1_4377777.mp3
2.56M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_192_193
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
⏮سوره 7. اعراف آيه_192_193
آيه 🔻 ۱۹۲_۱۹۳
⤵️وَلَا يَسْتَطِيعُونَ لَهُمْ نَصْراً وَلَا أَنفُسَهُمْ يَنصُرُونَ
⤵️وَإِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى لَا يَتَّبِعُوكُمْ سَوَآءٌ عَلَيْكُمْ أَدَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنتُمْ صَمِتُونَ
ترجمه 🔻
⤵️و (این معبودها) قدرت یارى آنان را ندارند و حتّى خودشان را هم نمى توانند حمایت كنند.
و اگر معبودها را به هدایت فرا خوانید، از شما پیروى نمى كنند، بر شما یكسان است كه آنها را دعوت كنید یا ساكت باشید!
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️ممكن است معناى «تدعوهم الى الهدى» این باشد كه اگر از آنان بخواهید شما را راهنمایى كنند، اجابت نمى كنند. به هرحال گرچه سخن در مورد بتهاى بى عقل و جان مى باشد، امّا در آیه جمع ذوى العقول بیان شده تا پرده از این پندار باطل مشركان بردارد كه آنها را عاقل، بلكه فوق عقل دانسته و مى پرستیدند و از آنها استمداد مى كردند.
🌸قرآن، بارها با تعبیرات گوناگون همچون: «لایستطیعون لهم نصراً» و «لایملكون لانفسهم نفعاً»، ما را از توجّه استقلالى به توان و قدرتِ اشیا یا افراد، نهى كرده است.
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
پيام ها ⚡️📨
1-💦 چیزهایى كه نه توان یارىرسانى دارند و نه مى توانند از خود دفاع كنند، شایستهى پرستش نیستند. «و لا یستطیعون ...»
2-❄️ حتّى پرستش انسانهاى دیگر، توجیه ندارد، چه رسد به پرستش اشیا و موجوداتِ كمتر از انسان، كه توان هیچ راهنمایى و حمایتى ندارند. «اِن تدعوهم الى الهُدى لایتّبعوكم»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_4384019.mp3
2.42M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_194_195
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 194,195
آيه🔻
⤵️إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَدِقِينَ
ترجمه🔻
⤵️همانا كسانى را كه به جاى خدا مىخوانید (و مى پرستید)، بندگانى (آفریدههایى) همچون خود شمایند. پس اگر راست مى گویید، آنان را بخوانید، تا آنان جوابتان را بدهند.
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️ممكن است مراد از «عباد»، انسانهایى باشند كه به عنوان خدا مطرح شده بودند، مثل حضرت عیسى علیه السلام، یا فرشتگان و ممكن است مراد، همان بتهایى باشند كه بتپرستان آنها را «اله» مى پندارند. و اگر به معناى مخلوقات بدانیم، شامل هرچیزى مىشود كه به جاى خدا پرستش مى شود.
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🌦 پرستش، دلیل مى خواهد و معبود باید برتر و بالاتر از عابد باشد، پرستیدن مخلوقات یا انسانهایى مثل خودمان، نه دلیل دارد، نه امتیازى. «عباد أمثالكم» اقبال لاهورى در این زمینه مى گوید:
🔰آدم از بى بصرى بندگى آدم كرد گوهرى داشت ولى نذر قباد و جم كرد
یعنى از خوى غلامى زسگان پستتر است من ندیدم كه سگى پیش سگى سر خم كرد
2-❄️ معبودى شایسته ى پرستش است كه عبد خود را اجابت كند و نیازهاى او را برطرف كرده و او را رشد دهد، و بین او و معبود روابط دو طرفه باشد. «فلیَستَجیبوا لكم»
3-🌦 عدم پاسخگویى معبودها به حوائج شما، نشانه ى عجز و بى عرضگى و دروغین بودن آنهاست. «فلیَستَجیبوا لكم ان كنتم صادقین»
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 195
آيه🔻
⤵️أَلَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ ءَاذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا قُلِ ادْعُواْ شُرَكَآءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلَا تُنظِرُونِ
ترجمه🔻
⤵️آیا آنان (معبودها)، پاهایى دارند كه با آن راه بروند، یا دستهایى دارند كه با آن قدرتنمایى كنند، یا چشمهایى دارند كه با آنها ببینند، یا گوشهایى دارند كه با آنها بشنوند؟
♻️ (اى پیامبر!) بگو: شریكهاى (خیالى) خودتان را بخوانید و علیه من نقشه بكشید و هیچ مهلت هم به من ندهید! (تا بدانید كارى از آنها ساخته نیست).
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️«یَبطِشون» از «بَطش»، به معناى گرفتنِ با قدرت و صولت است.
♻️این آیه توبیخ كسانى است كه براى خدا شریكانى قرار مى دهند كه از خودشان عاجزترند، چون خودشان قدرت راه رفتن، دیدن، شنیدن و عمل كردن دارند، ولى آن مجسّمه هاى بى روح،
🔺حتّى این قدرت را هم ندارند و اگر از آن معبودها نیز خواسته شود دست به كارى بزنند، هیچ قدرتى ندارند وناتوانند، پس چرا همچنان آنان را مى پرستند؟
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-❄️ رهبر الهى باید قدرت و جرأت تحدّى و دعوت به مباهله را داشته باشد و ادّعا كند كه قدرتهاى باطل، هر طرح خطرناكى هم دارند، اعمال كنند، تا عجز آنها ثابت شود. «قل ادعوا ...»
2-🌦 دست و پا دارها، قدرت بر یارى مشركان ندارند، تا چه رسد به شریكهاى بى دست و پایى كه در حدّ و اندازه خودتان هم نیستند. «ألهم ارجل یمشون بها...»
3-❄️ مشركان زیر بار اطاعت از پیامبر نمى روند، چون مى گویند: بشرى مثل ماست. ولى زیر بار پرستش بتهایى مى روند كه حتّى مثل خودشان هم نیستند و كمترند. «قل ادعوا شركائكم...»
4-🌦 شیوهى احتجاج و طرح سؤال همراه با انتقاد، توبیخ، تحدّى و مبارزه خواهى، از بهترین شیوههاى تبلیغى و تربیتى است. (با توجّه به این آیه و آیات قبل)
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_4733050.mp3
2.05M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_196
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 196
آيه🔻
⤵️إِنَّ وَلِىَّ اللَّهُ الَّذِى نَزَّلَ الْكِتَبَ وَهُوَ يَتَوَّلَى الصَّلِحِينَ
ترجمه🔻
⤵️همانا ولىّ و سرپرست من، خدایى است كه این كتاب آسمانى را نازل كرده است و او همهى صالحان را سرپرستى (و هدایت) مى كند.
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️در آیات قبل، ناتوانى معبودهاى باطل بیان شد. این آیه به معرّفى خداوند مى پردازد.
🍀صالح بودن، از جایگاه والایى نزد خداوند برخوردار است، تمام انبیا از صالحین بودهاند، «كلّ من الصالحین» و آرزوى ملحق شدن به آنان را داشته اند، چنانكه حضرت یوسف فرمود:
🏝«توفّنى مسلماً و الحقنى بالصالحین» و ما نیز در پایان هر نماز، به آنان سلام مى دهیم. «السلام علینا و على عباداللّه الصالحین»
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
پيام ها⚡️📨
1-🏞 خداوند به واسطهى قرآن، پیامبر را یارى و بیمه كرد. «انّ ولىّ اللّه الّذى نزّل الكتاب»
2-🏞 توجّه صالحان به سرپرستى خداوند، سبب مقاومت و نهراسیدن آنان است. «ثمّ كیدون فلاتنظرون انّ ولىّ اللّه...»
3-🏞 رابطهى خداوند با انسان مؤمن، بسیار نزدیك است. «ولىّ» (كلمهى «ولىّ»، در اصل به معناى دنبالهى هم و پشتِ سر هم بودن است.)
4-🏞 نزول كتاب آسمانى، پرتوى از ولایت الهى است. «ولىّ... نزّل»
5 -🏞 معبود واقعى كسى است كه هم برنامه مشخّصى مى دهد، «نزّل الكتاب» هم در اجرا، رهروان را سرپرستى مى كند. «یتولّى الصالحین» (صدور قانون باید همراه با حمایت از مجریان صالح و شایسته باشد)
6-🏞 از تنهایى نترسید كه خداوند ولىّ صالحان است و وعدهى یارى داده است. «انّ ولىّ اللّه... یتولّى الصالحین»
7-🏞 مشكلات انسان، یا از نداشتن برنامه است و یا از نداشتن سرپرست، و مؤمن هیچ یك از این دو مشكل را ندارد. «نزّل الكتاب... یتولّى الصالحین»
8 -🏞 ولایت الهى نسبت به اولیاى صالح خود همیشگى و عمومى است. «یتولّى الصالحین» و كافر، از مدار حمایتها و امدادهاى الهى بیرون است. «و انّ الكافرین لا مولى لهم»
9-🏞 مؤمنان صالح ونیكوكار، در بنبست قرار نمى گیرند. «یتولّى الصالحین»در آیهى دیگر نیز آمده است: «اللّه ولىّ الّذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الى النّور» خداوند سرپرست مؤمنان است و آنان را از تاریكى ها نجات مى دهد.
10-🏞 شایسته سالارى، شیوهى مورد تأیید قرآن است. «یتولّى الصالحین»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_4761590.mp3
1.88M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_197_198
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 197, 198
آيه🔻
⤵️وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَكُمْ وَلَآ أَنفُسَهُمْ يَنصُرُونَ
⤵️وَإِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى لَا يَسْمَعُواْ وَتَرَيهُمْ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لَا يُبْصِرُونَ
ترجمه🔻
⤵️(بتها) و كسانى كه به جاى خدا مىخوانید (و مى پرستید)، نه مى توانند شما را یارى نمایند و نه خود را یارى مى كنند.
♻️و اگر آنان (بتپرستان یا بتها) را به هدایت فراخوانى، نمى شنوند و مى بینى كه آنان به تو نگاه مى كنند، و حال آنكه نمى بینند (گویا به تو مى نگرند، ولى نگاهشان خالى از هرگونه شعور و دقّت است).
─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️از مجموع آیات گذشته بر مىآید كه معبود و ربّ، باید:
الف:🍃 خالق و مالك باشد. «أیشركون ما لا یخلق شیئاً و هم یخلقون»
ب:🍃 ناصر و یاور باشد. «لا یستطیعون نصركم»
ج:🍃 به خواستهها و دعاها ترتیب اثر دهد. «سواء علیكم أدعوتموهم أم ...»
د:🍃 توانگر و قدرتمند باشد. «أم لهم أید یبطشون بها ...»
ه:🍃 شنوا و بینا باشد. «أم لهم آذان یسمعون بها، أم لهم أعین یبصرون بها»
و:🍃 قدرت خنثى كردن مكر دشمن را داشته باشد. «ادعوا شركاءكم ثمّ كیدون»
ز:🍃 كتاب و قانون عرضه كند. «نزل الكتاب»
ح:🍃 خوبان و شایستگان را حمایت كند. «یتولّى الصالحین»
─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-⚛ هدف بتپرستان، یارى جستن از بتها است كه قرآن آن را رد مى كند. «و الّذین تدعون من دونه لایستطیعون نصركم»
2-✴️ بتها و معبودهاى غیر الهى حدّاقل باید از حوادث مصون باشند كه نیستند. «و لا انفسهم ینصرون»
3-⚛ معبودهاى فاقد شعور واراده وقدرت، شایستهى پرستش نیستند. «لایستطیعون، لا یسمعوا، لا یبصرون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_5051246.mp3
2.87M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_199
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 199
آيه🔻
⤵️خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَهِلِينَ
ترجمه🔻
⤵️عفو و میانهروى را پیشه كن (عذر مردم را بپذیر و بر آنان آسان بگیر)، و به كارهاى عقل پسند و نیكو فرمان بده، و از جاهلان اعراض كن.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️با آنكه براى كلمهى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است.
🌳«خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد، «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه»
🌳 چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم»
🌳این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همهى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى «عفو»، هم اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»، هم با دوست «عفو»، هم با دشمن «أعرض»، هم زبانى «وأمر»، هم عملى «أعرض»، هم مثبت «خُذ»، هم منفى «أعرض»، هم براى رهبر، هم براى امّت، هم براى آن زمان و هم براى این زمان.
🌲چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیهاى جامعتر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست.
🌲البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بیتالمال.
وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوهى عمل به این آیه را درخواست كرد.
🏜جبرئیل پیام آورد كه «تَعفُو عمّن ظلمك، تُعطى مَن حَرمك، تَصِل مَن قطعك»، از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن.
🏘سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهاى گوناگون. اعتدال در حقوق (آیه 29)، در مصرف (آیه 31)، در زینت (آیه 32)، در عبادت (آیه 56)، در خانه سازى (آیه 74)، در اقتصاد (آیه 85) و نسبت به شیوهى اجراى حقّ وعدالت در امّت حضرت موسى علیه السلام و امّت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در آیات 157 و181 نكات ارزشمندى آمده است.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🌅 همواره باید راه میانه واعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو»
2-🌸 تكلیف باید به اندازهى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد)
3-🌅 تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبى ها را ترویج كرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف»
4-🌸 مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوهگو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمتها چشمپوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...»
5 -🌅 هم باید به معروف امر كرد و هم شیوهى امر كردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف»
6-🌸 مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بى سوادان. «واعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم.
7-🌅 در شیوهى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفتهى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنیم، بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_5056309.mp3
2.63M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_200
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 200
آيه🔻
⤵️وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَنِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
ترجمه🔻
⤵️و اگر از طرف شیطان (و شیطان صفتان) كمترین وسوسه و تحریك و سوءنیّتى به تو رسید، پس به خداوند پناه آور، كه قطعاً او شنوا و داناست.
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
💛«نَزغ»، به معناى ورود در كارى به قصد افساد و تحریك است.
🏖در این سوره، از آیه 16 تا 27 داستان وسوسهى شیطان نسبت به حضرت آدم آمده است، در اواخر سوره هم نسبت به وسوسه هاى شیطان هشدار مى دهد.
💛در آیهى قبل، دعوت به اعراض از جاهلان بود. پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل پرسید: با وجود خشم، چگونه مى توان تحمّل كرد؟ این آیه نازل شد.
🏖البتّه پناه بردن، تنها با گفتن كلمهى «اعوذ باللّه» نیست، بلكه یك پیوند و ارتباط روحى برقرار كردن و توكّل نمودن و خود را به خدا سپردن است.
💛گرچه همهى انبیا معصومند، ولى شیاطین از دستاندازى و وسوسه حتّى نسبت به آنان هم در نمى گذرند.
🏖چنانكه این آیه مى فرماید: «و امّا ینزغنّك من الشیطان نزغ» یاآیهى «وكذلك جعلنا لكلّ نبىّ عَدواً شیاطین الانس والجن» كه نشان دهندهى مخالفین انبیا از جنّ و انس است.
💛امّا ارزش كار انبیا در همین است كه با وجود غرائز بشرى و وسوسه هاى شیطانى، انسانهاى صالح و با تقوا و دور از گناهند.
🏖در حقیقت شیطان، با وسوسه هاى خود قصد گمراه كردن تمام انسانها را دارد، ولى در برابر مخلصین شكست مى خورد. «قال فبعزّتك لاغوینّهم اجمعین الاّ عبادك منهم المخلصین»
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
پيام ها⚡️📨
1-🌟 فرض گناه و وسوسه، دلالت بر وقوع آن ندارد، تنها هشدار است. («اِمّا»، در قالب شرط است، نه تحقّق. نظیر آیهى «لئن اشركت لیحبطنّ عملك» اگر شرك ورزى، عملت تباه مى شود و شرط، دلیل بر وقوع نیست.)
2-❄️ وسوسهى شیطان، حتمى است. «ینزغنّك» (با نون تأكید آمده است)
3-🌟 وسوسهى شیطان، دائمى است. «ینزغنّك» (فعل مضارع، نشان استمرار است)
4-❄️ حتّى از كوچكترین وسوسهى شیطان نیز نباید غافل شد و باید به خدا پناه برد و خود را تحت پوشش او قرار داد. «نزغٌ»
5 -🌟 پیامبران معصومند و یكى از راههاى عصمتشان، استمداد و توجّه و پناه بردن به خداست. «فاستعذ»
6-❄️ استعاذه واستمداد از خدا، بهترین درمان وسوسه هاى شیطانى است. «فاستعذ»
7-🌟 انبیا هم نیاز به استعاذه و پناهجویى به خدا دارند. «فاستعذ»
8 -❄️ هنگام خطر، توجّه و هوشیارى ویژه لازم است. «فاستعذ»
9-🌟 چون وسوسه هاى شیطانى متفاوت است، استعاذه هم باید به «اللّه» باشد كه جامع همهى صفات نیك و كمالات است. (فرمود: «باللّه»، و نفرمود: «بالغنى»، یا «بالعلیم»، یا صفت دیگر خدا).
10-❄️ باید به خدایى پناه برد كه شنوا و داناست و به هر راز و رمزى آگاه است، نه به بتها و خرافات و... «انه سمیع علیم»
📒 زمر، 65
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅