1_1450479.mp3
3.02M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_187
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅═══🍃✼🕊✼🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 187
آيه🔻
⤵️يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّى لَايُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَآ إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِى السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ لَا تَأَتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِىٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
ترجمه🔻
⤵️از تو دربارهى قیامت مىپرسند كه چه وقت به پا مى شود؟ بگو: علم آن تنها نزد پروردگار من است، جز او كسى نمى تواند زمان آن را آشكار سازد.
⚡️(فرا رسیدن قیامت،) در آسمانها و زمین سنگین است، جز به صورت ناگهانى پیش نمىآید. از تو چنان مى پرسند كه گویا از (زمان) آن آگاهى كامل دارى! بگو: علم آن تنها نزد خداست، ولى بیشتر مردم نمى دانند.
┅═══🍃✼🕊✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️كفّار قریش، گروهى را نزد علماى یهود فرستادند تا مطالب و سؤالات دشوارى فرا گرفته و از پیامبر صلى الله علیه وآله بپرسند، و او از عهدهى پاسخگویى بر نیاید و محكوم شود. یكى از آن سؤالها، تعیین زمان وقوع قیامت بود.
🌾«السّاعة»، زمان شروع قیامت است، و«القیامة»، زمان حساب و كتاب، پاداش و جزا مى باشد. «مرُسى»به معناى ثبوت و وقوع است، «جبال راسیات»، یعنى كوههاى استوار و محكم. «حَفىّ»، به معناى پیگیرى و تحقیق است، حفىّ بودن پیامبر صلى الله علیه وآله، یعنى گویا پیامبر فرارسیدن روز قیامت را از خدا پرسیده و تحقیق كرده و مى داند.
🌸سنگینى قیامت در آسمانها و زمین، شاید به خاطر بهم ریختگى كرات و بى نور شدن خورشید و زیر و رو شدن زمین باشد. و شاید مراد از سنگینى قیامت، سنگینى كیفرها در آن روز باشد. در دعاى كمیل مى خوانیم: «وهذا ما لاتقوم لها السموات و الارض»، آسمانها و زمین طاقت تحمّل عذاب دوزخ را ندارند.
🌾از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله دربارهى ظهور و خروج حضرت قائم علیه السلام پرسیدند، حضرت فرمودند: «مثلهُ مثل الساعة» قیام او مثل برپایى قیامت ناگهانى است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «لایجلّیها لوقتها الاّ هو ثقلت فى السموات والارض لاتأتیكم الاّ بغتةً». این حدیث از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است.
┅═══🍃✼🕊✼🍃═══┅
پيام ها⚡️📨
1-🍀 مردم، مكرّر از پیامبر سؤال مى كردند و گاهى از زمان وقوع قیامت مى پرسیدند. «یسئلونك» (فعل مضارع نشان دوام و استمرار است)
2-🌸جز خداوند، كسى از زمان برپایى قیامت آگاه نیست. «انّما علمها عند ربّى» آرى، ندانستن زمان برپایى قیامت، براى آماده باش انسان بهتر است.
3-🍀 قیامت، قابل پیشبینى نیست و در زمانى كه انتظارش نمى رود، ناگهانى رخ خواهد داد. «بغتةً» («بغتة» در موردى بكار مى رود كه انسان حتّى احتمال و حدس آن را نیز در ذهن خود نداشته باشد)
4-🌸 قیامت بسیار گران وسنگین است، حتّى بر آسمانها و زمین، تا چه رسد به انسانها. «ثقلت فى السموات و الارض»
5 -🍀 در مورد آنچه نمىدانیم، از گفتنِ «نمى دانم» نهراسیم. در این آیه پیامبر دوبار فرمان یافته كه بگوید: «قل انّما علمها عند ربّى... قل انّما علمها عند اللّه» و در جاى دیگر نیز مى فرماید: سرنوشت خود و شما را نمى دانم. «قل ما كنت بدعاً من الرسل و ما ادرى ما یفعل بى و لا بكم ان اتّبع الاّ ما یوحى الىّ»
6-🌸 ندانستن خصوصیّات و جزئیّات قیامت، ضررى به اصل نبوّت ومعاد نمى زند. هیچ كس از زمان و مكان مرگ خود آگاه نیست، ولى این دلیل انكار اصل مرگ نمى شود. «انّما علمها عند ربى»
📋 احقاف، 9
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_2935770.mp3
3.09M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_188
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 188
آيه🔻
⤵️قُل لِّا أَمْلِكُ لِنَفْسِى نَفْعاً وَلَا ضَرّاً إِلَّا مَا شَآءَ اللَّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِىَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلَّا نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
ترجمه🔻
⤵️بگو: من مالك هیچ سود و زیانى براى خودم نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد (و از غیب و اسرار نهان نیز خبر ندارم، مگر هر چه خدا بخواهد) و اگر غیب مى دانستم، منافع زیادى براى خودم فراهم مى كردم وهرگز به من زیانى نمى رسید. من جز هشداردهنده و بشارت دهنده براى گروهى كه ایمان مى آورند نیستم.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️در قرآن و روایات، مطالبى بیان شده است كه نشان مى دهد انبیا و اولیاى الهى علم غیب داشته اند، همچنین آیات و روایاتى نظیر همین آیه به چشم مى خورد كه نشانگر آن است كه آنان علم غیب ندارند! جمع میان این دو دسته آیات و روایات به چند صورت است:
الف:🍃 آنجا كه مى فرماید علم غیب نمى دانند، مراد آن است كه آن بزرگواران از پیش خود غیب نمى دانند و آنجا كه مى گوید غیب مى دانند، یعنى با اراده و الهام و وحى خدا مى دانند، نظیر آنكه مى گوییم: فلان شهر نفت ندارد یا نفت دارد كه مراد ما از نداشتن این است كه زمین آن نفتخیز نیست، یعنى از خود نفتى ندارد و مراد از داشتن نفت آن است كه به وسیلهى لوله و ماشین و كشتى و قطار، نفت به آنجا مى رسد.
ب:🍃 علم غیب، دو گونه است كه انبیا بخش اعظم آن را مى دانند، نظیر اخبارى كه قرآن به نام غیب به پیامبر اسلام وحى فرمود:«تلك من انباء الغیب نوحیها الیك» و بخشى از علم غیب مخصوص خداوند است و هیچ كس از آن اطّلاعى ندارد، نظیر علم به زمان برپایى قیامت. پس آنجا كه نمى دانند یعنى بخش مخصوص به خداوند را نمى دانند و آنجا كه مى دانند، یعنى بخشى دیگر را مى دانند.
ج:🍃 مخاطبین آن بزرگواران متفاوت بودند؛ بعضى اهل غلوّ و مبالغه بودند كه پیامبران و ائمّه اطهار علیهم السلام به آنان مىفرمودند: ما غیب نمى دانیم تا دربارهى آنان مبالغه نكنند. و بعضى در معرفت آن بزرگواران ناقص بودند، كه پیامبر و امام، براى رشد آنان، گوشه اى از علم غیب خود را عرضه مى كردند.
د:🍃 مراد از نداشتن علم غیب، نداشتن حضور ذهنى است. ولى به فرمودهى روایات براى امامان معصوم عمودى از نور است كه با مراجعه به آن از همه چیز آگاهى پیدا مى كنند.نظیر انسانى كه مى گوید من شمارهى تلفن فلانى را نمى دانم، ولى دفترچه راهنمایى دارد كه مى تواند با مراجعه به آن همهى شمارهها را بداند.
ه :🍃 آگاهى از غیب، همه جا نشانهى كمال نیست، بلكه گاهى نقص است. مثلاً شبى كه حضرت على علیه السلام در جاى پیامبر صلى الله علیه وآله خوابیدند، اگر علم داشتند كه مورد خطر قرار نمى گیرند، كمالى براى آن حضرت محسوب نمى شد، زیرا در این صورت، همه حاضر بودند جاى آن حضرت بخوابند. در اینجا كمال به ندانستن است.
و:🍃 خداوند علم غیبى را كه توقّع سود و زیان در آن است، به آنان مرحمت نمى كند. نظیر همین آیهى مورد بحث، ولى در مواردى كه هدف از علم غیب، ارشاد و هدایت مردم باشد، خداوند آنان را آگاه مى سازد،همانگونه كه عیسى علیه السلام به یاران خود فرمود: من مى توانم بگویم كه شما مردم در خانهى خود نیز چه چیزى را ذخیره كرده اید. «و ماتدّخرون فى بیوتكم» بعضى مفسران گفته اند كه اهل مكّه به رسول خدا صلى الله علیه وآله گفتند: اگر با خدا ارتباط دارى، چرا از گرانى و ارزانى اجناس در آینده با خبر نمى شوى تا بتوانى سود و منفعتى بدست آورى و آنچه به زیان شماست، كنار بگذارى، كه آیات فوق نازل شد.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🔱 هر كه ایمانش بیشتر باشد، نسبت به تكلیف وخواست الهى تسلیم تر است و خود بیشتر احساس عجز مى كند. «لا أملك لنفسى ...»
2-🍏 همهى سود و زیانها را به اراده و خواست خدا بدانیم. «الاّ ما شاء اللّه»
3-🔱 پیامبر از پیش خود و براى زندگى شخصى خویش، غیب نمى داند. اخبار غیبى به عنوان پیامبر بودن به او داده شده، آن هم از سوى خدا. «لو كنت ...»
4-🍏 زمان برپایى قیامت، از امور غیبى است. «یسئلونك عن الساعة... و لو كنت اعلم الغیب»
5 -🔱 شناخت آینده، زمینهساز رفاه و آسایش، و جهل به آن، زمینه ساز زیان و مشكلات است. «لو كنت اعلم الغیب لاستكثرت...»
6-🍏 زندگانى پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله مانند مردم دیگر، آمیخته با رنج و سختى بود. «و ما مسّنى السوء»
7-🔱 پیامبر صلى الله علیه وآله مژدهرسان و بیم دهندهى همهى بشر است، امّا تنها مؤمنان كه تحت تأثیر قرار مى گیرند. «نذیر و بشیر لقوم یؤمنون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
هدایت شده از طه الخلق العظیم
یازدهم شعبان المعظم، سالروز میلاد نورانی حضرت علی اکبر علیه السلام، اشبه الناس به رسول الله صلیالله علیه وآله را خصوصاً به جوانان عزیز و مؤمن، تبریک می گوییم
#روز_جوان_مبارک
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_171 #سوره_اعراف حجة الاسلام قرائ
ادامه تفسیر آیات مبارکه قرآن کریم
آیه ۱۷۱ سوره مبارکه اعراف
1_4089622.mp3
2.76M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_189_190 _191
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 189
آيه🔻۱۸۹
⤵️هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَ حِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا فَلَمَّا تَغَشَّهَا حَمَلَتْ حَمْلاً خَفِيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّآ أَثْقَلَت دَّعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ ءَاتَيْتَنَا صَلِحاً لَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّكِرِينَ
ترجمه🔻
⤵️او خدایى است كه شما را از یك نفس (جان) آفرید و همسرش را از (نوع) او قرار داد تا بدان آرام گیرد.
🔘پس چون با او بیامیخت، بارى سبك بر گرفت (و باردار شد) و (مدّتى) با آن سر كرد، چون زن سنگین شد، آن دو(زن و شوهر) از خداوند، پروردگارشان، درخواست كرده (و گفتند:) كه اگر فرزند شایستهاى به ما بدهى، قطعاً از سپاسگزاران خواهیم بود.
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
پيام ها⚡️📨
1-🔷 گوهر وجودى زن و مرد یكى است. «وجعل منها زوجها»
2-🌀 ازدواج و همسر، عامل آرامش روح و زندگى است وناآرامى هاى روانى را برطرف مى كند. «لیسكن الیها»
3-🔷 اساس زندگى بر انس و الفت است، نه اختلاف و شقاق. «لیسكن الیها»
4-🌀 مسائل جنسى را با كنایه بیان كنیم. «تغشّاها»
5 -🔷 آمیزش زن و شوهر باید در پنهانى باشد. «تغشّاها»
6-🌀 رشد جنین، تدریجى است، تا زن آمادگى داشته باشد. «خفیفاً، أثقلت»
7-🔷 تا بار انسان سنگین نشود، متوجّه مسئولیّت خود نمى شود. «فلما أثقلت دعوا» مشكلات، وسیلهى توجّه به خدا و پیدایش حالت روحى و معنوى و آماده نمودن دل و وجدان انسان است. مانند زنان باردار كه چون از تقدیر الهى بى خبرند دائم در اضطراب به سر مى برند و پذیراى هرگونه موعظه و راهنمایى مى باشند.
8 -🌀 پدر و مادر در سرنوشت فرزند، احساس مسئولیّت مى كنند. «دَعَوا»
9-🔷 انسان فطرتاً میل به بقاى نسل و فرزند دارد. «آتیتنا»
10-🌀 فرزند را از خدا بدانیم، نه از وسائل دیگر یا خودمان. «آتیتنا»
11-🔷 آمیزش جنسى تنها براى لذّت و شهوت نیست، بلكه براى بقا و دوام نسل صالح است. «صالحاً»
12-🌀 انسان فطرتاً به دنبال صلاح و اصلاح است، نه بى تفاوتى وفساد. «آتینا صالحاً» و نفرمود: «آتیتنا ولداً».
13-🔷 براى صلاح و تربیت صحیح فرزند، باید پیش از تولّد او اقدام كرد و از خدا استمداد نمود. «فلمّا اثقلت دعوا اللّه ربّهما لئن آتیتنا صالحا»
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 190, 191
آيه🔻
⤵️فَلَمَّآ ءَاتَهُمَا صَلِحاً جَعَلاَ لَهُ شُرَكَآءَ فِيمَآ ءَاتَهُمَا فَتَعَلَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ
⤵️أَيُشْرِكُونَ مَا لَا يَخْلُقُ شَيْئاً وَهُمْ يُخْلَقُونَ
ترجمه🔻
⤵️پس چون (خداوند) به آن دو، فرزندى صالح داد، آنان در آنچه به ایشان عطا نمود، براى خدا شریكانى قرار دادند، ولى خداوند از آنچه كه آنان شریك او قرار مى دهند، برتر است. آیا چیزهایى را شریك خدا قرار مى دهند كه چیزى نمى آفرینند و خودشان نیز مخلوقند؟!
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
پيام ها⚡️📨
1-🌷 فرزند، مربوط به پدر و مادر، هر دو است. «آتاهما»
2-🍃 خداوند، فرزندِ شایسته و صالح مى دهد، این ماییم كه سبب انحراف فرزندان مى شویم. «آتاهما صالحاً»
3-🌷 انسانها در تنگناها متعهّد مى شوند، «لنكوننّ من الشاكرین»، امّا در حال گشایش، بى وفایند. «جعلا له شركاء»
4-🍃 فرزند، موهبتى الهى است، پدر و مادر نباید براى خود، یا دكتر و یا دیگران، نقش استقلالى در شكل و قیافه و یا سلامت فرزند قائل شوند كه آن نوعى شرك است. «جعلا له شركاء»
5 -🌷 اوّلین شرط معبود، قدرت او بر آفرینش است. در دنیاى علم و صنعت، هنوز میلیونها نفر بتپرستند. «أیشركون ما لا یخلق»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_4377777.mp3
2.56M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_192_193
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
⏮سوره 7. اعراف آيه_192_193
آيه 🔻 ۱۹۲_۱۹۳
⤵️وَلَا يَسْتَطِيعُونَ لَهُمْ نَصْراً وَلَا أَنفُسَهُمْ يَنصُرُونَ
⤵️وَإِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى لَا يَتَّبِعُوكُمْ سَوَآءٌ عَلَيْكُمْ أَدَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنتُمْ صَمِتُونَ
ترجمه 🔻
⤵️و (این معبودها) قدرت یارى آنان را ندارند و حتّى خودشان را هم نمى توانند حمایت كنند.
و اگر معبودها را به هدایت فرا خوانید، از شما پیروى نمى كنند، بر شما یكسان است كه آنها را دعوت كنید یا ساكت باشید!
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️ممكن است معناى «تدعوهم الى الهدى» این باشد كه اگر از آنان بخواهید شما را راهنمایى كنند، اجابت نمى كنند. به هرحال گرچه سخن در مورد بتهاى بى عقل و جان مى باشد، امّا در آیه جمع ذوى العقول بیان شده تا پرده از این پندار باطل مشركان بردارد كه آنها را عاقل، بلكه فوق عقل دانسته و مى پرستیدند و از آنها استمداد مى كردند.
🌸قرآن، بارها با تعبیرات گوناگون همچون: «لایستطیعون لهم نصراً» و «لایملكون لانفسهم نفعاً»، ما را از توجّه استقلالى به توان و قدرتِ اشیا یا افراد، نهى كرده است.
┅─═ঊ🍃🌝🍃ঈ═─┅
پيام ها ⚡️📨
1-💦 چیزهایى كه نه توان یارىرسانى دارند و نه مى توانند از خود دفاع كنند، شایستهى پرستش نیستند. «و لا یستطیعون ...»
2-❄️ حتّى پرستش انسانهاى دیگر، توجیه ندارد، چه رسد به پرستش اشیا و موجوداتِ كمتر از انسان، كه توان هیچ راهنمایى و حمایتى ندارند. «اِن تدعوهم الى الهُدى لایتّبعوكم»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_4384019.mp3
2.42M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_194_195
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 194,195
آيه🔻
⤵️إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَدِقِينَ
ترجمه🔻
⤵️همانا كسانى را كه به جاى خدا مىخوانید (و مى پرستید)، بندگانى (آفریدههایى) همچون خود شمایند. پس اگر راست مى گویید، آنان را بخوانید، تا آنان جوابتان را بدهند.
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️ممكن است مراد از «عباد»، انسانهایى باشند كه به عنوان خدا مطرح شده بودند، مثل حضرت عیسى علیه السلام، یا فرشتگان و ممكن است مراد، همان بتهایى باشند كه بتپرستان آنها را «اله» مى پندارند. و اگر به معناى مخلوقات بدانیم، شامل هرچیزى مىشود كه به جاى خدا پرستش مى شود.
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🌦 پرستش، دلیل مى خواهد و معبود باید برتر و بالاتر از عابد باشد، پرستیدن مخلوقات یا انسانهایى مثل خودمان، نه دلیل دارد، نه امتیازى. «عباد أمثالكم» اقبال لاهورى در این زمینه مى گوید:
🔰آدم از بى بصرى بندگى آدم كرد گوهرى داشت ولى نذر قباد و جم كرد
یعنى از خوى غلامى زسگان پستتر است من ندیدم كه سگى پیش سگى سر خم كرد
2-❄️ معبودى شایسته ى پرستش است كه عبد خود را اجابت كند و نیازهاى او را برطرف كرده و او را رشد دهد، و بین او و معبود روابط دو طرفه باشد. «فلیَستَجیبوا لكم»
3-🌦 عدم پاسخگویى معبودها به حوائج شما، نشانه ى عجز و بى عرضگى و دروغین بودن آنهاست. «فلیَستَجیبوا لكم ان كنتم صادقین»
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 195
آيه🔻
⤵️أَلَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ ءَاذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا قُلِ ادْعُواْ شُرَكَآءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلَا تُنظِرُونِ
ترجمه🔻
⤵️آیا آنان (معبودها)، پاهایى دارند كه با آن راه بروند، یا دستهایى دارند كه با آن قدرتنمایى كنند، یا چشمهایى دارند كه با آنها ببینند، یا گوشهایى دارند كه با آنها بشنوند؟
♻️ (اى پیامبر!) بگو: شریكهاى (خیالى) خودتان را بخوانید و علیه من نقشه بكشید و هیچ مهلت هم به من ندهید! (تا بدانید كارى از آنها ساخته نیست).
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️«یَبطِشون» از «بَطش»، به معناى گرفتنِ با قدرت و صولت است.
♻️این آیه توبیخ كسانى است كه براى خدا شریكانى قرار مى دهند كه از خودشان عاجزترند، چون خودشان قدرت راه رفتن، دیدن، شنیدن و عمل كردن دارند، ولى آن مجسّمه هاى بى روح،
🔺حتّى این قدرت را هم ندارند و اگر از آن معبودها نیز خواسته شود دست به كارى بزنند، هیچ قدرتى ندارند وناتوانند، پس چرا همچنان آنان را مى پرستند؟
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-❄️ رهبر الهى باید قدرت و جرأت تحدّى و دعوت به مباهله را داشته باشد و ادّعا كند كه قدرتهاى باطل، هر طرح خطرناكى هم دارند، اعمال كنند، تا عجز آنها ثابت شود. «قل ادعوا ...»
2-🌦 دست و پا دارها، قدرت بر یارى مشركان ندارند، تا چه رسد به شریكهاى بى دست و پایى كه در حدّ و اندازه خودتان هم نیستند. «ألهم ارجل یمشون بها...»
3-❄️ مشركان زیر بار اطاعت از پیامبر نمى روند، چون مى گویند: بشرى مثل ماست. ولى زیر بار پرستش بتهایى مى روند كه حتّى مثل خودشان هم نیستند و كمترند. «قل ادعوا شركائكم...»
4-🌦 شیوهى احتجاج و طرح سؤال همراه با انتقاد، توبیخ، تحدّى و مبارزه خواهى، از بهترین شیوههاى تبلیغى و تربیتى است. (با توجّه به این آیه و آیات قبل)
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_4733050.mp3
2.05M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_196
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅