمد كه نجس شده است بايد فورا نجاست آن را برطرف كند. و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند و اگر نجس شود نجاستش را برطرف نمايند.(1) ♦️2. بردن عين نجاست و متنجس به مسجد در صورت هتك و بى‏احترامى حرام است. (2) ♦️3. تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است، و كسى كه مى‏خواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكيزه و مناسب بپوشد و ته كفش خود را وارسى كند كه نجاستى به آن نباشد. (3) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 523، م 900. 2. همان، ص 505، م 906. 3. همان، م 912 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص37 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰احکام مسجد ۲ ♦️4. توقف در مساجد براى افراد ناپاك از قبيل جنب، حائض، نفساء حرام است. (1) ♦️5. دفن ميت در مسجد حرام است. (2) ♦️6. بردن وسايل مسجد حرام است. (3) ❓پرسش: اگر در مسجد روضه برقرار باشد، آيا مى‏توان براى ضبط شخصى از برق آن استفاده كرد. ✅ پاسخ: جايز نيست، مگر آنكه پول برق مصرف شده را بدهند. (4) ❓پرسش: در بعضى از مساجد معمول است هنگام مجالس ختم و فاتحه صداى بلندگو از فضاى بيرون‏مسجد پخش مى‏شود با توجه به اينكه چه بسا بيماران و سالخوردگان از صداى بلندگو اذيت مى‏شوند، آيا اين عمل جايز است؟ ✅ پاسخ: محل اشكال است. (5) ------------------- 1. توضيح‏المسائل مراجع، ج 1، م 355؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 38 فى احكام الجنب. 2. همان، م 622؛ عروة الوثقى، ج 1، فى بعض احكام المسجد« الخامس». 3. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 94، س 297. 4. همان، ص 96، س 316 5. همان، ص 97، س 320 📚احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص38 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰جا گرفتن در مسجد براى نماز 🔸1. جا گرفتن در حرم يا مسجد مانند نشستن در آن مكان است، و ديگران نمى‏توانند جاى او را بگيرند به شرط آن كه چيزى را كه به وسيله آن جا گرفته، مانند سجاده و عبا باشد كه تمام محل نماز خواندن يا قسمت عمده آن را بگيرد، بنابراين گذاشتن مهر و تسبيح حقى براى شخص ايجاد نمى‏كند و ديگران مى‏توانند در آن مكان نماز بخوانند. 🔸2. بين گذاشتن رحل (عبا و سجاده) و آمدن فرد، نبايد فاصله زيادى باشد به طورى كه آن مكان معطل بماند، پس اگر نمازگزار وسيله‏اى بگذارد و برود و برنگردد، در صورتى كه بدون برداشتن نتوان در آن مكان نماز خواند، ديگرى مى‏تواند آن را بردارد. (1) 🔸3. اگر شخصى در مسجد جهت شركت در نماز جماعت، وسيله‏اى گذاشته و بيرون رفته و جماعت برپا شده و صاحب وسيله مراجعه نكرده، با شروع جماعت، احتياط آن است تا زمانى كه امام به ركوع نرفته، جاى او را اشغال نكنند. (2) 🔸4. كسى‏كه در مسجد يا حرم جا گرفته، اگر ديگرى جاى او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند، بنا بر احتياط واجب بايد دوباره نمازش را در محل ديگرى بخواند. (3) ------------------- 1. تحريرالوسيله، ج 2، ص 215، م 17 .. 2. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 135، س 32. 3. توضيح المسائل مراجع، م 868 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص39 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰سه نكته درباره نگاه به نامحرمان‏ 🔸يكى از حدود الهى بين نامحرمان، كنترل نگاه است. 💡قرآن خطاب به پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم مى‏فرمايد: قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَ‏ (1) به مؤمنان بگو چشم‏هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند ... و به زنان با ايمان بگو چشم‏هاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فرو گيرند. 💡امام على عليه السلام فرمود: الْعُيُونُ مَصَائِدُ الشَّيْطَان‏ (2) چشم‏ها دام‏هاى شيطان است. 🖌 در يك دسته بندى مى‏توان نگاه به نامحرم را به سه دسته تقسيم كرد: 🔹1. نگاه و ناخواسته حرام نيست. ولو مقدمات آن به وسيله خود شخص انجام شود. مانند اين كه خود شخص به بازار برود و ناخواسته چشمش به نامحرم بيفتد. 🔹2. نگاه عمدى به صورت و دستان نامحرم تا مچ و بدون آرايش از نظر مشهور فقها مانعى ندارد. (3) 🔹3. نگاه با ، نگاه به چهره آرايش كرده زن و نگاه به بدن نامحرم حرام است. (4) -------------------- 1. نور/ 30 و 31. 2. تصنيف غررالحكم، ص 260 . 3. توضيح المسائل مراجع، م 2433. 4. عروة الوثقى، نكاح، م 31 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص41 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سه نكته درباره حفظ جان مسلمان‏ 🔸1. بر هر مسلمان واجب است مسلمان ديگرى را كه نزديك است از گرسنگى يا تشنگى بميرد، از مرگ نجات دهد. (1) 🔸2. اگر كسى در خطر غرق شدن است واجب است افراد حاضر، او را نجات دهند. 🔸3. اگر حفظ نفس محترمه و جلوگيرى از وقوع قتل، مستلزم دخالت فورى و مستقيم باشد، جايز بلكه شرعاً از باب وجوب حفظ نفس محترمه، واجب است. (2) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 2635. 2. همان، ص 771 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص43 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چند نكته درباره دفاع از دين‏ ♦️1. دفاع از دين واجب است‏ (1)، گاهى با ، گاهى با ، گاهى با كارهاى و تشكيل هيئات مذهبى وگاهى باتشكيل حكومت اسلامى. ♦️2. دفاع از اسلام در برابر دشمنى‏كه اساس آن را تهديد مى‏كند واجب است. (2) ♦️3. يكى از اهداف نهضت امام حسين عليه السلام احياى واجبات و دفاع از دين بود. 👈 امام حسين عليه السلام فرمود: اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِك‏ (3) خداوندا! تو آگاهى‏كه آنچه (از جنبش و نهضت بر ضد مفاسد و منكرات) به دست ما صورت گرفت نه در طمع‏ پادشاهى و جاه بود، نه درطلب ثروت و مال، ما خواستيم تا نشانه‏هاى راه دينت را ارائه دهيم، (مفاسد را) در شهرهاى تو اصلاح كنيم، باشد كه بندگان مظلوم تو روى آسايش و امنيت بينند و آسوده خاطر به‏طاعت تو برخيزند، مامى‏خواهيم فرائض‏اسلام و سنن (پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم) و احكام تو را اجرا كنيم. ------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 787. 2. جواهر الكلام، ج 21، ص 16؛ فرهنگ فقه، ج 3، ص 327. 3. تحف العقول، ص 239 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص44 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سه نكته درباره اذيت و آزار مردم‏ 🔸1. يكى از گناهان كبيره اذيت و آزار ديگران است. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: مَنْ آذَى مُؤْمِناً فَقَدْ آذَانِي‏ (1) كسى كه مؤمنى را اذيت كند، مرا اذيت نموده است. 🔹2. آزار ديگران گاه به است همچون اهانت، مزاحمت تلفنى‏ و گاه با است مانند نامه‏ها و مقالات توهين آميز و گاه با است همچون بلندكردن صداى ضبط و يا معطل و سرگردان كردن ارباب رجوع در ادارات يا آلوده ساختن هوا در محيطهاى بسته و يا ايجاد سد معبر و راه بندان و ... 🔸3. گفتن و شنيدن جوك و لطيفه‏اى كه اهانت يا ايذاء به شخص يا اشخاص معينى باشد جايز نيست. (2) 🔹4. آزار رساندن به مؤمن به‏ هتك حرمت يا ضرب و جرح و مانند آن‏ (3) و نيز پدر و مادر هرچند با گفتن افّ‏ (4) همچنين‏ گرفتن روزه مستحب‏ (5) يا سفر غير واجب‏ (6) اگر موجب اذيت پدر و مادر شود حرام است. ❓پرسش: از ساختمان حسينيه صداى قرائت قرآن و مجالس حسينى بسيار بلند پخش مى‏شود به طورى كه منجر به سلب آسايش همسايگان مى‏شود، اين عمل چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى در زمانهاى مناسب در حسينيه از بهترين كارها و از مستحبات مؤكّد مى‏باشد. ولى واجب است برگزار كنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند، هر چند با كم كردن صداى بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل حسينيه باشد. (7) --------------------- 1. بحارالانوار، ج 64، ص 72. 2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 2، ص 60. 3. جواهر الكلام، ج 22، ص 74. 4. اسراء/ 23؛ جواهر الكلام، ج 21، ص 24 5. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1741. 6. همان، م 1295. 7. هزار و يك مسئله فقهى نورى همدانى، ج 2، ص 4؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2 ص 129، ص 361 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص46 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پنج نكته درباره حفظ و مراقبت‏ 🖌 در احكام شرعى موارد گوناگونى درباره لزوم حفظ و مراقبت آمده است. به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔻 ⬅️ 1. حفظ : حفظ جان خود و هر مسلمانى، واجب و در معرض هلاكت قرار داد آن، همچنين تعرض به جان انسان محترم، حرام است. از اين رو، دفاع از جان خود در برابر مهاجم، جايز، بلكه در صورت انحصار حفظ جان به دفاع، واجب است. همچنين است دفاع از جان مؤمنى ديگر، هرچند برخى در وجوب آن اشكال كرده‏اند. (1) 👈 حفظ جان به لحاظ اهميت آن، در صورت تزاحم با ديگر واجبات يا ارتكاب محرمات، بر آنها مقدم مى‏شود. از اين رو، خوردن مردار در حال اضطرار براى حفظ جان، واجب است. چنان كه به جهت حفظ جان، خوردن غذاى ديگرى در حال اضطرار، حتى بدون اذن وى و نيز اظهار كفر با اعتقاد قلبى به اسلام، در حال تقيه، جايز است. (2) ⬅️ 2. حفظ : آبرو و ناموس آدمى همچون جان او از حرمت ويژه‏اى برخوردار است. از اين‏رو حفظ آن در برابر تعرض كننده به آن، واجب است؛ خواه نسبت به آبروى خود انسان باشد يا آبروى مسلمانى ديگر. (3) ⬅️ 3. حفظ : دفاع از مال در برابر مهاجم، جايز، بلكه بنا بر ديدگاه برخى از فقها، در صورت غلبه ظن به سلامت جان، واجب است. (4) ⬅️ 4. حفظ : حفظ مالى‏كه نزد كسى به امانت گذاشته شده، واجب و كوتاهى درنگهدارى از آن‏حرام و ضمان آور است. (5) ⬅️ 5. حفظ : دفاع از اسلام در برابر دشمنى كه اساس آن را تهديد مى‏كند واجب است. (6) ----------------- 1. جواهرالكلام، ج 21، ص 16؛ فرهنگ فقه، ج 3، ص 316. 2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 316 .. 3. فرهنگ فقه، ج 3، ص 316. 4. همان. 5. همان. 6. همان، ص 317 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص48 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 موارد فروش مال وقفى‏ 🖌 فروش مال وقفى در سه صورت جايز است: 🔸1. به طورى خراب و غير قابل استفاده شود كه تعمير آن ممكن نباشد. 🔹2. بر اثر خرابى استفاده چندانى از آن نشود و با فروش آن بتوان مالى تهيه كرد كه منافع قبلى آن مال را داشته باشد. 🔸3. واقف شرط كرده باشد كه هنگام ضرورت و نياز فروخته شود. (1) ------------------ 1. تحريرالوسيله، ج 2، ص 79، م 73 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص50 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره ذلت و خوارى‏ ♦️1. خوار كردن مؤمن حرام است. (1) ♦️2. پرداختن به امورى كه موجب خوارى انسان مى‏شود مكروه است. امام صادق عليه السلام فرمود: إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فَوَّضَ إِلَى الْمُؤْمِنِ أُمُورَهُ كُلَّهَا وَلَمْ يُفَوِّضْ إِلَيْهِ أَنْ‏يُذِلَّ نَفْسَه‏ (2) خداوند همه امور مؤمن را به وى واگذار كرده، جز ذلّت خود را. ♦️3. از موارد مشروعيت تيمم، موردى است كه تحصيل آب موجب ذلت انسان گردد. (3) --------------- 1. فرهنگ فقه، ج 3، ص 710. 2. وسائل الشيعه، ج 16، ص 156. 3. منهاج الصالحين خويى، ج 1، ص 198 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص51 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰احكام معصومين عليهم السلام‏ 🖌 ائمه معصومين عليهم السلام به جهت قداست و شرافتى كه دارند داراى احكام خاصى مى‏باشند، به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: ♦️1. نماز خواندن در حرم ائمه عليهم السلام همچون نماز خواندن در مساجد است بلكه بهتر، درباره نماز خواندن در حرم حضرت على عليه السلام آمده است كه برابر دويست هزار نماز در مكان‏هاى ديگر است. (1) ♦️2. توقف افراد ناپاك همچون جنب وحائض ونفساء در حرم ائمه عليهم السلام جايز نيست. (2) ♦️3. نجس كردن حرم ائمه عليهم السلام حرام و تطهير جايى كه نجس شده است واجب است. (3) ♦️4. بى احترامى به آنها و آنچه به نام آنهاست حرام است. ♦️5. زيارت‏معصومين عليهم السلام ويژگى‏هاى خاص خود را دارد. همچون: نماز زيارت، غسل زيارت، زيارت‏هاى ويژه همچون امين الله و جامعه كبيره و ... . ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 500، م 895؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 452، م 5؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 151 و 596 2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 517؛ تحريرالوسيله، ج 1، القول فى احكام الجنب، ص 38. 3. همان، م 904 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص52 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰احكام مشترك معصومين عليهم السلام‏ ✅ 1. معرفت و نسبت به همه ائمه عليهم السلام واجب است. (1) ✅ 2. اعتقاد به امامت و ائمه عليهم السلام و پيروى از ايشان و اطاعت از دستوراتشان و از دشمنانشان بر همه مكلفان واجب است. (2) ✅ 3. و كينه نسبت به ائمه عليهم السلام حرام بلكه موجب كفر و نجاست است. (3) ✅ 4. دادن امامان عليهم السلام حرام و كشتن دشنام دهنده در صورت امكان واجب است. (4) ✅ 5. پذيرفتن امامان عليهم السلام در آنچه خبر مى‏دهند واجب است. (5) ✅ 6. بستن به ائمه عليهم السلام موجب بطلان روزه مى‏شود. (6) ✅ 7. ائمه عليهم السلام همانند پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم داراى ‏اند و داراى ولايت بر نفوس، اموال و ساير شئون شخصى افراد هستند. (7) ✅ 8. وجوب عينى نماز جمعه و عيدفطر و قربان به حضور امام است. (8) ✅ 9. نيمى از سهم امام است و تصرف در آن بدون اذن امام جايز نيست. (9) ✅ 10. در زمان حضور امام پرداخت تمامى خمس و سهم امام و سادات به وى واجب است. (10) ✅ 11. ملك رسول خدا است و پس از آن ملك امام است و هرگونه كه مصحلت دانست مى‏تواند در آن تصرف كند. (11) --------------------- 1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 86. 2. همان، ج 1، ص 84 و ج 3، ص 414. 3. همان. 4. همان. 5. همان. 6. همان 7. فرهنگ فقه، ج 1، ص 84 و ج 3، ص 414. 8. همان، ج 1، ص 86. 9. همان. 10. همان. 11. همان 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص54 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
كلمات مقدس سه گونه است: 🔸الف) اسم جلاله 🔸ب) اسماء معصومين عليهم السلام 🔸ج) كلمات مشترك. 🔹1. اسم جلاله به هر زبان و نيتى كه نوشته شده باشد، نمى‏توان بدون وضو مسّ نمود. (1) 🔹2. اسماء معصومين عليهم السلام را نيز طبق فتواى برخى از علما نمى‏توان بدون وضو مسّ نمود. 🔹3. اسمائى كه مشترك است اگر به عنوان نام‏هاى مقدس و كلمات مقدس نوشته شده باشد، نمى‏توان مس كرد. ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 319؛ استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 126؛ اجوبة الاستفتائات، س 164 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص58 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰چهار نكته درباره عزادارى معصومين عليهم السلام‏ 🔸1. عزدارى براى خامس آل عبا و ساير معصومين عليهم السلام از افضل قربات است. (1) 🔸2. مجالس سوگوارى ائمه اطهار را بايد حفظ نمود، اينها شعائر مذهبى ماست. (2) 🔸3. بيان مصيبت، شيون و نوحه بر مردگان جز معصومين عليهم السلام مكروه است. اما نوحه سرايى بر اهل بيت پيامبر عليهم السلام تأكيد شده است و در عملِ حضرات معصومين عليهم السلام مكرر ديده شده است. 🖌 امام صادق عليه السلام فرمود: نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة (3) نَفَس مهموم و اندوهگين براى ظلم و ستمى كه بما روى آورده تسبيح واندوه او براى‏ماعبادت محسوب مى‏شود. 🖌 در فرازى از دعاى ندبه آمده است: وَ لِمِثلِهِم فَالتَذرفِ الدموع وَ اليَصرخِ الصّارِخُون وَ يَضِجَّ الضّاجُون ... (4) 🔸4. درروزهاى عزاى اهل‏بيت عليهم السلام شركت در مجالس‏عزادارى، خواندن زيارت آنها و احسان و خيرات مناسب است؛ اما بهترين نوع عزادارى شناخت، پيروى، الگو قرار دادن معصومين عليهم السلام و عمل به دستورات آنهاست. 🖌حضرت زهرا عليها السلامم در پاسخ به زنى كه از طرف شوهرش سؤال كرده بود كه آيا من از شيعيان شما هستم يا نه، فرمود: قُولى لَهُ إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلَّا فَلا (5) به او بگو اگر به دستورات ما عمل مى‏كنى و از نهى‏هاى ما دورى مى‏كنى، تو از شيعيان ما هستى والا نه. --------------- 1. استفتائات مكارم، ج 3، ص 177، س 504 و ص 178، س 506( عزدارى ائمه اطهار عليهم السلام). 2. صحيفه نور، ج 10، ص 32. 3. بحارالانوار، ج 2، ص 64 .. 4. مفاتيح نوين، آية الله مكارم، ص 594. 5. بحارالانوار، ج 65، ص 155 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص59 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پنج نكته درباره تولى و تبرى‏ 👈 قرآن كريم مى‏فرمايد: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ (1) بگو: «من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏كنم جز دوست داشتن نزديكانم. 🔸1. دوست داشتن ائمه و دوستانشان، واجب است. حبّ و بغض مؤمن بايد جهت الهى داشته باشد، بنابراين زبان، نژاد، جنسيت، شغل، رشته و ... نبايد معيار حب و بغض باشد. 🔸2. اعتقاد به امامت و ولايت ائمه عليهم السلام و عمل به دستورات آنها واجب است. 🔸3. صلوات فرستادن بر پيامبر و آل او در تشهد نماز و خطبه نماز جمعه واجب است. و در مواردى كه صلوات مستحب است، صلوات بر آل پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم نيز مستحب است. (2) 🔸4. گرامى داشتن ياد و نام معصومين عليهم السلام با ساختن، تعمير و تجديد بناى مشاهد مشرفه و ذكر و نشر فضائل ايشان مستحب است. (3) 🔸5. برائت از دشمنان خدا و معصومين عليهم السلام بر همه مكلفان واجب است. (4) ------------------ 1. شورى/. 23. 2. فرهنگ فقه، ج 1، ص 84 3. فرهنگ فقه، ج 1، ص 85 4. همان، ص 84 و ج 2، ص 337 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص61 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مظاهر تولّى‏ 🔸1. زنده نگاه داشتن مناسبت‏هاى مذهبى همچون عيدغدير، نيمه شعبان و ... 🔹2. بزرگداشت ميلاد پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم و امامان معصوم عليهم السلام و شركت در مراسم جشن ايشان. 🔸3. نامگذارى كودكان به نام‏هاى معصومين عليهم السلام. 🔹4. عمل به سخنان و پيروى از سيره معصومين عليهم السلام كه بهترين گونه تولّى محسوب مى‏شود. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص63 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مظاهر تبرى‏ 🔹1. دورى از تقليد و تشبه به دشمنان و كفار. 👈امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند عزّوجل به پيامبرى از پيامبرانش وحى فرمود كه به مؤمنين بگو: لَا تَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِي وَ لَا تَطْعَمُوا طَعَامَ أَعْدَائِي وَ لَا تَسْلُكُوا مَسَالِكَ أَعْدَائِي فَتَكُونُوا أَعْدَائِي كَمَا هُمْ أَعْدَائِي‏ (1) لباس‏هاى دشمنان مرا نپوشيد و ازخوراك‏هاى دشمنانم نخوريد، و به راه و روش دشمنان من رفتار نكنيد، كه در اين صورت شما نيز مانند آنان دشمنان من خواهيد بود. 🔸2. خوددارى از چاپ، نشر، خريد و فروش نشريه‏هاى گمراه كننده. 🔹3. خوددارى از تقويت دشمنان اسلام. 🔸4. تبرى از افراد و جريان‏ها و حكومت‏هايى كه در مقام توطئه عليه اسلام گام برمى‏دارند؛ در زبان و عمل و رفتار. --------------- 1. علل الشرايع، ج 2، ص 348 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص64 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰چند نكته درباره تبرك‏ 🔸تبرك به معناى طلب بركت يا بركت جويى است. 💡1. تبرك جستن به چيزهايى كه ازنظر شرع از قداست برخوردارند، جايز، بلكه راجح و مستحب است. (1) 👈 مانند تبرك به نام‏هاى خداوند، پيامبران، جانشينان ايشان و ... يا به جهت انتساب به چيزهاى مقدس و با عظمت مانند جلد و قاب قرآن و مشاهد مشرفه معصومين عليهم السلام. 💡2. تبرك جستن به نام‏هاى امامان، با نوشتن بركفن مستحب است. (2) 💡3. نامگذارى فرزندان به نام‏هاى ائمه و انبياء و اوصياى الهى به جهت تبرك مستحب است. (3) 💡4. تبرك جستن به دفن جنازه در مشاهد مشرفه، هرچند با انتقال ميت به آن مكان‏ها مستحب است. (4) -------------------- 1. فرهنگ فقه، ج 2، ص 336. 2. جواهر الكلام، ج 4، ص 225؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 417. 3. همان، ج 31، ص 254. 4. فرهگ فقه، ج 1، ص 85 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص65 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰چند نكته درباره تبرك‏ 🔸5. تبرك جستن به مشرفه معصومين عليهم السلام مستحب است. 🔹6. تبرك جستن به مؤمن مستحب است. (1) 🔸7. تبرك جستن به با نوشتن آن بر كفن و مس كلمات و حروف آن مستحب است. (2) 🔹8. تبرك جستن به مهر، بعد از نماز مستحب است. (3) 🔸9. تبرك جستن به با نوشيدن و همراه بردن، مستحب است. (4) 🔹10. تبرك جستن به و اركان آن، به ويژه ركن حجرالاسود و ركن يمانى مستحب است. (5) 🔸11. تبرك جستن به اهل بيت عليهم السلام مستحب است. (6) ---------------- 1. مستمسك، ج 1، ص 271. 2. جواهر، ج 4، ص 227؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 195. 3. فرهنگ فقه، ج 2، ص 337. 4. همان. 5. جواهر الكلام، ج 19، ص 361. 6. اذا وضعت موائد آل محمد حفت بهم الملائكة ... و لمن اكل من طعامهم ...؛ مستدرك الوسائل، ج 16، ص 329 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏2، ص: 66 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰هفت چيز نسبت به ائمه معصومين عليهم السلام حرام است‏ 🔹1. هر كارى كه به نحوى حرمت و بى احترامى به آنها محسوب شود. مانند مس نام معصومان عليهم السلام بدون وضو اگر هتك باشد ونماز خواندن جلوتر از قبر ائمه‏معصومين عليهم السلام‏ (1) 🔸2. جنب حائض و نفساء با نام معصومين عليهم السلام. (2) 🔹3. نسبت دادن به معصومين عليهم السلام. (3) 🔸4. كردن در برابر حرم معصومين عليهم السلام مگر براى سجده شكر. (4) 🔹5. كردن حرم معصومين عليهم السلام. (5) 🔸6. جنب، حائض و نفساء در حرم معصومين عليهم السلام. (6) 🔹7. كردن و نسبت الوهيت دادن به آنان. ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 494. 2. همان، م 319، ص 199. 3. همان، م 1596. 4. همان، م 109. 5. همان، م 904. 6. همان، ص 517؛ تحريرالوسيله، ج 1، القول فى احكام الجنب، ص 38 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص67 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰چهار نكته در رابطه با زيارت معصومين عليهم السلام‏ 🔸1. يكى از مستحبات و يكى از حقوق معصومين عليهم السلام قبور آنان است. (1) 🔹2. براى هريك از مشاهد مشرفه مستحب است. (2) 🔸3. براى ائمه معصومين عليهم السلام وارد شده است. (3) 🔹4. زيارت امين الله، جامعه كبيره، نماز جعفر طيار براى ائمه عليهم السلام نقل شده است. ---------------- 1. موسوعه زيارات معصومين، مؤسسه الهادى، ج 4، ص 320. 2. غاية القصوى، ج 1، ص 276. 3. مفاتيح نوين، ص 1056 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص68 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari